Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-104/11-6/MPe
z 29 kwietnia 2011 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-104/11-6/MPe
Data
2011.04.29
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
nabycie wewnątrzwspólnotowe
produkt leczniczy
stawki podatku
Istota interpretacji
W zakresie stawki podatku VAT dla nabywanych wewnątrzwspólnotowo produktów leczniczych
Wniosek ORD-IN 709 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20.01.2011 r. (data wpływu 24.01.2011 r.) uzupełnione w dniu 28.03.2011r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 17.03.2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla nabywanych wewnątrzwspólnotowo produktów leczniczych - jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 24.01.2011 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 28.03.2011r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 17.03.2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla nabywanych wewnątrzwspólnotowo produktów leczniczych. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe. U. (zwana dalej „Spółką” lub „U.”), będąca zarejestrowanym podatnikiem dla potrzeb podatku od towarów i usług (VAT) w Polsce, jest częścią międzynarodowego koncernu farmaceutycznego wytwarzającego produkty lecznicze dystrybuowane na rynku europejskim, w tym w Polsce. W ramach prowadzonej działalności, Spółka przywozi do Polski produkty lecznicze (dalej „Produkty”) w zbiorczych pojemnikach w postaci tabletek luzem (w postaci tzw. „bulku” oraz zapakowanych w blistry (tzw. opakowania bezpośrednie). Przywiezione Produkty są następnie pakowane we właściwe opakowania detaliczne przeznaczone dla pacjenta i sprzedawane na rynek polski, bądź zagraniczny. Niezależnie od powyższego, Spółka sprowadza również Produkty już zapakowane (przez zagranicznego dostawcę) w opakowania detaliczne przeznaczone dla pacjenta. Opisaną wyżej działalność gospodarczą Spółka zamierza kontynuować w roku 2011 i w latach następnych. Jednocześnie, w momencie przywozu Produktów do Polski, Spółka może nie być w stanie wskazać, która część z nich zostanie przeznaczona dla pacjentów w Polsce, a która dla pacjentów za granicą. Decyzja w tym zakresie podejmowania jest na dalszych etapach procesu wytwarzania i dystrybucji. Dla celów podatku VAT, przywóz Produktów z innych państw Unii Europejskiej rozpoznawany jest przez Spółkę jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, natomiast przywóz Produktów spoza terytorium Unii Europejskiej jest traktowany jako import towarów. Przy tym na podstawie wniosków o dopuszczenie do obrotu, składanych przez spółkę z grupy U., dystrybuowane przez Spółkę produkty w formie gotowej (produktu finalnego) zostały dopuszczone do obrotu przez Ministra Zdrowia zgodnie z procedurami przewidzianymi w ustawie z dnia 6 września 2001 r., Prawo farmaceutyczne (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271 ze zm., dalej „Prawo farmaceutyczne”). Produkty przeznaczone na rynki zagraniczne posiadają również stosowne rejestracje wymagane lokalnymi przepisami. W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Czy w świetle znowelizowanych przepisów Ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r., Spółka uprawniona jest do opodatkowania przywozu Produktów przeznaczonych na rynek polski i rynki zagraniczne według stawki 8% niezależnie od tego czy Produkty przywożone są w opakowaniach zbiorczych (w postaci „bulku” lub w blistrach), czy też w opakowaniach detalicznych, przeznaczonych dla pacjenta... Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle znowelizowanych przepisów Ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011r., przywóz Produktów opisanych w stanie faktycznym, przeznaczonych na rynek polski i zagraniczny, powinien podlegać opodatkowaniu według stawki 8% VAT, niezależnie od tego czy Produkty przywożone są w opakowaniach zbiorczych (w postaci „bulku” lub zapakowane w blistry), czy też w opakowaniach detalicznych przeznaczonych dla pacjenta. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju oraz import towarów. Zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 Ustawy o VAT od 1 stycznia 2011 r. wskazane wyżej czynności podlegają, co do zasady, opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 23%. Jednocześnie ustawodawca przewidział sytuacje, w których stawka podatku może zostać obniżona. Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów Zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 Ustawy o VAT, od 1 stycznia 2011 r. stawka podatku VAT w stosunku do towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do Ustawy o VAT wynosi 8%. W załączniku tym pod pozycją 88 znajdują się towary określone w grupowaniu 21 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), Dz. U. Nr 207, poz.1293 („PKWiU 2008”). Przy tym jednak, zgodnie z powyższym załącznikiem grupa sklasyfikowanych pod tym symbolem towarów, obejmująca „Podstawowe substancje farmaceutyczne, leki i pozostałe wyroby farmaceutyczne” została dla celów VAT, ograniczona do produktów leczniczych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, zgodnie z przepisami prawa farmaceutycznego. Tym samym, przepisy prawa podatkowego w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. będą uzależniały możliwość stosowania obniżonej 8% stawki podatku VAT w stosunku do produktów leczniczych od spełnienia łącznie następujących warunków:
Ad.1 Spółka wskazuje, iż w grupowaniu 21 PKWiU 2008 wymienione są produkty lecznicze bez zróżnicowania na produkty w opakowaniach detalicznych przeznaczonych dla pacjenta, i produkty lecznicze nieposiadające opakowania zewnętrznego, czy też bezpośredniego. Mając na uwadze powyższe, zdaniem Spółki, nawet w przypadku przywozu Produktów w opakowaniach zbiorczych (w postaci bulku lub zapakowanych w blistry), nieposiadających opakowań zewnętrznych, czy też bezpośrednich, Produkty te w dalszym ciągu zaliczane są do grupowania 21 PKWiU 2008. Ad.2 Jednocześnie, jak zaznaczono w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Produkty przywożone przez Spółkę stanowią w formie wyrobu gotowego produkt leczniczy w rozumieniu Prawa farmaceutycznego który został decyzją Ministra Zdrowia dopuszczony do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W świetle powyższego, zdaniem Spółki, zważywszy, iż przywożone przez U. Produkty: - są produktami leczniczymi w rozumieniu Prawa farmaceutycznego, do których odwołuje się Ustawa o VAT, - mieszczą się w grupowaniu 21 PKWiU 2008, - w formie wyrobu gotowego zostały dopuszczone do obrotu decyzją Ministra Zdrowia. Spółka dokonując przywozu takich produktów leczniczych, uprawniona jest do zastosowania stawki 8% VAT bez względu na fakt, czy przedmiotem transakcji są Produkty zapakowanie w opakowania detaliczne, przeznaczone dla pacjenta czy też w opakowania zbiorcze (w formie bulku lub zapakowana w blistry). Jednocześnie Spółka pragnie wskazać, iż w jej opinii ostateczne przeznaczenie Produktów na rynek polski bądź zagraniczny, po ich zapakowaniu w opakowania detaliczne do pacjenta (zewnętrzne i bezpośrednie), pozostaje bez znaczenia w niniejszym stanie faktycznym. Produkty przeznaczone na rynki zagraniczne są takimi samymi produktami jak dopuszczone do obrotu na terytorium Polski, są jedynie zapakowane w opakowania wymagane stosownymi przepisami obowiązującymi w kraju ich przeznaczenia. Przy tym, w momencie przywozu Produktów do Polski, Spółka może nie być w stanie wskazać, która część z nich zostanie przeznaczona dla pacjentów w Polsce, a która dla pacjentów za granicą. Decyzja w tym zakresie podejmowana jest na dalszych etapach procesu wytwarzania i dystrybucji. Stanowisko organów podatkowych wobec omawianej kwestii Niezależnie od powyższej argumentacji, Spółka pragnie podkreślić, że prawidłowość stanowiska zaprezentowanego w powyższym wniosku była potwierdzana przez organy podatkowe w interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego wydawanych w imieniu Ministra Finansów. W interpretacji indywidualnej z dnia 25.05.2007, (sygn. 1472/RPP1/443-75/07/PAWA) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie za prawidłowe uznał stanowisko podatnika, zgodnie z którym spółka dokonująca wewnątrzwspólnotowego nabycia produktów leczniczych zarejestrowanych w Rejestrze Produktów Leczniczych uprawniona jest do opodatkowania nabycia według stawki 7% Także postanowienie w sprawie interpretacji indywidualnej z dnia 7.03.2006, wydanym przez Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie 1472/RPP1/443-155/06/SS) potwierdza prawidłowość stanowiska podatnika, który uważa, iż wewnątrzwspólnotowe nabycie leków w opakowaniach zbiorczych podlega opodatkowaniu według 7% stawki VAT Podsumowanie W świetle powyższej argumentacji, w opinii Spółki, w świetle znowelizowanych przepisów Ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. jest ona uprawniona do stosowania 8% stawki VAT przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu, niezależnie od tego czy Produkty przywożone są w opakowaniach zbiorczych (w postaci „bulku” lub zapakowane w blistry), czy też w opakowaniach detalicznych przeznaczonych dla pacjenta. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podlegają:
Odnosząc się do stawki podatku VAT jaką należy zastosować dla nabywanych przez Wnioskodawcę wewnątrzwspólnotowo produktów leczniczych wskazać należy, iż stosownie do art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy, stawka podatku w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. wynosi 23%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f. Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. I tak, stosownie do ust. 2 cyt. artykułu w związku z art. 146a pkt 2 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 oraz art. 146f. W poz. 88 ww. załącznika nr 3 wymienione zostały „Podstawowe substancje farmaceutyczne, leki i pozostałe wyroby farmaceutyczne - wyłącznie produkty lecznicze dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z przepisami Prawa farmaceutycznego” zakwalifikowane wg symbolu PKWiU ex 21, przy czym „ex” dotyczy tylko danego wyrobu/usługi z danego grupowania. Z powyższego wynika, że aby można było zastosować stawkę VAT w wysokości 8% dla produktów leczniczych muszą być spełnione następujące warunki:
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka w ramach prowadzonej działalności przywozi do Polski produkty lecznicze w zbiorczych pojemnikach w postaci tabletek luzem (w postaci tzw. „bulku” oraz zapakowanych w blistry (tzw. opakowania bezpośrednie). Przywiezione produkty są następnie pakowane we właściwe opakowania detaliczne przeznaczone dla pacjenta i sprzedawane na rynek polski, bądź zagraniczny. Niezależnie od powyższego, Spółka sprowadza również Produkty już zapakowane (przez zagranicznego dostawcę) w opakowania detaliczne przeznaczone dla pacjenta. Opisaną wyżej działalność gospodarczą Spółka zamierza kontynuować w roku 2011 i w latach następnych. Dla celów podatku VAT, przywóz produktów z innych państw Unii Europejskiej rozpoznawany jest przez Spółkę jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Z treści wniosku wynika również, że przywożone produkty lecznicze bez zróżnicowania na produkty w opakowaniach detalicznych przeznaczonych dla pacjenta, i produkty lecznicze nieposiadające opakowania zewnętrznego, czy też bezpośredniego zaliczane są do grupowania 21 PKWiU. Jednocześnie przedmiotowe produkty stanowią w formie wyrobu gotowego produkt leczniczy w rozumieniu Prawa farmaceutycznego który został decyzją Ministra Zdrowia dopuszczony do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Mając na uwadze przedstawiony przez Wnioskodawcę opis sprawy w oparciu o obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa stwierdzić należy, że skoro przedmiotowe produkty zostały sklasyfikowane wg PKWiU do grupy ex 21 oraz dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z przepisami Prawa farmaceutycznego Wnioskodawca ma prawo do zastosowania 8% stawki podatku VAT od ich nabycia wewnątrzwspólnotowego niezależnie od tego czy produkty przywożone są w opakowaniach zbiorczych (w postaci „bulku” lub zapakowane w blistry), czy też w opakowaniach detalicznych przeznaczonych dla pacjenta. Zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej kwestii należało uznać za prawidłowe. Jednocześnie należy wskazać, że w zakresie stawki podatku VAT dla importowanych produktów leczniczych wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.