Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-104/11-6/MPe
z 29 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-104/11-6/MPe
Data
2011.04.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
nabycie wewnątrzwspólnotowe
produkt leczniczy
stawki podatku


Istota interpretacji
W zakresie stawki podatku VAT dla nabywanych wewnątrzwspólnotowo produktów leczniczych



Wniosek ORD-IN 709 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20.01.2011 r. (data wpływu 24.01.2011 r.) uzupełnione w dniu 28.03.2011r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 17.03.2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla nabywanych wewnątrzwspólnotowo produktów leczniczych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24.01.2011 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 28.03.2011r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 17.03.2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla nabywanych wewnątrzwspólnotowo produktów leczniczych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

U. (zwana dalej „Spółką” lub „U.”), będąca zarejestrowanym podatnikiem dla potrzeb podatku od towarów i usług (VAT) w Polsce, jest częścią międzynarodowego koncernu farmaceutycznego wytwarzającego produkty lecznicze dystrybuowane na rynku europejskim, w tym w Polsce.

W ramach prowadzonej działalności, Spółka przywozi do Polski produkty lecznicze (dalej „Produkty”) w zbiorczych pojemnikach w postaci tabletek luzem (w postaci tzw. „bulku” oraz zapakowanych w blistry (tzw. opakowania bezpośrednie). Przywiezione Produkty są następnie pakowane we właściwe opakowania detaliczne przeznaczone dla pacjenta i sprzedawane na rynek polski, bądź zagraniczny. Niezależnie od powyższego, Spółka sprowadza również Produkty już zapakowane (przez zagranicznego dostawcę) w opakowania detaliczne przeznaczone dla pacjenta. Opisaną wyżej działalność gospodarczą Spółka zamierza kontynuować w roku 2011 i w latach następnych.

Jednocześnie, w momencie przywozu Produktów do Polski, Spółka może nie być w stanie wskazać, która część z nich zostanie przeznaczona dla pacjentów w Polsce, a która dla pacjentów za granicą. Decyzja w tym zakresie podejmowania jest na dalszych etapach procesu wytwarzania i dystrybucji.

Dla celów podatku VAT, przywóz Produktów z innych państw Unii Europejskiej rozpoznawany jest przez Spółkę jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, natomiast przywóz Produktów spoza terytorium Unii Europejskiej jest traktowany jako import towarów. Przy tym na podstawie wniosków o dopuszczenie do obrotu, składanych przez spółkę z grupy U., dystrybuowane przez Spółkę produkty w formie gotowej (produktu finalnego) zostały dopuszczone do obrotu przez Ministra Zdrowia zgodnie z procedurami przewidzianymi w ustawie z dnia 6 września 2001 r., Prawo farmaceutyczne (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271 ze zm., dalej „Prawo farmaceutyczne”). Produkty przeznaczone na rynki zagraniczne posiadają również stosowne rejestracje wymagane lokalnymi przepisami.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle znowelizowanych przepisów Ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r., Spółka uprawniona jest do opodatkowania przywozu Produktów przeznaczonych na rynek polski i rynki zagraniczne według stawki 8% niezależnie od tego czy Produkty przywożone są w opakowaniach zbiorczych (w postaci „bulku” lub w blistrach), czy też w opakowaniach detalicznych, przeznaczonych dla pacjenta...

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle znowelizowanych przepisów Ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011r., przywóz Produktów opisanych w stanie faktycznym, przeznaczonych na rynek polski i zagraniczny, powinien podlegać opodatkowaniu według stawki 8% VAT, niezależnie od tego czy Produkty przywożone są w opakowaniach zbiorczych (w postaci „bulku” lub zapakowane w blistry), czy też w opakowaniach detalicznych przeznaczonych dla pacjenta.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju oraz import towarów.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 Ustawy o VAT od 1 stycznia 2011 r. wskazane wyżej czynności podlegają, co do zasady, opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 23%. Jednocześnie ustawodawca przewidział sytuacje, w których stawka podatku może zostać obniżona.

Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów

Zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 Ustawy o VAT, od 1 stycznia 2011 r. stawka podatku VAT w stosunku do towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do Ustawy o VAT wynosi 8%. W załączniku tym pod pozycją 88 znajdują się towary określone w grupowaniu 21 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), Dz. U. Nr 207, poz.1293 („PKWiU 2008”).

Przy tym jednak, zgodnie z powyższym załącznikiem grupa sklasyfikowanych pod tym symbolem towarów, obejmująca „Podstawowe substancje farmaceutyczne, leki i pozostałe wyroby farmaceutyczne” została dla celów VAT, ograniczona do produktów leczniczych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, zgodnie z przepisami prawa farmaceutycznego.

Tym samym, przepisy prawa podatkowego w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. będą uzależniały możliwość stosowania obniżonej 8% stawki podatku VAT w stosunku do produktów leczniczych od spełnienia łącznie następujących warunków:

  1. Produkty lecznicze znajdują się w grupowaniu 21 PKWiU 2008,
  2. Produkty lecznicze są dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z przepisami Prawa farmaceutycznego.

Ad.1

Spółka wskazuje, iż w grupowaniu 21 PKWiU 2008 wymienione są produkty lecznicze bez zróżnicowania na produkty w opakowaniach detalicznych przeznaczonych dla pacjenta, i produkty lecznicze nieposiadające opakowania zewnętrznego, czy też bezpośredniego.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Spółki, nawet w przypadku przywozu Produktów w opakowaniach zbiorczych (w postaci bulku lub zapakowanych w blistry), nieposiadających opakowań zewnętrznych, czy też bezpośrednich, Produkty te w dalszym ciągu zaliczane są do grupowania 21 PKWiU 2008.

Ad.2

Jednocześnie, jak zaznaczono w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Produkty przywożone przez Spółkę stanowią w formie wyrobu gotowego produkt leczniczy w rozumieniu Prawa farmaceutycznego który został decyzją Ministra Zdrowia dopuszczony do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W świetle powyższego, zdaniem Spółki, zważywszy, iż przywożone przez U. Produkty: - są produktami leczniczymi w rozumieniu Prawa farmaceutycznego, do których odwołuje się Ustawa o VAT, - mieszczą się w grupowaniu 21 PKWiU 2008, - w formie wyrobu gotowego zostały dopuszczone do obrotu decyzją Ministra Zdrowia.

Spółka dokonując przywozu takich produktów leczniczych, uprawniona jest do zastosowania stawki 8% VAT bez względu na fakt, czy przedmiotem transakcji są Produkty zapakowanie w opakowania detaliczne, przeznaczone dla pacjenta czy też w opakowania zbiorcze (w formie bulku lub zapakowana w blistry).

Jednocześnie Spółka pragnie wskazać, iż w jej opinii ostateczne przeznaczenie Produktów na rynek polski bądź zagraniczny, po ich zapakowaniu w opakowania detaliczne do pacjenta (zewnętrzne i bezpośrednie), pozostaje bez znaczenia w niniejszym stanie faktycznym. Produkty przeznaczone na rynki zagraniczne są takimi samymi produktami jak dopuszczone do obrotu na terytorium Polski, są jedynie zapakowane w opakowania wymagane stosownymi przepisami obowiązującymi w kraju ich przeznaczenia. Przy tym, w momencie przywozu Produktów do Polski, Spółka może nie być w stanie wskazać, która część z nich zostanie przeznaczona dla pacjentów w Polsce, a która dla pacjentów za granicą. Decyzja w tym zakresie podejmowana jest na dalszych etapach procesu wytwarzania i dystrybucji.

Stanowisko organów podatkowych wobec omawianej kwestii

Niezależnie od powyższej argumentacji, Spółka pragnie podkreślić, że prawidłowość stanowiska zaprezentowanego w powyższym wniosku była potwierdzana przez organy podatkowe w interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego wydawanych w imieniu Ministra Finansów.

W interpretacji indywidualnej z dnia 25.05.2007, (sygn. 1472/RPP1/443-75/07/PAWA) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie za prawidłowe uznał stanowisko podatnika, zgodnie z którym spółka dokonująca wewnątrzwspólnotowego nabycia produktów leczniczych zarejestrowanych w Rejestrze Produktów Leczniczych uprawniona jest do opodatkowania nabycia według stawki 7% , niezależnie czy nabywane produkty lecznicze posiadają jedynie opakowania zbiorcze (bulk), czy też są opakowane w opakowania bezpośrednie i zewnętrzne.

Także postanowienie w sprawie interpretacji indywidualnej z dnia 7.03.2006, wydanym przez Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie 1472/RPP1/443-155/06/SS) potwierdza prawidłowość stanowiska podatnika, który uważa, iż wewnątrzwspólnotowe nabycie leków w opakowaniach zbiorczych podlega opodatkowaniu według 7% stawki VAT . Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie orzekł, że „zgodnie z danymi zawartymi we wniosku lek w opakowaniach zbiorczych (czyli tzw. Bulk) pomimo faktu, iż niestanowi postaci finalnej produktu leczniczego posiada stosowne zezwolenie na dopuszczenie do obrotu oraz jest wpisany do urzędowego rejestru. Tym samym w sytuacji opisanej we wniosku należny uznać za spełnioną dyspozycję zawartą w pozycji 79 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług”.

Podsumowanie

W świetle powyższej argumentacji, w opinii Spółki, w świetle znowelizowanych przepisów Ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. jest ona uprawniona do stosowania 8% stawki VAT przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu, niezależnie od tego czy Produkty przywożone są w opakowaniach zbiorczych (w postaci „bulku” lub zapakowane w blistry), czy też w opakowaniach detalicznych przeznaczonych dla pacjenta.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Odnosząc się do stawki podatku VAT jaką należy zastosować dla nabywanych przez Wnioskodawcę wewnątrzwspólnotowo produktów leczniczych wskazać należy, iż stosownie do art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy, stawka podatku w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. wynosi 23%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

I tak, stosownie do ust. 2 cyt. artykułu w związku z art. 146a pkt 2 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 oraz art. 146f.

W poz. 88 ww. załącznika nr 3 wymienione zostały „Podstawowe substancje farmaceutyczne, leki i pozostałe wyroby farmaceutyczne - wyłącznie produkty lecznicze dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z przepisami Prawa farmaceutycznego” zakwalifikowane wg symbolu PKWiU ex 21, przy czym „ex” dotyczy tylko danego wyrobu/usługi z danego grupowania.

Z powyższego wynika, że aby można było zastosować stawkę VAT w wysokości 8% dla produktów leczniczych muszą być spełnione następujące warunki:

  • produkty te zostały sklasyfikowane wg PKWiU do grupy ex 21,
  • produkty te są dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z przepisami Prawa farmaceutycznego.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka w ramach prowadzonej działalności przywozi do Polski produkty lecznicze w zbiorczych pojemnikach w postaci tabletek luzem (w postaci tzw. „bulku” oraz zapakowanych w blistry (tzw. opakowania bezpośrednie). Przywiezione produkty są następnie pakowane we właściwe opakowania detaliczne przeznaczone dla pacjenta i sprzedawane na rynek polski, bądź zagraniczny. Niezależnie od powyższego, Spółka sprowadza również Produkty już zapakowane (przez zagranicznego dostawcę) w opakowania detaliczne przeznaczone dla pacjenta. Opisaną wyżej działalność gospodarczą Spółka zamierza kontynuować w roku 2011 i w latach następnych. Dla celów podatku VAT, przywóz produktów z innych państw Unii Europejskiej rozpoznawany jest przez Spółkę jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

Z treści wniosku wynika również, że przywożone produkty lecznicze bez zróżnicowania na produkty w opakowaniach detalicznych przeznaczonych dla pacjenta, i produkty lecznicze nieposiadające opakowania zewnętrznego, czy też bezpośredniego zaliczane są do grupowania 21 PKWiU. Jednocześnie przedmiotowe produkty stanowią w formie wyrobu gotowego produkt leczniczy w rozumieniu Prawa farmaceutycznego który został decyzją Ministra Zdrowia dopuszczony do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Mając na uwadze przedstawiony przez Wnioskodawcę opis sprawy w oparciu o obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa stwierdzić należy, że skoro przedmiotowe produkty zostały sklasyfikowane wg PKWiU do grupy ex 21 oraz dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z przepisami Prawa farmaceutycznego Wnioskodawca ma prawo do zastosowania 8% stawki podatku VAT od ich nabycia wewnątrzwspólnotowego niezależnie od tego czy produkty przywożone są w opakowaniach zbiorczych (w postaci „bulku” lub zapakowane w blistry), czy też w opakowaniach detalicznych przeznaczonych dla pacjenta.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej kwestii należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, że w zakresie stawki podatku VAT dla importowanych produktów leczniczych wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj