Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-836/11/AL
z 29 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-836/11/AL
Data
2011.08.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku


Słowa kluczowe
faktura VAT
następstwo prawne
obniżenie podatku należnego
odliczenie podatku od towarów i usług
połączenie
przejęcie
spółki


Istota interpretacji
W zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych przez Spółkę Przejmującą faktur VAT, na których jako nabywca wskazana będzie jedna ze Spółek Przejmowanych, jeżeli faktura VAT zostanie wystawiona przed dniem połączenia.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 maja 2011r. (data wpływu 17 maja 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 lipca 2011r. (data wpływu 2 sierpnia 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych przez Spółkę Przejmującą faktur VAT, na których jako nabywca wskazana będzie jedna ze Spółek Przejmowanych, jeżeli faktura VAT zostanie wystawiona przed dniem połączenia – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 maja 2011r. wpłynął do tutejszego organu wniosek z dnia 6 maja 2011r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych przez Spółkę Przejmującą faktur VAT, na których jako nabywca wskazana będzie jedna ze Spółek Przejmowanych, jeżeli faktura VAT zostanie wystawiona przed dniem połączenia.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 28 lipca 2011r. (data wpływu 2 sierpnia 2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-836/11/AL z dnia 22 lipca 2011r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - „Spółka Przejmująca” zamierza uczestniczyć w połączeniu Spółek. Połączenie nastąpi poprzez przejęcie przez Wnioskodawcę dwóch Spółek z ograniczoną odpowiedzialnością (zwanych dalej „Spółkami Przejmowanymi”). Spółki Przejmowane prowadzą działalność gospodarczą we własnym imieniu. W związku z prowadzoną działalnością Spółki te otrzymują faktury VAT, na których widnieją jako nabywcy.

W związku z planowanym połączeniem, istnieje możliwość otrzymywania przez Wnioskodawcę faktur, w których jako nabywca będzie wskazywana jedna ze Spółek Przejmowanych. Faktury te mogą zostać wystawione zarówno przed dniem przejęcia, jak również po jego dacie. Zakupy udokumentowane otrzymywanymi przez Spółkę Przejmującą fakturami będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Nie będą one również objęte szczególnymi wyłączeniami z prawa do odliczenia podatku naliczonego. Spółki Przejmowane nie dokonają obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikające ze wskazanych powyżej faktur VAT przed dniem połączenia.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 28 lipca 2011r. Wnioskodawca wskazał, iż jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Połączenie spółek nastąpi na podstawie art. 492 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000r. Kodeks Spółek Handlowych. Będzie to zatem tzw. połączenie przez przejecie. Zgodnie z treścią normy prawnej zawartej we wskazanym powyżej przepisie, na Wnioskodawcę (Spółkę Przejmującą), w zamian za udziały lub akcje zostanie przeniesiony cały majątek spółek przejmowanych („P” oraz „H”).

O planowanym przejęciu zawiadomieni zostaną zarówno kontrahenci Wnioskodawcy, jak i kontrahenci Spółek Przejmowanych (sprzed dnia połączenia). Zgodnie z przyjętymi założeniami szczegółowe informacje, zawierające przede wszystkim planowaną datę połączenia oraz niezbędne informacje dotyczące Wnioskodawcy, zostaną przekazane kontrahentom jeszcze przed dokonaniem rejestracji połączenia, tj. w III kwartale 2011 r.

Natomiast faktury otrzymane przez Wnioskodawcę, a wystawione przed dniem połączenia, będą dokumentowały transakcje sprzedaży mające miejsce pomiędzy dostawcą a nabywcą, którym będzie jedna ze Spółek Przejmowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółce Przejmującej będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty należnego podatku od towarów i usług o kwoty podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych przez Spółkę Przejmującą faktur VAT, na których jako nabywca wskazana będzie jedna ze Spółek Przejmowanych, jeżeli faktura VAT zostanie wystawiona przed dniem połączenia...

Zdaniem Wnioskodawcy będzie on uprawniony do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikające z otrzymanych przez Spółkę Przejmującą faktur VAT, wystawionych na którąkolwiek ze Spółek Przejmowanych przed dniem połączenia Spółek.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w takim zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, z wyjątkami niemającymi zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego.

Podstawą odliczenia są natomiast otrzymywane przez podatnika faktury VAT. Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, kwotę podatku naliczonego, co do zasady, stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach.

Zasady wystawiania faktur normuje art. 106 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie, z którym podatnicy są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą dokonanie sprzedaży, która powinna zawierać: datę dokonania sprzedaży, cenę towaru bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.

Szczególne regulacje dotyczące treści faktur zawiera rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie wystawiania faktur, które w § 5 przewiduje, że w odniesieniu do danych nabywcy, faktura powinna zawierać następujące informacje: imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone nabywcy oraz jego adresy, numery identyfikacji podatkowej nabywcy.

Spółkom Przejmowanym niewątpliwie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ będą one występowały w transakcjach gospodarczych jako nabywcy.

Dlatego też z chwilą przejęcia Spółek prawo to zostanie przeniesione, zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej, na Spółkę Przejmującą. Artykuł 93 § 2 w zw. z art. 93 § 1 Ordynacji podatkowej stanowi bowiem, że przejecie przez osobę prawną innych osób prawnych powoduje wstąpienie podmiotu dokonującego przejęcia we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z przejmowanych Spółek. Ustawodawca konstruując ten przepis posłużył się wyrażeniem „wszelkie”, tym samym powinien on być interpretowany w sposób maksymalnie szeroki, który obejmuje wszystkie prawa i obowiązki. Sukcesja uniwersalna unormowana tym przepisem może być ograniczona wyłącznie wtedy, gdy przepis szczególny stanowiłby o tym expressis verbis, zastosowanie znajdowałaby wtedy reguła kolizyjna lex specialis derogat legi generali. Jednakże przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie przewidują wyłączenia prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego z powodu przejęcia czy też innej formy połączenia Spółek, dlatego też prawo to, w wyniku sukcesji przejdzie na Wnioskodawcę.

Powyższy pogląd podzielił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie, który w wyroku z dnia 10 lutego 2011r. stwierdził: „Spółka jako przejmująca wchodzi w prawa i obowiązki przejętych spółek z dniem połączenia. Sukcesja ta obejmuje także prawo określone w art. 86 ust. 1 ustawy VAT, tj. prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, które przysługiwało spółkom przejętym, o ile podmioty te nie skorzystały z tego prawa przed utratą bytu prawnego. W przypadku, gdy Spółka Przejmowana nabyła prawo do odliczenia podatku naliczonego prawo to przechodzi na Spółkę, która ją przejęła. W związku z powyższym Spółka Przejmująca będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego określonego w fakturach zakupu, wystawionych i nie rozliczonych przez Spółki Przejęte - przed połączeniem. Połączenie spółek na podstawie przepisów Kodeksu spółek handlowych poprzez przeniesienie całego majątku z jednej ze spółek do drugiej skutkuje również prawem dla Spółki przejmującej do odliczenia kwoty podatku naliczonego określonego w fakturach zakupu VAT, wystawionych dla spółki przejętej.” (I SA/Rz 845/10).

Podkreślić również trzeba, że możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przez Spółkę Przejmującą, pozostaje w zgodzie z zasadą neutralności podatku VAT, z której przede wszystkim wynika, że podatek ten powinien obciążać konsumpcję, natomiast nie powinien powodować jakichkolwiek obciążeń dla przedsiębiorcy (podatnika formalnego).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Następstwo prawne polega na przejściu z jednego podmiotu na drugi określonych praw i obowiązków. W przypadku prawa podatkowego mamy do czynienia z pochodnym nabyciem praw, kiedy to następca prawny nabywa prawa i obowiązki przysługujące jego poprzednikowi prawnemu. Jest to nabycie translatywne, gdyż dotyczy praw poprzednio już istniejących. W prawie podatkowym z reguły ma miejsce następstwo prawne pod tytułem ogólnym (sukcesja uniwersalna), kiedy to mocą jednego zdarzenia prawnego dochodzi do nabycia całego lub części majątku, a nabywca wchodzi zarówno w prawa jak i w obowiązki swego poprzednika prawnego.

Zagadnienie sukcesji podatkowej w polskim prawie podatkowym regulują m. in. przepisy zawarte w art. 93-93e ustawy z dnia z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.). W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.

Zgodnie z art. 93 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

  1. osób prawnych,
  2. osobowych spółek handlowych,
  3. osobowych i kapitałowych spółek handlowych

-wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

Jak stanowi art. 93 § 2 ww. ustawy Ordynacja podatkowa przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

  1. innej osoby prawnej (osób prawnych);
  2. osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).

W myśl art. 93a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

  1. przekształcenia innej osoby prawnej,
  2. przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

-wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Stosownie do postanowień art. 93 a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:

  1. osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:
    1. innej spółki niemającej osobowości prawnej,
    2. spółki kapitałowej;
  2. spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego, może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi:

  1. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:
    1. z tytułu nabycia towarów i usług,
    2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
    3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
    - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;
  2. w przypadku importu towarów - suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego i deklaracji importowej, z zastrzeżeniem pkt 5;
  3. zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;
  4. kwota podatku należnego z tytułu:
    1. świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 lub 8 podatnikiem jest ich usługobiorca,
    2. dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 lub 7 podatnikiem jest ich nabywca,
    3. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;
  5. kwota podatku należnego z tytułu importu towarów - w przypadkach, o których mowa w art. 33a;
  6. różnica podatku, o której mowa w art. 29 ust. 18 i art. 37.

Z kolei w treści art. 88 ustawy o VAT ustawodawca przewidział przypadki, w których podatnikom prawo do odliczenia nie przysługuje.

Na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W myśl § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia z dnia 28 marca 2011r.

w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360) zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami „FAKTURA VAT”.

Natomiast stosownie do postanowień § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom (…) faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. numer kolejny faktury oznaczonej jako „FAKTURA VAT”;
  4. dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
  5. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  6. miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
  7. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  8. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  9. stawki podatku;
  10. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
  11. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Jak wynika z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca - Spółka Przejmująca zamierza uczestniczyć w połączeniu Spółek. Połączenie nastąpi na podstawie art. 492 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000r. Kodeks Spółek Handlowych poprzez przejęcie przez Wnioskodawcę dwóch Spółek z ograniczoną odpowiedzialnością - Spółek Przejmowanych. Na Wnioskodawcę - Spółkę Przejmującą - w zamian za udziały lub akcje zostanie przeniesiony cały majątek Spółek Przejmowanych.

Spółki Przejmowane prowadzą działalność gospodarczą we własnym imieniu. W związku z prowadzoną działalnością Spółki te otrzymują faktury VAT, na których widnieją jako nabywcy.

W związku z planowanym połączeniem, istnieje możliwość otrzymywania przez Wnioskodawcę faktur, w których jako nabywca będzie wskazywana jedna ze Spółek Przejmowanych. Faktury te mogą zostać wystawione zarówno przed dniem przejęcia, jak również po jego dacie. Zakupy udokumentowane otrzymywanymi przez Spółkę Przejmującą fakturami będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Nie będą one również objęte szczególnymi wyłączeniami z prawa do odliczenia podatku naliczonego. Spółki Przejmowane nie dokonają obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikające ze wskazanych powyżej faktur VAT przed dniem połączenia.

O planowanym przejęciu zawiadomieni zostaną zarówno kontrahenci Wnioskodawcy, jak i kontrahenci spółek przejmowanych (sprzed dnia połączenia). Zgodnie z przyjętymi założeniami szczegółowe informacje, zawierające przede wszystkim planowaną datę połączenia oraz niezbędne informacje dotyczące Wnioskodawcy, zostaną przekazane kontrahentom jeszcze przed dokonaniem rejestracji połączenia, tj. w III kwartale 2011 r.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia przez Wnioskodawcę - Spółkę Przejmującą podatku naliczonego z faktur VAT, na których jako nabywca wskazana będzie jedna ze Spółek Przejmowanych, jeżeli faktura VAT na Spółkę Przejmowaną zostanie wystawiona przed dniem połączenia.

Odnosząc przytoczone powyżej regulacje do przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie przepis art. 93 § 2 pkt 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, bowiem nastąpi łączenie poprzez przejęcie jednej osoby prawnej (Spółki z o.o.) przez inną osobę prawną (Wnioskodawcę), w wyniku czego Wnioskodawca wstąpi we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki łączącej się (przejmowanej) Spółki z o.o.

Skoro zatem Wnioskodawca, jako następca podatkowy, przejmuje zobowiązania i uprawnienia Spółki Przejmowanej, tym samym będzie więc mieć prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur VAT wystawionych dla Spółki Przejmowanej przed przejęciem, dotyczących działalności tejże Spółki Przejmowanej w okresie przed przejęciem, zgodnie z ogólnymi zasadami wynikającymi z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, czyli jeżeli będzie istniał związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi, z uwzględnieniem wyłączeń z prawa do odliczenia, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.

W związku z powyższym za prawidłowe należało uznać stanowisko Wnioskodawcy, że będzie on uprawniony do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych przez niego jako Spółkę Przejmującą faktur VAT, wystawionych na którąkolwiek ze Spółek Przejmowanych przed dniem połączenia się Spółek.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem, wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj