Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1236/12-2/IG
z 7 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Czy Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z budową Oczyszczalni, zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT?
 

Powrót

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-1236/12-2/IG
Data
2013.03.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
prawo do odliczenia
projekt
zadania własne


Istota interpretacji
Czy Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z budową Oczyszczalni, zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT?



Wniosek ORD-IN 250 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 13.12.2012 r. (data wpływu 17.12.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie pełnego prawa do odliczenia podatku z tytułu budowy oczyszczalni – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17.12.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie pełnego prawa do odliczenia podatku z tytułu budowy oczyszczalni.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zgodnie ze statutem Wnioskodawcy, do zakresu jego działania należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W szczególności, wykonuje on zadania własne oraz zlecone z zakresu administracji rządowej nałożone ustawami, a także może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu, województwa i administracji rządowej na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego lub właściwym organem administracji rządowej.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U.01.142.1591 j.t.) do zadań własnych gminy należą m. in. sprawy:

  1. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
  2. edukacji publicznej,
  3. kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,
  4. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
  5. targowisk i hal targowych,
  6. zieleni gminnej i zadrzewień,
  7. cmentarzy gminnych,
  8. porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,
  9. utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

W tym zakresie Gmina, zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 6 ustawy o VAT występuje jako organ władzy publicznej, wykonujący zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa i jako taki nie jest uznawany, w świetle regulacji w zakresie podatku VAT, za podatnika tego podatku.

Jednocześnie, Wnioskodawca wykonuje czynności wpisujące się w definicję działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT i jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W szczególności, w ramach działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT (działalności gospodarczej) Gmina:

    1. świadczy usługi wynajmu pomieszczeń w siedzibie Urzędu Gminy,
    2. świadczy usługi wynajmu lokali komunalnych (wynajmu lokali użytkowych),
    3. dokonuje odpłatnego zbycia mienia komunalnego.


Gmina w latach 2009 - 2011 realizowała inwestycję w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (dalej: „PROW”) polegającą na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków (dalej: „Oczyszczalnie” lub „Inwestycja”).

Inwestycja była finansowana ze środków własnych Gminy oraz ze środków PROW, podatek VAT nie był kosztem kwalifikowanym.

Wybudowane Oczyszczalnie są własnością (środkami trwałymi) Gminy, które zostały udostępnione mieszkańcom. Dodatkowo wszystkie powstałe w ramach Inwestycji budowle, jak również zakupione towary były przyjmowane na stan środków trwałych Gminy.

Jednocześnie Gmina zawarła z mieszkańcami umowy cywilnoprawne w zakresie wywozu nieczystości płynnych z wybudowanych Oczyszczalni (dalej: „Usługa”). Z tego tytułu Gmina pobiera od mieszkańców opłaty podlegające opodatkowaniu VAT za świadczenie przedmiotowych Usług. Każdorazowo Gmina dokumentuje świadczenie przedmiotowej Usługi fakturą VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z budową Oczyszczalni, zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy,

Jednostka samorządu terytorialnego jako podatnik VAT

Zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą VAT, za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Natomiast zgodnie z ust. 6 powyższego artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Na podstawie powyższego, należy stwierdzić, że Wnioskodawca, co do zasady, nie powinien być uznawany za podatnika podatku VAT, z wyjątkiem sytuacji gdy Gmina wykonuje zadania na podstawie umów cywilnoprawnych.

W związku z powyższym zawarcie przez Gminę, jako jednostkę samorządu terytorialnego, umów cywilnoprawnych z mieszkańcami na okresowe wykonanie Usług będzie skutkowało opodatkowaniem tych czynności na zasadach ogólnych zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT.

Związek Inwestycji z działalnością opodatkowaną Gminy

Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Tym samym należy uznać, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego przez Gminę jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W przedmiotowej sprawie, Gmina po zakończeniu Inwestycji pozostała właścicielem wybudowanych środków trwałych i tym samym sprawuje nadzór nad ich właściwym wykorzystaniem. Dodatkowo Gmina zawarła z mieszkańcami umowy na świadczenie Usług, które niewątpliwie podlegają opodatkowaniu VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz przedstawione we wniosku okoliczności, w ocenie Wnioskodawcy należy uznać, że w przedmiotowej sprawie niewątpliwie będziemy mieli do czynienia z bezpośrednim powiązaniem nabywanych towarów i usług ponoszonych w związku z realizacją Inwestycji ze sprzedażą opodatkowaną.

Tym samym, w ocenie Gminy będzie jej przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu zakupów związanych z budową przedmiotowych Oczyszczalni.

Potwierdzenie stanowiska Gminy w indywidualnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego

Z przedstawionych dotychczas rozważań wynika, że jeśli wydatki ponoszone na Inwestycję są powiązane z działalnością opodatkowaną Gminy, wówczas przysługuje jej pełne prawo do odliczenia poniesionego podatku VAT

Powyższa teza znajduje także potwierdzenie w indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego.

Dla przykładu, w interpretacji indywidualnej z dnia 11 maja 2012 r. (sygn. ITPP1/443-357/12/MN), wydanej w analogicznym stanie faktycznym, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy stwierdził, że: ,,Zgodnie z powołanymi przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten, jak wynika z wniosku, zostanie spełniony (Gmina będzie pobierać odpłatność na podstawie zawartych umów za użytkowanie oczyszczalni i za nadzór nad ich prawidłowym funkcjonowaniem oraz za wywóz gminnym środkiem transportu osadu i dostarczenie go w celu oczyszczenia do oczyszczalni komunalnej).

Skoro zatem, jak wskazano w złożonym wniosku, zakupy dotyczące budowy przydomowych oczyszczalni ścieków będą służyły sprzedaży opodatkowanej, Gminie w opisanych okolicznościach przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z opisaną inwestycją.”

Podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 30 kwietnia 2012 r. (sygn. IPTPP1/443-77/12-4/MW), który stwierdził, iż: ,,Reasumując, Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu, o ile - jak wskazał Wnioskodawca - mienie wytworzone w ramach ww. projektu, tj. przydomowe oczyszczalnie ścieków, będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

W zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tj. Dz. U. z 2012r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Powrót


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj