Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1002/12-2/MR
z 18 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Czy Spółce przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu usług opisanych w niniejszym wniosku?
 

Powrót

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1002/12-2/MR
Data
2012.12.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
odliczenia od podatku
podatek naliczony


Istota interpretacji
Czy Spółce przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu usług opisanych w niniejszym wniosku?



Wniosek ORD-IN 789 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2012 r. (data wpływu 28 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu usług pośrednio związanych z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu usług pośrednio związanych z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Spółka jest spółką prawa handlowego prowadzącą podstawową działalność gospodarczą w zakresie kopalnictwa rud miedzi oraz produkcji z tych rud miedzi i innych metali, która to działalność podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Spółka posiada status czynnego podatnika podatku od towarów i usług, a sprzedaż pochodząca z produkcji podlega opodatkowaniu VAT. Proporcja sprzedaży opodatkowanej, o której mowa w art. 90 ustawy VAT w latach ubiegłych stanowiła rocznie ponad 99,94%, co daje Spółce pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego (w tym, w odniesieniu do zakupów związanych z ogółem działalności Spółki, jak również od zakupów o charakterze mieszanym, tj. związanych z działalnością zwolnioną jak i opodatkowaną VAT).

W ramach prowadzonej działalności Spółka angażuje się w projekty z zakresu CSR, czyli tzw. społecznej odpowiedzialności biznesu (z ang. Corparate Social Responsibility). CSR w praktyce oznacza budowanie pozytywnych i trwałych relacji zarówno z partnerami społecznymi, jak i z biznesowymi, zarówno z otoczeniem zewnętrznym, jak i wewnętrznym. CSR gwarantuje lojalność klienta, podnosi wiarygodność firmy w oczach jej współpracowników, partnerów handlowych, jak i władz i społeczności lokalnych. Z uwagi na duże zaangażowanie w tym zakresie, Spółka znalazła się w gronie innych spółek giełdowych biorących udział w projekcie R zainicjowanym przez Giełdę Papierów Wartościowych. W skład R wchodzą wyłącznie spółki giełdowe działające zgodnie z najlepszymi standardami zarządzania w zakresie ładu korporacyjnego, ładu informacyjnego i relacji z Inwestorami, a także w obszarach czynników ekologicznych, społecznych i pracowniczych.

Przejawem wskazanej powyżej działalności Spółki jako firmy odpowiedzialnej społecznie jest podjęcie przez Spółkę działań w obszarze promocji ochrony zdrowia prowadzonej wśród mieszkańców miejscowości zlokalizowanych w sąsiedztwie terenów, na których Spółka prowadzi działalność gospodarczą.

Podkreślenia wymaga również fakt, iż podjęte działania mające na celu promocję zdrowia oraz objęcie opieką najmłodszych mieszkańców okolicznych gmin są konsekwencją wieloletniej dyskredytacji ze strony lokalnych organizacji i instytucji, których zasadniczym celem było ukazanie Spółki jako przedsiębiorcę mającego negatywny wpływ na otoczenie. Okoliczność ta stała się tematem publikacji prasowych i programów telewizyjnych, w których prezentowane były nieprawdziwe informacje na temat szkodliwości emitowanych przez zakłady Spółki substancji.

Z uwagi na powyższe okoliczności Spółka zainicjowała realizację prozdrowotnego programu (dalej: Program), którego celem było zdiagnozowanie realnego wpływu działania zakładów należących do Spółki na stan zdrowia mieszkańców.

W tym celu Spółka zleciła, na podstawie umowy zawartej z placówką zdrowia, uruchomienie Poradni Promocji Zdrowia (dalej: Poradnia), działającej w ramach programu pn. „Badania krwi na zawartość ołowiu u dzieci z rejonów oddziaływania zakładów Spółki oraz badania psychologiczne mające wykazać faktyczny wpływ ołowiu na organizm dziecka i wychowanie dzieci w wieku szkolnym”.

W ramach zadań powierzonych na podstawie umowy, Poradnia świadczy następujące usługi:

  • przeprowadza konsultacje higieniczne i lekarskie,
  • organizuje spotkania edukacyjne z dziećmi i dorosłymi,
  • sporządza materiały informacyjne dotyczące funkcjonowania Poradni,
  • sporządza ankiety oraz testy,
  • prowadzi nadzór nad działalnością programu,
  • przygotowuje wnioski, raporty z badań.

Poradnia funkcjonuje w dwóch miejscowościach, w których prowadzą działalność dwie huty będące zakładami Spółki, w określonych dniach i godzinach. Badania laboratoryjne wykonywane są przez Poradnię.

Realizowane przez Poradnię usługi dokumentowane są w formie sprawozdań oraz zapisów elektronicznych na płytach CD, które załączane są do faktur VAT.

W ramach realizowanego Programu Spółka zleciła Poradni na podstawie odrębnych umów przeprowadzenie badań krwi na zawartość ołowiu oraz kadmu u dzieci i osób zamieszkujących w rejonach bezpośredniego oddziaływania zakładów Spółki, tj. w sąsiedztwie dwóch hut oraz badania psychologiczne mające wykazać faktyczny wpływ ołowiu i kadmu na organizm dziecka i wychowanie dzieci w wieku szkolnym. Zrealizowane usługi udokumentowane zostały fakturami za poszczególne okresy miesięczne wraz ze sprawozdaniem, a także ekspertyzą za cały okres objęty badaniem sporządzoną w formie papierowej oraz zapisu elektronicznego na płycie CD. Sprawozdania miesięczne obejmują zbiorczy wynik przeprowadzonych badań zawierający informację o stwierdzonej zawartości ołowiu i kadmu w organizmach badanych, w podziale na osoby dorosłe i dzieci, z uwzględnieniem płci badanych, a także imienną listę osób badanych bez indywidualnych wyników badań.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółce przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu usług opisanych w niniejszym wniosku...

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do zapisu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (…). Przepis ten jest implementacją art. 17 VI Dyrektywy, a obecnie art. 168 Dyrektywy 2006/112/WE.

Jak wynika z treści powołanego przepisu art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, warunkiem do skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu dokonanych zakupów towarów i usług jest ich związek z realizowanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi. Zakup przedmiotowych usług nie jest zakupem, który można bezpośrednio powiązać z konkretną sprzedażą opodatkowaną, gdyż jest on związany z pozyskiwaniem przez Spółkę informacji związanych z jej ogólnym funkcjonowaniem, a w szczególności dotyczących skutków jej wpływu na środowisko zewnętrzne, w tym również na zdrowie mieszkańców okolicznych miejscowości. Wiedza ta, służy Spółce przy podejmowaniu w przyszłości stosownych działań mających na celu ograniczenie ewentualnych negatywnych skutków związanych z jej funkcjonowaniem, a także stanowi dla Spółki zabezpieczenie przed ewentualnymi roszczeniami kierowanymi pod jej adresem przez osoby zamieszkujące tereny będące w zasięgu emisji szkodliwych substancji.

Niemniej jednak realizacja podstawowej zasady konstrukcyjnej podatku VAT, tj. zasady neutralności podatku VAT, umożliwia podatnikowi obniżenie podatku należnego o kwoty podatku zapłaconego przy nabyciu towarów i usług, związanych z jego działalnością gospodarczą, podlegającą opodatkowaniu również w przypadku, gdy związek tych zakupów występuje w sposób pośredni, a nabywane towary/usługi mają charakter kosztów ogólnych prowadzonej działalności.

W ocenie Spółki, nabycie ww. usług związane jest z ogólnym funkcjonowaniem Spółki i prowadzeniem przez nią działalności gospodarczej, która co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Prezentowane przez Spółkę stanowisko znajduje również potwierdzenie w szeregu wyroków ETS, według których neutralność podatku VAT znajduje odzwierciedlenie w „systemie odliczeń mającym na celu całkowite uwolnienie podatnika od ciężaru podatku VAT należnego lub zapłaconego w ramach jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku VAT gwarantuje w ten sposób w zakresie ciężaru podatkowego neutralność jakiejkolwiek działalności gospodarczej, pod warunkiem że co do zasady podlega ona sama podatkowi VAT” (vide: wyrok C-268/83 w sprawie Rompelman, wyrok C-37/95 w sprawie Ghent Coal Terminal, wyrok C-98/98 w sprawie Midland Bank, wyrok C-110/98 w sprawie Gabalfrisa).

W wyrokach ETS podkreślał, że prawo do odliczenia podatku naliczonego jest podstawowym uprawnieniem podatnika, jeśli podatnik przy nabyciu towarów lub usług zamierza wykorzystać je w związku z działalnością podlegającą opodatkowaniu VAT.

Zdaniem ETS, prawo to przysługuje podatnikowi nawet wtedy, jeśli nabywanych towarów lub usług nie można połączyć z konkretną czynnością opodatkowaną VAT. Odmienne stanowisko naruszyłoby, bowiem zasadę neutralności podatku VAT, stanowiącą podstawowe założenie wspólnego europejskiego systemu podatku od wartości dodanej.

W związku z powyższym, Spółka stoi na stanowisku, że na podstawie przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, jak również w myśl zasady neutralności podatku VAT wyrażonej w art. 1 VI Dyrektywy, będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem przedmiotowych usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Art. 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (…).

Z powyższego wynika, że związek zakupu z czynnością podlegającą opodatkowaniu jest jednym z podstawowych warunków, które musi spełnić podatnik, aby mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Powyższy przepis wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca umożliwił jednak podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m. in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, która pozbawia podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, m.in. zgodnie z art. 88 ust. 3a ustawy, w myśl którego nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego prowadzącą podstawową działalność gospodarczą w zakresie kopalnictwa rud miedzi oraz produkcji z tych rud miedzi i innych metali, która to działalność podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Spółka posiada status czynnego podatnika podatku od towarów i usług, a sprzedaż pochodząca z produkcji podlega opodatkowaniu VAT. Proporcja sprzedaży opodatkowanej, o której mowa w art. 90 ustawy VAT w latach ubiegłych stanowiła rocznie ponad 99,94%, co daje Spółce pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W ramach prowadzonej działalności Spółka angażuje się w projekty z zakresu CSR, czyli tzw. społecznej odpowiedzialności biznesu. CSR w praktyce oznacza budowanie pozytywnych i trwałych relacji zarówno z partnerami społecznymi, jak i z biznesowymi, zarówno z otoczeniem zewnętrznym, jak i wewnętrznym. CSR gwarantuje lojalność klienta, podnosi wiarygodność firmy w oczach jej współpracowników, partnerów handlowych, jak i władz i społeczności lokalnych. Z uwagi na duże zaangażowanie w tym zakresie, Spółka znalazła się w gronie innych spółek giełdowych biorących udział w projekcie R zainicjowanym przez Giełdę Papierów Wartościowych. W skład R wchodzą wyłącznie spółki giełdowe działające zgodnie z najlepszymi standardami zarządzania w zakresie ładu korporacyjnego, ładu informacyjnego i relacji z Inwestorami, a także w obszarach czynników ekologicznych, społecznych i pracowniczych. Przejawem wskazanej powyżej działalności Wnioskodawcy jako firmy odpowiedzialnej społecznie jest podjęcie przez Spółkę działań w obszarze promocji ochrony zdrowia prowadzonej wśród mieszkańców miejscowości zlokalizowanych w sąsiedztwie terenów, na których Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą. Podjęte działania mające na celu promocję zdrowia oraz objęcie opieką najmłodszych mieszkańców okolicznych gmin są konsekwencją wieloletniej dyskredytacji ze strony lokalnych organizacji i instytucji, których zasadniczym celem było ukazanie Spółki jako przedsiębiorcę mającego negatywny wpływ na otoczenie. Z uwagi na powyższe, Spółka zainicjowała realizację prozdrowotnego programu (dalej: Program), którego celem było zdiagnozowanie realnego wpływu działania zakładów należących do Spółki na stan zdrowia mieszkańców. W tym celu Spółka zleciła, na podstawie umowy zawartej z placówką zdrowia, uruchomienie Poradni Promocji Zdrowia (dalej: Poradnia), działającej w ramach programu pn. „Badania krwi na zawartość ołowiu u dzieci z rejonów oddziaływania zakładów Spółki oraz badania psychologiczne mające wykazać faktyczny wpływ ołowiu na organizm dziecka i wychowanie dzieci w wieku szkolnym”. W ramach zadań powierzonych na podstawie umowy, Poradnia świadczy następujące usługi: przeprowadza konsultacje higieniczne i lekarskie; organizuje spotkania edukacyjne z dziećmi i dorosłymi; sporządza materiały informacyjne dotyczące funkcjonowania Poradni; sporządza ankiety oraz testy; prowadzi nadzór nad działalnością programu; przygotowuje wnioski, raporty z badań.

Poradnia funkcjonuje w dwóch miejscowościach, w których prowadzą działalność dwie huty będące zakładami Spółki, w określonych dniach i godzinach. Badania laboratoryjne wykonywane są przez Poradnię. Realizowane przez Poradnię usługi dokumentowane są w formie sprawozdań oraz zapisów elektronicznych na płytach CD, które załączane są do faktur VAT. W ramach realizowanego Programu Spółka zleciła Poradni na podstawie odrębnych umów przeprowadzenie badań krwi na zawartość ołowiu oraz kadmu u dzieci i osób zamieszkujących w rejonach bezpośredniego oddziaływania zakładów Spółki, tj. w sąsiedztwie dwóch hut oraz badania psychologiczne mające wykazać faktyczny wpływ ołowiu i kadmu na organizm dziecka i wychowanie dzieci w wieku szkolnym. Zrealizowane usługi udokumentowane zostały fakturami za poszczególne okresy miesięczne wraz ze sprawozdaniem, a także ekspertyzą za cały okres objęty badaniem sporządzoną w formie papierowej oraz zapisu elektronicznego na płycie CD. Sprawozdania miesięczne obejmują zbiorczy wynik przeprowadzonych badań zawierający informację o stwierdzonej zawartości ołowiu i kadmu w organizmach badanych, w podziale na osoby dorosłe i dzieci, z uwzględnieniem płci badanych, a także imienną listę osób badanych bez indywidualnych wyników badań.

Dla określenia czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku wynikającego z wydatków poniesionych na usługi będące przedmiotem wniosku, niezwykle istotny jest charakter związku występującego między zakupami, a prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą. Związek ten może mieć jak wcześniej wskazano charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary lub usługi służą np. dalszej odsprzedaży, bowiem bezpośrednio wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Podatnika.

Natomiast, ze związkiem pośrednim mamy do czynienia w sytuacji, gdy ponoszone wydatki nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych obrotach, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje uzyskanie obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług.

Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo – skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością Podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług przyczynia się pośrednio do uzyskania obrotu przez Podatnika poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.

Jak wskazał Wnioskodawca zakup przedmiotowych usług nie jest zakupem, który można bezpośrednio powiązać z konkretną sprzedażą opodatkowaną, gdyż jest on związany z pozyskiwaniem przez Spółkę informacji związanych z jej ogólnym funkcjonowaniem, a w szczególności dotyczy skutków jej wpływu na środowisko zewnętrzne, w tym również na zdrowie mieszkańców okolicznych miejscowości. Wiedza ta będzie jednak służyć Spółce przy podejmowaniu w przyszłości stosownych działań mających na celu ograniczenie ewentualnych negatywnych skutków związanych z jej funkcjonowaniem, a także stanowi dla Spółki zabezpieczenie przed ewentualnymi roszczeniami kierowanymi pod jej adresem przez osoby zamieszkujące tereny będące w zasięgu emisji szkodliwych substancji.

Odnosząc powołane wyżej regulacje prawne do przedstawionego opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż wydatki poniesione na nabycie usługę będących przedmiotem wniosku nie mają/nie będą miały bezpośredniego związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, jednakże – poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa – pośrednio mają/będą miały związek z uzyskaniem przez Spółkę obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, z uwagi na spełnienie pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu usług będących przedmiotem wniosku, pośrednio związanych z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, z uwzględnieniem jednak ograniczeń wskazanych w art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Powrót


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj