Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.455.2019.2.KS
z 8 listopada 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku sygnowanym datą 4 marca 2019 r. (data wpływu 29 sierpnia 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 października 2019 r. (data wpływu 21 października 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe – w zakresie opodatkowania przez Wnioskodawcę importu usług transportu towarów z państw spoza terytorium Unii Europejskiej do innych państw spoza terytorium Unii Europejskiej od podmiotów zagranicznych (trasa nie przebiega przez terytorium kraju, ani innego państwa członkowskiego);
  • prawidłowe – w zakresie stawki podatku w wysokości 0% do nabywanych usług w zakresie transportu towarów z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium Polski do miejsca przyjazdu poza terytorium Unii Europejskiej;
  • prawidłowe – w zakresie stawki podatku w wysokości 0% do nabywanych usług w zakresie transportu towarów z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium Unii Europejskiej.

UZASADNIENIE

W dniu 29 sierpnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przez Wnioskodawcę importu usług transportu towarów z państw spoza terytorium Unii Europejskiej do innych państw spoza terytorium Unii Europejskiej od podmiotów zagranicznych (trasa nie przebiega przez terytorium kraju, ani innego państwa członkowskiego); stawki podatku w wysokości 0% do nabywanych usług w zakresie transportu towarów z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium Polski do miejsca przyjazdu poza terytorium Unii Europejskiej oraz stawki podatku w wysokości 0% do nabywanych usług w zakresie transportu towarów z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium Unii Europejskiej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 października 2019 r. (data wpływu 21 października 2019 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy oraz potwierdzenie uiszczenia brakującej opłaty.

We wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne.

Wnioskodawca (dalej również jako: Spółka) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej jako: podatek VAT). Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się organizacją międzynarodowego transportu oraz spedycji różnego rodzaju towarów z Europy do wszystkich krajów Unii Europejskiej, Wspólnoty Niepodległych Państw, krajów Dalekiego Wschodu i Azji Środkowej. Ponadto Spółka oferuje usługi transportu i spedycji między krajami trzecimi. W ofercie Spółki występują przewozy samochodowe, kolejowe i kombinowane, lotnicze oraz przewozy morskie. Siedziba Spółki znajduje się na terytorium Polski.

Złożony wniosek dotyczy nabycia przez Wnioskodawcę od podmiotów zagranicznych usług transportu towarów, które odbywają się w następujący sposób:

  1. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu poza terytorium Unii Europejskiej (trasa nie przebiega przez terytorium kraju, ani innego państwa Unii Europejskiej);
  2. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium Unii Europejskiej;
  3. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej.

W przypadku nabycia usług z pkt 2 i 3 Wnioskodawca posiada następujące dokumenty dotyczące zlecanych usług transportu/spedycji: dokument EX, T-1 (deklarację tranzytową), T-2 (potwierdzający wywóz towarów wytwarzanych na terytorium UE, do krajów EFTA), Karnet-TIR, Karnet ATA, CMR, WZ, SMGS.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

  1. w zakresie stawki podatku w wysokości 0% do nabywanych usług w zakresie transportu towarów z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium Polski do miejsca przyjazdu poza terytorium Unii Europejskiej:
    1. podmiot zagraniczny, od którego Wnioskodawca nabywa usługę transportu towarów nie posiada siedziby działalności gospodarczej na terytorium Polski ani nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski;
    2. z dokumentów posiadanych przez Wnioskodawcę dotyczących zleconych usług transportu – w ocenie Wnioskodawcy – jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. Spółka posiada dokumenty: komunikat IE-599 w zapisie elektronicznym, list przewozowy CMR lub dokument WZ przewoźnika, zawierający oznaczenie trasy przewozu i potwierdzający rozładunek w miejscu do którego miał dotrzeć, lub miejsce w którym nastąpił przeładunek na wagony kolejowe i pieczęć z przejścia drogowego i/lub urzędu celnego, list przewozowy SMGS, zawierający informację o trasie przewozu przy wykorzystaniu transportu kolejowego, oznaczenie nadawcy i odbiorcy towaru, oznaczenie granicznej stacji przejścia i potwierdzający fakt załadunku towaru na wagony szerokotorowe;
    3. Wnioskodawca posiada fakturę wystawioną przez przewoźnika zagranicznego, który świadczy usługi transportu towarów.
  2. w zakresie stawki podatku w wysokości 0% do nabywanych usług w zakresie transportu towarów z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium Unii Europejskiej:
    1. podmiot zagraniczny, od którego Wnioskodawca nabywa usługę transportu towarów nie posiada siedziby działalności gospodarczej na terytorium Polski ani nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski;
    2. są trasy, które w całości przebiegają poza terytorium Polski jak również które w pewnym odcinku przebiegają przez terytorium kraju;
    3. z dokumentów posiadanych przez Wnioskodawcę dotyczących zleconych usług transportu – w ocenie Wnioskodawcy – jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. Spółka posiada dokumenty: komunikat IE-599 w zapisie elektronicznym, list przewozowy CMR lub dokument WZ przewoźnika, zawierający oznaczenie trasy przewozu i potwierdzający rozładunek w miejscu do którego miał dotrzeć, lub miejsce w którym nastąpił przeładunek na wagony kolejowe i pieczęć z przejścia drogowego i/lub urzędu celnego, list przewozowy SMGS, zawierający informację o trasie przewozu przy wykorzystaniu transportu kolejowego, oznaczenie nadawcy i odbiorcy towaru, oznaczenie granicznej stacji przejścia i potwierdzający fakt załadunku towaru na wagony szerokotorowe;
    4. Wnioskodawca posiada fakturę wystawioną przez przewoźnika zagranicznego, który świadczy usługi transportu towarów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca nabywający od podmiotów zagranicznych usługi w zakresie transportu towarów z państw spoza Unii Europejskiej do innych państw spoza terytorium Unii Europejskiej (trasa nie przebiega przez terytorium kraju, ani innego państwa członkowskiego), powinien rozliczyć podatek VAT z tytułu importu usług?
  2. Czy w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca nabywający usługi w zakresie transportu towarów z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium Polski lub innych państw Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu poza terytorium Unii Europejskiej, może zastosować do nich stawkę 0%?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

W przypadku nabycia od podmiotu zagranicznego usług w zakresie transportu towarów, które odbywają się z miejsca wyjazdu poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu poza terytorium Unii Europejskiej, a trasa nie przebiega przez terytorium kraju, ani innego państwa członkowskiego – nie ma on obowiązku rozliczania podatku VAT z tytułu importu usług.

Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy o VAT – przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT stanowi, że podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,
  2. usługobiorcą jest:
    • w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b – podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,
    • w przypadku transferu bonów jednego przeznaczenia, w przypadku których miejscem świadczenia usług, których te bony dotyczą, jest terytorium kraju – podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15,
    • w pozostałych przypadkach – podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4.

Art. 28f ust. 1a pkt 1 ustawy o VAT wskazuje, że miejscem świadczenia usług transportu towarów na rzecz podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości poza terytorium Unii Europejskiej, jest w takim wypadku terytorium znajdujące się poza terytorium Unii Europejskiej.

Usługi transportu towarów świadczone są przez podmioty nieposiadające na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej i wykonywane są w całości poza terytorium Unii Europejskiej. Zgodnie zatem z ww. art. 28f ust. 1a pkt 1 ustawy o VAT – miejscem świadczenia usług jest terytorium kraju znajdującego się poza terytorium Unii Europejskiej.

Mając na względzie zasadę terytorialności podatku VAT, opisaną m.in. w powołanym powyżej art. 28f ustawy o VAT, wykonanie przedmiotowych usług podlega opodatkowaniu w miejscu ich wykonania, czyli w państwach spoza Unii Europejskiej.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że w przedstawionym stanie faktycznym, w zakresie nabycia od podmiotów zagranicznych usług transportowych z terytorium państwa trzeciego do innego państwa trzeciego, nie nastąpi import usług, a co za tym idzie – nie powstanie obowiązek rozliczenia podatku VAT z tego tytułu.

Ad. 2

W zakresie nabycia od podmiotu zagranicznego usług transportu towarów z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej oraz z miejsca wyjazdu na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu poza terytorium Unii Europejskiej – Wnioskodawca ma możliwość zastosowania do importu tych usług stawki 0%.

Art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT – stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Natomiast art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT – przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się:

  1. przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:
    1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,
    2. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
    3. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
    4. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Jak wskazuje ponadto art. 83 ust. 5 ustawy o VAT – dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:

  1. towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2.

Usługi nabywane przez Wnioskodawcę obejmują przewóz towarów z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium Unii Europejskiej (zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy o VAT) oraz przewóz towarów z miejsca wyjazdu na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu poza terytorium Unii Europejskiej (zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. d ustawy o VAT).

Aby skorzystać ze wskazanego zwolnienia z podatku VAT Wnioskodawca musi posiadać wskazaną w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT dokumentację.

Wnioskodawca posiada następujące dokumenty dotyczące zlecanych usług transportu/spedycji: dokument EX, T-1 (deklarację tranzytową), T-2 (potwierdzający wywóz towarów wytwarzanych na terytorium UE, do krajów EFTA), Karnet-TIR, Karnet ATA, CMR, WZ, SMGS.

Mając na uwadze powyższe regulacje i spełnienie przez Spółkę wszelkich niezbędnych warunków, należy uznać, że w zakresie usług transportu z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej oraz z miejsca wyjazdu na terytorium państwa członkowskiego do miejsca przyjazdu poza terytorium Unii Europejskiej – może zastosować do tych usług stawkę 0%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych jest:

  • prawidłowe – w zakresie opodatkowania przez Wnioskodawcę importu usług transportu towarów z państw spoza terytorium Unii Europejskiej do innych państw spoza terytorium Unii Europejskiej od podmiotów zagranicznych (trasa nie przebiega przez terytorium kraju, ani innego państwa członkowskiego);
  • prawidłowe – w zakresie stawki podatku w wysokości 0% do nabywanych usług w zakresie transportu towarów z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium Polski do miejsca przyjazdu poza terytorium Unii Europejskiej;
  • prawidłowe – w zakresie stawki podatku w wysokości 0% do nabywanych usług w zakresie transportu towarów z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) ‒ zwanej dalej ustawą ‒ opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które – stosownie do definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy – rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W przypadku świadczenia usług istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług regulują przepisy art. 28a do 28o ustawy.

I tak, stosownie do art. 28a ustawy – na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku – rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy – działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wskazany powyżej art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy.

Wnioskodawca spełnia definicję podatnika, wskazaną w cytowanym powyżej art. 28a ustawy.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy – miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Od powołanej w art. 28b ust. 1 ustawy zasady ogólnej, ustawodawca przewidział szereg zastrzeżeń, wskazując szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia usług.

I tak, stosownie do art. 28f ust. 1a pkt 1 ustawy – miejscem świadczenia usług transportu towarów na rzecz podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości poza terytorium Unii Europejskiej, jest terytorium znajdujące się poza terytorium Unii Europejskiej.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się organizacją międzynarodowego transportu oraz spedycji różnego rodzaju towarów z Europy do wszystkich krajów Unii Europejskiej, Wspólnoty Niepodległych Państw, krajów Dalekiego Wschodu i Azji Środkowej. Ponadto Wnioskodawca oferuje usługi transportu i spedycji między krajami trzecimi. W ofercie Wnioskodawcy występują przewozy samochodowe, kolejowe i kombinowane, lotnicze oraz przewozy morskie. Siedziba Wnioskodawcy znajduje się na terytorium Polski.

Złożony wniosek dotyczy nabycia przez Wnioskodawcę od podmiotów zagranicznych usług transportu towarów. W pierwszej przedstawionej sytuacji transport towarów odbywa się z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu poza terytorium Unii Europejskiej. Trasa ta nie przebiega przez terytorium kraju, ani innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawiony opis pierwszej sytuacji wskazać należy, że usługi transportu towarów odbywające się z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu poza terytorium Unii Europejskiej, gdzie trasa ta nie przebiega przez terytorium kraju, ani innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, nabywane przez Wnioskodawcę od podmiotów zagranicznych są opodatkowane zgodnie z art. 28f ust. 1a pkt 1 ustawy, tj. na terytorium znajdującym się poza terytorium Unii Europejskiej. Zatem w pierwszej sytuacji ww. usługi nie podlegają opodatkowaniu na terytorium Polski.

Według art. 2 pkt 9 ustawy – przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy – podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,
  2. usługobiorcą jest:
    • w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b – podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,
    • w przypadku transferu bonów jednego przeznaczenia, w przypadku których miejscem świadczenia usług, których te bony dotyczą, jest terytorium kraju – podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15,
    • w pozostałych przypadkach – podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4.

W myśl art. 17 ust. 2 ustawy – w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Mając na uwadze powyższe, skoro w pierwszej sytuacji Wnioskodawca nabywa usługi transportu towarów, których miejscem świadczenia (a zarazem opodatkowania) nie jest Polska, to w stosunku do tych usług nie ma zastosowania art. 2 ust. 9 ustawy i w konsekwencji w związku z ich nabyciem Wnioskodawca nie jest zobowiązany do rozliczenia importu usług na terytorium kraju.

Zatem w pierwszej sytuacji Wnioskodawca nabywający od podmiotów zagranicznych usługi w zakresie transportu towarów z państw spoza Unii Europejskiej do innych państw spoza terytorium Unii Europejskiej (trasa nie przebiega przez terytorium kraju, ani innego państwa członkowskiego) nie powinien rozliczyć podatku VAT z tytułu importu usług na terytorium kraju.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania przez niego importu usług transportu towarów z państw spoza terytorium Unii Europejskiej do innych państw spoza terytorium Unii Europejskiej od podmiotów zagranicznych (trasa nie przebiega przez terytorium kraju, ani innego państwa członkowskiego) jest prawidłowe.

W drugiej przedstawionej sytuacji Wnioskodawca nabywa usługi transportu towarów, który odbywa się z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium Unii Europejskiej. Podmiot zagraniczny, od którego Wnioskodawca nabywa usługi transportu towarów nie posiada siedziby działalności gospodarczej na terytorium Polski ani nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski.

Odnośnie drugiej przedstawionej sytuacji należy zaznaczyć, że zastrzeżenia wskazane w art. 28b ust. 1 ustawy nie mają zastosowania. Wobec tego miejscem świadczenia (opodatkowania) usług transportu towarów, który odbywa się z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium Unii Europejskiej – na podstawie art. 28b ust. 1 ustawy – jest Polska, jako kraj, w którym Wnioskodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej. Skoro podmiot zagraniczny, od którego Wnioskodawca nabywa ww. usługi transportu towarów nie posiada siedziby działalności gospodarczej na terytorium Polski ani nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski, to czynności te stanowią import usług w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy, a Wnioskodawca, jako usługobiorca tych usług, jest zobowiązany do ich rozliczenia dla celów VAT w Polsce.

Podstawowa stawka podatku – na mocy art. 41 ust. 1 ustawy – wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast jak stanowi art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy – w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności obniżone stawki podatku. Zastosowanie tych obniżonych stawek podatku możliwe jest jednak tylko wówczas, gdy wynika to wprost z ustawy lub przepisów wykonawczych.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy – stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się – według art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy – przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

  1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,
  2. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
  3. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
  4. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

W myśl art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy – dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2.

Natomiast zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2350) – obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do usług transportu towarów świadczonych na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy będącego usługobiorcą tych usług, posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej – posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości poza terytorium kraju:

  1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub
  2. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Stosownie do § 6 ust. 2 rozporządzenia – przepisy ust. 1 pkt 1-3 stosuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika odpowiednich dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy.

W drugiej sytuacji Wnioskodawca nabywa usługi transportu towarów, który odbywa się z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium Unii Europejskiej. Zatem w drugiej sytuacji spełnione są przesłanki, aby uznać nabywane usługi za transport międzynarodowy, o którym mowa w art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy.


Z przytoczonego powyżej przepisu art. 83 ust. 5 ustawy jednoznacznie wynika, że prawo podatnika do zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT nie jest nieograniczone. Aby zastosować dla usług transportu międzynarodowego stawkę podatku w wysokości 0% konieczne jest bowiem dopełnienie określonych warunków w zakresie dokumentowania tych usług. Podatnik powinien posiadać w swojej dokumentacji dowody wiarygodne, potwierdzające wykonanie i charakter usługi, tj. faktyczne świadczenie usługi transportu międzynarodowego. Jak wynika z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy, prawo do zastosowania dla usług międzynarodowego transportu towarów stawki podatku 0% uzależnione jest od posiadania dokumentów potwierdzających jednoznacznie, że w wyniku przewozu towarów z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. Istotą przywołanego przepisu jest zobowiązanie podatnika do udowodnienia, że towary będące przedmiotem transportu rzeczywiście przekroczyły granicę z państwem trzecim.

Jak wskazał Wnioskodawca posiada on następujące dokumenty: komunikat IE-599 w zapisie elektronicznym, list przewozowy CMR lub dokument WZ przewoźnika, zawierający oznaczenie trasy przewozu i potwierdzający rozładunek w miejscu do którego miał dotrzeć, lub miejsce w którym nastąpił przeładunek na wagony kolejowe i pieczęć z przejścia drogowego i/lub urzędu celnego, list przewozowy SMGS, zawierający informację o trasie przewozu przy wykorzystaniu transportu kolejowego, oznaczenie nadawcy i odbiorcy towaru, oznaczenie granicznej stacji przejścia i potwierdzający fakt załadunku towaru na wagony szerokotorowe. W ocenie Wnioskodawcy z posiadanych dokumentów dotyczących zleconych usług transportu jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. Ponadto Wnioskodawca posiada fakturę wystawioną przez przewoźnika zagranicznego, który świadczy usługi transportu towarów.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że w drugiej sytuacji do nabywanych przez Wnioskodawcę usług transportu towarów, który odbywa się z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium Unii Europejskiej zastosowanie znajduje obniżona stawka podatku w wysokości 0%. W sytuacji tej Wnioskodawca nabywa usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy. Jednocześnie Wnioskodawca posiada dokumenty, zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy potwierdzające, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. Zatem w drugiej sytuacji są spełnione przesłanki niezbędne do zastosowania stawki podatku w wysokości 0%.

Podsumowując, w drugiej sytuacji Wnioskodawca nabywający usługi w zakresie transportu towarów z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium Polski do miejsca przyjazdu poza terytorium Unii Europejskiej, może zastosować do nich stawkę podatku w wysokości 0%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy dotyczące stawki podatku w wysokości 0% do nabywanych usług w zakresie transportu towarów z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium Polski do miejsca przyjazdu poza terytorium Unii Europejskiej jest prawidłowe.

W trzeciej przedstawionej sytuacji Wnioskodawca nabywa usługi transportu towarów, który odbywa się z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej. Podmiot zagraniczny, od którego Wnioskodawca nabywa usługi transportu towarów nie posiada siedziby działalności gospodarczej na terytorium Polski ani nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski.

Odnośnie trzeciej przedstawionej sytuacji należy zaznaczyć, że zastrzeżenia wskazane w art. 28b ust. 1 ustawy nie mają zastosowania. Wobec tego miejscem świadczenia (opodatkowania) usług transportu towarów, który odbywa się z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej – na podstawie art. 28b ust. 1 ustawy – jest Polska, jako kraj, w którym Wnioskodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej. Skoro podmiot zagraniczny, od którego Wnioskodawca nabywa ww. usługi transportu towarów nie posiada siedziby działalności gospodarczej na terytorium Polski ani nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski, to czynności te stanowią import usług w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy, a Wnioskodawca, jako usługobiorca tych usług, jest zobowiązany do ich rozliczenia dla celów VAT w Polsce.

Wnioskodawca wskazał, że w obrębie trzeciej sytuacji są trasy, które w całości przebiegają poza terytorium Polski jak również, które w pewnym odcinku przebiegają przez terytorium kraju.

W pierwszej kolejności należy wyjaśnić, że do nabywanych przez Wnioskodawcę usług transportu towarów, który odbywa się z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, gdy trasa ta przebiega w pewnym odcinku przez terytorium kraju ma zastosowania przepis art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy. Bowiem są spełnione przesłanki, aby uznać nabywane usługi za transport międzynarodowy, o którym mowa w art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. d ustawy.

Natomiast do nabywanych przez Wnioskodawcę usług transportu towarów, który odbywa się z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, gdy trasa ta w całości przebiega poza terytorium Polski, nie ma zastosowania przepis art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, ponieważ przedmiotowe usługi nie stanowią usług transportu międzynarodowego w rozumieniu art. 83 ust. 3 ustawy. Jednakże do ww. usług transportu towarów ma zastosowanie przepis § 6 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia.

Jak wskazał Wnioskodawca posiada on następujące dokumenty: komunikat IE-599 w zapisie elektronicznym, list przewozowy CMR lub dokument WZ przewoźnika, zawierający oznaczenie trasy przewozu i potwierdzający rozładunek w miejscu do którego miał dotrzeć, lub miejsce w którym nastąpił przeładunek na wagony kolejowe i pieczęć z przejścia drogowego i/lub urzędu celnego, list przewozowy SMGS, zawierający informację o trasie przewozu przy wykorzystaniu transportu kolejowego, oznaczenie nadawcy i odbiorcy towaru, oznaczenie granicznej stacji przejścia i potwierdzający fakt załadunku towaru na wagony szerokotorowe. W ocenie Wnioskodawcy z posiadanych dokumentów dotyczących zleconych usług transportu jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. Ponadto Wnioskodawca posiada fakturę wystawioną przez przewoźnika zagranicznego, który świadczy usługi transportu towarów.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że w trzeciej sytuacji do nabywanych przez Wnioskodawcę usług transportu towarów, który odbywa się z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, gdy trasa ta przebiega w pewnym odcinku przez terytorium kraju zastosowanie znajduje obniżona stawka podatku w wysokości 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, bowiem Wnioskodawca nabywa usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. d ustawy.

Natomiast w przypadku, gdy Wnioskodawca nabywa usługi transportu towarów, który odbywa się z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, gdy trasa w całości przebiega poza terytorium Polski, zastosowanie znajduje obniżona stawka podatku w wysokości 0%, na podstawie § 6 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia.

Jednocześnie Wnioskodawca posiada bowiem dokumenty, zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy potwierdzające, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. Zatem w trzeciej sytuacji są spełnione przesłanki niezbędne do zastosowania stawki podatku w wysokości 0%.

Podsumowując, w trzeciej sytuacji Wnioskodawca nabywający usługi w zakresie transportu towarów z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium innych państw Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu poza terytorium Unii Europejskiej, może zastosować do nich stawkę podatku w wysokości 0%.

Tym samym oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy dotyczące stawki podatku w wysokości 0% do nabywanych usług w zakresie transportu towarów z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium Unii Europejskiej jest ono prawidłowe, pomimo zastosowania odmiennej od wskazanej przez Wnioskodawcę podstawy prawnej, w przypadku, gdy trasa transportu towarów w całości przebiega poza terytorium Polski. W tym przypadku bowiem o stawce podatku w wysokości 0% stanowi § 6 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia.

Ponadto, tutejszy organ zaznacza, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie z opisem stanów faktycznych podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o opis sprawy przedstawiony przez Wnioskodawcę, w tym w szczególności o informację, że z posiadanych przez Wnioskodawcę dokumentów dotyczących zleconych usług transportu wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj