Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.426.2019.1.RMA
z 21 listopada 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2019 r. (data wpływu 23 września 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie terminu wysłania pliku JPK VAT zgodnie z nową strukturą - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 września 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie terminu wysłania pliku JPK VAT zgodnie z nową strukturą.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi oraz dokonuje czynności, z tytułu których jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W stosunku do Spółki powstaje więc obowiązek odprowadzania podatku należnego z tytułu dokonanej sprzedaży oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z prowadzoną działalnością. W związku z tym Spółka na podstawie art. 109 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174) - zwanej dalej „ustawą o VAT” obowiązana jest prowadzić ewidencję zawierającą dane niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej oraz informacji podsumowującej, a także do przysyłania JPK w zakresie podatku VAT w postaci elektronicznej, jak wynika z art. 82 § 1b Ordynacji podatkowej.


Zgodnie z przepisem przejściowym, tj. art. 28 pkt 6 ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. nowelizującej ustawę o VAT, dnia 1 kwietnia 2020 r. wchodzą w życie przepisy, w myśl których deklaracje VAT-7 i VAT-7K zostaną zastąpione nową strukturą w postaci pliku JPK VAT. Pliki będą składać się z części deklaracyjnej oraz ewidencyjnej. Tym samym Spółka będzie zobowiązana do wysyłania JPK VAT, w którym ujęte będą dane z ewidencji zakupu i sprzedaży, dane ujawniane dotychczas w deklaracjach VAT-7 oraz niektóre dodatkowe informacje, które mają służyć do celów analitycznych. W związku z brzmieniem tego przepisu powstała wątpliwość, czy pierwszym okresem, za który Spółka będzie zobowiązana do złożenia deklaracji oraz ewidencji w ww. sposób, będzie marzec 2020 r. czy kwiecień 2020 r. (Spółka składa deklaracje za okresy miesięczne).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w związku brzmieniem art. 28 pkt 6 ustawy nowelizującej ustawę o VAT, Spółka będzie zobowiązana do wysyłania JPK VAT składającego się z części deklaracyjnej i ewidencyjnej, zgodnie z nową strukturą, począwszy od rozliczenia z tytułu podatku od towarów i usług za kwiecień 2020 r., za który podatnicy zobowiązani są złożyć deklarację do 25 maja 2020 r.?

Zdaniem Wnioskodawcy:


W ocenie Spółki, w wyniku wejścia w życie przepisów wprowadzających nową strukturę JPK, Poczta będzie zobowiązana do wysyłania JPK zgodnego z nową strukturą, począwszy od rozliczenia z tytułu podatku od towarów i usług za kwiecień 2020 r., tj. do 25 maja 2020 r.


Uzasadnienie


Zgodnie z art. 1 pkt 17 lit. b ustawy nowelizującej ustawę o VAT, w art. 99 ustawy o VAT po ust. 11b dodaje się ust. 11c w brzmieniu: „11c. Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, są składane zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730 i 848), który obejmuje deklarację i ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3. Dokument elektroniczny, o którym mowa w zdaniu pierwszym, jest przesyłany w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej i zgodnie z wymaganiami określonymi w tych przepisach”.


Jednocześnie art. 28 pkt 6 ustawy nowelizującej stanowi, że wyżej powołany art. 1 pkt 17 wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 2020 r.


Przytoczone powyżej regulacje wskazują, że obowiązek wysyłania deklaracji wraz z ewidencją VAT zostanie wprowadzony dnia 1 kwietnia 2020 r. Zdaniem Spółki oznacza to, że pierwsza deklaracja powinna zostać przesłana łącznie z ewidencją VAT za kwiecień 2020 r.


Uzasadnieniem takiego podejścia jest również norma, jaka przyjęta została przy wprowadzaniu przepisów dotyczących JPK, które zaczęły obowiązywać od 1 lipca 2016 roku (art. 193a Ordynacji podatkowej). Obowiązek przekazywania plików JPK przez dużych przedsiębiorców zarówno na żądanie organów podatkowych jak i tych przesyłanych w okresach comiesięcznych, objął wówczas podatników począwszy od rozliczenia za lipiec 2016 r.


W przedmiotowej sprawie ówczesny podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Pan Marian Banaś, w odpowiedzi na interpelację nr 2660 z 19 kwietnia 2016 r. stwierdził, że „obowiązek przekazywania na żądanie organów podatkowych raportów w formacie Jednolitego Pliku Kontrolnego dotyczy ksiąg podatkowych i dowodów księgowych odnoszących się do okresów począwszy od dnia wejścia w życie przepisów wprowadzających taki obowiązek, tj. od dnia 1 lipca 2016 r. Nie będzie takiego obowiązku w odniesieniu do okresów sprzed dnia wejścia w życie wymienionych przepisów Ordynacji podatkowej, ponieważ obowiązek taki nie wynika z tych przepisów.”


Mając na uwadze powyższe, Spółka uważa swoje stanowisko przedstawione we wniosku za w pełni uzasadnione.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) – zwanej dalej „ustawą”, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.


Ustawą z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r., poz. 1520), zwanej dalej „ustawą nowelizującą” dodano następujące przepisy:

Art. 99 ust. 7c: deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika.

Art. 99 ust. 11c: deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, są składane zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730 i 848), który obejmuje deklarację i ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3. Dokument elektroniczny, o którym mowa w zdaniu pierwszym, jest przesyłany w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej i zgodnie z wymaganiami określonymi w tych przepisach.


Ww. ustawa nowelizująca nadała następującą treść art. 109 ust. 3 ustawy: Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

  1. rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;
  2. kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;
  3. kontrahentów;
  4. dowodów sprzedaży i zakupów.

Ponadto ustawą nowelizującą dodany został art. 109 ust. 3b ustawy, zgodnie z którym podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 1, są obowiązani przesyłać, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c, za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję, o której mowa w ust. 3, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji.


Powyższe zmiany wchodzą w życie dnia 1 kwietnia 2020 r. – art. 28 pkt 6 ustawy nowelizującej.


Z opisu sprawy wynika, że Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka na podstawie art. 109 ust. 3 ustawy obowiązana jest prowadzić ewidencję zawierającą dane niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej oraz informacji podsumowującej, a także do przesyłania JPK w zakresie podatku VAT w postaci elektronicznej. Dnia 1 kwietnia 2020 r. wchodzą w życie przepisy, w myśl których deklaracje VAT-7 i VAT-7K zostaną zastąpione nową strukturą w postaci pliku JPK VAT. Pliki będą składać się z części deklaracyjnej oraz ewidencyjnej. Tym samym Spółka będzie zobowiązana do wysyłania JPK VAT, w którym ujęte będą dane z ewidencji zakupu i sprzedaży, dane ujawniane dotychczas w deklaracjach VAT-7 oraz niektóre dodatkowe informacje.


Wątpliwości Spółki dotyczą tego, czy będzie Ona zobowiązana do wysyłania JPK VAT składającego się z części deklaracyjnej i ewidencyjnej, zgodnie z nową strukturą, począwszy od rozliczenia z tytułu podatku od towarów i usług za kwiecień 2020 r., za który podatnicy zobowiązani są złożyć deklarację do 25 maja 2020 r.


Jak wyżej wskazano, od dnia 1 kwietnia 2020 r. zmienia się treść m.in. art. 109 ust. 3 ustawy. Od tego dnia Spółka ma zatem obowiązek prowadzić ewidencję, która zawierać będzie dane określone nową treścią tego przepisu. Jednocześnie należy mieć na uwadze, że deklaracja podatkowa jest odzwierciedleniem danych zawartych w prowadzonej przez podatnika ewidencji. Terminem do złożenia/przesłania zarówno ewidencji, jak i deklaracji (dla podatników rozliczających się miesięcznie) jest natomiast 25 dzień miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu (art. 99 ust. 1 i art. 109 ust. 3b ustawy).


Tym samym Spółka będzie obowiązana do złożenia/przesłania ewidencji, jak i deklaracji zgodnie ze wzorem dokumentu elektronicznego w myśl ww. zmienionych przepisów (przesłania plików JPK zgodnie z nową strukturą, składającą się z części deklaracyjnej i ewidencyjnej) począwszy od rozliczenia podatku od towarów i usług za miesiąc kwiecień 2020 r., tj. do dnia 25 maja 2020 r.


Stanowisko Spółki jest zatem prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj