Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-891/11-8/MK
z 10 października 2011 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-891/11-8/MK
Data
2011.10.10
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
obiekt sportowy
podatek od towarów i usług
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU)
stawki podatku
świadczenie usług
Istota interpretacji
Podaetu od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług wynajmu kompleksu sportowego, w skład którego wchodzą między innymi: pływalnia wraz z zapleczem socjalnym, sala sportowa, siłownia, korty tenisowe, kręgielnia w ramach jednego karnetu.
Wniosek ORD-IN 604 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2011 r. (data wpływu 22 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismami z dnia 12 września 2011 r. oraz 4 i 5 października 2011 r. (data wpływu 14 września 2011 r. oraz 5 i 6 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług wynajmu kompleksu sportowego, w skład którego wchodzą między innymi: pływalnia wraz z zapleczem socjalnym, sala sportowa, siłownia, korty tenisowe, kręgielnia w ramach jednego karnetu – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 22 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług wynajmu kompleksu sportowego, w skład którego wchodzą między innymi: pływalnia wraz z zapleczem socjalnym, sala sportowa, siłownia, korty tenisowe, kręgielnia w ramach jednego karnetu. Dnia 14 września 2011 r. i 5 października 2011 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego. Dnia 6 października 2011 r. uzupełniono wniosek o informację dotyczącą dokonania brakującej opłaty. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie przedmiot wniosku określono w oparciu o informacje zawarte w piśmie z dnia 12 września 2011 r.). Wnioskodawca, tj. „A” Spółka z o.o. jest podmiotem ze 100% udziałem Gminy. Spółka została utworzona na podstawie Uchwały Rady Miasta w sprawie utworzenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością „A” Sp. z o.o. Przedmiotem jej działalności jest przede wszystkim świadczenie usług w zakresie:
W dniu 13 grudnia 2010 r. Wnioskodawca wystąpił do właściwego Urzędu Statystycznego , z wnioskiem o dokonanie klasyfikacji świadczonych usług, uzyskując odpowiedź o klasyfikacji statystycznej świadczonych usług. Spółka w ramach posiadanych obiektów sportowych świadczy usługi:
Dnia 14 września 2011 r. Zainteresowany uzupełnił wniosek (pismem z dnia 12 września 2011 r.) wskazując, iż:
Dnia 5 października 2011 r. Zainteresowany poinformował, iż w poprzednim piśmie uzupełniającym wniosek (z dnia 12 września 2011 r.) Spółka powołała się na Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. W związku z tym Spółka wskazała, iż na podstawie informacji z dnia 1 lutego 2011 r. uzyskanej z Urzędu Statystycznego dokonała następującej kwalifikacji wymienionych we wniosku usług:
W związku z powyższym zadano następujące pytanie. Jaką stawką VAT należy opodatkować usługi wynajmu kompleksu sportowego w skład którego wchodzą m. in. pływalnia wraz z zapleczem socjalnym, sala sportowa, siłownia, korty tenisowe, kręgielnia w ramach jednego karnetu... Zdaniem Wnioskodawcy, kompleksowe udostępnienie całego obiektu sportowego (w skład którego wchodzą m. in. pływalnia wraz z zapleczem socjalnym, sala sportowa, siłownia, korty tenisowe, kręgielnia) w ramach jednego karnetu (biletu wstępu) osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym lub innym jednostkom organizacyjnym wykupującym wstęp dla swoich pracowników w celu wykorzystania zgodnie z charakterem obiektu grupowane są w klasyfikacji statystycznej oznaczonej symbolem 93.11.10.0 i jest opodatkowana stawką 8% zgodnie z klasyfikacją z załącznika nr 3 pod pozycją 179 ustawy o podatku od towarów i usług. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Na mocy art. 5a ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Jak wynika z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Natomiast jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
W tym miejscu wskazać należy, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. dla potrzeb podatku od towarów i usług, klasyfikacja statystyczna towarów i usług jest dokonywana na podstawie rozporządzenia z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207 poz. 1293 ze zm.). Zgodnie z rozporządzeniem z dnia 29 października 2008 r. w grupowaniu 93.29.11.0 wymienione zostały „usługi związane z działalnością parków rekreacyjnych i plaż”. Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku. I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Zgodnie z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:
Analiza poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług ujawniła, iż zawarto w niej usługi o symbolu PKWiU 93.11.10.0 „usługi związane z działalnością obiektów sportowych”. Natomiast w pozycji 186 tegoż załącznika do ustawy, zawarto – bez względu na symbol PKWiU – „pozostałe usługi związane z rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu”. Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. stawką podatku w wysokości 8% objęte zostały m. in. usługi związane z rekreacją jednakże wyłącznie w zakresie wstępu. Należy zauważyć, iż w przepisach ustawy nie definiuje się pojęcie „wstępu”. W konsekwencji należy sięgnąć do wykładni językowej, aby poznać jego znaczenie. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., strona internetowa www.sjp.pwn.pl) pod pojęciem tym należy rozumieć „możliwość wejścia gdzieś”. Oznacza to, iż preferencyjną stawkę podatku należy stosować w przypadku gdy opłata za wstęp jest związana z dostępem do określonego obiektu, czy sprzętu różnego rodzaju, tak jak to ma miejsce w przypadku np. siłowni. W sytuacji tego rodzaju opłaty nie ma natomiast znaczenia forma w jakiej dokumentowane jest uiszczenie tej opłaty (karnet czy bilet). Pojęcia wstępu nie można, w ocenie tut. Organu, natomiast utożsamiać z „biletem wstępu/karnetem” uprawniającym do uczestniczenia w zajęciach sportowo-rekreacyjnych. Sytuacja taka ma miejsce wówczas gdy bilet wstępu/karnet upoważnia osobę będącą w jego posiadaniu do uczestniczenia w zajęciach sportowo-rekreacyjnych pod kierunkiem wykwalifikowanego trenera lub innej osoby odpowiedzialnej za realizację określonego programu zajęć fizycznych. Z takiego względu opłaty (bilet wstępu/karnet) pobierane za uczestnictwo w zajęciach, nie może być uznane za opłaty za wstęp, lecz udział w zajęciach. Ponadto należy wskazać, iż stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:
- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością. Jak stanowi art. 43 ust. 17 ustawy o podatku od towarów i usług, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
Zgodnie z art. 43 ust. 18 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług. Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest podmiotem ze 100% udziałem Gminy. Spółka w ramach posiadanych obiektów sportowych świadczy usługi:
Ponadto Wnioskodawca nie jest klubem sportowym, związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. Spółka świadczy działalność marketingową oraz reklamowo-promocyjną. Usługi wykonywane przez Wnioskodawcę są związane ze sportem lecz nie osiąga się z ich wykonywania systematycznych zysków. Zainteresowany wskazał, iż usługa wynajmu kompleksu sportowego w skład, którego wchodzą między innymi: pływalnia wraz z zapleczem socjalnym, sala sportowa, siłownia, korty tenisowe, kręgielnia w ramach jednego karnetu – sklasyfikowane są według PKWiU z roku 2008 pod symbolem 93.29.11.0. Jednocześnie z opisu zdarzenia przyszłego nie wynika, aby przedmiotowa usługa obejmowała udział w zajęciach sportowo-rekreacyjnych, i aby Wnioskodawca przedmiotową usługę świadczył przy użyciu wykwalifikowanego personelu. Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż wykonywana przez Zainteresowanego usługa w zakresie udostępniania kompleksu sportowego w skład, którego wchodzą między innymi: pływalnia wraz z zapleczem socjalnym, sala sportowa, siłownia, korty tenisowe, kręgielnia w ramach jednego karnetu, korzystać będzie z obniżonej stawki podatku VAT. Powyższe wynika z faktu, iż świadczona usługa sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 93.29.11.0 dotyczy udostępnienia obiektu sportowego, na podstawie karnetu (bilet wstępu) w konsekwencji na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy w związku z poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, zastosowanie obniżonej, tj. 8% stawki podatku VAT jest prawnie dopuszczalne. Ponadto wykonywana usługa umożliwia wstęp oraz skorzystanie z określonych obiektów rekreacyjno-sportowych, co nie wiąże się z udziałem w zajęciach sportowo-rekreacyjnych prowadzonych przez wykwalifikowany personel. Jednocześnie analiza przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, ujawniła że do przedmiotowych usług Wnioskodawca nie może zastosować zwolnienia od podatku od towarów i usług. Brak takiego uprawnienia wiąże się z faktem, iż Wnioskodawca nie jest klubem sportowym, związkiem sportowym, związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. Reasumując, wykonywane przez Wnioskodawcę usługi w zakresie udostępniania kompleksu sportowego w skład, którego wchodzą między innymi: pływalnia wraz z zapleczem socjalnym, sala sportowa, siłownia, korty tenisowe, kręgielnia w ramach jednego karnetu, korzystać będą z obniżonej, tj. 8% stawki podatku VAT, pod warunkiem, że korzystanie z usługi nie wiąże się z udziałem w zajęciach prowadzonych przez wykwalifikowany personel. Organ podatkowy wskazuje, że uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe jednakże w oparciu o inną podstawę prawną (tj. poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług), niż podana przez Zainteresowanego. W tym miejscu wyjaśnia się, że przedmiotową interpretację wydano przy założeniu, iż przedmiotem zapytania nie jest wynajem całego obiektu jednemu podmiotowi, lecz jego udostępnianie na podstawie karnetów oraz w oparciu o symbol PKWiU określony zgodnie z Polską Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU) z roku 2008 podany przez Wnioskodawcę w uzupełnieniu do wniosku z dnia 4 października 2011 r., tj. przyjęto iż opisane usługi sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 93.29.11.0 (a nie pod symbolem wskazanym przez Wnioskodawcę we własnym stanowisku). Podkreślić jednocześnie należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.). Minister Finansów nie jest bowiem uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego. W związku z czym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane w złożonym wniosku i traci ona aktualność w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu zdarzenia przyszłego. Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. Niniejszą interpretacją został załatwiony wniosek w części dotyczącej wynajmu kompleksu sportowego w skład, którego wchodzą między innymi: pływalnia wraz z zapleczem socjalnym, sala sportowa, siłownia, korty tenisowe, kręgielnia w ramach jednego karnetu. Rozstrzygnięcie w zakresie stawki podatku VAT na usługi nauki pływania obejmujące zajęcia z oswajania z wodą oraz zajęcia systematycznej edukacji w zakresie pływania prowadzone przez osoby posiadające stosowne uprawnienia trenerskie oraz stawki podatku VAT dla usług pakietowych polegających na udostępnieniu obiektu sportowego, zostało zawarte w interpretacji indywidualnej nr ILPP1/443-891/11-7/MK z dnia 10 października 2011 r. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.