Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-1.4010.434.2019.1.ŚS
z 6 grudnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 1 października 2019 r. (data wpływu 8 października 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy w sytuacji zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów uprzednio poniesionych wydatków następnie zrefundowanych ze środków stanowiących przychód (zwolniony z podatku dochodowego, w tym korzystający ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47, pkt 48 i pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), podatnik po otrzymaniu dofinansowania będzie zobowiązany stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do skorygowania poprzez zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów na dzień, w którym tego rodzaju wydatki zostały ujęte podatkowo jako koszty uzyskania przychodów, czy też powinien je skorygować na bieżąco w momencie otrzymania dofinansowania – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2019 r. do Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy w sytuacji zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów uprzednio poniesionych wydatków następnie zrefundowanych ze środków stanowiących przychód (zwolniony z podatku dochodowego, w tym korzystający ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47, pkt 48 i pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), podatnik po otrzymaniu dofinansowania będzie zobowiązany stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do skorygowania poprzez zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów na dzień, w którym tego rodzaju wydatki zostały ujęte podatkowo jako koszty uzyskania przychodów, czy też powinien je skorygować na bieżąco w momencie otrzymania dofinansowania.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji i handlu szerokiej gamy produktów chemii budowlanej. W swojej działalności dba o innowacyjność i stałe polepszanie parametrów i właściwości oferowanych produktów. Dlatego też regularnie realizuje prace badawczo-rozwojowe, które mają na celu osiągnięcie rozwiązań technologicznych mogących znaleźć zastosowanie w fazie produkcyjnej, tj. w gotowych produktach (dalej: „Projekt” lub „Projekty”). Dla wykonywania tych prac Wnioskodawca zamierza wykorzystywać zarówno własne środki, jak i środki uzyskane w ramach różnych projektów wsparcia - zarówno krajowych, jak i unijnych, w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Zasady otrzymywania dotacji na dany projekt określane będą każdorazowo w sposób szczegółowy w umowie o dofinansowanie projektu. Umowa ta w szczególności będzie określać jaka będzie całkowita wartość projektu, w jakiej części koszty jego realizacji będą pokrywane przez Wnioskodawcę, a w jakiej maksymalnie wysokości będą refundowane przez organ wsparcia, a także rodzaj wydatków kwalifikowanych, które mogą podlegać refundacji. W zależności od Projektu katalog wydatków kwalifikowanych może się znacząco różnić. Może on obejmować między innymi: środki trwałe, wyposażenie, wynagrodzenia pracownicze i inne, materiały, surowce, różne rodzaje usług, itp.

Procedura otrzymywania dofinansowania każdorazowo podzielona jest na kilka etapów.

W pierwszej kolejności podpisywana jest umowa przyznająca Wnioskodawcy dotację na warunkach w niej określonych. Następnie Wnioskodawca we własnym zakresie pokrywa wydatki na realizację danej części/etapu Projektu. Następnie przedstawia organowi wsparcia wniosek o płatność, w którym wykazuje spełnienie warunków przyznania dotacji, w szczególności wskazuje na wysokość poniesionych wydatków kwalifikowanych, tj. wydatków, które mogą być refundowane w ramach Programu. Wniosek ten jest rozstrzygany przez organ wspierający w formie decyzji, w której wskazuje się czy i w jakiej wysokości dokona refundacji na rzecz Wnioskodawcy. Na koniec procesu dotyczącego konkretnej części/ etapu/transzy dochodzi do przelewu na rachunek Wnioskodawcy kwoty wsparcia określonej w decyzji. Istnieje oczywiście ryzyko odrzucenia wniosku o płatność przez organ wsparcia. Refundacja dokonywana jest w kwocie netto.

Na dzień zawarcia umowy o dotację, a nawet na dzień złożenia wniosku o płatność, Wnioskodawca nie wie czy i w jakiej wysokości ją otrzyma. Dlatego też pod względem podatku dochodowego od osób prawnych, wydatki ponoszone na realizacje Projektu, w tym wydatki kwalifikowane, są traktowane przez Wnioskodawcę jako koszty uzyskania przychodów na zasadach ogólnych, tj. z chwilą ujęcia ich w księgach jako koszt, zgodnie z art. 15 ust. 4d - 4e ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 865 z późn. zm.; dalej: „updop”). Po otrzymaniu dotacji, tj. po fizycznym wpływie pieniędzy na konto, wykazane koszty uzyskania przychodu zostaną, w części w jakim wydatki zostały zrefundowane przez jednostkę wsparcia, będą podlegały stosownemu skorygowaniu, tj. zmniejszeniu. Wszystkie otrzymywane dotacje podlegają zwolnieniu przedmiotowemu od przychodów na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 lub pkt 48 updop.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w sytuacji zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów uprzednio poniesionych wydatków następnie zrefundowanych ze środków stanowiących przychód (zwolniony z podatku dochodowego, w tym korzystający ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47, pkt 48 i pkt 52 updop), podatnik po otrzymaniu dofinansowania będzie zobowiązany stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 58 updop do skorygowania poprzez zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów na dzień, w którym tego rodzaju wydatki zostały ujęte podatkowo jako koszty uzyskania przychodów, czy też powinien je skorygować na bieżąco w momencie otrzymania dofinansowania?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 updop, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów wydatki bezpośrednio sfinansowane z przychodów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52, 53, 54a, 55, 56 i 59, tj. m.in. z wszelkiego rodzaju dotacji lub subwencji, które stanowią przychód zwolniony z opodatkowania.

Jeżeli zatem Wnioskodawca zaliczył w poczet kosztów uzyskania przychodu poniesione wydatki, które następnie zostały zrefundowane z środków podlegających zwolnieniu z opodatkowania, obowiązany jest skorygować wysokość kosztów uzyskania przychodu. Wątpliwość budzi jedynie w jakim okresie sprawozdawczym korekta ta powinna zostać ujęta.

Z dniem 1 stycznia 2016 r. wprowadzono do ustawy o podatku dochodowym o osób prawnych rozwiązanie polegające na tym, że fakty mające wpływ na korektę przychodów lub kosztów uzyskania przychodów, które nastąpiły w późniejszym okresie rozliczeniowym, nie wywierają skutku „wstecz”, lecz rozliczane są w bieżącym okresie rozliczeniowym. Powyższa zasada wynika z treści art. 15 ust. 4i updop, w świetle którego jeśli korekta kosztu uzyskania przychodów, w tym odpisu amortyzacyjnego, nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie kosztów uzyskania przychodów poniesionych w okresie rozliczeniowym, w którym została otrzymana faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty.

Na gruncie przedstawionego zdarzenia przyszłego korekta kosztów uzyskania przychodów, którą zobowiązany jest dokonać Wnioskodawca, związana jest z otrzymaną dotacją, tj. ze zdarzeniem które zostało zrealizowane dopiero z chwilą wpływu środków (refundacji) na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Wcześniej otrzymanie tych środków, mimo podpisania umowy na dotację, było niepewne zarówno co do zasady, jak i co do kwoty, z uwagi na brak wiedzy co do możliwości spełnienia przez Wnioskodawcę warunków przyznania dotacji.

Przy dokonywaniu interpretacji art. 16 ust. 1 pkt 58 updop celowe wydaje się sięgnięcie do reguł wykładni systemowej wewnętrznej, a przede wszystkim odniesienie się do istoty podatku dochodowego. Koszt uzyskania przychodów stanowi bowiem element konstrukcji tej daniny. Przypomnieć należy, że przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest co do zasady dochód (art. 7 ust. 1 updop). Pojęcie „dochodu” w rozumieniu art. 7 ust. 1 updop, wobec braku legalnej definicji, można postrzegać w kategoriach potocznego znaczenia tego słowa (dochód, jako finansowa miara uzyskanych korzyści), co nie koliduje z jego ekonomicznym rozumieniem (dochód, jako wartość dodana). W konsekwencji, również kategorie przychodu podatkowego oraz koszów podatkowych - w przypadku braku innego rozwiązania legislacyjnego - należy odpowiednio wiązać z powstaniem ekonomicznego ciężaru albo uzyskaniem ekonomicznego przysporzenia.

Odnosząc te rozważania do analizowanego problemu stwierdzić należy, że skutki ekonomiczne uzyskanej przez Spółkę dotacji wystąpiły nie w momencie poniesienia wydatku czy podpisania umowy na dotację, lecz w dacie faktycznego otrzymania przez Wnioskodawcę refundacji.

W dniu uznania rachunku Wnioskodawcy kwotą otrzymanego dofinansowania, uzyskał on przysporzenie majątkowe, będące wprawdzie przychodem podatkowym, lecz zwolnionym z opodatkowania na podstawie szczególnego przepisu.

Wprowadzenie do art. 16 ust. 1 updop dodatkowej jednostki redakcyjnej, tj. pkt 58, miało na celu eliminację podwójnej korzyści podatkowej, wynikającej z faktu obniżenia osiągniętego przychodu o koszty jego uzyskania, które następnie pokryte zostały dotacją. Doliczenie zatem do podstawy opodatkowania - w miesiącu otrzymania dotacji - poniesionych w poprzednich okresach rozliczeniowych kosztów uzyskania przychodów, które następnie zostały refundowane środkami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 47 czy 52 updop, skutkuje uzyskaniem przez podatnika zwolnienia podatkowego w wysokości zakreślonej przez ww. przepisy.

Reasumując stwierdzić należy, że dopóki podatnik nie otrzyma środków z dotacji, nie wystąpi skutek, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 58 updop, tj. bezpośrednie sfinansowanie poniesionych przez podatnika wydatków z dochodów (przychodów) zwolnionych z opodatkowania (wobec tego wcześniejsze ujęcie tych wydatków w kosztach podatkowych, jako poniesionych w celu uzyskania przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, a jednocześnie niewymienionych w art. 16 ust. 1 updop, jest zgodne z ustawą podatkową).

Przyjęcie stanowiska odmiennego, nakazującego skorygowanie pierwotnego rozliczenia podatkowego, w którym wykazany został koszt uzyskania przychodu w pełnej wysokości, tj. odpowiadający całości wydatków poczynionych na realizację Projektu, prowadziłoby do negatywnych skutków po jego stornie w postaci powstania zaległości podatkowej i obowiązku zapłaty odsetek, mimo że działaniu podatnika nie sposób zarzucić naruszenia prawa.

Jednocześnie podkreślić należy, że dopiero faktyczne otrzymanie przez Wnioskodawcę refundacji w ramach dotacji będzie zdarzeniem wpływających na wysokość poniesionych przez niego kosztów Projektu. Skutku takiego nie wywoła nawet pozytywne rozpatrzenie wniosku o płatność, bowiem nie powoduje ono de facto powstaniem zwolnionego z opodatkowania przychodu z tytułu otrzymania dotacji, a tym samym nie powstaje przesłanka do zmniejszenia wysokości kosztów uzyskania przychodów z tytułu poniesionych przez Wnioskodawcę wydatków na realizację Projektu. Tożsame stanowisko zajął Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale z 14 grudnia 2015 r. sygn. akt II FPS 4/15, w której stwierdził, że „W przypadku jednorazowego zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków (kosztów) poniesionych w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, które następnie zostały zrefundowane ze środków stanowiących dochody (przychody) zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 i pkt 52 u.p.d.o.p., podatnik - stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 58 u.p.d.o.p. - zobowiązany jest do zmniejszenia zrefundowanych kosztów uzyskania przychodów w miesiącu otrzymania dofinansowania” (por. także wyrok WSA w Warszawie z 24 stycznia 2018 r., sygn. akt III SA/Wa 361/17).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie zauważyć należy, że przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest wyłącznie ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy w sytuacji zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów uprzednio poniesionych wydatków następnie zrefundowanych ze środków stanowiących przychód (zwolniony z podatku dochodowego, w tym korzystający ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47, pkt 48 i pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), podatnik po otrzymaniu dofinansowania będzie zobowiązany stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do skorygowania poprzez zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów na dzień, w którym tego rodzaju wydatki zostały ujęte podatkowo jako koszty uzyskania przychodów, czy też powinien je skorygować na bieżąco w momencie otrzymania dofinansowania. Natomiast przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej nie jest ocena, czy uzyskane przez Wnioskodawcę środki podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47, pkt 48 i pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 865 z późn. zm.; dalej: „updop”), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wydatków enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 updop, mogą stanowić koszt uzyskania przychodu, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami, w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Kosztami uzyskania przychodów są zatem wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów bądź zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów i to zarówno w zakresie kosztów bezpośrednio, jak i pośrednio związanych z uzyskiwanymi przychodami.

Jak wynika z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji i handlu szerokiej gamy produktów chemii budowlanej. W swojej działalności dba o innowacyjność i stałe polepszanie parametrów i właściwości oferowanych produktów. Dlatego też regularnie realizuje prace badawczo-rozwojowe, które mają na celu mające na celu osiągnięcie rozwiązań technologicznych mogących znaleźć zastosowanie w fazie produkcyjnej, tj. w gotowych produktach. Dla wykonywania tych prac Wnioskodawca zamierza wykorzystywać zarówno własne środki, jak i środki uzyskane w ramach różnych projektów wsparcia - zarówno krajowych, jak i unijnych, w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Zasady otrzymywania dotacji na dany projekt określane będą każdorazowo w sposób szczegółowy w umowie o dofinansowanie projektu. Umowa ta w szczególności będzie określać jaka będzie całkowita wartość projektu, w jakiej części koszty jego realizacji będą pokrywane przez Wnioskodawcę, a w jakiej maksymalnie wysokości będą refundowane przez organ wsparcia, a także rodzaj wydatków kwalifikowanych, które mogą podlegać refundacji. W zależności od Projektu katalog wydatków kwalifikowanych może się znacząco różnić. Może on obejmować między innymi: środki trwałe, wyposażenie, wynagrodzenia pracownicze i inne, materiały, surowce, różne rodzaje usług, itp.

Procedura otrzymywania dofinansowania każdorazowo podzielona jest na kilka etapów. W pierwszej kolejności podpisywana jest umowa przyznająca Wnioskodawcy dotację na warunkach w niej określonych. Następnie Wnioskodawca we własnym zakresie pokrywa wydatki na realizację danej części/etapu Projektu. Następnie przedstawia organowi wsparcia wniosek o płatność, w którym wykazuje spełnienie warunków przyznania dotacji, w szczególności wskazuje na wysokość poniesionych wydatków kwalifikowanych, tj. wydatków, które mogą być refundowane w ramach Programu. Wniosek ten jest rozstrzygany przez organ wspierający w formie decyzji, w której wskazuje się czy i w jakiej wysokości dokona refundacji na rzecz Wnioskodawcy. Na koniec procesu dotyczącego konkretnej części/ etapu/transzy dochodzi do przelewu na rachunek Wnioskodawcy kwoty wsparcia określonej w decyzji. Istnieje oczywiście ryzyko odrzucenia wniosku o płatność przez organ wsparcia. Refundacja dokonywana jest w kwocie netto.

Na dzień zawarcia umowy o dotację, a nawet na dzień złożenia wniosku o płatność, Wnioskodawca nie wie czy i w jakiej wysokości ją otrzyma. Dlatego też pod względem podatku dochodowego od osób prawnych, wydatki ponoszone na realizacje Projektu, w tym wydatki kwalifikowane, są traktowane przez Wnioskodawcę jako koszty uzyskania przychodów na zasadach ogólnych, tj. z chwilą ujęcia ich w księgach jako koszt, zgodnie z art. 15 ust. 4d - 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Po otrzymaniu dotacji, tj. po fizycznym wpływie pieniędzy na konto, wykazane koszty uzyskania przychodu zostaną, w części w jakim wydatki zostały zrefundowane przez jednostkę wsparcia, będą podlegały stosownemu skorygowaniu, tj. zmniejszeniu. Wszystkie otrzymywane dotacje podlegają zwolnieniu przedmiotowemu od przychodów na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 lub pkt 48 updop.

W związku z powyższym wskazać należy, że zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52, 53, 54a, 55, 56 i 59.

Mając na uwadze treść ww. przepisu, stwierdzić należy, że skoro środki dotacji, które Wnioskodawca otrzyma, jako refundację poniesionych wydatków będą zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 lub pkt 48 updop, to Wnioskodawca nie może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych z tych środków.

Biorąc zatem pod uwagę powyższe, Wnioskodawca w związku z otrzymaniem przedmiotowych dotacji zobowiązany będzie do dokonania korekty kosztów uzyskania przychodów.

Rozważając moment dokonania tejże korekty kosztów, na które przyznane zostaną dotacje, wskazać należy, że ustawą z dnia 10 września 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem polubownych metod rozwiązywania sporów (Dz.U. z 2015 r., poz. 1595), z dniem 1 stycznia 2016 r. wprowadzono do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, rozwiązanie polegające na tym, że fakty mające wpływ na korektę przychodów lub kosztów uzyskania przychodów, które nastąpiły w późniejszym okresie rozliczeniowym, nie będą rozpoznawane ze skutkiem „wstecz”, lecz rozliczane będą w bieżącym okresie rozliczeniowym.

Zgodnie z art. 15 ust. 4i updop, jeżeli korekta kosztu uzyskania przychodów, w tym odpisu amortyzacyjnego, nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie kosztów uzyskania przychodów poniesionych w okresie rozliczeniowym, w którym została otrzymana faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty.

Mając na uwadze wskazane powyżej przepisy prawa podatkowego oraz opis zdarzenia przyszłego przedstawiony we wniosku należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, iż korekty kosztów uzyskania przychodów, które zobowiązany będzie dokonać Wnioskodawca, związane będą z otrzymanymi dotacjami, należy przyjąć, że korekta kosztów uzyskania przychodów winna być dokonywana na bieżąco, przy czym nie jak twierdzi Wnioskodawca, w momencie otrzymania dofinansowania, lecz zgodnie z normą wynikającą z treści ww. art. 15 ust. 4i, w momencie otrzymania dokumentu, z którego wynika przyczyna korekty, np. umowy, decyzji lub innego dokumentu, z którego wynika przyznanie Wnioskodawcy dotacji.

W związku z powyższym nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że „dopiero faktyczne otrzymanie przez Wnioskodawcę refundacji w ramach dotacji będzie zdarzeniem wpływających na wysokość poniesionych przez niego kosztów Projektu. Skutku takiego nie wywoła nawet pozytywne rozpatrzenie wniosku o płatność, bowiem nie powoduje ono de facto powstaniem zwolnionego z opodatkowania przychodu z tytułu otrzymania dotacji, a tym samym nie powstaje przesłanka do zmniejszenia wysokości kosztów uzyskania przychodów z tytułu poniesionych przez Wnioskodawcę wydatków na realizację Projektu”.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnosząc się do przywołanych przez Wnioskodawcę wyroków należy zaznaczyć, że orzeczenia sądowe nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa i są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj