Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.631.2019.2.ŻR
z 12 grudnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2019 r. (data wpływu), uzupełnionym pismem z dnia 19 listopada 2019 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie braku opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży nieruchomości zabudowanej składającej się z działki nr 1 i nr 2 – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 października 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży nieruchomości zabudowanej składającej się z działki nr 1 i nr 2.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 19 listopada 2019 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym w … prowadzi postępowanie egzekucyjne GKM …. Wierzyciel skierował egzekucję do nieruchomości będącej własnością W. … i M. … na zasadzie wspólności majątkowej małżeńskiej, dla której Sąd Rejonowy w … wydział ksiąg wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr … składającą się z działki 2 o powierzchni 0,4027 ha oraz do nieruchomości będącej własnością W. … i M. na zasadzie wspólności majątkowej małżeńskiej, dla której Sąd Rejonowy w … wydział ksiąg wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr KW … składającą się z działki 1 o powierzchni 1,1645 ha.

Na ww. działkach znajdują się budynki, w których dłużnik M. … NIP … prowadzi działalność gospodarczą - … jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą. Dłużnik M…. jest podatnikiem podatku VAT. M….. nie jest podatnikiem VAT. Na powyższych nieruchomościach stanowiących wspólność ustawową małżeńską znajdują się budynki, w których W. , będący podatnikiem VAT, prowadzi działalność gospodarczą –…. Budynki znajdujące się na działkach 1 i 2 stanowią całość gospodarczą w postaci masarni.

Przedmiotowy kompleks budynków masarni składa się z:

  1. Budynku jednokondygnacyjnego stanowiącego magazyn żywca oraz ubojnię, wybudowanego w 2004 r. o pow. zab. 843 m 2, położonego na działce ozn. nr 1, 2. W budynku znajduje się linia uboju zwierząt połączona z linią transportu mięsa znajdującą się w budynku.
  2. Budynku jednokondygnacyjnego, produkcyjnego m.in. rozbioru mięsa, wybudowanego w 2004 r., o pow. zab. 573 m2, położonego na działce ozn. nr 1, 2.
  3. Budynku jednokondygnacyjnego gospodarczego, wybudowanego w 2004 r., o pow. zab. 35 m2, położonego na działce ozn. nr 1.
  4. Budynku jednokondygnacyjnego gospodarczego, wybudowanego w 2004 r. pow. zab. 133 m2, położonego na działce ozn. nr 1.
  5. Budynku jednokondygnacyjnego produkcyjnego z częścią chłodni, wybudowanego w 1994 r., o pow. zab. 1925 m2, położonego na działce ozn. nr 1. W budynku znajduje linia transportu mięsa połączona z częścią linii uboju zwierząt. W budynku tym znajdują się również urządzenia chłodnicze.
  6. Budynku jednokondygnacyjnego produkcyjnego, wybudowanego w 2004 r o pow. zab. 200 m2, położonego na działce ozn. nr 2.
  7. Budynku jednokondygnacyjnego produkcyjnego, wybudowanego w 1991 r., o pow. zab. 384 m2, położonego na działce ozn. nr 2.
  8. Budynku dwukondygnacyjnego stanowiącego część komunikacyjną do sąsiedniego budynku wybudowanego w 2004 r. o pow. zab. 31 m2, położonego na działce ozn. nr 2.
  9. Budynku dwukondygnacyjnego, socjalno-produkcyjnego, wybudowanego w 1990/2004 r, o pow. zab. 416 m2, położonego na działce ozn. nr 2.
  10. Budynku jednokondygnacyjnego biurowego, wybudowanego w 1990, o pow. zab. 93 m2, położonego na działce ozn. nr 2.
  11. Budynku jednokondygnacyjnego biurowo-handlowego, wybudowanego w 1989 modernizowany w 2004 r. o pow. zab. 255 m2, położonego na działce ozn. nr 1i 2.
  12. Budynku jednokondygnacyjnego, socjalnego, wybudowanego w 1989, modernizowany w 2004 r., pow. zab. 31 m2, położonego na działce ozn. nr 1 i 2. W skład kompleksu budynków wchodzi również obudowany korytarz znajdujący się na działkach ozn. nr 1 i 2, a nie ujęty w kartotece budynków, łączący ze sobą obiekty. Budynku jednokondygnacyjny wybudowanego w 2004 r. o pow. zab. 55,30 m2, położonego na działce ozn. nr 1 i 2 konstrukcji stalowej.
  13. Budynku jednokondygnacyjnego, wybudowanego w 1994, pow. zab. 177,75 m2, położonego na działce nr 1, 2.
  14. Budynku jednokondygnacyjnego otwartego od strony frontowej o pow. zab. 56,50 m2, położonego na działce ozn. nr 1 rok rozpoczęcia budowy 2004 r.

Dłużnik złożył oświadczenie, że od dnia uzyskania decyzji na użytkowanie Nr … wydanej w dniu 12-01-2006 r. przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego dla Miasta…, do chwili obecnej nie dokonywał modernizacji budynków. Komornik wezwał również dłużników …. i …. do złożenia oświadczenia w przedmiocie czy sprzedaż powyższych nieruchomości jest zwolniona z podatku VAT czy podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Dłużnicy nie złożyli oświadczenia. Zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Dz. U. 2004 Nr 54 poz. 535, komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż W… jest podatnikiem podatku VAT, M… nie jest podatnikiem podatku VAT. Obudowany korytarz znajdujący się na działkach nr 1 i 2 nie jest budynkiem, budowlą, urządzeniem budowlanym.

Na pytanie Organu „Jaki jest symbol PKOB, nazwa grupowania oraz wyszczególnienie budynków/budowli, objętych zakresem wniosku wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz.U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.)?” Wnioskodawca odpowiedział: „Na działce 1 znajdują się następujące budynki: - 4 budynki - wg klasyfikacji PKOB „pozostałe budynki niemieszkalne” nr klasyfikacji (109) - 3 budynki - wg klasyfikacji PKOB „budynki przemysłowe” nr klasyfikacji (1251) - budynek – wg klasyfikacji PKOB „składowy - zbiorniki, silosy, budynki magazynowe” nr klasyfikacji (1252). Na działce 2 znajdują się następujące budynki: - 2 budynki - wg klasyfikacji PKOB „budynki biurowe” nr klasyfikacji (1220) - 4 budynki - wg klasyfikacji PKOB „pozostałe budynki niemieszkalne” nr klasyfikacji (109) – 3 budynki - wg klasyfikacji PKOB „budynki przemysłowe” nr klasyfikacji (1251).”

Następnie na pytanie „Czy budynki/budowle są trwale związane z gruntem?” Zainteresowany wskazał „Budynki są trwale związane z gruntem. Dotyczy budynków na działce 1 - 4 budynki - wg klasyfikacji PKOB „pozostałe budynki niemieszkalne” nr klasyfikacji (109) - 3 budynki - wg klasyfikacji PKOB „budynki przemysłowe” nr klasyfikacji (1251) - budynek - wg klasyfikacji PKOB „składowy - zbiorniki, silosy, budynki magazynowe” nr klasyfikacji (1252). Dotyczy budynków na działce 2 - 2 budynki – wg klasyfikacji PKOB „budynki biurowe” nr klasyfikacji (1220) - 4 budynki - wg klasyfikacji PKOB „pozostałe budynki niemieszkalne” nr klasyfikacji (109) - 3 budynki - wg klasyfikacji PKOB "budynki przemysłowe" nr klasyfikacji (1251).”

W dalszej kolejności na pytanie „Czy z tytułu nabycia/wytworzenia budynków/budowli, objętych zakresem wniosku Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego? Jeżeli nie, to należy wskazać przyczyny.” Wnioskodawca odpowiedział „Nie ustalono. Dotyczy budynków na działce 1 - 4 budynki - wg klasyfikacji PKOB „pozostałe budynki niemieszkalne” nr klasyfikacji (109) - 3 budynki - wg klasyfikacji PKOB „budynki przemysłowe” nr klasyfikacji (1251) - budynek - wg klasyfikacji PKOB „składowy - zbiorniki, silosy, budynki magazynowe” nr klasyfikacji (1252). Dotyczy budynków na działce 2 - 2 budynki - wg klasyfikacji PKOB „budynki biurowe” nr klasyfikacji (1220) - 4 budynki - wg klasyfikacji PKOB „pozostałe budynki niemieszkalne” nr klasyfikacji (109) – 3 budynki - wg klasyfikacji PKOB „budynki przemysłowe” nr klasyfikacji (1251).”

Na pytanie „Czy z tytułu nabycia/wytworzenia budynków/budowli, objętych zakresem wniosku była wystawiona faktura z wykazaną kwotą podatku VAT?” Zainteresowany odpowiedział „Nie ustalono. Dotyczy budynków na działce 1 - 4 budynki - wg klasyfikacji PKOB „pozostałe budynki niemieszkalne” nr klasyfikacji (109) - 3 budynki - wg klasyfikacji PKOB „budynki przemysłowe” nr klasyfikacji (1251) - budynek - wg klasyfikacji PKOB „składowy - zbiorniki, silosy, budynki magazynowe” nr klasyfikacji (1252). Dotyczy budynków na działce 2 - 2 budynki - wg klasyfikacji PKOB „budynki biurowe” nr klasyfikacji (1220) - 4 budynki - wg klasyfikacji PKOB „pozostałe budynki niemieszkalne” nr klasyfikacji (109) – 3 budynki - wg klasyfikacji PKOB „budynki przemysłowe” nr klasyfikacji (1251).”

Na pytanie nr 7 „Czy nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynków/budowli w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.)? Jeżeli tak, to należy wskazać dokładną datę. (…)” Zainteresowany wskazał „Pierwsze zasiedlenie nastąpiło w 12.01.2006 r. Dotyczy budynków na działce 1 - 4 budynki - wg klasyfikacji PKOB „pozostałe budynki niemieszkalne” nr klasyfikacji (109) - 3 budynki - wg klasyfikacji PKOB „budynki przemysłowe” nr klasyfikacji (1251) - budynek - wg klasyfikacji PKOB „składowy - zbiorniki, silosy, budynki magazynowe” nr klasyfikacji (1252). Dotyczy budynków na działce 2 - 2 budynki - wg klasyfikacji PKOB „budynki biurowe” nr klasyfikacji (1220) - 4 budynki - wg klasyfikacji PKOB „pozostałe budynki niemieszkalne” nr klasyfikacji (109) - 3 budynki - wg klasyfikacji PKOB „budynki przemysłowe” nr klasyfikacji (1251).”

W dalszej kolejności na pytanie Organu „W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 7 należy wskazać, w wyniku jakich czynności nastąpiło pierwsze zasiedlenie?” Wnioskodawca odpowiedział „Na podstawie decyzji Nr … z dnia 12.01.2006 r. Inspektora Nadzoru Budowlanego dla Miasta … zezwalającej na użytkowanie zmodernizowanej masarni. Dotyczy budynków na działce 1 - 4 budynki - wg klasyfikacji PKOB „pozostałe budynki niemieszkalne” nr klasyfikacji (109) - 3 budynki – wg klasyfikacji PKOB „budynki przemysłowe” nr klasyfikacji (1251) - budynek – wg klasyfikacji PKOB „składowy - zbiorniki, silosy, budynki magazynowe” nr klasyfikacji (1252). Dotyczy budynków na działce 2 - 2 budynki - wg klasyfikacji PKOB „budynki biurowe” nr klasyfikacji (1220) - 4 budynki - wg klasyfikacji PKOB „pozostałe budynki niemieszkalne” nr klasyfikacji (109) - 3 budynki - wg klasyfikacji PKOB „budynki przemysłowe” nr klasyfikacji (1251).”

Na pytanie „Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem przedmiotowych budynków/budowli a sprzedażą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?” Wnioskodawca wskazał „Upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Dotyczy budynków na działce 1 - 4 budynki – wg klasyfikacji PKOB „pozostałe budynki niemieszkalne” nr klasyfikacji (109) - 3 budynki – wg klasyfikacji PKOB „budynki przemysłowe” nr klasyfikacji (1251) - budynek – wg klasyfikacji PKOB „składowy - zbiorniki, silosy, budynki magazynowe” nr klasyfikacji (1252). Dotyczy budynków na działce 2 - 2 budynki - wg klasyfikacji PKOB „budynki biurowe” nr klasyfikacji (1220) - 4 budynki - wg klasyfikacji PKOB „pozostałe budynki niemieszkalne” nr klasyfikacji (109) - 3 budynki - wg klasyfikacji PKOB „budynki przemysłowe” nr klasyfikacji (1251).”

Następnie na pytanie „W jaki sposób i w jakim okresie dłużnik wykorzystywał przedmiotowe budynki/budowle? (…)” Zainteresowany odpowiedział „Budynki były wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej (masarnia) od 12.01.2006 r. do dziś. Działalność opodatkowana podatkiem VAT. Budynki były dzierżawione nieodpłatnie przez A. Sp. z o.o., obecnie są dzierżawione odpłatnie przez B. Sp. z o.o. Dotyczy budynków na działce 1 - 4 budynki - wg klasyfikacji PKOB „pozostałe budynki niemieszkalne” nr klasyfikacji (109) - 3 budynki - wg klasyfikacji PKOB „budynki przemysłowe” nr klasyfikacji (1251) - budynek - wg klasyfikacji PKOB „składowy - zbiorniki, silosy, budynki magazynowe” nr klasyfikacji (1252). Dotyczy budynków na działce 2 - 2 budynki - wg klasyfikacji PKOB „budynki biurowe” nr klasyfikacji (1220) - 4 budynki – wg klasyfikacji PKOB „pozostałe budynki niemieszkalne” nr klasyfikacji (109) - 3 budynki - wg klasyfikacji PKOB „budynki przemysłowe” nr klasyfikacji (1251).”

Na pytanie „Czy dłużnik wykorzystywał przedmiotowe budynki/budowle wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywane były budynki/budowle, wykonywał dłużnik – należy podać podstawę prawną zwolnienia?” Wnioskodawca wskazał „Nie były wykorzystywane do działalności zwolnionej z podatku VAT. Dotyczy budynków na działce 1 - 4 budynki - wg klasyfikacji PKOB „pozostałe budynki niemieszkalne” nr klasyfikacji (109) - 3 budynki - wg klasyfikacji PKOB „budynki przemysłowe” nr klasyfikacji (1251) - budynek - wg klasyfikacji PKOB „składowy - zbiorniki, silosy, budynki magazynowe” nr klasyfikacji (1252). Dotyczy budynków na działce 2 - 2 budynki – wg klasyfikacji PKOB „budynki biurowe” nr klasyfikacji (1220) - 4 budynki - wg klasyfikacji PKOB „pozostałe budynki niemieszkalne” nr klasyfikacji (109) - 3 budynki - wg klasyfikacji PKOB „budynki przemysłowe” nr klasyfikacji (1251).”

Następnie na pytanie nr 12 „Czy w odniesieniu do budynków/budowli objętych zakresem wniosku dłużnik ponosił wydatki na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w wysokości przekraczającej 30% wartości początkowej ww. budynków/budowli? Jeśli tak, to należy wskazać (odpowiedzi na poniższe pytania należy udzielić tylko w przypadku twierdzącej odpowiedzi na pytanie nr 12) (…)” Zainteresowany odpowiedział „Nie były. Dotyczy budynków na działce 1 - 4 budynki - wg klasyfikacji PKOB „pozostałe budynki niemieszkalne” nr klasyfikacji (109) - 3 budynki - wg klasyfikacji PKOB „budynki przemysłowe” nr klasyfikacji (1251) - budynek - wg klasyfikacji PKOB „składowy - zbiorniki, silosy, budynki magazynowe” nr klasyfikacji (1252). Dotyczy budynków na działce 2 - 2 budynki - wg klasyfikacji PKOB „budynki biurowe” nr klasyfikacji (1220) - 4 budynki - wg klasyfikacji PKOB „pozostałe budynki niemieszkalne” nr klasyfikacji (109) - 3 budynki - wg klasyfikacji PKOB „budynki przemysłowe” nr klasyfikacji (1251).”

Na pytanie „Czy zakresem pytania objęta jest dostawa budynków/budowli czy również dostawa znajdujących się w budynkach: linii uboju zwierząt, linii transportu mięsa, chłodni i urządzeń chłodniczych?” Zainteresowany odpowiedział „Pytaniem jest objęta dostawa znajdujących się w budynkach ruchomości w postaci linii uboju zwierząt, linii transportu mięsa, chłodni i urządzeń chłodniczych”.

Następnie na pytanie „Czy ww. elementy stanowią element składowy budynków, w których się znajdują czy stanowią odrębne od budynków ruchomości?” Wnioskodawca wskazał „Stanowią elementy składowe budynków. Dotyczy ruchomości w postaci linii uboju zwierząt, linii transportu mięsa, chłodni i urządzeń chłodniczych.”

W dalszej kolejności „Czy dostawa ww. elementów będzie stanowiła odrębną od dostawy budynków/budowli transakcję udokumentowaną fakturą?” Wnioskodawca odpowiedział „Nie będzie stanowiła odrębnej dostawy udokumentowanej fakturą. Dotyczy ruchomości w postaci linii uboju zwierząt, linii transportu mięsa, chłodni i urządzeń chłodniczych.”

Na pytanie „Jeżeli przedmiotem sprzedaży będą także odrębne od budynków/budowli ruchomości, to należy wskazać czy ww. ruchomości stanowią odrębny od budynków/budowli środek trwały?” Wnioskodawca wskazał „Nie będą. Dotyczy ruchomości w postaci linii uboju zwierząt, linii transportu mięsa, chłodni i urządzeń chłodniczych.”

Następnie na pytanie nr 17 „Jaka jest klasyfikacja (pełny siedmiocyfrowy symbol) ruchomości będących przedmiotem sprzedaży, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008r., wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2008 r. nr 207, poz. 1293, z późn. zm.)?” Wnioskodawca wskazał „Komornik nie ustalił klasyfikacji ruchomości PKWiU. Ruchomości nie będą przedmiotem sprzedaży. Dotyczy ruchomości w postaci linii uboju zwierząt, linii transportu mięsa, chłodni i urządzeń chłodniczych.”

Na pytanie „Czy ruchomości zostały nabyte, czy wytworzone przez dłużnika? Należy wskazać datę nabycia lub wytworzenia.” Zainteresowany odpowiedział „Zostały nabyte. Dotyczy ruchomości w postaci linii uboju zwierząt, linii transportu mięsa, chłodni i urządzeń chłodniczych.

Następnie na pytanie „Czy z tytułu nabycia ruchomości dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony?” Wnioskodawca odpowiedział „W 2006 r. Dotyczy ruchomości w postaci linii uboju zwierząt, linii transportu mięsa, chłodni i urządzeń chłodniczych.”

Na pytanie „Czy z tytułu wytworzenia poszczególnych ruchomości dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego? Jeżeli nie, to należy wskazać przyczyny.” Zainteresowany wskazał „Przysługiwało. Dotyczy ruchomości w postaci linii uboju zwierząt, linii transportu mięsa, chłodni i urządzeń chłodniczych.”

W dalszej kolejności na pytanie „Do jakich czynności były wykorzystywane przez dłużnika przedmiotowe ruchomości (…).” Wnioskodawca odpowiedział „Dłużnik wykorzystywał ruchomości do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Dotyczy ruchomości w postaci linii uboju zwierząt, linii transportu mięsa, chłodni i urządzeń chłodniczych.”

Następnie na pytanie „Czy ww. ruchomości były wykorzystywane przez dłużnika wyłącznie do celów działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywane były ww. ruchomości, wykonywał dłużnik – należy podać podstawę prawną zwolnienia?” Wnioskodawca wskazał „Ruchomości nie były wykorzystywane przez dłużnika do celów związanych ze zwolnieniem z podatku VAT. Dotyczy ruchomości w postaci linii uboju zwierząt, linii transportu mięsa, chłodni i urządzeń chłodniczych.”

Na pytanie „Jeżeli Wnioskodawca nie posiada informacji, o których mowa w ww. pytaniach, które są niezbędne do oceny, czy w przedmiotowej sprawie będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o podatku od towarów i usług, prosimy o wskazanie, czy ten brak informacji jest wynikiem podjętych przez Wnioskodawcę udokumentowanych działań potwierdzających brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od dłużnika?” Wnioskodawca odpowiedział „Brak odpowiedzi do pkt 5,6,17 wynika z braku możliwości uzyskania tych informacji od dłużnika.”

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy przy ewentualnej sprzedaży Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym w … winien doliczyć podatek VAT do ceny nabycia nieruchomości KW … NR KW … czy nie?

Zdaniem Wnioskodawcy, według oceny organu egzekucyjnego sprzedaż opisanych we wniosku nieruchomości nie jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług, ponieważ dłużnik w okresie ostatnich dwóch lat nie dokonywał ulepszeń budynków, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Budynki zostały oddane do użytku 12-01-2006 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

W myśl regulacji zawartej w art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2019 r., poz. 1438, z późn. zm.) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 18 ustawy o podatku od towarów i usług wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą mającą miejsce w ramach egzekucji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik; w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.

Tym samym komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz do uwzględnienia w trakcie sprzedaży towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez towary – na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Należy wskazać, że nie każda czynność, która stanowi dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy lub świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Określona czynność będzie opodatkowana podatkiem VAT, jeśli zostanie wykonana przez podatnika, a więc osobę prowadzącą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – na mocy art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W związku z powyższym, sprzedaż składników wykorzystywanych w działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi postępowanie egzekucyjne nieruchomości będącej własnością W… i M… na zasadzie wspólności majątkowej małżeńskiej, składającą się z działki 2 oraz działki 1.

Na ww. działkach znajdują się budynki, w których dłużnik W… prowadzi działalność gospodarczą pn. …. Budynki znajdujące się na działkach 1 i 2 stanowią całość gospodarczą w postaci masarni.

Przedmiotowy kompleks budynków masarni składa się z:

  1. Budynku jednokondygnacyjnego stanowiącego magazyn żywca oraz ubojnię, wybudowanego w 2004 r. W budynku znajduje się linia uboju zwierząt połączona z linią transportu mięsa znajdującą się w budynku.
  2. Budynku jednokondygnacyjnego, produkcyjnego m.in. rozbioru mięsa, wybudowanego w 2004 r., położonego na działce ozn. nr 1, 2.
  3. Budynku jednokondygnacyjnego gospodarczego, wybudowanego w 2004 r., położonego na działce ozn. nr 1.
  4. Budynku jednokondygnacyjnego gospodarczego, wybudowanego w 2004 r., położonego na działce ozn. nr 1.
  5. Budynku jednokondygnacyjnego produkcyjnego z częścią chłodni, wybudowanego w 1994 r., położonego na działce ozn. nr 1. W budynku znajduje linia transportu mięsa połączona z częścią linii uboju zwierząt. W budynku tym znajdują się również urządzenia chłodnicze.
  6. Budynku jednokondygnacyjnego produkcyjnego, wybudowanego w 2004 r., położonego na działce ozn. nr 2.
  7. Budynku jednokondygnacyjnego produkcyjnego, wybudowanego w 1991 r., położonego na działce ozn. nr 2.
  8. Budynku dwukondygnacyjnego stanowiącego część komunikacyjną do sąsiedniego budynku wybudowanego w 2004 r., położonego na działce ozn. nr 2.
  9. Budynku dwukondygnacyjnego, socjalno-produkcyjnego, wybudowanego w 1990/2004 r, położonego na działce ozn. nr 2.
  10. Budynku jednokondygnacyjnego biurowego, wybudowanego w 1990, położonego na działce ozn. nr 2.
  11. Budynku jednokondygnacyjnego biurowo-handlowego, wybudowanego w 1989, położonego na działce ozn. nr 1 i 2.
  12. Budynku jednokondygnacyjnego, socjalnego, wybudowanego w 1989, , położonego na działce ozn. nr 1 i 2.
  13. Budynku jednokondygnacyjny wybudowanego w 2004 r., położonego na działce ozn. nr 1 i 2 konstrukcji stalowej.
  14. Budynku jednokondygnacyjnego, wybudowanego w 1994, położonego na działce nr 1, 2.
  15. Budynku jednokondygnacyjnego otwartego od strony frontowej, położonego na działce ozn. nr 1 rok rozpoczęcia budowy 2004 r.

Na działce 1 znajdują się następujące budynki: - 4 budynki - wg klasyfikacji PKOB „pozostałe budynki niemieszkalne” nr klasyfikacji (109) - 3 budynki - wg klasyfikacji PKOB „budynki przemysłowe” nr klasyfikacji (1251) - budynek – wg klasyfikacji PKOB „składowy - zbiorniki, silosy, budynki magazynowe” nr klasyfikacji (1252). Na działce 2 znajdują się następujące budynki: - 2 budynki - wg klasyfikacji PKOB „budynki biurowe” nr klasyfikacji (1220) - 4 budynki - wg klasyfikacji PKOB „pozostałe budynki niemieszkalne” nr klasyfikacji (109) – 3 budynki - wg klasyfikacji PKOB „budynki przemysłowe” nr klasyfikacji (1251). Budynki są trwale związane z gruntem. Pierwsze zasiedlenie nastąpiło w 12.01.2006 r. Pierwsze zasiedlenie nastąpiło na podstawie decyzji Nr … z dnia 12.01.2006 r. Inspektora Nadzoru Budowlanego dla Miasta … zezwalającej na użytkowanie zmodernizowanej masarni. Budynki były wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej (masarnia) od 12.01.2006 r. do dziś. Działalność opodatkowana podatkiem VAT. Budynki były dzierżawione nieodpłatnie przez A. Sp. z o.o., obecnie są dzierżawione odpłatnie przez B. Sp. z o.o. Budynki nie były wykorzystywane do działalności zwolnionej z podatku VAT. Na pytanie „Czy w odniesieniu do budynków/budowli objętych zakresem wniosku dłużnik ponosił wydatki na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w wysokości przekraczającej 30% wartości początkowej ww. budynków/budowli? Jeśli tak, to należy wskazać (odpowiedzi na poniższe pytania należy udzielić tylko w przypadku twierdzącej odpowiedzi na pytanie nr 12) (…)” Zainteresowany odpowiedział „Nie były. (…)”. Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika również, że pytaniem jest objęta dostawa linii uboju zwierząt, linii transportu mięsa, chłodni i urządzeń chłodniczych. Ww. elementy stanowią elementy składowe budynków. Transakcja nie będzie stanowiła odrębnej dostawy udokumentowanej fakturą.

Kwestię wysokości opodatkowania reguluje art. 41 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym – stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

Jak stanowi art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku (podmiotowe lub przedmiotowe).

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest –

co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części, kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Definicja pierwszego zasiedlenia, o której mowa powyżej została zawarta w art. 2 pkt 14 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 września 2019 r., przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zatem, w przypadku, gdy po wybudowaniu budynek, budowla lub jego część jest wykorzystywana, w tym używana na potrzeby własnej działalności, okoliczność ta powoduje, że ma już miejsce pierwsze zasiedlenie tego obiektu.

W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy stanie się bezzasadne.

Należy również zauważyć, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego

w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy po spełnieniu określonych warunków – możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Przy czym podkreślić należy, że niniejsze prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z kilku podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Dodatkowo wskazać należy, że zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Wobec powyższego, przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony. Powyższy przepis obejmuje swoim zakresem także grunty będące w użytkowaniu wieczystym.

Jednocześnie należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186, z późn. zm.).

I tak, w myśl art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym – należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Stosownie do treści art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane, przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

W świetle przedstawionych we wniosku okoliczności i przywołanych przepisów należy stwierdzić, że planowana sprzedaż budynków znajdujących się na działce nr 1 i nr 2, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Jak wynika bowiem z okoliczności sprawy, przedmiotowe budynki były wykorzystywane przez Dłużnika do prowadzenia działalności gospodarczej (masarnia) od 12.01.2006 r. do dziś, a Dłużnik nie ponosił wydatków na ulepszenie przedmiotowych budynków przekraczających 30% ich wartości początkowej. Zatem w stosunku do budynków znajdujących się na działce nr 1 i nr 2 nastąpiło pierwsze zasiedlenie, a od momentu pierwszego zasiedlenia do dostawy miną 2 lata.

W konsekwencji, w odniesieniu do sprzedaży w trybie licytacji publicznej budynków znajdujących się na działce nr 1 i nr 2 wraz z linią uboju zwierząt, linią transportu mięsa, chłodną i urządzeniami chłodniczymi, będącymi – jak wskazał Wnioskodawca - elementami składowymi ww. budynków zostaną spełnione przesłanki wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, umożliwiające zastosowanie zwolnienia od podatku VAT.

Jednocześnie należy stwierdzić, że skoro wszystkie budynki znajdujące się na ww. działce nr 1 i nr 2 korzystają ze zwolnienia, to na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu, również dostawa gruntu na którym ww. budynki są posadowione, będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Tym samym oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Wydając niniejszą interpretację tut. Organ jako element opisanego zdarzenia przyszłego przyjął wskazaną przez Wnioskodawcę okoliczność, że linia uboju zwierząt, linia transportu mięsa, chłodnia i urządzenia chłodnicze stanowią elementy składowe budynków, a ich dostawa nie będzie stanowiła odrębnej dostawy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj