Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.582.2019.2.KOM
z 16 grudnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2019 r. (data wpływu 14 października 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 listopada 2019 r. (data wpływu 21 listopada 2019 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 14 listopada 2019 r. znak 0114-KDIP1-1.4012.582.2019.1.KOM (skutecznie doręczone dnia 18 listopada 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania podatkiem VAT czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach umowy z Ministrem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 października 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania podatkiem VAT czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach umowy z Ministrem.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest (…) badawczym działającym na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. 2018 r. poz. 736, z późn.zm.).

Organem nadzorującym jest minister.

Na podstawie art. 37 ust. 1 i 2 ww. ustawy minister nadzorujący wyznaczył Wnioskodawcy zadanie polegające na prowadzeniu Punktu (...), które jest niezbędne ze względu na potrzeby obronności i bezpieczeństwa publicznego, w przypadku stanu klęski żywiołowej lub w celu wykonania zobowiązań międzynarodowych.


Minister w roku 2019 powierzył prowadzenie spraw wynikających z Międzynarodowych Przepisów (...) A. W związku z koniecznością zapewnienia funkcjonowania Punktu (...) (P.) A. zamierza zawrzeć z Wnioskodawcą umowę na wykonywanie zadań Punktu (...) (P. ds. ...).


Obowiązek utworzenia i zapewnienie działania P. ds. ... wynika z przyjętych przez nasz kraj Międzynarodowych Przepisów (...), które mają na celu zapobieganie, zwalczanie oraz przeciwdziałanie szerzeniu się chorób w obrębie kraju i poza jego granicami.


Działalność Punktu polega m.in. na utrzymywaniu stałego (24 godziny na dobę) kontaktu ze Światową Organizacją (...) w celu wymiany informacji na temat zdarzeń mogących mieć znaczenie dla zdrowia publicznego w skali międzynarodowej, na ocenie tych zdarzeń oraz przekazywaniu informacji o zagrożeniach do właściwych organów odpowiedzialnych za nadzór epidemiologiczny.

Stanowi to bardzo ważny element w systemie ochrony zdrowia i zapewnienia bezpieczeństwa publicznego.

Za realizację powyższych zadań Wnioskodawca otrzyma środki finansowe z budżetu Ministra za pośrednictwem A., tj. ze środków publicznych.

W odpowiedzi na wezwanie Organu z dnia 14 listopada 2019 r. Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z zawartą umową z A. Wnioskodawca zobowiązuje się do wykonania zadania obejmującego:

  1. zapewnienie całodobowego funkcjonowania P. ds. ..., w tym kontaktu z Punktem Kontaktowym Światowej (...)w (...) (zwanym dalej „Punktem Kontaktowym ...”);
  2. odbieranie pilnych powiadomień o zdarzeniach stanowiących zagrożenie dla zdrowia publicznego o znaczeniu międzynarodowym przesyłanych przez Punkt Kontaktowy ...;
  3. odbieranie pilnych powiadomień o zdarzeniach stanowiących zagrożenie dla zdrowia publicznego, przesyłanych przez właściwe organy administracji publicznej (rządowej i samorządowej), które na podstawie przepisów prawa powszechnie obowiązującego są odpowiedzialne za ich zbieranie i gromadzenie oraz przez organy odpowiedzialne za nadzór epidemiologiczny, przejścia graniczne, podmioty prowadzące działalność leczniczą oraz przez inne organy władzy publicznej;
  4. niezwłoczne przekazywanie powiadomień, o których mowa w pkt 2, do właściwych organów administracji publicznej (rządowej i samorządowej), odpowiedzialnych w Polsce za nadzór epidemiologiczny, przejścia graniczne, podmioty prowadzące działalność leczniczą oraz do innych organów władzy publicznej w celu podjęcia działań zgodnie z ich kompetencją;
  5. konsolidację powiadomień oraz ocenę otrzymanych informacji o zdarzeniach, o których mowa w pkt 2 i 3, dokonywaną w oparciu o zasady naukowe oraz według instrumentu decyzyjnego zawartego w Międzynarodowych Przepisach Zdrowotnych (zwanymi dalej „...”);
  6. przekazywanie informacji, o których mowa w pkt 5, do Zleceniodawcy – do osób wskazanych w załączniku nr 10;
  7. niezwłoczne przekazywanie powiadomień, o których mowa w pkt 3, podlegających zgłoszeniu na podstawie art. 6 ... do Punktu Kontaktowego ...;
  8. zbieranie, konsolidację oraz przesyłanie do Punktu Kontaktowego ... aktualnych, dokładnych i wystarczająco szczegółowych informacji – zgodnie z wymogami ... o działaniach podjętych przez właściwe organy administracji publicznej (rządowej i samorządowej) oraz instytucje i służby w odpowiedzi na zdarzenia, o których mowa w pkt 2 i 3, oraz przekazanie ww. informacji do Zleceniodawcy (do osób wskazanych w załączniku nr 10);
  9. weryfikację informacji na temat zdarzeń, które miały miejsce na terenie Polski, uzyskanych przez Punkt Kontaktowy ... z innych źródeł – zgodnie z wymogami ...;
  10. współpracę z odpowiednimi organami administracji publicznej zaangażowanymi we wdrażanie ... – w celu informowania ... o sytuacji implementacji ...-2005 w Polsce.

Wstępne informacje o zdarzeniach nagłych, istotnych z punktu widzenia bezpieczeństwa zdrowotnego w Polsce są niezwłocznie przekazywane do Zleceniodawcy (do osób wskazanych w załączniku nr 11) – drogą elektroniczną i telefoniczną.


Zawartość informacji, o których mowa w ust. 2, określa załącznik nr 1 do niniejszej umowy.


Zleceniobiorca składa Zleceniodawcy (do osób wskazanych w załączniku nr 10) drogą elektroniczną codzienne raporty dobowe zawierające informacje o otrzymanych powiadomieniach lub ich braku, zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 2 do niniejszej umowy.


Zleceniodawca (do osób wskazanych w załączniku nr 10) ma prawo żądać od Zleceniobiorcy dodatkowych wyjaśnień związanych ze zdarzeniem lub podjętymi przez P. ds. ... działaniami.


Z wykonywania zadań, o których mowa w ust. 1, Zleceniobiorca będzie składał Zleceniodawcy (do osób wskazanych w załączniku nr 10) raporty kwartalne oraz raport końcowy, zgodnie z harmonogramem, stanowiącym załącznik nr 3 do niniejszej umowy.


Zawartość raportu kwartalnego określa załącznik nr 4 do niniejszej umowy.


Zawartość raportu końcowego określa załącznik nr 5 do niniejszej umowy.


Zgodnie z § 3 Wnioskodawcy, przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest prowadzenie badań naukowych, prac rozwojowych i prac usługowo – badawczych z zakresu zdrowia publicznego dostosowanych do potrzeb ochrony zdrowia ludności, a także wdrażanie i upowszechnianie wyników prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych.


Zgodnie z 4 i 5 § statutu zakres działania Wnioskodawcy obejmują w szczególności:

  1. projektowanie, organizowanie i prowadzenie badań oraz opracowywanie naukowych podstaw działania w następujących dziedzinach: bakteriologia, bromatologia, entomologia, epidemiologia, immunopatologia, mikologia, parazytologia, promocja zdrowia, statystyka medyczna, toksykologia, wirusologia;
  2. prowadzenie badań stosowanych i działalności opiniodawczej w obszarach: badania nowych antybiotyków i związków biologicznie czynnych, bezpieczeństwa przedmiotów użytku, bezpieczeństwa żywności, ekonomiki zdrowia, oceny jakości i bezpieczeństwa produktów immunologicznych i produktów krwiopochodnych, oceny jakości naturalnych tworzyw uzdrowiskowych, oceny skażeń środowiska, ochrony radiologicznej i radiobiologii, oceny ryzyka w zakresie kompetencji Wnioskodawcy, organizacji ochrony zdrowia, edukacji zdrowotnej, stanu zdrowia wybranych populacji i jego uwarunkowań, zdrowia środowiskowego, oraz w innych obszarach i specjalnościach medycyny zapobiegawczej, ze szczególnym uwzględnieniem:
    1. monitorowania i oceny sytuacji zdrowotnej ludności Rzeczypospolitej Polski z uwzględnieniem ważnych społecznie chorób zakaźnych i niezakaźnych oraz ich czynników ryzyka, a także geograficznych i społecznych nierówności w zdrowiu,
    2. polityki zdrowotnej, w tym długoterminowych programów zdrowotnych, ekonomiki, organizacji i finansowania ochrony zdrowia oraz wykorzystania genetyki w zdrowiu publicznym,
    3. identyfikacji i charakterystyki czynników patogennych dla ludzi,
    4. badania chorobowości szpitalnej,
    5. zapobiegania i zwalczania chorób zakaźnych i zakażeń u ludzi,
    6. kontroli seryjnej wstępnej produktów leczniczych lub krwiopochodnych,
    7. oceny ryzyka zdrowotnego w zakresie chemicznych, biologicznych i fizycznych zanieczyszczeń wody, powietrza oraz żywności i materiałów do kontaktu z żywnością, a także w zakresie zagrożeń epidemicznych,
    8. oceny bezpieczeństwa środków spożywczych, wody i substancji dodatkowych, a także nowych technologii oraz materiałów do kontaktu z żywnością i wodą przeznaczoną do spożycia, przedmiotów użytku, naturalnych tworzyw uzdrowiskowych i ich produktów pochodnych,
    9. oceny bezpieczeństwa środków ochrony roślin oraz bezpieczeństwa i skuteczności produktów biobójczych, w tym stosowanych do dezynfekcji, dezynsekcji, sterylizacji i deratyzacji,
    10. komunikacji społecznej w zakresie stanu zagrożeń zdrowia;
  3. opracowywanie analiz i ocen działalności ochrony zdrowia oraz stanu i rozwoju nauki w dziedzinach objętych problematyką Wnioskodawcy;
  4. inicjowanie i projektowanie prac w zakresie doskonalenia metod prowadzenia badań naukowych i prac badawczo-rozwojowych, a w szczególności śledzenie rozwoju nauk będących przedmiotem zainteresowania Wnioskodawcy oraz inicjowanie prac w celu przystosowania najnowszych zdobyczy wiedzy do potrzeb ochrony zdrowia ludności;
  5. podnoszenie naukowych i zawodowych kwalifikacji pracowników Wnioskodawcy oraz nadawanie stopni naukowych i występowanie z wnioskami o nadanie tytułu naukowego na podstawie odrębnych przepisów;
  6. sprawowanie specjalistycznego nadzoru w dziedzinie epidemiologii, mikrobiologii sanitarnej i higieny, a w szczególności:
    1. analiza, ocena, opracowywanie, doskonalenie i ujednolicanie metod badawczych stosowanych w jednostkach organizacyjnych służby sanitarno-epidemiologicznej i w zakładach uzdrowiskowych,
    2. sporządzanie opinii, ekspertyz i udzielanie konsultacji w sytuacjach zagrożeń zdrowia,
    3. inicjowanie i konsultowanie aktów prawnych, w szczególności z dziedziny zdrowia publicznego, higieny i epidemiologii oraz środowiska;
  7. działalność edukacyjną w zakresie zdrowia publicznego z uwzględnieniem studiów podyplomowych i doktoranckich, kursów specjalizacyjnych oraz innych form kształcenia;
  8. określanie kierunków i zakresu promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej, opracowywanie założeń programów oświaty zdrowotnej oraz konsultowanie i opiniowanie wydawnictw i materiałów z tej dziedziny;
  9. upowszechnianie wyników badań naukowych i prac rozwojowych, a w szczególności opracowywanie dokumentacji i informacji naukowo-technicznej oraz prowadzenie działalności wydawniczej w dziedzinach zainteresowań Wnioskodawcy;
  10. prowadzenie prac normalizacyjnych i unifikacyjnych w zakresie ustalonym przez ministra właściwego do spraw zdrowia.

W związku z prowadzoną działalnością podstawową Wnioskodawca prowadzi również działalność na rzecz ochrony zdrowia ludności, w szczególności w następujących obszarach:

  1. działalność lecznicza w rodzaju ambulatoryjne świadczenia zdrowotne, obejmująca swoim zakresem w szczególności badania diagnostyczne: bakteriologiczne, histopatologiczne, immunologiczne, mikologiczne, parazytologiczne i wirusologiczne, wykonywane w celu rozpoznania stanu zdrowia i ustalenia dalszego postępowania leczniczego;
  2. kontrola jakości i ocena bezpieczeństwa produktów immunologicznych, krwiopochodnych stosowanych w zapobieganiu i zwalczaniu chorób zakaźnych u ludzi;
  3. diagnostyka skażeń środowiska zewnętrznego i związanych z tym zagrożeń stanu zdrowia ludności;
  4. wydawanie atestów, ocen higienicznych i raportów rejestracyjnych w zakresie bezpieczeństwa żywności i przedmiotów użytku, higieny radiacyjnej, materiałów stosowanych w budownictwie oraz preparatów, materiałów i urządzeń kontaktujących się z wodą przeznaczoną do spożycia, naturalnych tworzyw uzdrowiskowych i ich produktów pochodnych, środków ochrony roślin oraz bezpieczeństwa i skuteczności produktów biobójczych, w tym stosowanych do dezynfekcji, dezynsekcji, sterylizacji i deratyzacji;
  5. ocena poziomu radiacji w elementach środowiska oraz od źródeł promieniowania jonizującego;
  6. badania specjalistyczne i odwoławcze w innych obszarach zdrowia publicznego.

Zgodnie z art. 2 ustawy o Instytutach badawczych:

  1. Do podstawowej działalności instytutu należy:
    1. prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych;
    2. przystosowywanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki;
    3. wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych.
  2. W związku z prowadzoną działalnością podstawową instytut może:
    1. upowszechniać wyniki badań naukowych i prac rozwojowych;
    2. wykonywać badania i analizy oraz opracowywać opinie i ekspertyzy w zakresie prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych;
    3. opracowywać oceny dotyczące stanu i rozwoju poszczególnych dziedzin nauki i techniki oraz sektorów gospodarki, które wykorzystują wyniki badań naukowych i prac rozwojowych oraz w zakresie wykorzystywania w kraju osiągnięć światowej nauki i techniki;
    4. prowadzić działalność normalizacyjną, certyfikacyjną i aprobacyjną;
    5. prowadzić i rozwijać bazy danych związane z przedmiotem działania instytutu;
    6. prowadzić działalność w zakresie informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej, wynalazczości oraz ochrony własności przemysłowej i intelektualnej, a także wspierającej innowacyjność przedsiębiorstw;
    7. wytwarzać w związku z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi aparaturę, urządzenia, materiały i inne wyroby oraz prowadzić walidację metod badawczych, pomiarowych oraz kalibrację aparatury;
    8. prowadzić działalność wydawniczą związaną z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi.
  3. Instytut, poza zadaniami, o których mowa w ust. 1 i 2, może prowadzić:?
    1. kształcenie w szkole doktorskiej i na studiach podyplomowych, związane z prowadzonymi przez instytut badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi,
    2. inne formy kształcenia
    – na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1668, z późn. zm. ).
  4. Instytut może prowadzić działalność inną niż wymieniona w ust. 1-3.

Działalność ta jest wyodrębniona pod względem finansowym i rachunkowym z działalności, o której mowa w ust. 1-3.

W związku z tym powierzone zadanie wpisuje się w działania statutowe Wnioskodawcy.


Środki finansowe otrzymane z Ministerstwa za pośrednictwem A. nie mają charakteru dotacji, ale są przeznaczone wyłącznie na pokrycie kosztów utrzymania Punktu (...). Nie mają również żadnego wpływu na cenę świadczonych usług, bowiem nie są dopłatą.


Wnioskodawca nie uzyskuje żadnych korzyści w związku z utrzymaniem Punktu (...).


Beneficjentem efektów pracy Punktu (...) będzie całe społeczeństwo. Biorąc pod uwagę charakter zadania polegającego na ciągłym monitorowaniu zagrożeń dla zdrowia publicznego nie powstają żadne efekty.


Zadanie powierzone przez Ministerstwo nie ma wyniku końcowego i w związku z tym nie ma charakteru komercyjnego i nie będzie stanowiło przedmiotu późniejszej odsprzedaży opodatkowanej bądź zwolnionej z podatku VAT.


W ramach realizowanego zadania ponoszone są wydatki na:

  • wynagrodzenia z pochodnymi osób obsługujących punkt oraz pełniących dyżury,
  • leasing sprzętu komputerowego,
  • zakup art. biurowych;
  • koszty pośrednie Wnioskodawcy.

Wnioskodawca otrzyma środki po zrealizowaniu zadania w okresach półrocznych. Umowa nie przewiduje zwrotu środków, a wyłącznie kary umowne.

W przypadku nieotrzymania środków finansowych od Ministra Wnioskodawca zadanie sfinansowałby w całości z własnych środków.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w świetle Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późniejszymi zmianami), opisane wyżej zadania wykonywane przez Instytut w ramach umowy z A. podlegają Ustawie i opodatkowaniu podatkiem VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej, zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji,, świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl powołanych wyżej regulacji, przez pojęcie usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie).


Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 cyt. ustawy.


Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.


W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności, przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.


Wnioskodawca jest (...) badawczym, działającym na podstawie ustawy o instytutach badawczych, nadzorowanym przez Ministra. Zgodnie z ustawą o instytutach badawczych, minister nadzorujący może wyznaczyć instytutowi zadanie, jeżeli jest to niezbędne ze względu na potrzeby obronności i bezpieczeństwa publicznego, stanu klęski żywiołowej lub wykonania zobowiązań międzynarodowych.


W tym trybie Minister zamierza zawrzeć z Wnioskodawcą umowę na wykonanie zadań związanych z utworzeniem i funkcjonowaniem Punktu (...) powierzonych mu przez Ministra.


Działalność Punktu polegać będzie na utrzymywaniu stałego kontaktu ze Światową Organizacją (...) w celu wymiany informacji mających znaczenie dla zdrowia publicznego w skali międzynarodowej m.in. na odbieraniu powiadomień o zdarzeniach stanowiących zagrożenie dla zdrowia publicznego, ocenie zgłoszonych zdarzeń w oparciu o zasady naukowe oraz przekazywaniu informacji o ewentualnych zagrożeniach do organów odpowiedzialnych za nadzór epidemiologiczny. Na realizację ww. zadań Wnioskodawca otrzyma środki finansowe ze środków publicznych - budżetu Ministra.

Zadania wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach umowy z A. nie będą kierowane do konkretnego odbiorcy (osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej), który byłby dysponentem lub zarządzającym prawami do wykorzystania efektów pracy Wnioskodawcy z ww. zakresie.

Celem działania Punktu (...) będzie stworzenie światowego systemu wczesnego powiadamiania o określonych zagrożeniach dla zdrowia publicznego. Stanowi to ważny element w systemie ochrony zdrowia i zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego wszystkich ludzi. Beneficjentem efektów pracy Punktu (...) będzie zatem całe społeczeństwo.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy prawa podatkowego w kontekście przedstawionych okoliczności sprawy stwierdzić należy, iż zadań wykonywanych przez Wnioskodawcę związanych z funkcjonowaniem Punktu (...) (...) nie można traktować jako świadczenia usług za wynagrodzeniem, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, z uwagi na brak bezpośredniego, konkretnego odbiorcy świadczenia, który odnosiłby korzyść o charakterze majątkowym.

Tym samym, realizacja zadań związanych z bezpieczeństwem publicznym, nałożonych na Wnioskodawcę przez Ministra nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Ponadto, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów. To pozwala stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do „grona” usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7.

Zatem, każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi, co do zasady, usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

  • w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
  • świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).


Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy jej wykonaniem a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną czynność w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie (z wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 ustawy).

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Przy czym przepisy ustawy nie określają postaci wynagrodzenia.

Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny. Zatem pod pojęciem odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu sprzedającego towar lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

Należy również wskazać, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i są wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W ślad za orzeczeniami TSUE (vide: wyroki Trybunału sygn. akt: C-102/86, C-16/93, C-154/80), który wypowiedział się odnośnie uznania czynności za odpłatną przyjmuje się, że czynność jest odpłatna, gdy są spełnione następujące warunki:

  1. istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne,
  2. wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy,
  3. istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie nabywcy usługi,
  4. odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem,
  5. istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.

Z wniosku wynika, że zadania i zakres działania Wnioskodawcy został określony w ustawie z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1350, z późn. zm.).


Na mocy art. 1 ust. 1 ustawy, instytutem badawczym w rozumieniu ustawy jest państwowa jednostka organizacyjna, wyodrębniona pod względem prawnym, organizacyjnym i ekonomiczno-finansowym, która prowadzi badania naukowe i prace rozwojowe ukierunkowane na ich wdrożenie i zastosowanie w praktyce.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy do podstawowej działalności Wnioskodawcy należy:

  1. prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych;
  2. przystosowywanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki;
  3. wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych.

Stosownie do art. 37 ust. 1 i 2 ustawy Minister nadzorujący może nałożyć na (...) obowiązek wprowadzenia do jego planu zadania lub wyznaczyć zadanie poza planem, zgodnie z zakresem działania określonym w statucie Wnioskodawcy, jeżeli jest to niezbędne ze względu na potrzeby obronności i bezpieczeństwa publicznego, w przypadku stanu klęski żywiołowej lub w celu wykonania zobowiązań międzynarodowych. W przypadkach, o których mowa w ust. 1, minister nadzorujący zapewnia Wnioskodawcy środki do wykonania zadania, chyba że wykonanie zadania następuje odpłatnie na podstawie umowy ze stroną finansującą wykonanie zadania.

W niniejszej sprawie Minister jako podmiot nadzorujący Wnioskodawcę, wyznaczył Wnioskodawcy zadanie polegające na prowadzeniu Punktu (…), które jest niezbędne ze względu na potrzeby obronności i bezpieczeństwa publicznego, w przypadku stanu klęski żywiołowej lub w celu wykonania zobowiązań międzynarodowych. W związku z koniecznością zapewnienia funkcjonowania Punktu (...) (P.) A. zamierza zawrzeć z Wnioskodawcą umowę na wykonywanie zadań Punktu (...) (P. ds. ...).


Obowiązek utworzenia i zapewnienie działania tego Punktu wynika z przyjętych przez Polskę Międzynarodowych Przepisów (...), które mają na celu zapobieganie, zwalczanie oraz przeciwdziałanie szerzeniu się chorób w obrębie kraju i poza jego granicami.


Zgodnie z zawartą umową Wnioskodawca zobowiązał się do wykonania zadania obejmującego m.in.:

  1. zapewnienie całodobowego funkcjonowania P. ds. ..., w tym kontaktu z Punktem Kontaktowym Światowej (...)w (...),
  2. odbieranie pilnych powiadomień o zdarzeniach stanowiących zagrożenie dla zdrowia publicznego o znaczeniu międzynarodowym przesyłanych przez Punkt Kontaktowy ...;
  3. odbieranie pilnych powiadomień o zdarzeniach stanowiących zagrożenie dla zdrowia publicznego, przesyłanych przez właściwe organy administracji publicznej (rządowej i samorządowej),
  4. niezwłoczne przekazywanie powiadomień do właściwych organów administracji publicznej (rządowej i samorządowej), odpowiedzialnych w Polsce za nadzór epidemiologiczny,
  5. konsolidację powiadomień oraz ocenę otrzymanych informacji o zdarzeniach i przekazywanie tych informacji do osób upoważnionych,
  6. zbieranie, konsolidację oraz przesyłanie do Punktu Kontaktowego ... aktualnych, dokładnych i wystarczająco szczegółowych informacji – zgodnie z wymogami ... o działaniach podjętych przez właściwe organy administracji publicznej (rządowej i samorządowej)
  7. współpracę z odpowiednimi organami administracji publicznej zaangażowanymi we wdrażanie ... – w celu informowania ... o sytuacji implementacji ...-2005 w Polsce.

Powierzone zadanie wpisuje się w działania statutowe Wnioskodawcy.


Działalność tego Punktu polegać ma m.in. na utrzymywaniu stałego (24 godziny na dobę) kontaktu ze Światową Organizacją (...) (...) w celu wymiany informacji na temat zdarzeń mogących mieć znaczenie dla zdrowia publicznego w skali międzynarodowej, na ocenie tych zdarzeń oraz przekazywaniu informacji o zagrożeniach do właściwych organów odpowiedzialnych za nadzór epidemiologiczny.


Wnioskodawca otrzyma środki finansowe z budżetu Ministra za pośrednictwem A., tj. ze środków publicznych, które to środki są przeznaczone wyłącznie na pokrycie kosztów utrzymania Punktu (...) i nie mają charakteru dotacji ani dopłaty.


Wnioskodawca nie uzyskuje żadnych korzyści w związku z utrzymaniem tego Punktu. Beneficjentem efektów pracy Punktu będzie całe społeczeństwo. Zadanie powierzone przez Ministerstwo nie ma wyniku końcowego i w związku z tym nie ma charakteru komercyjnego. Nie będzie stanowiło przedmiotu późniejszej odsprzedaży opodatkowanej bądź zwolnionej z podatku VAT. Wnioskodawca w ramach realizowanego zadania poniesie wydatki na wynagrodzenia z pochodnymi osób obsługujących punkt oraz pełniących dyżury, leasing sprzętu komputerowego, zakup art. Biurowych i koszty pośrednie Wnioskodawcy.

Wnioskodawca otrzyma środki po zrealizowaniu zadania w okresach półrocznych. Umowa nie przewiduje zwrotu środków, a wyłącznie kary umowne. W przypadku nieotrzymania środków finansowych od Ministra, Wnioskodawca zadanie sfinansowałby w całości z własnych środków.


W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca ma wątpliwości, czy należy opodatkować podatkiem VAT zadanie jakie Wnioskodawca wykonuje na zlecenie Ministerstwa polegające na prowadzeniu Punktu (...) (...), za które otrzymuje wynagrodzenie.


Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że zadań wykonywanych przez Wnioskodawcę związanych z prowadzeniem Punktu (...) (...), a określonych w zawartej z A. umowie, nie można traktować jako dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, gdyż w wyniku wykonania powierzonego zadania nie powstaną towary, które mogłyby podlegać odpłatnej dostawie. Nie ma tu też świadczenia usług za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, z uwagi na to, że brak jest tu bezpośredniego, konkretnego odbiorcy tego świadczenia, który odnosiłby korzyść o charakterze majątkowym. Jak wskazano bowiem we wniosku, beneficjentem efektów pracy Punktu będzie całe społeczeństwo, gdyż powierzone zadanie nie jest kierowane do konkretnego odbiorcy (osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej), który byłby dysponentem lub zarządzającym prawami do wykorzystania efektów pracy Wnioskodawcy z ww. zakresie.

Konstrukcja zawartej umowy oraz rodzaj i charakter zadań, które wykonuje Wnioskodawca związanych z funkcjonowaniem Punktu (...) (...) nie pozwala na zaklasyfikowanie ich jako świadczenia usług, gdyż z zawartego stosunku zobowiązaniowego nie wyłania się bezpośredni odbiorca tego świadczenia odnoszący korzyść majątkową, o czym świadczy okoliczność, iż w wyniku realizacji zadania nie powstanie żaden wynik końcowy, który mógłby być przedmiotem późniejszej odsprzedaży.

Tym samym realizacji powierzonego zadania polegającego na prowadzeniu Punktu (...) (...), które jest niezbędne ze względu na potrzeby obronności i bezpieczeństwa publicznego, w przypadku stanu klęski żywiołowej lub w celu wykonania zobowiązań międzynarodowych, nie można uznać za czynność podlegającą opodatkowaniu, bowiem w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione przesłanki warunkujące uznanie wykonywanych w ramach zadania czynności za odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy.

Zatem, realizacja zadań związanych z bezpieczeństwem publicznym, nałożonych na Wnioskodawcę przez Ministra nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatna dostawa towarów bądź odpłatne świadczenie usług.

Stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie uznano za prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj