Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.640.2019.2.KO
z 20 grudnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 30 września 2019 r. (data wpływu 3 października 2019 r.), uzupełnionym pismem z 11 grudnia 2019 r. (data wpływu 11 grudnia 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku transakcji dostawy budynków i budowli na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i możliwości zrezygnowania ze zwolnienia oraz opodatkowania transakcji dostawy zestawu urządzeń znajdujących się na placu zabaw według stawki 23% - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 października 2019 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku transakcji dostawy budynków i budowli na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i możliwości zrezygnowania ze zwolnienia oraz opodatkowania transakcji dostawy zestawu urządzeń znajdujących się na placu zabaw według stawki 23%.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 11 grudnia 2019 r. (data wpływu 11 grudnia 2019 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 21 listopada 2019 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.640.2019.1.KO.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Ł N prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą Przedsiębiorstwo …, której głównym przedmiotem jest działalność związana z obiektami noclegowymi turystycznymi i miejscami krótkotrwałego zakwaterowania (PKD: 55.20.Z), hotelami i podobnymi miejscami zakwaterowania (PKD: 55.10.Z) oraz wynajmem i zarządzaniem nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD: 68.20.Z).

W dniu 28 lutego 2012 r. Podatnik nabył przed notariuszem …(repertorium A nr…):

  1. prawo użytkowania wieczystego gruntu, tj. działki nr X/X, o powierzchni 15.275 m2, położonej w obrębie ewidencyjnym S, przy ul. L, dla której powadzona jest księga wieczysta w Sądzie Rejonowym Wydział Ksiąg Wieczystych o numerze …; grunt ten znajduje się częściowo w jednostce miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oznaczonej symbolem 3UT - teren zabudowy usług turystycznych z możliwością lokalizacji usług towarzyszących, a częściowo w jednostce planu z oznaczonej 3KD - tereny dróg publicznych;
  2. odrębne od gruntu przedmioty własności w postaci:
    1. budynków, tj.:
      • budynek wczasowy, zbudowany w 1978 roku, modernizowany w 2009 roku, o powierzchni użytkowej 1.247,12 m2, wyposażony w instalacje techniczne: wodociągową z siecią miejską, kanalizację miejską, instalację c.o. z kotłowni gazowej, energetyczną 230V i 400V oraz wentylację mechaniczną w części budynku,
      • budynek wczasowy, zbudowany w 1979 roku, modernizowany w 2009 roku, o powierzchni użytkowej 1.628,20 m2, wyposażony w instalacje techniczne: wodociągową z siecią miejską, kanalizację miejską, instalację c.o. z kotłowni gazowej, energetyczną 230V i 400V,
      • budynek socjalno-administracyjny, zbudowany w 1976 roku, modernizowany w 2009 roku, o powierzchni użytkowej 704,11 m2 wyposażony w instalacje techniczne: wodociągową z siecią miejską, kanalizację miejską, instalację c.o. z kotłowni gazowej, energetyczną 230V i 400V oraz wentylację mechaniczną,
      • budynek trafostacji, zbudowany w 1978 roku, o powierzchni użytkowej 34 m2 wyposażony w instalacje techniczne: wodociągową z siecią miejską, kanalizację miejską, instalację c.o. z kotłowni gazowej, energetyczną 230V i 400V;
      oraz
    2. budowli, tj.:
    • oświetlenie zewnętrzne,
    • ogrodzenie,
    • podłączenie kanalizacji sanitarnej,
    • przyłącze wodociągowe w ujęciu wody pitnej,
    • zewnętrzne przyłącze gazowe,
    • przyłącze wodno-kanalizacyjne,
    • węzeł cieplny C.W.U.,
    • plac kawiarniany,
    • boisko do koszykówki, kotłownie gazowe (4 sztuki).


Transakcja zakupu nieruchomości przeprowadzona w 2012 r. opodatkowana była podatkiem od towarów i usług w związku z jej nabyciem w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 u.p.t.u. Nabyta nieruchomość od dnia nabycia jest w całości wykorzystywana do działalności gospodarczej Podatnika podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Po nabyciu nieruchomości Podatnik w stosunku do obiektów znajdujących się na nieruchomości nie ponosił żadnych nakładów na ulepszenie w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym, w tym nakładów, których wartość przekraczałaby 30% ich wartości początkowej.

Według stanu na rok 2019 r. w ewidencji środków trwałych prowadzonej przez Podatnika stan posiadanych nieruchomości przedstawia się następująco:

Tabela - załącznik PDF

W dniu 02 stycznia 2019 r. Podatnik wydzierżawił osobie fizycznej ośrodek wczasowy „…” zlokalizowany w S, przy ul. L, o łącznej powierzchni użytkowej 3.700 nr, położony na nieruchomości objętej księgą wieczystą nr …, na czas określony od 01 maja 2019 r. do 30 września 2019 r. Kwoty związane z dzierżawą nieruchomości powiększane są o podatek od towarów i usług.

Podatnik planuje sprzedaż całej opisanej nieruchomości (tj. działki nr X/X wraz ze znajdującymi się na niej zabudowaniami) na rzecz czynnego podatnika podatku od towarów i usług. Podatnik przewiduje zawarcie transakcji w ten sposób, że Strony transakcji dokonają wyboru rezygnacji ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 10 i nast. u.p.t.u. z zachowaniem wszystkich przewidzianych w tych przepisach warunków.

Pismem z 11 grudnia 2019 r. uzupełniono opis sprawy następująco:

Ad 1.1. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Ad 1.2. Zestaw urządzeń znajdujących się na placu zabaw nie jest budowlą w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2018 r., poz. 1202 z późn. zm.), a obiektem małej architektury w świetle definicji zawartej w art. 3 ust. 1 pkt 4 lit. c ustawy prawo budowlane.

Ad 1.3 Ponieważ zestaw urządzeń na placu zabaw nie jest budowlą w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy prawo budowlane udzielenie odpowiedzi jest bezprzedmiotowe. Nie mniej Wnioskodawca wskazuje, że zestaw urządzeń został nabyty wraz całą nieruchomością i wszystkie uwagi przedstawione we wniosku w odniesieniu do nieruchomości m.in. w zakresie prawa do odliczenia, związku z działalnością opodatkowaną, wynajmu, poniesienia nakładów na ulepszenie, odnoszą się także do zestawu urządzeń znajdujących się na placu zabaw.

Ad 1.4 Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu urządzeń składających się na plac zabaw. Urządzenia placu zabaw zostały nabyte wraz całą nieruchomością w dniu 28 lutego 2012 r. w ramach umowy sprzedaży zawartej przed notariuszem ... (repertorium A nr ...), która podlegała opodatkowaniu VAT według stawki 23%. W dniu 28 lutego 2012 r. cała nieruchomość została oddana do używania, a środki trwałe znajdujące się na nieruchomości zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych, w tym także urządzenia znajdujące się na placu zabaw.

Nabyta nieruchomość, w tym urządzenia znajdujące się na placu zabaw, od dnia nabycia jest w całości wykorzystywana do działalności gospodarczej Wnioskodawcy podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Po nabyciu nieruchomości Wnioskodawca w stosunku do obiektów znajdujących się na nieruchomości, w tym urządzeń placu zabaw, korzystał z prawa do odliczenia VAT od nabycia oraz nie ponosił żadnych nakładów na ulepszenie w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym, w tym nakładów, których wartość przekraczałaby 30% ich wartości początkowej.

Urządzenia znajdujące się na placu zabaw nie były wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT. Było odwrotnie - urządzenia były wykorzystywane wyłącznie do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (pytanie nr 2 ostatecznie sformułowano w piśmie z 11 grudnia 2019 r.):

  1. Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego do transakcji dostawy budynków i budowli znajdzie zastosowanie zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u.?
  2. Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego do transakcji dostawy zestawu urządzeń znajdujących się na placu zabaw jako obiektów małej architektury nie znajdzie zastosowanie zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u. i w konsekwencji dostawa w tej części będzie podlegać opodatkowaniu według stawki 23%?
  3. Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego strony planowanej transakcji będą mogły zrezygnować ze zwolnienia podatkowego przewidzianego dla dostawy budynków i budowli na podstawie art. 43 ust. 10 i nast. u.p.t.u.?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad 1) W świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 u.p.t.u., art. 7 ust. 1 u.p.t.u. oraz art. 2 pkt 6 u.p.t.u. sprzedaż prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej stanowiącej własność Skarbu Państwa, tj. działki nr X/X położonej w obrębie ewidencyjnym S, przy ul. L, dla której powadzona jest księga wieczysta w Sądzie Rejonowym Wydział Ksiąg Wieczystych o numerze … oraz prawa własności budynków i budowli posadowionych na nieruchomości stanowić będzie odpłatną dostawę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

W ocenie Wnioskodawcy w świetle przedstawionego stanu faktycznego do planowanej przez Podatnika transakcji dostawy budynków i budowli znajdzie zastosowanie zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u. dostawa budynków, budowli lub ich części jest zwolniona od opodatkowania podatkiem od towarów i usług, z wyjątkiem, gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Co do zasady zatem dostawa budynku budowli lub ich części jest zwolniona z VAT. Wyjątkiem jest dostawa budynku, budowli lub ich części dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w okresie 2 lat od pierwszego zasiedlenia. Przez „pierwsze zasiedlenie”, zgodnie z treścią art. 2 pkt 14 u.p.t.u., w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r., należy rozumieć oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności opodatkowanych, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu,
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30 % wartości początkowej.

Do końca sierpnia 2019 r. na podstawie art. 2 pkt 14 u.p.t.u. przez „pierwsze zasiedlenie” należało rozumieć objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Według definicji obowiązującej od 1 września 2019 roku przez „pierwsze zasiedlenie” należy rozumieć oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Budynki

Przedmiotem transakcji sprzedaży będą 4 budynki: budynek wczasowy z roku 1978, budynek wczasowy z roku 1979, budynek socjalno-administracyjny oraz budynek trafostacji. Jak wskazano w stanie faktycznym Podatnik nabył nieruchomość w ramach transakcji opodatkowanej podatkiem VAT z uwagi na fakt, że nabycie następowało w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 u.p.t.u. oraz w stosunku do ww. obiektów budowlanych od dnia nabycia Podatnik nie ponosił żadnych nakładów na ulepszenie w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym. Tym samym w okresie 2 lat poprzedzających sporządzenie niniejszego wniosku o interpretację nie doszło do poniesienia nakładów na ulepszenie prowadzące do zwiększenia ich wartości początkowej o co najmniej 30% - tym samym ww. obiekty nie będą zbywane w ramach „pierwszego zasiedlenia”. W konsekwencji zaś zwolnienie od opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 10 u.p.t.u. znajdzie zastosowanie w całości do planowanej dostawy-:

  1. budynku wczasowego z roku 1978;
  2. budynku wczasowego z roku 1979;
  3. budynku socjalno-administracyjnego;
  4. budynku trafostacji.

Budowle

Przedmiotem transakcji sprzedaży będą następujące budowle znajdujące się na nieruchomości gruntowej Wnioskodawcy: oświetlenie zewnętrzne, ogrodzenie, podłączenie kanalizacji sanitarnej, przyłącze wodociągowe w ujęciu wody pitnej, zewnętrzne przyłącze gazowe, przyłącze wodno-kanalizacyjne, węzeł cieplny C.W.U., plac kawiarniany, boisko do koszykówki, kotłownie gazowe. Sytuacja faktyczna budowli jest identyczna jak w przypadku budynków. Podatnik nabył nieruchomość, w tym budowle w ramach transakcji opodatkowanej podatkiem VAT z uwagi na fakt, że nabycie następowało w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 u.p.t.u. oraz w stosunku do ww. obiektów budowlanych od dnia nabycia Podatnik nie ponosił żadnych nakładów na ulepszenie w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym. W konsekwencji podobnie jak w przypadku budynków, w odniesieniu do budowli w okresie 2 lat poprzedzających sporządzenie niniejszego wniosku nie doszło do poniesienia nakładów na ulepszenie prowadzące do zwiększenia ich wartości początkowej o co najmniej 30% - tym samym nie będą one zbywane w reżimie tzw. „pierwszego zasiedlenia”. W konsekwencji zaś zwolnienie od opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 10 u.p.t.u. znajdzie zastosowanie do planowanej dostawy budowli całości.

Zgodnie z art. 29a ust. 8 u.p.t.u. w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że w przypadku gruntów zabudowanych o zakresie zwolnień z VAT będą decydować okoliczności odnoszące się do przedmiotu dostawy (budynku lub budowli) znajdującego się na gruncie, a sam grunt będzie opodatkowany według zasad przewidzianych dla budynku lub budowli znajdującej się na gruncie. W konsekwencji w przypadku planowanej sprzedaży przedmiotem dostawy w zakresie VAT będą wszystkie obiekty znajdujące się na działce gruntu. Zakres opodatkowania sprzedaży prawa użytkowania wieczystego gruntu zależeć będzie od zakresu opodatkowania każdego wyodrębnionego przedmiotu dostawy.

Ad 2) W ocenie Wnioskodawcy w świetle przedstawionego stanu faktycznego do transakcji dostawy zestawu urządzeń znajdujących się na placu zabaw jako obiektów malej architektury zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u. nie znajdzie zastosowania i w konsekwencji planowana dostawa w tej części będzie podlegać opodatkowaniu według stawki 23%.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie wprowadza właściwej dla siebie i odrębnej w stosunku do całego systemu prawnego definicji budynku ani budowli, stąd też w celu ustalenia znaczenia tych terminów należy posłużyć się przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (j.t. Dz. U. z 2019 r. poz. 1186 ze zm.), dalej jako u.p.b. W myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 u.p.b. ilekroć w ustawie tej mowa o obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem materiałów budowlanych. Co istotne przepis ten wyróżnia 3 zasadnicze grupy obiektów budowlanych, tj. budynki, budowle oraz obiekty małej architektury. W świetle art. 3 ust. 1 pkt 4 u.p.b. obiektami małej architektury są niewielkie obiekty, a w szczególności:

  1. kultu religijnego, jak: kapliczki, krzyże przydrożne, figury,
  2. posągi, wodotryski i inne obiekty architektury ogrodowej,
  3. użytkowe służące rekreacji codziennej i utrzymaniu porządku, jak: piaskownice, huśtawki, drabinki, śmietniki.

W związku z powyższym w opinii Wnioskodawcy urządzenia przeznaczone do użytkowania na placu zabaw nie stanowią budynków, jak również budowli, co wynika wprost z definicji obiektu budowlanego. Będą one natomiast obiektami małej architektury w świetle definicji zawartej w art. 3 ust. 1 pkt 4 lit. c u.p.b. Przepis ten wymienia wprost obiekty takie jak: piaskownice, huśtawki, czy drabinki jako przykłady obiektów małej architektury. W konsekwencji zaklasyfikowania zestawu urządzeń na plac zabaw jako obiektów małej architektury, należy uznać, że obiekty te nie podlegają regulacji u.p.t.u. w zakresie odnoszącym się do budynków, czy też budowli, w związku z czym do ich dostawy nie będą miały zastosowania regulacje zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u. Tym samym dostawa zestawu urządzeń na plac zabaw - jako obiektów małej architektury - będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

Ad 3) Rezygnacja ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u. (tzw. opcja opodatkowania)

Zgodnie z art. 43 ust. 10 u.p.t.u. podatnik może zrezygnować ze zwolnienia z podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u. i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni,
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Budynki i budowle

Mając na uwadze, że do planowanej sprzedaży budynków i budowli zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u. znajdzie zastosowanie w całości, to także w tej części Wnioskodawca, pod warunkiem zachowania wymogów zawartych w art. 43 ust. l0 i 11 u.p.t.u., będzie mógł zrezygnować ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u. i dokonać naliczenia podatku VAT.

Obiekty małej architektury

W związku z faktem, iż do obiektów małej architektury nie mają zastosowania przepisy regulujące zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług i tym samym ich dostawa podlega opodatkowaniu VAT według stawki 23% stąd kwestia rezygnacji ze zwolnienia w tej części planowanej transakcji jest bez znaczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 6 i 7 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  • oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste (pkt 6);
  • zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6 (pkt 7).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 146aa ust. 1 pkt 1 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Przy czym, zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy. W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki.

Stosownie natomiast do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie – według art. 2 pkt 14 ustawy w stanie prawnym obowiązującym do 31 sierpnia 2019 r. – rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Natomiast przez pierwsze zasiedlenie zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy obowiązującej od 1 września 2019 r. rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystania ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, stanie się bezzasadne.

Należy również wskazać, że według art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Z kolei art. 43 ust. 11 ustawy stanowi, że oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Należy ponadto wskazać, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki, budowle rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny tych obiektów w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony. Wskazany przepis obejmuje swoim zakresem także grunty będące w użytkowaniu wieczystym.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że w dniu 28 lutego 2012 r. Wnioskodawca nabył


  • prawo użytkowania wieczystego gruntu, tj. działki nr X/X,
  • odrębne od gruntu przedmioty własności w postaci:
    1. budynków, tj.: budynek wczasowy zbudowany w 1978 r, budynek wczasowy zbudowany w 1979 r., budynek socjalno-administracyjny zbudowany w 1976 r., budynek trafostacji zbudowany w 1978 r., oraz
    2. budowli, tj.: oświetlenie zewnętrzne, ogrodzenie, podłączenie kanalizacji sanitarnej, przyłącze wodociągowe w ujęciu wody pitnej, zewnętrzne przyłącze gazowe, przyłącze wodno-kanalizacyjne, węzeł cieplny C.W.U., plac kawiarniany, boisko do koszykówki, kotłownie gazowe (4 sztuki).



Transakcja zakupu nieruchomości przeprowadzona w 2012 r. opodatkowana była podatkiem od towarów i usług w związku z jej nabyciem w ramach pierwszego zasiedlenia. Nabyta nieruchomość od dnia nabycia jest w całości wykorzystywana do działalności gospodarczej Podatnika podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Po nabyciu nieruchomości Podatnik w stosunku do obiektów znajdujących się na nieruchomości nie ponosił żadnych nakładów na ulepszenie w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym, w tym nakładów, których wartość przekraczałaby 30% ich wartości początkowej.

Zestaw urządzeń znajdujących się na placu zabaw nie jest budowlą w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane, a obiektem małej architektury w świetle definicji zawartej w art. 3 ust. 1 pkt 4 lit. c ustawy prawo budowlane. Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu urządzeń składających się na plac zabaw. Nabyta nieruchomość, w tym urządzenia znajdujące się na placu zabaw, od dnia nabycia jest w całości wykorzystywana do działalności gospodarczej Wnioskodawcy podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W dniu 2 stycznia 2019 r. Podatnik wydzierżawił osobie fizycznej ośrodek wczasowy. Podatnik planuje sprzedaż całej opisanej nieruchomości (tj. działki nr X/X wraz ze znajdującymi się na niej zabudowaniami) na rzecz czynnego podatnika podatku od towarów i usług. Podatnik przewiduje zawarcie transakcji w ten sposób, że Strony transakcji dokonają wyboru rezygnacji ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 10 i nast. u.p.t.u. z zachowaniem wszystkich przewidzianych w tych przepisach warunków.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii zwolnienia od podatku transakcji dostawy budynków i budowli na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i możliwości zrezygnowania ze zwolnienia oraz opodatkowania transakcji dostawy zestawu urządzeń znajdujących się na placu zabaw według stawki 23%.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis sprawy należy stwierdzić, że dostawa budynków i budowli posadowionych na działce nr X/X będzie zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, gdyż dostawa będzie następować po pierwszym zasiedleniu, a od pierwszego zasiedlenia minął okres dłuższy niż 2 lata.

W konsekwencji z uwagi na zastosowanie do dostawy zabudowanej działki nr X/X zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, Wnioskodawca będzie miał prawo do rezygnacji z tego zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 10, po spełnieniu warunków określonych przepisami art. 43 ust. 10-11 ustawy o VAT.

Natomiast odnosząc się do zwolnienia od podatku dostawy zestawu urządzeń znajdujących się na placu zabaw należy zauważyć, że dostawa tego zestawu urządzeń nie będzie korzystała ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż na podstawie tego artykułu ze zwolnienia może korzystać tylko dostawa budynków i budowli lub ich części, a zestaw urządzeń nie stanowi budowli w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane. Dostawa zestawu urządzeń nie będzie również korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, ponieważ Wnioskodawcy przy nabyciu urządzeń składających się na plac zabaw przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, a nabyte urządzenia znajdujące się na placu zabaw, od dnia nabycia są w całości wykorzystywane do działalności gospodarczej Wnioskodawcy podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem dostawa urządzeń znajdujących się na placu zabaw będzie podlegała opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie pytania i stanowiska, stąd wszelkie inne kwestie nieobjęte pytaniem, w szczególności dotyczące uznania przedmiotu dostawy za zorganizowaną część przedsiębiorstwa nie były przedmiotem rozstrzygnięcia.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj