Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-2.4012.581.2019.1.PG
z 23 grudnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 października 2019 r. (data wpływu 24 października 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 października 2019 r. (data wpływu 4 listopada 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku zapłaty podatku VAT w przyspieszonym terminie, tj. zgodnie z art. 103 ust. 5a ustawy o VAT w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym towaru w postaci oleju procesowego sklasyfikowanego do kodu CN 2710 19 99 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 października 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku zapłaty podatku VAT w przyspieszonym terminie, tj. zgodnie z art. 103 ust. 5a ustawy o VAT w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym towaru w postaci oleju procesowego sklasyfikowanego do kodu CN 2710 19 99. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 29 października 2019 r. (data wpływu 4 listopada 2019 r.) o wskazanie prawidłowego organu podatkowego właściwego dla Wnioskodawcy ze względu na sprawę będącą przedmiotem interpretacji indywidualnej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

(…) S.A. jest czynnym podatnikiem VAT zarejestrowanym dla celów tego podatku w Polsce.

Wnioskodawca jest spółką prawa polskiego, która w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje m.in. nabyć i importu oraz sprzedaży hurtowej wyrobów chemicznych.

Spółka planuje wdrożenie nowego modelu współpracy polegającego na przywozie do Polski oleju procesowego klasyfikowanego do kodu CN: 2710 19 99, jako „Pozostałe oleje smarowe oraz pozostałe oleje” (dalej: „Olej procesowy” lub „Towar”).

Spółka rozważa następujący schemat działania:

  • olej procesowy będzie przedmiotem importu z państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej, gdzie zostanie dopuszczony do obrotu. Za import towaru będzie odpowiedzialny dostawca;
  • po dopuszczeniu towaru do obrotu, olej procesowy, jako towar unijny, w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru (WNT) – zostanie przywieziony do Polski i dostarczany do obiorców w Polsce.

W rozważanym modelu biznesowym – przywożony do Polski olej procesowy będzie wykorzystywany w procesie produkcji materiałów gumowych, a ściślej mówiąc będzie składnikiem finalnego produktu czyli opony. W każdym przypadku, olej procesowy będzie zatem wykorzystywany do celów innych, aniżeli przeznaczenie na cele: napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.

Przedmiotem rozważanego schematu współpracy biznesowej będzie olej procesowy, który stanowi ciężki destylat ropy naftowej, naftenowy, obrabiany wodorem.

Właściwości fizykochemiczne charakterystyczne dla oleju procesowego (np. jego konsystencja, lepkość, właściwości smarne) powodują ograniczony zakres możliwości jego wykorzystania i przeznaczenia. Kluczowym zastosowaniem tego rodzaju oleju jest jego użycie do mieszanek gumowych, opon, czy kauczuku. Oznacza to, że cechy tego rodzaju oleju procesowego uniemożliwiają wykorzystanie i użycie go do celów opałowych czy napędowych.

W związku z nowelizacją ustawy o VAT z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, zmieniającą m.in. brzmienie art. 103 ust. 5a ustawy o podatku od towarów i usług – Spółka zamierza uprzednio uzyskać informację, czy przywóz w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w postaci oleju procesowego objętego kodem CN 2710 19 99, który będzie przeznaczony na cele inne aniżeli napędowe lub opałowe – podlega pod szczególną procedurę zapłaty podatku w przyspieszonym terminie, tj. zgodnie z art. 103 ust. 5a ustawy o VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy na tle przedstawionego w opisie zdarzenia przyszłego, wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru w postaci oleju procesowego sklasyfikowanego do kodu CN 2710 19 99, który będzie przeznaczony na cele inne, aniżeli napędowe lub opałowe, tj. do celu wykorzystania jako składnik w procesie produkcji mieszanek i materiałów gumowych – podlega pod szczególną procedurę zapłaty podatku w przyspieszonym terminie, tj. zgodnie z art. 103 ust. 5a ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, na tle stanu przedstawionego w opisie zdarzenia przyszłego oraz w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru w postaci oleju procesowego, sklasyfikowanego do kodu CN 2710 19 99, który będzie przeznaczony na cele inne aniżeli opałowe lub napędowe do silników spalinowych, tj. do celu wykorzystania jako składnik w procesie produkcji mieszanek i materiałów gumowych – nie rodzi obowiązku zapłaty podatku VAT w trybie przyspieszonym, tj. zgodnie z art. 103 ust. 5a ustawy o VAT.

UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY.

Obowiązek zapłaty podatku VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w trybie przyspieszonym, Wnioskodawca analizuje w kontekście następujących przepisów ustawy o VAT:

  • art. 5 ust. 1 pkt 4 – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  • art. 2 pkt 6 – przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii;
  • art. 9 ust. 1 – przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz;
  • art. 17 ust. 1 pkt 3 – podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;
  • art. 103 ust. 1 – podatnicy oraz podmioty wymienione w art. 108 są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 1a-4 oraz art. 33 i art. 33b;
  • art. 103 ust. 5a – w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o których mowa w ust. 5aa, podatnik jest obowiązany, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania kwot podatku na rachunek urzędu skarbowego właściwego w zakresie wpłat podatku akcyzowego:
    1. w terminie 5 dni od dnia, w którym towary te zostały wprowadzone do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru wyrobów akcyzowych – jeżeli towary są nabywane wewnątrzwspólnotowo w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym przez zarejestrowanego odbiorcę z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym;
    2. w terminie 5 dni od dnia wprowadzenia tych towarów z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju do składu podatkowego;
    3. z chwilą przemieszczenia tych towarów na terytorium kraju – jeżeli towary są przemieszczane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym;
  • art. 103 ust. 5aa – przepis ust. 5a stosuje się do następujących towarów:
    1. benzyn lotniczych (CN 2710 12 31);
    2. benzyn silnikowych (CN 2710 12 25 – z wyłączeniem benzyn lakowych i przemysłowych, CN 2710 12 41, CN 2710 12 45, CN 2710 12 49, CN 2710 12 51, CN 2710 12 59, CN 2710 12 90, CN 2207 20 00);
    3. gazu płynnego (LPG) – (CN 2711 12, CN 2711 13, CN 2711 14 00, CN 2711 19 00);
    4. olejów napędowych (CN 2710 19 43, CN 2710 20 11);
    5. olejów opałowych (CN 2710 19 62, CN 2710 19 64, CN 2710 19 68, CN 2710 20 31, CN 2710 20 35, CN 2710 20 39, CN 2710 20 90);
    6. paliw typu benzyny do silników odrzutowych (CN 2710 12 70);
    7. paliw typu nafty do silników odrzutowych (CN 2710 19 21);
    8. pozostałych olejów napędowych (CN 2710 19 46, CN 2710 19 47, CN 2710 19 48, CN 2710 20 15,CN 2710 20 17, CN 2710 20 19);
    9. paliw ciekłych w rozumieniu ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2019 r. poz. 660), które nie zostały ujęte w pkt 1-4 i 6-8;
    10. biopaliw ciekłych w rozumieniu ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1155, 1123 i 1210);
    11. pozostałych towarów, o których mowa w art. 86 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, wymienionych w załączniku nr 1 do tej ustawy, bez względu na kod CN.

Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów podlega opodatkowaniu, zaś podatnik, co do zasady, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego jest zobowiązany do obliczania i wpłacania podatku za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek urzędu skarbowego.

Ustawodawca, w przepisach art. 103 ust. 5a pkt 1-3 ustawy o VAT przewidział jednak szczególne przypadki, gdy podatnik jest zobowiązany do obliczenia i zapłaty podatku VAT w przyspieszonym terminie (5 dni licząc od dnia zaistnienia określonych zdarzeń).

Nowelizacją z dnia 4 lipca 2019 r. w ustawie o VAT:

  • zmieniono brzmienie art. 103 ust. 5a, który nakładał obowiązek stosowania przyspieszonego trybu zapłaty VAT na nabyte w ramach WNT paliw silnikowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym – poprzez nałożenie tego obowiązku na towary określone w nowym ust. 5aa artykułu 103 ustawy o VAT;
  • dodano ust. 5aa, zawierający katalog wyrobów objętych tzw. przyspieszonym VAT w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Wskutek powyższej zmiany – rozszerzono obowiązek szybszej zapłaty podatku VAT na towary z art. 103 ust. 5aa ustawy o VAT, stanowiące przedmiot WNT. Katalog tych towarów określono poprzez wskazanie nazw towarów oraz odpowiadające im kody klasyfikacji CN. Jednocześnie, w przypadku art. 103 ust. 5aa pkt 11 ustawy o VAT – ustawodawca wskazał, że:

„Przepis ust. 5a stosuje się do następujących towarów:

(...)

11) Pozostałych towarów, o których mowa w art. 86 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, wymienionych w załączniku nr 1 do tej ustawy, bez względu na kod CN”.

Towarami, o których mowa w art. 86 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym są paliwa silnikowe, a przepis ten zawiera ich definicję legalną, wskazując, że:

„Paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych”.

Ustawodawca w art. 103 ust. 5aa pkt 11 ustawy o VAT odwołał się również do Załącznika nr 1 do ustawy akcyzowej – zatytułowanego „Wykaz wyrobów akcyzowych”, w którym umieszczono:

  • pod pozycją 27 wyrób sklasyfikowany do kodu CN 2710:
    „Oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.”;
  • pod pozycją 44 wyroby bez względu na kod CN:
    „Pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub paliwa opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych lub paliw opałowych”.

Z analizy powyższych przepisów wynika, że towary, o których mowa w art. 103 ust. 5aa pkt 11 ustawy o VAT nie zostały określone wprost w tym przepisie poprzez wskazanie nazwy towaru i kodu CN, a ustawodawca odsyła w nim do brzmienia przepisów ustawy akcyzowej.

W tym kontekście, dokonując analizy brzmienia art. 103 ust. 5aa pkt 11 ustawy o VAT w zw. z art. 86 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym – można stwierdzić, że obowiązek przyspieszonej zapłaty VAT z tytułu WNT obejmuje pozostałe towary – paliwa silnikowe, o których mowa w art. 86 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, wymienione w załączniku nr 1 do tej ustawy – bez względu na kod CN.

Tym samym, wyroby akcyzowe, których nie można zakwalifikować do żadnej z grup towarów, o których mowa w art. 103 ust. 5aa pkt 1-10 oraz niebędące paliwami silnikowymi w rozumieniu art. 86 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym – w ocenie Spółki nie podlegają pod regulację art. 103 ust. 5a ustawy o VAT, a w efekcie zastosowanie znajdują w tym zakresie przepisy ogólne (obowiązek obliczania i wpłacania podatku w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy).

W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na to, iż ustawodawca w art. 103 ust. 5aa pkt 11 ustawy o VAT odnosi się wprost do towarów z art. 86 ust. 2 ustawy akcyzowej – paliw silnikowych – należy uwzględnić ścisłe brzmienie tego przepisu.

Innymi słowy, skoro w art. 86 ust. 2 ustawy akcyzowej wskazano, że przez paliwa silnikowe rozumie się „wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych” – to kryteria te należy również uwzględnić w odniesieniu do towarów na gruncie przepisów ustawy o VAT (w tym, w kontekście art. 103 ust. 5a i 5aa tej ustawy).

W ocenie Spółki, w przypadku towarów z art. 103 ust. 5aa pkt 11 niezbędne jest więc, aby towary te spełniały kryterium przeznaczenia do użycia, oferowania, czy używania do napędu silników spalinowych. Brak spełnienia ww. kryteriów skutkuje brakiem możliwości zaliczenia towarów do paliw silnikowych, a to z kolei eliminuje towar z katalogu wyrobów objętych przyspieszonym VAT.

Zważywszy na powyższą analizę, w ocenie Spółki, aby towar w postaci oleju procesowego sklasyfikowany do kodu CN 2710 19 99 mógł być objęty procedurą przyspieszonej zapłaty VAT z art. 103 ust. 5a ustawy o VAT – musiałby on spełnić kryterium właściwe dla paliw silnikowych, tj. jego przeznaczenia. Oznacza to, że olej procesowy musiałby być przeznaczony do użycia, oferowany na sprzedaż lub używany jako paliwa silnikowe lub paliwa opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych lub paliw opałowych. W analizowanym przypadku, warunek ten jednak nie jest spełniony.

W zakresie interpretacji art. 86 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym wypowiedział się Naczelny Sąd Administracyjny, który w wyroku z dnia 15 listopada 2018 r., sygn. akt: I FSK 357/18 stwierdził, że:

„W art. 86 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym ustawodawca zawarł katalog wyrobów energetycznych. Stosownie zaś do treści art. 86 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

Z powyższych przepisów wynika, że ustawodawca w definicji paliw silnikowych odwołał się do przeznaczenia danego wyrobu akcyzowego (który jest także wyrobem energetycznym), a nie konkretnej pozycji w załącznikach do ustawy o podatku akcyzowym.

Zatem, aby dany wyrób uznać za paliwo silnikowe należy przeanalizować jego charakter w kontekście przydatności – tj. przeznaczenia, oferowania na sprzedaż, używania – do napędu silników spalinowych. Przez przeznaczenie rozumie się praktyczny cel, do którego coś jest przeznaczone, zakwalifikowane, któremu dana rzecz służy. Z definicji tej, w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, wynika, iż przez przeznaczenie nie należy rozumieć hipotetycznej, czy też potencjalnej możliwości wykorzystania danego wyrobu do celu, do którego zasadniczo przeznaczony jest inny wyrób. Innymi słowy, przeznaczenie należy rozumieć jako zamiar wykorzystania wyrobów do określonych celów, a nie jako samą możliwość ich wykorzystania do tych celów”.

Pomimo, iż ww. wyrok odnosi się do poprzedniego brzmienia przepisu art. 103 ust. 5a ustawy o VAT, Spółka zauważa sposób interpretacji, jaki zastosował Naczelny Sąd Administracyjny – tj. ścisłą wykładnię przepisów. W ww. wyroku NSA wskazał, bowiem, że:

„Ustawodawca ograniczył regulację z art. 103 ust. 5a ustawy o podatku od towarów i usług do podatnika lub płatnika nabywającego wewnątrzwspólnotowo olej napędowy przeznaczony do użycia, oferowany na sprzedaż lub używany do napędu silników spalinowych. Gdyby przyjąć, że ustawodawca chciał objąć tą regulacją nabycie olejów transformatorowych, olejów bazowych, olejów procesowych bez względu na ich przeznaczenie, to posłużył by się on pojęciem »wyroby akcyzowe« (czy też »wyroby energetyczne« bądź »oleje bez względu na ich przeznaczenie«) wymienione w załączniku nr 2 ustawy o podatku akcyzowym lub też pojęciem »paliwa ciekłe« w rozumieniu ustawy Prawo energetyczne. Zatem użycie przez ustawodawcę pojęcia paliwa silnikowe w art. 103 ust. 5a ustawy o podatku od towarów i usług, w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, było celowe i nie można tej regulacji rozszerzać na podatników lub płatników dokonujących nabyć wewnątrzwspólnotowych olejów transformatorowych, olejów bazowych, olejów procesowych na cele inne niż do napędu silników spalinowych”.

Mając na uwadze powyższy sposób rozumowania art. 103 ust. 5a (w poprzednim stanie prawnym), w ocenie Spółki, należy uznać, w kontekście obecnego brzmienia ww. przepisu – że, gdyby ustawodawca chciał objąć procedurą przyspieszonego VAT wyroby energetyczne z załącznika nr 1 do ustawy akcyzowej bez względu na ich przeznaczenie – w art. 103 ust. 5aa pkt 11 ustawy o VAT nie odwoływałby się do brzmienia art. 86 ust. 2 ustawy akcyzowej, który przewiduje kryterium przeznaczenia, jako warunek konieczny uznania wyrobów energetycznych za paliwa silnikowe.

Powyższego kryterium przeznaczenia przedmiotowy olej procesowy nie spełnia, gdyż zastosowanie i wykorzystanie go, jako paliwo silnikowe lub paliwo opałowe nie jest i nie będzie możliwe z uwagi na jego właściwości fizykochemiczne. Spółka podkreśla również, że olej ten będzie przywożony do Polski dla celów użycia i wykorzystania wyłącznie w branży gumowej.

Skoro więc, nie zostaną spełnione warunki do uznania oleju procesowego za paliwo silnikowe, o którym mowa w art. 86 ust. 2 ustawy akcyzowej, towaru tego nie można uznać również za „pozostałe towary” z art. 103 ust. 5aa pkt 11 ustawy o VAT. Tym samym przywóz takiego towaru w ramach WNT nie będzie podlegał pod regulację z art. 103 ust. 5a ustawy o VAT i obowiązek przyspieszonej zapłaty VAT.

Podsumowując, Zdaniem Wnioskodawcy, na tle przedstawionego w opisie zdarzenia przyszłego, wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru w postaci oleju procesowego sklasyfikowanego do kodu CN 2710 19 99 z przeznaczeniem dla celów innych niż przeznaczenie napędowe czy opałowe – nie będzie skutkowało powstaniem obowiązku zapłaty podatku VAT w trybie przyspieszonym, o którym mowa w art. 103 ust. 5a ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 17a ustawy, płatnikiem podatku od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 103 ust. 5a pkt 1 i 2, jest odpowiednio zarejestrowany odbiorca lub podmiot prowadzący skład podatkowy, dokonujący na rzecz podmiotu, o którym mowa w art. 48 ust. 9 lub art. 59 ust. 8 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, wewnątrzwspólnotowego nabycia w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym.

W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 103 ust. 5a, podatnik jest obowiązany składać naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu w sprawie rozliczania podatku akcyzowego deklaracje o należnych kwotach podatku za okresy miesięczne, w terminie do 5. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek ich zapłaty. W przypadku, o którym mowa w art. 17a, deklarację składa płatnik – art. 99 ust. 11a ustawy.

W myśl art. 103 ust. 5a ustawy, w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o których mowa w ust. 5aa, podatnik jest obowiązany, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania kwot podatku na rachunek urzędu skarbowego właściwego w zakresie wpłat podatku akcyzowego:

  1. w terminie 5 dni od dnia, w którym towary te zostały wprowadzone do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru wyrobów akcyzowych – jeżeli towary są nabywane wewnątrzwspólnotowo w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym przez zarejestrowanego odbiorcę z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym;
  2. w terminie 5 dni od dnia wprowadzenia tych towarów z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju do składu podatkowego;
  3. z chwilą przemieszczenia tych towarów na terytorium kraju - jeżeli towary są przemieszczane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym.

Stosownie do art. 103. ust. 5aa ustawy, przepis ust. 5a stosuje się do następujących towarów:

  1. benzyn lotniczych (CN 2710 12 31);
  2. benzyn silnikowych (CN 2710 12 25 - z wyłączeniem benzyn lakowych i przemysłowych, CN 2710 12 41, CN 2710 12 45, CN 2710 12 49, CN 2710 12 51, CN 2710 12 59, CN 2710 12 90, CN 2207 20 00);
  3. gazu płynnego (LPG) - (CN 2711 12, CN 2711 13, CN 2711 14 00, CN 2711 19 00);
  4. olejów napędowych (CN 2710 19 43, CN 2710 20 11);
  5. olejów opałowych (CN 2710 19 62, CN 2710 19 64, CN 2710 19 68, CN 2710 20 31, CN 2710 20 35, CN 2710 20 39, CN 2710 20 90);
  6. paliw typu benzyny do silników odrzutowych (CN 2710 12 70);
  7. paliw typu nafty do silników odrzutowych (CN 2710 19 21);
  8. pozostałych olejów napędowych (CN 2710 19 46, CN 2710 19 47, CN 2710 19 48, CN 2710 20 15, CN 2710 20 17, CN 2710 20 19);
  9. paliw ciekłych w rozumieniu ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2019 r. poz. 660), które nie zostały ujęte w pkt 1-4 i 6-8;
  10. biopaliw ciekłych w rozumieniu ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1155, 1123 i 1210);
  11. pozostałych towarów, o których mowa w art. 86 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, wymienionych w załączniku nr 1 do tej ustawy, bez względu na kod CN.

Do towarów, o których mowa w ust. 5aa, stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm. – Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.). Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian opodatkowania podatkiem towarów wymienionych w ust. 5aa, jeżeli nie zostały określone w ustawie – art. 103 ust. 5ab ustawy.

W przypadku, o którym mowa w ust. 5a pkt 3, obliczenie i wpłacenie kwoty podatku może nastąpić w terminie 5 dni od otrzymania towarów na terytorium kraju, jeżeli podatnik, najpóźniej na 3 dni robocze przed przemieszczeniem towarów na terytorium kraju, złoży do naczelnika urzędu skarbowego właściwego w sprawie rozliczania podatku akcyzowego zgłoszenie o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym, o którym mowa w art. 78 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym – art. 103 ust. 5b ustawy.

Przepisy ust. 5a pkt 1 i 2 stosuje się odpowiednio, jeżeli podatek jest pobierany przez płatnika (art. 103 ust. 5c ustawy).

Organem właściwym w zakresie zobowiązań z tytułu kwot podatku, o których mowa w ust. 5a, jest organ podatkowy właściwy w sprawie rozliczania podatku akcyzowego – art. 103 ust. 5d ustawy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2019 r., poz. 864, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o podatku akcyzowym, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym wymieniono – w pozycji 27 pod kodem CN 2710 – oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 9, 10, 11 i 13 ustawy o podatku akcyzowym, użyte w ustawie określenia oznaczają:

  • nabycie wewnątrzwspólnotowe – przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju;
  • skład podatkowy – miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego;
  • podmiot prowadzący skład podatkowy – podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego;
  • zarejestrowany odbiorca – podmiot, któremu wydano zezwolenie na nabywanie wewnątrzwspólnotowe albo na jednorazowe nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych wysłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zwane dalej odpowiednio „zezwoleniem na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca” albo „zezwoleniem na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca”.

Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, zalicza się wyroby:

  1. objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  2. objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;
  3. objęte pozycjami CN 2901 i 2902;
  4. oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  5. objęte pozycją CN 3403;
  6. objęte pozycją CN 3811;
  7. objęte pozycją CN 3817;
  8. oznaczone kodami CN: 3824 99 86, 3824 99 92, 3824 99 93, 3824 99 96, 3826 00 10 oraz 3826 00 90, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  9. pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;
  10. pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych – bez względu na kod CN.

Paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych – art. 86 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca – czynny podatnik VAT zarejestrowany dla celów tego podatku w Polsce – w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje m.in. nabyć i importu oraz sprzedaży hurtowej wyrobów chemicznych. Spółka planuje wdrożenie nowego modelu współpracy polegającego na przywozie do Polski oleju procesowego klasyfikowanego do kodu CN: 2710 19 99, jako „Pozostałe oleje smarowe oraz pozostałe oleje” (dalej: „Olej procesowy” lub „Towar”). Spółka rozważa następujący schemat działania:

  • olej procesowy będzie przedmiotem importu z państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej, gdzie zostanie dopuszczony do obrotu. Za import towaru będzie odpowiedzialny dostawca;
  • po dopuszczeniu towaru do obrotu, olej procesowy, jako towar unijny, w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru (WNT) – zostanie przywieziony do Polski i dostarczany do obiorców w Polsce.

W rozważanym modelu biznesowym – przywożony do Polski olej procesowy będzie wykorzystywany w procesie produkcji materiałów gumowych, a ściślej mówiąc będzie składnikiem finalnego produktu czyli opony. W każdym przypadku, olej procesowy będzie zatem wykorzystywany do celów innych, aniżeli przeznaczenie na cele: napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników. Właściwości fizykochemiczne charakterystyczne dla oleju procesowego (np. jego konsystencja, lepkość, właściwości smarne) powodują ograniczony zakres możliwości jego wykorzystania i przeznaczenia. Kluczowym zastosowaniem tego rodzaju oleju jest jego użycie do mieszanek gumowych, opon, czy kauczuku. Oznacza to, że cechy tego rodzaju oleju procesowego uniemożliwiają wykorzystanie i użycie go do celów opałowych czy napędowych.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Wnioskodawca ma wątpliwości dotyczące tego, czy przywóz w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w postaci oleju procesowego objętego kodem CN 2710 19 99, który będzie przeznaczony na cele inne aniżeli napędowe lub opałowe – podlega pod szczególną procedurę zapłaty podatku w przyspieszonym terminie, tj. zgodnie z art. 103 ust. 5a ustawy.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o podatku akcyzowym stwierdzić należy, że nabywany przez Wnioskodawcę towar w postaci oleju procesowego sklasyfikowanego do kodu CN 2710 19 99 jest wyrobem akcyzowym wymienionym w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym (w poz. 27 załącznika nr 1).

Niemniej wyrób ten nie stanowi paliwa silnikowego w rozumieniu art. 86 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, gdyż Wnioskodawca zgodnie z opisem sprawy nabywany wyrób akcyzowy sklasyfikowany do kodu CN 2710 19 99, nie przeznacza na cele: napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników. Przedmiotowy towar będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę w procesie produkcji materiałów gumowych, a ściślej mówiąc będzie składnikiem finalnego produktu czyli opony.

Reasumując, na tle przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru w postaci oleju procesowego sklasyfikowanego do kodu CN 2710 19 99, który będzie przeznaczony na cele inne, aniżeli napędowe lub opałowe, tj. do celu wykorzystania jako składnik w procesie produkcji mieszanek i materiałów gumowych – nie podlega pod szczególną procedurę zapłaty podatku w przyspieszonym terminie, tj. zgodnie z art. 103 ust. 5a ustawy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj