Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDSL2-2.4012.67.2019.2.EZ
z 23 grudnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2019 r. (data wpływu 28 listopada 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 grudnia 2019 r. (data wpływu 16 grudnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji. Wniosek uzupełniono w dniu 16 grudnia 2019 r. o podpis oraz przedstawienie własnego stanowiska.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina Miasto (…) rozpoczęła realizację zadania inwestycyjnego pn. „(…)” z podziałem na: Zadanie nr 1 – (…), Zadanie nr 2 – (…) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020. Centrum Aktywności, które będzie zlokalizowane w budynku (…) Szkoły Podstawowej (…), będzie stanowiło bazę lokalową dla realizacji projektów społecznych w ramach Gminnego Programu Rewitalizacji Gminy Miasta na lata 2016-2023. Projekt w ramach zadania 1 zakłada budowę przy budynku (…) ciągu komunikacyjnego, tj. windy (z przeznaczeniem dla osób niepełnosprawnych i starszych), oraz zewnętrznej klatki schodowej pełniącej dodatkowo rolę drogi ewakuacyjnej. W ramach prac adaptacyjnych II piętra powstaną pomieszczenia pełniące funkcje: integracyjno-edukacyjne, biurowe, socjalne, toalety, szatnia dla interesariuszy rewitalizacji. Pomieszczenia będą wyposażone w odpowiedni sprzęt warunkujący prawidłowe funkcjonowanie Centrum, tj. sprzęt komputerowy, multimedialny i biurowy (stoły, krzesła, biurka), pomoce edukacyjne oraz sprzęt konieczny do animacji czasu wolnego (w tym m.in. sprzęt sportowy, gry edukacyjne, artykuły papiernicze). Ponadto zaplanowano zaadaptowanie jednego z pomieszczeń, na pomieszczenie gastronomiczne – aneks kuchenny wyposażony m.in. w kuchenkę mikrofalową, czajniki elektryczne, lodówkę, meble dla potrzeb interesariuszy projektów realizowanych w ramach Centrum Aktywności, którzy będą mieli możliwość przygotowania ciepłych napojów, czy zjedzenia ciepłych posiłków (przygotowanych w ramach realizowanych projektów miękkich). Pomieszczenia wykorzystywane będą do realizacji projektów społecznych w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Grantów z Lokalnej Grupy Działania (…) W związku z powyższym, pomieszczenia te zostaną nieodpłatnie udostępniane podmiotom realizującym rzeczone projekty, tj. (…), beneficjentami natomiast będą osoby starsze, niepełnosprawne oraz dzieci i młodzież w wieku szkolnym. Nie planuje się prowadzić w adaptowanych pomieszczeniach sprzedaży nieopodatkowanej ani sprzedaży opodatkowanej. Pomieszczenia te nie będą również wynajmowane innym podmiotom w celach zarobkowych.

W ramach zadania 2, rewitalizacji poddane zostanie także otoczenie adaptowanego budynku. W ramach prac zaplanowano modernizację boisk Szkoły Podstawowej (…) oraz Przedszkola Miejskiego (…). Na terenie boisk szkolnych powstaną dwa boiska wielofunkcyjne z nawierzchnią bezpieczną, piłkochwyty i oświetlenie halogenowe (boisko Szkoły Podstawowej (…) – dawne Gimnazjum, oraz teren za salą gimnastyczną należący do (…)), skocznia do skoku w dal, bieżnia 60 m, boisko do gry w bule. Nawierzchnie asfaltowe boisk zostaną zastąpione betonowymi, wykonanymi z kostki betonowej. W ramach przedmiotowych prac planowany jest montaż elementów małej architektury, tj.: ławek, koszy na śmieci, stojaków na rowery. Ponadto, przewidziany jest również montaż urządzeń placu zabaw dla dzieci i siłowni zewnętrznej dla seniorów, wraz z oświetleniem i nawierzchnią sportową/bezpieczną, która służyć będzie nieodpłatnie interesariuszom rewitalizacji oraz mieszkańcom miasta poza godzinami pracy szkół.

W celu poprawy bezpieczeństwa zaplanowano przebudowę ulicy (…) na odcinku między ul. (…) a ul. (…), polegającą na wykonaniu jezdni szer. 3,0 m, z wydzieleniem na poboczu 29 miejsc postojowych dla samochodów osobowych o wym. 2,5 x 5,0 m, usytuowanych pod kątem 45° w stosunku do jezdni, oraz 7 miejsc o wym. 2,5 x 6,0 m, usytuowanych równolegle do jezdni, a także 1 miejsca dla osób niepełnosprawnych o wym. 3,6 x 5,3 m usytuowanego prostopadle do jezdni wraz z wprowadzeniem ruchu jednokierunkowego. Ponadto rekultywacji i uporządkowaniu poddane zostaną tereny zielone znajdujące się na obszarze rewitalizacji, a także wykonane zostaną nasadzenia 22 drzew stanowiących uzupełnienie kompozycji. Ponadto, na terenie zainwestowania planuje się modernizację ogrodzenia Szkoły Podstawowej (…), Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, Przedszkola Miejskiego (…) od strony ul. (…) oraz ogrodzenia Przedszkola Miejskiego (…) i Szkoły Podstawowej (…) od strony ul. (…), polegających na: przemurowaniu wszystkich słupków murowanych, rozbiórce ceglanego kaptura wraz z wykonaniem w jego miejsce betonowego na całej długości ogrodzenia, przemurowaniu uszkodzonych fragmentów cokołu ceglanego.

W ramach prac konserwatorskich cały cokół zostanie oczyszczony i zabezpieczony przed dalszą degradacją. Zgodnie z Gminnym Programem Rewitalizacji Gminy Miasta na lata 2016-2023, obszar obejmuje tereny wokół szkół jak również teren wokół wieży ciśnień. W związku z tym, w ramach realizowanych prac w celu utrzymania spójności na całym terenie rewitalizacji przewidziano wymianę ogrodzenia wokół zabytkowej wieży ciśnień. Powyższe prace będą polegały na: rozbiórce istniejącego ogrodzenia i wykonaniu nowego na wzór ogrodzenia wokół szkół.

Beneficjentami projektów społecznych korzystających ze Centrum Aktywności oraz zmian przestrzennych dla obszaru rewitalizacji, obejmującego teren boisk szkolnych przy ulicy (…) i (…) w (…) wraz z drogami dojazdowymi jak wspomniano powyżej, będą osoby starsze, niepełnosprawne, wykluczone społecznie, a także osoby długotrwale bezrobotne, wykluczone zawodowo (często również i społecznie) oraz dzieci i młodzież pochodząca z rodzin wykluczonych lub zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym.

Głównymi celami rewitalizacji są:

  1. Aktywizacja społeczna mieszkańców – włączenie społeczne mieszkańców wykluczonych lub zagrożonych wykluczeniem społecznym lub ubóstwem – w tym głównie: osoby starsze, niepełnosprawne, długotrwale bezrobotne, dzieci i młodzież pochodząca z rodzin z problemami oraz zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem.
  2. Integracja i włączenie społeczne mieszkańców.
  3. Poprawa infrastruktury lokalnej służącej aktywizacji, integracji i włączeniu społecznemu mieszkańców.
  4. Aktywizacja zawodowa mieszkańców – głównie osób długotrwale bezrobotnych, osób powracających na rynek pracy.
  5. Wsparcie rozwoju lokalnych przedsiębiorstw.

Powyższe działania mają na celu zmniejszenie odsetek osób długotrwale bezrobotnych oraz odsetek osób korzystających z pomocy społecznej. Wykonanie kompleksowej rewitalizacji przedmiotowej infrastruktury przyczyni się do ogólnej poprawy zagospodarowania i ładu przestrzennego ww. obszaru, a także wpłynie na zapewnienie wysokiego poziomu jej estetyki, przywrócenie jej funkcji użyteczności publicznej oraz właściwych funkcji reprezentacyjnych, zyskując przy tym bezpieczną, atrakcyjną i tętniącą życiem przestrzeń, która posiadać będzie potencjał do wieloaspektowego rozwoju. Gmina Miasto (…) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późm. zm.), wykonuje nałożone odrębnymi przepisami na nią zadania, dla realizacji których została powołana spoza VAT, jak również czynności podlegające VAT, na podstawie umów cywilnoprawnych, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

Gmina Miasto (…) z dniem 1 stycznia 2017 r. dokonała centralizacji rozliczeń podatku VAT z podległymi jednostkami. Jednostki organizacyjne wchodzą w skład struktury Gminy Miasto. Podatnikiem i stroną w kontaktach na zewnątrz jest wyłącznie Gmina i to ona świadczy usługi opodatkowane i ma prawo do odliczenia VAT naliczonego, a zakłady budżetowe, jak i jednostki budżetowe nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów w zakresie podatku od towarów i usług, czyli wszelkie czynności przez nie wykonywane na rzecz osób trzecich rozliczane są przez Gminę, a czynności dokonywane w ramach Gminy zarówno pomiędzy jednostkami budżetowymi jak i zakładami budżetowymi maja charakter wewnętrzny. Realizowane przez Gminę zadanie nie będzie służyło do celów działalności komercyjnej, działalności gospodarczej i należy zadanie to rozpatrywać jako zadanie publiczne, gdzie jednostka samorządu terytorialnego wykonuje zadanie w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506). Przystępując do jego realizacji, Gmina nie działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, tylko realizuje cele wspólnoty wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 2, pkt 12, pkt 15, pkt 17 ustawy o samorządzie gminnym, jakimi jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Powyższy projekt będzie współfinansowany z Unii Europejskiej. Ponadto do momentu zakończenia realizacji inwestycji i rozliczenia przedsięwzięcia gwarantuje się, że po zakończeniu realizacji projektu nie zostaną wprowadzone zasadnicze zmiany w charakterze projektu (w szczególności w okresie trwałości projektu). Ponadto utrzymane zostaną cele projektu. W okresie trwałości projektu nie będą osiągane dochody z tytułu korzystania z modernizowanej oraz nowopowstałej infrastruktury, będzie udostępniana nieodpłatnie oraz na jej terenie nie będzie prowadzona sprzedaż. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z ww. projektem będą wystawiane na Gminę, a nabyte towary i usługi związane z realizacją projektu będą służyły Gminie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina w związku z realizacją przedmiotowego projektu będzie miała prawo do odliczenia/odzyskania podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na zakup towarów i usług w związku z realizacją projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja projektu oraz infrastruktura, która powstanie w ramach realizacji przedmiotowego projektu nie będzie służyła do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków. Realizowane przez Gminę zadanie nie będzie służyło do celów działalności komercyjnej, działalności gospodarczej i należy zadanie to rozpatrywać jako zadanie własne gminy. Przystępując do jego realizacji, Gmina nie działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, tylko realizuje cele wspólnoty wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 2, pkt 12, pkt 15, pkt 17 ustawy o samorządzie gminnym, jakimi jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego jest podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Są to zatem wszystkie realizowane przez Gminę czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np.: czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych), pobieranie podatków i opłat, sprawy związane z ochroną środowiska i gospodarki wodnej, utrzymanie czystości dróg, ulic placów, oświetlenie uliczne oraz inne czynności związane z bieżącą działalnością Gminy. Transakcje te Gmina wykazuje w rejestrach sprzedaży i deklaracjach VAT. Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W piśmie z dnia 16 grudnia 2019 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Zainteresowany doprecyzował własne stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego poprzez wskazanie, że Gmina Miasto nie będzie miała prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby dany podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyżej przedstawionego stanu prawnego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 tej ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy dotyczące m.in.: gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, zieleni gminnej i zadrzewień, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, a także wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej (art. 7 ust. 1 pkt 2, 12, 15 i 17 ww. ustawy).

Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą możliwości odzyskania lub odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na zakup towarów i usług w związku z realizacją projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi, ponieważ jak oświadczył Wnioskodawca realizowane przez niego zadanie nie będzie służyło do działalności komercyjnej, działalności gospodarczej i należy zadanie to rozpatrywać jako zadanie publiczne, gdzie jednostka samorządu terytorialnego wykonuje zadania w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność na podstawie ustawy o samorządzie gminnym. Przystępując do jego realizacji Miasto nie działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, tylko realizuje cele wspólnoty wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 2, pkt 12, pkt 15 i pkt 17 ustawy o samorządzie gminnym. Ponadto jak wskazano w opisie sprawy, nabyte towary i usługi związane z realizacją projektu będą służyły do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Konsekwentnie, w analizowanym przypadku Miasto nie ponosi wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a więc nabywając towary i usługi nie działa w charakterze podatnika podatku VAT. Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione.

W związku z poniesionymi wydatkami, Miasto nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 714, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Miasto w stosunku do przedmiotowego projektu nie działa jako podatnik podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, nie znajduje zastosowania regulacja powołanego wyżej rozporządzenia.

Podsumowując, w okolicznościach niniejszej sprawy, w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn.: „(…)” Miastu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie są spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie działa jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją zadania nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Z powyższych względów, w oparciu o przepisy dotyczące podatku od towarów i usług, Wnioskodawca nie może również odzyskać podatku VAT uiszczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Ponadto tutejszy organ nadmienia, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj