Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.616.2019.1.SM
z 7 stycznia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2019 r. (data wpływu 14 października 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zastosowania stawki podatku w wysokości 0% do świadczonych przez Wnioskodawcę usług transportowych dotyczących importu towarów, opisanych w Wariancie 1, (zarówno w przypadku powrotnego wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej, jak i w przypadku dopuszczenia towarów do obrotu na terytorium kraju) – jest prawidłowe;
  • zastosowania stawki podatku w wysokości 0% do świadczonych przez Wnioskodawcę usług transportowych opisanych w Wariancie 2 – jest prawidłowe;
  • dokumentowania ponoszonych przez Wnioskodawcę (w imieniu i na rzecz usługobiorcy będącego nadawcą przesyłki), kosztów obejmujących kwoty cła i podatku od wartości dodanej uiszczonego poza terytorium kraju opisanych w Wariancie 3 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 października 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zastosowania stawki podatku w wysokości 0% do świadczonych przez Wnioskodawcę usług transportowych dotyczących importu towarów, opisanych w Wariancie 1, (zarówno w przypadku powrotnego wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej, jak i w przypadku dopuszczenia towarów do obrotu na terytorium kraju);
  • zastosowania stawki podatku w wysokości 0% do świadczonych przez Wnioskodawcę usług transportowych opisanych w Wariancie 2;
  • dokumentowania ponoszonych przez Wnioskodawcę (w imieniu i na rzecz usługobiorcy będącego nadawcą przesyłki), kosztów obejmujących kwoty cła i podatku od wartości dodanej uiszczonego poza terytorium kraju opisanych w Wariancie 3.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

X Sp. z o.o. (dalej: „Spółka”, „Wnioskodawca”) jest czynnym, zarejestrowanym w Polsce podatnikiem VAT i VAT-UE. W ramach prowadzonej działalności Spółka świadczy na rzecz swoich klientów usługi spedycji obejmujące m.in. międzynarodowy transport towarów, usługi związane z załadunkiem i rozładunkiem towarów oraz czynności administracyjne takie jak np. dokonanie odprawy celnej.

W uzyskanej przez Spółkę interpretacji indywidualnej z dnia 15 kwietnia 2016 r. sygn. IPTPP2/443-925/14-7/16-S/KK wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi potwierdzono, że opisane wyżej usługi świadczone na rzecz polskich podatników stanowią kompleksowe usługi transportu międzynarodowego w rozumieniu przepisów ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: „Ustawa o VAT”), które są opodatkowane stawką 0%.

Wskazane usługi mogą być świadczone m.in. w następujących wariantach:

  • usługi spedycji towarów na rzecz klientów dokonujących importu towarów w procedurze uszlachetniania czynnego (dalej: „Wariant nr 1”);
  • usługi spedycji towarów dokonywane na rzecz klientów dokonujących powrotnego przywozu towarów (dalej: „Wariant nr 2”);
  • usługi spedycji towarów na rzecz klientów eksportujących towary na warunkach Incoterms DDP-Delivered Duty Paid (dalej: „Wariant nr 3”).

  1. Wariant nr 1.

W ramach Wariantu 1 ww. usługi są świadczone na rzecz podatników w rozumieniu art. 28a Ustawy o VAT, mających siedzibę działalności gospodarczej w Polsce. Towary są transportowane z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej (dalej: „UE”) do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju w ramach tzw. procedury uszlachetniania czynnego (procedura nr 5100). W momencie przyjazdu towarów do Polski kalkulowana jest podstawa opodatkowania towarów oraz określana jest wysokość zabezpieczenia celnego, które musi opłacić odbiorca towarów.

W przypadku, gdy importowane towary podlegają powrotnemu wywozowi poza obszar UE, wpłacone zabezpieczenie celne podlega zwrotowi, tj. towary są zwolnione z cła i VAT. Jednocześnie, gdy towary zostają dopuszczone do obrotu na terytorium kraju, zabezpieczenie zostaje zaliczone przez organy podatkowe na poczet należności celnych.

Spółka, jako dowód świadczenia usług transportu międzynarodowego, posiada list przewozowy lub dokument spedytorski, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim oraz fakturę dokumentującą sprzedaż usług transportowych. Takie dokumenty znajdują się w posiadaniu Spółki zarówno w przypadku importu towarów do Polski, jak i w przypadku powrotnego ich wywozu poza terytorium UE.

Ponadto, Spółka dysponuje również dokumentami celnymi (Poświadczonymi Zgłoszeniami Celnymi lub dokumentami SAD), które w przypadku braku powrotnego wywozu towarów są gwarancją wliczenia wartości świadczonych przez Wnioskodawcę usług transportowych do skalkulowanej podstawy opodatkowania VAT z tytułu importu towarów.

  1. Wariant nr 2.

W tym wariancie usługi są świadczone również na rzecz podatników posiadających siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski. Transport towarów obejmuje w pierwszej kolejności ich przewóz z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium UE. Jednakże, zdarza się, że odbiorca towarów odmawia ich przyjęcia ze względu na to, że np. towar jest niezgodny z zamówieniem lub odbiorca nie posiada odpowiedniej zdolności finansowej. W takim wypadku, towary muszą być powrotnie przetransportowane z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju i powracają do nadawcy. W konsekwencji, wspomniane towary są zgłaszane do procedury powrotnego przywozu towarów i są przemieszczane przez Wnioskodawcę z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium UE do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju.

W opisanym powyżej przypadku powrotnego przywozu towarów do Polski, Spółka posiada list przewozowy lub dokument spedytorski, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim oraz fakturę dokumentującą sprzedaż usług transportowych.

Ponadto, Wnioskodawca dysponuje dokumentem celnym (Poświadczonymi Zgłoszeniami Celnymi lub dokumentami SAD), z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. Jednocześnie, w związku z zastosowaniem procedury powrotnego przywozu towarów, na podstawie dedykowanego kodu na dokumentach celnych przywozowych, importer zostaje zwolniony przez urząd celny z obowiązku uiszczenia cła i VAT w stosunku do przedmiotowych towarów.

  1. Wariant nr 3.

W tym wariancie usługi są świadczone na rzecz polskich podatników eksportujących towary do państw trzecich. Towary są więc transportowane z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium UE. Przemieszczane przez Spółkę towary są dostarczane przy zastosowaniu warunków INCOTERMS DDP (Delivered Duty Paid). W konsekwencji, zgodnie z przyjętymi warunkami dostawy, nadawca towarów (usługobiorca Wnioskodawcy) jest zobowiązany do pokrycia należności celnych i podatkowych poniesionych w państwie trzecim.

Po wykonaniu usługi, Wnioskodawca otrzymuje od przedstawiciela celnego z państwa trzeciego fakturę obejmującą kwotę cła i podatku od wartości dodanej uiszczonego poza terytorium UE. Zgodnie z warunkami umownymi, Spółka obciąża usługobiorcę, będącego nadawcą przesyłki kosztami cła i podatku od wartości dodanej poniesionymi na jego rzecz.

Warto zauważyć, że cło i podatek od wartości dodanej są uiszczane przez Wnioskodawcę po wykonaniu usług transportowych i zwracane przez usługobiorcę niezależnie od wynagrodzenia za świadczone usługi. Ponadto koszty te nie są również elementem kalkulacji ceny za świadczone przez Wnioskodawcę usługi transportu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy w Wariancie 1, w związku z posiadanymi dokumentami celnymi, Wnioskodawca jest uprawniony do opodatkowania świadczonych przez Zainteresowanego usług transportowych dotyczących importu towarów stawką VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 Ustawy o VAT zarówno w przypadku powrotnego wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej, jak i w przypadku dopuszczenia towarów do obrotu na terytorium kraju?
  2. Czy w Wariancie 2, w związku z posiadanymi dokumentami celnymi, Wnioskodawca jest uprawniony do opodatkowania świadczonych przez Zainteresowanego usług transportowych VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 Ustawy o VAT?
  3. Czy w Wariancie 3, zwrot cła i zagranicznego podatku od wartości dodanej przez eksportera Wnioskodawcy nie stanowi wynagrodzenia z tytułu odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu Ustawy o VAT i tym samym nie powinien być udokumentowany poprzez wystawienie przez Spółkę faktury VAT (ale na przykład poprzez wystawienie noty obciążeniowej)?

Zdaniem Wnioskodawcy,

Stanowisko w zakresie pytania nr 1.

W ocenie Wnioskodawcy, Spółka posiadając ww. dokumenty celne będzie uprawniona do opodatkowania świadczonych przez Zainteresowanego usług transportu międzynarodowego stawką VAT w wysokości 0%.

Stanowisko w zakresie pytania nr 2.

W ocenie Wnioskodawcy, Spółka posiadając ww. dokumenty celne będzie uprawniona do opodatkowania świadczonych przez siebie usług transportu międzynarodowego stawką VAT w wysokości 0%.

Stanowisko w zakresie pytania nr 3.

W opinii Wnioskodawcy, cło i podatek od wartości dodanej poniesione w Państwie trzecim na rzecz kontrahenta nie stanowią wynagrodzenia z tytułu odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu Ustawy o VAT. W konsekwencji, właściwym dokumentem umożliwiającym przeniesienie tych należności przez Spółkę na usługobiorców będzie nota obciążeniowa nie zawierająca VAT.

Uzasadnienie:

W zakresie pytania nr 1.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 Ustawy o VAT, do usług transportu międzynarodowego stosuje się stawkę podatku w wysokości 0%.

Przez usługi transportu międzynarodowego, w myśl art. 83 ust. 3 pkt 1 cytowanej ustawy, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

  1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,
  2. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
  3. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
  4. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Zgodnie z przepisami Ustawy o VAT, warunkiem koniecznym dla opodatkowania omawianych usług stawką 0% VAT jest posiadanie przez Spółkę dokumentów wskazanych w art. 83 ust. 5 Ustawy o VAT, tj. w przypadku transportu:

  1. towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora),
  2. towarów importowanych – oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów,
  3. towarów przez eksportera – dowód wywozu towarów,
  4. osób – międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.

Zgodnie z art. 2 pkt 7 Ustawy o VAT, przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.

Ponadto, zgodnie z art. 45 ust 1 pkt 1 Ustawy o VAT, zwalnia się od podatku import towarów objętych procedurą uszlachetniania czynnego.

W opinii Wnioskodawcy, fakt ewentualnego późniejszego zwolnienia towarów objętych procedurą specjalną uszlachetniania czynnego z cła i VAT w przypadku ich powrotnego wywozu poza terytorium kraju nie wpływa na możliwość zastosowania stawki 0% w przypadku świadczonych usług transportu międzynarodowego, gdyż Spółka jest w posiadaniu dokumentów wymaganych zgodnie z przepisami Ustawy o VAT.

Konieczność wliczenia do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów kosztów transportu wynika bezpośrednio z przepisów prawa celnego oraz przepisów Ustawy o VAT. Wykazanie tych kosztów w dokumencie zgłoszenia celnego do procedury uszlachetniania czynnego stanowi gwarancję, że zostaną one doliczone do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów w przypadku braku powrotnego wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej.

W związku z powyższym, zarówno w przypadku powrotnego wywozu poza terytorium kraju, jak i dopuszczenia towarów do obrotu na terytorium kraju Spółka jest w posiadaniu dokumentów wskazanych w art. 83 ust. 5 pkt l Ustawy o VAT. Ponadto, Wnioskodawca dysponuje również dokumentami celnymi (tj. Poświadczonym Zgłoszeniem Celnym lub dokumentami SAD), z których jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Pogląd, zgodnie z którym dokument SAD bądź Poświadczone Zgłoszenia Celne stanowi dokument jednoznacznie potwierdzający fakt wliczenia wartości usług transportu do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów, został wyrażony w wielu indywidualnych interpretacjach podatkowych, m.in. interpretacji wydanej 1 grudnia 2016 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy (sygn. 0461-ITPP3.4512.569.2016.EB), jak również w interpretacji wydanej w dniu 23 marca 2015 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (sygn. IBPP4/443-625/14/EK) oraz interpretacji wydanej 12 lutego 2012 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (sygn. IPTPP2/443-659/11-6/IR).

Niezależnie od powyższego, na podstawie art. 26a ust. 2 ustawy, w przypadku, gdy towary zostaną objęte z momentem ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej procedurą uszlachetniania czynnego, miejscem importu takich towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary te przestaną podlegać tej procedurze. W związku z tym, można również argumentować, że co do zasady w momencie transportu towarów na terytorium kraju i ich późniejszego wywozu w ramach procedury uszlachetniania czynnego nie dochodzi do importu towarów na terytorium kraju, o którym mowa w art. 2 ust. 7 ustawy. Zatem, można twierdzić, że w tej sytuacji dla zastosowania 0% stawki podatku wystarczający będzie posiadany przez Spółkę dokument wymieniony w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy.

W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, potwierdza to tylko stanowisko, że posiadane dokumenty są wystarczające do zastosowania stawki 0% dla usług transportu międzynarodowego świadczonych w Wariancie 1, zarówno w przypadku powrotnego wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej, jak i w przypadku dopuszczenia towarów do obrotu na terytorium kraju.

W zakresie pytania nr 2.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 Ustawy o VAT, do usług transportu międzynarodowego stosuje się stawkę podatku w wysokości 0%. Przez usługi transportu międzynarodowego, w myśl art. 83 ust. 3 pkt 1 cytowanej ustawy, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

  1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,
  2. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
  3. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
  4. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju

Zgodnie z przepisami Ustawy o VAT, warunkiem koniecznym dla opodatkowania omawianych usług stawką 0% VAT jest posiadanie przez Spółkę dokumentów wskazanych w art. 83 ust. 5 Ustawy o VAT, tj. w przypadku transportu:

  1. towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora),
  2. towarów importowanych – oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów,
  3. towarów przez eksportera – dowód wywozu towarów,
  4. osób – międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.

Zgodnie z art. 2 pkt 7 Ustawy o VAT, przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.

Ponadto, zgodnie z art. 45 ust. 1 pkt 4 Ustawy o VAT, zwalnia się od podatku import towarów powracających z terytorium państwa trzeciego, zwolnionych od cła towarów, dokonywany przez podatnika, który wcześniej wywiózł te towary. W opinii Wnioskodawcy fakt zwolnienia towarów z cła i VAT w przypadku ich powrotnego przywozu na terytorium kraju nie wpływa na możliwość zastosowania stawki 0% w przypadku świadczonych usług transportu międzynarodowego, gdyż Spółka dysponuje dokumentami wymaganymi przepisami Ustawy o VAT.

Spółka jest w posiadaniu dokumentów wskazanych w art. 83 ust. 5 pkt 1 Ustawy o VAT oraz dysponuje dokumentami celnymi (tj. Poświadczonym Zgłoszeniem Celnym lub dokumentami SAD), z których jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Pogląd, zgodnie z którym dokument SAD bądź Poświadczone Zgłoszenia Celne stanowi dokument jednoznacznie potwierdzający fakt wliczenia wartości usług transportu do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów, został wyrażony w wielu indywidualnych interpretacjach podatkowych m.in. interpretacji wydanej 1 grudnia 2016 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy (sygn. 0461-ITPP3.4512.569.2016.EB), jak również w interpretacji wydanej w dniu 23 marca 2015 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (sygn. IBPP4/443-625/14/EK) oraz interpretacji wydanej 12 stycznia 2012 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (sygn. IPTPP2/443-659/11-6/IR).

W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, Spółka posiada wystarczające dokumenty do zastosowania stawki 0% dla usług transportu międzynarodowego świadczonych w Wariancie 2.

W zakresie pytania nr 3.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 Ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT, przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Ponadto, art. 8 ust. 2a Ustawy o VAT wskazuje, że w przypadku, gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Konsekwentnie, w przedmiotowym przypadku, w celu określenia, czy kwota, którą otrzymuje Spółka, z tytułu zwrotu wydatków na zagraniczne cło i podatek od wartości dodanej stanowi odpłatność z tytułu wykonywania przez Spółkę czynności, które podlegają opodatkowaniu VAT, konieczne jest zweryfikowanie, czy czynności te spełniają definicję świadczenia usług przewidzianą powyżej.

Biorąc pod uwagę brzmienie art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT należy zauważyć, że w celu uznania, że dane zdarzenie gospodarcze spełnia definicję wskazaną w powołanym powyższej przepisie, konieczne jest istnienie świadczenia (świadczeniem tym może być jakiekolwiek przysporzenie w rozumieniu ekonomicznym przekazywane przez usługodawcę na rzecz beneficjenta, jako wynik świadczenia usług – przykładowo udostępnienie określonego towaru lub prawa za wynagrodzeniem, dokonanie określonych czynności na ruchomym majątku rzeczowym, zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji, itp.).

Jednocześnie w doktrynie podkreśla się, że warunkiem koniecznym pozwalającym na uznanie danego świadczenia za usługę w rozumieniu przepisów o VAT jest ustalenie jej konsumenta, czyli beneficjenta podejmowanych przez usługodawcę działań. Za beneficjenta usługi można uznać podmiot, który czerpie z niej wyraźne i bezpośrednie korzyści.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy nie doszło do świadczenia usługi, gdyż brak jest świadczenia będącego ekwiwalentem otrzymanych płatności. Dokonanie przedmiotowych płatności nie skutkuje powstaniem po stronie usługobiorcy jakiegokolwiek przysporzenia. Tym samym, stanowi to potwierdzenie, że otrzymany zwrot cła i podatku nie mieści się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ponadto, zgodnie z art. 29a ust. 7 pkt 3 Ustawy o VAT podstawa opodatkowania nie obejmuje m.in. kwot otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy, jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

W związku z powyższym, w opinii Wnioskodawcy, wydatki te, uiszczane przez Wnioskodawcę po wykonaniu usług transportowych i zwracane przez usługobiorcę niezależnie od wynagrodzenia za świadczone usługi, nie stanowią części usługi głównej. Koszty te nie są również elementem kalkulacji ceny za świadczone przez Wnioskodawcę usługi transportu i w ocenie Wnioskodawcy nie stanowią świadczeń pomocniczych, które powinny być włączone do podstawy opodatkowania z tytułu świadczonych usług.

W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy z tytułu zwrotu wskazanych wydatków nie będzie on zobowiązany do wystawienia faktury VAT. W związku z tym, otrzymywany przez niego od usługobiorców zwrot poniesionej opłaty celnej oraz zagranicznego podatku powinien być udokumentowany za pomocą noty obciążeniowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie nadmienia się, że powoływany przez Wnioskodawcę w uzasadnieniu własnego stanowiska art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), od dnia 1 marca 2017 r. ma następujące brzmienie: „Dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu towarów importowanych – oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów”.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniami, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o opis sprawy. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj