Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.664.2019.1.RR
z 20 stycznia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 26 listopada 2019 r. (data wpływu 3 grudnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku stosowania mechanizmu podzielonej płatności przy dostawie Wyrobów oraz obowiązku stosowania mechanizmu podzielonej płatności przy dostawie Akumulatorów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2019 wpłynął do Organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku stosowania mechanizmu podzielonej płatności przy dostawie Wyrobów oraz obowiązku stosowania mechanizmu podzielonej płatności przy dostawie Akumulatorów.

We wniosku wspólnym złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania:
    Pana R.S.;
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:
    SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ SPÓŁKA KOMANDYTOWA

przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:


Pan R. S. w ramach działalności gospodarczej prowadzonej pod firmą (…)(dalej „PPHU”) zajmuje się głównie działalnością produkcyjną w zakresie oświetlenia awaryjnego oraz systemów sygnalizacji pożarowej (moduły awaryjne, znaki ewakuacyjne, kompletne systemy oświetlenia awaryjnego oraz autonomiczne lampy oświetlenia awaryjnego itp.). W swojej działalności PPHU wykorzystuje najnowsze światowe technologie gwarantujące jakość i precyzję wykonania, optymalizację procesu technologicznego i ergonomię pracy. Na cele działalności produkcyjnej PPHU zatrudnia doświadczony zespół projektantów i inżynierów.

Marka (…) jest najbardziej rozpoznawalną marką w branży oświetlenia awaryjnego w Polsce i kojarzona jest przez odbiorców z produktami zaawansowanymi technologicznie, o nowoczesnym designie, wysokiej jakości, a także dobrej cenie.

PPHU (…) prowadzi działalność na terenie kraju oraz na rynkach zagranicznych. Na terenie kraju głównym odbiorcą wyrobów PPHU (…) jest spółka (…) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa (dalej „Spółka”).

Spółka powstała w 2013 r. i zajmuje się dystrybucją wyrobów i towarów wytwarzanych przez PPHU (…). W ofercie sprzedaży Spółki znajdują się m.in.:

  • elementy oświetlenia awaryjnego oraz systemów sygnalizacji pożarowej zakupione przez PPHU (…) od producentów (importerów), które następnie są odsprzedawane m.in. do Spółki w stanie niezmienionym, głownie akumulatory do opraw lub systemów centralnych baterii oraz akcesoria znajdujące się w ofercie PPHU (…),
  • elementy oświetlenia awaryjnego oraz systemów sygnalizacji pożarowej, które PPHU (…) produkuje z komponentów i półfabrykatów, a następnie sprzedaje m.in. Spółce np. oprawy ewakuacyjne, oprawy kierunkowe, systemy monitoringu, systemy centralne itd.


Spółka kupuje towary przeznaczone do dystrybucji od PPHU (…), a następnie odsprzedaje je podmiotom trzecim. Spółka jest największym podmiotem prowadzącym na terenie kraju dystrybucję towarów produkowanych przez PPHU (…). Głównymi klientami Spółki są duże hurtownie elektryczne, zajmujące się sprzedażą oświetlenia awaryjnego i systemów sygnalizacji pożarowej.

PPHU (…) produkuje m.in.:

  • szafy centralnej baterii, szafy (…), centralki monitoringu (…), które w klasyfikacji PKWiU oznaczone są kodem:
    • 27.12. Aparatura do przesyłu i eksploatacji energii elektrycznej;
  • oprawy autonomiczne i monitoring, które w klasyfikacji PKWiU oznaczone są kodem:
    • 27.40. Sprzęt oświetleniowy elektryczny
  • centrale sygnalizacji pożarowej FAS, które w klasyfikacji PKWiU oznaczone są kodem:
    • 26.30.5. Urządzenia alarmowe: przeciw włamaniowe, przeciw pożarowe oraz inne tym podobne

dalej łącznie „Wyroby”.


Przepadek 1 - Akumulator wykorzystany do produkcji Wyrobu.

Wyroby produkowane są przez PPHU (…) z użyciem akumulatorów niklowo-kadmowych, niklowo-metalowo-wodorkowych, litowo-żelazowo-fosforanowych oraz kwasowych, które oznaczone są kodem PKWiU 27.20.23.0 lub 27.20.22.0 (dalej „Akumulatory”).

Akumulatory są przez PPHU (…) używane do produkcji Wyrobów. Jednakże do produkcji Wyrobów konieczne jest użycie również innych elementów.

PPHU (…) pragnie doprecyzować, że na fakturze VAT dokumentującej dokonywaną przez niego dostawę Wyrobów Akumulatory nie są wyodrębnione w ramach odrębnej pozycji, gdyż Akumulatory stanowią wyłącznie element składowy Wyrobu. Wyroby są sprzedawane jako całość w znaczeniu gospodarczym, nie zaś jako poszczególne części, które w takiej sytuacji nie mają dla Spółki ani innych nabywców samodzielnego znaczenia. Oznacza to, że PPHU (…) dokonując dostawy Wyrobów na rzecz swoich kontrahentów opisuje na fakturze sprzedawany towar (Wyrób) jako np. szafę centralnej baterii i nie wydziela elementów, które zostały użyte do produkcji takiej szafy w postaci Akumulatorów, czy innych części użytych do produkcji.

W związku z powyższym, na potrzeby niniejszego wniosku. Wnioskodawca prosi o przyjęcie założenia, że:

  • na wystawianej fakturze lub w specyfikacji do faktury nie ma wyszczególnionej pozycji z opisem „Akumulator” ani innej pozycji obejmującej towary lub usługi ujęte w załączniku nr 15 do Ustawy VAT - faktura dokumentuje sprzedaż Wyrobów (ewentualnie, dodatkowo, innych towarów lub usług, które nie są ujęte w załączniku nr 15 do Ustawy VAT),
  • kwota na wystawionej w ten sposób fakturze przekracza kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (dalej „Prawo Przedsiębiorców”).


Przypadek 2 - Akumulator sprzedawany jako odrębny towar.

Niekiedy PPHU (…) sprzedaje Akumulatory Spółce lub innym kontrahentom jako samodzielne produkty przeznaczone do sprzedaży (towary). W takim wypadku na fakturze sprzedaży lub w specyfikacji do faktury wykazywana jest pozycja „Akumulator”. Jeśli dany klient (np. Spółka) kupuje poza Akumulatorem inne rzeczy faktura sprzedaży może obejmować poza Akumulatorem - wykazywane w osobnych pozycjach - inne towary (w tym również Wyroby).


W związku z powyższym, na potrzeby niniejszego wniosku. Wnioskodawca prosi o przyjęcie założenia, że:

  • na wystawianej fakturze lub w specyfikacji do faktury jest wyszczególniona pozycja z opisem Akumulator i faktura dokumentuje również sprzedaż innych towarów lub usług, które nie są ujęte w załączniku nr 15 do Ustawy VAT,
  • łączna kwota na wystawionej w ten sposób fakturze przekracza kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 Prawo Przedsiębiorców, przy czym cena należna z tytułu sprzedaży Akumulatora może być niższa od tej kwoty.


Wnioskodawca wyjaśnia dodatkowo, że:

Zarówno Wnioskodawca, jak i Spółka są podatnikami VAT czynnymi.

Dostawa towarów podlega opodatkowaniu VAT.


Wnioskodawca prosi o przyjęcie, że opisane w niniejszym wniosku transakcje dokonywane są po dniu 1 listopada 2019 r. i znajdują do nich zastosowanie przepisy Ustawy VAT obowiązujące od dnia 1 listopada 2019 r. Wnioskodawca jednocześnie wyjaśnia, że opisanych we wniosku transakcji dokonywał już przed złożeniem wniosku (stan faktyczny) i będzie dokonywać w przyszłości (zdarzenie przyszłe).


Interes prawny uzasadniający złożenie wspólnego wniosku o interpretację indywidualną:


Zainteresowani składają wspólny wniosek o interpretację indywidualną, gdyż są podmiotami uczestniczącymi razem w tym samych stanach faktycznych i zdarzeniach przyszłych będących przedmiotem niniejszego wniosku.

PPHU (…) zainteresowany jest ustaleniem, czy w sytuacji, gdy dokonuje on sprzedaży na rzecz Spółki obowiązany jest do zastosowania mechanizmu podzielonej płatności.

Spółka jest zaś zainteresowana ustaleniem, czy w sytuacji, gdy dokonuje zakupów od PPHU (…) jest zobowiązana do zapłaty ceny nabycia z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności.

Wnioskodawca oraz Spółka określani są w niniejszym wniosku łącznie jako „Zainteresowani”.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy przy dostawie Wyrobów, które samodzielnie nie zostały ujęte w załączniku nr 15 do Ustawy VAT, jednak zostały wyprodukowane z użyciem Akumulatorów, istnieje obowiązek stosowania mechanizmu podzielonej płatności?
  2. Czy przy dostawie Akumulatorów oraz innych towarów lub usług, które nie zostały wymienione w załączniku nr 15 do Ustawy VAT istnieje obowiązek stosowania mechanizmu podzielonej płatności w sytuacji, gdy dostawa dokumentowana jest jedną fakturą VAT? Czy mechanizm ten powinien być w takim wypadku stosowany wyłącznie w odniesieniu do ceny należnej z tytułu sprzedaży Akumulatorów, czy także do ceny pozostałych towarów lub usług ujętych na wystawionej fakturze VAT?

Zdaniem Zainteresowanych,

Ad 1

Zainteresowani stoją na stanowisku, że w przypadku, gdy PPHU (…) dokonuje po dniu 1 listopada 2019 r. dostaw Wyrobów posiadających symbol PKWiU inny niż wymieniony w załączniku nr 15 do Ustawy VAT nie ma obowiązku stosowania mechanizmu podzielonej płatności, mimo że Wyroby zostały wyprodukowane z użyciem Akumulatorów ujętych na pozycji 67 załącznika nr 15 do Ustawy VAT. Nie ma przy tym znaczenia kwota należności wynikająca z faktury VAT dokumentującej dostawę Wyrobów. W konsekwencji PPHU (…) nie ma obowiązku zamieszczania na wystawianej fakturze wyrazów „mechanizm podzielonej płatności”, a Spółka nie będzie zobowiązana do uiszczenia zapłaty na rzecz PPHU (…) w tym trybie.


Ad 2

W sytuacji, gdy PPHU (…) wystawia po dniu 1 listopada 2019 r. fakturę VAT dokumentującą sprzedaż zarówno Akumulatorów, jak i innych towarów lub usług, które nie są wymienione w załączniku nr 15 do Ustawy VAT, wówczas powstaje obowiązek zastosowania mechanizmu podzielonej płatności, ale obowiązek ten obejmujewy łącznie tę część należności, która odpowiada cenie Akumulatorów.

W pozostałym zaś zakresie (odpowiadającym należności za pozostałe towary i usługi) nie istnieje obowiązek stosowania mechanizmu podzielonej płatności.

Uzasadnienie stanowiska ad 1

Ustawa z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r„ poz. 1751) rozszerzyła z dniem 1 listopada 2019 r. zakres zastosowania mechanizmu podzielonej płatności.

Zgodnie z art. 108a ust. la Ustawy VAT przy dokonywaniu płatności za nabyte towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15 do Ustawy VAT, udokumentowane fakturą, w której kwota należności ogółem stanowi kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 Prawa Przedsiębiorców, tj. ponad 15.000.00 zł podatnicy są obowiązani zastosować mechanizm podzielonej płatności, tzw. split payment.

Tym samym począwszy od dnia 1 listopada 2019 r. mechanizm podzielonej płatności stał się obowiązkowy dla faktur powyżej 15.000,00 zł brutto, o ile dotyczą one tzw. towarów i usług wrażliwych.

Stosownie do art. 108a ust. 2 Ustawy VAT, zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności polega na tym. że:

  1. zapłata kwoty odpowiadającej całości albo części kwoty podatku VAT wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek VAT;
  2. zapłata całości albo części kwoty odpowiadającej wartości sprzedaży netto wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek bankowy albo na rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, dla których jest prowadzony rachunek VAT, albo jest rozliczana w inny sposób.

Wobec powyższego, podatnik, który otrzymał fakturę VAT z wykazaną kwotą podatku, przy dokonywaniu płatności za nabyte towary lub usługi ma obowiązek zastosować mechanizm podzielonej płatności, który zakłada rozdzielenie płatności za nabyty towar lub usługę na dwa oddzielne rachunki - kwoty netto na rachunek rozliczeniowy sprzedawcy, zaś kwoty podatku od towarów i usług na rachunek VAT.

Jak wskazano w wyjaśnieniach opublikowanych dnia 31 października 2019 r. przez Ministerstwo Finansów (https://www.podatki.gov.pl/wyjasnienia/od-1-listopada-mpp-obowiazkowy-dla-wybranych-transakcji/ (dostęp z dnia 15 listopada 2019 r.) mechanizm podzielonej płatności będzie miał zastosowanie w przypadku, gdy faktury za transakcje spełniać będą łącznie następujące warunki:

  • należność wynikająca z faktury VAT przekracza 15.000.00 zł brutto;
  • choćby jedna pozycja na fakturze VAT dotyczy towarów lub usług określonych w załączniku nr 15 do Ustawy VAT;
  • sprzedawca i nabywca są podatnikami podatku VAT.


Zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 18a Ustawy VAT w przypadku faktur, w których kwota należności przekracza kwotę 15.000.00 zł brutto, obejmujących dokonaną na rzecz podatnika dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do Ustawy VAT faktura powinna zawierać wyrazy „mechanizm podzielonej płatności”.

Analiza stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionych w niniejszym wniosku oraz przywołanych powyżej przepisów prowadzi do wniosku, zgodnie z którym w przypadku, gdy PPHU (…) dokonuje dostawy Wyrobów, których symbol PKWiU samoistnie nie został wymieniony w załączniku nr 15 do Ustawy, jednakże Wyroby te zostały przez PPHU (…) wyprodukowane z użyciem Akumulatorów, których symbol PKWiU zawarty jest na pozycji 67 załącznika nr 15 do Ustawy VAT, wówczas obowiązek zastosowania do takiej transakcji mechanizmu podzielonej płatności nie powstanie. W takiej sytuacji, nie zostaną spełnione warunki zawarte w art. 108a ust. la Ustawy VAT, bowiem przedmiotem dostawy nie będą towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15 do Ustawy VAT.


Potwierdzają to także wyjaśnienia Ministerstwa Finansów z dnia 31 października 2019 r. PPHU (…) wystawiając fakturę VAT za dostawę Wyrobów nie wyodrębnia na oddzielnej pozycji Akumulatorów, które zostały użyte w konstrukcji Wyrobów jako ich część. Wyroby są bowiem sprzedawane jako całość w znaczeniu gospodarczym, nie zaś jako poszczególne elementy, z których są zbudowane. Wobec tego na fakturach VAT PPHU (…) zamieszcza przykładowe opisy: moduł (…) czy oprawa (…) (opt. otwarta) 1h jednozadaniowa AT biała. Tym samym PPHU (…) nie ma obowiązku zamieszczania na wystawianej fakturze wyrazów „mechanizm podzielonej płatności”.

W związku z powyższym Zainteresowani uważają, że w przypadku, gdy Spółka dokonywać będzie dostawy Wyrobów posiadających symbol PKWiU inny niż wymieniony w załączniku nr 15 do Ustawy VAT, zaś kwota należności wynikająca z faktury VAT przekraczać będzie kwotę 15.000.00 zł wówczas nie będzie obowiązana do zastosowania mechanizmu podzielonej płatności, o którym mowa w art. 108a ust. 1a Ustawy VAT, choćby Wyroby te zostały przez nią uprzednio wyprodukowane z użyciem Akumulatorów, które samodzielnie są ujęte w załączniku nr 15 do Ustawy VAT.

Uzasadnienie stanowiska ad 2

W przedstawionych w niniejszym wniosku stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym możemy mieć do czynienia z sytuacją, w której nawet jedna z wielu pozycji na fakturze VAT dotyczy Akumulatorów, zaś pozostałe będą towarami lub usługami, które nie są wymienione w załączniku nr 15 do Ustawy VAT. Zainteresowani stoją na stanowisku, że w takiej sytuacji PPHU (…)będzie miał obowiązek zamieszczenia na fakturze wzmianki „mechanizm podzielonej płatności”, nawet jeśli wartość Akumulatorów będzie nieznaczna (w tym mniejsza niż 15.000.00 zł) w porównaniu do reszty zamówienia widniejącego na fakturze. PPHU (…) może jednak zaznaczyć, że mechanizm podzielonej płatności dotyczy wyłącznie należności z tytułu dostawy Akumulatorów.


Spółka obowiązana będzie do zastosowania mechanizmu podzielonej płatności wyłącznie do zapłaty należności z tytułu nabycia Akumulatorów. W pozostałym zakresie Spółka będzie uprawniona do uiszczenia należności wynikającej z faktury VAT na zasadach ogólnych, zaś do zastosowania mechanizmu podzielonej płatności wyłącznie fakultatywnie.


Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w wyjaśnieniach Ministerstwa Finansów z dnia 31 października 2019 r. (https://www.podatki.gov.pl/vat/bezpieczna-transakcja/mechanizm- podzielonej-platnosci-mpp/q-a-mpp/), z których wynika, że w przypadku, gdy na fakturze VAT ujęte będą zarówno towary lub usługi wskazane w załączniku nr 15 do Ustawy VAT jak i inne towary i usługi, wówczas obowiązek stosowania mechanizmu podzielonej płatności dotyczyć będzie wyłącznie kwoty należności za towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15, natomiast w pozostałym zakresie podatnik może uregulować należność w mechanizmie podzielonej płatności na zasadzie dobrowolności. Nie ma więc takiego obowiązku.

W związku z powyższym stanowisko Spółki w zakresie pytania 2 winno zostać uznane w całości za prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj