Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-1.4012.47.2019.2.AK
z 27 stycznia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2019 r. (data wpływu 3 grudnia 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w cenie wydatków związanych z realizacją Inwestycji pn. „Stworzenie Centrum Edukacyjnego (…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 3 grudnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w cenie wydatków związanych z realizacją Inwestycji pn. „Stworzenie Centrum Edukacyjnego (…)”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Gmina (…) (dalej: „Gmina” lub,, Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i posiada własny numer NIP. Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina dokonała centralizacji rozliczeń VAT wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi w oparciu o postanowienia ustawy o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1454) będącej następstwem wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 506 ze zm.; dalej: „Ustawa o samorządzie gminnym”) zadanie własne Gminy obejmują, w szczególności sprawy z zakresu edukacji publicznej. Jednocześnie Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego, odpowiedzialna jest m.in. za realizację projektów inwestycyjnych, których przedmiotem jest w szczególności budowa, przebudowa, modernizacja, termomodernizacja oraz remont obiektów wykorzystywanych przez Gminę do bieżącego zaspokajania potrzeb wspólnoty samorządowej w zakresie dostępu do edukacji publicznej. Mając na uwadze powyższe, realizacja opisanych projektów inwestycyjnych stanowi przejaw realizacji zadań własnych Gminy w zakresie zapewnienia dostępu do edukacji publicznej.

Ponadto jak stanowi art. 8 ust. 15 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1148; dalej: „Prawo Oświatowe”) zakładanie i prowadzenie na terenie Gminy w szczególności przedszkoli publicznych oraz szkół podstawowych jest zadaniem własnym Gminy.


W strukturze organizacyjnej Gminy znajduje się m.in. Szkoła Podstawowa (…) (dalej: „Szkoła”) mająca status gminnej jednostki budżetowej, w ramach której prowadzony jest także oddział przedszkolny.


W 2017 r. Gmina rozpoczęła realizację projektu pn. „Stworzenie Centrum Edukacyjnego (…)” (dalej: „Inwestycja”). Przedmiotem Inwestycji było stworzenie w budynku Szkoły Centrum Edukacyjnego poprzez remont, adaptacje oraz doposażenie wybranych pomieszczeń oraz przyszkolnej infrastruktury sportowej.


W ramach Inwestycji Gmina wykonała:

  • Remont i adaptację 5 pomieszczeń zlokalizowanych w budynku B, w wyniku czego powstały pracownia naukowo-techniczna, informatyczna, programistyczna, językowo-artystyczna oraz pracownia integracji społecznej;
  • Remont i adaptację 2 pomieszczeń na potrzeby sali zajęć korekcyjnych oraz małej siłowni wewnętrznej;
  • Wyposażenie powyższych pomieszczeń w nowoczesne sprzęty i pomoce dydaktyczne,


Dalej łącznie jako: Pomieszczenia.


Celem realizowanej Inwestycji jest, w szczególności podniesienie poziomu edukacji ogólnokształcącej wspierającej kluczowe umiejętności oraz kształtowanie właściwych postaw uczniów uczęszczających do Szkoły.


Na realizację Inwestycji Gmina uzyskała dofinansowanie w formie płatności ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020, na podstawie umowy z dnia 22 grudnia 2017 r. nr (…). Realizacja Inwestycji odbywa się w ramach Osi Priorytetowej (…)- dostęp do wysokiej jakości usług publicznych, priorytet inwestycyjny - inwestycja w edukację, umiejętności i uczenie się przez całe życie poprzez rozwój infrastruktury edukacyjnej i szkoleniowej.


W związku z realizacją Inwestycji Gmina ponosiła wydatki na zakup we własnym imieniu i na własny rachunek towarów i usług, których zakup był dokumentowany wystawianymi na Gminę przez dostawców / usługodawców fakturami VAT.


Pomieszczenia objęte Inwestycją są wykorzystywane przez Gminę na potrzeby prowadzenia podstawowej bezpłatnej działalności edukacyjnej. W szczególności Gmina nie wykorzystuje Pomieszczeń na potrzeby świadczenia odpłatnych usług związanych z ww. działalnością tj. m.in. usług opieki ponad bezpłatne minimum programowe na rzecz wychowanków oddziału przedszkolnego, świadczenia usług wyżywienia.


Równocześnie Gmina nie wykorzystuje Pomieszczeń Szkoły do świadczenia na rzecz podmiotów zewnętrznych usług podlegających opodatkowaniu VAT, niekorzystających ze zwolnienia z opodatkowania, tj. przykładowo usługi najmu powierzchni na cele użytkowe.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w cenie wydatków związanych z realizacją Inwestycji?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w cenie wydatków związanych z realizacją Inwestycji.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Z przytoczonych powyżej regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tj. czynności, których następstwem jest określenie podatku należnego.


Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych tj. stanowią przedmiot czynności zwolnionych od podatku VAT albo niepodlegających temu podatkowi.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jak zostało wskazane w stanie faktycznym, Gmina, w ramach Inwestycji dokonała adaptacji i remontu Pomieszczeń znajdujących się w budynku Szkoły, które to pomieszczenia przeznaczone są wyłącznie do prowadzenia podstawowej oraz nieodpłatnej działalności edukacyjnej. Gmina, w szczególności nie wykorzystuje Pomieszczeń do prowadzenia jakichkolwiek zajęć odpłatnych lub też w drodze odpłatnego ich udostępnienia za wynagrodzeniem na rzecz osób trzecich. Działania Gminy nie mieszczą się więc w dyspozycji przytoczonego wyżej art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, w konsekwencji czego Gmina nie wykonuje w tym zakresie czynności podlegających opodatkowaniu VAT.


Tym samym, w ocenie Gminy wydatki poniesione przez Gminę w związku z realizacją Inwestycji nie mają związku z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT z uwagi na co warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony. W związku z powyższym, Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją Projektu.


Reasumując, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Inwestycji.


Powyższe stanowisko zostało potwierdzone w szeregu interpretacji indywidualnych, w tym przykładowo w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „DKIS”) z dnia 12 września 2018 r., nr 0112-KDIL1-1.4012.545.2018.1.MW, w ramach której DKIS uznał, iż „(...) rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony. Jak wskazał Wnioskodawca zarówno przed jak i po wykonaniu tej inwestycji budynek Szkoły będzie służył do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zatem zakupione towary i usługi wykorzystywane do realizacji opisanego remontu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT”.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.


W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.


Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.


W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.


Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).


Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.


Z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym wynika, że do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.


Należy wskazać, że w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy:

  • pkt 1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
  • pkt 8) edukacji publicznej;
  • pkt 15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.


Z wniosku wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, posiada własny numer NIP oraz dokonała centralizacji rozliczeń VAT wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi. W strukturze organizacyjnej Gminy znajduje się m.in. Szkoła Podstawowa mająca status gminnej jednostki budżetowej, w ramach której prowadzony jest także oddział przedszkolny.

W 2017 r. Gmina rozpoczęła realizację projektu pn. „Stworzenie Centrum Edukacyjnego (…)” (dalej: „Inwestycja”). Przedmiotem Inwestycji było stworzenie w budynku Szkoły Centrum Edukacyjnego poprzez remont, adaptacje oraz doposażenie wybranych pomieszczeń oraz przyszkolnej infrastruktury sportowej.


W ramach Inwestycji Gmina wykonała:

  • Remont i adaptację 5 pomieszczeń zlokalizowanych w budynku B, w wyniku czego powstały pracownia naukowo-techniczna, informatyczna, programistyczna, językowo-artystyczna oraz pracownia integracji społecznej;
  • Remont i adaptację 2 pomieszczeń na potrzeby sali zajęć korekcyjnych oraz małej siłowni wewnętrznej;
  • Wyposażenie powyższych pomieszczeń w nowoczesne sprzęty i pomoce dydaktyczne.


Celem realizowanej Inwestycji jest, w szczególności podniesienie poziomu edukacji ogólnokształcącej wspierającej kluczowe umiejętności oraz kształtowanie właściwych postaw uczniów uczęszczających do Szkoły.


Na realizację Inwestycji Gmina uzyskała dofinansowanie w formie płatności ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020.


W związku z realizacją Inwestycji Gmina ponosiła wydatki na zakup we własnym imieniu i na własny rachunek towarów i usług, których zakup był dokumentowany wystawianymi na Gminę przez dostawców / usługodawców fakturami VAT.


Pomieszczenia objęte Inwestycją są wykorzystywane przez Gminę na potrzeby prowadzenia podstawowej bezpłatnej działalności edukacyjnej. W szczególności Gmina nie wykorzystuje Pomieszczeń na potrzeby świadczenia odpłatnych usług związanych z ww. działalnością tj. m.in. usług opieki ponad bezpłatne minimum programowe na rzecz wychowanków oddziału przedszkolnego, świadczenia usług wyżywienia. Równocześnie Gmina nie wykorzystuje Pomieszczeń Szkoły do świadczenia na rzecz podmiotów zewnętrznych usług podlegających opodatkowaniu VAT, niekorzystających ze zwolnienia z opodatkowania, tj. przykładowo usługi najmu powierzchni na cele użytkowe.

Ponadto Wnioskodawca wskazuje, że zadanie własne Gminy obejmują, w szczególności sprawy z zakresu edukacji publicznej oraz, że Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego, odpowiedzialna jest m.in. za realizację projektów inwestycyjnych, których przedmiotem jest w szczególności budowa, przebudowa, modernizacja, termomodernizacja oraz remont obiektów wykorzystywanych przez Gminę do bieżącego zaspokajania potrzeb wspólnoty samorządowej w zakresie dostępu do edukacji publicznej. Mając na uwadze powyższe, realizacja opisanych projektów inwestycyjnych stanowi przejaw realizacji zadań własnych Gminy w zakresie zapewnienia dostępu do edukacji publicznej.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w cenie wydatków związanych z realizacją Inwestycji.


Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W analizowanej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony. Jak wynika z opisu sprawy realizacja opisanego projektu stanowi przejaw realizacji zadań własnych Gminy w zakresie zapewnienia dostępu do edukacji publicznej. Ponadto Pomieszczenia objęte Inwestycją są wykorzystywane przez Gminę na potrzeby prowadzenia podstawowej bezpłatnej działalności edukacyjnej - w szczególności Gmina nie wykorzystuje Pomieszczeń na potrzeby świadczenia odpłatnych usług związanych z ww. działalnością tj. m.in. usług opieki ponad bezpłatne minimum programowe na rzecz wychowanków oddziału przedszkolnego, świadczenia usług wyżywienia. Równocześnie Gmina nie wykorzystuje Pomieszczeń Szkoły do świadczenia na rzecz podmiotów zewnętrznych usług podlegających opodatkowaniu VAT, niekorzystających ze zwolnienia z opodatkowania, tj. przykładowo usługi najmu powierzchni na cele użytkowe.

W konsekwencji, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabyte towary i usługi w ramach wydatków poniesionych na realizację inwestycji pn. „Stworzenie Centrum Edukacyjnego (…)”. Z wniosku wynika, że nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego (wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT), jaką jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.


Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.


Ponadto podkreślenia wymaga, że niniejsza interpretacja odnosi się tylko i wyłącznie do zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę nie dotyczy natomiast zdarzenia przyszłego.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj