Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-2.4010.487.2019.2.AS
z 22 stycznia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2019 r. (data wpływu 21 listopada 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych w związku z Wydarzeniami promocyjnymi Wydawnictwa:

  • na sfinansowanie kosztów dojazdu, zakwaterowania oraz innych niezbędnych wydatków związanych z podróżą Twórców, aktorów, specjalistów i dziennikarzy − jest prawidłowe,
  • na pokrycie lub zwrot kosztów wyżywienia Twórców, aktorów, specjalistów i dziennikarzy – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 21 listopada 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów określonych wydatków ponoszonych w związku z Wydarzeniami promocyjnymi Wydawnictwa.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.


Sp. z o.o., (dalej „Spółka” lub „Wydawnictwo”), z siedzibą w (…)prowadzi działalność w zakresie wydawania książek. Wydawnictwo specjalizuje się w książce dziecięcej, w szczególności do jego dorobku wydawniczego zaliczają się wznowienia książek ilustrowanych przez najwybitniejszych polskich grafików − klasyków twórczości dla dzieci, takich jak „(…) z ilustracjami XX, serii (…) z ilustracjami XY, (…) z ilustracjami YY. Wydawnictwo wydaje także książki młodych polskich autorów i ilustratorów, którzy debiutując w Wydawnictwie stają się twórcami uznanymi w Polsce i na świecie oraz najlepsze pozycje światowej literatury dla dzieci.

W ramach działalności wydawniczej Spółka prowadzi szereg akcji promocyjnych mających na celu reklamę wydawanych książek i Wydawnictwa oraz promowanie kultury w Polsce i promocję kultury polskiej za granicą.


W szczególności Wydawnictwo podejmuje następujące aktywności:

  1. Organizuje spotkania autorskie z autorami, ilustratorami, tłumaczami i innymi twórcami (zwanymi dalej łącznie „Twórcami” oraz każdy z osobna „Twórcą”) zaangażowanymi w tworzenie wydawanych przez Spółkę książek. Podczas spotkań autorskich Twórcy mają za zadanie stawić się w miejscu wyznaczonym przez Wydawnictwo oraz poprzez rozmowę z czytelnikami i rozdawanie autografów na współtworzonych książkach, promować nie tylko daną książkę ale i Wydawnictwo;
  2. Organizuje spotkania autorskie z Twórcami, uczestniczącymi w powstaniu danej książki lub książek wydawanych przez Spółkę. Podczas spotkań należących do tej kategorii twórcy nie tylko promują dzieła poprzez rozdawanie autografów, ale także dokonują odczytów książek oraz innych wystąpień i prezentacji związanych z daną książką;
  3. Zapewnia udział Twórców w targach książki, festiwalach, konkursach, wystawach itp. Podczas opisanych wydarzeń kulturalnych Twórcy często dokonują prezentacji książek, odczytów i innych wystąpień. Przykładem tego rodzaju wydarzeń są (…)
  4. Organizuje warsztaty plastyczne lub literackie związane z konkretnym dziełem lub mające na celu promocję Wydawnictwa i jego działalności wydawniczej, np. „(…)” − cykl warsztatów animacji poklatkowej dla dzieci, podczas których zostają objaśnione poszczególne etapy pracy nad książką oraz uczestnicy mają możliwość przygotowania filmu animowanego; czy „(…)” − warsztaty dzieci i dorosłych inspirowane pozycją „(…)”, podczas których odbywają odczyty fragmentów opowiadań oraz uczestnicy tworzą miniaturowe meble, rośliny; itp. Przedmiotowe warsztaty prowadzone są bądź przez Twórców książek, bądź przez artystów i animatorów niezwiązanych z konkretnym dziełem;
  5. Zapewnia udział aktorów w promocji książek i Wydawnictwa. Aktorzy na podstawie ustaleń ze Spółką dokonują odczytów fragmentów książek w radiu;
  6. Zapewnia udział dziennikarzy w promocji książek i Wydawnictwa. Dziennikarze na podstawie ustaleń ze Spółką, dokonują wywiadów z autorami książek, a następnie publikują je w gazecie lub na portalach internetowych;
  7. Organizuje konkurs na projekt książki ilustrowanej Jasnowidze, mający na celu promocję książki dziecięcej i jakościowej ilustracji oraz Wydawnictwa. Jurorami w tym konkursie są polscy i międzynarodowi twórcy i specjaliści z pola literatury dziecięcej;
  8. Organizuje szkolenia, konferencje i wykłady dla nauczycieli, księgarzy i bibliotekarzy, prowadzone przez specjalistów z różnych dziedzin − osoby nie związane bezpośrednio z konkretnym dziełem Wydawnictwa.

Wszystkie wymienione powyżej aktywności, podczas których następuje promocja Wydawnictwa lub wydawanych przez nie książek zwane są w dalszej części „Wydarzeniami” lub „Wydarzeniami promocyjnymi”.


W związku z powyższymi Wydarzeniami promocyjnymi, Wydawnictwo ponosi szereg wydatków. W szczególności, w przypadkach gdy Twórca, aktor, specjalista lub dziennikarz mieszkają lub czasowo przebywają poza miejscowością, w której odbywa się dane Wydarzenie promocyjne, Wydawnictwo refunduje lub bezpośrednio pokrywa następujące wydatki na:

  1. dojazd − zakup biletów lotniczych, kolejowych, autobusowych, w tym transport miejscowy;
  2. zakwaterowanie;
  3. wyżywienie − w tym w postaci diet;
  4. inne niezbędne wydatki związane z podróżą;

− zwane dalej łącznie: „Wydatkami”.


Środek transportu właściwy do odbycia podróży krajowej lub podróży zagranicznej, a także jego rodzaj i klasę określa Wydawnictwo, biorąc pod uwagę takie czynniki jak: odległość pomiędzy miejscem zamieszkania lub pobytu danej osoby a miejscem docelowym, warunki osobiste Twórcy, jego dostępność czasową, pozycję w branży itp. W przypadku gdy Twórca, aktor, specjalista lub dziennikarz poniósł koszty zakupu odpowiedniego biletu, Wydawnictwo dokonuje zwrotu kosztów przejazdu w wysokości udokumentowanej biletami lub fakturami obejmującymi cenę biletu środka transportu, wraz ze związanymi z nimi opłatami dodatkowymi, w tym miejscówkami, z uwzględnieniem posiadanej przez daną osobę ulgi na dany środek transportu, bez względu na to, z jakiego tytułu ulga przysługuje. Zdarzają się również przypadki, że Twórca, aktor, specjalista lub dziennikarz dojeżdża do miejsca danego Wydarzenia promocyjnego własnym środkiem transportu, np. własnym samochodem, motocyklem lub motorowerem. Wówczas Wydawnictwo dokonuje zwrotu wydatków na paliwo − obliczonego na podstawie odpowiednich rachunków z uwzględnieniem liczby przebytych kilometrów. Innym wydatkiem związanym z dojazdem do miejsca Wydarzenia kulturalnego, które finansowane jest ze środków Wydawnictwa, są wydatki na transport miejscowy, do którego zalicza się opłaty za przejazd taksówką lub komunikacją miejską − udokumentowane biletem lub rachunkiem.

Wydawnictwo pokrywa także koszty związane z zakwaterowaniem lub dokonuje zwrotu uzasadnionych wydatków w wysokości stwierdzonej rachunkiem lub fakturą. Wyboru hotelu zazwyczaj dokonuje Wydawnictwo, kierując się uzasadnionymi oczekiwaniami Twórcy, aktora, specjalisty lub dziennikarza oraz jego pozycją w branży. W przypadku gdy sfinansowanie wydatków na zakwaterowanie następuje przez zwrot kosztów, wówczas Wydawnictwo stosuje analogiczne kryterium.

Wydawnictwo uczestniczy również w sfinansowaniu wyżywienia Twórcy, aktora, specjalisty lub dziennikarza podczas podróży związanej z udziałem w danym Wydarzeniu promocyjnym. Koszty wyżywienia często doliczone są do rachunku za zakwaterowanie. W pozostałych przypadkach zwrot uzasadnionych wydatków na wyżywienie odbywa się na podstawie okazanych rachunków. Zdarza się jednak, że zamiast rozliczenia za wyżywienie, Wydawnictwo przyznaje danym osobom diety, rozumiane jako kwoty przeznaczone na wyżywienie w czasie podróży.

Udział Twórcy, aktora, specjalisty lub dziennikarza w danym Wydarzeniu promocyjnym oraz refundacja przez Wydawnictwo związanych z tym kosztów nie przybiera formy spisanej umowy, ale wynika z porozumienia ustnego lub dokonanego w formie e-mailowej. Często Twórcy, aktorzy, specjaliści lub dziennikarze nie otrzymują za swój udział w Wydarzeniu honorarium.

Powyżej wskazane przypadki odnoszą się do polskich i zagranicznych autorów, którzy uczestniczą w promocji dzieł wydawanych przez Spółkę. Często Wydawnictwo zaprasza autorów zagranicznych na Wydarzenia w Polsce, np. (…). Jednocześnie Wydawnictwo finansuje udział polskich autorów wydawanych przez Spółkę książek w Wydarzeniach w Polsce i za granicą.

Należy również wskazać, że często Wydawnictwo otrzymuje dofinansowanie na wydatki związane z promocją danej książki lub danego autora od instytucji zajmujących się promowaniem kultury, które obejmują refundację kosztów dojazdu, zakwaterowania i wyżywienia Twórcy. W momencie ponoszenia wydatków zazwyczaj nie jest jeszcze w posiadaniu decyzji o przyznaniu takiego dofinansowania.

Wśród osób które uczestniczą w opisanych przez Wnioskodawcę Wydarzeniach oraz otrzymują wymienione we Wniosku świadczenia są zarówno osoby, które prowadzą w tym zakresie działalność gospodarczą oraz takie, które nie prowadzą w tym zakresie działalności gospodarczej.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy po stronie Twórców, aktorów, specjalistów lub dziennikarzy uczestniczących w Wydarzeniach opisanych w zdarzeniu przyszłym powstaje przychód opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych i w związku z tym, czy Wydawnictwo jest obowiązane jako płatnik do obliczenia, pobrania i wpłacenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych?
  2. W przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie Nr l, czy przychód Twórców, aktorów, specjalistów lub dziennikarzy będzie podlegał zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o PIT?
  3. Czy do kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, należy zaliczyć ponoszone przez Wydawnictwo wydatki na pokrycie lub zwrot kosztów dojazdu, zakwaterowania oraz innych niezbędnych wydatków związanych z podróżą Twórców, aktorów, specjalistów i dziennikarzy?
  4. Czy do kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, należy zaliczyć ponoszone przez Wydawnictwo wydatki na pokrycie lub zwrot kosztów wyżywienia Twórców, aktorów specjalistów i dziennikarzy?

Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytania Nr 3-4 dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów określonych wydatków ponoszonych w związku z Wydarzeniami promocyjnymi Wydawnictwa. W odniesieniu do pytań Nr 1-2 dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych organ wyda odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy


Ad. 3)


Zdaniem Wydawnictwa, do kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, należy zaliczyć ponoszone przez Wydawnictwo wydatki na pokrycie lub zwrot kosztów dojazdu, zakwaterowania oraz innych niezbędnych wydatków związanych z podróżą Twórców, aktorów, specjalistów i dziennikarzy.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm., dalej: „ustawa o CIT”): „Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.


Jak wynika z ugruntowanego orzecznictwa oraz praktyki organów podatkowych, podstawową cechą kosztu podatkowego jest związek z przychodem bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów. By dany wydatek mógł zostać zakwalifikowany do kosztów uzyskania przychodów, musi on być racjonalnie i gospodarczo uzasadniony oraz zmierzać do stworzenia, zabezpieczenia lub zachowania źródła przychodów (np. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 23.04.2009 r., sygn. akt I SA/Kr 296/09).

W celu zaliczenia konkretnego wydatku do kosztu uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ustawy o CIT, pomiędzy tym wydatkiem a przychodem musi zaistnieć związek przyczynowo-skutkowy.


Prawidłowość powyższego rozumienia art. 15 ustawy o CIT potwierdza wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 16.10.2012 r., sygn. akt II FSK 430/11, w którym stwierdzono: „Zwrot «w celu» oznacza, że nie każdy wydatek poniesiony przez podatnika w związku z prowadzoną działalnością podlega odliczeniu od podstawy opodatkowania, lecz tylko ten wydatek, który pozostaje w takim związku przyczynowo-skutkowym. Poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodów. Wydatek należy oceniać mając na uwadze racjonalność określonego działania dla osiągnięcia przychodu. Poniesienie wydatku musi zatem być powiązane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą, ukierunkowaną na uzyskanie przychodów; wydatek powinien, przynajmniej potencjalnie, wpływać na wielkość uzyskiwanych lub spodziewanych przychodów z tej działalności. Kosztowa kwalifikacja konkretnego wydatku u konkretnego podatnika musi więc uwzględniać charakter i profil prowadzonej działalności gospodarczej oraz ekonomiczną racjonalność poniesionego wydatku”.


Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Wydawnictwo ponosi szereg wydatków związanych z działalnością promocyjną, zwanych w niniejszym wniosku „Wydarzeniami”.


Finansowanie uczestnictwa Twórców, aktorów i dziennikarzy, specjalistów w promocji książek oraz Wydawnictwa polega na bezpośrednim pokryciu lub na refundacji wydatków na:

  1. dojazd − zakup biletów lotniczych, kolejowych, autobusowych, w tym transport miejscowy;
  2. zakwaterowanie;
  3. wyżywienie − w tym w postaci diet;
  4. inne niezbędne wydatki związane z tą podróżą.

Przedmiotowe wydatki ponoszone są w tych przypadkach, w których w związku z uczestnictwem w danym Wydarzeniu promocyjnym Twórcy, aktorzy, dziennikarze, specjaliści odbywają podróż do innego miejsca niż miejsce ich zamieszkania lub czasowego pobytu.

Wszystkie powyższe wydatki są zwyczajowo przyjęte w branży wydawniczej. Stanowią dla Wydawnictwa zwykłe koszty uzyskania przychodów − pomiędzy poniesionymi wydatkami, a osiąganym potencjalnie przez Wydawnictwo przychodem zachodzi związek przyczynowo-skutkowy. Wydatki te służą bowiem reklamie Wydawnictwa i oferowanych przez nie produktów, pozyskaniu nowych klientów, zwiększeniu sprzedaży, itp. – są one racjonalne i gospodarczo uzasadnione.


Jednocześnie, wydatki na dojazd oraz zakwaterowanie Twórców, aktorów, specjalistów i dziennikarzy uczestniczących w Wydarzeniach promocyjnych nie mieszczą się na liście kosztów negatywnych, zawartej w art. 16 ustawy o CIT.


Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, czasami Wydawnictwo otrzymuje dofinansowanie na wydatki związane z promocją danej książki lub danego autora od instytucji zajmujących się promowaniem kultury, które obejmują refundację kosztów dojazdu, zakwaterowania i wyżywienia Twórcy. W momencie ponoszenia wydatków zazwyczaj nie jest jeszcze w posiadaniu decyzji o przyznaniu takiego dofinansowania. W związku z powyższym, jako koszty podatkowe Wydawnictwo uzna tylko te wydatki, które nie zostały zwrócone w formie dofinansowania zewnętrznego.


Reasumując, zdaniem Wydawnictwa przedmiotowe wydatki na sfinansowanie kosztów dojazdu, zakwaterowania oraz inne niezbędne wydatki związane z podróżą Twórców, aktorów i dziennikarzy powinny być zasadniczo uznane za koszty uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Ad. 4)


Zdaniem Wydawnictwa, do kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, należy zaliczyć ponoszone przez Wydawnictwo wydatki na pokrycie lub zwrot kosztów wyżywienia Twórców, aktorów, specjalistów i dziennikarzy.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.


Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT za koszty uzyskania przychodów nie uważa się kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.


Jednym z wyjątków od zasady zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów są wydatki na reprezentację, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych wyrażone w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT. Zgodnie z wykładnią pojęcia „reprezentacji” zaprezentowaną m.in. w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 14 czerwca 2013 r., sygn. akt II FSK 702/11, w składzie 7 sędziów, tylko te wydatki podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na zasadach określonych w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, których jedynym (głównym) celem jest tworzenie lub poprawa wizerunku firmy na zewnątrz. Naczelny Sąd Administracyjny wskazał także, że posługując się dynamiczną wykładnią funkcjonalną, w związku ze zmieniającą się rzeczywistością gospodarczą, wydatki które kiedyś mogły zostać uznane za reprezentację obecnie, ze względu na zmieniające się realia prowadzenia działalności gospodarczej, przyjęte w tym zakresie dobre praktyki i obyczaje, nie zostaną do takiej kategorii zakwalifikowane. Nadto Naczelny Sąd Administracyjny wskazał na konieczność indywidualnej oceny każdego przypadku ponoszenia przez podatnika tego rodzaju wydatków, które mogą zostać zaliczone do kosztów reprezentacji.

Wydatek na sfinansowanie wyżywienia Twórcy, aktora, specjalisty lub dziennikarza jest dla Wydawnictwa zwykłym kosztem uzyskania przychodów, gdyż pomiędzy tym wydatkiem, a osiąganym potencjalnie przez Wydawnictwo przychodem zachodzi związek przyczynowo-skutkowy. Bez sfinansowania wyżywienia, Twórca nie wziąłby udziału w danym Wydarzeniu promocyjnym. Podkreślić należy, że Twórca często nie otrzymuje od Wydawnictwa wynagrodzenia pieniężnego. Jego udział w Wydarzeniu promocyjnym ma na celu reklamę konkretnej książki oraz całego Wydawnictwa, co prowadzić ma do zwiększenia zainteresowania Wydawnictwem oraz zwiększenia sprzedaży oferowanych książek.

Wbrew literalnemu brzmieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, za koszt reprezentacji nie można uznać wydatków na sfinansowanie wyżywienia Twórców, aktorów, specjalistów i dziennikarzy. Wskazane w opisie zdarzenia przyszłego wydatki są bezpośrednio związane kampanią promocyjną i prezentacją produktów, a ich głównym zadaniem nie jest wykreowanie pozytywnego obrazu Wydawnictwa. Celem tej kategorii wydatków jest umożliwienie udziału Twórcy w Wydarzeniach kulturalnych, podczas których dokonuje on promocji książek wydawanych przez Wydawnictwo. W branży wydawniczej jest to typowy i najbardziej skuteczny sposób reklamy.

W związku z powyższym, przedmiotowe wydatki na sfinansowanie kosztów wyżywienia Twórców, aktorów i dziennikarzy powinny być uznane za koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych w związku z Wydarzeniami promocyjnymi Wydawnictwa:

  • na sfinansowanie kosztów dojazdu, zakwaterowania oraz innych niezbędnych wydatków związanych z podróżą Twórców, aktorów i dziennikarzy − uznaje się za prawidłowe,
  • na pokrycie lub zwrot kosztów wyżywienia Twórców, aktorów, specjalistów i dziennikarzy – uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2019 r., poz. 865, z późn. zm. dalej: „updop”), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami.


Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.


Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.


W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.


Niespełnienie którejkolwiek z wyżej wskazanych przesłanek wyklucza możliwość zaliczenia wydatku w ciężar kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej.


Należy przy tym zauważyć, że definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy zaś zbadać istnienie związku przyczynowego między poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania. Podatnik oceniając związek wydatku z prowadzoną działalnością gospodarczą winien zakładać, że dany koszt może obiektywnie przyczynić się do osiągnięcia przychodu. Ponadto należy mieć na względzie, że podatnik uznając wydatek za koszt uzyskania przychodu odnosi ewidentne korzyści, ponieważ o ten koszt zmniejsza podstawę opodatkowania. Na nim więc spoczywa ciężar udowodnienia, że określony wydatek jest kosztem uzyskania przychodu.


Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera wykazu wydatków, który przesądzałby o ich zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, zatem przyjmuje się, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów tak, aby to źródło przynosiło przychody także w przyszłości, które nie zostały wykazane w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów.

Uznanie danego wydatku za koszt uzyskania przychodów jest możliwe tylko wtedy, gdy z prawidłowo i rzetelnie udokumentowanych zdarzeń wynika ponad wszelką wątpliwość, że jest to wydatek celowy i racjonalnie uzasadniony. Podatnik zobowiązany jest więc wykazać nie tylko fakt poniesienia danego wydatku, ale także jego celowość i racjonalność. Przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodów, nie można uznać za koszt wydatków, których charakter budzi wątpliwości.

W tym miejscu należy zauważyć, że ustawodawca nie definiuje, co należy rozumieć pod pojęciami: „w celu” osiągnięcia przychodu, jak i „zachowanie” lub „zabezpieczenie” źródła przychodów.


Zgodnie z definicjami zawartymi w Słowniku języka polskiego PWN pojęcie:

  1. „celowość” oznacza „przydatność do jakichś potrzeb”, „świadome zmierzanie do celu”, „taki przebieg zjawisk, zdarzeń, działań ludzkich, jakby w swym rozwoju zmierzały one do określonego celu”,
  2. „zabezpieczyć” oznacza „zapewnienie ochrony przed czymś niebezpiecznym lub szkodliwym”, „uczynienie bezpiecznym”, „zapewnienie utrzymania czegoś w dotychczasowym stanie”, „zapewnienie komuś środków do życia”, „zapewnienie zaspokojenia roszczenia lub wykonanie kary”, natomiast
  3. „zachować” oznacza „pozostać w posiadaniu czegoś”, „dochować coś w niezmienionym stanie mimo upływu czasu lub niesprzyjających okoliczności”, „uchronić przed zapomnieniem”.

Można więc przyjąć, że koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów to takie koszty, które są poniesione w trakcie dążenia do uzyskania przychodów. Określony cel musi być widoczny w momencie ponoszenia kosztu. Ponadto poniesione koszty winny omawiany cel realizować lub co najmniej zakładać jego realność. Koszty poniesione na zachowanie źródła przychodu to takie koszty, które poniesione zostały, aby przychody z danego źródła przychodów w dalszym ciągu występowały w nienaruszonym stanie oraz aby takie źródło w ogóle dalej istniało. Natomiast jako zabezpieczenie źródła przychodów powinno się przyjmować koszty poniesione na ochronienie istniejącego źródła przychodów w taki sposób, aby to źródło funkcjonowało w bezpieczny sposób.

Jednocześnie należy zauważyć, że w złożonej rzeczywistości życia gospodarczego istnieje obiektywna i zasadnicza trudność w precyzyjnym wyznaczeniu linii rozgraniczającej poszczególne przejawy aktywności gospodarczej, wykazywanej przez przedsiębiorców. Chodzi tu o ich podstawową działalność (produkcję, handel, usługi) i towarzyszące tej działalności przedsięwzięcia o charakterze marketingowym, promocyjnym, reklamowym, reprezentacyjnym – dotyczące sprzedaży towarów i usług oraz relacji z aktualnymi i potencjalnymi kontrahentami.


Właściwa i zgodna z treścią ustawowej regulacji kwalifikacja kosztów uzyskania przychodów powinna więc brać pod uwagę:

  • przeznaczenie wydatku (jego celowość, zasadność dla funkcjonowania podmiotu, racjonalność i niezbędność) oraz
  • potencjalną możliwość (analizowaną w dacie poniesienia wydatku na podstawie obiektywnych przesłanek) przyczynienia się danego wydatku do osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.


Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się działalnością wydawniczą i specjalizuje się w książce dziecięcej.


W ramach działalności wydawniczej Spółka prowadzi szereg akcji promocyjnych mających na celu reklamę wydawanych książek i Wydawnictwa oraz promowanie kultury w Polsce i promocję kultury polskiej za granicą.


W szczególności Wydawnictwo podejmuje następujące aktywności:

  1. Organizuje spotkania autorskie z autorami, ilustratorami, tłumaczami i innymi twórcami (zwanymi dalej łącznie „Twórcami” oraz każdy z osobna „Twórcą”) zaangażowanymi w tworzenie wydawanych przez Spółkę książek. Podczas spotkań autorskich Twórcy mają za zadanie stawić się w miejscu wyznaczonym przez Wydawnictwo oraz poprzez rozmowę z czytelnikami i rozdawanie autografów na współtworzonych książkach, promować nie tylko daną książkę ale i Wydawnictwo;
  2. Organizuje spotkania autorskie z Twórcami, uczestniczącymi w powstaniu danej książki lub książek wydawanych przez Spółkę. Podczas spotkań należących do tej kategorii twórcy nie tylko promują dzieła poprzez rozdawanie autografów, ale także dokonują odczytów książek oraz innych wystąpień i prezentacji związanych z daną książką;
  3. Zapewnia udział Twórców w targach książki, festiwalach, konkursach, wystawach itp. Podczas opisanych wydarzeń kulturalnych Twórcy często dokonują prezentacji książek, odczytów i innych wystąpień. Przykładem tego rodzaju wydarzeń są (…)
  4. Organizuje warsztaty plastyczne lub literackie związane z konkretnym dziełem lub mające na celu promocję Wydawnictwa i jego działalności wydawniczej, np. „(…)” − cykl warsztatów animacji poklatkowej dla dzieci, podczas których zostają objaśnione poszczególne etapy pracy nad książką oraz uczestnicy mają możliwość przygotowania filmu animowanego; czy „(…)” − warsztaty dzieci i dorosłych inspirowane pozycją „(…)”, podczas których odbywają odczyty fragmentów opowiadań oraz uczestnicy tworzą miniaturowe meble, rośliny; itp. Przedmiotowe warsztaty prowadzone są bądź przez Twórców książek, bądź przez artystów i animatorów niezwiązanych z konkretnym dziełem;
  5. Zapewnia udział aktorów w promocji książek i Wydawnictwa. Aktorzy na podstawie ustaleń ze Spółką dokonują odczytów fragmentów książek w radiu;
  6. Zapewnia udział dziennikarzy w promocji książek i Wydawnictwa. Dziennikarze na podstawie ustaleń ze Spółką, dokonują wywiadów z autorami książek, a następnie publikują je w gazecie lub na portalach internetowych;
  7. Organizuje konkurs na projekt książki ilustrowanej Jasnowidze, mający na celu promocję książki dziecięcej i jakościowej ilustracji oraz Wydawnictwa. Jurorami w tym konkursie są polscy i międzynarodowi twórcy i specjaliści z pola literatury dziecięcej;
  8. Organizuje szkolenia, konferencje i wykłady dla nauczycieli, księgarzy i bibliotekarzy, prowadzone przez specjalistów z różnych dziedzin − osoby nie związane bezpośrednio z konkretnym dziełem Wydawnictwa.

Wnioskodawca wszystkie ww. aktywności, podczas których następuje promocja Wydawnictwa lub wydawanych przez nie książek nazwał „Wydarzeniami” lub „Wydarzeniami promocyjnymi”.


W związku z powyższymi Wydarzeniami promocyjnymi, Wydawnictwo ponosi szereg wydatków. W szczególności, w przypadkach gdy Twórca, aktor, specjalista lub dziennikarz mieszkają lub czasowo przebywają poza miejscowością, w której odbywa się dane Wydarzenie promocyjne,


Wydawnictwo refunduje lub bezpośrednio pokrywa następujące wydatki na:

  1. dojazd − zakup biletów lotniczych, kolejowych, autobusowych, w tym transport miejscowy;
  2. zakwaterowanie;
  3. wyżywienie − w tym w postaci diet;
  4. inne niezbędne wydatki związane z podróżą

− zwane dalej łącznie: „Wydatkami”.


Wskazano przy tym, że środek transportu właściwy do odbycia podróży krajowej lub podróży zagranicznej, a także jego rodzaj i klasę określa Wydawnictwo, biorąc pod uwagę takie czynniki jak: odległość pomiędzy miejscem zamieszkania lub pobytu danej osoby a miejscem docelowym, warunki osobiste Twórcy, jego dostępność czasową, pozycję w branży itp. W przypadku, gdy Twórca, aktor, specjalista lub dziennikarz poniósł koszty zakupu odpowiedniego biletu, Wydawnictwo dokonuje zwrotu kosztów przejazdu w wysokości udokumentowanej biletami lub fakturami obejmującymi cenę biletu środka transportu, wraz ze związanymi z nimi opłatami dodatkowymi, w tym miejscówkami, z uwzględnieniem posiadanej przez daną osobę ulgi na dany środek transportu, bez względu na to, z jakiego tytułu ulga przysługuje. Zdarzają się również przypadki, że Twórca, aktor, specjalista lub dziennikarz dojeżdża do miejsca danego Wydarzenia promocyjnego własnym środkiem transportu, np. własnym samochodem, motocyklem lub motorowerem. Wówczas Wydawnictwo dokonuje zwrotu wydatków na paliwo − obliczonego na podstawie odpowiednich rachunków z uwzględnieniem liczby przebytych kilometrów. Innym wydatkiem związanym z dojazdem do miejsca Wydarzenia kulturalnego, które finansowane jest ze środków Wydawnictwa, są wydatki na transport miejscowy, do którego zalicza się opłaty za przejazd taksówką lub komunikacją miejską − udokumentowane biletem lub rachunkiem.


Wydawnictwo pokrywa także koszty związane z zakwaterowaniem lub dokonuje zwrotu uzasadnionych wydatków w wysokości stwierdzonej rachunkiem lub fakturą. Wyboru hotelu zazwyczaj dokonuje Wydawnictwo, kierując się uzasadnionymi oczekiwaniami Twórcy, aktora, specjalisty lub dziennikarza oraz jego pozycją w branży. W przypadku gdy sfinansowanie wydatków na zakwaterowanie następuje przez zwrot kosztów, wówczas Wydawnictwo stosuje analogiczne kryterium.

Wydawnictwo uczestniczy również w sfinansowaniu wyżywienia Twórcy, aktora, specjalisty lub dziennikarza podczas podróży związanej z udziałem w danym Wydarzeniu promocyjnym. Koszty wyżywienia często doliczone są do rachunku za zakwaterowanie. W pozostałych przypadkach zwrot uzasadnionych wydatków na wyżywienie odbywa się na podstawie okazanych rachunków. Zdarza się jednak, że zamiast rozliczenia za wyżywienie, Wydawnictwo przyznaje danym osobom diety, rozumiane jako kwoty przeznaczone na wyżywienie w czasie podróży.

Spółka wskazała, że udział Twórcy, aktora, specjalisty lub dziennikarza w danym Wydarzeniu promocyjnym oraz refundacja przez Wydawnictwo związanych z tym kosztów nie przybiera formy spisanej umowy, ale wynika z porozumienia ustnego lub dokonanego w formie e-mailowej. Nadmieniono przy tym, że często Twórcy, aktorzy, specjaliści lub dziennikarze nie otrzymują za swój udział w Wydarzeniu honorarium.

Wnioskodawca wskazał, że opisane przypadki odnoszą się do polskich i zagranicznych autorów, którzy uczestniczą w promocji dzieł wydawanych przez Spółkę. Często Wydawnictwo zaprasza autorów zagranicznych na Wydarzenia w Polsce, np. (…). Jednocześnie Wydawnictwo finansuje udział polskich autorów wydawanych przez Spółkę książek w Wydarzeniach w Polsce i za granicą.

Spółka wskazała również, że często Wydawnictwo otrzymuje dofinansowanie na wydatki związane z promocją danej książki lub danego autora od instytucji zajmujących się promowaniem kultury, które obejmują refundację kosztów dojazdu, zakwaterowania i wyżywienia Twórcy. W momencie ponoszenia wydatków zazwyczaj nie jest jeszcze w posiadaniu decyzji o przyznaniu takiego dofinansowania.

Wyjaśniono, że wśród osób które uczestniczą w opisanych przez Wnioskodawcę Wydarzeniach oraz otrzymują wymienione we Wniosku świadczenia są zarówno osoby, które prowadzą w tym zakresie działalność gospodarczą oraz takie, które nie prowadzą w tym zakresie działalności gospodarczej.

Spółka ma wątpliwości, czy do kosztów uzyskania przychodów należy zaliczyć ponoszone przez Wydawnictwo w ramach Wydarzeń promocyjnych wydatki na pokrycie lub zwrot kosztów dojazdu, zakwaterowania oraz innych niezbędnych wydatków związanych z podróżą Twórców, aktorów, specjalistów i dziennikarzy oraz wydatki na pokrycie lub zwrot kosztów wyżywienia Twórców, aktorów specjalistów i dziennikarzy.

Zdaniem Wnioskodawcy do kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, należy zaliczyć zarówno ponoszone przez Wydawnictwo wydatki na pokrycie lub zwrot kosztów dojazdu, zakwaterowania oraz innych niezbędnych wydatków związanych z podróżą Twórców, aktorów, specjalistów i dziennikarzy, jak i wydatki na pokrycie lub zwrot kosztów wyżywienia Twórców, aktorów, specjalistów i dziennikarzy.

Zatem, aby dokonać odpowiedniej kwalifikacji ww. wydatków ponoszonych przez Spółkę w związku z organizacją i uczestnictwem tych osób w Wydarzeniach promocyjnych Wydawnictwa należy rozważyć, czy będzie istniał związek przyczynowo-skutkowy między ich poniesieniem a przychodami Wnioskodawcy oraz czy koszty te nie będą mieściły się w zakresie zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Konieczne jest więc przeanalizowanie, czy organizacja Wydarzeń promocyjnych lub udział Twórców, aktorów, specjalistów i dziennikarzy w opisanych we wniosku Spółki aktywnościach, podczas których następuje promocja Wydawnictwa lub wydawanych przez nie książek, będą kształtować popyt na oferowane przez Wnioskodawcę produkty i usługi przez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do ich nabywania, czy też będą miały służyć przede wszystkim budowaniu relacji z partnerami handlowymi w celu wywołania jak najlepszego wrażenia przy reprezentowaniu Wydawnictwa.

Zgodnie bowiem z powołanym art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych: nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Wyłączając z kosztów podatkowych koszty reprezentacji, ustawa podatkowa nie definiuje terminu „reprezentacja” ani też nie odsyła do innych przepisów prawa. Brak ustawowej definicji pojęcia „reprezentacja” nie uprawnia jednak do dowolnego określania zakresu znaczeniowego tego terminu. W piśmiennictwie powoływana jest zazwyczaj definicja słownikowa. Należy jednak wskazać, że w przeciwieństwie do definicji ustawowej, zamieszczonej w danym akcie prawnym, nie ma jednej i powszechnie obowiązującej definicji słownikowej określonego pojęcia, a między poszczególnymi z nich mogą zachodzić różnice w sposobie opisu wyjaśnianego terminu oraz niezbędnych cechach i elementach, które składają się na opis wyjaśniający znaczenia danego pojęcia. O ile w przypadku definicji ustawowej brak zaistnienia jakiegokolwiek jej elementu, czy też spełnienia wynikającego z niej warunku, nie jest możliwe przyporządkowanie danego stanu faktycznego do normy prawnej, w której pojęcie to występuje, to skutek ten nie może być automatycznie stosowany w przypadku posłużenia się definicją słownikową.

Występujący w obrocie prawnym termin „reprezentacja” wyrażający się w sposobie jego stosowania i rozumienia przez ustawodawcę, a także przez naukę i praktykę prawa, prowadzi jednak do wniosku, że termin ten w zakresie języka prawnego i prawniczego należy rozumieć jako „przedstawicielstwo, reprezentowanie czyichś interesów, występowanie w czyimś imieniu”, a nie „wystawność, okazałość, wytworność”. Dlatego też termin „reprezentacja” użyty w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych powinno się definiować jako „przedstawicielstwo podatnika, działanie w jego imieniu, w jego interesie, na jego rzecz”.

Podobnie jak w przypadku reprezentacji, tak również w odniesieniu do reklamy i promocji brak jest w przepisach podatkowych legalnej definicji tego pojęcia.


Według Słownika języka polskiego pod red. M. Szymczaka (wyd. PWN z 1996 r., tom III, s. 37) reklamą jest „rozpowszechnianie informacji o towarach ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie czegoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio telewizję; środki (np. plakaty, napisy, ogłoszenia itp.) służące temu celowi”. Chodzi więc o zachwalanie produktów, usług czy towarów danego producenta lub sprzedawcy, skłonienie ludzi do ich nabywania.

Pojęcie „reklamy” należy rozumieć jako wszelkie celowe działania podatnika mające na celu rozpowszechnienie wiedzy o oferowanych przez niego produktach lub usługach, działania, których celem jest kształtowanie popytu, przez poszerzenie wiedzy przyszłych nabywców o towarach bądź usługach, ich cechach i przeznaczeniu, w celu zachęcenia do nabywania towarów, bądź usług od tego właśnie, a nie innego podmiotu gospodarczego.

Innymi słowy reklama to działania podmiotu gospodarczego kształtujące popyt na dane towary, usługi lub markę, przez poszerzenie wiedzy o nich, mające na celu zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do zakupu towarów lub usług tego podmiotu gospodarczego.

Z kolei promocja oznacza działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu (usługi) lub przedsięwzięcia. Pod pojęciem promocji kryje się więc ogół czynności związanych z oddziaływaniem na klientów i potencjalnych nabywców polegających na dostarczaniu informacji, argumentacji i obietnic. Promocja stanowi także formę zachęty, skłaniającą do nabywania oferowanych produktów i usług, jak również wytwarzającą przychylną opinię o firmie.

Konkludując, reprezentacja dotyczy działań zmierzających do kształtowania, rozpowszechniania wizerunku podatnika jako podmiotu gospodarczego, natomiast reklama (promocja) dotyczy działań zmierzających do kształtowania, rozpowszechniania wizerunku nie samego podatnika, lecz jego produktów (towarów i usług). Podnosi się także, że reklama polega na przedstawianiu towarów i usług oraz nakłanianiu do ich nabycia w sposób bezpośredni, zaś reprezentacja pośrednio promuje podmiot gospodarczy przez stworzenie dobrego wizerunku firmy.

Dokonując zatem podatkowoprawnej oceny opisanych we wniosku wydatków na pokrycie lub zwrot kosztów dojazdu, zakwaterowania oraz innych niezbędnych wydatków związanych z podróżą Twórców, aktorów, specjalistów i dziennikarzy, a także wydatków na pokrycie lub zwrot kosztów wyżywienia Twórców, aktorów, specjalistów i dziennikarzy ponoszonych przez Spółkę w związku z organizacją i uczestnictwem tych osób w Wydarzeniach promocyjnych Wydawnictwa, zauważyć należy w pierwszej kolejności, że – jak wynika z opisu sprawy − właściwym czynnikiem tych Wydarzeń jest aspekt reklamowo-promocyjny. Wnioskodawca opisując szczegółowo rodzaje poszczególnych Wydarzeń wskazał, że w ramach działalności wydawniczej Spółka prowadzi szereg akcji promocyjnych mających na celu reklamę wydawanych książek i Wydawnictwa oraz promowanie kultury w Polsce i promocję kultury polskiej za granicą.

Zaznaczył przy tym, że podczas wszystkich wymienionych aktywności w związku z udziałem w określonych Wydarzeniach Twórców, aktorów, specjalistów lub dziennikarzy, następuje promocja Wydawnictwa lub wydawanych przez nie książek, w związku z czym opisane wydatki służą reklamie Wnioskodawcy i oferowanych przez Wydawnictwo produktów, a także pozyskaniu nowych klientów i zwiększeniu sprzedaży w celu osiągnięcia, zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Uwzględniając powyższe stwierdzić zatem należy, ze opisane we wniosku Wydarzenia promocyjne, w których biorą udział Twórcy, aktorzy, specjaliści lub dziennikarze zaangażowani w promocję książek i Wydawnictwa mają niewątpliwie charakter biznesowy, związany z działalnością gospodarczą Spółki. Ponoszone przez Spółkę wydatki na pokrycie lub zwrot kosztów dojazdu, na określone Wydarzenie promocyjne zapraszanych osób – Twórców, aktorów, specjalistów i dziennikarzy promujących/reklamujących produkt lub usługę Spółki oraz ich zakwaterowanie i inne niezbędne wydatki związane z podróżą – jako zwyczajowo przyjęte w branży wydawniczej i przy tego typy okazjach, będą stanowiły „zwykłe” koszty uzyskania przychodów. Między poniesionymi wydatkami – transportu ww. zaproszonych osób oraz ich zakwaterowania i wyżywienia – a osiąganym potencjalnie przez Spółkę przychodem zachodzi związek przyczynowy. Wydatki te mają bowiem umożliwić udział tych osób w Wydarzeniu promocyjnym, którego zadaniem jest reklama konkretnej książki oraz całego Wydawnictwa, co w efekcie prowadzić ma do zwiększenia zainteresowania oferowanymi przez Spółkę produktami, pozyskaniu nowych klientów i wzrostu sprzedaży książek.


Powinny być one zatem uznane za koszty uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Ponadto – w ocenie organu podatkowego – trzeba wyjaśnić, że jeżeli udział Twórcy, aktora, specjalisty lub dziennikarza w danym Wydarzeniu promocyjnym jest elementem strategii marketingowej Wydawnictwa, dotyczącej danego produktu, to wydatki związane z umożliwieniem udziału tych osób w takich imprezach, w tym pokrycie lub refundacja wydatków na:

  1. dojazd − zakup biletów lotniczych, kolejowych, autobusowych, w tym transport miejscowy;
  2. zakwaterowanie;
  3. wyżywienie − w tym w postaci diet;
  4. inne niezbędne wydatki związane z tą podróżą,

− nie będzie związana z reprezentacją, lecz reklamą.

W odniesieniu do kosztów Wydawnictwa poniesionych na transport zaproszonych osób oraz ich zakwaterowanie, wyżywienie i inne niezbędne wydatki związane z tą podróżą na Wydarzenie należy stwierdzić, że tego typu wydatki mają umożliwić w nim udział poszczególnych osób jako zaangażowanych w reklamę i promocję produktów i usług Spółki, a tym samym przyczynią się do intensywności sprzedaży produktów/usług oferowanych przez Spółkę.

W rezultacie określone wydatki na reklamę oraz inne formy promocji Wydawnictwa będzie można zaliczyć do kosztów podatkowych, w sytuacji gdy będzie istniał związek przyczynowo-skutkowy między ich poniesieniem a przychodami Wnioskodawcy i w sposób nie budzący wątpliwości ich poniesienie zostanie odpowiednio udokumentowane.

Podsumowując, z uwagi na opisane we wniosku zdarzenie przyszłe i przywołane przepisy prawa w rozpatrywanej sprawie należy stwierdzić, że ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki na sfinansowanie kosztów dojazdu, zakwaterowania oraz innych niezbędnych wydatków związanych z podróżą Twórców, aktorów, specjalistów i dziennikarzy oraz wydatki na pokrycie lub zwrot kosztów ich wyżywienia − po spełnieniu przesłanek wynikających z art. 15 ust. 1 updop − będą mogły zostać zaliczone przez Spółkę do kosztów uzyskania przychodów jako wydatki reklamowo-promocyjne.


W rozpatrywanej sprawie nie znajdzie przy tym zastosowania wyłączenie z art. 16 ust. 1 pkt 28 updop, ponieważ celem wydatków na pokrycie lub zwrot kosztów wyżywienia Twórców, aktorów, specjalistów i dziennikarzy nie będzie przede wszystkim budowanie relacji z partnerami handlowymi w celu wywołania jak najlepszego wrażenia przy reprezentowaniu Wydawnictwa, a umożliwienie udziału tych osób w Wydarzeniach kulturalnych, podczas których będą dokonywać promocji książek wydawanych przez Spółkę. Co zostało ustalone powyżej − opisane we wniosku wydatki mają bowiem umożliwić udział Twórców, aktorów, specjalistów i dziennikarzy w Wydarzeniu promocyjnym, którego zadaniem jest reklama konkretnej książki oraz całego Wydawnictwa, co w efekcie prowadzić ma do zwiększenia zainteresowania oferowanymi przez Spółkę produktami, pozyskaniu nowych klientów i wzrostu sprzedaży książek.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych w związku z Wydarzeniami promocyjnymi Wydawnictwa:

  • na sfinansowanie kosztów dojazdu, zakwaterowania oraz innych niezbędnych wydatków związanych z podróżą Twórców, aktorów i dziennikarzy – należało uznać za prawidłowe,
  • na pokrycie lub zwrot kosztów wyżywienia Twórców, aktorów, specjalistów i dziennikarzy – należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu złożenia wniosku.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj