Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.258.2019.2.WR
z 27 stycznia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 6 listopada 2019 r. (data wpływu 8 listopada 2019 r.), uzupełnione pismem z 3 stycznia 2020 r. (data wpływu 7 stycznia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie określenia stawki podatku akcyzowego dla nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów energetycznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 listopada 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie określenia stawki podatku akcyzowego dla nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów energetycznych.

Powyższy wniosek został uzupełniony pismem z 3 stycznia 2020 r. (data wpływu 7 stycznia 2020 r.), które stanowiło odpowiedź na wezwanie Organu z 19 grudnia 2019 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.258.2019.1.WR.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sprecyzowane w piśmie z dnia 3 stycznia 2020 r.):

Wnioskodawca dokonywał i zamierza w przyszłości dokonać nabycia wewnątrzwspólnotowego środków natłuszczających stosowanych w procesie garbowania i wykończania skór licowych i futerkowych o kodzie 3403 11 00 „Preparaty do obróbki materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów” oraz o kodzie CN 3403 91 00 „Preparaty do obróbki materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów”. Kody CN produktów Wnioskodawca uzyskał od niemieckiego producenta, podane będą na fakturze dostawcy. Opisy pozycji taryfowych wnioskodawca podaje według Informacyjnego Systemu Zintegrowanej Taryfy Celnej ISZTAR 4. Opisy te odpowiadają rzeczywistemu przeznaczeniu nabywanych środków garbarskich. Nabywane środki Wnioskodawca sprzedaje do garbarń i hurtowni produktów garbarskich. Środki wykorzystane będą zgodnie z przeznaczeniem w procesie garbowania i wykończania skór.

W piśmie z 3 stycznia 2020 r., Wnioskodawca, w ramach swojego stanowiska, zawarł niżej wskazane elementy opisu zdarzenia przyszłego.

Odpowiadając na pytanie zawarte w wezwaniu do uzupełnienia opisu - czy wskazane we wniosku wyroby akcyzowe o kodach CN 3403 11 00 i 3403 91 00 są smarami plastycznymi, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. c ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2019 r. poz. 864 ze zm.) – Wnioskodawca stwierdza, że wymieniona ustawa nie zawiera definicji smarów plastycznych, nie powołuje się na żadną normę definiującą smary plastyczne i w związku z tym odpowiedź na to pytanie jest utrudniona i wymaga analizy wielu czynników.

Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego w piśmie z dn. 26.04.2019 r. - zgłoszeniu zainteresowania pracami nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw - proponuje następującą definicję smaru plastycznego: „smar plastyczny - środek smarny w rozumieniu polskiej normy PN-ISO 6743-9 o kodzie CN 2710 1999 lub pozycji CN 3403 składający się z bazy olejowej pochodzenia mineralnego, syntetycznego lub mieszaniny tych baz oraz środka zagęszczającego, którego właściwości wykluczają jego przeznaczenie jako paliwa silnikowego, dodatku do takiego paliwa, paliwa opałowego lub dodatku do takiego paliwa”.

Podstawą przyjętego systemu klasyfikacji smarów, a także ich właściwości eksploatacyjnych jest norma ISO 6743-9 oraz jej kolejne edycje, i niemiecka norma DIN 51825, od wielu lat stosowana w krajach europejskich jako jedyna norma przewidziana dla oceny smarów plastycznych do zastosowań przemysłowych.

Według normy DIN 51 825:2004 lubricants - lubricating greases k - classification and requirements: „smar plastyczny jest konsystentnym środkiem smarnym składającym się z oleju mineralnego l/lub oleju syntetycznego oraz środka zagęszczającego”.

Istnieje norma PN-ISO 6743-9:2009 środki smarowe, oleje przemysłowe i produkty podobne (klasa L). Klasyfikacja. Część 9: grupa X (smary plastyczne) norma jest tłumaczeniem angielskiej wersji normy ISO 6743-9:2003. Podstawą klasyfikacji smarów są następujące właściwości eksploatacyjne: minimalna i maksymalna temperatura pracy, zdolność smaru do zapewnienia właściwego smarowania w obecności wody i zapewnienia właściwej ochrony korozyjnej, a także zdolność smaru do zapewnienia właściwego smarowania węzłów tarcia w warunkach dużych nacisków.

Na podstawie wiedzy i doświadczenia Wnioskodawcy oraz informacji technicznych otrzymanych od producenta (w tym kart technicznych i kart charakterystyki - skrócony wyciąg z tych dokumentów w załączeniu - ORD-IN/A nr 1) Wnioskodawca może stwierdzić, że będące przedmiotem złożonego wniosku wyroby akcyzowe o kodach CN 3403 11 00 i 3403 91 00 pod względem chemicznym odpowiadają przytoczonym wyżej definicjom i opisom smarów plastycznych.

W załączniku ORD-in/A do pisma z 3 stycznia 2020 r. Wnioskodawca wskazał, niżej przytoczony, skrócony wyciąg z kart technicznych kart charakterystyki produktów. Stosownie do przedstawionego wyciągu:

  1. CN 3403 11 00
    • PELGRASSOL LP - syntetyczny, odporny na światło, stabilny elektrolitycznie środek natłuszczający
    • Budowa chemiczna: kombinacja tłuszczów syntetycznych z substancjami powierzchniowo-czynnymi,
    • PELGRASSOL SP - środek natłuszczający do wszystkich skór futerkowych
    • Budowa chemiczna: mieszanina naturalnych i syntetycznych emulgatorów i olejów,
    • PELLASTOL 94S - środek natłuszczający do skór meblowych i innych rodzajów bardzo miękkich skór
    • Budowa chemiczna: kombinacja olejów syntetycznych, zmiękczaczy i emulgatorów,
    • PELLASTOL ET - syntetyczny, odporny na światło środek natłuszczający do wszystkich rodzajów bardzo miękkich skór
    • Budowa chemiczna: kombinacja anionowych, silnie działających zmiękczaczy,
    • TALVOFLEX N11 - wysokowartościowy olej do stępy, specjalny do skór norek
    • Budowa chemiczna: lanolina z wysokowartościowymi olejami i tłuszczami naturalnymi i syntetycznymi,
    • TALVOFLEX CM - olej do stępy do wszystkich naturalnych skór futerkowych
    • Budowa chemiczna: mieszanina lanoliny, olejów naturalnych i syntetycznych,
    • OMBRELLON HFN - odporny na światło hydrofobowy środek natłuszczający do wszystkich rodzajów skór
    • Budowa chemiczna: zmiękczacze polimerowe z olejami syntetycznymi,
    • PRINOL FG-B - środek natłuszczający do skór samochodowych
    • Budowa chemiczna: kombinacja zmiękczaczy polimerowych, syntetycznych i naturalnych,
    • SYNCUROL SLS - odporny na światło i dający wysoką miękkość tłuszcz dla wszystkich typów skór
    • Budowa chemiczna: siarczanowane odpowiednio sulfonowane pochodne kwasów tłuszczowych z wyselekcjonowanymi węglowodorami,
    • ENSUL BM 80 - odporny na elektrolity środek natłuszczający do wszystkich bardzo miękkich rodzajów skór
    • Budowa chemiczna: kombinacja siarczynowanych olejów naturalnych ze zmiękczaczami syntetycznymi,
  2. CN 3403 91 00:
    • ENSUL AM 90 - odporny na elektrolity środek natłuszczający do skór o doskonałej miękkości
    • Budowa chemiczna: siarczynowany olej rybi,
    • ENSUL AM 80 – naturalny środek natłuszczający do skór o szczególnej miękkości
    • Budowa chemiczna: siarczynowany olej rybi,
    • PELGRASSOL SF – syntetyczny, odporny na elektrolity środek natłuszczający do skór futerkowych
    • Budowa chemiczna: kombinacja specjalnych emulgatorów i olejów syntetycznych,
    • PELLASTOL ES - syntetyczny, odporny na działanie światła środek natłuszczający do wszystkich rodzajów miękkich skór
    • Budowa chemiczna: sulfonian oleju syntetycznego
    • PELLASTOL XR - środek natłuszczający do wszystkich wierzchnich skór o ścisłym licu i skór podszewkowych
    • Budowa chemiczna: kombinacja naturalnych i syntetycznych olejów
    • PELLASTOL 2537 - odporny na światło syntetyczny środek natłuszczający do wszystkich rodzajów skór miękkich
    • Budowa chemiczna: kombinacja olejów syntetycznych i specjalnych zmiękczaczy,
    • PRINOL M 31 SPEZ. - środek do natłuszczania kąpielowego i szczotkowego .szczególnie skór dzikich zwierząt
    • Budowa chemiczna: siarczynowe oleje pochodzenia zwierzęcego,
    • PROVOL 100 - zawierający lanolinę środek natłuszczający do wszystkich rodzajów skór
    • Budowa chemiczna: syntetyczne i naturalne zmiękczacze na bazie lanoliny,
    • PROVOL BA - wysoce efektywny środek natłuszczający do skór odzieżowych, meblowych i innych - typu nappa
    • Budowa chemiczna: kombinacja naturalnych fosfolipidów ze zmiękczaczami syntetycznymi
    • PELLASTOL SFL- nierozpuszczalny w wodzie olej neutralny
    • Budowa chemiczna: triglicerydy,
    • TALVON LF 3069- środek natłuszczający do skór ciężkich i technicznych
    • Budowa chemiczna: siarczanowany, utwardzony olej naturalny,
    • TALVOFLEX SPV - olej do stępy, do wszystkich twardych skór futerkowych
    • Budowa chemiczna: mieszanina lanoliny oraz naturalnych i syntetycznych olejów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy środki natłuszczające przeznaczone i wykorzystywane do obróbki skór w procesie ich garbowania i wykończania, sklasyfikowane pod kodami CN 3403 11 00 i CN 3403 91 00, są wyrobami akcyzowymi, dla których stawka akcyzy przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu kształtuje się na poziomie zero?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 2 ust.1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. (Dz. U. z 2009 r. poz. 11) z późn. zmianami (Dz. U. z 2019 r. poz. 864, 1123, 1495, 1501, 1520, 1556) wyrobami akcyzowymi są m. in. wyroby energetyczne.

Z kolei art. 86 ust.1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym, wskazując katalog wyrobów energetycznych, wymienia wyroby objęte pozycją CN 3403. Przedmiotowa pozycja obejmuje zgodnie z ISZTAR 4 i Załącznikiem nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym „Preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z materiałów bitumicznych”. Wyroby z pozycji 3403 zostały wymienione w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym jako wyroby akcyzowe. Nie są wymienione w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym.

Analizując sprawę wysokości stawki podatku akcyzowego od wyrobów energetycznych o kodzie CN 3403 11 00 „Preparaty do obróbki materiałów włókienniczych, skór futerkowych lub pozostałych materiałów" (opis pozycji wg ISZTAR 4) i kodzie CN 3403 91 00 „Preparaty do obróbki materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów” (opis pozycji wg ISZTAR 4), należy wskazać, ze zmieniony przepis art. 89 ust. 1 pkt 1 - 15 ustawy o podatku akcyzowym określa stawki akcyzy dla poszczególnych wymienionych enumeratywnie wyrobów energetycznych. Ustala on w punkcie 11 c) dla „preparatów smarowych objętych pozycją CN 3403, z wyłączeniem smarów plastycznych objętych tą pozycją” akcyzę w wysokości 1180,00 zł/1000 litrów.

Ustawodawca wskazał więc wyraźnie tylko preparaty smarowe objęte pozycją CN 3403, nie wymienił tu drugiej części pozycji CN 3403 - po spójniku „oraz” - „preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów”. Wynika z tego, ze preparaty objęte pozycją CN 3403 niebędące preparatami smarowymi nie mają określonej realnej stawki podatku akcyzowego.

Smar wg Słownika Języka Polskiego PWN - „gęsta, oleista substancja do smarowania części maszyn, przyrządów itp. w celu zmniejszenia tarcia między nimi". Smary według Rozporządzenia Komisji (UE) 2017/2010 z dnia 9 listopada 2017 r. zmieniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1099/2008 w sprawie statystyki energii w odniesieniu do aktualizacji rocznych i miesięcznych statystyk dotyczących energii, Załącznika A pkt 3.4.20 - „węglowodory produkowane z produktów ubocznych destylacji; wykorzystywane głównie do zmniejszenia tarcia pomiędzy powierzchniami nośnymi. Pozycja ta obejmuje wszystkie gatunki gotowych olejów smarowych, od oleju wrzecionowego do oleju cylindrowego, oraz wykorzystywane w smarach stałych, olejach silnikowych, a także wszelkie gatunki olejów bazowych.”

Na podstawie powyższej analizy preparaty przeznaczone i wykorzystywane do natłuszczania skór objęte pozycją CN 3403 11 00 i pozycją CN 3403 91 00 nie mają określonej realnej stawki akcyzy, czyli akcyza dla nich wynosi zero.

Kod CN 3403 obejmuje bowiem 2 główne grupy produktów rozdzielone spójnikiem „oraz”: „preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z materiałów bitumicznych”.

Przedmiotowe produkty o kodach 3403 11 00 i 3403 91 00 należą do drugiej grupy produktów z kodu 3403 - preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z materiałów bitumicznych.

Zdaniem Wnioskodawcy produkty o kodach CN 3403 11 00 i CN 3403 91 00 nie podlegają pod art. 89 pkt 11 lit. c w części dotyczącej preparatów smarowych dla których ustalono akcyzę w wysokości 1180zł/1000 l (z wyłączeniem smarów plastycznych )

Na podstawie powyższej analizy produkty przeznaczone i wykorzystywane do natłuszczania skór objęte pozycją CN 3403 11 00 i pozycją CN 3403 91 00 nie mają określonej realnej stawki akcyzy, czyli akcyza dla nich wynosi zero.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2019 r. poz. 864 ze zm., dalej jako „ustawa o podatku akcyzowym”) Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycją CN 3403 (art. 86 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym).

W załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, pod pozycją 37, kod CN 3403, wskazano preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych.

W załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, nie wymieniono wyrobów o kodzie CN 3403.

Zgodnie z art. 89 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla:

1. węgla i koksu przeznaczonych do celów opałowych objętych pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 00 - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ);

2. benzyn silnikowych o kodach CN 2710 12 45 lub 2710 12 49 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1537,00 zł/1000 litrów;

3. (uchylony);

4. benzyn lotniczych o kodzie CN 2710 12 31, paliw typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 12 70 oraz nafty pozostałej o kodzie CN 2710 19 25 - 1822,00 zł/1000 litrów;

5. paliw do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 - 1446,00 zł/1000 litrów;

6. olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 43 i 2710 20 11 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1168,00 zł/1000 litrów;

7. (uchylony);

8. biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczonych do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN - 1168,00 zł/1000 litrów;

9. olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN od 2710 19 43 do 2710 19 48 i od 2710 20 11 do 2710 20 19, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów;

10. olejów opałowych o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 68 i od 2710 20 31 do 2710 20 39:

  1. z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów,
  2. pozostałych, niepodlegających obowiązkowi barwienia i znakowania na podstawie przepisów szczególnych - 64,00 zł/1000 kilogramów;

11. olejów i preparatów smarowych:

  1. olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99,
  2. olejów smarowych o kodzie CN 2710 20 90,
  3. preparatów smarowych objętych pozycją CN 3403, z wyłączeniem smarów plastycznych objętych tą pozycją
    • 1180,00 zł/1000 litrów;

12. gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych:

a. gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:

  • skroplonych - 670,00 zł/1000 kilogramów,
  • w stanie gazowym - 10,54 zł/1 gigadżul (GJ),

aa. gazu ziemnego o kodach CN 2711 11 00 i 2711 21 00 - 0 zł,

b. wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach:

  • biogazu, bez względu na kod CN - 0 zł,
  • wodoru i biowodoru o kodzie CN 2804 10 00 - 0 zł,

c. pozostałych - 14,22 zł/1 GJ;

13. gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ);

14. pozostałych paliw silnikowych - 1797,00 zł/1000 litrów;

15. pozostałych paliw opałowych:

  1. w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15°C jest:
    • niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 232,00 zł/1000 litrów,
    • równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 64,00 zł/1000 kilogramów,
  2. gazowych - 1,28 zł/gigadżul (GJ).

Stosownie natomiast do art. 89 ust. 2c ustawy o podatku akcyzowym stawka akcyzy na wyroby energetyczne niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca dokonywał i zamierza dokonać w przyszłości nabycia wewnątrzwspólnotowego środków natłuszczających stosowanych w procesie garbowania i wykończenia skór licowych i futerkowych o kodzie 3403 11 00 „Preparaty do obróbki materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów” oraz o kodzie CN 3403 91 00 „Preparaty do obróbki materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów.

Kody CN produktów Wnioskodawca uzyskał od producenta niemieckiego. Kody CN wymienionych wyrobów energetycznych podane zostaną na fakturze dostawcy. Podane przez Wnioskodawcę opisy wyrobów odpowiadają rzeczywistemu ich przeznaczeniu. Jak podkreślił Wnioskodawca nabywane środki Wnioskodawca sprzedaje w Polsce do garbarń i hurtowni garbarskich. Ponadto, stosownie do opisu zdarzenia przyszłego, środki te, zgodnie z przeznaczeniem, będą wykorzystywane w procesie garbowania i wykończania skór.

Wnioskodawca wskazał również, że będące przedmiotem złożonego wniosku wyroby akcyzowe o kodach CN 3403 11 00 i 3403 91 00 pod względem chemicznym odpowiadają definicjom i opisom smarów plastycznych.

Przedmiotem wątpliwości wnioskodawcy jest możliwość opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia środków natłuszczających przeznaczonych i wykorzystywanych do obróbki skór w procesie ich garbowania i wykończania, sklasyfikowanych pod kodami CN 3403 11 00 i CN 3403 91 00 stawką 0 zł w podatku akcyzowym.

Biorąc pod uwagę cytowane wyżej przepisy oraz okoliczności sprawy przedstawionej przez Wnioskodawcę, wskazać w pierwszej kolejności należy, że wyroby akcyzowe klasyfikowane do kodu CN 3403 są wyrobami energetycznymi, które są wymienione w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, a nie są jednocześnie wyrobami wymienionymi w załączniku nr 2 do tej ustawy.

Nadmienić należy, że zgodnie z opisem zawartym w klasyfikacji ISZTAR do wyrobów o kodzie CN 3403 11 00 zalicza się preparaty do obróbki materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów. Natomiast do wyrobów o kodzie CN 3403 91 00 zalicza się preparaty do obróbki materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów.

Mając powyższe na uwadze wskazać należy, że w opisie pozycji 37 załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym wśród wyrobów akcyzowych o kodzie CN 3403 należy wyróżnić preparaty smarowe oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów.

Stawką określoną w art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. c ustawy o podatku akcyzowym zostały objęte jedynie preparaty smarowe o kodzie CN 3403 z wyłączeniem smarów plastycznych.

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy wskazać należy, że wyroby o kodach CN 3403 11 00 i 3403 91 00 są wyrobami akcyzowymi wymienionymi w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, ale nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym. Zgodnie z opisem stanu faktycznego wyroby opisane we wniosku, jako niestanowiące preparatów smarowych o kodzie CN 3403, nie zostały również określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy o podatku akcyzowym.

Podnieść również należy, że zgodnie z przedstawionym opisem sprawy wyroby o kodach CN 3403 11 00 i 3403 91 00, których wewnątrzwspólnotowe nabycie planuje Wnioskodawca będą przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych, albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Właściwej stawki dla wyrobów określonych we wniosku, tj. wyrobów o kodach CN 3403 11 00 i 3403 91 00, określonych jako środki natłuszczające stosowane w procesie garbowanie i wykończania skór należy zatem upatrywać w art. 89 ust. 2c ustawy o podatku akcyzowym. Z treści tego przepisu wynika, że wyroby, które spełniają określone w nim warunki opodatkowane są stawką 0 zł. Aby wyroby mogły być opodatkowane stawką 0 zł przewidzianą w tym przepisie muszą być:

  • wyrobami innymi niż określone w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym,
  • wyrobami innymi niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy o podatku akcyzowym,
  • przeznaczone do celów innych niż opałowe , jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych, albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

W związku z powyższym, w sprawie objętej wnioskiem, warunki dla zastosowania stawki akcyzy 0 zł określone w art. 89 ust. 2c ustawy o podatku akcyzowego, będą spełnione w stosunku, do wyrobów o kodach CN 3403 11 00 i 3403 91 00, których nabycie wewnątrzwspólnotowe planuje Wnioskodawca.

Reasumując, do wyrobów o kodach CN 3403 11 00 i 3403 91 00 środków natłuszczających stosowanych w procesie garbowania i wykończania skór, opisanych we wniosku, nie znajdzie zastosowania stawka akcyzy określona w art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. c ustawy o podatku akcyzowym, lecz będą one opodatkowane stawką 0 zł w oparcie w art. 89 ust. 2c ustawy o podatku akcyzowym.

Tym samym oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie opodatkowania zerową stawką podatku nabywanych wyrobów, należało je uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w […], za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj