Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2.4011.113.2019.2.ENB
z 12 lutego 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2019 r. (data wpływu 11 grudnia 2019 r.), uzupełnionym w dniu 24 stycznia 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania należności zagranicznej otrzymanej w związku z pełnieniem służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 grudnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 24 stycznia 2020 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania należności zagranicznej otrzymanej w związku z pełnieniem służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest żołnierzem zawodowym, który pełnił zawodową służbę wojskową na stanowisku służbowym w D., w Belgii. Na stanowisko to został wyznaczony decyzją Ministra Obrony Narodowej z dnia (…). Stanowisko służbowe, które objął Wnioskodawca było stanowiskiem służbowym przeznaczonym dla żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa w strukturach organizacji międzynarodowych i międzynarodowych strukturach wojskowych.

Wnioskodawca obowiązki na wyznaczonym stanowisku objął z dniem (…) 2011 r. W okresie od (…) 2011 r. do (…) 2014 r. Wnioskodawca pełnił służbę wojskową w D. w …, w Belgii na stanowisku Specjalisty w wydziale ..., w oddziale rozpoznania, w pionie operacyjnym, w Dowództwie (…). Po zakończeniu kadencji na stanowisku służbowym powrócił do Polski w dniu (…) 2014 r.


Dowództwo (…) z siedzibą Belgii, posiada swoją pieczęć, zakres działania, obowiązki i strukturę organizacyjną i jest jednostką wojskową w strukturze dowodzenia NATO. (…) została utworzona w 2006 r. i podlega bezpośrednio Naczelnemu Dowódcy NATO w Europie i odpowiada m.in. za:


  • przygotowanie personelu do zdolności operacyjnego użycia na rozkaz Naczelnego Dowódcy NATO w Europie;
  • kierowanie, dowodzenie, rozwój i koordynację wszystkich czynności związanych z Wojskami Specjalnymi NATO;
  • przeciwdziałanie terroryzmowi;
  • przygotowanie Sił Odpowiedzi NATO jako Komponentu Wojsk Specjalnych NATO, wykorzystywanych do użycia w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom;
  • działania przeciw Hybrydowe;
  • planowanie obronne;
  • planowanie operacyjne;
  • synchronizację rozwoju zdolności Wojsk Specjalnych w NATO.


Zatem jednostka wojskowa NATO jaką jest (…) była przygotowywana dla celów udziału w konflikcie zbrojnym, również dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom w okresie służby Wnioskodawcy, czyli w okresie od (…) 2013 r. do (…) 2014 r.

Jednocześnie, NATO jest Paktem Obronnym, którego członkiem jest Rzeczpospolita Polska. NATO jest w ciągłym konflikcie i walce z terroryzmem, a żołnierze (w tym Wnioskodawca) są w ciągłej gotowości użycia w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych misji pokojowej, akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom.

Ponadto, w czasie pełnienia służby Wnioskodawca przebywał w Afganistanie, gdzie w dniach od (…) 2012 r. do (…) 2013 r. wykonywał zadania służbowe w ramach misji ISAF. Na mocy Obwieszczenia Ministra Spraw Zagranicznych z dnia 12 maja 2006 r. w sprawie uznania terytorium Islamskiego Państwa Afganistanu za strefę działań wojennych, od dnia 1 stycznia 2004 r. terytorium Islamskiego Państwa Afganistanu znajduje się w strefie działań wojennych.

W ramach wykonywanych obowiązków służbowych na zajmowanym stanowisku w (…) Wnioskodawca pełnił dyżur w składzie K. NATO, którego zadaniem było wzmocnienie sił państw sojuszniczych NATO poprzez reagowanie kryzysowe oraz zapobieganie aktom terroryzmu lub ich skutkom.

Równocześnie Wnioskodawca oświadcza, że będąc wyznaczonym na stanowisko służbowe poza granicami państwa nie przebywał w podróży zagranicznej. Przebywał bowiem na stanowisku, które było przeznaczone dla żołnierzy zawodowych i pełnił służbę, jako żołnierz zawodowy. Należy to rozumieć w ten sposób, że nie było to stanowisko dla członków służby zagranicznej, ale dla przedstawicieli sił zbrojnych.

Wnioskodawca będąc oficerem Wojska Polskiego, został wyznaczony na stanowisko służbowe w NATO (…) w Belgii, zgodnie z wyżej wymienioną decyzją.

(…) uczestniczyła w misji wzmocnienia NATO oraz państw sojuszniczych w zakresie wskazanym powyżej, a więc między innymi w zakresie planowania i realizacji czynności w walce z terroryzmem. Ponieważ służba Wnioskodawcy dotyczyła również Dowództwa (…), więc jednostka ta utrzymywała gotowość bojową oraz wspierała misję bojową NATO w Afganistanie, wzmacniając tym samym siły państw sojuszniczych zapobiegając aktom terroryzmu lub ich skutkom.

W ramach pełnienia zawodowej służby wojskowej na stanowisku służbowym w D. w Belgii Wnioskodawca otrzymywał należność zagraniczną, od której zostały pobrane zaliczki na podatek dochodowy i wynosiła ona za rok 2013: 139.569,54 zł, pobrana zaliczka: 25.122,58 zł, za rok 2014: 69.570,18 zł, pobrana zaliczka: 14.152,34 zł. Wypłaty należności zagranicznej oraz pobierania zaliczki na podatek dochodowy dokonywał Departament Administracyjny Ministerstwa Obrony Narodowej. Należność zagraniczna wypłacana była na podstawie odrębnych przepisów prawa, a przede wszystkim Rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych, którzy pełnią służbę poza granicami kraju. Wynagrodzenie wypłacane było w euro, ale dla celów podatkowych przeliczane było przez Departament Administracyjny MON na PLN w zakresie wyliczenia kwoty należności zagranicznych i pobierania zaliczki na podatek dochodowy. Wnioskodawca jest żołnierzem zawodowym i dla celów podatkowych posiada miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegając w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Przedmiotowy wniosek dotyczy lat 2013 oraz 2014.

Charakter pełnionych funkcji, przydział służbowy i cele struktury wojskowej, w ramach której służbę pełnił Wnioskodawca, wskazują, iż jednostka ta działa w celu stałego wspierania i wzmacniania sił tworzących ją państw, sił sojuszniczych w różnych formach, zarówno w czasie pokoju, jak i kryzysu i konfliktu zbrojnego. W okresie, w którym Wnioskodawca pełnił służbę w tej jednostce, jednostka ta wykonywała zadania, o których wspomniano powyżej, a więc w rozumieniu polskich przepisów i założeń ustawodawcy, działania jednostki zbieżne są z celami preferowanymi podatkowo, określonymi w art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Służba Wnioskodawcy spełnienia więc wszystkie kryteria formalne określone w art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W okresie od (…)2013 r. do (…) 2014 r. Wnioskodawca uczestniczył w realizacji celów określonych w art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - wskazanych we wniosku, a realizowanych przez jednostkę wojskową NATO jaką jest (…).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w opisanym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym, w związku z pełnieniem służby wojskowej w D., w Belgii, które to D. ma na celu stałe wzmacnianie sił państwa i sił sojuszniczych, należność zagraniczna podlega zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji, gdy jednostka wojskowa stacjonowała poza granicami kraju lub też wykonywała przy tym zadania w ramach objętych działaniami wojennymi lub misjami pokojowymi oraz misjami zapobieżenia terroryzmu, wyczerpuje kryteria postawione w art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym należność zagraniczna z tytułu pełnionej przez Wnioskodawcę służby powinna być zwolniona z podatku dochodowego. Przyznanie zwolnienia dla żołnierzy w składzie międzynarodowych jednostek wojskowych uzależnione jest od dodatkowych warunków związanych z :


  1. posiadaniem przez podatnika statusu żołnierza;
  2. otrzymywaniem przez nich świadczeń (przyznanych na podstawie odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw) wiążących się z wykonywaniem zadań poza granicami państwa;
  3. wykonywaniem zadań w składzie jednostki wojskowej;
  4. użyciem jednostki w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom.


Wnioskodawca zauważa, że został wyznaczony do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa, stosownie do art. 24 ust. 1 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych a wyznaczenie lub skierowanie żołnierza do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa nastąpiło w trybie rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa (a przedmiotowa sytuacja spełnia wszystkie te kryteria), więc wysokość i szczegółowe warunki przyznawania i wypłaty należności zagranicznej oraz innych świadczeń pieniężnych przysługujących żołnierzom zawodowym wyznaczonym, albo skierowanym do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa, określa rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej, wydane na podstawie art. 102 ust. 10 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz rozporządzenie w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa.

Okoliczności sprawy wskazują więc, że sytuacja, w której znajdował się Wnioskodawca spełnia wszystkie przesłanki zawarte w dyspozycji art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stosownie do powyższego, biorąc pod uwagę także orzecznictwo sądów administracyjnych, w przedmiotowej sprawie powstaje po stronie Wnioskodawcy uprawnienie do zwolnienia od podatku świadczeń, które stanowią należność zagraniczną.

Wnioskodawca podkreśla również, iż w ramach pełnienia misji wojskowej przebywał na terytorium Afganistanu, gdzie toczy się wojna i wykonywał zadania ściśle związane ze wzmacnianiem sił państw sojuszniczych i działaniami antyterrorystycznymi, a więc okoliczność ta jest szczególnie istotna. Pozwala ona na stwierdzenie, że w pełni odpowiada to stanowisku ustawodawcy, którego wolą było właśnie zwolnienie należności pieniężnych z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych otrzymywanych przez żołnierzy, którzy pełnili służbę w jednostce wojskowej użytej poza granicami państwa w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa, albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom.

Należy więc zwrócić uwagę, że wykładania celowościowa art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, iż identyfikacja beneficjentów zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 83 możliwa jest na gruncie wykładni językowej i nie ma potrzeby odwoływania się do innych przepisów na zasadzie wykładni systemowej, zewnętrznej. W rezultacie, w ocenie Wnioskodawcy, zwolnienie dla żołnierzy w składzie międzynarodowych jednostek wojskowych uzależniono od dodatkowych warunków, o których Wnioskodawca wspomniał powyżej, a które Wnioskodawca spełnia. W związku z tym świadczenie przyznane Wnioskodawcy powinno być zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych określają przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), a przebieg służby wojskowej żołnierzy zawodowych ustawa z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2019 r., poz. 330, z późn. zm.) oraz akty wykonawcze wydane na jej podstawie.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, żołnierz zawodowy może być wyznaczony lub skierowany do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa.


W myśl ust. 2 ww. przepisu do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa wyznacza:


  1. Minister Obrony Narodowej - żołnierzy zawodowych na stanowiska służbowe o stopniach etatowych od stopnia pułkownika (komandora) do stopnia generała (admirała) oraz na które wyznacza na podstawie przepisów odrębnych ustaw;
  2. dyrektor departamentu Ministerstwa Obrony Narodowej właściwego do spraw kadr - pozostałych żołnierzy zawodowych.

Do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa kieruje Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego (art. 24 ust. 3 cyt. ustawy).


Sytuacje, w których następuje wyznaczenie lub skierowanie żołnierza do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa, szczegółowy tryb postępowania przy wyznaczaniu lub kierowaniu, a także odwoływania do kraju z tej służby, jak również warunki przyznawania świadczeń żołnierzom zawodowym, reguluje rozporządzenie Rady Ministrów wydane na podstawie art. 24 ust. 8 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych.

W okresie wskazanym we wniosku było to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 16 września 2010 r. w sprawie pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa (Dz. U. Nr 184, poz. 1237, z późn. zm.). Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 2 i 4 tego rozporządzenia, wyznaczenie żołnierza do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa następuje w przypadkach pełnienia tej służby na stanowiskach służbowych bezpośrednio w strukturach organizacji międzynarodowych i międzynarodowych strukturach wojskowych, a także przy siłach zbrojnych albo przy innych strukturach obronnych państw obcych.


Z kolei jak stanowi § 4 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, skierowanie żołnierza do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa następuje w przypadkach pełnienia tej służby:


  1. w składzie jednostki wojskowej użytej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa (Dz. U. Nr 162, poz. 1117, z 2004 r. Nr 210, poz. 2135 oraz z 2009 r. Nr 79, poz. 669 i Nr 161, poz. 1278),
  2. w kwaterach głównych, dowództwach i sztabach misji organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych,
  3. jako obserwator wojskowy lub osoba posiadająca status obserwatora wojskowego w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych.


Zgodnie z art. 2 pkt 1 ww. ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa (Dz. U. z 2014 r., poz. 1510), użycie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa oznacza obecność jednostek wojskowych poza granicami państwa w celu udziału w:


  1. konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych,
  2. misji pokojowej,
  3. akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom.


Stosownie do postanowień art. 102 ust. 1 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, żołnierzowi zawodowemu wyznaczonemu do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa przysługuje uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia określonej dla stanowiska służbowego, na jakie został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa.

Z kolei żołnierzowi zawodowemu skierowanemu do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa przysługuje uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia według stanowiska służbowego zajmowanego przed skierowaniem (art. 102 ust. 2 cyt. ustawy).


Zgodnie zaś z art. 102 ust. 3 powyższej ustawy, żołnierzowi zawodowemu, o którym mowa w ust. 1, w czasie zajmowania stanowiska służbowego poza granicami państwa przysługują, wypłacane w walucie polskiej lub obcej:


  1. należność zagraniczna – na pokrycie zwiększonych kosztów związanych z pełnieniem obowiązków i funkcji poza granicami państwa, ustalona odpowiednio do zakresu ich pełnienia oraz kosztów utrzymania poza granicami państwa;
  2. jednorazowy zasiłek adaptacyjny – w przypadku wyznaczenia na okres powodujący zmianę miejsca zamieszkania.


Wysokość i szczegółowe warunki przyznawania i wypłaty należności zagranicznej oraz innych świadczeń pieniężnych przysługujących żołnierzom zawodowym wyznaczonym albo skierowanym do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa, określa rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej, wydane na podstawie art. 102 ust. 10 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, z dnia 5 marca 2010 r. w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa (Dz.U. z 2015 r., poz. 1578).


Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są świadczenia przyznane na podstawie odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw żołnierzom oraz pracownikom wojska wykonującym zadania poza granicami państwa:


  1. w składzie jednostki wojskowej użytej w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom,
  2. jako obserwator wojskowy lub osoba posiadająca status obserwatora wojskowego w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych

- z wyjątkiem wynagrodzenia za pracę oraz uposażeń i innych należności pieniężnych przysługujących z tytułu pełnienia służby.


Jak wynika ze stanu faktycznego wniosku oraz jego uzupełnienia, Wnioskodawca jest żołnierzem zawodowym, który pełnił zawodową służbę wojskową na stanowisku służbowym w D., w Belgii. Na stanowisko to został wyznaczony decyzją Ministra Obrony Narodowej z dnia (…) 2011 r. Stanowisko służbowe, które objął Wnioskodawca było stanowiskiem służbowym przeznaczonym dla żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa w strukturach organizacji międzynarodowych i międzynarodowych strukturach wojskowych.

Wnioskodawca obowiązki na wyznaczonym stanowisku objął z dniem (…)2011 r. W okresie od (…)2011 r. do (…)2014 r. Wnioskodawca pełnił służbę wojskową w D., w Belgii na stanowisku Specjalisty w wydziale ..., w oddziale rozpoznania, w pionie operacyjnym, w D. Po zakończeniu kadencji na stanowisku służbowym powrócił do Polski w dniu 30 czerwca 2014 r.

Jednocześnie, NATO jest Paktem Obronnym, którego członkiem jest Rzeczpospolita Polska. NATO jest w ciągłym konflikcie i walce z terroryzmem, a żołnierze (w tym Wnioskodawca) są w ciągłej gotowości użycia w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych misji pokojowej, akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom.

Ponadto, w czasie pełnienia służby Wnioskodawca przebywał w Afganistanie, gdzie w dniach od (…)2012 r. do (…)2013 r. wykonywał zadania służbowe w ramach misji ISAF. Na mocy Obwieszczenia Ministra Spraw Zagranicznych z dnia 12 maja 2006 r. w sprawie uznania terytorium Islamskiego Państwa Afganistanu za strefę działań wojennych, od dnia 1 stycznia 2004 r. terytorium Islamskiego Państwa Afganistanu znajduje się w strefie działań wojennych.

W ramach wykonywanych obowiązków służbowych na zajmowanym stanowisku w (…) Wnioskodawca pełnił dyżur w składzie K. NATO, którego zadaniem było wzmocnienie sił państw sojuszniczych NATO poprzez reagowanie kryzysowe oraz zapobieganie aktom terroryzmu lub ich skutkom.

Charakter pełnionych funkcji, przydział służbowy i cele struktury wojskowej, w ramach której służbę pełnił Wnioskodawca, wskazują, iż jednostka ta działa w celu stałego wspierania i wzmacniania sił tworzących ją państw, sił sojuszniczych w różnych formach, zarówno w czasie pokoju, jak i kryzysu i konfliktu zbrojnego. W okresie, w którym Wnioskodawca pełnił służbę w tej jednostce, jednostka ta wykonywała zadania, o których wspomniano powyżej, a więc w rozumieniu polskich przepisów i założeń ustawodawcy, działania jednostki zbieżne są z celami preferowanymi podatkowo, określonymi w art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W okresie od (…)2013 r. do (…)2014 r. Wnioskodawca uczestniczył w realizacji celów określonych w art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - wskazanych we wniosku, a realizowanych przez jednostkę wojskową NATO jaką jest (…).

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że należność zagraniczna wypłacona Wnioskodawcy w latach 2013-2014, jako żołnierzowi zawodowemu, wyznaczonemu decyzją Ministra Obrony Narodowej do pełnienia służby poza granicami państwa i uczestniczącemu w realizacji celów D., użytego w celu stałego wspierania i wzmacniania sił państw tworzących jednostkę wojskową NATO, sił sojuszniczych w różnych formach, zarówno w czasie pokoju, jak i kryzysu i konfliktu zbrojnego, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj