Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1042/11-5/KAN
z 24 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-1042/11-5/KAN
Data
2011.11.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
szkolenie
usługi szkoleniowe
zwolnienie


Istota interpretacji
zwolnienie usług szkoleniowych



Wniosek ORD-IN 301 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2011 r. (data wpływu 2 września 2011 r.) uzupełnionym w dniu 12 września 2011r. (data wpływu 14 września 2011 r.) na wezwanie z dnia 8 września 2011 r., oraz pismem z dnia 9.11.2011r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia usług szkoleniowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 września 2011 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony w dniu 12 września 2011r. (data wpływu 14 września 2011 r.) na wezwanie z dnia 8 września 2011 r., oraz pismem z dnia 9.11.2011r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia usług szkoleniowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka Komandytowa rozpoczęła w sierpniu 2011r. realizację umowy szkoleniowej dla firmy, która uzyskała 70% dofinansowania z Europejskiego Funduszu Społecznego na szkolenia zawodowe dla swoich pracowników, w ramach zawartej umowy z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, działanie Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2.1.1. W ramach podpisanej z firmą umowy szkoleniowej M. świadczy usługi szkoleniowo-doradcze wraz z pełną obsługą logistyczną (zapewnienie noclegu i wyżywienia dla uczestników oraz sali szkoleniowej), przygotowaniem materiałów szkoleniowych, przeprowadzaniem badań i ewaluacji projektu.

Według zawartej umowy M. planuje wystawiać płatnikowi fakturę zbiorczą za przeprowadzone szkolenia wraz z pełną obsługą logistyczną oraz faktury na pozostałe świadczenia będące przedmiotem umowy.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca zaznaczył, że świadczy usługi dla firmy E. S.A., a świadczone usługi są usługami kształcenia zawodowego.

Wnioskodawca zaznacza, iż przedmiotem jest podstawowa usługa szkoleniowa wraz z dodatkowymi świadczeniami tj. zagwarantowanie uczestnikom szkoleń wyżywienia, zakwaterowania, sali szkoleniowej oraz materiałów szkoleniowych.

W ramach podpisanej z firmą E. SA umowy szkoleniowej M. i O. Sp. K. świadczy usługi (traktowane jako odrębne działania):

  1. szkoleniowe wraz z pełną obsługą Logistyczną (zapewnienie noclegu i wyżywienia dla uczestników oraz sali szkoleniowej), przygotowaniem materiałów szkoleniowych,
  2. badań i ewaluacji projektu
  3. doradcze.

Usługi dodatkowe do szkoleń, rozumiane jako zagwarantowanie uczestnikom szkoleń wyżywienia, zakwaterowania, sali szkoleniowej oraz materiałów szkoleniowych —traktowane jako dostawy towarów lub świadczenia usług są ściśle związane z usługą podstawową do przeprowadzanych przez firmę M. i O. Sp.K. szkoleń zawodowych dofinansowanych w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego oraz są niezbędne do wykonania usługi podstawowej.

Ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika M. i O. Sp.K. przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W związku z opisanym zdarzeniem przyszłym Spółka Komandytowa zadaje pytanie dotyczące ujęcia podatku od towarów i usług na wystawianych fakturach za przeprowadzane szkolenia wraz z pełną obsługą logistyczną rozumianą jako zagwarantowanie uczestnikom szkoleń wyżywienia, zakwaterowania, sali szkoleniowej oraz przygotowanie materiałów szkoleniowych...

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle obowiązujących przepisów, podatnik stoi na stanowisku, iż faktury za przeprowadzane szkolenia wraz z pełną obsługą logistyczną rozumianą jako zagwarantowanie uczestnikom szkoleń wyżywienia, zakwaterowania, sali szkoleniowej oraz przygotowanie materiałów szkoleniowych powinny być zwolnione z podatku od towarów i usług, ponieważ usługa kształcenia zawodowego sfinansowana w 70 % ze środków publicznych, a zapłata za usługę szkoleniową nastąpi ze środków uwzględnionych w realizowanym projekcie „Expert Finansowy” na nabycie tego rodzaju usługi (szkolenia), zaś faktura wystawiona przez podmiot realizujący usługę (szkolenie) będzie stanowiła dowód poniesienia kosztu przewidzianego w planie wydatków projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity, Dz. U. z 2011r. Nr 177 poz. 1054), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 226 poz. 1476 ). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczących tej tematyki do treści ustawy.

Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej. Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów. Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Równocześnie na podstawie uregulowań zawartych w pkt 29 niniejszego artykułu zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73 poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy.

Z kolei od 1 lipca 2011r. weszły przepisy rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011r. z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U.UE L z dnia 23 marca 2011 r.) według których, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Powołane przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca Spółka Komandytowa rozpoczęła w sierpniu 2011r. realizację umowy szkoleniowej dla firmy, która uzyskała 70% dofinansowania z Europejskiego Funduszu Społecznego na szkolenia zawodowe dla swoich pracowników, w ramach zawartej umowy z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, działanie Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2.1.1.

W ramach podpisanej z firmą umowy szkoleniowej M. świadczy usługi szkoleniowo-doradcze wraz z pełną obsługą logistyczną (zapewnienie noclegu i wyżywienia dla uczestników oraz sali szkoleniowej), przygotowaniem materiałów szkoleniowych, przeprowadzaniem badań i ewaluacji projektu.

Według zawartej umowy M. planuje wystawiać płatnikowi fakturę zbiorczą za przeprowadzone szkolenia wraz z pełną obsługą logistyczną oraz faktury na pozostałe świadczenia będące przedmiotem umowy.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca zaznaczył, że świadczy usługi dla firmy E. S.A., a świadczone usługi są usługami kształcenia zawodowego.

Wnioskodawca zaznacza, iż przedmiotem wniosku jest podstawowa usługa szkoleniowa wraz z dodatkowymi świadczeniami tj. zagwarantowanie uczestnikom szkoleń wyżywienia, zakwaterowania, sali szkoleniowej oraz materiałów szkoleniowych.

W ramach podpisanej z firmą E. SA umowy szkoleniowej M. i O. Sp. K. świadczy usługi (traktowane jako odrębne działania):

  1. szkoleniowe wraz z pełną obsługą logistyczną (zapewnienie noclegu i wyżywienia dla uczestników oraz sali szkoleniowej), przygotowaniem materiałów szkoleniowych,
  2. badań i ewaluacji projektu
  3. doradcze.

Usługi dodatkowe do szkoleń, rozumiane jako zagwarantowanie uczestnikom szkoleń wyżywienia, zakwaterowania, sali szkoleniowej oraz materiałów szkoleniowych —traktowane jako dostawy towarów lub świadczenia usług są ściśle związane z usługą podstawową do przeprowadzanych przez firmę M. i O. Sp.K. szkoleń zawodowych dofinansowanych w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego oraz są niezbędne do wykonania usługi podstawowej.

Ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika M. i O. Sp.K. przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Z powyższego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi szkolenia dla firmy E. S.A., usługi te prowadzone są w ramach zawartej umowy z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, działanie Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2.1.1., który jest finansowany w 70 % ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego czyli ze środków publicznych.

Wnioskodawca jest podwykonawcą usługi Zleceniodawcy, który jest bezpośrednim beneficjentem środków publicznych. Wnioskodawca jako podwykonawca usług otrzymuje zapłatę bezpośrednio od Zleceniodawcy, który uzyskał prawo do realizacji umowy i środki na jej sfinansowanie.

Zatem biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powyższe przepisy należy stwierdzić, iż świadczone przez Wnioskodawcę szkolenia mieszczą się w usługach kształcenia zawodowego. Spełniona jest również przesłanka zastosowania tego przepisu, a mianowicie fakt, iż usługa finansowana jest w wysokości 70 % ze środków publicznych.

Należy podkreślić, że zwolnienie usług szkoleniowych, które będą finansowane ze środków publicznych przysługuje jedynie w sytuacji, jeżeli środki, którymi zleceniodawca zapłaci Wnioskodawcy, będą środkami wydatkowanymi przez zleceniodawcę jako środki publiczne, tj. np. w przypadku szkoleń realizowanych w związku z tzw. projektami unijnymi będą to środki uwzględnione w realizowanym przez zleceniodawcę projekcie właśnie na nabycie tego rodzaju usługi szkoleniowej, a wystawiona przez Wnioskodawcę faktura będzie stanowić dla zleceniodawcy dowód poniesienia wydatku przewidzianego w planie realizowanego przez zleceniodawcę projektu.

Przedmiotowe usługi szkoleniowe mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c oraz na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku, gdy będą one finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Wskazane powyżej zwolnienia obejmują również dostawę towarów oraz świadczenie usług ściśle związane ze szkoleniami. Z wniosku wynika bowiem, iż usługi szkoleniowe oferowane przez Wnioskodawcę, w ramach których organizowane będą szkolenia są usługami kompleksowymi, na które składają się również świadczenia takie jak zapewnienie noclegu i wyżywienia dla uczestników oraz sali szkoleniowej, przygotowanie materiałów szkoleniowych.

Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy o VAT, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Z art. 43 ust. 17a ustawy wynika, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

W myśl natomiast § 13 ust. 8 cyt. rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługę podstawową.

Ponadto § 13 ust. 9 rozporządzenia stanowi, iż zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem że:

  1. są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, lub
  2. ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zatem biorąc pod uwagę treść cyt. przepisów oraz uwzględniając fakt, iż świadczenia dodatkowe takie jak dostęp do odpowiednio wyposażonych sal, zakwaterowanie, wyżywienie, dostarczanie materiałów szkoleniowych - są elementem kompleksowej usługi szkoleniowej finansowanej w co najmniej 70% ze środków publicznych – należy stwierdzić, iż te świadczenia dodatkowe również korzystają ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego dla danej usługi szkoleniowej. Ponadto Wnioskodawca jest podmiotem świadczącym usługę główną - tj. szkoleniową, a ww. świadczenia dodatkowe towarzyszące tej usłudze są ściśle z nią związane oraz Wnioskodawca nie ma na celu osiągnięcie dodatkowych dochodów z tyt. ich zrealizowania, tym samym spełnione są wszystkie przesłanki do zastosowania zwolnienia do kompleksowej usługi szkoleniowej.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj