Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-3.4011.806.2019.2.ST
z 19 lutego 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 grudnia 2019 r. (data wpływu 31 grudnia 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 lutego 2020 r. (data wpływu 12 lutego 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z udostępnieniem samochodu służbowego wraz z kierowcą w celu wykonywania obowiązków służbowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z udostępnieniem samochodu służbowego wraz z kierowcą w celu wykonywania obowiązków służbowych.

Z uwagi na braki formalne wniosku, Organ podatkowy pismem z dnia 4 lutego 2020 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.806.2019.1.ST (doręczonym w dniu 4 lutego 2020 r.) wezwał Wnioskodawcę na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) do jego uzupełnienia, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia. W odpowiedzi na ww. wezwanie w dniu 12 lutego 2020 r. wpłynęło pismo z dnia 6 lutego 2020 r. stanowiące uzupełnienie wniosku (nadane w dniu 6 lutego 2020 r.), do którego załączono brakujące pełnomocnictwo udzielone przez Wnioskodawcę Panu ….

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

… w … (dalej również jako: „…”, „jednostka” lub „Wnioskodawca”) jest zakładem budżetowym Gminy Miejskiej …, którego przedmiotem działalności jest realizacja zadań wynikających z aktów prawnych dotyczących cmentarzy komunalnych, związanych przede wszystkim z przygotowaniem i realizacją inwestycji, remontów i eksploatacji terenów cmentarnych, chowaniem zwłok, ekshumacją, utrzymaniem właściwego stanu technicznego, użytkowego i estetycznego obiektów, terenów i urządzeń cmentarnych, prowadzeniem ewidencji pochowań i pobieraniem opłat za korzystanie z cmentarzy i urządzeń cmentarnych.

Zgodnie z obwiązującym statutem, nadanym uchwałą Rady Miasta … z dnia …, przedmiotem działalności … jest:

  1. Urządzanie, eksploatacja i zarządzanie cmentarzy komunalnych oraz obiektów znajdujących się na ich terenie.
  2. Wskazywanie potrzeb rozwoju cmentarnictwa i uczestniczenie w opracowaniu programów zakładania nowych cmentarzy komunalnych, rozbudowy istniejących obiektów. Ścisła współpraca w realizacji tych zadań z wykonawcami robót.
  3. Zawieranie umów na prowadzenie inwestycji cmentarnych oraz pełnienie funkcji inwestora bezpośredniego lub zastępczego.
  4. Prowadzenie działań związanych z zagospodarowaniem, konserwacją i remontami zieleni wysokiej i niskiej na terenach cmentarzy komunalnych.
  5. Kontrola nad terminowym, jakościowym przebiegiem nadzorowanych robót w zakresie budowy, rozbudowy, remontów cmentarzy komunalnych i urządzeń cmentarnych.
  6. Prowadzenie racjonalnej polityki terenami cmentarnymi  przygotowanie kwater grzebalnych do pochowań i budów, z wyznaczeniem miejsc pod groby ziemne i murowane, zgodnie z planem zagospodarowania cmentarza.
  7. Utrzymywanie we właściwym stanie technicznym i użytkowym obiektów i urządzeń cmentarnych (domy pogrzebowe, chłodnie, WC, studnie, ogrodzenia, budynki, czystość alejek, kwater grzebalnych, wysypek wewnętrznych).
  8. Współpraca z konserwatorem zabytków i ochrony przyrody dotycząca obiektów zabytkowych zlokalizowanych na terenie cmentarzy komunalnych w zakresie prowadzenia ewidencji obiektów, prac konserwatorskich i remontowych.
  9. Opracowanie projektów regulaminów odnośnie zasad korzystania z obiektów, urządzeń i terenów cmentarzy komunalnych.
  10. Świadczenie usług grabarskich, tj. kopanie grobu, pochowanie i zasypywanie grobu, rozbiórka i prowizoryczne ustawienie nagrobka, otwarcie i zamknięcie grobu murowanego oraz ekshumacja.
  11. Prowadzenie ksiąg cmentarnych.
  12. Prowadzenie ewidencji pochowań do grobów ziemnych i murowanych.
  13. Wydawanie zezwoleń na ekshumację i porządkowanie grobów murowanych.
  14. Wydawanie zezwoleń na pochowanie w istniejących grobach ziemnych i murowanych na wniosek osób będących ich dysponentami.
  15. Prowadzenie ewidencji miejsc przeznaczonych do przekopania oraz przydział miejsc zastępczych.
  16. Ogłaszanie w styczniu każdego roku w środkach masowego przekazu komunikatu o upływie terminu nienaruszalności grobu ziemnego opłaconego przed 20 laty.
  17. Przenoszenie uprawnień do stałych grobów ziemnych oraz grobowców o uregulowanym stanie prawnym.
  18. Prowadzenie ewidencji zastrzeżeń dot. grobów ziemnych stałych i grobowców.
  19. Wytyczanie grobów murowanych.
  20. Budowa i sprzedaż części podziemnej grobu murowanego.
  21. Badania warunków technicznych odnośnie budowy grobu murowanego w miejscu istniejącego ziemnego.
  22. Sporządzanie i wydawanie zezwoleń na budowę grobów murowanych i nagrobków.
  23. Nadzór techniczny nad prawidłowym wykonaniem budowanych grobów i nagrobków, nadzór nad właściwym prowadzeniem prac oraz stosowanie sankcji w stosunku do tych, którzy nie przestrzegają ustaleń regulaminowych i obowiązujących przepisów.
  24. Ustalanie cen za korzystanie z urządzeń i obiektów cmentarnych, które zatwierdza Prezydent Miasta ….
  25. Opracowanie planów rzeczowych i finansowych dla działalności jednostki.

… zarządza i administruje 12 cmentarzami komunalnymi o łącznej powierzchni 134 ha, zlokalizowanymi w różnych częściach Gminy Miejskiej …, tj.:

  1. Cmentarz …, ul. …,
  2. Cmentarz …, ul. …,
  3. Cmentarz …, ul. …,
  4. Cmentarz …, ul. …,
  5. Cmentarz …, ul. …,
  6. Cmentarz …, ul. …,
  7. Cmentarz …, Al. …,
  8. Cmentarz …, ul. …,
  9. Cmentarz …, ul. …,
  10. Cmentarz …, ul. …,
  11. Cmentarz …, ul. …,
  12. Cmentarz …, ul. ….

Na czele … stoi Dyrektor, który kieruje jednostką jednoosobowo i ponosi odpowiedzialność za całokształt Jej pracy oraz osiągnięte przez Nią wyniki. Obowiązki służbowe, związane z pełnieniem funkcji Dyrektora …, wymagają pozostawania przez niego w stałej gotowości do podjęcia pracy oraz pełnienia obowiązków służbowych także poza wyznaczonymi godzinami pracy. Dyrektor … musi mieć możliwość natychmiastowego dotarcia na teren nadzorowanych cmentarzy, szczególnie w przypadkach awaryjnych, takich jak np. pożary, włamania, huragany, powodzie, ale również w związku z realizacją codziennych obowiązków służbowych wymagających wizyty na terenie poszczególnych cmentarzy.

Mając na uwadze powyższą specyfikę pracy Dyrektora …, wymagającą od niego stałej dyspozycyjności, gotowości do podjęcia realizacji obowiązków służbowych również poza standardowymi godzinami pracy, a przede wszystkim znacznej mobilności, jednostka rozważa udostępnienie Dyrektorowi samochodu służbowego wraz z kierowcą, co umożliwiłoby Dyrektorowi sprawniejsze realizowanie codziennych obowiązków służbowych, wykonywanych w różnych, niejednokrotnie bardzo odległych od siebie miejscach na terenie Gminy Miejskiej …. Samochód ten byłby prowadzony wyłącznie przez kierowcę będącego pracownikiem jednostki. Byłby on wykorzystywany na cele służbowych przejazdów Dyrektora, w tym również przejazdów pomiędzy miejscem zamieszkania Dyrektora, a miejscami realizacji obowiązków służbowych przez Dyrektora, takimi jak:

  • siedziba …,
  • lokalizacje poszczególne cmentarze komunalne,
  • Urząd Miasta …,
  • siedziby innych podmiotów, takich jak: sądy, inne jednostki organizacyjne Gminy Miejskiej …, urzędy, inne instytucje, etc.

Samochód służbowy, po zakończeniu dnia pracy, byłby garażowany na terenie zamkniętym, na działce należącej do Gminy Miejskiej … powierzonej przez Gminę …. Miejsce garażowania samochodu nie jest zlokalizowane obok miejsca zamieszkania Dyrektora ...

Celem udostępnienia Dyrektorowi samochodu służbowego wraz z kierowcą byłoby zatem wyłącznie umożliwienie mu należytej i efektywnej realizacji zadań i obowiązków służbowych oraz związanych z pełnioną funkcją wymagań odnośnie dyspozycyjności i mobilności. Samochód służbowy byłby wykorzystywany na powyższe cele w dniach wykonywania pracy przez Dyrektora jednostki. Samochód nie byłby udostępniany Dyrektorowi poza okresami wykonywania przez niego obowiązków służbowych, np. podczas urlopu, zwolnienia lekarskiego, etc.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym wyżej zdarzeniu przyszłym, Dyrektor, któremu udostępniony zostanie samochód służbowy wraz z kierowcą, w celu należytego wywiązywania się przez niego z obowiązków służbowych, korzystający z przedmiotowego pojazdu, w celu dojazdu z miejsca zamieszkania do miejsca wykonywania obowiązków służbowych i z powrotem, uzyska z tego tytułu przychód, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, w odniesieniu do którego Wnioskodawca będzie musiał wypełniać obowiązki płatnika ww. podatku?

Zdaniem Wnioskodawcy, Dyrektor, któremu udostępniony zostanie samochód służbowy wraz z kierowcą, w celu należytego wywiązywania się przez niego z obowiązków służbowych, korzystając z przedmiotowego samochodu, w celu dojazdu z miejsca zamieszkania do miejsca wykonywania obowiązków służbowych i z powrotem do miejsca zamieszkania, nie uzyskuje z tego tytułu przychodu, podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a tym samym na … nie ciążą w tym przypadku obowiązki płatnika. Przejazdy Dyrektora udostępnionym mu samochodem służbowym, pomiędzy miejscem zamieszkania, a miejscem wykonywania obowiązków służbowych, stanowią realizację jego obowiązków służbowych. Zatem, zdaniem Wnioskodawcy, w powyższym przypadku regulacje zawarte w art. 12 ust. 1-3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.; dalej: UPDOF), nie będą miały zastosowania, a w efekcie na … nie będą ciążyły z tego tytułu obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, o których mowa w art. 31 UPDOF.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 UPDOF, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Dochód to przychód z danego źródła przychodów pomniejszony o koszty uzyskania przychodu.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 UPDOF, przychodami są co do zasady, otrzymywane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 12 ust. 1 UPDOF, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

W myśl art. 31 UPDOF, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy  wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

W sytuacji, w której … oddaje do dyspozycji Dyrektorowi samochód służbowy, w celu umożliwienia mu należytej realizacji obowiązków służbowych, żadne nieodpłatne świadczenie po stronie Dyrektora jednostki nie powstaje. Mając na uwadze wymaganą od Dyrektora dyspozycyjność, mobilność oraz stałą gotowość do wykonywania pracy, a przede wszystkim fakt, że wykonuje on często swoje obowiązki w różnych miejscach poza siedzibą …, finansowanie przez … kosztów przejazdów pomiędzy miejscem zamieszkania Dyrektora, a miejscem wykonywania jego obowiązków, nie stanowi dla Dyrektora dodatkowego przychodu ze stosunku pracy, gdyż jest to związane jedynie z realizacją jego obowiązków służbowych.

Powyższe stanowisko potwierdzają interpretacje Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, w tym, m.in.:

  • nr 0112-KDIL3-1.4011.279.2018.3.GM z dnia 2 sierpnia 2018 r.,
  • nr 0115-KDIT2-2.4011.424.2019.1.MD z dnia 11 grudnia 2019 r.,
  • nr 0113-KDIPT2-3.4011.28.2019.1.MS z dnia 13 marca 2019 r.

Skoro udostępnienie Dyrektorowi samochodu służbowego wraz z kierowcą celem realizacji przejazdów służbowych, w tym przejazdów pomiędzy miejscem zamieszkania, a miejscem realizacji obowiązków służbowych przez Dyrektora, nie prowadzi do powstania po stronie Dyrektora przychodu podatkowego, to … jako płatnik nie jest zobowiązany do naliczania i odprowadzania zaliczki na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych z tego tytułu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Ponadto organ wskazuje, że zgodnie z treścią art. 14b § 1 ww. ustawy – Ordynacja podatkowa Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Zatem, interpretacje indywidualne prawa podatkowego wydawane są wyłącznie na wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie. Zainteresowanym jest każdy, kto złoży wniosek w sprawie indywidualnej, która jego dotyczy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. Pełna weryfikacja prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy może być dokonana jedynie w toku ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy Ordynacja podatkowa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj