Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.49.2020.1.JŻ
z 4 marca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2020 r. (data wpływu 4 lutego 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 4 lutego 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „(…)”.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Gmina A. podpisała w dniu … umowę o dofinansowanie projektu „(…)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020 Oś priorytetowa VIII: Infrastruktura dla usług użyteczności publicznej, działanie 8.6. Inwestycja na rzecz rozwoju lokalnego. Inwestycja będzie realizowana przez Gminę w partnerstwie ze B.

Właścicielem świetlicy wiejskiej w C. jest Gmina A., która jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.


Realizacja zadania ma na celu uporządkowanie i zagospodarowanie przestrzeni publicznej, która będzie dostępna dla lokalnych mieszkańców. Gmina ma zamiar wykonać roboty budowlane w świetlicy i na przyległym placu na potrzeby Centrum Aktywności Lokalnej. Zarówno świetlica, jak i przyległy plac ma być dostępny dla mieszkańców i turystów przez cały czas. Świetlica wraz z placem zyska nowe funkcje kulturowe, społeczne oraz rekreacyjne. Teren zostanie uporządkowany oraz zagospodarowany w taki sposób, żeby był dostępny dla osób niepełnosprawnych. Na placu ma być wykonana wiata rekreacyjna drewniana, boisko do badmintona, siłownia, plac zabaw oraz parkingi i chodniki. Cały teren ma zostać ogrodzony.


Przebudowana świetlica wiejska wraz z przyległym placem będzie wykorzystywana do realizacji działań w zakresie wsparcia społecznego (integracja mieszkańców, aktywizacja seniorów, promocja aktywnego i zdrowego życia), organizacji wydarzeń kulturalnych, promocji i edukacji w zakresie lokalnego dziedzictwa historycznego i przyrodniczego, spotkań okolicznościowych, edukacyjnych oraz sportowych. Do zadań Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, między innymi utrzymywanie gminnych obiektów użyteczności publicznej i działalność kulturalna.

Realizacja zadania pn. (…), ma na celu poprawę jakości życia mieszkańców gminy A. poprzez komplementarne działania w sferach społecznych, gospodarczych, przestrzenno-funkcyjnych, technicznych oraz środowiskowych.


Świetlica będzie służyła do organizowania imprez kulturalnych, zebrań wiejskich i rad sołeckich. Przebudowa i adaptacja budynku i przestrzeni nada im nowe funkcje: kulturowe, społeczne, rekreacyjne oraz edukacyjne. Po zakończeniu realizacji projektu obiekt będzie finansowany i zarządzany przez Gminę, w zakresie bieżącego funkcjonowania obiektu - środki finansowe na funkcjonowanie placówki będą pochodziły z budżetu Gminy. Budynek, w którym nastąpi realizacja inwestycji, nie zmieni swojego przeznaczenia przez kolejnych 5 lat, nie dojdzie do zmiany charakteru lub warunków realizacji projektu lub uzyskania nieuzasadnionej korzyści przez Gminę. Projekt po jego zakończeniu, będzie funkcjonować przez co najmniej 5 lat. W związku z użytkowaniem świetlicy w C. wraz z przyległym placem na potrzeby Centrum (…)Aktywności Lokalnej, Gmina nie będzie uzyskiwała dochodów.

Faktury za roboty budowlane w związku z realizacją projektu będą wystawiane na Gminę A.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Gmina A. będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług może dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur za roboty budowlane?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wszystkie wydatki związane z realizacją zadania inwestycyjnego „(…)”, ponieważ nie zostanie spełniony podstawowy warunek umożliwiający podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jakim jest bezpośredni związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Końcowy efekt realizacji projektu nie będzie w żadnym zakresie związany z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Gmina realizując przedmiotowy projekt nie działa w charakterze podatnika VAT, ponieważ do zadań Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, między innymi utrzymywanie gminnych obiektów użyteczności publicznej i działalność kulturalna.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106) – zwanej dalej ustawą – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.


Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Z przedstawionych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie takich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).


Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur za roboty budowlane nie będzie spełniony, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – w związku z użytkowaniem świetlicy w C. wraz z przyległym placem na potrzeby Centrum (…), Gmina nie będzie uzyskiwała dochodów. Jak wskazano realizacja zadania ma na celu uporządkowanie i zagospodarowanie przestrzeni publicznej, która będzie dostępna dla lokalnych mieszkańców. Zarówno świetlica, jak i przyległy plac ma być dostępny dla mieszkańców i turystów przez cały czas. Realizacja zadania pn. (…), ma na celu poprawę jakości życia mieszkańców gminy A. poprzez komplementarne działania w sferach społecznych, gospodarczych, przestrzenno-funkcyjnych, technicznych oraz środowiskowych. Przebudowana świetlica wiejska wraz z przyległym placem będzie wykorzystywana do realizacji działań w zakresie wsparcia społecznego (integracja mieszkańców, aktywizacja seniorów, promocja aktywnego i zdrowego życia), organizacji wydarzeń kulturalnych, promocji i edukacji w zakresie lokalnego dziedzictwa historycznego i przyrodniczego, spotkań okolicznościowych, edukacyjnych oraz sportowych. Świetlica będzie służyła do organizowania imprez kulturalnych, zebrań wiejskich i rad sołeckich. Zatem skoro efekty realizacji projektu pn. „(…)” nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od ponoszonych wydatków z tytułu realizacji przedmiotowego zadania.


Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „(…)”.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj