Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.646.2019.4.MAP
z 3 marca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku złożonego za pośrednictwem platformy ePUAP w dniu 28 listopada 2019 r. (identyfikator poświadczenia przedłożenia ePUAP-UPP….), uzupełnionym pismem z dnia 4 grudnia 2019 r. (data wpływu 9 grudnia 2019 r.) oraz pismem złożonym za pośrednictwem platformy ePUAP w dniu 30 stycznia 2020 r. (identyfikator poświadczenia przedłożenia ePUAP-UPP…), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości gruntowych oraz udziału w nieruchomości gruntowej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2019 r. do tutejszego Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług.

W dniu 9 grudnia 2019 r. wpłynęło pismo stanowiące uzupełnienie niniejszego wniosku.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 24 stycznia 2020 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.646.2019.3.MAP, 0112-KDIL1-2.4012.685.2019.3.AW, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 27 stycznia 2020 r. (data doręczenia 28 stycznia 2019 r., identyfikator poświadczenia doręczenia UPD…). Wnioskodawca uzupełnił powyższy wniosek pismem złożonym za pośrednictwem platformy ePUAP w dniu 30 stycznia 2020 r. (identyfikator poświadczenia przedłożenia ePUAP-UPP…).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 13 marca 2015 r. Wnioskodawca, prowadzący działalność gospodarczą „..”, dokonał zakupu działek gruntowych oznaczonych następującymi numerami ewidencyjnymi ... oraz ... (dla których prowadzona jest jedna księga wieczysta o numerze ...), a także zakupu 1/3 udziału działki o numerze ewidencyjnym ... (dla której prowadzona jest księga wieczysta o numerze ...). Nieruchomości te położone są na terenie gminy .... i objęte są planem zagospodarowania przestrzennego. Znajdują się one na terenach zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej oraz usługowej i terenach dróg publicznych, klasa drogi dojazdowe. Nieruchomości te są niezabudowane, nieogrodzone i nieuzbrojone, przy czym nieruchomość objęta księgą wieczystą ... stanowi drogę dojazdową i łączy nieruchomość objętą księgą wieczystą ... z drogą publiczną. Według ewidencji gruntów: - działka nr ... znajduje się na terenach oznaczonych symbolem „Lz-RIIIb” (grunty zadrzewione i zakrzewione); - działka nr ... znajduje się na terenach oznaczonych symbolami „Lz-RIIIb” (grunty zadrzewione i zakrzewione) i „ŁIV” (łąki trwałe); - działka nr ... znajduje się na terenach oznaczonych symbolem „Bi” (inne tereny zabudowane). Wnioskodawca, jak wynika z aktu notarialnego Repetytorium A numer ... dokonał zakupu działek w związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą, zamiarem Wnioskodawcy było wybudowanie na działkach objętych księgą wieczystą o numerze ... warsztatu samochodowego, na budowę którego w 2017 r. otrzymał stosowne pozwolenie. Cena zakupu nieruchomości została ustalona na kwotę 180 000 zł, którą Wnioskodawca wniósł w następujący sposób: - kwota 40 300 zł została wpłacona na rzecz sprzedających z własnych środków Wnioskodawcy, - pozostała część, tj. kwota 139 700 zł, została sfinansowana ze środków pochodzących z tytułu zawartej z .... Bank S.A. umowy o kredyt inwestycyjny i została zabezpieczona właściwym wpisem do hipoteki obu wyżej wymienionych ksiąg wieczystych. Odsetki z tytułu kredytu inwestycyjnego nie stanowiły u Wnioskodawcy kosztu uzyskania przychodu. Obecnie Wnioskodawca rozważa możliwość wycofania wyżej wymienionych nieruchomości gruntowych z ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, prowadzonej na potrzeby własnej działalności gospodarczej oraz sprzedaż ich jako niezwiązane z prowadzoną działalnością. Jednocześnie zaznacza, że nieruchomości te nigdy nie zostały wykorzystane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Dla wyżej wymienionych gruntów zostało wydane pozwolenie na budowę obejmujące swym zakresem prawo do wybudowania warsztatu samochodowego. Tym samym Wnioskodawca poniósł wydatki dotyczące sporządzanie projektu architektonicznego, jak również inne koszty związane z postępowaniem administracyjnym w łącznej kwocie wynoszącej około 40 000 zł. Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu zakupu powyższych działek gruntowych, gdyż transakcja ta nie była objęta zakresem podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca dodał, że formą opodatkowania Wnioskodawcy podatkiem dochodowym od osób fizycznych z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej są zasady ogólne, podatek rozlicza wg skali podatkowej. Ewidencją podatkową jaką dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych prowadzi Wnioskodawca jest podatkowa księga przychodów i rozchodów, zgodnie z obecnie obowiązującym aktem prawnym - rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2019 r., poz. 2544). Wskazane we wniosku wydatki dotyczące sporządzenia projektu architektonicznego, jak również inne koszty związane z postępowaniem administracyjnym w łącznej kwocie wynoszącej około 40 000 zł nie zostały przez Wnioskodawcę zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Powyższe koszty dotyczące budowy warsztatu odniesione zostały w ewidencji na koncie środki trwałe w budowie:

  1. …. z dnia 26 lutego 2016 r. faktura zaliczkowa,
  2. …. z dnia 24 kwietnia 2016 r. faktura zaliczkowa,
  3. …. z dnia 6 czerwca 2016 r. faktura zaliczkowa,
  4. …. z dnia 15 lipca 2016 r. opłata do Urzędu Miasta,
  5. ….. z dnia 1 sierpnia 2016 r. opłata skarbowa.

Powierzchnia wskazanych we wniosku nieruchomości jest następująca:

  1. działka gruntu oznaczona nr … - powierzchnia - 0,2244 ha,
  2. działka gruntu oznaczona nr … - powierzchnia - 0,1713 ha,
  3. działka gruntu oznaczona nr … - powierzchnia - 0,0336 ha.

Wskazane we wniosku nieruchomości gruntowe oraz posiadany udział w nieruchomości zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych na podstawie aktu notarialnego z dnia 13 marca 2015 r. W 2016 r., z uwagi na brak możliwości uzyskania kredytu na budowę, i w związku z tym brak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej na tych działkach Wnioskodawca zrezygnował z wykorzystywania nieruchomości oraz posiadanego udziału w nieruchomości w działalności gospodarczej. Wnioskodawca zamierza wycofać wskazane we wniosku działki gruntowe oznaczone numerami ewidencyjnymi … oraz … oraz udział w działce o numerze ewidencyjnym … z ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych jak najszybciej, z uwagi na brak możliwości uzyskania kredytu na budowę, i w związku z tym brak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej na tych działkach. Wnioskodawca zamierza sprzedać ww. działki i udział w działce w 2020 r. lub 2021 r. - w zależności od tego, kiedy pojawią się pierwsze oferty kupna. Wnioskodawca jest gotowy dokonać sprzedaży niezwłocznie po otrzymaniu pierwszej dobrej oferty.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy sprzedaż działek nr … oraz nr … oraz udziału w działce nr …, uprzednio wycofanych z działalności gospodarczej Wnioskodawcy i przesuniętych do majątku osobistego, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
  2. Czy sprzedaż opisanych w zdarzeniu przyszłym niniejszej interpretacji nieruchomości gruntowych stanowi przychód z działalności gospodarczej?

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest ocena stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania Nr 2 dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych. Natomiast pytanie Nr 1 dotyczące podatku od towarów i usług zostanie rozpatrzone odrębnie.

Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Stosownie do art. 10 ust. 1 ww. ustawy, źródłami przychodu są m.in.:

  • pozarolnicza działalność gospodarcza oraz
  • odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
    1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
    2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
    3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
    4. innych rzeczy - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a) – c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma zastosowania do odpłatnego zbycia składników majątku, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z działalności gospodarczej, a między pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składniki majątku zostały wycofane z działalności i dniem ich odpłatnego zbycia, nie upłynęło 6 lat (art. 10 ust. 2 pkt 3 ww. ustawy).

Z powyższego wynika zatem, że aby przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości mógł zostać zaliczony do źródła przychodów, określonego wyżej wskazanym przepisem art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, spełnione winny zostać, co najmniej dwie podstawowe przesłanki:

  • nieruchomość nie może być przedmiotem odpłatnego zbycia w wykonywaniu działalności gospodarczej,
  • nieruchomość nie może być składnikiem majątku wykorzystywanym na potrzeby działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (z wyjątkiem nieruchomości mieszkalnych).

Wyrażenie „wykorzystywać” w świetle definicji ujętych w Słowniku Języka Polskiego oznacza, użyć czegoś dla osiągnięcia jakiegoś celu, zysku (tak: Słownik Języka Polskiego PWN, dostępny pod adresem: sjp.pwn.pl).

Tym samym należy podkreślić, że czynność wpisania do ewidencji środków trwałych jest czynnością jedynie techniczną, która nie oznacza jednocześnie momentu rozpoczęcia wykorzystywania przedmiotowego środka trwałego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym, przedmiotem niniejszej interpretacji powinna być wykładnia celowości art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stwierdza, że przychodem z działalności gospodarczej jest przychód z odpłatnego zbycia środka trwałego wykorzystywanego na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Tym samym, przychód ze sprzedaży wyżej opisanych nieruchomości gruntowych, osiągnięty przez Wnioskodawcę, nie powinien być rozpoznany jako przychód z tytułu działalności gospodarczej, albowiem sprzedaż nieruchomości gruntowych nigdy niewykorzystanych w działalności gospodarczej, powinien zostać rozpoznany jako przychód z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Wyszczególnienia źródeł przychodów osiągniętych przez osoby fizyczne ustawodawca dokonał w art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podział ten ma istotny wpływ nie tylko na sposób prowadzenia dokumentacji finansowej, ustalenie podstawy opodatkowania, ale także na sposób opodatkowania i jego wysokość.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 cyt. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Należy podkreślić, że przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, zgodnie z którą sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw określonych w tym przepisie przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, jeżeli nie następuje w ramach wykonywania działalności gospodarczej, rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw nastąpi po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie następuje w ramach wykonywania działalności gospodarczej – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 cytowanej ustawy, a tym samym kwota uzyskana ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw, w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Wobec tego, przychód z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości bądź ww. praw nie podlega, w świetle ww. przepisu, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki:

  • odpłatne zbycie nieruchomości lub prawa nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej,
  • zostało dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie.

Zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, odrębnym źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Jednakże w myśl art. 10 ust. 2 pkt 3 powołanej ustawy, przepisów ust. 1 pkt 8 nie stosuje się do odpłatnego zbycia składników majątku, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, z zastrzeżeniem ust. 3, nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z działalności gospodarczej, a pomiędzy pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składniki majątku zostały wycofane z działalności i dniem ich odpłatnego zbycia, nie upłynęło 6 lat.

W myśl art. 10 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisy ust. 1 pkt 8 mają zastosowanie do odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej: budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Użyte w ww. przepisie pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej opiera się na trzech przesłankach:

  • zarobkowym celu działalności,
  • wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły,
  • prowadzeniu działalności we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek.

Zasady ustalania przychodów z działalności gospodarczej zostały określone w art. 14 ww. ustawy, który w ust. 1 stanowi, że za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Z kolei, przepis art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z odpłatnego zbycia składników majątku będących:

  1. środkami trwałymi albo wartościami niematerialnymi i prawnymi, podlegającymi ujęciu w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
  2. składnikami majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa ustalona zgodnie z art. 22g nie przekracza 1 500 zł,
  3. składnikami majątku, które ze względu na przewidywany okres używania równy lub krótszy niż rok nie zostały zaliczone do środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych,
  4. składnikami majątku stanowiącymi spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego lub udział w takim prawie, które zgodnie z art. 22n ust. 3 nie podlegają ujęciu w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych

- wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą lub przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej, z zastrzeżeniem ust. 2c; przy określaniu wysokości przychodów przepisy ust. 1 i art. 19 stosuje się odpowiednio.

Do przychodów, o których mowa w ust. 2 pkt 1, nie zalicza się przychodów z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej: budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie. Przepis art. 30e stosuje się odpowiednio (art. 14 ust. 2c powołanej ustawy).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w dniu 13 marca 2015 r. dokonał zakupu działek gruntowych oznaczonych następującymi numerami ewidencyjnymi ... oraz ..., a także zakupu 1/3 udziału działki o numerze ewidencyjnym ... . Zakupu działek dokonał w związku z prowadzoną przez Niego działalnością gospodarczą. Zamiarem Wnioskodawcy było wybudowanie na działkach gruntowych warsztatu samochodowego. Cena zakupu nieruchomości została ustalona na kwotę 180 000 zł, którą Wnioskodawca wniósł w następujący sposób: - kwota 40 300 zł została wpłacona na rzecz sprzedających z własnych środków Wnioskodawcy, - pozostała część tj. kwota 139 700 zł została sfinansowana ze środków pochodzących z tytułu zawartej z bankiem umowy o kredyt inwestycyjny i została zabezpieczona właściwym wpisem do hipoteki obu ksiąg wieczystych. Odsetki z tytułu kredytu inwestycyjnego nie stanowiły u Wnioskodawcy kosztu uzyskania przychodu. Dla wyżej wymienionych gruntów zostało wydane w 2017 r. pozwolenie na budowę obejmujące swym zakresem prawo do wybudowania warsztatu samochodowego. W związku z powyższym Wnioskodawca poniósł wydatki dotyczące sporządzanie projektu architektonicznego, jak również inne koszty związane z postępowaniem administracyjnym w łącznej kwocie wynoszącej około 40 000 zł. Koszty dotyczące budowy warsztatu odniesione zostały w ewidencji podatkowej na koncie środki trwałe w budowie. Wskazane we wniosku nieruchomości gruntowe oraz posiadany udział w nieruchomości zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych na podstawie aktu notarialnego z dnia 13 marca 2015 r. W 2016 r., z uwagi na brak możliwości uzyskania kredytu na budowę, co uniemożliwiło prowadzenie działalności gospodarczej na tych działkach Wnioskodawca zrezygnował z wykorzystywania nieruchomości oraz posiadanego udziału w nieruchomości w działalności gospodarczej. Zamierza wycofać wskazane we wniosku działki gruntowe oznaczone numerami ewidencyjnymi … oraz … oraz udział w działce o numerze ewidencyjnym … z ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Wnioskodawca rozważa sprzedaż ww. nieruchomości.

Wobec powyższego, w celu właściwego zakwalifikowania – na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – skutków działań podjętych przez Wnioskodawcę do właściwego źródła przychodu należy ocenić zamiar, okoliczności i cel działań poprzedzających zbycie oraz planowane zbycia nieruchomości, o których mowa we wniosku.

Zauważyć należy, że wskazane we wniosku działki gruntowe oznaczone numerami ewidencyjnymi … oraz … oraz udział w działce o numerze ewidencyjnym … zostały nabyte na potrzeby prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności. Zamiar ten potwierdza fakt wprowadzenia powyższych nieruchomości do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Do dnia złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wskazane we wniosku nieruchomości nie zostały wycofane z ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Zakup ww. nieruchomości został w części sfinansowany ze środków pochodzących z kredytu inwestycyjnego. Ponadto, Wnioskodawca ponosząc wydatki dotyczące sporządzenia projektu architektonicznego, jak również inne koszty związane z postępowaniem administracyjnym podjął działania w celu realizacji inwestycji. Dodatkowo, w 2017 r. otrzymał pozwolenie na budowę warsztatu samochodowego. Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że zamiary z jakimi Wnioskodawca nabył nieruchomości gruntowe oraz udział w nieruchomości, podjęte przez Niego działania oraz plany dotyczące powyższych nieruchomości jednoznacznie wskazują, że sprzedaży powyższych działek gruntu oraz udziału w nieruchomości gruntowej nie można uznać za sprzedaż majątku prywatnego.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie sprzedaż dwóch nieruchomości gruntowych oraz udziału w nieruchomości, wpisanych do ewidencji środków trwałych stanowić będzie źródło przychodów wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tzn. przychód z działalności gospodarczej, ponieważ sprzedaż nastąpi przed upływem 6 lat od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym składniki majątku zostały wycofane z działalności, zgodnie art. 10 ust. pkt 3 ww. ustawy (jak wynika z opisu ww. składniki majątku przestały być wykorzystywane w działalności gospodarczej w 2016 r.).

W rezultacie przychód ten powinien zostać opodatkowany wspólnie z innymi przychodami uzyskanymi z działalności gospodarczej zgodnie z przyjętymi zasadami opodatkowania.

Końcowo zaznaczyć należy, że tutejszy Organ wydając interpretację w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę i Jego stanowiskiem, tym samym Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności faktycznych podanych we wniosku.

Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku ww. postępowań okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n ww. ustawy, nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj