Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.270.2019.2.JS
z 5 marca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 listopada 2019 r. (data wpływu 20 listopada 2020 r.), uzupełnionym pismem z 20 stycznia 2020 r. (data wpływu 23 stycznia 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w zakresie ewidencjonowania nabycia aromatów oznaczonych kodem CN 3302 oraz stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 listopada 2019 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie ewidencjonowania nabycia aromatów oznaczonych kodem CN 3302 oraz stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy. Ww. wniosek został przez Wnioskodawcę uzupełniony pismem z 20 stycznia 2020 r. (data wpływu 23 stycznia 2020 r.) w odpowiedzi na wezwanie Organu z 8 stycznia 2020 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.270.2019.1.JS.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka z o. o. prowadzi skład podatkowy. Jest producentem napojów bezalkoholowych i alkoholowych oraz spirytusowych. Na produkowane napoje alkoholowe przeznaczone na sprzedaż na teren Polski nakładane są znaki akcyzy – procedura zawieszenia poboru akcyzy kończy się w momencie, gdy wyrób akcyzowy opuszcza magazyn akcyzowy (podatek akcyzowy opłacony jest w 100%: banderole + wpłata dzienna). Spółka wysyła wyroby akcyzowe w zawieszeniu poboru akcyzy przez system EMCS na teren UE oraz wywozi towary poza UE. Jako producent, firma korzysta z kilku dostawców aromatów spożywczych. Do chwili obecnej aromaty spożywcze zawierające w swoim składzie alkohol (kod CN 3302) dostarczane były m.in. z firmy (…) na dokumentach e-AD.

Spółka otrzymała od dostawcy aromatów zawierających w swoim składzie alkohol pisemną informację, iż od 1.12.2019 r. odstępują oni od wystawiania dokumentu e-AD do wysyłek aromatów zawierających alkohol. Dostawca powołuje się na artykuł 27 pkt 1e Dyrektywy 92/83/EWG oraz umocowuje swoje stanowisko dokumentem z dn. 19.11.2003 r. CED nr (...). Spółka dotychczas każdorazowo o dostawie aromatów spożywczych z alkoholem powiadamiała US, tak samo każdorazowo US powiadamiany był o planowanym zużyciu aromatów zawierających alkohol. Każdy aromat miał prowadzoną ewidencję magazynową – opieczętowaną przez US.

Aromaty akcyzowe z alkoholem zużywane były do produkcji napojów alkoholowych (zawartość alkoholu z aromatów wliczana jest do zawartości alkoholu wyrobu gotowego) i niealkoholowych, a każde zużycie było dokumentowane.

Pismem z 20 stycznia 2020 r. (data wpływu 23 stycznia 2020 r.) Wnioskodawca uzupełnił powyższy opis o następujące informacje:

  1. Wnioskodawca prowadzi skład podatkowy. Dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabywania aromatów zawierających w swoim składzie alkohol.
  2. Aromaty wysyłane są do Wnioskodawcy na dokumentach e-AD.
  3. Wnioskodawca opiera się na art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym – stosuje to zwolnienie.

Wnioskodawca stosuje zwolnienie z tyt. art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym. Zwolnienie to ma zastosowanie do 80% wyrobów gotowych wytwarzanych przez Wnioskodawcę. Jednakże Wnioskodawca produkuje również napoje alkoholowe i spirytusowe (np. napój 4,4% obj. 250 ml, napój 18% obj. 250 ml, zawierające w swoim składzie aromaty akcyzowe), czyli wyrób gotowy ma powyżej 1,2% alkoholu.

W przypadku wyrobów powyżej 1,2%, zawartość alkoholu pochodząca z aromatów wliczana jest do końcowej zawartości alkoholu w wyrobie gotowym. W przypadku wprowadzenia na rynek krajowy (ze znakami akcyzy), od całości opłacany jest podatek akcyzowy. W przypadku eksportu lub dostaw wewnątrzwspólnotowych stosowane jest zawieszenie poboru akcyzy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania, ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku:

  1. Czy w przypadku braku dokumentu e-AD przy dostawie aromatów zawierających w swoim składzie alkohol Spółka nadal powinna stosować obecne procedury: powiadamiać o dostawie US, powiadamiać o zużyciu US, prowadzić ewidencje magazynowe aromatów?
  2. Czy Spółka nadal może korzystać z procedury zawieszenia poboru akcyzy przy wewnątrzwspólnotowej dostawie aromatów zawierających alkohol – dostawa bez dokumentu e-AD? Zakładając, że nie skorzysta ze zwolnienia zwolnienie z tyt. art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy z 6 grudnia 2008 r o podatku akcyzowym i zużyje aromaty do produkcji napojów alkoholowych.
  3. Czy Spółka w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy aromatów zawierających alkohol – dostawa bez dokumentu e-AD – musi nabyć te aromaty z zapłaconą akcyzą?

Stanowisko Wnioskodawcy:

  1. Tak, Spółka pomimo braku dokumentów e-AD nadal traktować będzie aromaty z zawartością alkoholu jako wyroby akcyzowe, będzie dla nich prowadzić stosowne ewidencje i każdorazowo informować US o ich planowanej dostawie i zużyciu.
  2. Tak, Wnioskodawca zużyje aromaty akcyzowe do produkcji napojów alkoholowych lub spirytusowych, opłaci podatek akcyzowy od całości zawartego w nich alkoholu, alkohol zawarty w aromatach wliczy do ogółu alkoholu zawartego w wyrobie gotowym lub w przypadku wysyłek do UE lub eksportu zastosuje zawieszenie podatku – dokona wysyłki na dokumencie e-AD.
  3. Nie, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy aromatów akcyzowych bez dokumentu e-AD do magazynu wnioskodawcy nie ma zastosowania obowiązek zakupu z zapłaconą akcyzą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 864), zwana dalej „ustawą”, określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1 ustawy).

Wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy (art. 2 ust. 1 ustawy).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 8, 9, 10, 12, 15 i 16 ustawy:

  • dostawa wewnątrzwspólnotowa to przemieszczanie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego;
  • nabycie wewnątrzwspólnotowe to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju;
  • skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane – z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego;
  • przez procedurę zawieszenia poboru akcyzy rozumie się procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe;
  • e-AD to elektroniczny administracyjny dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy;
  • dokument zastępujący e-AD to dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, gdy System jest niedostępny, zawierający takie same dane jak e-AD.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest:

  1. zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;
  2. złożenie we właściwym urzędzie skarbowym zabezpieczenia akcyzowego.

Jak wynika z art. 41 ust. 1 ustawy, dla zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w związku z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych podstawowym warunkiem jest zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD, wraz ze złożeniem we właściwym urzędzie skarbowym zabezpieczenia akcyzowego. Przy czym, obowiązek złożenia zabezpieczenia akcyzowego nie ma zastosowania w przypadku przemieszczania w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Zgodnie z opisem stanu faktycznego, Wnioskodawca dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia do składu podatkowego aromatów oznaczonych kodem CN 3302, zawierających w swoim składzie alkohol etylowy. Spółka zużywa te aromaty do produkcji napojów alkoholowych oraz niealkoholowych. W stosunku do przeważającej części nabywanych aromatów, Wnioskodawca stosuje zwolnienie, o którym mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy. Ponadto Wnioskodawca produkuje również napoje alkoholowe, m.in. napój zawierający 4,4% obj. alkoholu o pojemności 250 ml i napój o zawartości 18% obj. alkoholu o pojemności 250 ml, które zawierają w swoim składzie ww. aromaty – wyrób gotowy ma tym przypadku powyżej 1,2% alkoholu. Alkohol zawarty w aromatach jest wówczas wliczony do końcowej zawartości alkoholu w wyrobie gotowym. W przypadku wprowadzenia na rynek krajowy napojów alkoholowych (ze znakami akcyzy), od całości uiszczany jest podatek akcyzowy, a w przypadku eksportu lub dostaw wewnątrzwspólnotowych tych wyrobów stosowana jest procedura zawieszenia poboru akcyzy.

Spółka dokonuje obecnie nabycia wewnątrzwspólnotowego przedmiotowych aromatów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy od dostawców na podstawie dokumentu e-AD. Wątpliwości Spółki dotyczą sytuacji braku dokumentu e-AD przy dostawie ww. aromatów zawierających w składzie alkohol etylowy, dokonywanej do składu podatkowego Spółki.

W tym miejscu należy wskazać, że Wnioskodawca dokonując zakupu przedmiotowych aromatów, zawierających w składzie alkohol etylowy, dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych, tj. przemieszczenia tych wyrobów z państwa członkowskiego na terytorium kraju. Natomiast dostawa wewnątrzwspólnotowa, tj. przemieszczanie wyrobów akcyzowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego, dokonywana przez Wnioskodawcę, ma miejsce dopiero w stosunku do gotowych napojów alkoholowych i bezalkoholowych wyprodukowanych przez Wnioskodawcę z wykorzystaniem nabywanych uprzednio aromatów – i nie jest ona przedmiotem niniejszego wniosku.

Zgodnie z art. 92 ustawy, do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

W poz. 43 załącznika nr 1 do ustawy, bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy, wskazano alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości.

Z kolei alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone, oznaczony kodem CN 2207 został wskazany w poz. 17 załącznika nr 1 do ustawy, a alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe, oznaczony kodem CN 2208 – w poz. 18 tego załącznika.

Na podstawie art. 93 ust. 1 ustawy, do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

  1. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
  2. wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
  3. napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

W świetle powyższej definicji, w pełni zgodnej z definicją zawartą w art. 20 dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych, za alkohol etylowy uznaje się m.in. w każdym przypadku czysty alkohol etylowy i wszelkie wyroby o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, klasyfikowane do pozycji CN 2208 i 2207, a ponadto alkohol etylowy zawarty (w ilości powyżej 1,2% objętości) w innych wyrobach, objętych innymi pozycjami CN niż wskazane powyżej (np. w aromatach, lekach itp.).

Podkreślić jednocześnie należy, że w tym drugim przypadku definicja alkoholu etylowego obejmuje wyłącznie alkohol etylowy zawarty w innych wyrobach. Za alkohol etylowy nie można natomiast uznać samych aromatów, w których alkohol ten stanowi jedynie składnik i które są klasyfikowane do innych pozycji CN niż pozycje CN 2208 i 2207.

Nieprawidłowe jest zatem stwierdzenie Wnioskodawcy, że będzie on traktować aromaty z zawartością alkoholu jako wyroby akcyzowe. Wyrobem akcyzowym (alkoholem etylowym) w rozumieniu art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy jest bowiem wyłącznie alkohol etylowy klasyfikowany do pozycji CN 2207 lub 2208, zawarty w tych aromatach.

Same aromaty o wskazanym przez Wnioskodawcę kodzie CN 3302 nie są wyrobem akcyzowym, gdyż nie zostały ujęte w katalogu wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 1 do ustawy. Wyrobem akcyzowym jest jednak alkohol etylowy, klasyfikowany do pozycji CN 2207 lub 2208, również wtedy, gdy stanowi część innego wyrobu, bez względu na kod CN tego wyrobu – m.in. przedmiotowych aromatów o kodzie CN 3302.

Z uwagi na fakt, że alkohol etylowy (w tym alkohol zawarty we wskazanych w opisie stanu faktycznego aromatach) jest wyrobem akcyzowym – co do zasady podlega on opodatkowaniu akcyzą.

Od zasady tej stosowane są jednak wyjątki w postaci zwolnień od podatku akcyzowego, m.in. w postaci obligatoryjnego zwolnienia, o którym mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy. W myśl tego przepisu, zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.

W opisanej we wniosku sytuacji, Wnioskodawca dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego zawartego w olejkach eterycznych (aromatach), stosowanego w przeważającej mierze do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości (zgodnie z opisem sprawy, dotyczy to 80% nabywanych przez niego aromatów). W tej części, nabywany przez Wnioskodawcę alkohol etylowy podlega zatem zwolnieniu z akcyzy, zgodnie z art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy.

Należy zauważyć, że w przypadku takim jak objęty wnioskiem, tj. w sytuacji, gdy nabywany wewnątrzwspólnotowo alkohol zawarty w wyrobach będzie przemieszczany do Wnioskodawcy bez dołączonego od dostawcy dokumentu e-AD, nie będzie miała zastosowania procedura zawieszenia poboru akcyzy.

W przypadku alkoholu zawartego w wyrobach (aromatach o kodzie CN 3302), który podlega zwolnieniu na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy, nie będzie on objęty ww. procedurą, gdyż procedury zawieszenia poboru akcyzy, co do zasady, nie stosuje się do wyrobów akcyzowych zwolnionych z opodatkowania.

W odniesieniu natomiast do pozostałej części wyrobów zawierających alkohol etylowy, niepodlegających ww. zwolnieniu, tj. alkoholu zawartego w aromatach, który wykorzystywany jest do produkcji napojów alkoholowych, stwierdzić należy, że w sytuacji braku e-AD również nie będzie on objęty procedurą zawieszenia. Procedura zawieszenia poboru akcyzy (w tym związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych) wymaga bowiem spełnienia warunków ścisłe określonych przepisami ustawy.

Wyjątek od tych reguł stanowi przepis art. 40 ust. 6 ustawy, zgodnie z którym procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1 i 5. Przepis ten odnosi się jednak wyłącznie do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, tym samym, dla alkoholu etylowego objętego załącznikiem nr 2 do ustawy, zawartego w nabywanych aromatach nie ma on zastosowania.

A zatem, wyroby akcyzowe w postaci alkoholu etylowego zawartego w przedmiotowych aromatach, które Wnioskodawca nabywa wewnątrzwspólnotowo, w przypadku braku dokumentu e-AD od dostawcy nie będą objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy – ani w trakcie ich przemieszczania, ani w składzie podatkowym Spółki. Dotyczy to zarówno wyrobów zwolnionych na podstawie art. 30 ust. 5 pkt 9 ustawy, jak i wyrobów nie podlegających temu zwolnieniu.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należało uznać za nieprawidłowe – Spółka nie będzie mieć bowiem możliwości korzystania z procedury zawieszenia poboru akcyzy w stosunku do przedmiotowych wyrobów w sytuacji braku dokumentu e-AD.

Jednocześnie, należy podkreślić, że w stosunku do alkoholu zawartego w aromatach, nabywanego przez Wnioskodawcę bez zastosowania dokumentu e-AD do produkcji napojów alkoholowych, tj. nie korzystającego ze zwolnienia z art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy, alkohol etylowy zawarty w tych nabywanych wyrobach podlega opodatkowaniu. Nabycie wewnątrzwspólnotowe ww. wyrobów do składu podatkowego (poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy) winno zatem odbywać się w procedurze z zapłaconą akcyzą.

Zgodnie z art. 77 ust. 1 ustawy, dostawa wewnątrzwspólnotowa lub nabycie wewnątrzwspólnotowe, na potrzeby działalności gospodarczej wykonywanej na terytorium kraju, wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, są dokonywane na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego.

Uproszczony dokument towarzyszący może być zastąpiony przez dokument handlowy w przypadku, gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla uproszczonego dokumentu towarzyszącego. Do dokumentu handlowego zastępującego uproszczony dokument towarzyszący stosuje się odpowiednio przepisy o uproszczonym dokumencie towarzyszącym (art. 77 ust. 2 ustawy).

Wzór oraz sposób obiegu kart uproszczonego dokumentu towarzyszącego, a także warunki, na jakich dokument handlowy może zastąpić uproszczony dokument towarzyszący, z uwzględnieniem konieczności zapewnienia informacji dotyczących ilości nabywanych wyrobów akcyzowych oraz kwot akcyzy przypadającej do zapłaty, został określony w rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 15 lutego 2017 r. w sprawie dokumentacji i procedur związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych (Dz. U. z 2017 r., poz. 334).

Stosownie do art. 78 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy podatnik nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na potrzeby wykonywanej na terytorium kraju działalności gospodarczej, jest obowiązany:

1. przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu skarbowego;

2. potwierdzić odbiór wyrobów akcyzowych na uproszczonym dokumencie towarzyszącym – z wyjątkiem przypadków, w których pomimo obowiązku wynikającego z rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3649/92 z dnia 17 grudnia 1992 r. w sprawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego w wewnątrzwspólnotowym przemieszczaniu wyrobów akcyzowych, przeznaczonych do konsumpcji w państwie członkowskim wysyłki (Dz. Urz. WE L 369 z 18.12.1992, str. 17; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 216) wyroby opodatkowane zerową stawką akcyzy nie zostały przemieszczone z terytorium państwa członkowskiego na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego;

2a. wystawić dokument potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy na terytorium kraju i dołączyć ten dokument do zwracanego uproszczonego dokumentu towarzyszącego, w przypadku gdy nabywane wyroby są opodatkowane na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa;

3. bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju, na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie 10 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, w przypadku gdy nabywane wyroby są opodatkowane na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa;

3a. złożyć zabezpieczenie akcyzowe, w przypadku gdy nabywane wyroby są opodatkowane na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa.

Podatnik, o którym mowa w art. 78 ust. 1, przed dołączeniem do zwracanego uproszczonego dokumentu towarzyszącego, dokumentu potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy na terytorium kraju, o którym mowa w ust. 1 pkt 2a, jest obowiązany uzyskać na tym dokumencie potwierdzenie przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy (art. 78 ust. 2 ustawy).

Wzór zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym, o którym mowa w art. 78 ust. 1 pkt 1, uwzględniający konieczność zapewnienia informacji dotyczących ilości nabywanych wyrobów akcyzowych oraz kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty został określony w rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 7 lutego 2017 r. w sprawie wzoru zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym (Dz. U. z 2017 r., poz. 257). Z kolei wzór deklaracji uproszczonej, o której mowa w art. 78 ust. 1 pkt 3, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego złożenia tej deklaracji, informacją o terminie i miejscu jej złożenia, pouczeniem podatnika, że deklaracja ta stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowego obliczenia wysokości akcyzy, określony został w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 stycznia 2018 r. w sprawie wzorów deklaracji uproszczonej dla podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego (Dz. U. z 2018 r., poz. 267).

Podmiot dokonujący nabycia wyrobów akcyzowych z innego państwa członkowskiego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej na terenie kraju do produkcji napojów alkoholowych, jest zatem zobowiązany do ich nabycia w procedurze z zapłaconą akcyzą. W ramach tej procedury, podmiot na terytorium kraju dokonujący nabycia wyrobów akcyzowych jest zobowiązany do zapłaty akcyzy należnej w Rzeczpospolitej Polskiej w stosunku do danego nabycia wyrobów akcyzowych. W przypadku opisanym w stanie faktycznym, Wnioskodawca, zgodnie z art. 78 ust. 1 ustawy, winien zatem przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych (alkoholu etylowego, zawartego w aromatach) na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, potwierdzić odbiór wyrobów akcyzowych na uproszczonym dokumencie towarzyszącym, wystawić dokument potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy na terytorium kraju i dołączyć ten dokument do zwracanego uproszczonego dokumentu towarzyszącego, a także bez wezwania organu podatkowego złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację uproszczoną oraz obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju w terminie 10 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, jak również – złożyć zabezpieczenie akcyzowe.

Stosownie do powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego nr 3 we wniosku, zgodnie z którym w przypadku nabycia aromatów do magazynu Wnioskodawcy nie ma zastosowania obowiązek zakupu z zapłaconą akcyzą, należało uznać za nieprawidłowe.

Jednocześnie, wskazać należy, że zgodnie z art. 138a ust. 1 ustawy, podmiot prowadzący skład podatkowy prowadzi ewidencję wyrobów akcyzowych.

W myśl art. 138a ust. 3 ustawy, ewidencja, o której mowa w ust. 1 tego przepisu, powinna umożliwiać w szczególności:

1. ustalenie ilości, rodzajów oraz miejsca magazynowania w składzie podatkowym wyrobów akcyzowych:

  1. objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy,
  2. nieobjętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w tym:
    • wyrobów zwolnionych od akcyzy, w tym zwolnionych ze względu na ich przeznaczenie,
    • wyrobów opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o których mowa w art. 89;

2. ustalenie ilości i rodzajów wyrobów, od których została zapłacona akcyza;

3. ustalenie ilości i rodzajów magazynowanych w jednym zbiorniku wyrobów energetycznych:

  1. objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy,
  2. od których została zapłacona akcyza,
  3. zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie,
  4. opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o których mowa w art. 89;

4. wyodrębnienie kwoty akcyzy, której pobór podlega zawieszeniu w związku z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, oraz kwoty akcyzy, która przypadałaby do zapłaty, gdyby wyroby nie były zwolnione od akcyzy;

5. ustalenie ilości wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego i wyprodukowanych w składzie podatkowym;

6. ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, daty wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz informacje o e-DD;

7. ustalenie właściciela wyrobów akcyzowych, innego niż podmiot prowadzący skład podatkowy, oraz posiadania przez tego właściciela wymaganej koncesji zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że każdy podmiot prowadzący skład podatkowy ma obowiązek prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych.

W szczególności, w ewidencji tej powinny znaleźć się informacje, które umożliwią ustalenie ilości, rodzajów oraz miejsca magazynowania wyrobów akcyzowych (alkoholu etylowego) objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz znajdujących się poza tą procedurą, w tym wyrobów zwolnionych ze względu na przeznaczenie; ustalenie ilości i rodzaju wyrobów od których akcyza została już zapłacona; wyodrębnienie kwoty akcyzy, której pobór podlega zawieszeniu w związku z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy oraz kwoty akcyzy, która przypadałaby do zapłaty, gdyby wyroby nie były od niej zwolnione; ustalenie ilości wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego i wyprodukowanych w składzie podatkowym; ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy, a także daty wysłania lub odbioru tych wyrobów.

Szczegółowy zakres prowadzenia ewidencji określa wydane na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 138s ustawy rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2019 r. w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy (Dz. U. z 2019 r., poz. 2534). Rozporządzenie to określa m.in. księgi kontroli nad produkcją alkoholu etylowego, obrotem nim i jego zużyciem, w tym księgi kontroli rozlewu napojów spirytusowych określonych w poz. 18 załącznika nr 2 do ustawy (napojów spirytusowych), wraz ze szczegółowym zakresem danych, które winny znajdować się w tych księgach, wzorami i sposobem ich prowadzenia (§ 10 pkt 3 w zw. z § 13 ww. rozporządzenia), a także sposób prowadzenia ewidencji dotyczącej wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona akcyza (§ 24 tego rozporządzenia).

Odnosząc się zatem do wątpliwości Spółki w powyższym zakresie należy wskazać, że Wnioskodawca dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych w postaci alkoholu etylowego zawartego w aromatach będzie zobowiązany do prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 138a ustawy o podatku akcyzowym. Przy czym, jak wyżej wskazano, obowiązek ten w stosunku do nabywanego alkoholu etylowego zawartego w aromatach wykorzystywanego do produkcji wyrobów alkoholowych nie będzie związany z procedurą zawieszenia poboru akcyzy, a wynikał będzie z wymogów w zakresie ewidencji i dokumentacji przewidzianych w ustawie i ww. rozporządzeniu dla podmiotów prowadzących skład podatkowy.

Ponadto, nadmienić należy, że – zgodnie ze stwierdzeniem Wnioskodawcy – winien on przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych na terytorium kraju poinformować o tym właściwego naczelnika urzędu skarbowego, tj. winien dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym stosownie do art. 78 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym. Obowiązek ten powstaje jednak ze względów innych niż przedstawione przez Spółkę we wniosku, tj. z związku z czynnością nabycia przedmiotowego alkoholu zawartego w aromatach w procedurze z zapłaconą akcyzą.

Należy również wskazać, że co do zasady przepisy ustawy o podatku akcyzowym nie stanowią o obowiązku powiadamiania naczelnika urzędu skarbowego o zużyciu wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą. Jednocześnie, odnosząc się do nabycia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy alkoholu etylowego zawartego w aromatach, a także jego zużycia w składzie podatkowym, gdzie wykorzystywany jest do produkcji napojów alkoholowych w procedurze zawieszenia, Wnioskodawca winien wypełnić odpowiednie obowiązki dokumentacyjne związane z nabyciem i zużyciem alkoholu z zapłaconą akcyzą – co pozwoli na prawidłowe określenie zobowiązania podatkowego od powstającego w składzie podatkowym Spółki wyrobu gotowego. Przy czym, raz jeszcze wymaga podkreślenia, że wbrew stanowisku Spółki przedmiotowe aromaty o kodzie CN 3302 nabywane wewnątrzwspólnotowo nie powinny być przez nią traktowane jako wyroby akcyzowe. Wyrobem akcyzowym jest bowiem wyłącznie alkohol etylowy, zawarty w tych aromatach.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1, w myśl którego Spółka mimo braku dokumentów e-AD będzie traktować aromaty z zawartością alkoholu jako wyroby akcyzowe i w związku z tym będzie prowadzić dla nich stosowne ewidencje, każdorazowo informować US o ich planowanej dostawie oraz o ich zużyciu, należało uznać za nieprawidłowe – gdyż obowiązki te po stronie Wnioskodawcy wynikają z innych przyczyn, niż wskazane przez niego we wniosku.

Oceniając zatem stanowisko Spółki całościowo, w zakresie postawionych pytań 1-3, należało uznać je za nieprawidłowe.

Organ pragnie nadmienić, że w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi ściśle w zakresie zadanych przez Wnioskodawcę pytań i przedstawionego stanowiska w odniesieniu do zadanych pytań. Inne kwestie, nieobjęte pytaniami nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone. W szczególności, niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii prawa do zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku dokonywanej przez Wnioskodawcę dostawy wewnątrzwspólnotowej bądź eksportu wyrobów gotowych, wyprodukowanych w skaldzie podatkowym z wykorzystaniem przedmiotowych aromatów.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj