Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.853.2019.2.MK
z 13 marca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 grudnia 2019 r. (data wpływu 19 grudnia 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 marca 2020 r. (data wpływu 10 marca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • braku wyłączenia z opodatkowania transakcji sprzedaży składników majątkowych na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług,
  • zwolnienia sprzedaży nieruchomości od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10,
  • opodatkowania sprzedaży trzody chlewnej oraz materiałów produkcyjnych

– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej od towarów i usług w zakresie:

  • braku wyłączenia z opodatkowania transakcji sprzedaży składników majątkowych na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług,
  • zwolnienia sprzedaży nieruchomości od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10,
  • opodatkowania sprzedaży trzody chlewnej oraz materiałów produkcyjnych.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 marca 2020 r. w zakresie doprecyzowania opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

Wnioskodawca jest jednostką wielozakładową, zlokalizowaną w dwóch kompleksach - ... oraz .... Spółka prowadzi działalność rolniczą, w szczególności w zakresie chowu i hodowli świń, sprzedaży hurtowej żywych zwierząt oraz sprzedaży hurtowej mięsa. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT.

Kompleks w województwie … - Kompleks ... (powiat …, gmina ... i ….) obejmuje:

  1. Biuro Zarządu w ...,
  2. Fermę Trzody Chlewnej w ... (dalej: „Ferma ...”),
  3. Ubojnię Trzody Chlewnej w ... (dalej: „Ubojnia ...”),
  4. Bazę Magazynową Zbóż w ...,
  5. Bazę Załadunkową Żywca Wieprzowego w ...,
  6. Bazę Załadunkową Trzody Padłej w ...,
  7. Gospodarstwo Rolne w ...,
  8. Fermę Trzody Chlewnej w ... wraz z Bazą Załadunkową,
  9. Fermę Trzody Chlewnej w ...,
  10. Fermę Trzody Chlewnej … w ...,
  11. Fermę Trzody Chlewnej …. w ...,
  12. Fermę Trzody Chlewnej … w ....

Wyodrębnienie powyższych obiektów ze struktur Spółki nie jest dokonane w jakikolwiek formalny sposób (t.j. na bazie regulaminu wewnętrznego, zarządzenia lub innego aktu o podobnym charakterze).

Ferma ... na dzień dzisiejszy znajduje się w normalnym cyklu produkcyjnym. Składają się na nią nieruchomości wraz z posadowionymi na nich budynkami, budowlami i urządzeniami (t.j. działka zabudowana budynkami produkcyjnymi i pomocniczymi, jak również trzoda chlewna oraz zapasy). Ubojnia ... od ok. 3-4 lat jest nieczynna. Składa się na nią działka zabudowana budynkiem ubojni wraz z infrastrukturą towarzyszącą.

W ramach Fermy ... zatrudnionych jest ponad 30 pracowników. Ferma ... sama nie zawierała i nie zawiera samodzielnie umów związanych z jej działalnością gospodarczą. Zawarte umowy dotyczą obsługi całej Spółki lub obsługi całego Kompleksu .... Umowami, które można przypisać jedynie do działalności Fermy i Ubojni ... są umowy ubezpieczenia budynków na nich się znajdujących.), kosztowe, dotyczące ewidencji majątku trwałego i ewidencji zapasów. Ferma i Ubojnia ..., w ramach zakładowego planu kont posiadają wyodrębnione konta przychodowe (częściowo) kosztowe, dotyczące ewidencji majątku trwałego i ewidencji zapasów. Jednakże sposób ewidencji księgowej dla całego kompleksu ... nie pozwala na wyodrębnienie precyzyjnie wszystkich zobowiązań przypisanych do Fermy i Ubojni .... Ponadto, Ferma oraz Ubojnia ..., nie posiadają samodzielnie wystarczających składników materialnych i niematerialnych, aby na moment ich przeniesienia stanowić samodzielne, w pełni funkcjonujące przedsiębiorstwo, w tym nie dysponują one przysiółkami przeznaczonymi do dalszego tuczenia trzody chlewnej.

Wnioskodawca planuje dokonać sprzedaży wybranych składników majątkowych wchodzących w skład Fermy ..., w toku normalnego cyklu produkcyjnego, oraz obecnie nieczynnej (od ok. 3-4 lat) Ubojni ..., na rzecz podmiotu/podmiotów trzecich. Transakcja sprzedaży nie obejmowałaby zobowiązań i należności związanych z działalnością Fermy i Ubojni ... (które pozostaną w części będącej we władaniu Spółki), niektórych przyrządów, ruchomości, wyposażenia oraz określonych środków trwałych. W wyniku sprzedaży Fermy i Ubojni ..., nie wykluczone, iż dotychczasowi pracownicy Fermy ... zostaliby przeniesieni do nabywcy składników majątkowych wchodzących w ich skład, jako nowego pracodawcy.

Potencjalny nabywca Fermy i Ubojni ... oraz wchodzących w ich skład składników majątkowych, na dzień dzisiejszy nie rozstrzygnął jeszcze sposobu w jaki nabędzie przedmiotowe składniki. Możliwe jest, iż zostaną one wszystkie nabyte przez jeden podmiot, bądź przez kilka podmiotów, w podziale na dwie części (1. nieruchomości oraz 2. trzoda chlewna, zapasy i stany magazynowe), bądź na cztery części (1. nieruchomości związane z Fermą ..., 2. nieruchomości związane z Ubojnią ..., 3. trzoda chlewna oraz 4. zapasy i stany magazynowe).

Mając powyższe na uwadze, na przedmiot przyszłej transakcji sprzedaży mogą się składać następujące składniki:

  1. zabudowane nieruchomości Fermy oraz Ubojni ...;
  2. trzoda chlewna;
  3. materiały, pasze i mieszanki paszowe stanowiące zapasy w księgach rachunkowych Spółki, związane produkcją rolniczą prowadzoną w obrębie Fermy ... (dalej: „materiały produkcyjne”).

Przy czym, sprzedaż trzody chlewnej jak również materiałów produkcyjnych nie będzie podlegała jakiemukolwiek zwolnieniu z podatku od towarów i usług przewidzianemu przez przepisy ustawy o VAT.

Ponadto jak zostało wskazane powyżej, niewykluczone, iż dotychczasowi pracownicy Fermy ... zostaną przeniesieni do nowego pracodawcy, który nabędzie składniki majątkowe wchodzące jej skład

Zabudowane nieruchomości Fermy oraz Ubojni ..., będące w przyszłości przedmiotem sprzedaży to:

  • działka o nr ewidencyjnym ... zabudowana budynkami Fermy ..., która została zakupiona przez Spółkę dnia 14 grudnia 2001 r. od Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa za łączną kwotę 1.033.632,28 PLN. Zakup działki o nr ewidencyjnym ... nie podlegał opodatkowaniu podatkiem VAT. Powierzchnia działki wynosi 11,8560 ha. W ewidencji gruntów i budynków sklasyfikowana jest jako grunty rolne zabudowane (w części o powierzchni 11.2896 ha) oraz jako drogi (w części o powierzchni 0,0264 ha). Od momentu przyjęcia do używania, do dnia dzisiejszego, przedmiotowa działka jest wykorzystywana na cele działalności rolniczej, tj. chowu i hodowli trzody chlewnej i tuczników a także na potrzeby prowadzenia produkcji rolniczej oraz zapewnienia bazy warsztatowo-magazynowej w związku z prowadzoną działalnością rolniczą. Przedmiotowa działka jest zabudowana budynkiem administracyjno-socjalnym, budynkiem gospodarczym, budynkiem hydroforni, budynkiem kwarantanny, budynkami wagi, chlewniami, szopogarażem oraz wiatą stalową, jak również licznymi budowlami (w tym kanalizacją, zbiornikami wody itp.) wykorzystywanymi w działalności Fermy ... (dalej: „Zabudowania Fermy”). W 2006 r. Spółka dokonała ulepszenia Zabudowań Fermy. Wartość nakładów poczynionych na Zabudowaniach Fermy przekroczyła wówczas 30% ich wartości początkowej. Podatek VAT od wydatków na te prace został odliczony jako związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
  • działka o nr ewidencyjnym ... zabudowana budynkami Ubojni ..., która została zakupiona przez Spółkę dnia 14 grudnia 2001 r. od Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa za łączną kwotę 48.011,87 PLN. Zakup działki o nr ewidencyjnym ... nie podlegał opodatkowaniu podatkiem VAT. Powierzchnia działki wynosi 0,3244 ha. W ewidencji gruntów sklasyfikowana jest jako tereny przemysłowe. Od momentu przyjęcia przedmiotowej nieruchomości do używania, do sierpnia 2016 roku (tj. do zaprzestania jej użytkowania), była ona wykorzystywana na cele działalności gospodarczej w zakresie uboju trzody chlewnej. Na dzień dzisiejszy Ubojnia ... nie prowadzi działalności w zakresie uboju trzody chlewnej. Działka nr ... jest zabudowana budynkiem produkcyjnym ubojni, wiatą nad wagą ubojni oraz budynkiem gospodarczo-magazynowym, jak również budowlami (w tym kanalizacją, zbiornikami oraz drogami) (dalej: „Zabudowania Ubojni”). W 2004 r. Spółka gruntowanie zmodernizowała, rozbudowała i ulepszyła Zabudowania Ubojni. Z kolei w 2006 r., Spółka poniosła kolejne nakłady na ulepszenie Zabudowań Ubojni. Wartość nakładów poczynionych w Zabudowaniach Ubojni przekroczyła 30% ich wartości początkowej. Podatek VAT od wydatków na te prace został odliczony jako związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Powyższe składniki nie są wyodrębnione w ramach Spółki i same w sobie nie stanowiłyby odrębnego przedsiębiorstwa. Co więcej, na moment wydzielenie ze struktur Spółki, nie funkcjonowałyby one jako samodzielne przedsiębiorstwo.

W związku z powyższym, Wnioskodawca powziął wątpliwość czy transakcja/ transakcje sprzedaży powyższych składników majątkowych będą stanowić transakcję zbycia poszczególnych składników majątkowych oraz w konsekwencji czy dostawa trzody i materiałów produkcyjnych będzie podlegała opodatkowaniu VAT według właściwych stawek oraz czy dostawa Zabudowań Fermy ... i Ubojni ... oraz gruntów, na których posadowione są te budynki i budowle, będzie zwolniona z podatku od towarów i usług, czy też transakcję zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że przedmiot transakcji nie posiada potencjalnej zdolności do działania jako niezależne przedsiębiorstwo realizujące określone zadania gospodarcze, w istniejącym przedsiębiorstwie.

Wynika to w szczególności z faktu, że przedmiotu transakcji nie obejmują składniki materialne i niematerialne, które uważa się za niezbędne do utworzenia przedsiębiorstwa. Należy, bowiem zauważyć, że przedmiot transakcji nie będzie obejmował nazwy przedsiębiorstwa, zobowiązań, wierzytelności, stosownych zezwoleń, praw własności przemysłowych, ksiąg i dokumentów związanych prowadzeniem działalności gospodarczej.

Wyodrębnienie organizacyjne

Na dzień zbycia Ferma oraz Ubojnia ... nie będą wyodrębnione organizacyjnie w ramach Spółki. Brak wyodrębnienie będzie przejawiał się w tym, iż nie zostanie przyjęty żaden statut, regulamin lub inny akt o podobnym charakterze, który dokonywałby wyodrębnienia organizacyjnego Fermy oraz Ubojni ....

Wyodrębnienie finansowe

Na dzień zbycia nie będzie możliwe przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do składników materialnych będących przedmiotem sprzedaży. Jak zostało wskazane w treści wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Przedsiębiorstwo Produkcji Zwierzęcej „Przybkowo” sp. z o.o. dzieli się na dwa kompleksy: Kompleks ... oraz Kompleks .... Kompleks ... składa się z kilkunastu jednostek organizacyjnych, w tym Fermy .... Należności od odbiorców oraz zobowiązania wobec dostawców przyporządkowane są do całości Kompleksu ... a nie do poszczególnych jednostek organizacyjnych. Wydzielenie zobowiązań Fermy i Ubojni ... jest praktycznie niewykonalne, ponieważ w momencie zakupu przez Spółkę np. surowców, niemożliwe jest ustalenie czy dany surowiec zużyty zostanie przez Fermę ... czy przez inną jednostkę organizacyjną.

Wyodrębnienie funkcjonalne

W oparciu wyłącznie o składniki materialne będące przedmiotem sprzedaży, nabywca nie będzie w stanie prowadzić działalności w dotychczasowym wymiarze prowadzonym przez Fermę i Ubojnię .... Tym bardziej nie będzie możliwe kontynuowanie prowadzenia działalności ubojni w ... z uwagi na fakt, iż Ubojnia ... na dzień dzisiejszy jest nieczynna, a jej uruchomienie wymaga poniesienia dodatkowych (znacznych) nakładów na jej rozruch. Ponadto, przedmiotem transakcji nie będą objęte zobowiązania związane z działalnością Fermy oraz Ubojni ..., które to wprost zostały wymienione w definicji zawartej w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. Przedmiotem sprzedaży nie będą również inne składniki niematerialne, w oparciu, o które możliwa byłaby realizacja określonych zadań gospodarczych.

Wnioskodawca nie będzie dokonywał aportu. Formą transakcji będzie umowa sprzedaży.

Składniki materialne będące przedmiotem sprzedaży nie będą mogły stanowić niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego określone zadania gospodarcze. Przedmiotem transakcji nie będą objęte składniki materialne i niematerialne, które uważa się za niezbędne do utworzenia przedsiębiorstwa. Należy, bowiem zauważyć, że przedmiot transakcji nie obejmuje nazwy przedsiębiorstwa, wierzytelności, zobowiązań, stosownych zezwoleń, praw własności przemysłowych, ksiąg i dokumentów związanych prowadzeniem działalności gospodarczej.

W oparciu wyłącznie o składniki materialne będące przedmiotem sprzedaży, nabywca nie będzie w stanie samodzielnie prowadzić działalności gospodarczej. Co więcej, nie będzie możliwe kontynuowanie prowadzenia działalności ubojni w ... z uwagi na fakt, iż Ubojnia ... na dzień dzisiejszy jest nieczynna, a jej uruchomienie wymaga poniesienia dodatkowych (znacznych) nakładów na jej rozruch.

Nabywca, w oparciu o nabyty majątek, nie będzie w stanie kontynuować działalności gospodarczej w takim samym zakresie jak Zbywca, z uwagi, że przedmiot transakcji będą stanowić poszczególne składniki majątkowe, a nie całość Fermy i Ubojni .... Nie będzie możliwe kontynuowanie prowadzenia działalności ubojni w ... z uwagi na fakt, iż Ubojnia ... na dzień dzisiejszy jest nieczynna, a jej uruchomienie wymaga poniesienia dodatkowych (znacznych) nakładów na jej rozruch. Ponadto, zakresem transakcji nie będą objęte składniki niematerialne, takie jak m.in. umowy, wierzytelności, zobowiązania, zezwolenia, prawa własności przemysłowej, księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, które są niezbędne do kontynuowania działalności gospodarczej w takim samym zakresie jak Nabywca.

Budynki stanowią:

  • Budynek administracyjno-socjalny 1-7 o numerze ewidencyjnym ...,
  • Budynek gospodarczo-magazynowy Ubojni ... o numerze ewidencyjnym ...,
  • Budynek gospodarczy - warsztat 1-9 o numerze ewidencyjnym ...,
  • Budynek hydroforni 1-14 o numerze ewidencyjnym ...,
  • Budynek kwarantanny o numerze ewidencyjnym ...,
  • Budynek produkcyjny Ubojni ... 1-8 o numerze ewidencyjnym ...,
  • Budynek SUW ... o numerze ewidencyjnym ...,
  • Budynek wagi o numerze ewidencyjnym ...,
  • Budynek wagi o numerze ewidencyjnym ...,
  • Chlewnia I-1 (Chlewnia nr …) o numerze ewidencyjnym ...,
  • Chlewnia I-13 (Chlewnia nr …, była izolatka) o numerze ewidencyjnym ...,
  • Chlewnia I-15 (Chlewnia nr …) o numerze ewidencyjnym ...,
  • Chlewnia I-16 (Chlewnia nr …) o numerze ewidencyjnym ...,
  • Chlewnia I-17 (Chlewnia nr …) o numerze ewidencyjnym ...,
  • Chlewnia I-18 (Chlewnia nr …) o numerze ewidencyjnym ...,
  • Chlewnia I-19 (Chlewnia …) o numerze ewidencyjnym ...,
  • Chlewnia I-2 (Chlewnia nr …) o numerze ewidencyjnym ...,
  • Chlewnia I-20 (Chlewnia nr …) o numerze ewidencyjnym ...,
  • Chlewnia I-21 (Chlewnia nr …) o numerze ewidencyjnym ...,
  • Chlewnia I-22 (Chlewnia nr …) o numerze ewidencyjnym ...,
  • Chlewnia I-3 (chlewnia nr … ) o numerze ewidencyjnym ...,
  • Chlewnia I-4 (Chlewnia nr …) o numerze ewidencyjnym ...,
  • Chlewnia I-5 (Chlewnia nr …) o numerze ewidencyjnym ...,
  • Chlewnia I-6 (Chlewnia nr …) o numerze ewidencyjnym ...,
  • Chlewnia loch I-23 (Chlewnia nr …) o numerze ewidencyjnym ...,
  • Portiernia I-24 o numerze ewidencyjnym ...,
  • Szopogaraż I-10 o numerze ewidencyjnym ...,
  • Wiata nad wagą Ubojni ... o numerze ewidencyjnym ...,
  • Wiata stalowa I-11 o numerze ewidencyjnym ...,

Budowle oraz związane z nimi urządzenia budowlane stanowią:

  • Basen dezynfekcyjny VI - 2 o numerze ewidencyjnym ...,
  • Basen dezynfekcyjny VI - 2 o numerze ewidencyjnym ...,
  • Droga dojazdowa do zbiornika na Fermie ... o numerze ewidencyjnym ...,
  • Droga przepędu trzody Ferma ... o numerze ewidencyjnym ...,
  • Drogi i place II-1 o numerze ewidencyjnym ...,
  • Drogi i place Ubojni ... II-2 o numerze ewidencyjnym ...,
  • Instalacja kanalizacji technologicznych Ubojni ... o numerze ewidencyjnym ...,
  • Kanalizacja deszczowa Fermy ... II-12 o numerze ewidencyjnym ...,
  • Kanalizacja deszczowa Ubojni ... II-12 o numerze ewidencyjnym ...,
  • Kanalizacja gnojowa II-14 o numerze ewidencyjnym ...,
  • Kanalizacja gnojowicy do zbiornika w ... o numerze ewidencyjnym ...,
  • Kanalizacja ogólna II-11 o numerze ewidencyjnym ...,
  • Kanalizacja sanitarna II-13 o numerze ewidencyjnym ...,
  • Kanalizacja Ubojnia ... o numerze ewidencyjnym ...,
  • Kanał centralnego ogrzewania II-16 o numerze ewidencyjnym ...,
  • Komora zasów II-35 o numerze ewidencyjnym ...,
  • Komora zasów II-36 o numerze ewidencyjnym ...,
  • Komora zasów II-5 o numerze ewidencyjnym ...,
  • Linia elektryczna do rzeźni II-8 o numerze ewidencyjnym ...,
  • Linia elektryczna na Fermie II-8 o numerze ewidencyjnym ...,
  • Linia kablowa II-10 o numerze ewidencyjnym ...,
  • Linia kablowa NN 0,4KV o numerze ewidencyjnym ...,
  • Linia światłowodowa Fermy ... o numerze ewidencyjnym ...,
  • Linia światłowodowa Ubojni ... o numerze ewidencyjnym ...,
  • Linia telefoniczna II-18 o numerze ewidencyjnym ...,
  • Maszt antenowy w ... 5GHZ o numerze ewidencyjnym ...,
  • Ogrodzenie Fermy II-19 o numerze ewidencyjnym ...,
  • Ogrodzenie Ubojni ... o numerze ewidencyjnym ...,
  • Osadnik gnilny II-6 o numerze ewidencyjnym ...,
  • Osadnik gnilny II-7 o numerze ewidencyjnym ...,
  • Osadnik ścieków II-17 o numerze ewidencyjnym ...,
  • Plac parkingowy dla samochodów osobowych o numerze ewidencyjnym ...,
  • Plac SUW o numerze ewidencyjnym ...,
  • Przepompowania II-33 o numerze ewidencyjnym ...,
  • Przepompowania II-34 o numerze ewidencyjnym ...,
  • Przepompowania II-4 o numerze ewidencyjnym ...,
  • Przepompownia II-21 o numerze ewidencyjnym ...,
  • Przepompownia II-22 o numerze ewidencyjnym ...,
  • Przepompownia II-23 o numerze ewidencyjnym ...,
  • Przepompownia II-24 o numerze ewidencyjnym ...,
  • Przepompownia II-25 o numerze ewidencyjnym ...,
  • Przepompownia II-26 o numerze ewidencyjnym ...,
  • Przepompownia II-27 o numerze ewidencyjnym ...,
  • Przepompownia II-28 o numerze ewidencyjnym ...,
  • Przepompownia II-29 o numerze ewidencyjnym ...,
  • Przepompownia II-30 o numerze ewidencyjnym ...,
  • Przepompownia II-31 o numerze ewidencyjnym ...,
  • Przepompownia II-32 o numerze ewidencyjnym ...,
  • Separator koalescencyjny … o numerze ewidencyjnym ...,
  • Separator tłuszczu …. ... o numerze ewidencyjnym ...,
  • Skład opału VI-8 o numerze ewidencyjnym ...,
  • Stacja transformatorowa słupowa … o numerze ewidencyjnym ...,
  • Studnia głębinowa nr … o numerze ewidencyjnym ...,
  • Studnia głębinowa nr … o numerze ewidencyjnym ...,
  • Szlaban … o numerze ewidencyjnym ...,
  • Szlaban … o numerze ewidencyjnym ...,
  • Wodociąg do rzeźni ... II-9 o numerze ewidencyjnym ...
  • Wodociąg fermy II-15 o numerze ewidencyjnym ...,
  • Wodociąg studnia-hydrofomia o numerze ewidencyjnym ...,
  • Zbiornik … o numerze ewidencyjnym ...,
  • Zbiornik … o numerze ewidencyjnym ...,
  • Zbiornik … o numerze ewidencyjnym ...,
  • Zbiornik … o numerze ewidencyjnym ...,
  • Zbiornik … o numerze ewidencyjnym ...,
  • Zbiornik … (nr …) o numerze ewidencyjnym ...,
  • Zbiornik … (nr …) o numerze ewidencyjnym ...,
  • Zbiornik … (nr …) o numerze ewidencyjnym ...,
  • Zbiornik … (nr …) o numerze ewidencyjnym ...,
  • Zbiornik … (nr …) o numerze ewidencyjnym ...,
  • Zbiornik … (nr …) o numerze ewidencyjnym ...,
  • Zbiornik … o numerze ewidencyjnym ...,
  • Zbiornik bezodpływowy … o numerze ewidencyjnym ...,
  • Zbiornik gnojowicy Ubojnia ... o numerze ewidencyjnym ...,
  • Zbiornik na gnojowice … o numerze ewidencyjnym ...,
  • Zbiornik na gnojowice … o numerze ewidencyjnym ...,
  • Zbiornik na gnojowice … o numerze ewidencyjnym ...,
  • Zbiornik p-poż II-3 o numerze ewidencyjnym ...,
  • Zbiornik ścieków socjalno-bytowych Ubojnia ... o numerze ewidencyjnym ...,
  • Zbiornik ścieków technologicznych Ubojnia ... o numerze ewidencyjnym ...,
  • Zbiornik wody 50m3 o numerze ewidencyjnym ...,
  • Zespół zbiorników na wody popłuczne o numerze ewidencyjnym ....

Wyżej wymienione budynki i budowle są trwale związane z gruntem.

Z tytułu nabycia lub wytworzenia budynków i budowli, objętych zakresem wniosku, Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wnioskodawca wskazuje odrębnie dla każdego budynku i budowli, że:

  • Basen dezynfekcyjny VI - 2 o numerze ewidencyjnym ..., został oddany do użytkowania po ulepszeniu w listopadzie 2006 r.,
  • Basen dezynfekcyjny VI - 2 o numerze ewidencyjnym ..., został oddany do użytkowania po ulepszeniu w listopadzie 2006 r.,
  • Budynek produkcyjny ubojni ... I-8 o numerze ewidencyjnym ..., został oddany do użytkowania po ulepszeniu w kwietniu 2004 r.,
  • Budynek wagi o numerze ewidencyjnym .... został oddany do użytkowania po ulepszeniu w listopadzie 2006 r.,
  • Budynek wagi o numerze ewidencyjnym ..., został oddany do użytkowania po ulepszeniu w listopadzie 2006 r.,
  • Chlewnia I-11 (Chlewnia nr …) o numerze ewidencyjnym ..., została oddana do użytkowania po ulepszeniu w listopadzie 2006 r..
  • Chlewnia I-13 (Chlewnia nr …, była izolatka) o numerze ewidencyjnym ..., została oddana do użytkowania po ulepszeniu w listopadzie 2006 r.,
  • Chlewnia I-15 (Chlewnia nr …) o numerze ewidencyjnym ..., została oddana do użytkowania po ulepszeniu w listopadzie 2006 r.,
  • Chlewnia I-16 (Chlewnia nr …) o numerze ewidencyjnym ..., została oddana do użytkowania po ulepszeniu w listopadzie 2006 r..
  • Chlewnia I-17 (Chlewnia nr …) o numerze ewidencyjnym ..., została oddana do użytkowania po ulepszeniu w listopadzie 2006 r.,
  • Chlewnia I-18 (Chlewnia nr …) o numerze ewidencyjnym .... została oddana do użytkowania po ulepszeniu w listopadzie 2006 r.,
  • Chlewnia I-19 (Chlewnia nr …) o numerze ewidencyjnym ..., została oddana do użytkowania po ulepszeniu w listopadzie 2006 r.,
  • Chlewnia I-2 (Chlewnia nr …) o numerze ewidencyjnym ..., została oddana do użytkowania po ulepszeniu w listopadzie 2006 r.,
  • Chlewnia I-20 (Chlewnia nr …) o numerze ewidencyjnym ..., została oddana do użytkowania po ulepszeniu w listopadzie 2006 r.,
  • Chlewnia I-21 (Chlewnia nr …) o numerze ewidencyjnym ... , została oddana do użytkowania po ulepszeniu w listopadzie 2006 r.,
  • Chlewnia I-22 (Chlewnia nr …) o numerze ewidencyjnym ..., została oddana do użytkowania po ulepszeniu w listopadzie 2006 r.,
  • Chlewnia I-3 (Chlewnia nr …) o numerze ewidencyjnym ..., została oddana do użytkowania po ulepszeniu w listopadzie 2006 r.,
  • Chlewnia I-4 (Chlewnia nr …) o numerze ewidencyjnym ..., została oddana do użytkowania po ulepszeniu w listopadzie 2006 r.,
  • Chlewnia I-5 (Chlewnia nr …) o numerze ewidencyjnym .... została oddana do użytkowania po ulepszeniu w listopadzie 2006 r.,
  • Chlewnia I-6 (Chlewnia nr …) o numerze ewidencyjnym ..., została oddana do użytkowania po ulepszeniu w listopadzie 2006 r.,
  • Chlewnia loch I-23 (Chlewnia nr …) o numerze ewidencyjnym ..., została oddana do użytkowania po ulepszeniu w listopadzie 2006 r.,
  • Drogi i place II-1 o numerze ewidencyjnym .... zostały oddane do użytkowania po ulepszeniu w listopadzie 2006 r.,
  • Drogi i place Ubojni II-2 o numerze ewidencyjnym ..., zostały oddane do użytkowania po ulepszeniu w sierpniu 2004 r.,
  • Kanalizacja deszczowa Ubojni ... II-12 o numerze ewidencyjnym ..., została oddana do użytkowania po ulepszeniu w sierpniu 2004 r.,
  • Kanalizacja sanitarna II-13 o numerze ewidencyjnym ..., została oddana do użytkowaniu po ulepszeniu w listopadzie 2006 r.,
  • Komora zasów II-35 o numerze ewidencyjnym ..., została oddana do użytkowania po ulepszeniu w listopadzie 2006 r.,
  • Komora zasów II-36 o numerze ewidencyjnym ..., została oddana do użytkowania po ulepszeniu w listopadzie 2006 r.,
  • Komora zasów II-5 o numerze ewidencyjnym ..., została oddana do użytkowania po ulepszeniu w listopadzie 2006 r.,
  • Linia elektryczna do rzeźni II-8 o numerze ewidencyjnym ..., została oddana do użytkowania po ulepszeniu w sierpniu 2004 r.,
  • Linia kablowa II-10 o numerze ewidencyjnym ..., została oddana do użytkowania po ulepszeniu w listopadzie 2006 r.,
  • Linia telefoniczna II-18 o numerze ewidencyjnym ..., została oddana do użytkowania po ulepszeniu w listopadzie 2006 r.,
  • Maszt antenowy w ... 5GHZ o numerze ewidencyjnym ..., został oddany do użytkowania po ulepszeniu w listopadzie 2006 r.,
  • Osadnik gnilny II-6 o numerze ewidencyjnym ..., został oddany do użytkowania po ulepszeniu w listopadzie 2006 r.,
  • Osadnik ścieków II-17 o numerze ewidencyjnym .... został oddany do użytkowania po ulepszeniu w listopadzie 2006 r.,
  • Portiernia … o numerze ewidencyjnym ..., została oddana po ulepszeniu w listopadzie 2006 r.,
  • Skład opału … o numerze ewidencyjnym ..., został oddany do użytkowania po ulepszeniu w listopadzie 2006 r.,
  • Szopogaraż I-10 o numerze ewidencyjnym ..., został oddany po ulepszeniu w listopadzie 2006 r.,
  • Wodociąg do rzeźni ... II-9 o numerze ewidencyjnym ..., został oddany do użytkowania po ulepszeniu w sierpniu 2004 r.

Pomiędzy oddaniem do użytkowania po ulepszeniu wszystkich wyżej wskazanych budynków i budowli a ich dostawą upłynął okres przekraczający 2 lata.

Sposób użytkowania obiektów po ulepszeniu nie uległ zmianie, w dalszym ciągu była na nich prowadzona działalność gospodarcza w takim samym zakresie, jednakże wzrósł potencjał produkcyjny obiektów, ich pojemność oraz przepustowość co przełożyło się na jakość świadczonych usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku) Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie, z którym przedstawiony w zdarzeniu przyszłym zbiór składników majątkowych nie powinien zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2a ust 27e ustawy o VAT, w związku z czym do sprzedaży składników majątkowych nie będzie miał zastosowania art. 6 pkt 1 ustawy o VAT i skutki podatkowe sprzedaży każdego ze składników majątkowych należało będzie oceniać odrębnie, jako sprzedaż indywidualnych składników majątkowych na gruncie art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, a nie jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa jako całości.
  2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym, sprzedaż budynków, budowli, a w konsekwencji gruntów, na których posadowione są te budynki i budowle, będzie podlegała zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT w związku z art. 29 ust. 8 ustawy o VAT?
  3. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż dostawa trzody chlewnej oraz materiałów produkcyjnych będzie opodatkowana podatkiem VAT na zasadach oraz według stawki właściwych dla poszczególnych towarów?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku),

  1. Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż przedstawiony w zdarzeniu przyszłym zbiór składników majątkowych nie powinien zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2a ust 27e ustawy o VAT, w związku z czym do sprzedaży składników majątkowych nie będzie miał zastosowania art. 6 pkt 1ustawy o VAT i skutki podatkowe sprzedaży każdego ze składników majątkowych należało będzie oceniać odrębnie, jako sprzedaż indywidualnych składników majątkowych na gruncie art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, a nie jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa jako całości.
  2. Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż sprzedaż budynków, budowli, a w konsekwencji gruntów, na których posadowione są te budynki i budowle, będzie podlegała zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT w związku z art. 29 ust. 8 ustawy o VAT.
  3. Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż dostawa trzody chlewnej oraz materiałów produkcyjnych będzie opodatkowana podatkiem VAT na zasadach oraz według stawki właściwych dla poszczególnych towarów.

UZASADNIENIE

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1

W ustawie o VAT nie zawarto definicji przedsiębiorstwa, nie zastosowano także odesłania do innych aktów prawnych. Jednakże w praktyce przyjmuje się, że należy posługiwać się definicją przedsiębiorstwa zawartą w art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r. poz. 1145; dalej: „KC”), zgodnie z którą, przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

  1. oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
  2. własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
  3. prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
  4. wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
  5. koncesje, licencje i zezwolenia;
  6. patenty i inne prawa własności przemysłowej;
  7. majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
  8. tajemnice przedsiębiorstwa;
  9. księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zawarte w wyżej przytoczonym przepisie KC wyrażenie „w szczególności” oznacza przykładowo wymienione części składowe przedsiębiorstwa. Nie są one natomiast składnikami obligatoryjnymi przedsiębiorstwa. Zatem, każdy zespół składników materialnych i niematerialnych należy oceniać indywidualnie pod kątem uznania go za przedsiębiorstwo.

Zgodnie z art. 552 KC, czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych. W uzasadnieniu wyroku Sądu Najwyższego z 17 października 2000 r., sygn. akt. I CKN 850/98 stwierdzono, że: „Strony - jak wynika z art. 552 KC - mają pozostawioną swobodę, co do tego, jakie elementy tworzące pojęcie przedsiębiorstwa objąć przedmiotem czynności prawnej, z tym, że swoboda w wyłączeniu poszczególnych składników nie może iść tak daleko, aby zakres wyłączeń przekreślił istotę przedsiębiorstwa (art. 55 KC). Dlatego też zbycie przedsiębiorstwa powinno obejmować, co najmniej te składniki, które determinują funkcje spełniane przez przedsiębiorstwa.”.

Zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa (dalej: „ZCP”) rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Uznanie danego zespołu składników materialnych i niematerialnych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT ma miejsce w przypadku zaistnienia łącznie następujących przesłanek:

  • istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań;
  • powyższy zespół jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;
  • składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych (wyodrębnienie funkcjonalne);
  • zespół ten mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące powyższe zadania gospodarcze.

Co więcej podkreśla się, że „Brak zaistnienia którejkolwiek z ww. przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.” (tak Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 10 sierpnia 2017 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.145.2017.2.TK).

Z uwagi na fakt, że ustawodawca nie precyzuje, w jaki sposób spełnienie powyższych przesłanek powinno być weryfikowane, konieczne jest odniesienie się do każdej z tych przesłanek osobno.

Zatem, by określony zespół składników materialnych i niematerialnych mógł zostać zakwalifikowany jako ZCP - zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT - musi odznaczać się odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym.

Ad. I) ZCP jako zespół składników materialnych i niematerialnych

Istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, jest najważniejszym warunkiem uznania masy majątkowej za zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Wniosek ten potwierdzają interpretacje indywidualne prawa podatkowego. Przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 19 stycznia 2018 r., sygn. 0114-KDIP1-1.4012.611.2017.2.JO stwierdzono, że: „Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych niematerialnych (w tym zobowiązań).". Podobnie uznano w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 21 lutego 2014 r., sygn. IPTPP2/443-932/13-4/IR oraz w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 4 września 2014 r„ sygn. IBPP4/443-259/14/EK.

Istotne jest by zorganizowana część przedsiębiorstwa w rzeczywistości stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych, a nie ich przypadkowy zbiór, którego jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Powyższe oznacza, że składniki te muszą być ze sobą skorelowane w taki sposób by po ich wydzieleniu mogły stanowić odrębne przedsiębiorstwo zdolne do realizacji określonych zadań gospodarczych, odrębnych od zadań pozostałej części przedsiębiorstwa, z którego zostaje wydzielony ZCP.

Ponadto, daną masę majątkową można uznać za zorganizowaną część przedsiębiorstwa tylko wtedy, gdy obejmuje ona zobowiązania, z uwagi na dosłowne wskazanie na zobowiązania w definicji ZCP na gruncie ustawy o VAT (tak m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 31 grudnia 2015 r., sygn. IPPP2/4512-990/15-2/MAO).

Ad. 2) Wyodrębnienie finansowe i organizacyjne ZCP

W odniesieniu do wyodrębnienia organizacyjnego przyjmuje się, że jest ono dokonane, jeżeli konkretny zespół składników jest pewną całością organizacyjnie wyodrębnioną w strukturze danego przedsiębiorstwa. Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika, jako dział, wydział, oddział, itp. Przy czym zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane w formalny sposób, na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze, tak np. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacjach podatkowych:

  • z dnia 27 lutego 2018 r., sygn. 0115-KDIT1-2.4O12.877.2O17.2.DM,
  • z dnia 21 marca 2018 r., sygn. 0112-KDIL 1-3.4012.91.2018.1.JN,
  • z dnia 6 grudnia 2017 r. sygn. 0112-KDIL 1-2.4012.505.2017.1.AW.

Przy czym nie jest konieczne wyodrębnienie prawne - np. istnienie osobnej spółki bądź oddziału. Pojęcie wyodrębnienia organizacyjnego zostało wyjaśnione m.in. w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego (dalej: „NSA”) z dnia 20 stycznia 2017 r. (sygn. II FSK 2463/16), w którym - na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych, gdzie funkcjonuje identyczna definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa jak w ustawie o VAT - stwierdził on, że „pod pojęciem organizacyjnego wyodrębnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa można rozumieć takie wyodrębnienie zespołu składników istniejącego przedsiębiorstwa, które niezależnie od istniejącego przedsiębiorstwa pozwala jego zorganizowanej części na samodzielne działanie.”.

Z kolei warunkiem istnienia odrębności finansowej ZCP jest możliwość przypisania do niego określonych kosztów, przychodów, należności i zobowiązań. Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku samodzielnego finansowo zakładu lub oddziału osoby prawnej. W orzecznictwie podkreśla się, że wyodrębnienie finansowe nie musi oznaczać pełnej samodzielności finansowej, lecz sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do ZCP. Wyodrębnienie to może nastąpić na podstawie stosowanego w jednostce planu kont, ale również w przypadku, gdy takie wyodrębnienie nie jest dokonane na poziomie zakładowego planu kont, ale faktycznie można powiązać dane finansowe z poszczególnymi częściami składowymi przedsiębiorstwa. Takie stanowisko zaprezentował Naczelny Sąd Administracyjny również w w/w wyroku z dnia 20 stycznia 2017 r., który stwierdził, iż „wyodrębnienie finansowe nie oznacza bowiem samodzielności finansowej, lecz sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa”. Podobnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 25 lipca 2017 r„ sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.331.2017.1.MWJ.

Ad. 3) Wyodrębnienie funkcjonalne zorganizowanej części przedsiębiorstwa

Wyodrębnienie funkcjonalne odnosi się do realizacji przez ZCP określonych zadań gospodarczych, możliwości samodzielnego działania na rynku, w oparciu o wyodrębnione składniki, jako odrębny podmiot prowadzący zadania gospodarcze realizowane w ramach dotychczasowego przedsiębiorstwa.

W interpretacji indywidualnej z dnia 24 lutego 2016 r., wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPP1/4512-84/16-3/MK stwierdzono, że: „(...) Wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć, jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona -obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania, jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą, zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za ZCP, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład ZCP muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Powyższe podejście znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacjach indywidualnych:

  • z dnia 12 grudnia 2017 r„ sygn. 0111-KDIB1-3.4010.388.2017. LIZ,
  • z dnia 11 grudnia 2017 r., sygn. 0114-KDIP1-3.4012.413.2017.1.KC.

Ad. 4) ZCP jako niezależne przedsiębiorstwo realizujące samodzielnie określone zadania gospodarcze.

Niniejszą przesłankę rozumie się, jako możliwość samodzielnego działania na rynku, w oparciu o wyodrębnione składniki, jako odrębny podmiot prowadzący zadania gospodarcze realizowane w ramach dotychczasowego przedsiębiorstwa.

W tej kwestii wypowiedział się również Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w wyroku z dnia 25 listopada 2015 r., sygn. akt I SA/Sz, 1517/14: ,Aby część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania, jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą, zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.”.

W ocenie Wnioskodawcy, nie ma wątpliwości, iż wskazany w zdarzeniu przyszłym zespół składników materialnych i niematerialnych, który będzie podlegać sprzedaży - nawet gdyby była ona dokonywana na rzecz jednego podmiotu - nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Po pierwsze bowiem, brak jest wystarczającego wyodrębnienia składników materialnych i niematerialnych, na które miałaby się składać przyszła ZCP. Wprawdzie przedmiotem sprzedaży będą nieruchomości, trzoda chlewna oraz zapasy, jednak w oparciu wyłącznie o nie, nabywca nie będzie w stanie prowadzić działalności w dotychczasowym wymiarze prowadzonym przez Fermę i Ubojnię .... Tym bardziej nie będzie możliwe kontynuowanie prowadzenia działalności ubojni w ... z uwagi na fakt, iż Ubojnia ... na dzień dzisiejszy jest nieczynna, a jej uruchomienie wymaga poniesienia dodatkowych (znacznych) nakładów na jej rozruch. Ponadto, przedmiotem transakcji nie będą objęte zobowiązania związane z działalnością Fermy oraz Ubojni ..., które to wprost zostały wymienione w definicji zawartej w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Dodatkowo, na chwilę obecną Ferma oraz Ubojnia ... nie zostały wyodrębnione organizacyjne w ramach Spółki. Jak również, nie sposób w oparciu wyłącznie o składniki przedsiębiorstwa mające być w przyszłości objęte sprzedażą, dokonać racjonalnego wyodrębnienia finansowego.

Ponadto, podjęcie przez nabywcę lub nabywców działalności gospodarczej w oparciu o zbiór składników materialnych i niematerialnych mających być przedmiotem sprzedaży, będzie wymagało podjęcia dodatkowych czynności. Bowiem zbiór elementów będących przedmiotem sprzedaży, nie będzie wystarczający - od razu - do realizacji określonych zadań gospodarczych. W szczególności zbiór ten nie będzie obejmować elementów niezbędnych do samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej, którym służy w dotychczasowej strukturze przedsiębiorstwa. Przenoszony zbiór elementów nie będzie zatem posiadać potencjalnej zdolności do funkcjonowania, jako samodzielny podmiot gospodarczy, bowiem przedmiotem sprzedaży nie będą objęte również inne składniki majątkowe niezbędne do prowadzenia produkcji zwierzęcej w obrębie Fermy ... (między innymi są to ruchomości, przyrządy, narzędzia) czy też uboju trzody chlewnej w obrębie Ubojni ....

W świetle powyższego, należy wskazać, że opisany w zdarzeniu przyszłym zespół elementów mający stanowić przedmiot przyszłej sprzedaży nie spełnia przesłanek do uznania go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Mając to na uwadze, w szczególności fakt, iż do sprzedaży składników majątkowych wchodzących w skład Fermy i Ubojni ... nie będzie miał zastosowania art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, skutki podatkowe sprzedaży każdego ze składników majątkowych należało będzie oceniać odrębnie dla każdego z tych składników majątkowych, będących przedmiotem przyszłej sprzedaży na gruncie art. 5 ust. 1 ustawy o VAT. W szczególności nie można przyjąć, iż przedmiotem sprzedaży będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa jako całość, tj. jako jeden przedmiot sprzedaży. Uwzględniając to, należy stwierdzić, iż sprzedaż budynków, budowli, a w konsekwencji gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego będzie podlegała zwolnieniu od podatku od towarów i usług, natomiast dostawa trzody chlewnej oraz materiałów produkcyjnych będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach oraz według stawek właściwych dla poszczególnych towarów. Kwestie skutków podatkowych sprzedaży budynków i budowli oraz trzody chlewnej i materiałów produkcyjnych stanowią przedmiot pytań oznaczonych nr 2 oraz nr 3 odpowiednio.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynków, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przy czym, zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z powyższych uregulowań wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części, oraz gruntów na których posadowione są te budynki i budowle - co do zasady - jest zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim albo jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły, co najmniej 30% wartości początkowej.

Pojęcie „ulepszenia”, nie zostało zdefiniowane przez ustawodawcę w ustawie o VAT. Definicja pierwszego zasiedlenia nakazuje odwoływać się w tym zakresie do regulacji z zakresu podatku dochodowego. Zgodnie z przepisami ustaw o podatku dochodowym za ulepszenie uważa się przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację. Zgodnie z art. 16g ust. 13 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2019 r. poz. 865 ze zm.; dalej: „ustawa o CIT”) ulepszenie musi zwiększać użyteczność budynku.

Ustalając moment, w którym dokonano ulepszenia przekraczającego 30% wartości początkowej budynku lub budowli należy również odnieść się do regulacji ustawy o CIT w tym zakresie. Określenie tego momentu pozwoli na ustalenie, kiedy dochodzi do pierwszego zasiedlenia (wydania w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu po ulepszeniu). Należy podzielić stanowisko wyrażone w komentarzu Podatek dochodowy od osób prawnych pod. red. J.Marciniuka Warszawa 2009 s.601, zgodnie, z którym do wzrostu wartości użytkowej (ulepszenia) środka trwałego dochodzi dopiero w momencie ukończenia prac nad ulepszeniem albo danego etapu takich prac, o ile rezultatem takiego etapu będzie możliwość efektywnego korzystania (użytkowania) przez podatnika z dokonanego ulepszenia (na podstawie dokumentu potwierdzającego przyjęcie do używania). Potwierdza to również orzeczenie WSA w Gdańsku (wyrok z dnia 27 maja 2010 r. sygn. akt I SA/Gd 213/10), w którym uznano, że dla wyliczenia 30% wartości początkowej nie należy kumulować wszystkich wydatków dokonywanych przez okres pozostawania budynku we władaniu określonego podmiotu, a podstawą do której należy odnieść się przy ocenie czy wydatki na ulepszenie stanowią co najmniej 30% jest wartość początkowa, a więc wartość początkowa ujęta w księgach, uwzględniająca wcześniejsze ulepszenia.

Biorąc pod uwagę powyższe uregulowania należy przeanalizować czy i kiedy doszło do pierwszego zasiedlenia Zabudowań Fermy i Ubojni. Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, od momentu przyjęcia do używania Zabudowania Fermy są wykorzystywane na cele działalności rolniczej, tj. chowu i hodowli trzody chlewnej i tuczników a także na potrzeby prowadzenia produkcji roślinnej oraz zapewnienia bazy warsztatowo-magazynowej w związku z prowadzoną działalnością rolniczą. Z kolei Zabudowania Ubojni służyły na cele działalności gospodarczej w zakresie uboju trzody chlewnej od 2004 r. do ok. 2015-2016 r. W tym zakresie zdaniem Wnioskodawcy pierwsze zasiedlenie Zabudowań Fermy -jako rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne - miało miejsce w 2006 r. z chwilą dokonania ulepszeń przekraczających 30% wartości początkowej, zaś w stosunku do Zabudowań Ubojni ulepszenie przekraczające 30% wartości początkowej i w konsekwencji pierwsze zasiedlenie miało miejsce w 2004 r.

W świetle powyższego, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż sprzedaż Zabudowań Fermy i Ubojni a w konsekwencji gruntów, na których posadowione są te budynki i budowle, będzie podlegała zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT w związku z art. 29 ust. 8 ustawy o VAT. Bowiem, sprzedaż ta nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, jak również pomiędzy pierwszym zasiedleniem (2004 r. oraz 2006 r. odpowiednio) a sprzedażą budynków, budowli lub ich części upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3

Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, przedmiotem sprzedaży, poza zabudowanymi nieruchomościami Fermy oraz Ubojni ..., będą również trzoda chlewna, jak również materiały, pasze i mieszanki paszowe stanowiące zapasy w księgach rachunkowych Spółki, związane produkcją rolniczą prowadzoną w obrębie Fermy ....

Jak stanowi art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z kolei, zgodnie z przepisem art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania jak właściciel.

Ponadto, jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, sprzedaż trzody chlewnej jak również materiałów produkcyjnych nie będzie podlegała jakiemukolwiek zwolnieniu z podatku od towarów i usług przewidzianemu przez przepisy ustawy o VAT.

Mając powyższe na uwadze, w opinii Wnioskodawcy, dostawa trzody chlewnej oraz materiałów produkcyjnych będzie opodatkowana podatkiem VAT na zasadach oraz według stawki właściwych dla poszczególnych towarów będących przedmiotem dostawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy wskazać, że na mocy art. 1 pkt 23 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35), art. 29 został uchylony. W zamian ustawodawca w art. 1 pkt 24 ww. ustawy dodał do ustawy o podatku od towarów i usług art. 29a.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej– rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj