Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-1.4010.29.2020.1.MF
z 27 marca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 900), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 22 stycznia 2020 r. (data wpływu 23 stycznia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia:

  • czy Fundusz jest zobowiązany w ramach udzielonego dofinansowania, płatnego na rachunek bankowy czynnego podatnika, świadczącego usługi lub sprzedaż towarów, o których mowa w załączniku nr 15 ustawy o podatku od towarów lub usług, do sprawdzania w dniu zlecenia przelewu czy wskazany na fakturze VAT rachunek jest zawarty w wykazie podmiotów, o którym mowa w art. 96b ust. 1 ww. ustawy w sytuacji gdy:
    • beneficjantem i stroną umowy z dostawcą lub usługodawcą jest osoba fizyczna niebędąca przedsiębiorcą i nieprowadząca działalności gospodarczej – jest prawidłowe,
    • beneficjantem i stroną umowy z dostawcą lub usługodawcą jest czynny podatnik – jest nieprawidłowe,
    • beneficjantem i stroną umowy z dostawcą lub usługodawcą jest podmiot gospodarczy niebędący czynnym podatnikiem – jest nieprawidłowe,
  • czy obowiązek, o którym mowa w pytaniu nr 1 ma zastosowanie w przypadku gdy łączna kwota płatności wynikającej z faktur VAT - wystawionych na beneficjenta Funduszu przez tego samego czynnego podatnika przekracza 15 000 zł brutto, a wartość należnego beneficjentowi dofinansowania jest niższa od 15 000 zł w jednorazowej płatności – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2020 r. wpłynął do organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia:

  • czy Fundusz jest zobowiązany w ramach udzielonego dofinansowania, płatnego na rachunek bankowy czynnego podatnika, świadczącego usługi lub sprzedaż towarów, o których mowa w załączniku nr 15 ustawy o podatku od towarów lub usług, do sprawdzania w dniu zlecenia przelewu czy wskazany na fakturze VAT rachunek jest zawarty w wykazie podmiotów, o którym mowa w art. 96b ust. 1 ww. ustawy w sytuacji gdy:
    • beneficjantem i stroną umowy z dostawcą lub usługodawcą jest osoba fizyczna niebędąca przedsiębiorcą i nieprowadząca działalności gospodarczej,
    • beneficjantem i stroną umowy z dostawcą lub usługodawcą jest czynny podatnik,
    • beneficjantem i stroną umowy z dostawcą lub usługodawcą jest podmiot gospodarczy niebędący czynnym podatnikiem,
  • czy obowiązek, o którym mowa w pytaniu nr 1 ma zastosowanie w przypadku gdy łączna kwota płatności wynikającej z faktur VAT - wystawionych na beneficjenta Funduszu przez tego samego czynnego podatnika przekracza 15 000 zł brutto, a wartość należnego beneficjentowi dofinansowania jest niższa od 15 000 zł w jednorazowej płatności.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej: „Fundusz”), jest samorządową osobą prawną w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, należącą do sektora finansów publicznych. Zgodnie z art. 400q ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku Prawo ochrony środowiska, (zwanej dalej: „POŚ”), Fundusz prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z posiadanych środków i uzyskiwanych wpływów wydatki na finansowanie zadań określonych w POŚ oraz koszty swojej działalności. Przychodami Funduszu są przede wszystkim wpływy z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska i administracyjnych kar pieniężnych pobieranych na podstawie POŚ oraz przepisów szczególnych. Źródła przychodów Funduszu wymienione zostały w art. 401 POŚ. Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 4b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r .o podatku dochodowym od osób prawnych, Funduszu zwolniony jest od podatku dochodowego (zwolnienie podmiotowe). Fundusz nie prowadzi sprzedaży opodatkowanej. W portalu podatkowym Ministerstwa Finansów Fundusz jest zarejestrowany jako podatnik VAT zwolniony.

Celem działania Funduszu jest finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 1-9a i 11-42 POŚ na zasadach wynikających z POŚ. Finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej jest statutową działalnością Funduszu, prowadzoną w postaci udzielania dofinasowania w formie dotacji lub/i pożyczek oraz nagród za działalność na rzecz ochrony środowiska i gospodarki wodnej, niezwiązaną z wykonywaniem obowiązków pracowników administracji rządowej i samorządowej, zgodnie z postanowieniami art. 411 ust. 1 POŚ. Kosztami działalności statutowej są udzielane dotacje, umorzenia pożyczek oraz nagrody, o których mowa w art. 411 ust. 1 pkt 3 POŚ. Fundusz udziela dotacje i pożyczki oraz przekazuje środki finansowe beneficjentom na podstawie umów cywilnoprawnych. Dofinansowanie udzielane jest przede wszystkim w formie refundacji kosztów ponoszonych przez beneficjentów, wypłacane po zrealizowaniu konkretnych przedsięwzięć (zadań) i osiągnięciu efektów ekologicznych. Warunki dofinansowania określają zasady ogólne oraz programy.

Niektóre programy przewidują dofinansowanie w postaci ryczałtu, w szczególności w przypadku przedsięwzięć realizowanych siłami i środkami własnymi beneficjentów. Niektóre programy, w tym rządowy program priorytetowy (…), zwany dalej Programem, którego beneficjentami są osoby fizyczne będące właścicielami lub współwłaścicielami budynków jednorodzinnych, przewidują możliwość przekazania udzielonego dofinansowania na rachunek dostawcy lub wykonawcy przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Wyjaśnić należy, że zakres dofinansowania udzielanego w ramach Programu obejmuje towary i usługi, o których mowa w załączniku nr 15 ustawy o podatku od towarów lub usług. Co do zasady, Program przewiduje udzielanie pomocy na cele mieszkaniowe. Beneficjenci programu mogą prowadzić w budynku objętym dofinansowaniem działalność gospodarczą i być czynnymi podatnikami VAT pod warunkiem, że powierzchnia wydzielonego w tym celu lokalu użytkowego nie zajmuje więcej niż 30% powierzchni całkowitej budynku. Wysokość udzielanej dotacji w ramach Programu uzależniona jest od wartości dochodu na jedną osobę we wspólnie prowadzonym gospodarstwie domowym. Dofinansowanie to wynosi od 15% do 90 % kosztów kwalifikowanych. W przypadku, gdy dochód miesięczny na osobę przekracza (…) i podstawa opodatkowania jest wyższa od (…), dofinansowanie w postaci dotacji nie jest udzielane. Zasady i warunki dofinansowania nie zobowiązują beneficjentów do zawierania pisemnych umów z dostawcami towarów i wykonawcami usług, co oznacza, że Fundusz nie posiada żadnych informacji dotyczących wartości transakcji zawieranych pomiędzy danym nabywcą a sprzedawcą, poza fakturami dołączanymi przez beneficjentów do wniosków o płatność (częściową lub całkowitą). Zasady i warunki dofinansowania opublikowane są na stronach internetowych Narodowego Funduszu (…) oraz wszystkich 16 wojewódzkich funduszy (…), w tym na stronie: (…).

Decyzja o udzieleniu dofinansowania w ramach Programu nie ma charakteru uznaniowego. Oznacza to, że każda osoba fizyczna spełniająca warunki Programu ma prawo skorzystać z dofinansowania, a Fundusz ma obowiązek udzielić dofinansowania. Program i umowa przewidują możliwość przekazania środków finansowych po zrealizowaniu części przedsięwzięcia, np. w postaci wymiany źródła ciepła, a pozostałych części w postaci np. wymiany okien, ocieplenia ścian zewnętrznych w innych terminach. Wymogiem bezwzględnym Programu jest ażeby dofinansowywane przedsięwzięcie zostało zrealizowane w okresie nie dłuższym niż 30 miesięcy od daty złożenia wniosku. W okresie tym beneficjent, w tym także czynny podatnik VAT, dokonuje zakupów towarów i usług na podstawie faktur VAT. Zgodnie z zasadami programu i warunkami umowy dofinansowania, beneficjent składa w okresie realizacji przedsięwzięcia wnioski o płatność, dołączając do nich kopie faktur VAT. W przypadku transakcji, gdy zapłata nie nastąpiła w dniu wystawienia faktury lub wystąpiła w części, beneficjent może wskazać we wniosku o płatność ażeby Fundusz przelał środki bezpośrednio na rachunek dostawcy lub wykonawcy podany w fakturze. Jeśli jednostkowe koszty zakupu są wyższe od kosztów zryczałtowanych przyjętych w Programie, Fundusz jest zobowiązany pomniejszyć wartość dofinansowania. Uzależnienie kwoty dofinansowania od uzyskiwanych dochodów beneficjenta oraz obowiązek redukowania refundacji do wartości zryczałtowanych maksymalnych kosztów jednostkowych sprawiają, że płatności dokonywane przez Fundusz na rachunek sprzedawcy lub usługodawcy są w większości przypadków niższe od podanych w fakturze. Różnica wartości pokrywana jest ze środków beneficjenta w ramach tzw. udziału własnego. W przypadku gdy beneficjent wnioskuje o zapłatę należnego mu dofinansowania w części lub całości na rachunek podany na fakturze VAT, co jest przewidziane i dopuszczalne w warunkach Programu i umowie dofinansowania, Fundusz dokonuje przelewu zgodnie z jego żądaniem (wnioskiem). Fakt zrealizowania płatności zobowiązań wynikających z faktury wystawionej na inną osobę niż Fundusz, w części lub całości, nie sprawia, że Fundusz staje się stroną umowy dostawy towarów lub wykonania usług zawartej pomiędzy beneficjantem a ich wykonawcą.

Z analizy ok. 7 000 wniosków o dofinansowanie złożonych do Funduszu wynika, że 815 wniosków (ok. 12%) złożonych zostało przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w opisanym wyżej stanie faktycznym Fundusz jest zobowiązany w ramach udzielonego dofinansowania, płatnego na rachunek bankowy czynnego podatnika, świadczącego usługi lub sprzedaż towarów, o których mowa w załączniku nr 15 ustawy o podatku od towarów lub usług, do sprawdzania w dniu zlecenia przelewu czy wskazany na fakturze VAT rachunek jest zawarty w wykazie podmiotów, o którym mowa w art. 96b ust. 1 ww. ustawy (…) w sytuacji gdy:
    • beneficjantem i stroną umowy z dostawcą lub usługodawcą jest osoba fizyczna niebędąca przedsiębiorcą i nieprowadząca działalności gospodarczej,
    • beneficjantem i stroną umowy z dostawcą lub usługodawcą jest czynny podatnik,
    • beneficjantem i stroną umowy z dostawcą lub usługodawcą jest podmiot gospodarczy niebędący czynnym podatnikiem?
  2. Czy obowiązek, o którym mowa w pytaniu nr 1 ma zastosowanie w przypadku gdy łączna kwota płatności wynikającej z faktur VAT - wystawionych na beneficjenta Funduszu przez tego samego czynnego podatnika przekracza 15 000 zł brutto, a wartość należnego beneficjentowi dofinansowania jest niższa od 15 000 zł w jednorazowej płatności?

Zdaniem Funduszu.

Ad. 1

W opisanym w treści niniejszego wniosku oraz w pytaniu nr 1 stanie faktycznym, Fundusz nie ma obowiązku przed dokonaniem przelewu środków sprawdzania czy rachunek bankowy wystawcy faktury VAT, wystawiony w związku z realizacją przedsięwzięcia objętego dofinansowaniem, został ujawniony w wykazie podmiotów, o którym mowa w art. 96b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, udostępnionym na stronie internetowej Ministerstwa Finansów. Brak obowiązku wynika z faktu, że obowiązek sprawdzenia i podziału płatności dotyczy transakcji, w której stronami są przedsiębiorcy. Zgodnie z legalną definicją transakcji handlowej zawartą w art. 4 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych, w związku z art. 2 tej ustawy, transakcją handlową jest odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, jeżeli stronami umów są przedsiębiorcy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców. Fundusz, jako osoba prawna udzielająca dofinansowania na rzecz beneficjenta, przekazywanego (płatnego) na rachunek dostawcy towarów lub usługodawcy na podstawie umowy zawartej pomiędzy beneficjentem a wystawcą faktury, nie jest stroną tej umowy. Fundusz nie jest także podmiotem, który pobiera należności od nabywcy towarów lub usług, wręcz przeciwnie, reguluje wierzytelność swojego beneficjenta. Oznacza to, że ustalony w art. 12 ust. 4i ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych obowiązek sprawdzania w dniu zlecenia przelewu czy wskazany na fakturze VAT rachunek jest zawarty w wykazie podmiotów, o którym mowa w art. 96b ust. 1 ww. ustawy (…) nie dotyczy w przedstawionym stanie faktycznym Funduszu. Podstawą przekazania środków (płatności) jest umowa dofinansowania a nie umowa dostawy towarów lub wykonania usługi. Brak takiego obowiązku wynika także z art. 19 pkt 2 ustawy Prawo przedsiębiorców, w którym obowiązek dokonywania lub przyjmowania płatności za pośrednictwem rachunku płatniczego przedsiębiorcy następuje w każdym przypadku, gdy stronami transakcji są przedsiębiorcy i jednorazowa wartość transakcji przekracza 15 000 zł.

Ad. 2

W opisanym w treści niniejszego wniosku oraz w pytaniu nr 1 i 2 stanie faktycznym, Fundusz nie ma obowiązku sprawdzania czy rachunek bankowy wystawcy faktury VAT, wystawiony w związku z realizacją przedsięwzięcia objętego dofinansowaniem został ujawniony w wykazie podmiotów na stronie internetowej Ministerstwa Finansów (…). W przypadku, gdy Wydający interpretację potwierdzi taki obowiązek, obowiązkowi temu będą podlegały wyłącznie jednorazowe płatności realizowane przez Fundusz na rzecz tego samego czynnego podatnika, o wartości powyżej 15 000 zł. Następstwem i skutkiem stwierdzenia takiego obowiązku przez Wydającego interpretację będzie hipotetyczne przyjęcie jakoby stroną transakcji handlowej był Fundusz a nie beneficjent, w konsekwencji czego przepis art. 19 pkt 2 ustawy Prawo przedsiębiorców będzie miał zastosowanie odpowiednio.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.

Na wstępie wskazać należy, że na mocy art. 3 ustawy z dnia 12 kwietnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r. poz. 1018, dalej jako: „ustawa nowelizująca”) wprowadzono odrębną regulację dla zlecenia przelewu związanego m.in. z tzw. factoringiem i umów podobnych, i zgodnie z art. 14 ust. 2 ustawy nowelizującej weszła ona w życie z dniem 1 stycznia 2020 r.

Na mocy tego rodzaju umów następuje przekazywanie praw do dokonania zlecenia przelewu związanych z fakturami wystawianymi przez dostawcę towarów lub usług innemu podmiotowi będącego wierzycielem innego stosunku prawnego. Potrzeba takiej regulacji wynika z faktu, że w takiej sytuacji zlecenie przelewu jest dokonywane na rachunek innego podmiotu niż dostawca usługi lub towaru, co nie powinno powodować negatywnych skutków dla dłużnika, o ile przelew jest przekazywany na rachunek tego innego podmiotu, który jest uwidoczniony w wykazie.

W sposób szczególny została uregulowana sytuacja, w której podmiot trzeci (np. w związku z umową factoringu, cesji wierzytelności, przelewu lub umowy podobnej) dokonałby zapłaty dostawcy (usługodawcy) na rachunek, który nie figuruje w wykazie. Pozostawienie tej sytuacji bez szczególnych regulacji dawałoby możliwość obchodzenia wprowadzanych przepisów.

W związku z powyższym, do updop wprowadzono nowy przepis art. 12 ust. 4i, zgodnie z którym w przypadku gdy podatnik, który na podstawie umowy zawartej z dostawcą towarów lub usługodawcą zarejestrowanym na potrzeby podatku od towarów i usług jako podatnik VAT czynny albo nabywcą towarów lub usługobiorcą jest obowiązany do pobrania należności od nabywcy towarów lub usługobiorcy za dostawę towarów lub świadczenie usług, potwierdzone fakturą, i przekazania jej w całości albo części dostawcy towarów lub usługodawcy, dokona zapłaty tej należności przelewem na rachunek inny niż zawarty na dzień zlecenia przelewu w wykazie podmiotów, o którym mowa w art. 96b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, u podatnika ustala się przychód w dniu zlecenia przelewu. Przychód ten ustala się w takiej wysokości, w jakiej płatność została dokonana na rachunek inny niż zawarty na dzień zlecenia przelewu w wykazie podmiotów, o którym mowa w art. 96b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto, zgodnie z art. 12 ust. 4j updop, nie ustala się przychodu, o którym mowa w ust. 4i, jeżeli płatność dokonana przez podatnika:

  1. wynika z transakcji innej niż określona w art. 19 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców lub
  2. została dokonana przelewem na rachunek inny niż zawarty na dzień zlecenia przelewu w wykazie podmiotów, o którym mowa w art. 96b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a podatnik złożył zawiadomienie, o którym mowa w art. 117ba § 3 Ordynacji podatkowej, do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla wystawcy faktury w terminie trzech dni od dnia zlecenia przelewu.

Powyższy przepis wyłącza skutki w postaci konieczności rozpoznania u podatnika przychodu, w sytuacji gdy płatność będzie wynikała z transakcji innej niż określona w art. 19 ustawy – Prawo przedsiębiorców lub zostanie dokonana na inny rachunek niż zawarty w wykazie, pod warunkiem że podatnik złoży w terminie trzech dni od dnia zlecenia przelewu zawiadomienie o tym rachunku do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla wystawcy faktury. Wzór zawiadomienia wraz z podstawowymi informacjami, które powinny być w nim zawarte, zostały określone w art. 117ba § 4 i 5 Ordynacji podatkowej. Wprowadzenie takiego przepisu zrównuje sytuację osób trzecich z pozostałymi kontrahentami, którzy zgodnie z projektowanymi przepisami będą mogli zaliczyć wydatki do kosztów uzyskania przychodu mimo dokonania zapłaty na rachunek, który nie figuruje w wykazie, jeżeli zawiadomią o tym rachunku naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla wystawcy faktury.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy nowelizującej, przepisy art. 12 ust. 4i i 4j oraz art. 15d ust. 1, 2 i 4 ustawy zmienianej w art. 3, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, mają zastosowanie do zapłaty należności w roku podatkowym rozpoczynającym się po dniu 31 grudnia 2019 r.

Ponadto wskazać należy, że w myśl art. 19 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo Przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292), dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku płatniczego przedsiębiorcy, w każdym przypadku gdy:

  1. stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz
  2. jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza 15 000 zł lub równowartość tej kwoty, przy czym transakcje w walutach obcych przelicza się na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień dokonania transakcji.

Jednocześnie, zgodnie z art. 96b ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.; dalej: „ustawa o VAT”), Szef Krajowej Administracji Skarbowej prowadzi w postaci elektronicznej wykaz podmiotów:

  1. w odniesieniu do których naczelnik urzędu skarbowego nie dokonał rejestracji albo które wykreślił z rejestru jako podatników VAT;
  2. zarejestrowanych jako podatnicy VAT, w tym podmiotów, których rejestracja jako podatników VAT została przywrócona.

W myśl art. 96b ust. 2 ww. ustawy, wykaz jest udostępniany w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych w sposób umożliwiający sprawdzenie, w tym automatycznie, czy podmiot znajduje się w wykazie na wybrany dzień, przypadający nie wcześniej niż w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym podmiot jest sprawdzany. Dane tego podmiotu są udostępniane według stanu na wybrany dzień, z wyjątkiem danych, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3, które są udostępniane według stanu na dzień sprawdzenia.

Zgodnie z opisanym we wniosku zdarzeniem przyszłym, każda osoba fizyczna spełniająca warunki Programu ma prawo skorzystać z dofinansowania, a Fundusz ma obowiązek udzielić dofinansowania. Program i umowa przewidują możliwość przekazania środków finansowych po zrealizowaniu części przedsięwzięcia, np. w postaci wymiany źródła ciepła, a pozostałych części w postaci np. wymiany okien, ocieplenia ścian zewnętrznych w innych terminach. Wymogiem bezwzględnym Programu jest ażeby dofinansowywane przedsięwzięcie zostało zrealizowane w okresie nie dłuższym niż 30 miesięcy od daty złożenia wniosku. W okresie tym beneficjent, w tym także czynny podatnik VAT, dokonuje zakupów towarów i usług na podstawie faktur VAT. Zgodnie z zasadami programu i warunkami umowy dofinansowania, beneficjent składa w okresie realizacji przedsięwzięcia wnioski o płatność, dołączając do nich kopie faktur VAT. W przypadku transakcji, gdy zapłata nie nastąpiła w dniu wystawienia faktury lub wystąpiła w części, beneficjent może wskazać we wniosku o płatność ażeby Fundusz przelał środki bezpośrednio na rachunek dostawcy lub wykonawcy podany w fakturze. Jeśli jednostkowe koszty zakupu są wyższe od kosztów zryczałtowanych przyjętych w Programie, Fundusz jest zobowiązany pomniejszyć wartość dofinansowania. Uzależnienie kwoty dofinansowania od uzyskiwanych dochodów beneficjenta oraz obowiązek redukowania refundacji do wartości zryczałtowanych maksymalnych kosztów jednostkowych sprawiają, że płatności dokonywane przez Fundusz na rachunek sprzedawcy lub usługodawcy są w większości przypadków niższe od podanych w fakturze. Różnica wartości pokrywana jest ze środków beneficjenta w ramach tzw. udziału własnego. W przypadku gdy beneficjent wnioskuje o zapłatę należnego mu dofinansowania w części lub całości na rachunek podany na fakturze VAT, co jest przewidziane i dopuszczalne w warunkach Programu i umowie dofinansowania, Fundusz dokonuje przelewu zgodnie z jego żądaniem (wnioskiem). Fakt zrealizowania płatności zobowiązań wynikających z faktury wystawionej na inną osobę niż Fundusz, w części lub całości, nie sprawia, że Fundusz staje się stroną umowy dostawy towarów lub wykonania usług zawartej pomiędzy beneficjantem a ich wykonawcą.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz przywołane przepisy prawa podatkowego w pierwszej kolejności zauważyć należy, że treść art. 12 ust. 4j updop, jednoznacznie wskazuje, że nie ustala się przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 4i updop jeżeli płatność dokonana przez podatnika wynika z transakcji innej niż określona w art. 19 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców.

W związku z powyższym w odniesieniu do płatności dokonywanej przez Wnioskodawcę, a dotyczącej sytuacji gdy beneficjentem i stroną umowy z dostawcą lub usługodawcą jest osoba fizyczny niebędąca przedsiębiorcą i nieprowadzącą działalności gospodarczej, wskazać należy przepis art. 12 ust. 4i updop nie będzie miał zastosowania do Wnioskodawcy, bowiem ww. beneficjent nie jest przedsiębiorcą, o którym mowa w art. 19 Prawa przedsiębiorców.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie będzie prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do sytuacji gdy beneficjentem i stroną umowy z dostawcą lub usługodawca jest czynny podatnik VAT oraz biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego, z którego wynika, że beneficjenci programu mogą prowadzić w budynku objętym dofinansowaniem działalność gospodarczą i być czynnymi podatnikami VAT, przyjąć należy że w tej sytuacji mamy do czynienia z podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą i będącymi podatnikami VAT czynnymi. Zatem jeżeli jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza 15 000 zł lub równowartość tej kwoty, to oznacza, że warunek transakcji, o której mowa w art. 19 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców zostanie spełniony.

W takiej sytuacji w przypadku dokonania przez Wnioskodawcę przelewu środków na wskazany przez beneficjenta rachunek bankowy nieznajdujący się w wykazie podmiotów, o którym mowa w art. 96b ustawy o VAT, w stosunku do Wnioskodawcy znajdą zastosowanie przepisy art. 12 ust. 4i updop.

Jak wyjaśniono powyżej, ww. przepisy dotyczące przychodów podatkowych w sposób szczególny regulują sytuację, w której podmiot trzeci (np. w związku z umową factoringu, cesji wierzytelności, przelewu lub umowy podobnej) dokonałby zapłaty dostawcy (usługodawcy) na rachunek, który nie figuruje w wykazie. Pozostawienie tej sytuacji bez szczególnych regulacji dawałoby możliwość obchodzenia wprowadzanych przepisów. Aby temu zapobiec, w art. 12 updop dodane zostały przepisy, które nakazują rozpoznać u faktora (lub osoby pośredniczącej w zapłacie) przychód w takiej wysokości, w jakiej płatność związana z transakcją, o której mowa w art. 19 ustawy – Prawo przedsiębiorców, została dokonana na rachunek inny niż zawarty w wykazie.

Jak wynika natomiast z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego, beneficjent może wskazać we wniosku o płatność ażeby Fundusz (Wnioskodawca) przelał środki z udzielonego mu dofinansowania bezpośrednio na rachunek dostawcy lub usługodawcy podany w fakturze. Wypłatę środków przez Wnioskodawcę należy zatem uznać za płatność z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług, o której mowa w przywołanym powyżej przepisie.

W związku z powyższym, dokonany przez Wnioskodawcę przelew na rachunek nieznajdujący się w wykazie, o którym mowa w art. 96b ust. 1 ustawy o VAT spowoduje, że Wnioskodawca będzie zobowiązany do zastosowania art. 12 ust. 4i. Należy bowiem podkreślić, że to Wnioskodawca, a nie beneficjent dokonuje przedmiotowych płatności związanych z dostawą towarów/świadczeniem usług, na rachunek nieznajdujący się w wykazie. Omawiane regulacje nie znajdą zastosowania dopiero w przypadku złożenia, w terminie trzech dni od dnia zlecenia przelewu, zawiadomienia (o którym mowa w art. 117ba § 3 Ordynacji podatkowej) o rachunku, na który dokonywany jest przelew, do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla wystawcy faktury.

Analogicznie należy postąpić również w sytuacji gdy beneficjentem i stroną umowy z dostawcą lub usługodawca jest podmiot gospodarczy niebędący czynnym podatnik VAT. W takiej sytuacji, Wnioskodawca również będzie zobowiązany do stosowania art. 12 ust. 41 updop, w przypadku gdy dokona przelewu na rachunek nieznajdujący się w wykazie, o którym mowa w art. 96b ust. 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania Nr 1, w zakresie ustalenia, czy w opisanym wyżej stanie faktyczny Fundusz jest zobowiązany w ramach udzielonego dofinansowania, płatnego na rachunek bankowy czynnego podatnika, świadczącego usługi lub sprzedaż towarów, o których mowa w załączniku nr 15 ustawy o podatku od towarów lub usług, do sprawdzania w dniu zlecenia przelewu, czy wskazany na fakturze VAT rachunek jest zawarty w wykazie podmiotów, o którym mowa w art. 96b ust. 1 ww. ustawy oraz zastosowania mechanizmu podzielonej płatności w sytuacji gdy:

  • beneficjantem i stroną umowy z dostawcą lub usługodawcą jest osoba fizyczna niebędąca przedsiębiorcą i nieprowadząca działalności gospodarczej – jest prawidłowe,
  • beneficjantem i stroną umowy z dostawcą lub usługodawcą jest czynny podatnik – jest nieprawidłowe,
  • beneficjantem i stroną umowy z dostawcą lub usługodawcą jest podmiot gospodarczy niebędący czynnym podatnikiem - jest nieprawidłowe.

Natomiast odnosząc się do pytania Nr 2, w zakresie ustalenia czy obowiązek, o którym mowa w pytaniu nr 1 ma zastosowanie w przypadku gdy łączna kwota płatności wynikającej z faktur VAT - wystawionych na beneficjenta Funduszu przez tego samego czynnego podatnika przekracza 15 000 zł brutto, a wartość należnego beneficjentowi dofinansowania jest niższa od 15 000 zł w jednorazowej płatności (w stosunku do beneficjentów prowadzących działalność gospodarczą zarówno będących jak i niebędących czynnymi podatnikami VAT), w pierwszej kolejności należałoby odkodować znaczenie pojęcia „transakcja” oraz „jednorazowa wartość transakcji”, do których ustawodawca ustanowił limit kwotowy.

W celu ustalenia znaczenia terminu „jednorazowa wartość transakcji” z uwagi na to, że adresatem normy prawnej jest przedsiębiorca dokonujący i przyjmujący płatności związane z działalnością gospodarczą, w pierwszej kolejności należałoby sięgnąć do definicji zawartych w ustawie Prawo Przedsiębiorców. Powyższe wynika również z faktu, że wprowadzone przepisy podatkowe, określające konsekwencje nieprzestrzegania normy wyrażonej w art. 19 ustawy Prawo Przedsiębiorców na gruncie ustaw podatkowych odwołują się wprost do nomenklatury stosowanej w ustawie Prawo Przedsiębiorców, także w zakresie rozumienia pojęcia „transakcja”. W rozumieniu ustawy Prawo Przedsiębiorców transakcją jest umowa, będąca źródłem stosunku zobowiązaniowego. Przez transakcję należy rozumieć zatem taką czynność prawną (umowę) zawieraną w związku z prowadzoną przez strony działalnością gospodarczą, w wykonaniu której dokonywana jest co najmniej jedna płatność. Wskazany wcześniej przepis nie określa, co może stanowić przedmiot transakcji (umowy), natomiast można przyjąć, że może nim być w szczególności nabycie towaru lub usługi. O przyporządkowaniu płatności do poszczególnych umów (transakcji) decyduje ich cel gospodarczy i zgodny zamiar stron, a nie treść dowodów (dokumentów) księgowych. W konsekwencji, jednorazowa wartość transakcji oznacza ogólną wartość wierzytelności lub zobowiązań, określoną w umowie zawartej między przedsiębiorcami. Przymiot jednorazowości nie odnosi się do liczby płatności, lecz odzwierciedla wymóg powiązania poszczególnych świadczeń w ramach jednego stosunku umownego.

Tożsame stanowisko zostało przedstawione w odpowiedzi Ministerstwa Finansów na interpelację nr 9279 w sprawie wyjaśnienia wątpliwości, dotyczących znowelizowanych przepisów o swobodzie działalności gospodarczej oraz ustaw o podatku dochodowym, w zakresie określenia limitów płatności gotówkowych z dnia 9 lutego 2017 r.

Takie rozumienie pojęcia „transakcja” znajduje również swój odpowiednik w art. 4 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o terminach zapłaty w transakcjach handlowych (Dz. U. z 2016 r., poz. 684), zgodnie z którym transakcja handlowa to umowa, której przedmiotem jest odpłatna dostawa towaru lub odpłatne świadczenie usługi, jeżeli strony, o których mowa w art. 2, zawierają ją w związku z wykonywaną działalnością.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że pojęcie transakcji w rozumieniu ww. przepisów należy utożsamiać ze świadczeniem/nabyciem pojedynczej usługi jako wartość poszczególnego zamówienia, do którego należy odnieść limit 15 000 zł. Skoro zatem Beneficjent dokonuje zakupu towarów i usług od dostawcy na podstawie faktury VAT, która dotyczy jednej transakcji, to należy przyjąć że każdą fakturę wystawioną przez dostawcę towarów lub usług na rzecz beneficjenta należy uznać za fakturę dokumentująca odrębną transakcję.

Zatem nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że w ww. opisanej sytuacji obowiązkowi temu będą podlegały wyłącznie jednorazowe płatności realizowane przez Fundusz na rzecz tego samego czynnego podatnika, o wartości powyżej 15 000 zł. Następstwem i skutkiem stwierdzenia takiego obowiązku przez Wydającego interpretację będzie hipotetyczne przyjęcie jakoby stroną transakcji handlowej był Fundusz a nie beneficjent, w konsekwencji czego przepis art. 19 pkt 2 ustawy Prawo przedsiębiorców będzie miał zastosowanie odpowiednio.

Wyjaśnić bowiem należy, że to nie Fundusz zawiera transakcję z dostawcę towarów lub usług, tylko beneficjent, natomiast Fundusz tylko pośredniczy w zapłacie faktury za zakupione przez beneficjenta od dostawcy towary lub usługi.

W konsekwencji obowiązek zapłaty przez Fundusz na rachunek wskazany w Wykazie, będzie dotyczył transakcji udokumentowanej fakturą VAT, której wartość będzie większa lub równa kwocie 15.000 zł, a nie wysokości przyznanego przez Fundusz dofinansowania tej transakcji. Powyższe oznacza, że w sytuacji gdy wartość wynikająca z faktury wystawionej na rzecz beneficjenta będzie równa lub wyższa kwocie 15.000 zł i Fundusz nie sprawdzi rachunku w Wykazie, o którym mowa w art. 96b ust. 1 ustawy o VAT i dokona zapłaty za tą fakturę na rachunek z poza tego Wykazu, to zobowiązany będzie do wykazania przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 4i updop, w wysokości wartości dofinansowania.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie:

  • czy Fundusz jest zobowiązany w ramach udzielonego dofinansowania, płatnego na rachunek bankowy czynnego podatnika, świadczącego usługi lub sprzedaż towarów, o których mowa w załączniku nr 15 ustawy o podatku od towarów lub usług, do sprawdzania w dniu zlecenia przelewu czy wskazany na fakturze VAT rachunek jest zawarty w wykazie podmiotów, o którym mowa w art. 96b ust. 1 ww. ustawy w sytuacji gdy:
    • beneficjantem i stroną umowy z dostawcą lub usługodawcą jest osoba fizyczna niebędąca przedsiębiorcą i nieprowadząca działalności gospodarczej – jest prawidłowe,
    • beneficjantem i stroną umowy z dostawcą lub usługodawcą jest czynny podatnik – jest nieprawidłowe,
    • beneficjantem i stroną umowy z dostawcą lub usługodawcą jest podmiot gospodarczy niebędący czynnym podatnikiem – jest nieprawidłowe,
  • czy obowiązek, o którym mowa w pytaniu nr 1 ma zastosowanie w przypadku gdy łączna kwota płatności wynikającej z faktur VAT - wystawionych na beneficjenta Funduszu przez tego samego czynnego podatnika przekracza 15 000 zł brutto, a wartość należnego beneficjentowi dofinansowania jest niższa od 15 000 zł w jednorazowej płatności – jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazać należy, że przedmiotem niniejszej interpretacji była ocena stanowiska Wnioskodawcy wyłącznie w zakresie dot. przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. art. 12 ust. 4i ww. ustawy. Natomiast w zakresie dot. pozostałych wskazanych przez Wnioskodawcę przepisów innych ustaw, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj