Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.895.2019.2.KO
z 30 marca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku wspólnym z 19 grudnia 2019 r. (data wpływu 30 grudnia 2019 r.), uzupełnionym pismem z 19 marca 2020 r. (data wpływu 24 marca 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe – w zakresie opodatkowania podatkiem VAT wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności określonych w umowie konsorcjum oraz Umowie o finansowanie Projektu zawartej z N. (pytanie nr 1),
  • prawidłowe – w zakresie opodatkowania podatkiem VAT wykonanych przez Konsorcjantów czynności określonych w umowie konsorcjum oraz Umowie o finansowanie Projektu zawartej z N. (pytanie nr 2),
  • prawidłowe – w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją Projektu przez Wnioskodawcę (pytanie nr 3),
  • prawidłowe – w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją Projektu przez Konsorcjantów (pytanie nr 4),
  • prawidłowe – w zakresie udokumentowania czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę fakturą (pytanie nr 5),
  • prawidłowe – w zakresie udokumentowania czynności wykonywanych przez Konsorcjantów fakturą (pytanie nr 6).

UZASADNIENIE

W dniu 30 grudnia 2019 r. został złożony ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania podatkiem VAT wykonywanych przez Wnioskodawcę i Konsorcjantów czynności określonych w umowie konsorcjum oraz Umowie o finansowanie Projektu zawartej z N.,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją Projektu przez Wnioskodawcę i Konsorcjantów,
  • udokumentowania czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę i Konsorcjantów fakturą.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 19 marca 2020 r. (data wpływu 24 marca 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 10 marca 2020 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.895.2019.1.KO.

We wniosku złożonym przez:

- Zainteresowanego będącego stroną postępowania

-P. Wr.,

- Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania

-P. Wa.,

-W. im. ..,

-A.im. …,

przedstawiono następujący stan faktyczny:

P. Wr. (dalej zwana również „Wnioskodawcą”) jest …. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W zakresie prowadzonej działalności wykonuje działania związane z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu, zwolnioną, opodatkowaną, jak i działalnością mieszaną (niepodlegającą opodatkowaniu i opodatkowaną; zwolnioną i opodatkowaną; zwolnioną, niepodlegającą opodatkowaniu i opodatkowaną).

Ze wspólnym wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej występują ponadto:

  1. W.…, czynny podatnik VAT;
  2. A.…, czynny podatnik VAT;
  3. P.Wa…, czynny podatnik VAT.

Wyżej wymienione wraz z Wo., Q. sp. z o.o. oraz PI. S.A. (dalej zwani wspólnie „Konsorcjanci”) tworzą konsorcjum, którego liderem jest P. Wr.. Konsorcjum zostało zawiązane na mocy umowy z dnia 11 września 2015 r. (dalej jako „Umowa konsorcjum”).

Zgodnie z § 2 ust. 1 Umowy konsorcjum, celem konsorcjum jest:

  1. wspólne przygotowanie i złożenie przez konsorcjum wniosku;
  2. zawarcie i realizacja przez konsorcjum umowy z „N.”), w przypadku przyznania konsorcjum przez N. środków finansowych na wykonanie projektu.

Natomiast § 2 ust. 2 Umowy konsorcjum stwierdza, że „Strony mają równe prawa w ramach Konsorcjum, chyba że Umowa Konsorcjum lub Umowa z N. stanowi inaczej”. Zgodnie z dyspozycją ustępu 7, „Szczegółowe zasady funkcjonowania i organizacji Konsorcjum zostaną określone w Aneksie do Umowy Konsorcjum, po zawarciu przez Lidera (działającego także w imieniu Stron) Umowy z N., a w szczególności dotyczące:

  1. praw i obowiązków Stron;
  2. zasad wzajemnej odpowiedzialności Stron;
  3. zasad odpowiedzialności Stron wobec osób trzecich;
  4. kompetencji i zakresu działania Lidera Konsorcjum, Komitetu Sterującego i Kierownika Projektu;
  5. praw własności intelektualnej Stron do wyników pracy w zakresie, w jakim nie zostanie to uregulowane w umowie z N.;
  6. zasad komunikacji Stron w ramach Konsorcjum oraz z wykonawcami projektów w ramach Programu”.

W treści § 3 ust. 2 wskazano, że „Lider Konsorcjum - z zastrzeżeniem zadań przewidzianych dla Stron na podstawie Umowy Konsorcjum oraz Umowy z N. - odpowiada za:

1. prowadzenie wszystkich spraw związanych z:

  1. ubieganiem się Konsorcjum o wykonanie i finansowanie Projektu w ramach Konkursu,
  2. realizacją Projektu na podstawie Umowy z N..

2. zgodnie z Regulaminem Konkursu i terminami w nim określonymi, na podstawie udzielonego pełnomocnictwa, o którym mowa w § 6 ust. 2 pkt 2:

  1. podpisanie Wniosku, w tym wszelkich oświadczeń i Załączników objętych Wnioskiem;
  2. złożenie do N.:
    • Wniosku, w tym wszelkich oświadczeń i Załączników objętych Wnioskiem,
    • wszelkich wyjaśnień, oświadczeń, uzupełnień i innych dokumentów;
  3. wniesienie środków ochrony prawnej, w ramach procedury odwoławczej lub procedury składania protestów, określonych w Regulaminie Konkursu;
  4. prowadzenie negocjacji z N. w zakresie zawarcia Umowy z N. oraz zawarcie umowy z N.

3. nadzór nad zadaniami wykonywanymi przez Kierownika Projektu.

4. działania Kierownika Projektu.”


Jak stanowi § 8 ust. 1, „W ramach Konsorcjum każda Strona ponosi odpowiedzialność wobec pozostałych Stron za realizację swoich zadań określonych w Umowie Konsorcjum, Umowie z N. oraz złożonym do N. Wniosku.”.

Konsorcjum wzięło udział w konkursie pod nazwą „…” ogłoszonym w dniu 25.06.2015 r. przez …. Konsorcjum zgłosiło projekt pod nazwą „…” (dalej zwany „Projektem”), który został wybrany do wykonania i finansowania. Wskutek tego, konsorcjum podpisało w dniu 29.12.2016 r. z N. umowę tj. „…” (dalej zwana „Umową o finansowanie”). Szczegółowe omówienie postanowień Umowy o finansowanie znajduje się w dalszej części stanu faktycznego. Z racji zawarcia Umowy o finansowanie, w celu ustalenia szczegółowych zasad funkcjonowania i organizacji konsorcjum, konsorcjum zawarło w dniu 7.12.2017 r. Aneks nr 2 do Umowy konsorcjum.

Aneks nr 2 do Umowy konsorcjum wśród obowiązków stron uregulowanych w § 3 ust. 1 aneksu wskazywał między innymi, że do obowiązków stron należy „przekazywanie Liderowi Konsorcjum informacji niezbędnych do przygotowania w imieniu Konsorcjum wniosków o płatność, okresowych raportów z realizacji Projektu wraz z załącznikami (m.in. specyfikacją dokumentów potwierdzających poniesione koszty) oraz kopii dokumentów księgowych potwierdzających poniesienie wydatków w przypadku kontroli w siedzibie Lidera”.

Obowiązki lidera konsorcjum zostały uszczegółowione w § 5 ust. 2 aneksu poprzez wskazanie, że „Lider Konsorcjum” jest między innymi zobowiązany do:

  1. wyznaczania Kierownika Projektu,
  2. zatwierdzania sprawozdań merytorycznych Stron z prowadzonych prac,
  3. obsługi administracyjnej Projektu, przygotowania dokumentów niezbędnych do prowadzenia działalności Konsorcjum,
  4. sporządzania zbiorczych informacji dotyczących postępu rzeczowego realizacji Projektu, Wniosków o płatność w oparciu o dostarczone przez Strony informacje i przedkładanie ich N. w terminach określonych w Umowie z N.,
  5. pośredniczenia w przekazywaniu Stronom finansowania z N. na realizację projektu i ich rozliczaniu”.

Formy i tryb przekazywania finansowania zostały opisane w § 8 aneksu. Ustęp 1 stanowi, że „Finansowanie realizacji Projektu, zgodnie z interpretacją Ministra Finansów (dotyczy to stanowiska Ministerstwa Finansów zawartego w piśmie znak DD6.8223.29.2016.MNX z 18.10.2016 r. adresowanego do Dyrektora N. - dopisek Wnioskodawcy) zakwalifikowane jako świadczenie usług w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, przekazywane jest Liderowi Konsorcjum na podstawie i na zasadach określonych w Umowie z N. w § 13.” Zgodnie z ustępem 2, „Lider Konsorcjum zobowiązany jest przekazywać Stronom, na wskazane przez nich rachunki bankowe, transze w formie zaliczek lub refundacji niezwłocznie od daty wpływu środków finansowych na rachunek Lidera Konsorcjum, w wysokości określonej w Harmonogramie płatności określonym w Załączniku nr 4 do niniejszego Aneksu, przy czym wypłata pierwszej zaliczki nastąpi po podpisaniu niniejszego Aneksu.”. Ustęp 3 in fine wskazuje, że „Po otrzymaniu transz Członkowie Konsorcjum zobowiązani są do wystawienia faktury zaliczkowej, na usługę badawczą - Liderowi Konsorcjum, zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z póżn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT”. Zgodnie z ustępem 4, „Ostateczne rozliczenie projektu nastąpi po uzyskaniu pozytywnej oceny Raportu Końcowego przez N. i przeniesieniu stanowiącego wynik Projektu przedmiotu Umowy …6 na rzecz Uprawnionego [z przypisu dolnego „Uprawniony - Skarb Państwa reprezentowany przez Ministra Obrony Narodowej] z chwilą zakończenia realizacji projektu. W sytuacji gdy faktury zaliczkowe na usługi badawcze nie obejmują całkowitej wartości finansowania przysługującego Członkowi Konsorcjum za wykonane zadania Projektu Członkowie Konsorcjum wystawiają fakturę końcową na usługę badawczą zgodnie z postanowieniami ustawy o VAT. W przypadku, gdy wartość zaliczek otrzymanych przez Członka Konsorcjum przekroczy wartość przysługującego finansowania, Członek Konsorcjum zobowiązuje się do dokonania korekty ostatniej faktury zaliczkowej na usługę badawczą i zwrotu niewykorzystanych środków w terminie 7 dni od daty wystawienia korekty zaliczkowej na usługę badawczą. Faktury zaliczkowe na usługi badawcze, o których mowa ust. 3 będą wystawione nie później niż 15- ego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymano transzę od Lidera Konsorcjum. W uzasadnionych przypadkach lub w przypadku wątpliwości dotyczących prawidłowej realizacji Projektu, Finansowanie przekazywane przez Lidera Konsorcjum może zostać wstrzymane. W przypadkach, gdy N. zmieni wysokość transzy zaliczki Lider Konsorcjum również może zmienić wysokość wypłaconych transz Stronom Konsorcjum adekwatnie do otrzymanych środków.”

Natomiast ustęp 6 stanowi, że „Warunkiem otrzymania kolejnej transzy jest prawidłowe wykazanie poniesienia kosztów Stron Konsorcjum stanowiących co najmniej 70% wszystkich przekazanych zaliczek. Lider Konsorcjum ma prawo do wstrzymania przekazania środków finansowych Stronie, która nie dokonała prawidłowego rozliczenia dotychczas otrzymanych środków, lub nie przedłożyła kompletu dokumentów wymaganych zgodnie z Umową z N. do złożenia wniosku o płatność. W celu otrzymania kolejnej transzy, po spełnieniu warunku o którym mowa w ust. 6, Strony Konsorcjum zobowiązane są do przedłożenia Liderowi Konsorcjum Wniosku o płatność (w formie papierowej i elektronicznej, zgodnie ze wzorem zamieszczonym na stronie internetowej N.) nie później niż do 1 października danego roku budżetowego, przy czym Lider składa Wniosek o płatność do 31 października danego roku budżetowego.”. Ustęp 10 przewiduje, że „Strony Konsorcjum zobowiązane są do pokrycia w całości, ze środków własnych kosztów realizacji Projektu nieobjętych dofinansowaniem, jak również kosztów niekwalifikowanych.” Przy czym, zgodnie z ustępem 11, „Do czasu otrzymania transz Strony Konsorcjum zobowiązane są do finansowania Projektu ze środków własnych.”

Następnie ustęp 14 § 8 aneksu stanowi, że „Niewykorzystane przez Strony Konsorcjum środki finansowe na realizację Projektu, po zakończeniu realizacji Projektu, podlegają zwrotowi na rachunek bankowy wskazany przez Lidera Konsorcjum.” Natomiast ustęp 16 mówi, że „Środki finansowe przyznane na realizację poszczególnych zadań w ramach Projektu nie mogą być wydatkowane na inne cele niż określone w Umowie z N.”. A ustęp 17 stanowi, że „W przypadku niewłaściwego wykorzystania środków przez któregokolwiek Członka Konsorcjum, Lider Konsorcjum wzywa do niezwłocznego podjęcia czynności zmierzających do usunięcia nieprawidłowości. W przypadku wykorzystania przekazanych środków finansowych niezgodnie z przeznaczeniem i w chwili kiedy uznane zostaną jako koszty niekwalifikowane, wówczas: Strony są zobowiązane do niezwłocznego zwrotu środków na rachunek Lidera Konsorcjum przez niego wskazany, w wysokości podanej przez N. wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych naliczonych zgodnie z żądaniem N.”. Ostatni ustęp 18 przewiduje, że „W przypadku gdy Członek Konsorcjum nie dokona zwrotu środków, o którym mowa powyżej Lider ma prawo do pomniejszenia kolejnej transzy Finansowania o kwotę uznaną przez N. za niekwalifikowaną powiększoną o ewentualną kwotę odsetek. [...]”

Z istotnych postanowień aneksu warto jeszcze wskazać na § 17 regulujący zasady odpowiedzialności Konsorcjantów. Zgodnie z ustępem 1 „Każda ze Stron ponosi pełną odpowiedzialność rzeczową i finansową za prawidłowe i terminowe wykonanie prac zgodnie z Harmonogramem wykonania Projektu będącym Załącznikiem nr 2 oraz kosztorysem Projektu Załącznik nr 3 do niniejszego Aneksu”. Ustęp 2 przewiduje, że „Każda ze Stron ponosi odpowiedzialność za prawidłowe i terminowe wykonanie prac, zadań oraz zobowiązań wynikających z Projektu, stosownie do ustalonego Harmonogramu wykonania projektu będącego załącznikiem nr 2 do niniejszego Aneksu i kosztorysu Projektu będącego załącznikiem nr 3 do niniejszego Aneksu.”

Pismem z 19 marca 2020 r. wnioskodawca uzupełnił opis sprawy następująco.

Ad. 1

Środki finansowe przyznane na realizację Projektu nie mogą być wydatkowane przez Wnioskodawcę na cele inne niż określone w Umowie.

Finansowanie dotyczy realizacji Projektu pt. …. Projekt obejmuje realizację badań naukowych oraz realizację etapów prac rozwojowych.

Cele główne realizowanego Projektu to:

  • opracowanie metodyki oceny odporności Sp W, związanego z teleinformatycznymi systemami zarządzania polem walki, na narażenia oddziaływania za pomocą impulsów HPM,
  • opracowanie wytycznych do projektowania Sp W w zakresie odporności na narażenia związane z oddziaływaniami impulsów HPM,
  • opracowanie platformy informatycznej, tj. oprogramowania komputerowego, do symulacji skutków oddziaływania impulsów HPM na teleinformatyczne systemy zarządzania polem walki.

Zgodnie z § 14 ust. 1 Umowy o finansowanie, „Koszty ponoszone w Projekcie kwalifikują się do objęcia Finasowaniem pod warunkiem łącznego spełnienia następujących warunków:

  1. są niezbędne do zrealizowania celów Projektu;
  2. są zgodne z Kosztorysem Projektu;
  3. są zaksięgowane i udokumentowane zgodnie z przepisami o rachunkowości oraz polityką rachunkowości stosowaną u Wykonawcy lub Współwykonawcy oraz § 13 ust. 20 Umowy;
  4. zostały poniesione w okresie realizacji Projektu wskazanym w § 3 Umowy;
  5. zostały poniesione zgodnie z zasadami racjonalnej gospodarki finansowej, w szczególności najkorzystniejszej relacji nakładów do rezultatów.”

Postanowienia § 18 przewidują kontrole, a zgodnie z ustępem 1, „Kontrole w zakresie realizacji Projektu przeprowadzane są przez Centrum lub upoważniony przez Centrum podmiot.”. Ustęp 2 stanowi, że „Kontrole mogą być przeprowadzane w dowolnym terminie w trakcie realizacji Projektu oraz przez okres 5 lat od Terminu zakończenia realizacji Projektu.”. Zgodnie z ustępem 3. „Kontrole mogą być przeprowadzane zarówno w siedzibie Wykonawcy, Współwykonawców, jak i w miejscach realizacji Projektu.”

Ad. 2

Beneficjentem efektów ww. Projektu jest Skarb Państwa reprezentowany przez Ministra Obrony Narodowej.

Zgodnie z postanowieniami § 21 ust. 1 Umowy o finansowanie „Wykonawca oraz Współwykonawcy, w związku z otrzymanym Finansowaniem, zobowiązują się przenieść na Uprawnionego [tj. zgodnie z definicją umowną „Skarb Państwa reprezentowany przez Ministra Obrony Narodowej” - przyp. Wnioskodawcy] całość autorskich praw majątkowych do wszelkich efektów prowadzonych prac rozwojowych lub badań naukowych, stanowiących utwór w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. z 2016 r. poz. 666, z późn. zm., dalej „ustawa o prawie autorskim”), dalej „Elementy Autorskie”, w tym ich uzupełnień, modyfikacji i uszczegółowień.”.

Zgodnie z ustępem 4, „Przeniesienie autorskich praw majątkowych do Elementów Autorskich powstałych w trakcie realizacji Umowy nastąpi z chwilą zakończenia realizacji Projektu.”

Natomiast ustęp 5 stanowi, że „Na wniosek Uprawnionego Wykonawca oraz Współwykonawca wyrażą zgodę na korzystanie z Elementów Autorskich powstałych w trakcie realizacji Umowy, na uzgodnionych przez Wykonawcę, Współwykonawców i Uprawnionego warunkach, z zachowaniem interesu Wykonawcy, Współwykonawców i Skarbu Państwa.” Nadto, zgodnie z ustępem 7, „W związku z przeniesieniem na Uprawnionego całości autorskich praw majątkowych i kierującą Stronami intencją w tym zakresie, Wykonawca oraz Współwykonawcy niniejszym wyrażają nieodwołalną zgodę na wykonywanie przez Uprawnionego (w tym jego następców prawnych, licencjobiorców lub osoby trzecie działające na jego zlecenie) dowolnych zmian, adaptacji, przeróbek i modyfikacji Elementów Autorskich, według woli i zapotrzebowania Uprawnionego, jak też na wyrażanie przez Uprawnionego dalszej zgody w tym zakresie.

Z zastrzeżeniem ust. 9, Wykonawca oraz Współwykonawcy zapewniają i gwarantują, że osoby uprawnione z tytułu osobistych praw autorskich do Elementów Autorskich nie będą wykonywać takich praw w stosunku do Uprawnionego (w tym jego następców prawnych, licencjobiorców lub osoby trzecie działające na jego zlecenie lub rzecz).”. Wspomniany ustęp 9 wskazuje, że „Przeniesienie na Uprawnionego autorskich praw majątkowych, o którym mowa w ust. 1, nie wyłącza możliwości przekazania na rzecz Wykonawcy lub Współwykonawcy praw do publikacji, monografii i innych utworów wytworzonych w ramach Projektu po uprzednim uzyskaniu zgody Uprawnionego.”

Ustęp 10 mówi, że „Wobec treści art. 32 ust. 1 i 3 Ustawy [tj. ustawa z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (Dz.U. z 2016 r. poz. 900, z późn. zm.) - przyp. Wnioskodawcy], Strony postanawiają, iż prawa do uzyskania patentu, prawa ochronnego lub prawa z rejestracji powstałe w razie dokonania - w związku z wykonywaniem Umowy - wynalazku, wzoru użytkowego lub wzoru przemysłowego w celu uzyskania patentu, prawa ochronnego lub prawa z rejestracji dokonywane jest przez Uprawnionego lub na rzecz Uprawnionego.”

Ustęp 16 stanowi natomiast, że „W umowie przenoszącej autorskie prawa majątkowe do Elementów Autorskich, jaka zgodnie z postanowieniami niniejszego paragrafu zostanie zawarta pomiędzy Wykonawcą i Współwykonawcami a Uprawnionym:

  1. zostanie udzielona Wykonawcy lub Współwykonawcy licencja na korzystanie z Elementów Autorskich oraz z wynalazków, wzorów użytkowych i wzorów przemysłowych, co do których prawa w myśl postanowień Umowy przysługują Uprawnionemu - w przypadku finansowania Projektu ze środków Centrum w części;
  2. może zostać udzielona Wykonawcy lub Współwykonawcy licencja na korzystanie z Elementów Autorskich oraz z wynalazków, wzorów użytkowych i wzorów przemysłowych, co do których prawa w myśl postanowień Umowy przysługują Uprawnionemu - w przypadku finansowania Projektu ze środków Centrum w całości.”

Zgodnie z ustępem 17, „ Ustalenie rodzaju i zakresu licencji, o której mowa w ust. 16, nastąpi z uwzględnieniem potrzeb Sił Zbrojnych RP, istotnego interesu bezpieczeństwa Państwa i interesu Skarbu Państwa oraz wysokości Wkładu finansowego, na wniosek Wykonawcy lub Współwykonawcy skierowany do Uprawnionego.”.

Ad. 3

Przekazanie efektów Projektu wyznaczonemu świadczeniobiorcy, tj. Uprawnionemu, którym jest Skarb Państwa reprezentowany przez Ministra Obrony Narodowej, ma związek z otrzymanym finansowaniem, które stanowi wynagrodzenie za świadczone usługi. W ramach jednego zobowiązania (stosunku prawnego), w zamian za skonkretyzowane świadczenie, jakim są osiągnięte cele Projektu przeniesione na Uprawnionego, Wnioskodawca otrzymuje skonkretyzowane świadczenie wzajemne - środki pieniężne (finansowanie).

Zgodnie bowiem z postanowieniami § 21 ust. 1 Umowy o finansowanie „Wykonawca oraz Współwykonawcy, w związku z otrzymanym Finansowaniem, zobowiązują się przenieść na Uprawnionego [tj. zgodnie z definicją umowną „Skarb Państwa reprezentowany przez Ministra Obrony Narodowej” - przyp. Wnioskodawcy] całość autorskich praw majątkowych do wszelkich efektów prowadzonych prac rozwojowych lub badań naukowych, stanowiących utwór w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. z 2016 r. poz. 666, z późn. zm., dalej „ustawa o prawie autorskim”), dalej „Elementy Autorskie”, w tym ich uzupełnień, modyfikacji i uszczegółowień.”.

Zgodnie z ustępem 2, „Strony ustalają, iż w związku z tym, że Projekt jest finansowany przez Centrum ich intencją jest dokonanie transferu na rzecz Uprawnionego całości praw autorskich do Elementów Autorskich, tak aby to Uprawniony był docelowo uprawniony do całości Elementów Autorskich w zakresie wszelkich znanych i możliwych (niezależnie od formy) sposobów ich eksploatacji lub dalszego transferu.

W przedmiotowej sprawie istnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonanym świadczeniem a otrzymaniem od osoby trzeciej, tj. N., wynagrodzeniem w zamian za przekazanie praw autorskich. Sam fakt otrzymania zapłaty od osoby trzeciej jest obojętny dla analizowanej sprawy, bowiem jak stwierdza A. Bartosiewicz w „VAT. Komentarz, wyd. XIII” (sip.lex.pl), „Zapłata - będąca podstawą opodatkowania - nie musi być kwotą otrzymaną od nabywcy towarów czy usług. Może to być również kwota otrzymana od osoby trzeciej (na co wyraźnie wskazuje komentowany przepis). W konsekwencji nie ma znaczenia, kto faktycznie pokrywa koszty związane z wykonaniem czynności opodatkowanej; zapłatę stanowi wszelka korzyść majątkowa, jaką podatnik uzyska lub ma uzyskać w związku z wykonaniem czynności opodatkowanej”.

Autor wskazuje ponadto, że takie stanowisko jest utrwalone w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości podając za przykład wyrok w sprawach połączonych C-53/09 i C-55/09 (Commissioners for Her Majesty’s Revenue and Customs v. Loyalty Management UK Ltd. oraz Baxi Group Ltd.).

W konsekwencji należy uznać, że przekazanie przez Wnioskodawcę na rzecz Skarbu Państwa całości autorskich praw majątkowych do wszelkich efektów Projektu nastąpi odpłatnie. Środki otrzymane na sfinansowanie kosztów Projektu będzie zatem wchodziła do podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.

Warto również zwrócić uwagę, że nie jest wykluczone wykorzystywanie przez Wnioskodawcę efektów Projektu w jego dalszej działalności gospodarczej. Albowiem, jeżeli zgodnie z § 21 ust. 16 i 17 Umowy o finansowanie, Wykonawcy zostanie udzielona licencja, będzie on mógł z powodzeniem korzystać z osiągnięć Projektu. Jak już powyżej wspomniano, Wnioskodawca nie poniesie właściwie kosztów finansowania prac nad celami Projektu, zatem koszty te nie będą kształtowały ceny rynkowej. Zasadniczo składnikiem ceny są poniesione koszty w celu wytworzenia towaru lub usługi. Zatem, jeżeli Wnioskodawca nie poniesie tych kosztów, nie będzie zmuszony regułami rynku do rekompensaty tych kosztów, co miałoby miejsce, gdyby nie pozyskał dofinansowania.

Ad. 4

Nabywane przez Wnioskodawcę (Lidera) towary i usługi w związku z realizacją projektu są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Faktury dokumentujące otrzymane od N. zaliczki są wystawiane przez Lidera/Wnioskodawcę na N.

Na fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi wykorzystywane na potrzeby realizacji projektu - jako nabywca jest wskazana P. Wr. (Lider/Wnioskodawca).

Ad. 5

  1. jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT.
  2. jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT.
  3. Wa. jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Ad. 6

Środki finansowe, które konsorcjanci (tzn. przez W., A. oraz P. Wa.) otrzymują od Wnioskodawcy jako Lidera konsorcjum, przyznane na realizację poszczególnych zadań w ramach Projektu nie mogą być wydatkowane przez konsorcjantów na cele inne niż określone w Umowie.

Finansowanie dotyczy realizacji Projektu pt. …. Projekt obejmuje realizację badań naukowych oraz realizację etapów prac rozwojowych. Cele główne realizowanego projektu to:

  • opracowanie metodyki oceny odporności Sp W, związanego z teleinformatycznymi systemami zarządzania polem walki, na narażenia oddziaływania za pomocą impulsów HPM,
  • opracowanie wytycznych do projektowania Sp W w zakresie odporności na narażenia związane z oddziaływaniami impulsów HPM,
  • opracowanie platformy informatycznej, tj. oprogramowania komputerowego, do symulacji skutków oddziaływania impulsów HPM na teleinformatyczne systemy zarządzania polem walki.

Zgodnie z § 14 ust. 1 Umowy o finansowanie, „Koszty ponoszone w Projekcie kwalifikują się do objęcia Finasowaniem pod warunkiem łącznego spełnienia następujących warunków:

  1. są niezbędne do zrealizowania celów Projektu;
  2. są zgodne z Kosztorysem Projektu;
  3. są zaksięgowane i udokumentowane zgodnie z przepisami o rachunkowości oraz polityką rachunkowości stosowaną u Wykonawcy lub Współwykonawcy oraz § 13 ust. 20 Umowy;
  4. zostały poniesione w okresie realizacji Projektu wskazanym w § 3 Umowy;
  5. zostały poniesione zgodnie z zasadami racjonalnej gospodarki finansowej, w szczególności najkorzystniejszej relacji nakładów do rezultatów.”.

Postanowienia § 18 przewidują kontrole, a zgodnie z ustępem 1, „Kontrole w zakresie realizacji Projektu przeprowadzane są przez Centrum lub upoważniony przez Centrum podmiot.”. Ustęp 2 stanowi, że „Kontrole mogą być przeprowadzane w dowolnym terminie w trakcie realizacji Projektu oraz przez okres 5 lat od Terminu zakończenia realizacji Projektu.”. Zgodnie z ustępem 3, „Kontrole mogą być przeprowadzane zarówno w siedzibie Wykonawcy, Współwykonawco w, jak i w miejscach realizacji Projektu.”

7.

W. nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu wykorzystuje do wykonywania czynności opodatkowanych. W. świadczy usługi na rzecz Wnioskodawcy, jako współwykonawca. Zgodnie z § 9 ust. 2 aneksu do Umowy Konsorcjum W. ma obowiązek przekazania wyników prac do Lidera (tj. Wnioskodawcy). Przekazana przez Wnioskodawcę kwota zaliczki na rzecz W. jest udokumentowana wystawioną przez W. fakturą, gdzie jako nabywca jest wskazany Wnioskodawca.

Taki sposób postępowania jest zgodny z § 8 ust. 3 ww. aneksu, który stanowi, że „Po otrzymaniu transz Członkowie Konsorcjum zobowiązani są do wystawienia faktury zaliczkowej, na usługę badawczą - Liderowi Konsorcjum, zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług”. Zgodnie z ustępem 4, „Ostateczne rozliczenie projektu nastąpi po uzyskaniu pozytywnej oceny Raportu Końcowego przez N. i przeniesieniu stanowiącego wynik Projektu przedmiotu Umowy … na rzecz Uprawnionego [„Uprawniony - Skarb Państwa] z chwilą zakończenia realizacji projektu”.

Na fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi wykorzystywane na potrzeby realizacji projektu w części realizowanej przez W. - jako nabywca jest wskazana W.

A. nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu wykorzystuje do wykonywania czynności opodatkowanych. A. świadczy usługi na rzecz Wnioskodawcy, jako współwykonawca. Zgodnie z § 9 ust. 2 aneksu do Umowy Konsorcjum A. ma obowiązek przekazania wyników prac do Lidera (tj. Wnioskodawcy). Przekazana przez Wnioskodawcę kwota zaliczki na rzecz A. jest udokumentowana wystawioną przez A. fakturą, gdzie jako nabywca jest wskazany Wnioskodawca.

Taki sposób postępowania jest zgodny z § 8 ust. 3 ww. aneksu, który stanowi, że „Po otrzymaniu transz Członkowie Konsorcjum zobowiązani są do wystawienia faktury zaliczkowej, na usługę badawczą - Liderowi Konsorcjum, zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług”. Zgodnie z ustępem 4, „Ostateczne rozliczenie projektu nastąpi po uzyskaniu pozytywnej oceny Raportu Końcowego przez N. i przeniesieniu stanowiącego wynik Projektu przedmiotu Umowy … na rzecz Uprawnionego [„Uprawniony - Skarb] z chwilą zakończenia realizacji projektu”.

Na fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi wykorzystywane na potrzeby realizacji projektu w części realizowanej przez A. - jako nabywca jest wskazana A.

P.nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu wykorzystuje do wykonywania czynności opodatkowanych. P. świadczy usługi na rzecz Wnioskodawcy, jako współwykonawca. Zgodnie z § 9 ust. 2 aneksu do Umowy Konsorcjum P. ma obowiązek przekazania wyników prac do Lidera (tj. Wnioskodawcy). Przekazana przez Wnioskodawcę kwota zaliczki na rzecz P.jest udokumentowana wystawioną przez P., gdzie jako nabywca jest wskazany Wnioskodawca.

Taki sposób postępowania jest zgodny z § 8 ust. 3 ww. aneksu, który stanowi, że „Po otrzymaniu transz Członkowie Konsorcjum zobowiązani są do wystawienia faktury zaliczkowej, na usługę badawczą - Liderowi Konsorcjum, zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług”. Zgodnie z ustępem 4, „Ostateczne rozliczenie projektu nastąpi po uzyskaniu pozytywnej oceny Raportu Końcowego przez N. i przeniesieniu stanowiącego wynik Projektu przedmiotu Umowy … na rzecz Uprawnionego [„Uprawniony - Skarb] z chwilą zakończenia realizacji projektu”.

Na fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi wykorzystywane na potrzeby realizacji projektu w części realizowanej przez P.Wa. - jako nabywca jest wskazana P. Wa..

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy wykonanie przez Wnioskodawcę czynności określonych w umowie konsorcjum oraz Umowie o finansowanie Projektu zawartej z N., na podstawie której Wnioskodawca otrzyma od N. finansowanie, stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
  2. Czy wykonanie przez pozostałych Konsorcjantów czynności określonych w umowie konsorcjum oraz Umowie o finansowanie Projektu zawartej z N., na podstawie których Konsorcjanci otrzymają od Wnioskodawcy (lidera konsorcjum) podzielone finansowanie uzyskane od N., stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
  3. Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją Projektu?
  4. Czy pozostałym Konsorcjantom przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją Projektu?
  5. Jeżeli w zakresie pytania oznaczonego nr 1 organ podatkowy uzna, że Wnioskodawca wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, czy Wnioskodawca powinien udokumentować wykonywane czynności fakturą?
  6. Jeżeli w zakresie pytania oznaczonego numerem 2 organ podatkowy uzna, że pozostali Konsorcjanci wykonują czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, czy Konsorcjanci powinni udokumentować wykonywane czynności fakturą?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, na pytanie nr 1 należy odpowiedzieć twierdząco. A zatem, wykonanie przez Wnioskodawcę czynności określonych w umowie konsorcjum oraz Umowie o finansowanie Projektu zawartej z N., na podstawie której Wnioskodawca otrzyma od N. finansowanie, stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2018 r. poz. 2174 ze zm., dalej zwana „ustawą o VAT”), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z przepisem art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Natomiast zgodnie z przepisem art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, z pewnymi zastrzeżeniami niemającymi zastosowania w niniejszej sprawie, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Z powyższych przepisów wynika, że aby daną czynność uznać za świadczenie usługi, musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy świadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Przenosząc te rozważania na grunt analizowanej sprawy, należy rozważyć, czy Wnioskodawca wykonując czynności, do których jest zobowiązany na mocy zawartych Umowy konsorcjum oraz Umowy o finansowanie Projektu, wykonuje skonkretyzowane świadczenia w zamian za określone wynagrodzenie, tutaj w formie finansowania udzielonego przez N.

Na marginesie sprawy należy zauważyć, że Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, będące podmiotem finansującym Projekt, działa w oparciu o zasady określone ustawą z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (Dz.U. z 2019 r. poz. 1770 ze zm., dalej zwana „ustawą o N.”). Zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy o N., N. jest agencją wykonawczą w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 869 i 1622 ze zm., dalej „uofp”), powołaną do realizacji zadań z zakresu polityki naukowej państwa, o której mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. poz. 1668, z późn. zm ). N. zarządza oraz współfinansuje badania naukowe lub prace rozwojowe na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa w ramach strategicznych programów naukowych (art. 27-28 ustawy o N.). Zgodnie z przepisem art. 35 ust. 1 ustawy o N., realizacja zadań N. obejmuje w szczególności określanie zakresów tematycznych programów, terminów i warunków ich realizacji, ogłaszanie konkursów na wykonanie projektów, ocenę i wybór wniosków dotyczących wykonania projektów, zawieranie umów o wykonanie projektów i ich finansowanie czy nadzór nad wykonaniem projektów, ich odbiór, ocenę i rozliczenie finansowe. N. działa przy tym jako agencja wykonawcza w rozumieniu uofp, tj. podmiot realizujący zadania państwa (pod nadzorem właściwego ministra) z zakresu polityki naukowej, naukowo-technicznej i innowacyjnej państwa.

Zdaniem Wnioskodawcy, udzielone finansowanie jest niewątpliwie ściśle związane z Projektem, który jest realizowany na mocy zawartej z N. umową. Właściwie, finansowanie zostało wypłacone wskutek zawarcia tejże umowy i służy konkretnie wskazanym w treści umowy celom. Postanowienia Umowy o finansowanie precyzyjnie regulują w § 13 tryb, formę i przekazywanie finansowania, które jest uzależnione od postępów w pracach nad Projektem (ust. 1-3), a zgodnie z § 14 ust. 1 tejże umowy, finansowane mogą być jedynie koszty uznane jako kwalifikowane, które są związane ściśle z prowadzonym Projektem. Jakakolwiek niewykorzystana część dofinansowania, a nawet odsetki bankowe uzyskane od kwoty dofinansowania podlegają zwrotowi N., zatem Wnioskodawca nie może swobodnie rozporządzać przekazanymi środkami. Co więcej, Wykonawca jest zobowiązany do ścisłego przestrzegania zasad dokumentacji wszelkich czynionych z dofinansowania wydatków (§ 13 ust. 18-22 Umowy o finansowanie). Konsekwencją uchybienia obowiązkom prawidłowego, tj. zgodnego z Umową o finansowanie, dysponowania kwotą dofinansowania, lub też obowiązkom raportowania, sprawozdawczości, poddawaniu się kontroli i audytom jest wstrzymanie wypłacania finansowania, lub nawet rozwiązanie Umowy o finansowanie (§ 12 ust. 2, 4, 9-11 Umowy o finansowanie). W ostateczności, Wnioskodawca może być nawet zobowiązany do zwrotu otrzymanego dofinansowania. Świadczy to jednoznacznie o ścisłym związku finansowania z realizowanym Projektem, gdyż kwoty finansowania nie można wydatkować inaczej, jak na cele uwzględnione w Projekcie. Wynika z tego wniosek, że finansowanie nie służy ogólnej działalności Wnioskodawcy, lecz konkretnemu przedsięwzięciu, z którego Wnioskodawca jest skrupulatnie rozliczany, a mianowicie realizacji Projektu, którego zadaniem jest osiągnięcie konkretnych celów.

Projekt służy realizacji ściśle założonym i skonkretyzowanym celom, których efekty powinny powstać w wyznaczonym ramami Umowy o finansowanie czasie. Natomiast wskutek zobowiązania Wnioskodawcy do przeniesienia całości autorskich praw majątkowych na uprawnionego, tj. Skarb Państwa, wyznaczony jest konkretny świadczeniobiorca. Powyższe zobowiązanie wynika zresztą wprost z przepisu art. 32 ust. 3 ustawy o N., który stanowi, że właścicielem wynalazku, wzoru użytkowego, wzoru przemysłowego lub topografii układu scalonego, wyhodowanej albo odkrytej i wyprowadzonej odmiany rośliny oraz autorskich praw majątkowych powstałych w wyniku realizacji projektu dotyczącego badań naukowych lub prac rozwojowych na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa, finansowanych przez Centrum, jest Skarb Państwa reprezentowany przez podmiot wskazany w umowie o wykonanie i finansowanie projektu, jeżeli umowa ta tak stanowi. Łatwo zatem zauważyć zależność pomiędzy dofinansowaniem a przeniesieniem autorskich praw majątkowych na uprawnionego. Wnioskodawca otrzymuje finansowanie na realizację Projektu, który zakłada uzyskanie ściśle określonych celów, w zamian za co zobowiązuje się do przeniesienia praw do tych rezultatów na uprawnionego, tj. Ministra Obrony Narodowej. Można zatem wysunąć a contrario wniosek, że gdyby nie otrzymane finansowanie, Wnioskodawca nie zrealizowałby świadczenia na rzecz uprawnionego, bowiem stosowne zobowiązanie w ogóle by nie powstało, a przynajmniej nie ten konkretny stosunek prawny.

W ocenie Wnioskodawcy należy zatem stwierdzić, że otrzymane w postaci finansowania środki pieniężne nie mogą być przeznaczone na ogólną działalność Wnioskodawcy, lecz mogą zostać wykorzystane tylko i wyłącznie na określone i wskazane w Umowie o finansowanie zawartej z N. cele. Otrzymane środki stanowią zatem wynagrodzenie za świadczone usługi. W ramach jednego zobowiązania (stosunku prawnego), w zamian za skonkretyzowane świadczenie, jakim są osiągnięte cele Projektu przeniesione na uprawnionego, Wnioskodawca otrzymuje skonkretyzowane świadczenie wzajemne - środki pieniężne (finansowanie). W przedmiotowej sprawie istnieje przeto bezpośredni związek pomiędzy dokonanym świadczeniem a otrzymanym od osoby trzeciej, tj. N., wynagrodzeniem w zamian za przekazanie praw autorskich. Sam fakt otrzymania zapłaty od osoby trzeciej jest obojętny dla analizowanej sprawy, bowiem jak stwierdza A. Bartosiewicz w „VAT. Komentarz, wyd. XIII” (sip.lex.pl), „Zapłata - będąca podstawą opodatkowania - nie musi być kwotą otrzymaną od nabywcy towarów czy usług. Może to być również kwota otrzymana od osoby trzeciej (na co wyraźnie wskazuje komentowany przepis). W konsekwencji nie ma znaczenia, kto faktycznie pokrywa koszty związane z wykonaniem czynności opodatkowanej; zapłatę stanowi wszelka korzyść majątkowa, jaką podatnik uzyska lub ma uzyskać w związku z wykonaniem czynności opodatkowanej”. Autor wskazuje ponadto, że takie stanowisko jest utrwalone w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości podając za przykład wyrok w sprawach połączonych C-53/09 i C-55/09 (Commissioners for Her Majesty’s Revenue and Customs v. Loyalty Management UK Ltd. oraz Baxi Group Ltd).

W konsekwencji należy uznać, że przekazanie przez Wnioskodawcę na rzecz Skarbu Państwa całości autorskich praw majątkowych do wszelkich efektów Projektu nastąpi odpłatnie. Środki otrzymane na sfinansowanie kosztów Projektu będzie zatem wchodziła do podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.

Warto również zwrócić uwagę, że nie jest wykluczone wykorzystywanie przez Wnioskodawcę efektów Projektu w jego dalszej działalności gospodarczej. Albowiem, jeżeli zgodnie z § 21 ust. 16 i 17 Umowy o finansowanie, Wykonawcy zostanie udzielona licencja, będzie on mógł z powodzeniem korzystać z osiągnięć Projektu. Jak już powyżej wspomniano, Wnioskodawca nie poniesie właściwie kosztów finansowania prac nad celami Projektu, zatem koszty te nie będą kształtowały ceny rynkowej. Zasadniczo składnikiem ceny są poniesione koszty w celu wytworzenia towaru lub usługi. Zatem, jeżeli Wnioskodawca nie poniesie tych kosztów, nie będzie zmuszony regułami rynku do rekompensaty tych kosztów, co miałoby miejsce, gdyby nie pozyskał dofinansowania.

W zakresie pytania nr 2, zdaniem Wnioskodawcy należy odpowiedzieć twierdząco. Mianowicie, wykonanie przez pozostałych Konsorcjantów czynności określonych w umowie konsorcjum oraz Umowie o finansowanie Projektu zawartej z N., na podstawie których Konsorcjanci otrzymają od Wnioskodawcy (lidera konsorcjum) podzielone finansowanie uzyskane od N., stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Przedstawione do odpowiedzi na pytanie nr 1 wnioski są aktualne również w stosunku do Konsorcjantów. Wszak, wykonują oni czynności, do których zobowiązani są na mocy Umowy o finansowanie, która w dużej mierze odzwierciedla treść Umowy konsorcjum. Wobec tego należy stwierdzić, że czynności wykonywane przez Konsorcjantów, to zindywidualizowane i konkretne świadczenia w zamian za które Konsorcjanci otrzymują wynagrodzenie w postaci finansowania przekazanego przez N., a dystrybuowanego przez Wnioskodawcę zgodnie z postanowieniami Umowy konsorcjum. Warto zwrócić uwagę, że finansowanie jest wypłacane Konsorcjantom wyłącznie na podstawie osiągniętych przez nich wyników i przeprowadzonych prac (§ 8 ust. 4 i 6 Aneksu nr 2 do Umowy konsorcjum). Istnieje zatem ścisła korelacja pomiędzy wykonywanymi, konkretnymi czynnościami a otrzymanym finansowaniem, które bądź pokrywa koszty podjętych czynności, bądź je finansuje. Konsorcjanci ponoszą odpowiedzialność za wynik prowadzonych przez siebie indywidualnie prac, zatem w razie braku założonych rezultatów, nie przysługuje im finansowanie, a w określonych sytuacjach mogą zostać pociągnięci do odpowiedzialności finansowej i cywilnej (§ 8 ust. 1 Umowy konsorcjum, § 17 ust. 1 i 2 Aneksu nr 2 do Umowy konsorcjum).

Z uwagi na to, że jedynie uprawnionym do reprezentowania konsorcjum jest Wnioskodawca, to w istocie rzeczy przyjmuje się, iż to Wnioskodawca świadczy usługę, na którą jednak składają się poszczególne usługi świadczone przez Konsorcjantów. Zatem, czynności wykonywane na rzecz Wnioskodawcy stanowią czynności opodatkowane VAT. Utrwalona linia interpretacyjna dotyczącą konsorcjów wskazuje precyzyjnie, jaki charakter mają czynności wykonywane pomiędzy konsorcjantami. Przykładowo Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 26.11.2018 r„ znak 0115-KDIT1-1.4012.636.2018.3 MM, wskazuje, że „Konsorcjum - w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego - nie może być więc uznane za podatnika podatku od towarów i usług. Oznacza to, że relacji zachodzących pomiędzy stronami umowy konsorcjum (podatnikami podatku od towarów i usług), dla potrzeb podatku od towarów i usług, nie należy oceniać na zasadach wewnętrznych rozliczeń konsorcjum. [...] Zatem przedsiębiorcy działający w ramach konsorcjum są odrębnymi podatnikami podatku od towarów i usług. Powyższe oznacza, że działając w ramach konsorcjum, powinni oni do wzajemnych rozliczeń stosować ogólne reguły wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych do niej, w tym także w zakresie wystawiania faktur dokumentujących wykonywane przez nich czynności”.

Do analogicznych wniosków ww. organ doszedł również w interpretacji indywidualnej z dnia 14.11.2018 r. znak 0115-KDIT1-1.4012.602.2018.3.MM oraz interpretacji z dnia 27.09.2018 r. znak 0115-KDIT1-2.4012.476.2018.2.RS.

W piśmie z 19 marca 2020 r. Wnioskodawca uzupełnił własne stanowisko dotyczące pytań nr 3, 4, 5 i 6.

Pytanie nr 3

Zdaniem Wnioskodawcy należy stwierdzić, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług w ramach realizacji Projektu.

Albowiem, skoro jak to zostało wykazane powyżej, Wnioskodawca wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu, tj. świadczy usługi, to zastosowanie znajdzie przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z nim: „w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.”

Przekazanie praw autorskich przez Wnioskodawcę na rzecz Skarbu Państwa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, co stanowi czynność opodatkowaną. W ramach realizacji Projektu, Wnioskodawca nabywa towary oraz usługi, które mają służyć osiągnięciu konkretnych celów uwzględnionych w Projekcie. Co więcej, dofinansowanie jest udzielane wyłącznie na nabycie niezbędnych towarów i usług służących Projektowi. Zatem, skoro towary i usługi są nabywane, a następnie wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanej, tj. przeniesienia praw autorskich, Wnioskodawcy, w tymże zakresie, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Pytanie nr 4

Zdaniem Wnioskodawcy należy stwierdzić, że Konsorcjantom (W., A., P. Wa.) przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług w ramach realizacji Projektu.

Albowiem, skoro jak to zostało wykazane powyżej, Konsorcjanci wykonują czynności podlegające opodatkowaniu, tj. świadczą usługi, to zastosowanie znajdzie przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z nim: „w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.”

Przekazanie praw autorskich przez Konsorcjantów na rzecz Skarbu Państwa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, co stanowi czynność opodatkowaną. W ramach realizacji Projektu, Konsorcjanci nabywają towary oraz usługi, które mają służyć osiągnięciu konkretnych celów uwzględnionych w Projekcie. Co więcej, dofinansowanie jest udzielane wyłącznie na nabycie niezbędnych towarów i usług służących Projektowi. Zatem, skoro towary i usługi są nabywane, a następnie wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanej, tj. przeniesienia praw autorskich, Konsorcjantom w tymże zakresie, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Pytanie nr 5

Wnioskodawca powinien udokumentować wykonywane czynności fakturą.

Zgodnie z przepisem art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, w tym dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem. Art. 2 pkt 22 nakazuje rozmieć przez „sprzedaż” odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrz wspólnotową dostawę towarów.

Skoro zdaniem Wnioskodawcy, wykonuje on czynności podlegające opodatkowaniu - świadczy usługi, to naturalną konsekwencją tego jest obowiązek udokumentowania świadczonych usług fakturą. W kontekście konsorcjum trafnie obowiązek wystawiania faktur ujął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 8.07.2013 r., znak IPPP1/443-377/13-3/AS stwierdzając: „Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa podatkowego oraz zasady funkcjonowania konsorcjum, w tym zasadę odrębności podatników, którzy występują wobec siebie w relacji lider konsorcjum - podwykonawcy, uczestnicy konsorcjum uprawnieni są do fakturowania wzajemnych świadczeń oraz wyboru podmiotu, który odpowiedzialny jest za rozliczenia ze zleceniodawcą. Tym samym uwzględniając charakter wzajemnych powiązań kontraktowych wskazać należy, iż lider konsorcjum, jako podmiot reprezentujący konsorcjum przed zleceniodawcą we wszystkich sprawach związanych z wykonaniem oraz rozliczeniem kontraktu świadczy na rzecz zleceniodawcy usługę i jest zobowiązany, w świetle przedstawionych powyżej założeń oraz przepisów podatkowych, do wystawiania na rzecz zleceniodawcy faktur VAT, dokumentujących całość robót wykonanych przez konsorcjum na rzecz zamawiającego. Tym samym lider winien świadczone usługi wykazać dla celów podatkowych w odpowiedniej deklaracji podatkowej. Pozostali uczestnicy konsorcjum świadczący usługę na rzecz lidera w zakresie wynikającym z zawartej umowy są również zobowiązani do wystawiania faktur dokumentujących te usługi.”. Wobec powyższego, obowiązek udokumentowania świadczonych czynności fakturą zdaje się być oczywisty.

Pytanie nr 6

Konsorcjanci powinni udokumentować wykonywane czynności fakturą.

Zgodnie z przepisem art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, w tym dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem. Art. 2 pkt 22 nakazuje rozmieć przez „sprzedaż” odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Skoro zdaniem Wnioskodawcy, Konsorcjanci wykonują czynności podlegające opodatkowaniu - świadczą usługi, to naturalną konsekwencją tego jest obowiązek udokumentowania świadczonych usług fakturą. W kontekście konsorcjum trafnie obowiązek wystawiania faktur ujął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 8.07.2013 r., znak IPPP1/443-377/13-3/AS stwierdzając: „Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa podatkowego oraz zasady funkcjonowania konsorcjum, w tym zasadę odrębności podatników, którzy występują wobec siebie w relacji lider konsorcjum - podwykonawcy, uczestnicy konsorcjum uprawnieni są do fakturowania wzajemnych świadczeń oraz wyboru podmiotu, który odpowiedzialny jest za rozliczenia ze zleceniodawcą. Tym samym uwzględniając charakter wzajemnych powiązań kontraktowych wskazać należy, iż lider konsorcjum, jako podmiot reprezentujący konsorcjum przed zleceniodawcą we wszystkich sprawach związanych z wykonaniem oraz rozliczeniem kontraktu świadczy na rzecz zleceniodawcy usługę i jest zobowiązany, w świetle przedstawionych powyżej założeń oraz przepisów podatkowych, do wystawiania na rzecz zleceniodawcy faktur VAT, dokumentujących całość robót wykonanych przez konsorcjum na rzecz zamawiającego. Tym samym lider winien świadczone usługi wykazać dla celów podatkowych w odpowiedniej deklaracji podatkowej. Pozostali uczestnicy konsorcjum świadczący usługę na rzecz lidera w zakresie wynikającym z zawartej umowy są również zobowiązani do wystawiania faktur dokumentujących te usługi.”. Wobec powyższego, obowiązek udokumentowania świadczonych czynności fakturą zdaje się być oczywisty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2020 r., poz. 106), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do katalogu usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy.

Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym, związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności, musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Zatem, aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie podatku od towarów i usług nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

Kwestia „odpłatności” była niejednokrotnie przedmiotem rozstrzygania przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Jak zauważył Trybunał w wyroku w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council, EU:C:1988:120: „czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem”.

Należy też zwrócić uwagę na wyrok w sprawie C-16/93 Tolsma, EU:C:1994:80, gdzie Trybunał zauważył, że czynność: „podlega opodatkowaniu wyłącznie wtedy, gdy istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy”.

Zatem, za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT uważane mogą być takie sytuacje, w których:

  • istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne,
  • wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy,
  • istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi,
  • odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem,
  • istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Przepis ten oznacza, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.

Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc podstawą opodatkowania ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że P. Wr. wraz z W., A., P. Wa., W. oraz P. S.A. tworzą konsorcjum, którego liderem jest P. Wr. Konsorcjum zostało zawiązane na mocy umowy z dnia 11 września 2015 r. Konsorcjum wzięło udział w konkursie pod nazwą „Nowe systemy uzbrojenia i obrony w zakresie energii skierowanej”. Konsorcjum zgłosiło projekt pod nazwą „Badania i Symulacje Skutków Oddziaływania Impulsów HPM”, który został wybrany do wykonania i finansowania. Wskutek tego, konsorcjum podpisało w dniu 29.12.2016 r. z N. umowę, o wykonanie i finansowanie projektu realizowanego na rzecz bezpieczeństwa i obronności państwa w ramach konkursu. Środki finansowe przyznane na realizację Projektu nie mogą być wydatkowane przez Wnioskodawcę na cele inne niż określone w Umowie. Finansowanie dotyczy realizacji Projektu pt. …. Projekt obejmuje realizację badań naukowych oraz realizację etapów prac rozwojowych.

Cele główne realizowanego Projektu to:

  • opracowanie metodyki oceny odporności Sp W, związanego z teleinformatycznymi systemami zarządzania polem walki, na narażenia oddziaływania za pomocą impulsów HPM,
  • opracowanie wytycznych do projektowania Sp W w zakresie odporności na narażenia związane z oddziaływaniami impulsów HPM,
  • opracowanie platformy informatycznej, tj. oprogramowania komputerowego, do symulacji skutków oddziaływania impulsów HPM na teleinformatyczne systemy zarządzania polem walki.

Beneficjentem efektów ww. Projektu jest Skarb Państwa. Przekazanie efektów Projektu wyznaczonemu świadczeniobiorcy, tj. Uprawnionemu, którym jest Skarb Państwa reprezentowany przez Ministra Obrony Narodowej, ma związek z otrzymanym finansowaniem, które stanowi wynagrodzenie za świadczone usługi. W ramach jednego zobowiązania (stosunku prawnego), w zamian za skonkretyzowane świadczenie, jakim są osiągnięte cele Projektu przeniesione na Uprawnionego, Wnioskodawca otrzymuje skonkretyzowane świadczenie wzajemne - środki pieniężne (finansowanie). W przedmiotowej sprawie istnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonanym świadczeniem a otrzymaniem od osoby trzeciej, tj. N., wynagrodzeniem w zamian za przekazanie praw autorskich. Przekazanie przez Wnioskodawcę na rzecz Skarbu Państwa całości autorskich praw majątkowych do wszelkich efektów Projektu nastąpi odpłatnie.

Nabywane przez Wnioskodawcę (Lidera) towary i usługi w związku z realizacją projektu są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Faktury dokumentujące otrzymane od N. zaliczki są wystawiane przez Lidera/Wnioskodawcę na N..

Na fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi wykorzystywane na potrzeby realizacji projektu - jako nabywca jest wskazana P. Wr. (Lider/Wnioskodawca).

Środki finansowe, które konsorcjanci (tzn. przez W., A. oraz P. Wa.) otrzymują od Wnioskodawcy jako Lidera konsorcjum, przyznane na realizację poszczególnych zadań w ramach Projektu nie mogą być wydatkowane przez konsorcjantów na cele inne niż określone w Umowie.

Konsorcjanci nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu wykorzystują do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii opodatkowania podatkiem VAT wykonywanych przez Wnioskodawcę i Konsorcjantów czynności określonych w umowie konsorcjum oraz Umowie o finansowanie Projektu zawartej z N

Zauważyć w tym miejscu należy, że umowa konsorcjum nie występuje ani w prawie cywilnym, ani podatkowym. Zawieranie takich porozumień jest jednak dopuszczalne (w ramach swobody umów). Stosownie do art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 2019, poz. 1145, z późn. zm.), strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Odnosząc się do przedstawionego we wniosku opisu sprawy należy wskazać, że co do zasady, konsorcjum jest organizacją zrzeszającą kilka podmiotów gospodarczych na określony czas, w konkretnym celu.

Konsorcjum nie jest jednak podmiotem gospodarczym, nie posiada osobowości prawnej ani podmiotowości prawnej, nie musi być rejestrowane, ani mieć odrębnej nazwy czy też siedziby. Podmioty tworzące konsorcjum są, co do zasady, niezależne w swoich dotychczasowych działaniach (czyli w działaniach niezwiązanych z konsorcjum), a w działaniach związanych z konsorcjum, realizują wspólne przedsięwzięcie objęte porozumieniem.

Zawierając umowę konsorcyjną podmioty mogą określić, kto będzie reprezentował konsorcjum na zewnątrz (może to być także osoba trzecia). Co do zasady, konsorcja nie mają też wspólnego majątku (chociaż mogą mieć wspólne konto rozliczeniowe), a wszelkie formy płatności regulowane są przez firmę lub osobę reprezentującą konsorcjum.

Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi być wykonana przez podatnika. Jak wskazuje powołany art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Dodać należy, że polski ustawodawca nie skorzystał z możliwości wynikającej z art. 11 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z dnia 11 grudnia 2006 r., str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym, po konsultacji z komitetem doradczym ds. podatku od wartości dodanej (zwanym dalej „Komitetem ds. VAT”), każde państwo członkowskie może uznać za jednego podatnika osoby mające siedzibę na terytorium tego samego państwa członkowskiego, które będąc niezależnymi pod względem prawnym, są ściśle powiązane pod względem finansowym, ekonomicznym i organizacyjnym.

Konsorcjum – w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego – nie może być zatem uznane za podatnika VAT. Oznacza to, że relacji zachodzących pomiędzy stronami umowy konsorcjum (podatnikami VAT), dla potrzeb podatku od towarów i usług, nie należy oceniać na zasadach wewnętrznych rozliczeń konsorcjum. Powyższego nie zmienia okoliczność, że w przypadku umów konsorcjum dopuszczalne jest zawarcie ustaleń, że rozliczenia gospodarcze i księgowe, w tym dotyczące podpisywania umów i wystawiania faktur za prace wykonane przez uczestników konsorcjum na rzecz podmiotów zamawiających te prace na podstawie zawartego z nimi kontraktu – będzie dokonywał wytypowany przez uczestników konsorcjum podmiot wiodący.

Zatem przedsiębiorcy działający w ramach konsorcjum są odrębnymi podatnikami VAT. Powyższe oznacza, że działając w ramach konsorcjum, powinni oni do wzajemnych rozliczeń stosować ogólne reguły wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych do niej, w tym także w zakresie wystawiania faktur VAT dokumentujących wykonywane przez nich czynności.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że wykonanie przez Wnioskodawcę czynności określonych w umowie konsorcjum oraz Umowie o finansowanie Projektu zawartej z N., na podstawie której Wnioskodawca otrzyma od N. finansowanie, stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż udzielone finansowanie jest ściśle związane z Projektem, który jest realizowany na mocy zawartej z N. umową. Postanowienia Umowy o finansowanie regulują tryb, formę i przekazywanie finansowania, które jest uzależnione od postępów w pracach nad Projektem. Finansowanie nie służy ogólnej działalności Wnioskodawcy, lecz konkretnemu przedsięwzięciu, a mianowicie realizacji Projektu, którego zadaniem jest osiągnięcie konkretnych celów. Beneficjentem efektów ww. Projektu jest Skarb Państwa reprezentowany przez Ministra Obrony Narodowej. Zatem otrzymane środki stanowią wynagrodzenie za świadczone usługi jakimi są osiągnięte cele Projektu przeniesione na uprawnionego co oznacza, że przekazanie przez Wnioskodawcę na rzecz Skarbu Państwa całości autorskich praw majątkowych do wszelkich efektów Projektu nastąpi odpłatnie.

Również wykonanie przez pozostałych Konsorcjantów czynności określonych w umowie konsorcjum oraz Umowie o finansowanie Projektu zawartej z N., na podstawie których Konsorcjanci otrzymają od Wnioskodawcy podzielone finansowanie uzyskane od N., stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ wykonują oni czynności, do których zobowiązani są na mocy Umowy o finansowanie. Czynności wykonywane przez Konsorcjantów, to zindywidualizowane i konkretne świadczenia w zamian za które Konsorcjanci otrzymują wynagrodzenie w postaci finansowania przekazanego przez N., a dystrybuowanego przez Wnioskodawcę zgodnie z postanowieniami Umowy konsorcjum. Istnieje więc ścisła relacja pomiędzy wykonywanymi, konkretnymi czynnościami a otrzymanym finansowaniem. Zatem czynności wykonywane na rzecz Wnioskodawcy stanowią czynności opodatkowane VAT.

W związku z powyższym stanowisko Zainteresowanych w zakresie pytania nr 1 i nr 2 jest prawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą także kwestii czy Wnioskodawcy i Konsorcjantom przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją projektu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ww. ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Należy wskazać, że ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego realizacją projektu, gdyż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabywane towary i usługi w związku z realizacją tego projektu są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Również pozostałym Konsorcjantom przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych realizacją projektu, ponieważ Konsorcjanci są czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług, a nabywane przez nich towary i usługi w związku z realizacją ww. projektu są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle powyższego stanowisko Zainteresowanych w zakresie pytania nr 3 i 4 jest prawidłowe.

Kolejne wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii dokumentowania wykonywanych czynności przez Wnioskodawcę i Konsorcjantów.

Na podstawie art. 106b ust. 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

W myśl art. 106i ust. 1 ustawy, fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę, z zastrzeżeniem ust. 2-9.

Stosownie do art. 106i ust. 2 ustawy, jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymano całość lub część zapłaty od nabywcy.

Natomiast w myśl art. 106i ust. 7 ustawy, faktury nie mogą być wystawione wcześniej niż 30. dnia przed:

  1. dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi;
  2. otrzymaniem, przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi, całości lub części zapłaty.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa podatkowego oraz zasady funkcjonowania Konsorcjum, w tym zasadę odrębności podatników, którzy występują wobec siebie w relacji Lider Konsorcjum – Członek Konsorcjum stwierdzić należy, że uczestnicy konsorcjum uprawnieni są do fakturowania wzajemnych świadczeń oraz wyboru podmiotu, który odpowiedzialny jest za rozliczenia z podmiotem udzielającym dofinansowania przeznaczonego na sfinansowanie kosztów realizacji zadań przez Członków Konsorcjum, którym w przedmiotowej sprawie jest Lider (Wnioskodawca).

Zatem Wnioskodawca – Lider, świadczący czynności na rzecz beneficjenta w zakresie wynikającym z zawartej umowy Konsorcjum, jest zobowiązany do wystawiania faktur dokumentujących wykonywanie tych czynności, a z kolei pozostali Konsorcjanci powinni udokumentować wykonywane czynności fakturą wystawioną na rzecz Wnioskodawcy.

Tym samym stanowisko Zainteresowanych w zakresie pytania nr 5 i 6 jest prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Ponadto podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana w odniesieniu do przedstawionego opisu planowanego zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj