Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.77.2020.2.AK
z 27 marca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2020 r. (data wpływu 29 stycznia 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 marca 2020 r. (data wpływu 19 marca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 23% dla dostawy sprzętu komputerowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 stycznia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 23% dla dostawy sprzętu komputerowego.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 marca 2020 r. (data wpływu 19 marca 2020 r.) poprzez doprecyzowanie opisu sprawy, przestawienie pytania, własnego stanowiska w sprawie oraz o opłatę.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Wnioskodawca brał udział w postępowaniu przetargowym, które wygrał. Postępowanie było organizowane przez … Sp. z o. o. (…) z siedzibą w … przy ul. …. Ww. firma w ramach swojej działalności (działalność o charakterze badawczym, doradczym oraz szkoleniowym, zarejestrowana w … pod nr …) sprzęt komputerowy przekazuje Zespołowi Szkół im. … w ….

Zgodnie z art. 83 punkt 13-15 ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług placówkom oświatowym przysługuje zastosowanie stawki 0% VAT na towary wyszczególnione w załączniku nr 8 (wykaz towarów, których dostawa jest podatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy). Na tej podstawie … kierując do Wnioskodawcy zamówienie w ramach ww. postępowania przetargowego, oczekuje zastosowania stawki podatku VAT 0% dla pozycji, dla których stawkę tę zastosować można. Problem jednak jest w tym, iż to nie Wnioskodawca tj. … Spółka Jawna jest dostawcą do końcowego użytkownika i nie do Wnioskodawcy jest do bezpośrednio kierowane zamówienie od niego.

Czy zatem na podstawie przekazanego Wnioskodawcy zamówienia może on zastosować stawkę 0% VAT dla firmy … (dla sprzętu, dla którego taką stawką stosować można, tj. komputer + 2 monitory)?

Powyższą treść Wnioskodawca przekazał w dniu 11 grudnia 2019 roku do swojego Urzędu Skarbowego …. Z otrzymanej w dniu 17 stycznia 2020 roku odpowiedzi z Urzędu Skarbowego (pismo z dnia 13 stycznia 2020r.) wynika dokładnie to, co Wnioskodawca wiedział do tej pory, czyli że to Wnioskodawca, jako podatnik decyduje i jest odpowiedzialny za zastosowanie odpowiedniej stawki podatku VAT. Stanowisko Wnioskodawcy w tej spawie jest więc takie, jakie było od samego początku, iż ww. firmie Wnioskodawca może wystawić fakturę VAT ze stawką 23% zaś ww. firma może sama zwrócić się do właściwego Urzędu Skarbowego o zwrot podatku VAT.

Jednocześnie w piśmie z Urzędu Skarbowego Wnioskodawca został poinformowany o możliwości zwrócenia się o indywidualną interpretację do Krajowej Informacji Skarbowej, co niniejszym uczynił, bowiem wysyłając odpowiedź z Urzędu Skarbowego przesłał zainteresowanej firmie, czyli …, Wnioskodawca dostał od niej kolejne pismo - zamówienie - tym razem od Gminy … kierowane do Wnioskodawcy za pośrednictwem spółki … (w załączeniu Wnioskodawca przesyła także i skan tego pisma).

Firma … oczekuje od Wnioskodawcy korekty stawek VAT z 23% na 0% na produkty, dla których stawkę taką można stosować. Sprawa byłaby bardzo prosta, gdyby Wnioskodawca wystawił fakturę na Urząd Gminy, a nie na firmę ….

Czy zatem wobec powyższych okoliczności Wnioskodawca może czy też nie może wystawić korektę dla firmy … zmieniającą stawki VAT z 23% na 0% dla produktów, dla których stawkę VAT zastosować może mając na uwadze fakt, ww. firma przekazuje sprzęt nabyty u Wnioskodawcy Zespołowi Szkól im. … w … ul. …, ….

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy wobec wyżej opisanej sytuacji na podstawie przekazanego Wnioskodawcy zamówienia Wnioskodawca może zastosować stawkę 0% VAT dla firmy … (dla sprzętu, dla którego taką stawką stosować można, tj. komputer + 2 monitory)?

Zdaniem Wnioskodawcy, z otrzymanej w dniu 17 stycznia 2020 roku odpowiedzi z Urzędu Skarbowego (pismo z dnia 13 stycznia 2020r.) wynika dokładnie to, co Wnioskodawca wiedział do tej pory, czyli że to Wnioskodawca, jako podatnik decyduje i jest odpowiedzialny za zastosowanie odpowiedniej stawki podatku VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy w tej spawie jest więc takie, jakie było od samego początku (wynika ono z art. 83 punkt 13-15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług placówkom oświatowym przysługuje zastosowanie stawki 0% VAT na towary wyszczególnione w załączniku nr 8 (wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy), iż ww. firmie Wnioskodawca może wystawić fakturę VAT ze stawką 23%. Zaś ww. firma, jako podmiot realizujący zamówienie dla jednostki edukacyjnej, może sama zwrócić się do właściwego Urzędu Skarbowego o zwrot podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy – stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%: stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, przy czym wszelkie preferencje dotyczące wysokości opodatkowania stanowią wyjątek od ogólnej zasady i dlatego zastosowanie niższej niż podstawowa stawka podatku, może być zrealizowane wyłącznie w granicach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług i wydanych na podstawie delegacji ustawowej aktów wykonawczych do tej ustawy.

I tak, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:

  1. dla placówek oświatowych,
  2. dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym

- przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.

W załączniku nr 8 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, wymienione zostały:

  1. jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych,
  2. drukarki,
  3. skanery,
  4. urządzenia komputerowe do pism Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących),
  5. urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

W myśl art. 83 ust. 14 ustawy, dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:

  1. posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;
  2. posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.

Dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego – art. 83 ust. 15 ustawy.

W tym miejscu zaznaczyć należy, że przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze (art. 43 ust. 9 ustawy).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca brał udział w postępowaniu przetargowym, które wygrał. Postępowanie było organizowane przez … Sp. z o. o. (…). Ww. firma w ramach swojej działalności sprzęt komputerowy przekazuje Zespołowi Szkół im. … w …. Firma … oczekuje zastosowania stawki podatku VAT 0% dla pozycji, dla których stawkę tę zastosować można. Firma … oczekuje od wnioskodawcy korekty stawek VAT z 23% na 0% na produkty, dla których stawkę taką można stosować. Sprawa byłaby bardzo prosta, gdyby Wnioskodawca wystawił fakturę na Urząd Gminy, a nie na firmę ….

Podstawą do zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% w przypadku dostaw sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych jest przede wszystkim zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych wymienionych w powołanym załączniku nr 8 do ustawy. Katalog towarów, co do których ma zastosowanie przepis art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki, ponieważ wymieniono w nim grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia PKWiU, jednakże jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków, ani interpretacji rozszerzających.

Z powyższego wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy będzie opodatkowany 0% stawką podatku, lecz tylko i wyłącznie ten, który został wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy. Wszystkie niewymienione w tym załączniku towary stanowiące sprzęt komputerowy będą opodatkowane stawką podstawową, tj. 23%.

W wyniku analizy przedstawionego opisu sprawy oraz powołanych przepisów należy stwierdzić, że w niniejszej sprawie Wnioskodawca nie ma możliwości zastosowania stawki 0% VAT dostawy sprzętu komputerowego tj. komputera i monitorów dla firmy …. Wskazać bowiem należy, że możliwość zastosowania stawki 0% przysługuje dostawcy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych, przy spełnieniu warunków wskazanych w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy. Natomiast Wnioskodawca nie jest dostawcą sprzętu komputerowego dla placówki oświatowej. Wnioskodawca jest dostawcą sprzętu komputerowego dla firmy …. W sytuacji przedstawionej we wniosku, to firma … w ramach swojej działalności przekazuje sprzęt komputerowy na rzecz Zespołu Szkół im. … w …, jako podmiot realizujący zamówienie dla tej placówki oświatowej.

Zatem, mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie jest uprawniony do zastosowania 0% stawki podatku VAT dla dostawy sprzętu komputerowego, tj. komputera i monitorów na rzecz firmy …. Dostawa przedmiotowego sprzętu komputerowego przez Wnioskodawcę na rzecz firmy … podlega opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy.

Tym samym, pomimo częściowo odmiennej argumentacji, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Odnośnie dokumentów stanowiących załączniki do wniosku, tutejszy organ wyjaśnia, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy – Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych załączników.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj