Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-235/11/EJ
z 11 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-235/11/EJ
Data
2011.05.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
ewidencja sprzedaży
kasa rejestrująca
obowiązek
opłata parkingowa
usługi parkingowe
zwolnienie z obowiązku instalacji kasy rejestrującej


Istota interpretacji
Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kasy rejestrującej dla usług parkingowych.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2011r. (data wpływu 3 lutego 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 lutego 2011r. (data wpływu 28 lutego 2011r.) oraz z dnia 6 maja 2011r. (data wpływu 9 maja 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej usług parkingowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lutego 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej usług parkingowych. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 lutego 2011r. (data wpływu 28 lutego 2011r.) oraz pismem z dnia 6 maja 2011r. (data wpływu 9 maja 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 29 kwietnia 2011r. znak: IBPP4/443-235/11/EJ.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy m.in. usługi obsługi parkingowej. W ramach tej działalności Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi w zakresie pobierania opłat parkingowych przy pomocy stosownych urządzeń parkingowych, składających się z urządzeń wjazdu oraz urządzeń wyjazdu, rogatek (szlabanów), kas ręcznych i kas automatycznych. Działanie urządzeń parkingowych, które będą stosowane zostało przetestowane. Całość dokonywanej obsługi parkingowej jest w pełni zautomatyzowana. Urządzenia wjazdu wydają za każdym razem stosowne bilety. Działanie systemu nadzoruje jednostka centralna, w której to generowane są wszystkie dane dotyczące poprawności pracy systemu: taryf, obrotu, ilości wpuszczonych samochodów, ilości wjazdów i wyjazdów awaryjnych, działania poszczególnych urządzeń, ilości wydanych kart, itp. Komputer daje możliwość tworzenia wszelkich raportów i statystyk w zależności od potrzeb użytkowania systemu. Cały system jest zabezpieczony przed możliwością ingerencji w dane systemu przez osoby do tego nieupoważnione (np. pracowników obsługi parkingu).

W piśmie z dnia 25 lutego 2011r. dodatkowo wskazano, że Wnioskodawca nie świadczył do tej pory usług parkingowych, tj. usług polegających na pobieraniu opłat za korzystanie z parkingu. Dotychczasowe usługi obsługi parkingowej polegały m.in. na serwisowaniu urządzeń parkingowych.

W piśmie z dnia 6 maja 2011r. Wnioskodawca wskazał, że w ramach prowadzonej działalności obsługiwać będzie parkingi zarówno za pomocą „kas ręcznych” jak i w pełni zautomatyzowanych, tj. niektóre parkingi obsługiwane będą przez pracowników i wówczas należności za usługi parkingowe będą inkasowane przez tych pracowników i ewidencjonowane za pomocą kas fiskalnych, natomiast niektóre parkingi będą w pełni zautomatyzowane, tj. będą tam znajdować się tylko urządzenia automatyczne, bez obsługi pracowniczej, które będą pobierać opłaty za usługi parkingowe; te automatyczne urządzenia będą wydawać klientom bilety, pobierać w systemie bezobsługowym należność w bilonie lub banknotach lub innej formie bezgotówkowej. Cały system automatyczny nadzoruje jednostka centralna, które daje możliwość wygenerowania wszelkich raportów, co do ilości wjazdów, wyjazdów, ilości wydanych kart, itp. W automatycznym urządzeniu nie ma możliwości podłączenia drukarki fiskalnej, ponieważ w Polsce nie ma takiego urządzenia do automatów bezobsługowych. Pytanie Wnioskodawcy dotyczy zatem możliwości stosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu dot. usług parkingowych przy zastosowaniu kas rejestrujących w odniesieniu do parkingu, który jest obsługiwany tylko i wyłącznie za pomocą urządzeń automatycznych, o których mowa wyżej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego Wnioskodawcy przysługuje zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu dotyczącego usług parkingowych przy zastosowaniu kas rejestrujących...

Zdaniem Wnioskodawcy, przy korzystaniu z wyżej opisanych urządzeń będzie przysługiwało zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży usług parkingowych dokonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zgodnie z brzmieniem § 2 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących – czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania to m.in. poz. 40 „Usługi świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność:

  1. w bilonie lub banknotach, lub
  2. innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zaplata dotyczyła”.

Zwolnienie będzie przysługiwało zgodnie z obowiązującymi obecnie przepisami, tj. do dnia 31 grudnia 2012r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie niniejszej interpretacji należy wyjaśnić, że organ podatkowy odniósł się wyłącznie do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej świadczenia usług parkingowych na parkingach w pełni zautomatyzowanych, bowiem Wnioskodawca w piśmie z dnia 6 maja 2011r. jednoznacznie wskazał, że jego wątpliwości co do stosowania przepisów podatkowych powstały na tym gruncie.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W art. 111 ust. 8 ustawy upoważniono Ministra Finansów do wydania rozporządzenia, w którym może uregulować kwestie zwolnienia określonych grup podatników lub czynności na czas określony z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Kwestię zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników w obecnym stanie prawnym, tj. od 1 stycznia 2011r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010r. Nr 138, poz. 930). Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności – zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia oraz wysokość obrotu – do określonej tym przepisem wysokości obrotów.

Stosownie do § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W części II załącznika do ww. rozporządzenia – sprzedaż dotycząca szczególnych czynności - w pozycji 40 wymieniono usługi świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność:

  1. w bilonie lub banknotach, lub
  2. innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła

- przy czym zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011r.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca planuje świadczyć usługi w zakresie pobierania opłat parkingowych przy pomocy stosownych urządzeń parkingowych, składających się z urządzeń wjazdu oraz urządzeń wyjazdu, rogatek (szlabanów), i kas automatycznych. Całość dokonywanej obsługi parkingowej jest w pełni zautomatyzowana. Urządzenia wjazdu wydają za każdym razem stosowne bilety. Działanie systemu nadzoruje jednostka centralna, w której to generowane są wszystkie dane dotyczące poprawności pracy systemu: taryf, obrotu, ilości wpuszczonych samochodów, ilości wjazdów i wyjazdów awaryjnych, działania poszczególnych urządzeń, ilości wydanych kart, itp. Komputer daje możliwość tworzenia wszelkich raportów i statystyk w zależności od potrzeb użytkowania systemu. Cały system jest zabezpieczony przed możliwością ingerencji w dane systemu przez osoby do tego nieupoważnione (np. pracowników obsługi parkingu).

Spółka do tej pory nie świadczyła usług parkingowych, tj. usług polegających na pobieraniu opłat za korzystanie z parkingu.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi parkingowe na parkingach w pełni zautomatyzowanych wyposażonych w urządzenia, które wydają klientom bilety i pobierają w systemie bezobsługowym należność w bilonie, banknotach lub w formie bezgotówkowej korzystają ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących do dnia 31 grudnia 2012 r. na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w powiązaniu z poz. 40 załącznika do tego rozporządzenia.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego przy korzystaniu z urządzeń parkingowych automatycznych będzie przysługiwało zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży usług parkingowych przy zastosowaniu kasy rejestrującej, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj