Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-2.4011.180.2020.1.DA
z 5 maja 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) oraz art. 15zzs ust. 7 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r., poz. 374, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2020 r. (data wpływu 11 lutego 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania należności zagranicznej otrzymywanej w związku z pełnieniem służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2020 r. wpłynął do Organu podatkowego ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania należności zagranicznej otrzymywanej w związku z pełnieniem służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest żołnierzem zawodowym. Decyzją Ministerstwa Obrony Narodowej został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami kraju w strukturach sił sojuszniczych NATO, a konkretnie w głównej kwaterze NATO, tj. w Dowództwie Operacji Sił Specjalnych NATO w Mons w Belgii. Wnioskodawca podlega w kraju nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Jego miejsce zamieszkania i siedziba dla celów podatkowych to Polska.

Wnioskodawca pełnił zawodową służbę wojskową na stanowisku służbowym w Naczelnym Dowództwie Sojuszniczych Sił w Europie (SHAPE) z siedzibą w Mons w Belgii, posiadając stopień wojskowy …. Służbę tę pełnił w okresie od dnia … 2014 r. do dnia … 2017 r.

Decyzją Ministerstwa Obrony Narodowej z dnia … 2014 r., Wnioskodawca został wyznaczony od dnia … 2014 r., na stanowisko służbowe szefa wydziału w NSHQ w Mons w Belgii, które to stanowisko służbowe przeznaczone jest dla żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa, w strukturach organizacji międzynarodowych i międzynarodowych strukturach wojskowych. Decyzja Ministra Obrony Narodowej o zwolnieniu Wnioskodawcy z zajmowanego stanowiska służbowego na terenie Polski i skierowaniu do pełnienia funkcji na wyżej wymienionym stanowisku służbowym została oparta między innymi na rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 16 września 2010 r. w sprawie pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa, a także na podstawie § 14 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 15 grudnia 2009 r. w sprawie trybu wyznaczania żołnierzy zawodowych na stanowiska służbowe i zwalniania z tych stanowisk.

W związku z pełnieniem służby wojskowej, na podstawie decyzji Ministra Obrony Narodowej, Wnioskodawca pełnił służbę poza granicami państwa, do której został wyznaczony przez uprawniony organ wojskowy. W związku z pełnioną służbą otrzymał kwotę zawierającą także należność zagraniczną: w 2015 r. w wysokości 138 591 zł 25 gr, od której pobrano zaliczkę na podatek dochodowy w kwocie 36 259 zł 72 gr, w 2016 r. w wysokości 143 930 zł 30 gr, od której pobrano zaliczkę na podatek w kwocie 37 726 zł 67 gr, w 2017 r. w wysokości 71 851 zł 11 gr, od której pobrano zaliczkę na podatek w kwocie 16 198 zł 84 gr.

Przedmiotowa należność zagraniczna wypłacana była Wnioskodawcy na podstawie m.in.: rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 5 marca 2010 r. w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa oraz na podstawie art. 102 ust. 3 pkt 1 oraz art. 102 ust. 10 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2014 r., poz. 1414, z późn. zm.) w związku z art. 19 ust. 1 pkt 1, art. 24 ust. 1 i ust. 2 pkt 1, art. 35 ust. 1, art. 37 ust. 1, 2 i 5 w związku z art. 45 ust. 2 pkt 1 i ust. 2a tej ustawy, § 2 ust. 1 pkt 2 oraz § 4 ust. l rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 marca 2015 r. w sprawie pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa (Dz. U. z 2015 r., poz. 479), § 28 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 września 2014 r. w sprawie trybu wyznaczania żołnierzy zawodowych na stanowiska służbowe i zwalniania z tych stanowisk (Dz. U. z 2014 r., poz. 1292).

Wypłaty należności zagranicznej na rzecz Wnioskodawcy dokonywał Departament Administracyjny Ministerstwa Obrony Narodowej …., który również pobierał zaliczki na podatek od wypłacanych kwot, określonych jako należność zagraniczna.

Wnioskodawca będąc wyznaczony na stanowisko poza granicami państwa nie przebywał w podróży zagranicznej. Jednocześnie, jak wynika z decyzji Ministra Obrony Narodowej, pozostawał na stanowisku przeznaczonym dla żołnierzy zawodowych i pełnił służbę jako żołnierz zawodowy. Oznacza to więc, że nie było to stanowisko dla członków służby zagranicznej.

Wnioskodawca podkreślił, że będąc oficerem Wojska Polskiego, został wyznaczony na stanowisko służbowe Szefa Wydziału w NATO Special Operations Headquarters w Belgii w okresie od dnia … 2014 r. do dnia … 2017 r., decyzją nr …, z dnia … 2014 r., wydaną przez Ministra Obrony Narodowej, będąc na wykazie stanowisk służbowych przeznaczonych dla żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa w strukturach organizacji międzynarodowych i międzynarodowych strukturach wojskowych. Podstawa prawna: art. 19 ust. 1 pkt 1, art. 24 ust. 1 i ust. 2 pkt 2, art. 35 ust. 1 oraz art. 37 ust. 1, 2 i 5 oraz art. 44 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 w zw. z art. 45 ust. 2 pkt 1 i ust. 2a ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2010 r., Nr 90, poz. 593, z późn. zm.), § 3 ust. 1 pkt 2 oraz § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 września 2010 r. w sprawie pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa (Dz. U. Nr 184, poz. 1237, z późn. zm.), § 14 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 15 grudnia 2009 r. w sprawie trybu wyznaczania żołnierzy zawodowych na stanowiska służbowe i zwalniania z tych stanowisk (Dz. U. Nr 218, poz. 1699, z późn. zm.).

Wnioskodawca podkreślił, że w okresie Jego służby, NSHQ uczestniczyła w misji wzmocnienia NATO oraz państw sojuszniczych w zakresie planowania i realizacji czynności w walce z terroryzmem, akcjami zapobiegania terroryzmu lub ich skutkom oraz dla wzmocnienia sił państwa oraz państw sojuszniczych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy należność zagraniczna otrzymana przez Wnioskodawcę podlega zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 200, z późn. zm.)?

Zdaniem Wnioskodawcy, przepis art. 21 ust.1 pkt 83 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 200, z późn. zm.), obejmuje swoim zakresem należność zagraniczną tych żołnierzy, którzy wykonywali zadania, do których wykonania zostali skierowani rozkazem Ministra Obrony Narodowej poza granicami państwa, w składzie Dowództwa Operacji Sił Specjalnych NATO, które to Dowództwo działa dla wzmocnienia sił państwa oraz państw sojuszniczych, a także w akcjach zapobiegawczych aktom terroryzmu lub ich skutkom, niezależnie od tego, czy jest to jednostka wojskowa polska, czy też czynności te wykonywane są w ramach działań sojuszniczych. Nie budzi wątpliwości, że Polska jest członkiem NATO, a Dowództwo Operacji Sił Specjalnych NATO jest istotnym elementem działania tej struktury wojskowej. Ponieważ zadaniem tej struktury jest między innymi obrona i wzmocnienie sił państwa, albo państw sojuszniczych, w tym Polski, więc służba w Dowództwie Operacji Sił Specjalnych NATO z całą pewnością wzmacnia siły sojusznicze w różnej formie, a ponadto należy zwrócić uwagę na fakt, że jako jeden z elementów struktury organizacyjnej NATO (NSHQ) stale wzmacnia całość NATO w ramach wykonywania zadań sojuszniczych, które wykonywane są również w czasie pokoju, ponieważ służą one do zapobieżenia konfliktom zbrojnym, jak również aktom terroryzmu.

Zdaniem Wnioskodawcy, skoro zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podlegają wszelkie dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, a w art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) oraz art. 21 ust. 1 pkt 83 jest wymieniona służba wojskowa w takiej formie, jaką pełnił Wnioskodawca, a ponadto, skoro zgodnie z art. 24 ust. 1 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, żołnierz zawodowy może być wyznaczony lub skierowany do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa, i w myśl ust. 2 wyżej wymieniowego przepisu, do pełnienia służby zawodowej wojskowej poza granicami wyznacza Minister Obrony Narodowej lub też Dyrektor Departamentu Ministerstwa Obrony Narodowej właściwy dla spraw kadr, a takie wyznaczenie w formie rozkazu miało miejsce w przedmiotowej sprawie, spełniony więc został szczegółowy tryb postępowania przy wyznaczaniu lub kierowaniu żołnierza zawodowego do pełnienia służby wojskowej poza granicami kraju na stanowisku służbowym, bezpośrednio w strukturach organizacyjnych NATO.

Stosownie do postanowień art. 102 ust. 1 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, żołnierzowi zawodowemu wyznaczonemu do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa przysługuje uposażenie zasadnicze, a zgodnie z art. 102 ust. 3 ustawy, żołnierzowi zawodowemu, o którym mowa w niniejszej sprawie, w czasie zajmowania stanowiska służbowego poza granicami państwa przysługują wypłacane w walucie polskiej lub obcej należności zagraniczne na pokrycie zwiększonych kosztów związanych z pełnieniem obowiązków i funkcji poza granicami państwa, ustalone odpowiednio do zakresu ich pełnienia oraz kosztów utrzymania poza granicami państwa. W związku z powyższym, w przedmiotowej sprawie, Wnioskodawcy wypłacano należność zagraniczną, która wiązała się właśnie z pokryciem zwiększonych kosztów związanych z pełnieniem obowiązków i funkcji w NSHQ. W rezultacie Wnioskodawca uważa, że na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są świadczenia przyznane na podstawie odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych dotyczących żołnierzy zawodowych wykonujących zadania poza granicami państwa, w sytuacji, gdy służą one udziałom w konflikcie zbrojnym lub też wzmocnieniu sił państwa lub też państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom. Skoro zaś Wnioskodawca pełnił służbę wojskową w Dowództwie Operacji Sił Specjalnych NATO, to charakter tej instytucji oraz charakter całego działania NATO pozwala na stwierdzenie, że działania te służyły z całą pewnością wzmocnieniu sił państwa, jak również akcji zapobieżenia aktom terroryzmu oraz ich skutkom.

Dlatego Wnioskodawca uważa, że wypłacana Mu należność zagraniczna, jako żołnierzowi zawodowemu wyznaczonemu rozkazem personalnym Dyrektora Departamentu Kadr do pełnienia poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej w głównej kwaterze Dowództwa Operacji Sił Specjalnych NATO, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych określają przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), a przebieg służby wojskowej żołnierzy zawodowych ustawa z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2019 r., poz. 330, z późn. zm.) oraz akty wykonawcze wydane na jej podstawie.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 24 ust. 1 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, żołnierz zawodowy może być wyznaczony lub skierowany do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa.

W myśl ust. 2 ww. przepisu, do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa wyznacza:

  1. Minister Obrony Narodowej - żołnierzy zawodowych na stanowiska służbowe o stopniach etatowych od stopnia pułkownika (komandora) do stopnia generała (admirała) oraz na które wyznacza na podstawie przepisów odrębnych ustaw;
  2. dyrektor departamentu Ministerstwa Obrony Narodowej właściwego do spraw kadr - pozostałych żołnierzy zawodowych.

Do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa kieruje Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego (art. 24 ust. 3 ww. ustawy).

Sytuacje, w których następuje wyznaczenie lub skierowanie żołnierza do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa, szczegółowy tryb postępowania przy wyznaczaniu lub kierowaniu, a także odwoływania do kraju z tej służby, jak również warunki przyznawania świadczeń żołnierzom zawodowym, reguluje rozporządzenie Rady Ministrów wydane na podstawie art. 24 ust. 8 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych. Od dnia 4 kwietnia 2015 r. jest to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 marca 2015 r. w sprawie pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa (Dz. U. z 2015 r., poz. 479).

Stosownie do § 2 ust. 1 tego rozporządzenia, wyznaczenie żołnierza do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa następuje w przypadkach pełnienia tej służby na stanowiskach służbowych:

  1. w polskich przedstawicielstwach wojskowych przy:
    1. organizacjach międzynarodowych,
    2. międzynarodowych strukturach wojskowych;
  2. bezpośrednio w strukturach organizacji międzynarodowych i międzynarodowych strukturach wojskowych;
  3. w ataszatach obrony przy przedstawicielstwach dyplomatycznych i w stałych przedstawicielstwach przy organizacjach międzynarodowych, podległych ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych, mających siedzibę poza granicami państwa;
  4. przy siłach zbrojnych albo przy innych strukturach obronnych państw obcych.

Z kolei jak stanowi § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, skierowanie żołnierza do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa następuje w przypadkach pełnienia tej służby:

  1. w składzie jednostki wojskowej użytej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa (Dz. U. z 2014 r., poz. 1510),
  2. w kwaterach głównych, dowództwach i sztabach misji organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych,
  3. jako obserwator wojskowy lub osoba posiadająca status obserwatora wojskowego w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 lit. a)-c) ww. ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa (Dz. U. z 2014 r., poz. 1510), użycie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa oznacza obecność jednostek wojskowych poza granicami państwa w celu udziału w:

  1. konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych,
  2. misji pokojowej,
  3. akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom.

Stosownie do postanowień art. 102 ust. 1 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, żołnierzowi zawodowemu wyznaczonemu do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa przysługuje uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia określonej dla stanowiska służbowego, na jakie został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa.

Z kolei żołnierzowi zawodowemu skierowanemu do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa przysługuje uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia według stanowiska służbowego zajmowanego przed skierowaniem (art. 102 ust. 2 ww. ustawy).

Zgodnie zaś z art. 102 ust. 3 powyższej ustawy, żołnierzowi zawodowemu, o którym mowa w ust. 1, w czasie zajmowania stanowiska służbowego poza granicami państwa przysługują, wypłacane w walucie polskiej lub obcej:

  1. należność zagraniczna – na pokrycie zwiększonych kosztów związanych z pełnieniem obowiązków i funkcji poza granicami państwa, ustalona odpowiednio do zakresu ich pełnienia oraz kosztów utrzymania poza granicami państwa;
  2. jednorazowy zasiłek adaptacyjny – w przypadku wyznaczenia na okres powodujący zmianę miejsca zamieszkania.

Wysokość i szczegółowe warunki przyznawania i wypłaty należności zagranicznej oraz innych świadczeń pieniężnych przysługujących żołnierzom zawodowym wyznaczonym albo skierowanym do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa, określa, wydane na podstawie art. 102 ust. 10 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 5 marca 2010 r. w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa (Dz. U. z 2015 r., poz. 1578).

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są świadczenia przyznane na podstawie odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw żołnierzom oraz pracownikom wojska wykonującym zadania poza granicami państwa:

  1. w składzie jednostki wojskowej użytej w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom,
  2. jako obserwator wojskowy lub osoba posiadająca status obserwatora wojskowego w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych

- z wyjątkiem wynagrodzenia za pracę oraz uposażeń i innych należności pieniężnych przysługujących z tytułu pełnienia służby.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest żołnierzem zawodowym. Decyzją Ministerstwa Obrony Narodowej został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami kraju w strukturach sił sojuszniczych NATO, a konkretnie w głównej kwaterze NATO, tj. w Dowództwie Operacji Sił Specjalnych NATO, w Mons, w Belgii. Wnioskodawca podlega w kraju nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Jego miejsce zamieszkania i siedziba dla celów podatkowych to Polska.

Wnioskodawca pełnił zawodową służbę wojskową na stanowisku służbowym w Naczelnym Dowództwie Sojuszniczych Sił w Europie (SHAPE) z siedzibą w Mons, w Belgii, posiadając stopień wojskowy …. Służbę tę pełnił w okresie od dnia … 2014 r., do dnia … 2017 r. Decyzją Ministerstwa Obrony Narodowej z dnia … 2014 r., Wnioskodawca został wyznaczony od dnia … 2014 r., na stanowisko służbowe szefa wydziału w NSHQ, w Mons, w Belgii, które to stanowisko służbowe przeznaczone jest dla żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa, w strukturach organizacji międzynarodowych i międzynarodowych strukturach wojskowych.

W związku z pełnieniem służby wojskowej, na podstawie decyzji Ministra Obrony Narodowej, Wnioskodawca pełnił służbę poza granicami państwa, do której został wyznaczony przez uprawniony organ wojskowy. W związku z pełnioną służbą otrzymał kwotę zawierającą także należność zagraniczną: w 2015 r. w wysokości 138 591 zł 25 gr, od której pobrano zaliczkę na podatek dochodowy w kwocie 36 259 zł 72 gr, w 2016 r. w wysokości 143 930 zł 30 gr, od której pobrano zaliczkę na podatek w kwocie 37 726 zł 67 gr, w 2017 r. w wysokości 71 851 zł 11 gr, od której pobrano zaliczkę na podatek w kwocie 16 198 zł 84 gr. Przedmiotowa należność zagraniczna wypłacana była Wnioskodawcy na podstawie m.in. rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa, ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa oraz rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej w sprawie trybu wyznaczania żołnierzy zawodowych na stanowiska służbowe i zwalniania z tych stanowisk. Wypłaty należności zagranicznej na rzecz Wnioskodawcy dokonywał Departament Administracyjny Ministerstwa Obrony Narodowej w Warszawie, który również pobierał zaliczki na podatek od wypłacanych kwot, określonych jako należność zagraniczna. Wnioskodawca będąc wyznaczony na stanowisko poza granicami państwa nie przebywał w podróży zagranicznej. Jednocześnie, jak wynika z decyzji Ministra Obrony Narodowej, pozostawał na stanowisku przeznaczonym dla żołnierzy zawodowych i pełnił służbę jako żołnierz zawodowy. Oznacza to więc, że nie było to stanowisko dla członków służby zagranicznej. Wnioskodawca podkreślił, że będąc oficerem Wojska Polskiego, został wyznaczony na stanowisko służbowe Szefa Wydziału w NATO Special Operations Headquarters w Belgii w okresie od dnia … 2014 r. do dnia … 2017 r., decyzją wydaną przez Ministra Obrony Narodowej, będąc na wykazie stanowisk służbowych przeznaczonych dla żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa w strukturach organizacji międzynarodowych i międzynarodowych strukturach wojskowych. W okresie służby Wnioskodawcy, NSHQ uczestniczyła w misji wzmocnienia NATO oraz państw sojuszniczych w zakresie planowania i realizacji czynności w walce z terroryzmem, akcjami zapobiegania terroryzmu lub ich skutkom oraz dla wzmocnienia sił państwa oraz państw sojuszniczych.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że należność zagraniczna wypłacona Wnioskodawcy w latach 2014 r.  2017 r., jako żołnierzowi zawodowemu, wyznaczonemu decyzją Ministra Obrony Narodowej do pełnienia służby wojskowej poza granicami państwa w jednostce wojskowej, tj. Dowództwie Operacji Sił Specjalnych NATO (NSHQ), która w tym okresie uczestniczyła w misji wzmocnienia NATO oraz państw sojuszniczych w zakresie planowania i realizacji czynności w walce z terroryzmem, akcjami zapobiegania aktom terroryzmu lub ich skutkom oraz dla wzmocnienia sił państwa oraz państw sojuszniczych, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie Organ zauważa, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy wydający interpretację indywidualną nie sprawdza prawidłowości przedstawionych we wniosku wartości liczbowych, w związku z tym nie może się do nich odnieść. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r., poz. 374, z późn. zm.)).

Jednocześnie, stosownie do art. 15zzs ust. 7 ww. ustawy, czynności dokonane w postępowaniach, o których mowa w ust. 1, w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID są skuteczne. Tym samym, Strona może skutecznie wnieść skargę pomimo wstrzymania biegu powyższego terminu.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj