Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-666/11-4/ES
z 27 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-666/11-4/ES
Data
2011.10.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
abonament
działalność gospodarcza
koszty uzyskania przychodów
księga przychodów i rozchodów
opłata
ubezpieczenia


Istota interpretacji
Koszty w przypadku prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów według metody zapisanej w wyżej cytowanym art. 22 ust. 4, powinny być księgowane w księdze w momencie ich poniesienia. Dniem poniesienia kosztu jest dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania kosztu. Datą księgowania będzie data wystawienia dokumentu, na podstawie którego koszt będzie ujmowany w księdze.



Wniosek ORD-IN 368 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 18.07.2011 r. (data wpływu 26.07.2011 r.) oraz piśmie z dnia 24.10.2011 r. (data nadania 25.10.2011 r., data wpływu 26.10.2011 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB1/415-666/11-2/ES z dnia 12.10.2011 r. (data nadania 12.10.2011 r., data doręczenia – 18.10.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26.07.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą rozliczaną w ramach podatkowej księgi przychodów i rozchodów w zakresie:

PKD 66.22.Z - Działalność agentów i brokerów ubezpieczeniowych,

PKD 66.21.Z - Działalność związana z oceną ryzyka i szacowaniem poniesionych strat,

PKD 66.19.Z - Pozostała działalność wspomagająca usługi finansowe.

Przedsiębiorca w ramach prowadzonej działalności planuje nabyć pakiet usług i oferowanych wraz z nimi ubezpieczeń w wariantach podstawowym i rozszerzonym, dalej „Pakiet”, które obejmują:

Dla pakietu podstawowego:

Insurance Assistance - kompleksową obsługę ubezpieczeniową przedsiębiorstwa obejmującą całość czynności formalnych, administracyjnych i finansowych związanych z zawarciem i obsługą umów ubezpieczenia w firmie klienta, w tym prowadzenie administracji umowami ubezpieczenia oraz przekazywanie składek ubezpieczeniowych. Przedsiębiorca ma zapewnioną opiekę dedykowanego doradcy klienta, wsparcie lnfolinii telefonicznej oraz wirtualnej. Obsługę brokerską klientów w ramach pakietu podstawowego będzie prowadziła licencjonowana firma brokerska. Dodatkowo przedsiębiorca w podstawowym wariancie usługi ma możliwość skorzystania z Ubezpieczenia na życie. Ubezpieczenie jest bez składkowe i nieobowiązkowe.

Dla pakietu rozszerzonego:

Istnieje możliwość nabycia rozszerzonego wariantu usług obejmującego dodatkowe ubezpieczenie NNW wraz z opcjami Assistance dla działalności gospodarczej. Polisa ubezpieczeniowa Assistance daje możliwość w jej ramach do korzystania między innymi z następujących usług (w zależności od wybranego wariantu):

Energy Assistance - opiekę dedykowanego opiekuna w zakresie monitorowania rozwiązań energetycznych w przedsiębiorstwie, audytu zużycia energii w firmie, reprezentowanie klienta w negocjacjach cenowych z wybranymi dostawcami energii elektrycznej,

Finance Assistance - opiekę dedykowanego doradcy ds. pozyskiwania kapitału dla przedsiębiorstw, zapewnienie pierwszeństwa w obsłudze klienta w najbliższym oddziale partnerskim wciągu 12h od zarejestrowania zlecenia, dodatkową infolinię finansową,

Marketing Assistance - opiekę doradców ds. marketingu i sprzedaży internetowej obejmującą przygotowanie i administrowanie e-wizytówką przedsiębiorstwa, przygotowanie graficzne strony internetowej przedsiębiorstwa, wykonanie projektu wizytówek, papieru firmowego,

Assistance wizerunkowy - opiekę doradców ds. wizerunku przedsiębiorcy wciągu 24h od dnia zgłoszenia, usługa Made to Measure obejmującą darmowy pomiar u klienta i realizację dostawy ubioru do 5 tygodni,

Assistance prawny - opiekę prawników z kancelarii prawno-podatkowej, dedykowaną infolinię telefonicznych konsultacji prawnych, prawo24 - dedykowany adres e-mailowy do konsultacji Online, newsletter prawny, pierwszeństwo w korzystaniu z usług kancelarii,

Sky Aviation Concierge - opiekę doradców w zakresie doboru samolotu dedykowanego do potrzeb klienta, wyboru właściwej formy nabycia lub wynajęcia samolotu, reprezentację klienta w negocjacjach z dostawcami samolotów i usług transportu lotniczego.

Przy nabyciu każdego Pakietu istnieje możliwość skorzystania z dodatkowego, bez składkowego, nieobowiązkowego ubezpieczenia na życie.

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 12 października 2011 r. Nr IPPB1/415-666/11-2/ES Wnioskodawca doprecyzował, iż:

W związku z prowadzoną działalnością zamierza nabyć jeden z ww. pakietów usług „Bezpieczny Biznes”. Określenie „pakiet usług" użyte we wniosku o udzielenie interpretacji oznacza zbiór dostępnych usług, za które płaci miesięczny lub roczny abonament. Usługi te w pakiecie podstawowym dotyczą w większości obsługi ubezpieczeniowej jego przedsiębiorstwa, w wersji rozszerzonej dodawane są kolejne usługi - w ramach „Assistance”. Ich zakres oraz dostępność uzależniona jest od wysokości opłacanego przez niego abonamentu. Każdy z droższych pakietów zawiera w sobie elementy tańszego oraz rozszerzenie o kolejne usługi.

Wnioskodawca zamierza skorzystać z najbogatszego pakietu zawierającego w sobie wszystkie przedstawione we wniosku ubezpieczenia oraz usługi.

Prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą zdecydowanie korzystniejszym w ocenie Wnioskodawcy jest opłacanie stałego abonamentu, niż zatrudnianie na stałą umowę kolejnych pracowników odpowiadających za ryzyko ubezpieczeniowe, pozyskiwanie kapitału, optymalizację energetyczną, marketing itp. Zdaniem Wnioskodawcy rozwiązanie abonamentowe „Bezpieczny Biznes” pozwoli mu również na zredukowanie kosztów opieki prawnej, dając dostęp do konsultacji prawnych. Nabycie pakietu „Bezpieczny Biznes” daje możliwość otrzymania abonamentowego wsparcia specjalistów z każdej z tych dziedzin, które dzięki zebraniu w „pakiet" są tańsze pod względem ekonomicznym niż kupowane osobno, nawet przy założeniu korzystania z nich sporadycznie. Dostęp do wymienionych specjalistów wpływa bezpośrednio na zabezpieczenie źródeł uzyskania przychodu - chociażby ze względu na zminimalizowanie ryzyka związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej (porady prawne, ubezpieczeniowe, optymalizacja transportowa). Według obliczeń Wnioskodawcy korzystanie z innych elementów pakietu „Bezpieczny Biznes” (Assistance Finansowy, Marketingowy, Wizerunkowy) może potencjalnie wpłynąć na zwiększenie przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej.

Z tytułu nabycia pakietu „Bezpieczny Biznes” Wnioskodawca nie będzie opłacał składki ubezpieczeniowej. Koszt, który poniesie związany jest ze stałym abonamentem za usługi „Bezpieczny Biznes”, opłacanym w cyklu miesięcznym lub rocznym. Koszty ubezpieczenia jako część pakietu „Bezpieczny Biznes” pokrywane są przez ubezpieczającego, na podstawie umów grupowych z Towarzystwami Ubezpieczeń stworzonych wyłącznie dla korzystających z produktu „Bezpieczny Biznes”. Warunkiem przystąpienia do poruszanych we wniosku umów ubezpieczenia jest korzystanie z pakietu „Bezpieczny Biznes”.

Wnioskodawca ma zamiar skorzystać z ubezpieczenia na życie oferowanego w ramach pakietu „Bezpieczny Biznes”. Ubezpieczenie na życie oferowane w ramach pakietów „Bezpieczny Biznes” jest dla niego jako klienta „bonusowe", tzn. niezależnie od tego czy będzie korzystał z ochrony czy też nie cena wybranego pakietu nie ulegnie zmianie. Skorzystanie z ochrony ubezpieczeniowej nie rodzi dla niego żadnych dodatkowych kosztów, natomiast jeśli się nie zdecyduje na przystąpienie do tego ubezpieczenia (jest ono dobrowolne) cena opłacanego abonamentu za pakiet Bezpieczny Biznes pozostanie niezmienna.

Sformułowanie „bezskładkowe” należy rozumieć w ten sposób, że jest to takie, za które jako korzystający (ubezpieczony - objęty ochroną - czyli Wnioskodawca) nie ponosi dodatkowych kosztów. Wnioskodawca skazuje, iż nie musi z tytułu tych umów odprowadzać osobno składek ubezpieczeniowych, gdyż jako korzystający z abonamentu „Bezpieczny Biznes” otrzymuje te świadczenia w „bonusie".

Składki z tego tytułu będzie ponosił za Wnioskodawcę ubezpieczający. Cena pakietu nie jest uzależniona od skorzystania z umowy ubezpieczenia na życie. Jako klient może z niej skorzystać lecz nie jest ona obowiązkowa. Cena pakietu pozostanie niezmienna, niezależnie od tego czy przystąpi do grupowego ubezpieczenia na życie czy też nie.

Ponownie Wnioskodawca wskazuje, iż każdy z wyższych (droższych) pakietów zawiera w sobie elementy poprzednich. Korzystając z pakietu podstawowego uzyska m.in.:

  1. dostęp do opieki brokera ubezpieczeniowego - zawierający w sobie m.in.:
    • konsultacje brokerskie, dotyczące polityki ubezpieczeniowej: co według Brokera i w jakim zakresie Ubezpieczony powinien ubezpieczyć, biorąc pod uwagę praktyki i wymagania rynkowe branży w której działa,
    • bieżące informacje na temat ryzyk ubezpieczeniowych w szczególności obejmujące zagadnienia możliwości ubezpieczenia lub nie pewnych ryzyk na terenie RP lub Unii Europejskiej,
    • monitoring obecnie istniejących umów ubezpieczenia,
  2. obsługę administracyjną umów ubezpieczenia - polegającą na prowadzeniu dokumentacji ubezpieczeniowej, monitorowaniu płatności składek, raportowaniu itp.,
  3. wsparcie fachowej infolinii telefonicznej, wirtualnej oraz doradcy klienta.

Korzystanie z pakietu podstawowego ma służyć zabezpieczeniu przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej przy zastosowaniu mechanizmów ubezpieczeniowych. Prowadząc działalność gospodarczą Wnioskodawca chciałby mieć pewność, iż w przypadku nastąpienia negatywnych zdarzeń jego interesy, przychody będą odpowiednio chronione przed roszczeniami innych. Mechanizmy ubezpieczeniowe są jednym z podstawowych w obrocie gospodarczym. Dostęp do specjalistów pozwoli na odpowiednio wczesną identyfikację ryzyka i potencjalne mu zapobiegnięcie. Bieżący monitoring pozwala dopasować mechanizmy ubezpieczeniowe do zmieniającej się rzeczywistości gospodarczej. Korzystającym, jak i płatnikiem tego pakietu będzie Wnioskodawca, choć również jego wykupienie będzie rekomendował swoim klientom.

W przypadku pakietu podstawowego Wnioskodawca będzie korzystał z usług. Większość z wymienionych we wniosku usług, dotyczy kwestii z którymi prowadząc działalność gospodarczą ma do czynienia na każdym kroku. Rozwiązanie abonamentowe daje dostęp do usług, które kupowane osobno, jednorazowo są zdecydowanie drożej wyceniane.

Wnioskodawca uważa, iż tym samym zwiększy przychody korzystając z zewnętrznych konsultantów ds. marketingu, wizerunku. Usługi „Finance Assistance” pozwolą na optymalizację finansowania prowadzonej działalności a także na pozyskanie kolejnych środków obrotowych. „Sky Aviation Concierge” to gama usług związana z wykorzystaniem transportu lotniczego, który stanowi najbardziej dynamicznie rozwijającą się gałąź transportu biznesowego. Dostęp do konsultacji prawnych jako część szerszego rozwiązania abonamentowego stanowi podstawę funkcjonowania nowoczesnego Biznesu.

Z kolei ubezpieczenie NNW obejmuje ochronę życia ubezpieczonego i gwarantuje wypłatę określonego świadczenia w przypadku zajścia zdarzenia ubezpieczeniowego. W przypadku tej umowy - grupowej umowy ubezpieczenia NNW - świadczenie zostanie wypłacone jeśli zgon ubezpieczonego nastąpi w wyniku nieszczęśliwego wypadku. Ubezpieczonym w tej umowie jest Wnioskodawca jako osoba korzystająca z pakietu usług „Bezpieczny Biznes”. Podobnie jak w poruszanej wcześniej kwestii ubezpieczenia na życie - ubezpieczenie NNW jest dobrowolne, z jego tytułu Wnioskodawca nie ponosi żadnych dodatkowych kosztów, a cena pakietu nie jest uzależniona od korzystania (lub nie) z tego ubezpieczenia. Ubezpieczenie ma formę grupową i jest skierowane dla klientów korzystających z rozszerzonych pakietów usług „Bezpieczny Biznes”. Samo ubezpieczenie NNW nie ma bezpośredniego związku z przychodami z prowadzonej działalności gospodarczej, zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodu, stanowi jednak część nabywanego pakietu na tych samych zasadach co ubezpieczenie na życie omówione wyżej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wydatki związane z opłacaniem Pakietu można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wprowadzonej działalności gospodarczej oraz czy możliwość skorzystania z dodatkowego, bez składkowego i nieobowiązkowego ubezpieczenia na życie otrzymywanego jako dodatek do Pakietu ma wpływ na zaliczenie lub moment zaliczenia wydatku na nabycie pakietu do kosztów uzyskania przychodów...

Zdaniem Wnioskodawcy decyzja o nabyciu Pakietu podejmowana jest z punktu widzenia usług, które zdaniem przedsiębiorcy są potrzebne w prowadzonej działalności gospodarczej i zgodnie z przesłankami przepisu art. 22 ust. 1 ustawy o PIT są ponoszone w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, a więc stanowią koszt uzyskania przychodu.

Zdaniem Wnioskodawcy usługi oferowane w ramach Pakietu nie zostały wymienione w katalogu kosztów wskazanych w art. 23 ustawy o PIT, które nie mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów. W ramach prowadzonej działalności oraz przy nabyciu usług potrzebnych przedsiębiorcy do prowadzenia działalności gospodarczej, w tym do osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, często przedsiębiorca nabywa możliwość skorzystania z szeregu usług dodatkowych nabywanych w ramach pakietu, które nabywane osobno mogłyby nie zostać uznane za koszt uzyskania przychodu.

Przykładem powyższego mogą być produkty firm ubezpieczeniowych oferujące nabycie ubezpieczenia OC pojazdu do którego dołączane jest nieodpłatnie ubezpieczenie na życie kierowcy czy oferty nabycia kompleksowego pakietu ubezpieczenia pojazdu wraz z ubezpieczeniem NNW obejmującym naprawienie szkody na wypadek następstw nieszczęśliwych wypadków wszystkich pasażerów pojazdu.

Wydaje się więc, że otrzymywanie możliwości i skorzystanie przez przedsiębiorcę z dodatkowego, bez składkowego i nieobowiązkowego ubezpieczenia na życie nie ma wpływu na zaliczenie lub moment zaliczenia wydatku na nabycie Pakietu do kosztów uzyskania przychodów. Mając na uwadze powyższe, zdaniem przedsiębiorcy, nabycie wybranego Pakietu niezależnie od wyboru opcji ubezpieczenia na życie, znajduje uzasadnienie gospodarcze w prowadzonej działalności gospodarczej i jako takie może stanowić koszt uzyskania przychodu w rozumieniu przepisu art. 22 ust. I ustawy o PIT. Natomiast momentem zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodów powinien być stosownie do przepisu art. 22 ust. 6b dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu dokumentującego nabycie wybranego przez przedsiębiorcę Pakietu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy. W oparciu o kryterium stopnia tego powiązania ustawodawca wyróżnia koszty podatkowe bezpośrednio związane z przychodami i inne niż bezpośrednio z nimi związane, których nie można wprost przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako zmierzające do ich osiągnięcia (tzw. koszty pośrednie).

Tak więc, aby wydatek poniesiony przez podatnika mógł stanowić koszt uzyskania przychodów, muszą zaistnieć łącznie następujące przesłanki:

  • został poniesiony przez podatnika,
  • jest definitywny, a więc bezzwrotny,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,
  • nie jest kosztem wymienionym w art. 23 ust. 1 ustawy,
  • został właściwie udokumentowany.

Jednocześnie należy podkreślić, że o tym co jest celowe i potrzebne w prowadzonej działalności, decyduje podmiot prowadzący działalność gospodarczą, a nie organ podatkowy. Na podatniku spoczywa zatem obowiązek wykazania związku poniesionych kosztów z działalnością gospodarczą oraz okoliczności, iż ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiągniętych przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, zwłaszcza w sytuacji wystąpienia sporu w tej kwestii.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że w ramach prowadzonej działalności planuje Pan nabyć pakiet usług w wariancie rozszerzonym, co przyczyni się do zmniejszenia kosztów np.: brak dalszego zatrudnienia na stałą umowę kolejnych pracowników i zredukowanie kosztów opieki prawnej. Nabycie pakietu daje możliwość otrzymania abonamentowego wsparcia specjalistów z każdej z dziedzin w nim wymienionych, które dzięki zebraniu w „pakiet" są tańsze pod względem ekonomicznym niż kupowane osobno, nawet przy założeniu korzystania z nich sporadycznie. Dostęp do wymienionych specjalistów wpływa bezpośrednio na zabezpieczenie źródeł uzyskania przychodu - chociażby ze względu na zminimalizowanie ryzyka związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej (porady prawne, ubezpieczeniowe, optymalizacja transportowa). Według Pana obliczeń korzystanie z innych elementów pakietu „Bezpieczny Biznes” (Assistance Finansowy, Marketingowy, Wizerunkowy) może potencjalnie wpłynąć na zwiększenie przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej.

Jednocześnie przy jego nabyciu Wnioskodawca zamierza również skorzystać z dodatkowego, bezskładkowego, nieobowiązkowego ubezpieczenia na życie oraz ubezpieczenia NNW. Skorzystanie z nich pozostaje bez wpływu na cenę pakietu, jest ona niezmienna oraz nie jest uzależniona od tego czy z danego pakietu Wnioskodawca skorzysta czy też nie. Ubezpieczenia są dobrowolne tzw. „bonusowe” i nie ponosi się z tego tytułu żadnych dodatkowych opłat. Ponoszącym z tego tytułu koszt jest ubezpieczający.

Zgodnie z oświadczeniem zawartym we wniosku skorzystanie przez Wnioskodawcę z pakietu podstawowego ma służyć zabezpieczeniu przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej przy zastosowaniu mechanizmów ubezpieczeniowych. Zakup pakietu podniesie atrakcyjność oferowanych usług, przyczyni się do zmniejszenia ponoszonych kosztów prowadzonej działalności gospodarczej jak również - w przypadku wystąpienia negatywnych zdarzeń w trakcie prowadzonej działalności - dzięki niemu uzyskane przychody będą chronione przed roszczeniami innych. Dostęp do specjalistów pozwoli na odpowiednio wczesną identyfikację ryzyka i potencjalne mu zapobiegniecie. Ponadto oferowane przez ubezpieczającego dodatkowe ubezpieczenia pozostają bez wpływu na wysokość opłaty za pakiet.

Kierując się treścią wniosku należy zatem uznać, że opisany wydatek na nabycie pakietu usług może stanowić koszt uzyskania przychodu. Przy czym podkreślić należy, że wykazanie związku poniesionych wydatków z działalnością gospodarczą oraz ich wpływu na wysokość osiągniętych przychodów spoczywa na podatniku, zwłaszcza w sytuacji wystąpienia sporu w tej kwestii. Interpretację indywidualną wydaje się bowiem wyłącznie w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę, natomiast w toku prowadzonego postępowania podatkowego lub kontrolnego właściwy organ prowadzi postępowanie dowodowe w celu dokładnego ustalenia stanu faktycznego, który rzeczywiście zaistniał.

W odniesieniu natomiast do momentu zaewidencjonowania poniesionego wydatku na zakup pakietu usług wskazać należy co następuje.

W myśl art. 22 ust. 4 ww. ustawy, koszty uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6, są potrącane tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione.

Stosownie natomiast do treści art. 22 ust. 6b ww. ustawy, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów w przypadku podatników, o których mowa w ust. 6, z zastrzeżeniem ust. 5e, 6ba, 6bb i 7b, uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu.

Zauważyć przy tym należy, że wynikająca z treści art. 22 ust. 6b definicja momentu poniesienia kosztu dotyczy wszystkich podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów, niezależnie od przyjętej metody ewidencjonowania (ujęcia) zdarzeń gospodarczych.

Natomiast w sytuacji ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych w księgach rachunkowych lub w podatkowej księdze przychodów i rozchodów prowadzonej tzw. metodą memoriałową należy brać pod uwagę zasady potrącania kosztów uregulowane w art. 22 ust. 5 – 5d powołanej ustawy.

Zgodnie z art. 22 ust. 5 ww. ustawy, u podatników prowadzących księgi rachunkowe, koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 5a i 5b.

W myśl natomiast art. 22 ust. 5c ww. ustawy koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Przy czym, zgodnie z art. 22 ust. 5d ww. ustawy, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 5e, 6ba, 6bb i 7, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Zatem koszty w przypadku prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów według metody zapisanej w wyżej cytowanym art. 22 ust. 4, powinny być księgowane w księdze w momencie ich poniesienia. Dniem poniesienia kosztu jest dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania kosztu. Datą księgowania będzie data wystawienia dokumentu, na podstawie którego koszt będzie ujmowany w księdze.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj