Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-2.4011.154.2020.2.DA
z 12 maja 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2020 r. (data wpływu 4 lutego 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 kwietnia 2020 r. (data wpływu 27 kwietnia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia wydatków poniesionych w ramach ulgi termomodernizacyjnej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia wydatków poniesionych w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), w związku z powyższym pismem z dnia 16 kwietnia 2020 r., Nr 0113-KDIPT2-2.4011.154.2020.1.DA, wezwano Wnioskodawcę, na podstawie art. 169 § 1-2 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłane zostało w dniu 16 kwietnia 2020 r. (skutecznie doręczone w dniu 21 kwietnia 2020 r.). W dniu 27 kwietnia 2020 r. (nadano w dniu 23 kwietnia 2020 r.) wpłynęło uzupełnienie wniosku.

We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca od dnia 30 listopada 1999 r. jest współwłaścicielem nieruchomości położonej w …, zabudowanej budynkiem mieszkalnym, księga wieczysta nr … prowadzona przez Sąd Rejonowy w …. Jest to budynek wolno stojący, służący wyłącznie zaspokojeniu potrzeb mieszkalnych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym nie dopuszcza się wydzielenia nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku. Drugim współwłaścicielem ww. nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym jest żona Wnioskodawcy  …. Pomiędzy małżonkami od dnia 28 marca 2012 r. do chwili obecnej na podstawie umowy zawartej w formie aktu notarialnego zniesiona jest wspólność majątkowa małżeńska, która to umowa od dnia złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nie została zmieniona lub uchylona w jakiejkolwiek formie.

Na zlecenie ww. współwłaścicieli budynku mieszkalnego został sporządzony w dniu … 2019 r. audyt energetyczny zgodnie z zasadami określonymi ustawą z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów, w którym wskazano m.in. konieczność wymiany okien dachowych, drzwi balkonowych, zmiany grzejników oraz wymianę pieca gazowego w budynku mieszkalnym, które to wydatki stanowią wydatki na przedsięwzięcie termoizolacyjne. Na podstawie ww. audytu energetycznego Wnioskodawca zwrócił się do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w … (dalej: Fundusz) o udzielenie dotacji na prace remontowe ww. budynku w zakresie programu priorytetowego Czyste Powietrze (dalej: program Czyste Powietrze). Programem i prawem do dotacji objęto tylko wymianę drzwi i zabudowy na taras, wymianę okien dachowych, wymianę grzejników oraz ocieplenie tarasu, gdzie wydatki związane z remontem (ociepleniem) tarasu dotyczą wymiany drzwi balkonowych (tarasowych) oraz ocieplenia styropianem zabudowanej części tarasu znajdującego się w jego części, nad którą znajduje się pomieszczenie mieszkalne (ocieplenie tarasu ma spowodować docieplenie podłogi użytkowanego nad tarasem pomieszczenia mieszkalnego). We wniosku o dotacje Wnioskodawca wskazał jednocześnie, że wszelkie koszty (wydatki) remontu objętego ww. programem Czyste Powietrze zostaną sfinansowane przez Niego osobiście, na co żona Wnioskodawcy wyraziła zgodę, skutkiem czego wszelkie wydatki objęte programem Czyste Powietrze będą dokumentowane fakturami wystawianymi na Wnioskodawcę. Do dnia złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej została dokonana w październiku 2019 r. tylko wymiana drzwi i zabudowy na taras przy budynku mieszkalnym.

W 2019 r. Wnioskodawca poniósł wydatki w zakresie wymiany drzwi balkonowych (tarasowych  wyjście na taras) ww. budynku mieszkalnego. W zakres wydatków wymienionych w sporządzonym na wniosek Wnioskodawcy audycie energetycznym z dnia … 2019 r. wchodzą następujące wydatki:

  • wymiana okien dachowych w całym budynku, łącznie 5 sztuk,
  • ocieplenie górnej części tarasu, znajdującego się w jego części, nad którą znajduje się pomieszczenie mieszkalne,
  • wymiana grzejników,
  • wymiana pieca gazowego w ww. budynku mieszkalnym na nowy piec gazowy kondensacyjny o mocy 22KW.

Wnioskodawca przewiduje, że wydatki na wymianę pieca gazowego objęte audytem energetycznym, a nie objęte programem Czyste Powietrze, będą finansowane w równych częściach przez oboje małżonków, a faktury dokumentujące ww. wydatki będą wystawiane na żonę Wnioskodawcy oraz Wnioskodawcę.

Opisane przez Wnioskodawcę przedsięwzięcie termoizolacyjne zostało rozpoczęte w październiku 2019 r. Wnioskodawca przewiduje, że zostanie ono w całości zakończone z dniem 31 grudnia 2021 r. Poniesione przez Wnioskodawcę wydatki termoizolacyjne dotyczyły/będą dotyczyć nie tylko zakupu koniecznych urządzeń, np. okien dachowych, pieca gazowego, ale będą dotyczyć także usług ich montażu. Wydatki, które Wnioskodawca poniósł w 2019 r. oraz będzie ponosił w następnych latach, znajdują się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termoizolacyjnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2489). W wyniku przeprowadzonej modernizacji budynku mieszkalnego zmniejszy się zużycie nośników energii zużywanych w ww. budynku mieszkalnym, w tym w szczególności gazu do ogrzewania budynku mieszkalnego oraz energii elektrycznej związanej z podgrzewaniem wody. Opisane we wniosku przedsięwzięcie termoizolacyjne zostanie zakończone w okresie 3 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym został poniesiony pierwszy wydatek.

Wydatki poniesione w związku z opisanym we wniosku przedsięwzięciem termoizolacyjnym nie zostały/nie zostaną:

  • zaliczone do kosztów uzyskania przychodu,
  • odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,
  • uwzględnione przez Wnioskodawcę w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej, dotyczy to ulg innych aniżeli ulga termomodernizacyjna.

Wydatki na przedsięwzięcie termoizolacyjne mogą zostać zwrócone Wnioskodawcy w formie dotacji przez Fundusz, jednakże w kwocie nie wyższej 1 696 zł 28 gr. Do dnia złożenia wniosku Wnioskodawca nie występował o przyznanie przez Fundusz dotacji z ww. tytułu. W roku podatkowym 2019 Wnioskodawca nie otrzymał jakiejkolwiek dotacji z Funduszu objętej programem Czyste Powietrze.

Wydatki, które Wnioskodawca poniósł oraz wydatki, które Wnioskodawca będzie chciał odliczyć w ramach tzw. ulgi termomodernizacyjnej, zostały/zostaną udokumentowane przez sprzedawców fakturami VAT, wystawionymi przez podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Faktury dokumentujące wydatki Wnioskodawcy mają/będą miały podane w ich treści daty dostawy towarów lub zakończenia dostawy towarów lub daty zakończenia usługi. Dodatkowo faktury te zawierają/będą zawierać datę wystawienia faktury.

Wnioskodawca jednocześnie wskazuje, że małżonkowie uzyskali w 2019 r. i będą uzyskiwać w przyszłości przychody opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych. Wnioskodawca w przyszłości nie zamierza zawrzeć z żoną jakiejkolwiek umowy przywracającej wspólność majątkową małżeńską.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca w złożonym zeznaniu dotyczącym podatku dochodowego od osób fizycznych za 2019 r. oraz w zeznaniach podatkowych złożonych w następnych latach podatkowych ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku za rok podatkowy 2019 oraz za kolejne lata podatkowe, ustalonych zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, 100% wydatków związanych z przedsięwzięciem termoizolacyjnym budynku mieszkalnego objętych programem Czyste Powietrze, pomniejszonych o kwotę uzyskanej dotacji z Funduszu w danym roku podatkowym oraz czy ma prawo odliczyć od ww. podstawy opodatkowania 50% wydatków związanych z przedsięwzięciem termoizolacyjnym budynku mieszkalnego, nie objętych programem Czyste Powietrze?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, małżonkowie, pomiędzy którymi nie istnieje wspólność majątkowa, podlegają odrębnemu opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych od osiąganych przez nich dochodów, a w konsekwencji odrębnie mogą korzystać między innymi z tzw. ulgi termomodernizacyjnej. Wnioskodawca zgodził się sfinansować osobiście wydatki termoizolacyjne budynku mieszkalnego, którego jest współwłaścicielem, objęte programem Czyste Powietrze, co stanowi, że Jego zdaniem ma prawo odliczyć 100% ww. wydatków od podstawy opodatkowania.

Reasumując powyższe, w złożonym zeznaniu dla podatku dochodowego od osób fizycznych za 2019 r. oraz w zeznaniach w następnych latach podatkowych, Wnioskodawca ma/będzie miał prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku za rok podatkowy 2019 oraz od podstawy opodatkowania za kolejne lata podatkowe, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, 100% wydatków związanych z przedsięwzięciem termoizolacyjnym objętych programem Czyste Powietrze, pomniejszonych o kwotę uzyskanej dotacji z Funduszu oraz ma prawo odliczyć od podstawy opodatkowania 50% wydatków związanych z przedsięwzięciem termoizolacyjnym ww. budynku mieszkalnego, nie objętych programem Czyste Powietrze.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl ww. przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Stosownie do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia7 lipca 1994 r.  Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r., poz. 1186, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym – należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Zatem, oznacza to budynek już wybudowany. W przypadku nowo budowanego budynku (w momencie ponoszenia wydatków), podatnik nie jest właścicielem budynku lecz nakładów, które prowadzą do powstania budynku.

Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2020 r., poz. 22, z późn. zm.).

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów użyte w ustawie określenia oznaczają przedsięwzięcia termomodernizacyjne  przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

  1. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
  2. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a), do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
  3. wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a),
  4. całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2489).

Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:

  1. materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
  2. węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury,
  3. kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,
  4. kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,
  5. zbiornik na gaz lub zbiornik na olej,
  6. kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz. Urz. UE L 193 z dnia 21 lipca 2015 r., s. 100),
  7. przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej,
  8. materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej,
  9. materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,
  10. materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego,
  11. pompa ciepła wraz z osprzętem,
  12. kolektor słoneczny wraz z osprzętem,
  13. ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem,
  14. stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne,
  15. materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskaniem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

  1. wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,
  2. wykonanie analizy termograficznej budynku,
  3. wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,
  4. wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,
  5. docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,
  6. wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,
  7. wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,
  8. montaż kotła gazowego kondensacyjnego,
  9. montaż kotła olejowego kondensacyjnego,
  10. montaż pompy ciepła,
  11. montaż kolektora słonecznego,
  12. montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,
  13. montaż instalacji fotowoltaicznej,
  14. uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,
  15. regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,
  16. demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy, wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług (art. 26h ust. 4 ww. ustawy).

Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

  1. sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
  2. zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki (art. 26h ust. 6 ww. ustawy).

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy, podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot. W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin (art. 26h ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Reasumując, ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. W ramach ulgi termomodernizacyjnej odliczeniu podlegają wydatki m.in. na: materiały budowlane, wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzących w skład systemu dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przez wilgocią, materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej, stolarkę okienną i drzwiową, w tym okna połaciowe, drzwi balkonowe, zakup kotła gazowego kondensacyjnego oraz związane z tym usługi ich montażu. Ww. rozporządzenie jednoznacznie określa, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, jednakże odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz jego uzupełnienia wynika, że Wnioskodawca od dnia 30 listopada 1999 r. jest współwłaścicielem nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym. Jest to budynek wolno stojący, służący wyłącznie zaspokojeniu potrzeb mieszkalnych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość. Drugim współwłaścicielem ww. nieruchomości jest żona Wnioskodawcy. W dniu 28 marca 2012 r. aktem notarialnym pomiędzy małżonkami została zniesiona wspólność majątkowa małżeńska. Na zlecenie małżonków, tj. współwłaścicieli budynku mieszkalnego w dniu … 2019 r. został sporządzony audyt energetyczny, w którym wskazano m.in. konieczność ocieplenia górnej części tarasu, wymiany drzwi balkonowych, okien dachowych, grzejników oraz pieca gazowego w budynku mieszkalnym, które to wydatki stanowią wydatki na przedsięwzięcie termoizolacyjne. Na podstawie ww. audytu energetycznego Wnioskodawca zwrócił się do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o udzielenie dotacji na prace remontowe ww. budynku w zakresie programu priorytetowego Czyste Powietrze. Programem i prawem do dotacji objęto ocieplenie styropianem zabudowanej części tarasu, wymianę drzwi balkonowych, okien dachowych oraz grzejników. We wniosku o dotacje Wnioskodawca wskazał, że wszelkie koszty (wydatki) remontu objętego programem Czyste Powietrze zostaną sfinansowane w całości przez Niego, skutkiem czego wydatki objęte ww. programem będą dokumentowane fakturami wystawianymi na Wnioskodawcę. Do dnia złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej została dokonana w październiku 2019 r. tylko wymiana drzwi i zabudowy na taras przy budynku mieszkalnym. Wydatki na wymianę pieca gazowego objęte audytem energetycznym, a nie objęte programem Czyste Powietrze, będą finansowane w równych częściach przez oboje małżonków, a faktury dokumentujące ww. wydatki będą wystawiane na żonę Wnioskodawcy oraz Wnioskodawcę. Opisane przedsięwzięcie termoizolacyjne zostało rozpoczęte w październiku 2019 r. i zdaniem Wnioskodawcy zostanie w całości zakończone z dniem 31 grudnia 2021 r. Poniesione przez Wnioskodawcę wydatki termoizolacyjne dotyczyły/będą dotyczyć oprócz zakupu ww. urządzeń, także usług ich montażu. Wydatki, które Wnioskodawca poniósł w 2019 r. oraz będzie ponosił w następnych latach, znajdują się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju. W wyniku przeprowadzonej modernizacji budynku mieszkalnego zmniejszy się zużycie nośników energii zużywanych w ww. budynku mieszkalnym, w tym w szczególności gazu do ogrzewania budynku mieszkalnego oraz energii elektrycznej związanej z podgrzewaniem wody. Opisane we wniosku przedsięwzięcie termoizolacyjne zostanie zakończone w okresie 3 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym został poniesiony pierwszy wydatek. Wydatki poniesione w związku z opisanym we wniosku przedsięwzięciem termoizolacyjnym nie zostały/nie zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodu, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, uwzględnione przez Wnioskodawcę w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej, dotyczy to ulg innych aniżeli ulga termomodernizacyjna. Wydatki na przedsięwzięcie termoizolacyjne mogą zostać zwrócone Wnioskodawcy w formie dotacji przez Fundusz w kwocie nie wyższej 1 696 zł 28 gr. W roku podatkowym 2019 Wnioskodawca nie otrzymał jakiejkolwiek dotacji z Funduszu objętej programem Czyste Powietrze. Wydatki, które Wnioskodawca poniósł, oraz które będzie chciał odliczyć w ramach tzw. ulgi termomodernizacyjnej, zostały/zostaną udokumentowane przez sprzedawców fakturami VAT, wystawionymi przez podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Faktury dokumentujące wydatki Wnioskodawcy mają/będą miały podane w ich treści daty dostawy towarów lub zakończenia dostawy towarów lub daty zakończenia usługi. Dodatkowo faktury te zawierają/będą zawierać datę wystawienia faktury. W 2019 r. małżonkowie uzyskali i będą uzyskiwać w przyszłości przychody opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych. Wnioskodawca w przyszłości nie zamierza zawrzeć z żoną jakiejkolwiek umowy przywracającej wspólność majątkową małżeńską.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny i zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że Wnioskodawca ma prawo do odliczenia w zeznaniu rocznym za 2019 r. oraz będzie miał prawo do odliczenia w zeznaniach podatkowych za kolejne lata całość poniesionych przez Niego wydatków na materiały budowlane, urządzenia i usługi związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, objętych programem Czyste Powietrze, tj. wydatków na ocieplenie styropianem zabudowanej części tarasu, wymianę drzwi balkonowych, okien dachowych oraz grzejników, jak również wydatków za wykonane usługi ich montażu, które nie zostały/nie zostaną dofinansowane (zwrócone) z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz połowę poniesionych przez małżonków wydatków związanych z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym budynku mieszkalnego, nie objętych programem Czyste Powietrze, tj. zakup i montaż pieca gazowego kondensacyjnego, w ramach ulgi termomodernizacyjnej wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wysokość wydatków należy ustalić na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tutejszy Organ podkreśla, że jednym z celów interpretacji indywidualnych jest zinterpretowanie przepisów budzących wątpliwość wśród podatników, w określonych stanach faktycznych czy zdarzeniach przyszłych. Przepis art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) nakłada na Organ podatkowy obowiązek udzielania interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ww. ustawy jest sam przepis prawa. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy), z zastrzeżeniem art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374 z późn. zm.).

W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj