Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.74.2020.1.JS
z 20 maja 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 14 lutego 2020 r. (data wpływu do Organu 2 kwietnia 2020 r.), uzupełnionym pismem z 14 lutego 2020 r. (data wpływu 17 kwietnia 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie opodatkowania akcyzą produktów w aerozolu o pojemności netto puszek 400 ml lub 500 ml będących przedmiotem nabycia wewnątrzwspólnotowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy –jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2020 r. do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wpłynął wniosek Spółki z 14 lutego 2020 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego opodatkowania akcyzą produktów w aerozolu o pojemności netto puszek 400 ml lub 500 ml będących przedmiotem nabycia wewnątrzwspólnotowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 14 lutego 2020 r. (data wpływu do Organu – 17 kwietnia 2020 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe, ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku:

Spółka zamierza nabywać w krajach Unii Europejskiej poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy różne rodzaje produktów w aerozolu o pojemności jednostkowej netto puszek 400 ml lub 500 ml. Produkty te będą przeznaczone do sprzedaży detalicznej na terenie kraju w ramach działalności Spółki.

Przedmiotowe aerozole zawierają w swojej objętości preparat będący środkiem chemicznym klasyfikowanym do jednego z kodów CN: 3403 19 80, 3403 91 00, 3403 99 10, 3403 99 10 oraz sprężony gaz pędny klasyfikowany do kodu CN 2711, którego jedynym zadaniem jest wypchnięcie preparatu z puszki w wyniku fizycznego działania ciśnienia i który nie służy do celów opałowych, napędowych oraz nie jest dodatkiem lub domieszką w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym.

Z powyższego opisu przedmiotów nabycia wewnątrzwspólnotowego wynika, że preparaty klasyfikowane do kodów CN: 3403 19 80, 3403 91 00, 3403 99 10, 3403 99 10 zaliczyć należy na podstawie art. 86 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym do wyrobów energetycznych opodatkowanych stawką podatku wynoszącą 1180,00 zł/1000 litrów, a gaz pędny należy zaliczyć do wyrobów energetycznych, dla których stawka podatku wynosi 0% na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 7 ww. ustawy, tj. przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych – jeżeli są przeznaczone do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów.

Zgodnie z recepturą wyrobu ilość preparatu klasyfikowanego do jednego z kodów CN: 3403 19 80, 3403 91 00, 3403 99 10, 3403 99 10 jest stała i precyzyjnie określona liczbą mililitrów w danej pojemności puszki.

W piśmie z 14 lutego 2020 r. (data wpływu 17 kwietnia 2020 r.) Wnioskodawca wskazał, że produkty przeznaczone do sprzedaży na terenie kraju będą posiadały następujące kody CN:

(…) 34039100, 34031980, 34039910, 34031990.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy do wyliczenia należnej akcyzy poprawne jest przyjęcie jako podstawy opodatkowania wyłącznie ilości preparatu znajdującego się w puszce, z pominięciem pozostałej ilości gazu pędnego, oraz jeśli taki sposób wyliczeń jest poprawny – Spółka prosi o wskazanie rodzaju dokumentu lub innej formalnej metody umożliwiającej bezsporne potwierdzanie organowi podatkowemu faktycznej ilości preparatu (wyrobu energetycznego) znajdującego się w jednostkowej puszce aerozolu. W przypadku uznania stanowiska za niepoprawne, Spółka prosi o wskazanie właściwego sposobu postępowania.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że podstawą opodatkowania wyrobów energetycznych według treści art. 88 ust. 1 powołanej wyżej ustawy jest ich ilość, wyrażona w zależności od rodzaju wyrobów w litrach gotowego wyrobu w temperaturze 15°C – do obliczenia należnej akcyzy jako podstawę opodatkowania należy przyjąć wyłącznie ilość preparatu, z pominięciem pozostałej ilości gazu pędnego, dla którego stawka akcyzy wynosi 0 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Jak stanowi art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 722), zwanej dalej „ustawą”, „ustawą o podatku akcyzowym”, ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Z kolei zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

W poz. 37 załącznika nr 1 do ustawy wymieniono pod pozycją CN 3403 preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych.

W poz. 28 załącznika nr 1 wskazano pod pozycją CN 2711 gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.

Stosownie do art. 86 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

  • objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  • objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;
  • objęte pozycjami CN 2901 i 2902;
  • oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  • objęte pozycją CN 3403;
  • objęte pozycją CN 3811;
  • objęte pozycją CN 3817;
  • 45 oznaczone kodami CN: 3824 99 86, 3824 99 92, 3824 99 93, 3824 99 96, 3826 00 10 oraz 3826 00 90, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  • pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;
  • pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

    Paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych (art. 86 ust. 2 ustawy).

    Paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2 (art. 86 ust. 3 ustawy).

    Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy, procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

    Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy, nabycie wewnątrzwspólnotowe to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

    W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

    1. produkcja wyrobów akcyzowych;
    2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
    3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
    4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
      4a. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
    5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
    6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.


    Podstawą opodatkowania wyrobów energetycznych jest ich ilość, wyrażona, w zależności od rodzaju wyrobów, w litrach gotowego wyrobu w temperaturze 15°C lub w kilogramach gotowego wyrobu, albo wartość opałowa, wyrażona w gigadżulach (GJ) – art. 88 ust. 1 ustawy.

    Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy, stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla olejów i preparatów smarowych:

    1. olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99,
    2. olejów smarowych o kodzie CN 2710 20 90,
    3. preparatów smarowych objętych pozycją CN 3403, z wyłączeniem smarów plastycznych objętych tą pozycją

    -1180,00 zł/1000 litrów.

    Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym we wniosku, Spółka zamierza nabywać w krajach Unii Europejskiej poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy różne rodzaje produktów w aerozolu o pojemności jednostkowej netto puszek 400 ml lub 500 ml. Produkty te będą przeznaczone do sprzedaży detalicznej na terenie kraju w ramach działalności Spółki. Wszystkie preparaty (produkty) będące przedmiotem nabycia wewnątrzwspólnotowego, które będą przeznaczone do sprzedaży na terytorium kraju są klasyfikowane do kodów CN 3403.

    Przedmiotowe aerozole zawierają w swojej objętości preparat będący środkiem chemicznym klasyfikowanym do jednego z kodów CN 3403 19 80, 3403 91 00, 3403 99 10 oraz sprężony gaz pędny klasyfikowany do kodu CN 2711, którego zadaniem jest wypchnięcie preparatu z puszki w wyniku fizycznego działania ciśnienia i który nie służy do celów opałowych, napędowych oraz nie jest dodatkiem lub domieszką w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym. Zgodnie z recepturą wyrobu, ilość preparatu klasyfikowanego kodów CN 3403 19 80, 3403 91 00, 3403 99 10 zawartego w produkcie jest stała i określona liczbą mililitrów w danej pojemności puszki aerozolu.

    Spółka ma wątpliwości, czy do wyliczenia należnej akcyzy poprawne jest przyjęcie jako podstawy opodatkowania wyłącznie ilości preparatu smarowego znajdującego się w puszce, z pominięciem ilości gazu pędnego, oraz – jeśli taki sposób wyliczeń jest poprawny – prosi o wskazanie rodzaju dokumentu lub metody umożliwiającej potwierdzanie faktycznej ilości preparatu smarowego (wyrobu energetycznego) znajdującego się w puszce aerozolu.

    Odnosząc się do powyższych wątpliwości należy wskazać, że zgodnie z art. 88 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, podstawą opodatkowania wyrobów energetycznych jest ich ilość wyrażona w zależności od rodzaju wyrobów w litrach gotowego wyrobu w temperaturze 15°C lub w kilogramach gotowego wyrobu, albo wartość opałowa wyrażona w gigadżulach (GJ).

    Do obliczenia należnej akcyzy jako podstawę opodatkowania należy przyjąć całkowitą ilość wyrobu gotowego.

    Jak wynika z treści wniosku, wyroby gotowe, tj. wszystkie preparaty w aerozolu (w puszkach o pojemności jednostkowej netto 400 ml lub 500 ml), których nabycia wewnątrzwspólnotowego, a następnie sprzedaży na terytorium kraju będzie dokonywać Spółka, zawierają w swojej objętości zarówno preparaty smarowe zaliczane do kodów CN 3403 19 80, 3403 91 00, 3403 99 10 oraz gaz oznaczony kodem CN 2711.

    Jednocześnie, nabywane wyroby gotowe klasyfikowane są jako wyroby oznaczone kodem CN 3403.

    Zauważyć przy tym należy, że gaz CN 2711 zawarty w gotowych preparatach został zużyty na poprzednim etapie obrotu do wyprodukowania tych wyrobów, klasyfikowanych do kodu CN 3403, umieszczonych w puszkach aerozolowych – i nie stanowi odrębnego przedmiotu wewnątrzwspólnotowego nabycia. Gaz ten, zużyty o wyprodukowania preparatów smarowych w aerozolu, stanowiący składnik nabywanych przez Spółkę wyrobów gotowych oznaczonych kodem CN 3403 nie podlega zatem odrębnie opodatkowaniu u Wnioskodawcy.

    Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że podstawą opodatkowania przedmiotowych produktów w jednostkowych puszkach aerozolowych, które w całości jako wyrób gotowy klasyfikowane są do kodu CN 3403 będzie całkowita ilość wyrobu gotowego zawierającego zarówno preparat smarowy, jak i gaz, co do zasady określana przez producenta wyrobu gotowego jako pojemność jednostkowa (netto) puszki. Tym samym, nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że do wyliczenia należnej akcyzy poprawne będzie przyjęcie jako podstawy opodatkowania wyłącznie ilości preparatu smarowego CN 3403 19 80, 3403 91 00, 3403 99 10 wchodzącego w skład gotowego wyrobu oznaczonego kodem CN 3403, z pominięciem ilości gazu. Dla przedmiotowych wyrobów energetycznych nabywanych wewnątrzwspólnotowo, sklasyfikowanych w całości do kodu CN 3403, poprawne jest bowiem przyjęcie jako podstawy opodatkowania całkowitej ilości tego wyrobu. W niniejszej sprawie, podstawa opodatkowania odpowiada zatem wskazanej pojemności netto (puszki jednostkowej 400 ml lub 500 ml), wyrobu oznaczonego CN 3403 nabywanego wewnątrzwspólnotowo przez Spółkę.

    Stanowisko Wnioskodawcy należało zatem uznać za nieprawidłowe.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

    Podkreślić należy, że Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Organ nie jest natomiast właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które umożliwiałoby weryfikację opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

    Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).

    Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
    3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

    Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

    Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.).

    Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54§ 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

    Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


    doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

  • Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
    Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

    Reklama

    Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

    czytaj

    O nas

    epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

    czytaj

    Regulamin

    Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

    czytaj