Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.62.2020.2.SP
z 22 maja 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 lutego 2020 r. (data wpływu 19 lutego 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 maja 2020 r. (data nadania 19 maja 2020 r., data doręczenia 19 maja 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 12 maja 2020 r. nr 0114-KDIP2-1.4010.62.2020.1.SP (data nadania 12 maja 2020 r., data doręczenia 14 maja 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy w przypadku powstania przychodu podatkowego dla wspólnika z tytułu podwyższenia kapitału zakładowego Spółki ze środków zgromadzonych na innych kapitałach, Spółka działając jako płatnik będzie mogła potraktować ten przychód jako zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 22 ust. 4 i tym samym nie będzie zobligowana do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lutego 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy w przypadku powstania przychodu podatkowego dla wspólnika z tytułu podwyższenia kapitału zakładowego Spółki ze środków zgromadzonych na innych kapitałach, Spółka działając jako płatnik będzie mogła potraktować ten przychód jako zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 22 ust. 4 i tym samym nie będzie zobligowana do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Głównym przedmiotem działalności A. Sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest wynajem i dzierżawa (…). Wnioskodawca stanowi spółkę należącą do Grupy A. (dalej: „Grupa”). Jedynym udziałowcem Spółki jest A. AG będący podmiotem z siedzibą w Niemczech (dalej: „Wspólnik”), który podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów w Niemczech, bez względu na miejsce ich osiągania oraz nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

Obecnie w Grupie planowana jest reorganizacja, której jednym z kroków będzie przejęcie przez A. Sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca”, „Spółka przejmująca”) spółki B. GmbH (dalej: „Spółka przejmowana”), posiadającej w Polsce oddział (dalej: „Oddział B. GmbH”). Połączenie spółek nastąpi poprzez przeniesienie całego majątku Spółki przejmowanej na Spółkę przejmującą w zamian za udziały Spółki, wydane wspólnikom Spółki przejmowanej.

Przed dokonaniem procesu połączenia spółek, Spółka przejmowana w ramach podziału przez wydzielenie przejmie zorganizowaną część przedsiębiorstwa C. GmbH (dalej: „ZCP”) stanowiącą oddział spółki C. GmbH w Polsce (dalej: „Oddział C. GmbH”). Wydzielony ZCP zostanie alokowany do majątku Oddziału B. GmbH w Polsce, a następnie w wyniku połączenia Spółki przejmowanej ze Spółką przejmującą, stanie się majątkiem tejże Spółki.

W wyniku połączenia dojdzie do podwyższenia kapitału zakładowego Spółki oraz zwiększenia kapitału zapasowego lub rezerwowego.

Ponadto, po dokonaniu połączenia, Wnioskodawca rozważa podwyższenie kapitału zakładowego Spółki poprzez obniżenie kapitału zapasowego lub kapitału rezerwowego i przekazanie środków z tych kapitałów na kapitał zakładowy. W konsekwencji, środki przekazane na podwyższenie kapitału zakładowego mogą pochodzić z zysku Spółki, ale możliwe jest także, iż środki te nie będą pochodziły z zysku, ale także przykładowo z wyceny ZCP.

W odpowiedzi na wezwanie Organu podatkowego z dnia 12 maja 2020 r., Wnioskodawca pismem z dnia 18 maja 2020 r. uzupełnił przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego w następujący sposób:

Planowane połączenie obejmujące przejęcie przez Wnioskodawcę spółki B. GmbH (dalej: „Spółka przejmowana”), posiadającej w Polsce oddział, które nastąpi poprzez przeniesienie całego majątku Spółki przejmowanej na Spółkę w zamian za udziały Spółki, wydane wspólnikom Spółki przejmowanej, nastąpi z powodu uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, które sprowadzają się między innymi do zamiaru uproszczenia oraz wzrostu przejrzystości krajowych struktur wewnętrznych (zarówno polskich, jak i niemieckich) Grupy A. (dalej: „Grupa”). W wyniku reorganizacji, działalność leasingowa będzie prowadzona przez Wnioskodawcę i jednocześnie zachowana zostanie ciągłość biznesowa z uwagi na sukcesję prawną i przejście na Wnioskodawcę całości praw i obowiązków wynikających przede wszystkich z zawartych umów leasingowych.

Zatem Wnioskodawca podkreśla, że połączenie będzie miało uzasadnienie ekonomiczne i głównym lub jednym z głównych celów planowanego połączenia Wnioskodawcy ze Spółką przejmowaną nie jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania, zgodnie z art. 12 ust. 13 oraz art. 12 ust. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „Ustawa CIT”) w brzmieniu obowiązującym na dzień składania wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Spółka A. AG, będąca jedynym udziałowcem Wnioskodawcy, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

Spółka została zawiązana na mocy umowy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z dnia 29 sierpnia 2019 r. oraz wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego w dniu 12 września 2019 r. Jednocześnie, A. AG jest jedynym udziałowcem Wnioskodawcy posiadającym 100 % udziałów w kapitale Spółki od początku jej istnienia.

Wobec powyższego, na moment wystąpienia przez Spółkę z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, nie upłynął dwuletni okres nieprzerwanego posiadania udziałów przez Wspólnika w Spółce.

Niemniej jednak, przedstawiony we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej opis dotyczy zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca przyjmuje, iż na moment powstania przychodu podatkowego dla Wspólnika z tytułu planowanego podwyższenia kapitału zakładowego Spółki ze środków zgromadzonych na innych kapitałach (kapitale zapasowym lub kapitale rezerwowym) w przypadku zastosowania zwolnienia spełnione będą warunki zwolnienia wynikające z art. 22 ust. 4 Ustawy CIT.


Jednocześnie, Wnioskodawca przyjmuje, że zdarzenie przyszłe będące przedmiotem wniosku może mieć miejsce zarówno w okresie do dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów przez Wspólnika, jak i po upływie okresu dwóch lat.

W obu przypadkach, Spółka planuje zastosować zwolnienie zakładając, iż spełniony będzie warunek o którym mowa w art. 22 ust. 4a Ustawy CIT bądź też warunek wskazany w art. 22 ust. 4b przewidujący zastosowanie ww. zwolnienia również w przypadku, gdy okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania przez Wspólnika udziałów w Spółce, w wysokości określonej w ust. 4 pkt 3, upłynie po dniu uzyskania przez Wspólnika dochodów (przychodów) z ww. tytułu.


W konsekwencji Wnioskodawca uznaje, iż w opisywanym zdarzeniu przyszłym, w przypadku zastosowania zwolnienia o którym mowa w art. 22 ust. 4 Ustawy CIT spełnione zostaną wszystkie warunki przewidziane w tym przepisie, w tym warunki przewidziane w art. 22 ust. 4a lub art. 22 ust. 4b Ustawy CIT.


Przedstawiony we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej opis dotyczy zdarzenia przyszłego. Zatem Wnioskodawca przyjmuje, iż dla zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 22 ust. 4, w odniesieniu do powstania przychodu podatkowego dla Wspólnika z tytułu podwyższenia kapitału zakładowego Spółki ze środków zgromadzonych na innych kapitałach, w przypadku gdy kwota podwyższenia nie przekroczy 2 milionów złotych, spełnione zostaną warunki dla niepobrania zryczałtowanego podatku dochodowego przewidziane w:

  • art. 26 ust. 1c Ustawy CIT tj. Wnioskodawca udokumentuje miejsce siedziby Wspólnika dla celów podatkowych uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji; oraz
  • art. 26 ust. 1f Ustawy CIT tj. Wnioskodawca uzyska od Wspólnika pisemne oświadczenie, że w stosunku do przychodu z tytułu kwot przekazanych na podwyższenie kapitału zakładowego Spółki spełnione zostały warunki, o których mowa w art. 22 ust. 4 pkt 4, a więc że Wspólnik nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

Przedstawiony we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej opis dotyczy zdarzenia przyszłego. Zatem Wnioskodawca przyjmuje, iż dla zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 22 ust. 4, w odniesieniu do powstania przychodu podatkowego dla Wspólnika z tytułu podwyższenia kapitału zakładowego Spółki ze środków zgromadzonych na innych kapitałach, w przypadku gdy ich kwota przekroczy 2 miliony złotych:

  • Wnioskodawca spełni warunek dla zastosowania ww. zwolnienia, o którym mowa art. 26 ust. 2g Ustawy CIT tj. Wnioskodawca będzie posiadać obowiązującą opinię o stosowaniu ww. zwolnienia, o której mowa w art. 26b Ustawy CIT; lub
  • Wnioskodawca spełni warunek dla zastosowania ww. zwolnienia, o którym mowa art. 26 ust. 2e w zw. z art. 26 ust. 7a Ustawy CIT tj. Wnioskodawca złoży oświadczenie, że:
    1. posiada dokumenty wymagane przez przepisy prawa podatkowego dla zastosowania stawki podatku albo zwolnienia lub niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania;
    2. po przeprowadzeniu weryfikacji, o której mowa w art. 26 ust. 1, nie posiada wiedzy uzasadniającej przypuszczenie, że istnieją okoliczności wykluczające możliwość zastosowania stawki podatku albo zwolnienia lub niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, w szczególności nie posiada wiedzy o istnieniu okoliczności uniemożliwiających spełnienie przesłanek, o których mowa w art. 28b ust. 4 pkt 4-6.


Przedstawiony we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej opis dotyczy zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca przyjmuje, iż przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1 Ustawy CIT, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania dochowa należytej staranności, tym samym Wnioskodawca spełni warunek, o którym mowa w art. 26 ust. 1 Ustawy CIT.

Wnioskodawca wskazuje, iż czynność opisana we wniosku jako zdarzenie przyszłe będzie dokonana z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych i głównym lub jednym z głównych celów jej dokonania nie będzie skorzystanie ze zwolnienia o którym mowa w art. 22 ust. 4 Ustawy CIT. Tym samym, Spółka zakłada, iż w przyszłości nie wystąpią negatywne przesłanki wynikające z art. 22c ust. 1 Ustawy CIT dla zastosowania ww. zwolnienia przewidzianego w art. 22 ust. 4 Ustawy CIT, tj. skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia nie będzie „sprzeczne w danych okolicznościach z przedmiotem lub celem tych przepisów” lub też nie będzie „głównym lub jednym z głównych celów dokonania transakcji lub innej czynności albo wielu transakcji lub innych czynności, a sposób działania był sztuczny”.

Dane identyfikacyjne podmiotów wymienionych we wniosku Spółki o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego:

(…)


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku powstania przychodu podatkowego dla Wspólnika z tytułu podwyższenia kapitału zakładowego Spółki ze środków zgromadzonych na innych kapitałach (kapitale zapasowym lub kapitale rezerwowym), Spółka jako płatnik na podstawie art. 26 ust. 1, ust. 1c i ust. 1f bądź też ust. 2e, ust. 2g lub ust. 7a Ustawy CIT, będzie mogła potraktować ten przychód jako zwolniony z opodatkowania podatkiem CIT na podstawie w art. 22 ust. 4 Ustawy CIT i tym samym, nie będzie zobligowana do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego?


Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka jako płatnik będzie uprawniona do zastosowania zwolnienia z opodatkowania o którym mowa w art. 22 ust. 4 Ustawy CIT w odniesieniu do przychodu podatkowego Wspólnika z tytułu podwyższenia kapitału zakładowego Wnioskodawcy z innych kapitałów (kapitału rezerwowego lub kapitału zapasowego), spełniwszy przesłanki o których mowa w art. 26 ust. 1c i 1f bądź też w art. 26 ust. 2g lub ust. 7a. Tym samym, po stronie Spółki nie powstanie obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego.


Uzasadnienie stanowiska


Zgodnie z brzmieniem art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. f Ustawy CIT, za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4b, stanowiące przychody faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym równowartość zysku osoby prawnej oraz spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3, przeznaczonego na podwyższenie jej kapitału zakładowego, równowartość nadwyżki bilansowej spółdzielni przeznaczonej na podwyższenie funduszu udziałowego oraz równowartość kwot przekazanych na ten kapitał (fundusz) z innych kapitałów (funduszy) takiej osoby prawnej lub spółki.


Regulacja ta jest odpowiednikiem uchylonego art. 10 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2017 r., który klasyfikował przekazanie zysku spółki na podwyższenie kapitału zakładowego tej spółki do dochodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Jednocześnie, z uwagi na wprowadzenie do Ustawy CIT podziału źródeł przychodów na zyski kapitałowe oraz zyski osiągnięte z innych źródeł przychodów, ustawodawca zdecydował się zakwalifikować zyski spółki przekazane na podwyższenie kapitału zakładowego tej spółki do źródła jakim są zyski kapitałowe, o którym mowa w art. 7b.

Zgodnie z art. 260 § 1 Kodeksu spółek handlowych (dalej: „k.s.h.”), można podwyższyć kapitał zakładowy, przeznaczając na ten cel środki zgromadzone na kapitale zapasowym lub kapitale rezerwowym utworzonym z zysku spółki (podwyższenie kapitału zakładowego ze środków spółki).

Podkreślenia wymaga, iż zgodnie z dominującą interpretacją zarówno organów podatkowych jak i sądów administracyjnych, każde podwyższenie kapitału zakładowego osoby prawnej z jej środków finansowych zgromadzonych na kapitale zapasowym czy też rezerwowym, bez względu na źródło pochodzenia tych środków, tj. bez względu na to, czy pochodzą z wypracowanych w latach poprzednich zysków, agio emisyjnego czy innych środków niepochodzących z wypracowanego zysku, rodzi po stronie akcjonariuszy dochód do opodatkowania (przykładowo wyrok WSA w Gliwicach z dnia 10 stycznia 2010 r., sygn. akt I SA/Gl 518/09).


Zgodnie z obecnie obowiązującym brzmieniem art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. f Ustawy CIT, przychód stanowi kwota „zysku osoby prawnej przekazanego na podwyższenie kapitału zakładowego”, jak też „równowartość kwot przekazanych na ten kapitał (fundusz) z innych kapitałów (funduszy) takiej osoby prawnej lub spółki”. Odczytując zatem literalnie treść powołanej regulacji uznać można, iż tak jak w dotychczasowym stanie prawnym (obowiązującym przez dniem 1 stycznia 2018 r.) podwyższenie kapitału zakładowego ze środków zgromadzonych na kapitale zapasowym lub kapitale rezerwowym Spółki pochodzących z zysków, ale także z innych źródeł niż zyski Spółki, stanowią przychód podlegający opodatkowaniu.

Ponadto, zgodnie z komentarzem do ustawy CIT:

— „Zatem przekazanie agio z kapitału zapasowego na kapitał zakładowy nie może być uznane za przychód z zysku osób prawnych faktycznie uzyskany z tego udziału. Jednak odczytując literalnie definicję przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, w przypadku kwot pochodzących z agio emisyjnego przekazywanych na kapitał zakładowy spółki, kwoty te są kwotami, o których mowa jest w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. f PDOPrU, co oznacza, że równowartość tych kwot jest przychodem z udziału w zyskach osób prawnych. Wykładnia językowa może prowadzić wyłącznie do takiego właśnie wniosku, skoro w przepisie tym mowa jest tylko i wyłącznie o równowartościach kwot przekazanych z innych kapitałów, a nie ma tam mowy o tym, jakie jest źródło pochodzenia tych innych kapitałów.” (Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz, Wojciech Dmoch, 2018)

Podobne stanowisko zajmowały sądy administracyjne w wydawanych wyrokach. Jak wskazano bowiem m.in. w prawomocnym wyroku WSA we Wrocławiu z dnia 15 listopada 2011 r. (sygn. III SA/Wa 447/11) „ustawodawca nie wprowadził (...) żadnych ograniczeń opodatkowania dochodu wspólników uzyskanego w związku z zasileniem kapitału zakładowego środkami pochodzącymi z kapitałów rezerwowego i zapasowego z uwagi na źródło środków, z jakich kapitały te zostały utworzone. W szczególności zaś brak jest podstaw, aby uwzględnić jako tego rodzaju ograniczenie okoliczność, że kapitał rezerwowy utworzony został z zysków z lat ubiegłych (po potrąceniu podatku CIT). Sąd podziela pogląd przyjęty w orzecznictwie sadowym, iż z uwagi na treść art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT dokonanie omawianej operacji podlega opodatkowaniu (podatkiem CIT) bez względu na to, z jakich środków utworzony został kapitał zapasowy lub rezerwowy.”

Również w interpretacji indywidualnej z dnia 5 marca 2015 r. (nr IPTPB3/423-427/14-4/PM) organ wskazał, iż podwyższenie kapitału zakładowego powstałego z niepodzielonych zysków z lat poprzednich (...) skutkować będzie po stronie udziałowca powstaniem przychodu w podatku CIT z udziału w zyskach osób prawnych na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 4) i ustawy o CIT.”

Biorąc pod uwagę brzmienie przepisów oraz prezentowane w uprzednim stanie prawnym stanowiska przez organy podatkowe i sądy administracyjne, należy zdaniem Wnioskodawcy uznać, iż podwyższenie kapitału zakładowego z kapitału zapasowego lub kapitału rezerwowego Spółki pochodzących z zysków ale także z innych źródeł niż zyski Spółki, stanowi dla Wspólnika przychód podatkowy o którym mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. f Ustawy CIT.

Wobec powyższego Spółka pragnie wskazać, iż przychód o którym mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. f Ustawy CIT stanowi co do zasady, zgodnie z art. 22 ust. 1 Ustawy CIT, przychód podlegający opodatkowaniu w Polsce jako przychód z udziału w zyskach osób prawnych. W konsekwencji, przychód wspólnika podlega co do zasady zryczałtowanemu podatkowi CIT w Polsce, a spółka wypłacająca jest co do zasady płatnikiem tego podatku stosownie do art. 26 ust. 1 lub ust. 2e ustawy CIT.

W Ustawie CIT dopuszczono jednocześnie możliwość zwolnienia przychodów z tytułu dywidend lub innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych z obowiązku poboru podatku dochodowego, pod warunkiem jednoczesnego spełnienia wszystkich przesłanek, o których mowa w art. 22 ust. 4-4d Ustawy CIT, z zastrzeżeniem art. 22c.

Podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu). Jednakże stosownie do art. 22 ust. 4 Ustawy CIT, zwalnia się z podatku dochodowego m.in. przychody wymienione w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. f ustawy o CIT, jeżeli łącznie zostaną spełnione następujące warunki:

  1. wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  2. uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;
  3. spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1;
  4. spółka, o której mowa w pkt 2, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

Co do zasady spełnione muszą również zostać warunki o których mowa w art. 22 ust. 4a ww. Ustawy, czyli spółka uzyskująca dochody (przychody) musi posiadać w spółce wypłacającej akcje lub udziały przez nieprzerwany okres dwóch lat. Jednocześnie, możliwe jest zastosowanie zwolnienia, gdy okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów (akcji) przez spółkę uzyskującą dochody (przychody) z tytułu udziału w zysku osoby prawnej upływa po dniu uzyskania tych dochodów (przychodów) (art. 22 ust. 4b Ustawy CIT).

Biorąc powyższe pod uwagę, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż przychód podatkowy Wspólnika z tytułu podwyższenia kapitału zakładowego Spółki ze środków zgromadzonych na innych kapitałach (kapitale zapasowym lub kapitale rezerwowym) stanowi przychód o którym mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. f Ustawy CIT, a zatem należy uznać, iż przychód ten może korzystać ze zwolnienia o którym mowa w art. 22 ust. 4 Ustawy CIT, bowiem przepis ten literalnie wskazuje na odwołanie do tej kategorii przychodu. W ocenie Spółki podkreślenia wymaga fakt, iż o ile art. 22 ust. 1 Ustawy CIT odwołuje się do szerokiego katalogu przychodów wskazanych w art. 7b ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT, to w odniesieniu do zastosowania zwolnienia, ustawodawca w art. 22 ust. 4 Ustawy CIT wskazał precyzyjnie, dla jakich kategorii przychodów zwolnienie może mieć zastosowanie – są to przychody wskazane w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a, f oraz j Ustawy CIT.

W szczególności w ocenie Wnioskodawcy, spełnione będą wskazane warunki:

  • przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych powstają w związku z podwyższeniem kapitału Spółki będącej spółką mającą siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  • uzyskującym dochody (przychody) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. f Ustawy CIT, jest Wspólnik będący spółką podlegającą w Niemczech, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;
  • Wspólnik posiada 100% udziałów w Spółce;
  • Wspólnik nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.


Ponadto, skorzystanie ze zwolnienia określonego w tych przepisach nie będzie głównym lub jednym z głównych celów dokonania transakcji lub innej czynności albo wielu transakcji lub innych czynności, a także zdaniem Wnioskodawcy sposób działania nie będzie sztuczny.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, Spółka jako płatnik na podstawie art. 26 ust. 1 oraz ust. 2e Ustawy CIT, będzie mogła potraktować przychód podatkowy Wspólnika z tytułu podwyższenia kapitału zakładowego Spółki ze środków zgromadzonych na innych kapitałach (kapitale zapasowym lub kapitale rezerwowym) stanowiący przychód o którym mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. f Ustawy CIT, jako przychód zwolniony na podstawie art. 22 ust. 4 Ustawy CIT.

Mając powyższe na uwadze, Spółka spełniwszy dodatkowo warunki o których mowa w art. 26 ust. 1c i 1f, jeżeli kwota dokonywanych wypłat należności na rzecz Wspólnika z tytułów wymienionych w art. 22 ust. 1 oraz art. 21 ust. 1 nie przekroczy w roku podatkowym Wnioskodawcy łącznie kwoty 2 min złotych bądź warunków o których mowa w art. 26 ust. 2g lub ust. 7a, jeżeli wskazany próg 2 min złotych będzie przekroczony, nie będzie zobligowana do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego

Podsumowanie

Biorąc pod uwagę prezentowane w uprzednim stanie prawnym stanowiska przez organy podatkowe i sądy administracyjne, należy uznać, iż podwyższenie kapitału zakładowego z kapitału zapasowego lub kapitału rezerwowego Spółki, będzie stanowiło dla Wspólnika przychód z udziału w zyskach osób prawnych o którym mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. f Ustawy CIT, podlegający co do zasady opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 19% podstawy opodatkowania na podstawie art. 22 ust. 1 Ustawy CIT.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka jako płatnik na podstawie art. 26 ust. 1 oraz ust. 2e Ustawy CIT, będzie mogła potraktować przychód podatkowy Wspólnika z tytułu podwyższenia kapitału zakładowego Spółki ze środków zgromadzonych na innych kapitałach (kapitale zapasowym lub kapitale rezerwowym) stanowiący przychód o którym mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. f Ustawy CIT, jako przychód zwolniony na podstawie art. 22 ust. 4 Ustawy CIT,), spełniwszy przesłanki o których mowa w art. 26 ust. 1c i 1f bądź też w art. 26 ust. 2g lub ust. 7a. Tym samym, nie będzie zobligowana do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się w zakresie ustalenia czy w przypadku powstania przychodu podatkowego dla wspólnika z tytułu podwyższenia kapitału zakładowego Spółki ze środków zgromadzonych na innych kapitałach, Spółka działając jako płatnik będzie mogła potraktować ten przychód jako zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 22 ust. 4 i tym samym nie będzie zobligowana do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego – za prawidłowe.

Zgodnie z art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. f ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2019 r., poz. 865 z późn. zm., dalej „updop”) za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4b stanowiące przychody faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym równowartość zysku osoby prawnej oraz spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 przeznaczonego na podwyższenie jej kapitału zakładowego, równowartość nadwyżki bilansowej spółdzielni przeznaczonej na podwyższenie funduszu udziałowego oraz równowartość kwot przekazanych na ten kapitał (fundusz) z innych kapitałów (funduszy) takiej osoby prawnej lub spółki.

Na podstawie art. 260 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks Spółek Handlowych (Dz. U. z 2019 r., poz. 505 z późn. zm., dalej „KSH”) uchwałą wspólników o zmianie umowy spółki można podwyższyć kapitał zakładowy, przeznaczając na ten cel środki z kapitału zapasowego lub kapitałów (funduszy) rezerwowych utworzonych z zysku spółki (podwyższenie kapitału zakładowego ze środków spółki).

W myśl art. 22 ust. 1 updop podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje możliwość zwolnienia przychodów z tytułu dywidend lub innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych, z obowiązku poboru podatku dochodowego, pod warunkiem równoczesnego spełnienia wszystkich przesłanek, o których mowa w art. 22 ust. 4-4d updop, z zastrzeżeniem art. 22c.

Zgodnie z art. 22 ust. 4 updop zwalnia się od podatku dochodowego przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a, f oraz j, z wyjątkiem dochodów uzyskiwanych przez komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

  1. wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  2. uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;
  3. spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1;
  4. spółka, o której mowa w pkt 2, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

W myśl art. 22 ust. 4a updop zwolnienie, o którym mowa w ust. 4, ma zastosowanie w przypadku, kiedy spółka uzyskująca dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej posiada udziały (akcje) w spółce wypłacającej te należności w wysokości, o której mowa w ust. 4 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat.

Zwolnienie to ma również zastosowanie w przypadku, gdy okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów (akcji), w wysokości określonej w ust. 4 pkt 3, przez spółkę uzyskującą dochody (przychody) z tytułu udziału w zysku osoby prawnej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, upływa po dniu uzyskania tych dochodów (przychodów). W przypadku niedotrzymania warunku posiadania udziałów (akcji), w wysokości określonej w ust. 4 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat spółka, o której mowa w ust. 4 pkt 2, jest obowiązana do zapłaty podatku, wraz z odsetkami za zwłokę, od dochodów (przychodów) określonych w ust. 1 w wysokości 19% dochodów (przychodów) do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym utraciła prawo do zwolnienia. Odsetki nalicza się od następnego dnia po dniu, w którym po raz pierwszy skorzystała ze zwolnienia (art. 22 ust. 4b updop).

Zgodnie z art. 22 ust. 4d updop zwolnienie, o którym mowa w ust. 4, stosuje się:

  1. jeżeli posiadanie udziałów (akcji), o którym mowa w ust. 4 pkt 3, wynika z tytułu własności;
  2. w odniesieniu do dochodów uzyskanych z udziałów (akcji) posiadanych na podstawie tytułu:
    1. własności,
    2. innego niż własność, pod warunkiem że te dochody (przychody) korzystałyby ze zwolnienia, gdyby posiadanie tych udziałów (akcji) nie zostało przeniesione.


Na podstawie art. 22c updop:

  1. przepisów art. 20 ust. 3, art. 21 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 nie stosuje się, jeżeli skorzystanie ze zwolnienia określonego w tych przepisach było:
    1. sprzeczne w danych okolicznościach z przedmiotem lub celem tych przepisów;
    2. głównym lub jednym z głównych celów dokonania transakcji lub innej czynności albo wielu transakcji lub innych czynności, a sposób działania był sztuczny.
  2. Na potrzeby ust. 1 sposób działania nie jest sztuczny, jeżeli na podstawie istniejących okoliczności należy przyjąć, że podmiot działający rozsądnie i kierujący się zgodnymi z prawem celami zastosowałby ten sposób działania w dominującej mierze z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych. Do przyczyn, o których mowa w zdaniu pierwszym, nie zalicza się celu skorzystania ze zwolnienia określonego w przepisach art. 20 ust. 3, art. 21 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4, sprzecznego z przedmiotem lub celem tych przepisów.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 updop osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym obowiązującym u wypłacającego te należności łącznie kwoty 2 000 000 zł na rzecz tego samego podatnika, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b i 2d, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter oraz skalę działalności prowadzonej przez płatnika.

Na podstawie art. 26 ust. 1c updop jeżeli łączna kwota należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, wypłacona podatnikowi w obowiązującym u płatnika roku podatkowym nie przekracza kwoty, o której mowa w ust. 1, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1, w związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4, stosują zwolnienia wynikające z tych przepisów pod warunkiem udokumentowania przez spółkę, o której mowa w art. 21 ust. 3 pkt 2 albo w art. 22 ust. 4 pkt 2, mającą siedzibę w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego:

  1. jej miejsca siedziby dla celów podatkowych, uzyskanym od niej certyfikatem rezydencji, lub
  2. istnienia zagranicznego zakładu - zaświadczeniem wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej państwa, w którym znajduje się jej siedziba lub zarząd, albo przez właściwy organ podatkowy państwa, w którym ten zagraniczny zakład jest położony.

Na podstawie art. 26 ust. 1f updop w przypadku należności, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1, wypłacanych na rzecz spółki, o której mowa w art. 21 ust. 3 pkt 2 oraz art. 22 ust. 4 pkt 2, lub jej zagranicznego zakładu, jeżeli łączna kwota należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, wypłacona temu podatnikowi w obowiązującym u płatnika roku podatkowym, nie przekracza kwoty, o której mowa w ust. 1, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłat tych należności, stosują zwolnienia wynikające z art. 21 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4, z uwzględnieniem ust. 1c, pod warunkiem uzyskania od tej spółki lub jej zagranicznego zakładu pisemnego oświadczenia, że w stosunku do wypłacanych należności spełnione zostały warunki, o których mowa odpowiednio w art. 21 ust. 3a i 3c lub art. 22 ust. 4 pkt 4. W przypadku należności, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1, pisemne oświadczenie powinno wskazywać, że spółka albo zagraniczny zakład jest rzeczywistym właścicielem wypłacanych należności.

W myśl art. 26 ust. 2 updop w razie przeznaczenia dochodu na podwyższenie kapitału zakładowego, a w spółdzielniach funduszu udziałowego, płatnicy, o których mowa w ust. 1, pobierają podatek w terminie 14 dni od dnia uprawomocnienia się postanowienia sądu rejestrowego o dokonaniu wpisu o podwyższeniu kapitału zakładowego, a w przypadku braku wymogu rejestracji podwyższenia kapitału zakładowego - od dnia podjęcia przez walne zgromadzenie uchwały o podwyższeniu tego kapitału, a w spółdzielniach - od dnia podjęcia przez walne zgromadzenie uchwały o podwyższeniu funduszu udziałowego. W tym przypadku podatnikom nie przysługuje uprawnienie do złożenia oświadczenia, o którym mowa w ust. 1a.

Na podstawie art. 26 ust. 2e updop jeżeli łączna kwota należności wypłacanych z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1 przekracza kwotę, o której mowa w ust. 1, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami są obowiązane jako płatnicy pobrać, z zastrzeżeniem ust. 2g, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat według stawki podatku określonej w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1 od nadwyżki ponad kwotę, o której mowa w ust. 1:

  1. z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e;
  2. bez możliwości niepobrania podatku na podstawie właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, a także bez uwzględniania zwolnień lub stawek wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

W myśl art. 26 ust. 2g updop w przypadku należności, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 lub art. 22 ust. 1, wypłacanych na rzecz spółki, o której mowa odpowiednio w art. 21 ust. 3 pkt 2 lub art. 22 ust. 4 pkt 2, albo zagranicznego zakładu takiej spółki, jeżeli łączna kwota należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, wypłacona temu podatnikowi obowiązującym u płatnika roku podatkowym przekracza kwotę, o której mowa w ust. 1, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej dokonujące wypłat tych należności mogą zastosować zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 3 lub art. 22 ust. 4, na podstawie obowiązującej opinii o stosowaniu zwolnienia, o której mowa w art. 26b.

Zgodnie z art. 26 ust. 3 updop płatnicy, o których mowa w ust. 1, przekazują kwoty podatku w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zgodnie z ust. 1, 2-2b, 2d i 2e pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika wykonuje swoje zadania, albo – w przypadku dochodu, o którym mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. f - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby płatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników wymienionych w art. 3 ust. 2 oraz podatników będących osobami uprawnionymi z papierów wartościowych zapisanych na rachunkach zbiorczych, których tożsamość nie została płatnikowi ujawniona w trybie przewidzianym w ustawie, o której mowa w art. 4a pkt 15, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Płatnicy są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w:

  1. art. 3 ust. 1 - informację o wysokości pobranego podatku,
  2. art. 3 ust. 2, oraz urzędowi skarbowemu - informację o dokonanych wypłatach i pobranym podatku

– sporządzone według ustalonego wzoru.

Obowiązek przesłania tych informacji podatnikom oraz urzędowi skarbowemu nie powstaje w przypadku i w zakresie określonych w ust. 2a zdanie pierwsze.


Na podstawie art. 26 ust. 7a updop przepisu ust. 2e nie stosuje się, jeżeli płatnik złożył oświadczenie, że:

  1. posiada dokumenty wymagane przez przepisy prawa podatkowego dla zastosowania stawki podatku albo zwolnienia lub niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania;
  2. po przeprowadzeniu weryfikacji, o której mowa w ust. 1, nie posiada wiedzy uzasadniającej przypuszczenie, że istnieją okoliczności wykluczające możliwość zastosowania stawki podatku albo zwolnienia lub niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, w szczególności nie posiada wiedzy o istnieniu okoliczności uniemożliwiających spełnienie przesłanek, o których mowa w art. 28b ust. 4 pkt 4-6.

Zgodnie z art. 28b ust. 4 pkt 4-6 updop, do wniosku o zwrot podatku dołącza się dokumentację pozwalającą na ustalenie jego zasadności, w szczególności:

(…)

  1. oświadczenie podatnika, że w stosunku do wypłacanych należności spełnione zostały warunki, o których mowa odpowiednio w art. 21 ust. 3 pkt 4 lit. b, ust. 3a i 3c lub art. 22 ust. 4 pkt 4;
  2. oświadczenie podatnika, że w odniesieniu do czynności, w związku z którą składany jest wniosek o zwrot podatku, podatnik jest podmiotem, na którym ciąży obowiązek podatkowy, a także oświadczenie podatnika, że spółka albo zagraniczny zakład jest rzeczywistym właścicielem wypłacanych należności - w przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 1;
  3. oświadczenie podatnika, że prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą w kraju siedziby podatnika dla celów podatkowych, z którą wiąże się uzyskany przychód – w przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, gdy należności są uzyskiwane w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, przy czym przepis art. 24a ust. 18 stosuje się odpowiednio;

W przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, że „na moment powstania przychodu podatkowego dla Wspólnika z tytułu planowanego podwyższenia kapitału zakładowego Spółki ze środków zgromadzonych na innych kapitałach (kapitale zapasowym lub kapitale rezerwowym), w przypadku zastosowania zwolnienia – spełnione będą warunki zwolnienia wynikające z art. 22 ust. 4 Ustawy CIT.” Wnioskodawca wskazał jednocześnie, że „zdarzenie przyszłe będące przedmiotem wniosku może mieć miejsce zarówno w okresie do dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów przez Wspólnika, jak i po upływie okresu dwóch lat. W obu przypadkach, Spółka planuje zastosować zwolnienie zakładając, iż spełniony będzie warunek o którym mowa w art. 22 ust. 4a Ustawy CIT bądź też warunek wskazany w art. 22 ust. 4b przewidujący zastosowanie ww. zwolnienia również w przypadku, gdy okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania przez Wspólnika udziałów w Spółce, w wysokości określonej w ust. 4 pkt 3, upłynie po dniu uzyskania przez Wspólnika dochodów (przychodów) z ww. tytułu.”

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że w przypadku zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 22 ust. 4 updop, zostaną spełnione wszystkie warunki przewidziane w tym przepisie, w tym warunki przewidziane w art. 22 ust. 4a lub art. 22 ust. 4b oraz że w przyszłości nie zajdą negatywne przesłanki wynikające z art. 22c ust. 1 updop dla zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 22 ust. 4 updop, co Organ podatkowy przyjmuje za Wnioskodawcą.

Organ przyjmuje za Wnioskodawcą, iż przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1 updop, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania dochowa On należytej staranności, a tym samym Wnioskodawca spełni warunek, o którym mowa w art. 26 ust. 1 updop.

Oprócz tego Wnioskodawca wskazał, że dla zastosowania zwolnienia o którym mowa w art. 22 ust. 4 updop, w odniesieniu do powstania przychodu podatkowego dla Wspólnika z tytułu podwyższenia kapitału zakładowego Spółki ze środków zgromadzonych na innych kapitałach, w przypadku gdy kwota podwyższenia nie przekroczy 2 milionów złotych, spełnione zostaną warunki dla niepobrania zryczałtowanego podatku dochodowego przewidziane w art. 26 ust. 1c oraz art. 26 ust. 1f updop, a w przypadku powstania przychodu podatkowego dla Wspólnika z tytułu podwyższenia kapitału zakładowego Spółki ze środków zgromadzonych na innych kapitałach, gdy ich kwota przekroczy 2 miliony złotych – spełnione zostaną warunki wskazane w art. 26 ust. 2g oraz art. 26 ust. 2e w zw. z art. 26 ust. 7a updop.

Mając powyższe na uwadze, należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie ustalenia czy w przypadku powstania przychodu podatkowego dla wspólnika z tytułu podwyższenia kapitału zakładowego Spółki ze środków zgromadzonych na innych kapitałach, Spółka działając jako płatnik na podstawie art. 26 ust. 1, ust. 1c i ust. 1f updop albo art. 26 ust. 2e, ust. 2g lub ust. 7a updop będzie mogła potraktować ten przychód jako zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 22 ust. 4 i tym samym nie będzie zobligowana do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny w sprawie będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj