Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-3.4011.88.2020.2.MS
z 26 maja 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.)Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 stycznia 2020 r. (data wpływu 23 stycznia 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 maja 2020 r. (data wpływu 21 maja 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika:

  • odnośnie poboru zaliczki na podatek dochodowy na zasadach ogólnych do dnia upływu 183 dni przebywania zleceniobiorcy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w sytuacji złożenia przez zleceniobiorcę oświadczenia oznaczonego literą d) – jest nieprawidłowe,
  • w pozostałym zakresie – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z zatrudnieniem na umowy zlecenie obywateli Ukrainy i Filipin?

Z uwagi na braki formalne wniosku, Organ podatkowy pismem z dnia 17 kwietnia 2020 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.88.2020.1.MS (doręczonym dnia 21 kwietnia 2020 r.), wezwał Wnioskodawcę na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) do jego uzupełnienia, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia. W odpowiedzi na ww. wezwanie w dniu 21 maja 2020 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku (data nadania 15 maja 2020 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca – Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej Spółka), jest polskim rezydentem podatkowym, który opodatkowany jest podatkiem dochodowym od osób prawnych. Z uwagi na fakt posiadania przymiotu pracodawcy jest również płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest działalność w charakterze agencji pracy tymczasowej. Ponadto, zgodnie z informacjami podanymi w systemie KRS, Wnioskodawca zajmuje się także m.in. działalnością związaną z wyszukiwaniem miejsc pracy i pozyskiwaniem pracowników oraz pozostałą działalnością związaną z udostępnianiem pracowników. Spółka, jako agencja pracy tymczasowej oraz pracodawca, zatrudnia na podstawie umów zlecenia zleceniobiorców, a następnie kieruje ich do wykonywania pracy tymczasowej na rzecz i pod kierownictwem pracodawców użytkowników. Spółka zatrudnia zarówno obywateli polskich, jak i obywateli innych państw (w szczególności są to obywatele Ukrainy oraz Filipin).

Jednakże przy zawieraniu umów zleceń z zagranicznym zleceniobiorcą mogą zaistnieć sytuacje, gdy nie będzie mógł On przedstawić certyfikatu rezydencji podatkowej (polskiego lub zagranicznego) i nie będzie to w żaden sposób zależne od Wnioskodawcy.

W związku z takimi przypadkami, Wnioskodawca przy zawieraniu umów zlecenia zamierza:

  • poinformować zagranicznych zleceniobiorców w formie pisemnej – w tłumaczeniu na ich język ojczysty – o zasadach ustalania rezydencji podatkowej w Polsce ze wskazaniem przepisów regulujących tę tematykę;
  • uzyskać od zagranicznych zleceniobiorców stosowne oświadczenia.

Wnioskodawca planuje, żeby niniejsze oświadczenie w polskiej wersji językowej (cudzoziemcowi zostanie przedstawione tłumaczenie w wersji językowej zrozumiałej dla niego) wyglądało w sposób następujący: „Na podstawie przepisów art. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 1991 r., Nr 80, poz. 350) za osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce (polskiego rezydenta podatkowego) uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Polski centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Polski dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Przy spełnieniu jednego z tych warunków, można uznać podatnika za polskiego rezydenta podatkowego, który całość swoich dochodów zobowiązany jest opodatkować w Polsce. Osoby, które nie mają miejsca zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce (tzw. nierezydenci), mają ograniczony obowiązek podatkowy, tj. opodatkowują w Polsce wyłącznie dochody osiągnięte na terytorium Polski (np. dochody z działalności) i podlegają zryczałtowanemu 20% opodatkowaniu podatkiem dochodowym lub, w przypadku posiadania certyfikatu rezydencji innego kraju, mogą znaleźć zastosowanie regulacje zawarte w umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej między Rzeczpospolitą Polską a tym krajem.

  1. Ja, niżej podpisany/a ….legitymujący się paszportem nr …oświadczam, iż z uwagi na mój interes osobisty lub moją działalność zarobkową, moim centrum interesów osobistych i gospodarczych w roku podatkowym jest Rzeczpospolita Polska. Mam świadomość, że niniejsze oświadczenie powoduje, iż mam obowiązek uiszczania podatku dochodowego od całości dochodów na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce położenia ich źródła, zatem także od dochodów uzyskiwanych ze źródeł położonych za granicą (w tym uzyskiwanych na terenie mojego państwa ojczystego). Mam również świadomość, że brak złożenia niniejszej deklaracji skutkować będzie koniecznością potrącenia zryczałtowanego 20% podatku dochodowego lub, w przypadku posiadania przeze mnie certyfikatu rezydencji innego kraju, mogą znaleźć zastosowanie regulacje zawarte w umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej między Rzeczpospolitą Polską a tym krajem.
    albo
  1. Ja, niżej podpisany/a… legitymujący się paszportem nr oświadczam, iż w roku podatkowym, przebywam na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni. Mam świadomość, że przekroczenie 183 dni pobytu na terenie Rzeczpospolitej Polskiej powoduje, iż mam obowiązek uiszczania podatku dochodowego od całości dochodów na terenie Rzeczpospolitej Polskiej, bez względu na miejsce położenia ich źródła, zatem także od dochodów uzyskiwanych ze źródeł położonych za granicą (w tym uzyskiwanych na terenie mojego państwa ojczystego). Mam również świadomość, że brak złożenia niniejszej deklaracji skutkować będzie koniecznością potrącenia zryczałtowanego 20% podatku dochodowego lub, w przypadku posiadania certyfikatu rezydencji innego kraju, mogą znaleźć zastosowanie regulacje zawarte we właściwej umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej między Rzeczpospolitą Polską a tym krajem. Miejscowość… Data… Podpis….
    albo
  1. Ja, niżej podpisany/a… legitymujący się paszportem nr …oświadczam, iż w roku podatkowym, nie posiadam ośrodka interesów życiowych w Rzeczpospolitej Polskiej, a ponadto w tym roku podatkowym mój pobyt w Polsce nie przekroczył 183 dni, co oznacza, iż w roku podatkowym nie jestem polskim rezydentem podatkowym. Mam świadomość, że złożenie niniejszej deklaracji skutkować będzie koniecznością potrącenia zryczałtowanego 20% podatku dochodowego lub, w przypadku posiadania certyfikatu rezydencji innego kraju, mogą znaleźć zastosowanie regulacje zawarte we właściwej umowie o unikaniu podwójnego podatkowania zawartej między Rzeczpospolitą Polską a tym krajem i nie będę zobligowany do rocznego rozliczenia podatku dochodowego w Polsce – chyba, że ostatecznie mój pobyt na terenie Rzeczpospolitej Polskiej przekroczy 183 dni w roku kalendarzowym, o czym zobowiązuję się niezwłocznie zawiadomić. Miejscowość …Data …Podpis …
    albo
  1. Ja, niżej podpisany/a … legitymujący się paszportem nr …oświadczam, iż w roku podatkowym, zamierzam przebywać na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni. Mam świadomość, że przekroczenie 183 dni pobytu na terenie Rzeczpospolitej Polskiej powoduje, iż mam obowiązek uiszczania podatku dochodowego od całości dochodów na terenie Rzeczpospolitej Polskiej, bez względu na miejsce położenia ich źródła, zatem także od dochodów uzyskiwanych ze źródeł położonych za granicą (w tym uzyskiwanych na terenie mojego państwa ojczystego). Mam również świadomość, że brak złożenia niniejszej deklaracji skutkować będzie koniecznością potrącenia zryczałtowanego 20% podatku dochodowego lub, w przypadku posiadania certyfikatu rezydencji innego kraju, mogą znaleźć zastosowanie regulacje zawarte we właściwej umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej między Rzeczpospolitą Polską a tym krajem. Miejscowość …Data …Podpis ….

Należy podkreślić, że w ocenie Wnioskodawcy, mogą zachodzić również takie przypadki, w których podczas okresu trwania umowy zlecenia rezydencja podatkowa zleceniobiorcy ulegnie zmianie. Będzie to miało miejsce w sytuacji, gdy zleceniobiorca złoży oświadczenie o zagranicznej rezydencji podatkowej, a następnie, gdy jego centrum interesów życiowych będzie w Polsce, złoży oświadczenie o polskiej rezydencji podatkowej. Podkreślić trzeba, że oświadczenie składane przez zleceniobiorcę pozostaje jedynie w jego gestii i w związku z tym powinny cechować się wysoką wiarygodnością, gdyż leży to w ich interesie. Wnioskodawca nie ma jednak pełnej możliwości weryfikowania takich oświadczeń i może jedynie opierać się na informacjach podanych przez zagranicznych zleceniobiorców. Zaznaczyć trzeba, że w sytuacjach, gdy Wnioskodawca będzie wiedział, iż cudzoziemiec na pewno nie posiada centrum interesów życiowych w Polsce, to nie będzie przedkładał mu takiego oświadczenia i będzie rozliczał podatek dochodowy od osób fizycznych za niego na zasadach dotyczących nierezydentów.

W piśmie z dnia 4 maja 2020 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że cudzoziemcy będą zawierali z Wnioskodawcą umowy zlecenia jako osoby nieprowadzące działalności gospodarczej. Umowy zlecenia zawierane przez Wnioskodawcę z cudzoziemcami będą odpłatne i każdorazowo będą przekraczać kwotę 200 zł. Oświadczenia, o których mowa we wniosku będą na bieżąco aktualizowane wraz z początkiem każdego kolejnego roku podatkowego, w którym cudzoziemiec będzie świadczyć pracę. Okres przebywania cudzoziemców będących zleceniobiorcami będzie zróżnicowany (może wynosić więcej niż 183 dni lub mniej niż 183 dni) i nie jest to w żaden sposób zależne od Wnioskodawcy. Należy jednak podkreślić, że cudzoziemcy, których okres przebywania będzie krótszy niż 183 dni nadal mogą mieć na terenie RP swoje centrum interesów życiowych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy w przypadku, gdy zleceniobiorca z Ukrainy złoży oświadczenie, w którym oświadczy, że jego centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) mieści się w Polsce, Wnioskodawca, działając w zaufaniu do treści tego oświadczenia, będzie mógł traktować go od początku współpracy jako polskiego rezydenta podatkowego i tym samym obliczać zaliczki na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych na zasadach ogólnych, a nie na zasadach dotyczących nierezydentów (ryczałt lub zastosowanie regulacji wynikających z umowo unikaniu podwójnego opodatkowania)?
  2. Czy w przypadku, gdy zleceniobiorca z Ukrainy złoży oświadczenie, w którym oświadczy, że przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym, Wnioskodawca, działając w zaufaniu do treści tego oświadczenia, będzie mógł traktować go od początku współpracy jako polskiego rezydenta podatkowego i tym samym obliczać zaliczki na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych na zasadach ogólnych, a nie na zasadach dotyczących nierezydentów (ryczałt lub zastosowanie regulacji wynikających z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania)?
  3. Czy w przypadku, gdy zleceniobiorca z Ukrainy złoży oświadczenie, w którym oświadczy, że będzie przebywać na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym, Wnioskodawca, działając w zaufaniu do treści tego oświadczenia, będzie mógł traktować go od początku współpracy jako polskiego rezydenta podatkowego i tym samym obliczać zaliczki na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych na zasadach ogólnych, a nie na zasadach dotyczących nierezydentów (ryczałt lub zastosowanie regulacji wynikających z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania)?
  4. Czy w przypadku, gdy zleceniobiorca z Filipin złoży oświadczenie, w którym oświadczy, że jego centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) mieści się w Polsce, Wnioskodawca, działając w zaufaniu do treści tego oświadczenia, będzie mógł traktować go od początku współpracy jako polskiego rezydenta podatkowego i tym samym obliczać zaliczki na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych na zasadach ogólnych, a nie na zasadach dotyczących nierezydentów (ryczałt lub zastosowanie regulacji wynikających z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania)?
  5. Czy w przypadku, gdy zleceniobiorca z Filipin złoży oświadczenie, w którym oświadczy, że przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym, Wnioskodawca, działając w zaufaniu do treści tego oświadczenia, będzie mógł traktować go od początku współpracy jako polskiego rezydenta podatkowego i tym samym obliczać zaliczki na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych na zasadach ogólnych, a nie na zasadach dotyczących nierezydentów (ryczałt lub zastosowanie regulacji wynikających z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania)?
  6. Czy w przypadku, gdy zleceniobiorca z Filipin złoży oświadczenie, w którym oświadczy, że będzie przebywać na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym, Wnioskodawca, działając w zaufaniu do treści tego oświadczenia, będzie mógł traktować go od początku współpracy jako polskiego rezydenta podatkowego i tym samym obliczać zaliczki na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych na zasadach ogólnych, a nie na zasadach dotyczących nierezydentów (ryczałt lub zastosowanie regulacji wynikających z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania)?

Zdaniem Wnioskodawcy, odnośnie pytania nr 1, 2, 4, 5, gdy zagraniczny zleceniobiorca złoży oświadczenie, w którym oświadczy, że jego centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) mieści się w Polsce, Wnioskodawca, działając w zaufaniu do treści tego oświadczenia, będzie mógł traktować go od początku współpracy jako polskiego rezydenta podatkowego i tym samym obliczać zaliczki na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych na zasadach ogólnych, a nie na zasadach dotyczących nierezydentów (ryczałt lub zastosowanie regulacji wynikających z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania).

Obowiązki płatników podatku dochodowego w związku z zawartymi umowami zlecenia określa art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT). Artykuł ten, dotyczy zarówno poboru przez płatników zaliczek na podatek odnośnie rezydentów podatkowych, tj. art. 41 ust. 1, jak i poboru przez płatników zryczałtowanego podatku dochodowego od dochodu nierezydentów art. 41 ust. 4.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności osobom określonym w przepisach art. 3 ust. 1, z tytułu działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, są obowiązane jako płatnicy pobierać zaliczki na podatek dochodowy.

Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 4 Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-12, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Zgodnie z przepisami art. 3 ust. 1 ustawy o PIT, osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl przepisów art. 3 ust. la ustawy o PIT, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Przepis art. 3 ust. 2a ustawy o PIT stanowi, że osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Przepis art. 3 ust. 2b ustawy o PIT mówi, że za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przez podatników, o których mowa w ust. 2a, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

  1. pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
  2. działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
  3. działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;
  4. położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;
  5. papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;
  6. tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogół praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym albo instytucji wspólnego inwestowania, w których co najmniej 50% wartości aktywów, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;
  7. tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia.

Ustalenie miejsca zamieszkania podatnika decyduje o zakresie ciążącego na nim obowiązku podatkowego. Nieograniczonym obowiązkiem podatkowym objęci są podatnicy, którzy w Polsce mają miejsce zamieszkania. Podlegają oni obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia ich źródeł. Natomiast jeżeli podatnik będzie miał miejsce zamieszkania za granicą, to w Polsce będzie płacił podatek tylko od dochodów (przychodów) uzyskanych w danym roku podatkowym w Polsce (ograniczony obowiązek podatkowy).

Należy zaznaczyć, że nie każdy z cudzoziemców, których zatrudniać będzie Wnioskodawca posiada certyfikat rezydencji wydany przez właściwy organ skarbowy. Właśnie dla takich przypadków mają być przeznaczone planowane przez Wnioskodawcę oświadczenia o posiadaniu centrum interesów życiowych lub gospodarczych w Polsce lub przebywaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym. Jak bowiem zostało wskazane wyżej, przepisy art. 3 ust. la ustawy o PIT wskazują dwa warunki, od spełnienia których zależy kwalifikacja danej osoby jako mającej zamieszkanie w Polsce. Pierwszym warunkiem, o którym stanowią powyższe przepisy jest posiadanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych). W związku z użyciem w przepisie spójnika „lub” wystarczy, żeby jedna z tych przesłanek została spełniona. Tym samym nawet osoba, która posiada rodzinę w innym państwie i tak może podlegać opodatkowaniu w Polsce od całości swoich dochodów, jeżeli ma w Polsce powiązania biznesowe lub gospodarcze.

Poprzez centrum interesów osobistych w doktrynie rozumie się miejsce, w którym dana osoba posiada najwięcej powiązań osobistych, tj. rodzinnych (tzw. ognisko domowe), towarzyskich, miejsce, w którym podejmuje aktywność społeczną, kulturalną, polityczną, obywatelską, w którym należy do organizacji/klubów, uprawia hobby itp. (Art. 3 PDOFizU red. Serwińska 2014, wyd. 1/J. Narkiewicz-Tarłowska). Autorzy powoływanego komentarza stoją na stanowisku, że nawet w sytuacji, gdy cudzoziemiec przyjeżdża do Polski wraz ze swoją najbliższą rodziną, to należy uznać, że tym samym przeniósł tutaj swoje centrum interesów osobistych.

Z kolei poprzez centrum interesów gospodarczych najczęściej, według powoływanego komentarza, rozumie się miejsce prowadzenia działalności zarobkowej, czyli państwo, w którym dana osoba uzyskuje większość swoich dochodów (przychodów).

Tym samym, za centrum interesów gospodarczych należy uznać państwo, w którym dana osoba np. wykonuje pracę, wolny zawód, prowadzi działalność gospodarczą. Autorzy komentarza utrzymują, że nawet w sytuacji, gdy cudzoziemiec posiada konto bankowe za granicą, jednak pracuje w Polsce i co za tym idzie to tutaj uzyskuje większość swoich dochodów, i tak za jego centrum interesów gospodarczych należy uznać Polskę.

Jednocześnie należy zauważyć, że druga z przesłanek posiadania rezydencji podatkowej, tj. kwestia przebywania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym z całą pewnością zostanie spełniona w chwili, gdy cudzoziemiec rozpocznie 184 dzień swojego pobytu na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Wobec tego zleceniobiorca, który oświadczy, że już przebywa ponad 183 dni na terytorium Polski w danym roku podatkowym (co zasadniczo możliwe jest najwcześniej począwszy od 184 dnia w roku podatkowym – przy założeniu pobytu od 1 stycznia danego roku) – wówczas informacja taka, w braku innych danych przeciwnych, może stanowić podstawę do uznania miejsca zamieszkania zleceniobiorcy w Polsce i przyjęcia nieograniczonego obowiązku podatkowego, a w konsekwencji do poboru zaliczek na podatek dochodowy na zasadach ogólnych (art. 41 ust. 1 ww. ustawy).

Należy wskazać, że Wnioskodawca nie będzie w stanie w każdym przypadku ocenić, czy oświadczenie złożone przez cudzoziemca jest zgodne z prawdą, gdyż nie posiada odpowiednich do tego instrumentów prawnych. Jednakże w niektórych przypadkach, gdy rzeczywiście będzie to w stanie zweryfikować – takie osoby nie dostaną w ogóle oświadczeń do wypełnienia i zaliczka na ich podatek dochodowy od osób fizycznych odprowadzana będzie ryczałtem przeznaczonym dla cudzoziemców nieposiadających polskiego certyfikatu rezydencji podatkowej.

Podkreślić trzeba, że w podobnych stanach faktycznych Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznawał, że samo oświadczenie cudzoziemca wystarczy, aby płatnik mógł traktować go jak polskiego rezydenta podatkowego.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej:

  • z dnia 9 lipca 2018 r., o sygn. 0114-KDIP3-3.4011.211.2018.2.JM wskazał, że: „Zaznaczyć więc należy, że płatnik może przyjąć na podstawie złożonego przez obcokrajowca oświadczenia, że jego centrum interesów życiowych i gospodarczych zostało przeniesione do Polski, jednakże oświadczenie to musi odzwierciedlać sytuację faktyczną obcokrajowca na terytorium Polski. Przy czym, oświadczenie takie winno zostać potwierdzone uzyskanym od obcokrajowca certyfikatem rezydencji w Polsce. (...) Natomiast w przypadku pobytu ww. obywateli Ukrainy na terytorium Polski przekraczającego 183 dni w trakcie roku podatkowego, zostaje spełniony warunek, o którym mowa w art. 3 ust. la pkt 2 ww. ustawy. W związku z tym, osoby te stają się podatnikami podlegającymi w Polsce opodatkowaniu na zasadach przewidzianych dla nieograniczonego obowiązku podatkowego, zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”.
  • z dnia 1 lutego 2019 r., o sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.573. 2018.1.AKR wskazał, że: „Płatnik pobiera zaliczki, opierając się jedynie na posiadanych przez siebie informacjach oraz tych przedstawionych przez podatnika. Nie jest obowiązany do ustalania faktycznej liczby dni pobytu podatnika na terytorium Polski”,
  • z dnia 3 października 2019 r., o sygn. 0112-KDIL3-1.4011.193.2019.2.AMN wskazał, że: „Także w przypadku kiedy zleceniobiorcy będący obywatelami Ukrainy, Indii, Filipin nie przebywają w kraju 183 dni i złożą oświadczenie o wskazanej treści (oświadczenie o centrum interesów życiowych w Polsce, że pozostają polskimi rezydentami podatkowymi), posiadają meldunek i numer Pesel, ale nie posiadają certyfikatu rezydencji, zostaje spełniony warunek, o którym mowa w art. 3 ust. la pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwagi na posiadanie na terytorium Polski ośrodka interesów życiowych. Z racji posiadania przez te osoby na terytorium Polski ośrodka interesów życiowych – będą podlegać w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. W konsekwencji, Wnioskodawca jako płatnik, obowiązany będzie do poboru zaliczek na podatek dochodowy na zasadach ogólnych (art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) i sporządzenia deklaracji PIT-4R i informacji PIT-11”.

W związku z powyższym Wnioskodawca wskazuje, że gdy cudzoziemiec zleceniobiorca złoży oświadczenie, w ramach którego oświadczy, że jego centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) znajduje się w Polsce lub oświadczy, że przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym, to Wnioskodawca od początku współpracy powinien traktować go jako polskiego rezydenta podatkowego i tym samym obliczać zaliczki na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych na zasadach ogólnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, odnośnie pytania nr 3, 6, gdy zagraniczny zleceniobiorca złoży oświadczenie, w którym oświadczy, że będzie przebywać na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym, Wnioskodawca, działając w zaufaniu do treści tego oświadczenia, będzie mógł traktować go od początku współpracy jako polskiego rezydenta podatkowego i tym samym obliczać zaliczki na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych na zasadach ogólnych, a nie na zasadach dotyczących nierezydentów (ryczałt lub zastosowanie regulacji wynikających z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania).

Ustalenie, czy podatnik ma miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej polskiej, powinno być rozpatrywane każdorazowo indywidualnie, w oparciu o ogół dostępnych płatnikowi danych. Jeżeli osoba zatrudniana złoży oświadczenie na przyszłość, w ramach którego twierdzi, że będzie przebywać na terytorium RP dłużej niż 183 dni w roku podatkowym, to powyższa czynność powinna umożliwiać traktowanie jej jako osoby mającej miejsce zamieszkania na terytorium RP, a w konsekwencji pobierania zaliczek na podatek dochodowy na zasadach ogólnych, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy.

W opinii Wnioskodawcy nieuzasadnione jest uznawanie, że dopiero oświadczenie osoby która przebywa ponad 183 dni na terytorium Polski w danym roku podatkowym (co zasadniczo możliwe jest najwcześniej począwszy od 184 dnia w roku podatkowym – przy założeniu pobytu od 1 stycznia danego roku), w braku innych danych przeciwnych, może stanowić podstawę do uznania miejsca zamieszkania zleceniobiorcy w Polsce i przyjęcia nieograniczonego obowiązku podatkowego, a w konsekwencji do poboru zaliczek na podatek dochodowy na zasadach ogólnych (art. 41 ust. 1 ww. ustawy), nie zaś na zasadzie ryczałtu. Takie twierdzenie oznaczałoby, że oświadczenie złożone przez cudzoziemca byłoby skuteczne najdalej do końca roku, bowiem w nowym roku podatkowym konieczne stałoby się ponowne odczekanie 183 dni w nowym roku podatkowym i dopiero od 184 dnia możliwe byłoby złożenie analogicznego oświadczenia przez obywatela Ukrainy i Filipin. Tak rozumiana treść art. 3 ust. la pkt 2 ustawy o PIT, nie jest w opinii Wnioskodawcy prawidłowa.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w treści interpretacji indywidualnej wydanej prze Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 9 lipca 2018 r. o sygn. 0114-KDIP3-3.4011.211.2018.2.JM, w której wskazał, że: „Jeżeli cudzoziemiec złoży oświadczenie w ramach którego oświadczy, że w okresie wykonywania zlecenia na rzecz Spółki jego centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) mieści się w Polsce, lub będzie przebywał na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym, bądź też przedstawi płatnikowi certyfikat rezydencji potwierdzający miejsce zamieszkania w Polsce, winien być rozliczany podatkiem dochodowym od osób fizycznych od początku współpracy (bądź od momentu zaistnienia powyższych okoliczności) jak osoba mająca miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na zasadach ogólnych, a nie ryczałtem. Zasada ta będzie obowiązywać od dnia złożenia takiego dokumentu do dnia uzyskania informacji o zmianie posiadanych danych; w sytuacji bowiem wypłaty wynagrodzenia w kolejnym roku podatkowym (kalendarzowym) płatnik może posłużyć się jedynie informacjami, które są w jego posiadaniu, i na ich podstawie nadal pobierać zaliczki na podatek dochodowy na zasadach ogólnych (art. 41 ust. 1 ustawy); informacje takie płatnik ocenia w każdym przypadku indywidualnie, działając w dobrej wierze i wyłącznie na podstawie dostępnych mu danych. Przy czym, płatnik odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony. Jeśli, zgodnie z uzyskanym oświadczeniem oraz potwierdzającym go certyfikacie rezydencji Wnioskodawca wykona obowiązki wynikające z ustawy zgodnie z jej wymogami, to nie przejmie odpowiedzialności za zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych wpłacone w nieprawidłowej wysokości”.

Wobec powyższego zdaniem Wnioskodawcy, gdy zagraniczny zleceniobiorca złoży oświadczenie, w którym oświadczy, że będzie przebywać na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym, Wnioskodawca, działając w zaufaniu do treści tego oświadczenia, będzie mógł traktować go od początku współpracy jako polskiego rezydenta podatkowego i tym samym obliczać zaliczki na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych na zasadach ogólnych, a nie na zasadach dotyczących nierezydentów (ryczałt lub zastosowanie regulacji wynikających z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie obowiązków płatnika:

  • odnośnie poboru zaliczki na podatek dochodowy na zasadach ogólnych do dnia upływu 183 dni przebywania zleceniobiorcy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w sytuacji złożenia przez zleceniobiorcę oświadczenia oznaczonego literą d) – jest nieprawidłowe,
  • w pozostałym zakresie – jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a powołanej ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

W świetle art. 3 ust. 2a ww. ustawy, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 3 ust. 2b pkt 2 tej ustawy, za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2a, uważa się w szczególności: dochody (przychody) z działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia.

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).

Ustalenie miejsca zamieszkania podatnika decyduje o zakresie ciążącego na nim obowiązku podatkowego. Inaczej mówiąc, od miejsca zamieszkania zależy, czy podatnik podlega nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Nieograniczonym obowiązkiem podatkowym objęci są podatnicy, którzy w Polsce mają miejsce zamieszkania. Podlegają oni obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Natomiast, jeśli podatnik będzie miał miejsce zamieszkania za granicą, to w Polsce będzie płacił podatek tylko od dochodów (przychodów) uzyskanych w danym roku podatkowym w Polsce (ograniczony obowiązek podatkowy).

Wspomniany przepis art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazuje na dwa warunki, od spełnienia których uzależnia się kwalifikację danej osoby jako mającej miejsce zamieszkania w Polsce. Powyższe przesłanki są rozdzielone spójnikiem „lub”, co jest równoznaczne z tym, że wystarczy spełnienie którejkolwiek z nich, aby uznać, że osoba posiada miejsce zamieszkania w Polsce, a co za tym idzie – podlega w kraju nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, czyli opodatkowaniu od wszystkich osiąganych dochodów. Pierwszym wskazanym w przepisie warunkiem pozwalającym na uznanie osoby za mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest posiadanie centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych). Przesłanka ta została skonstruowana w bardzo szeroki sposób, jeśli chodzi o zakreśloną grupę osób, które na potrzeby podatku dochodowego od osób fizycznych posiadają w Polsce ośrodek interesów życiowych. Wynikać może to z użycia w powołanym powyżej przepisie spójnika „lub” w sformułowaniu „centrum interesów osobistych lub gospodarczych” dla doprecyzowania, kiedy uznaje się daną osobę za mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Tym samym określona osoba, która ma ścisłe powiązania biznesowe czy też gospodarcze w Polsce, a całą rodzinę i znajomych w innym państwie, może w takiej sytuacji podlegać opodatkowaniu w Polsce od całości swoich dochodów.

Przez „centrum interesów osobistych” należy rozumieć tzw. ognisko domowe, wszelkie powiązania rodzinne i towarzyskie, aktywność społeczną, polityczną, kulturalną, obywatelską, przynależność do organizacji/klubów, uprawiane hobby itp. Z kolei, „centrum interesów gospodarczych”, to przede wszystkim miejsce prowadzenia działalności zarobkowej, źródła dochodów, posiadane inwestycje, majątek nieruchomy i ruchomy, polisy ubezpieczeniowe, zaciągnięte kredyty, konta bankowe itd.

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się również osobę fizyczną, która przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym. W świetle art. 3 ust. 1a ustawy, ww. warunek stanowi samodzielną podstawę do uznawania określonej kategorii osób za rezydentów, niezależną od omówionego powyżej posiadania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ośrodka interesów życiowych. Uznanie osoby fizycznej za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w rozumieniu art. 3 ust. 1a powołanej ustawy, nie przesądza o uznaniu tej osoby za osobę podlegającą w Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Jak już bowiem wspomniano, przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a, 2b ustawy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Ocena, czy osoba fizyczna podlega w Rzeczypospolitej Polskiej ograniczonemu czy nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu powinna być dokonana w każdym przypadku indywidualnie, z uwzględnieniem postanowień umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca (dalej Spółka), jest polskim rezydentem podatkowym, który opodatkowany jest podatkiem dochodowym od osób prawnych. Z uwagi na fakt posiadania przymiotu pracodawcy jest również płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest działalność w charakterze agencji pracy tymczasowej. Spółka, jako agencja pracy tymczasowej oraz pracodawca, zatrudnia na podstawie umów zlecenia zleceniobiorców, a następnie kieruje ich do wykonywania pracy tymczasowej na rzecz i pod kierownictwem pracodawców użytkowników. Spółka zatrudnia zarówno obywateli polskich, jak i obywateli innych państw (w szczególności są to obywatele Ukrainy oraz Filipin). Przy zawieraniu umów zleceń z zagranicznym zleceniobiorcą mogą zaistnieć sytuacje, gdy nie będzie mógł on przedstawić certyfikatu rezydencji podatkowej (polskiego lub zagranicznego) i nie będzie to w żaden sposób zależne od Wnioskodawcy. W związku z takimi przypadkami, Wnioskodawca przy zawieraniu umów zlecenia zamierza poinformować zagranicznych zleceniobiorców w formie pisemnej – w tłumaczeniu na ich język ojczysty – o zasadach ustalania rezydencji podatkowej w Polsce ze wskazaniem przepisów regulujących tę tematykę. Zleceniobiorcy będą mieli możliwość złożenia jednego z czterech stosownych oświadczeń, w których oświadczą, że (a) ich centrum interesów osobistych i gospodarczych w roku podatkowym jest Rzeczpospolita Polska, (b) w roku podatkowym, przebywają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni, (c) w roku podatkowym, nie posiadają ośrodka interesów życiowych w Rzeczpospolitej Polskiej, a ponadto w tym roku podatkowym ich pobyt w Polsce nie przekroczył 183 dni, (d) w roku podatkowym, zamierzają przebywać na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni. Ponadto, Wnioskodawca wskazał, że cudzoziemcy będą zawierali z Wnioskodawcą umowy zlecenia jako osoby nieprowadzące działalności gospodarczej. Umowy zlecenia zawierane przez Wnioskodawcę z cudzoziemcami będą odpłatne i każdorazowo będą przekraczać kwotę 200 zł. Oświadczenia, o których mowa we wniosku będą na bieżąco aktualizowane wraz z początkiem każdego kolejnego roku podatkowego, w którym cudzoziemiec będzie świadczyć pracę. Okres przebywania cudzoziemców będących zleceniobiorcami będzie zróżnicowany (może wynosić więcej niż 183 dni lub mniej niż 183 dni) i nie jest to w żaden sposób zależne od Wnioskodawcy.

Cudzoziemcy, których okres przebywania będzie krótszy niż 183 dni nadal mogą mieć na terenie RP swoje centrum interesów życiowych.

W związku z tym, że Spółka planuje zatrudnić na podstawie umowy zlecenia obywateli Ukrainy i Filipin do wynagrodzeń wypłacanych z tego tytułu będą miały odpowiednio zastosowanie następujące przepisy:

  • Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Ukrainy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku sporządzona w Kijowie w dniu 12 stycznia 1993 r. (Dz. U. z 1994 r., Nr 63, poz. 269, z późn. zm.).

W świetle art. 4 ust. 1 ww. Konwencji, w rozumieniu niniejszej Konwencji określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie” oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na miejsce zamieszkania, jej miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze. Jednakże określenie to nie obejmuje osoby, która podlega opodatkowaniu w Umawiającym się Państwie z tytułu dochodu uzyskiwanego tylko w tym Państwie lub z tytułu majątku znajdującego się w danym Państwie.

  • Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Filipin w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzona w Manili dnia 9 września 1992 r. (Dz. U. z 1997 r., Nr 127, poz. 817).

W myśl art. 4 ust. 1 ww. Umowy, w rozumieniu niniejszej Umowy określenie ,,osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie” oznacza każdą osobę, która zgodnie z ustawodawstwem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu albo z uwagi na inne kryteria o podobnym charakterze.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle art. 13 pkt 8 powyższej ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

  1. osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
  2. właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora – jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,
  3. przedsiębiorstwa w spadku

–z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby, o których mowa w art. 3 ust. 2a, przychodów z działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 6-9 oraz z odsetek innych niż wymienione w art. 30a ust. 1, z praw autorskich lub z praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, handlowego lub naukowego, w tym także środka transportu, oraz za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how) – pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu.

Przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji (art. 29 ust. 2 ww. ustawy).

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-12, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21 (art. 41 ust. 4 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 42 ust. 1 cytowanej ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku, gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

W świetle przedstawionych regulacji należy zatem wskazać, że od wynagrodzeń wypłacanych zleceniobiorcom zatrudnionym na podstawie umowy zlecenia, którzy:

  • złożyli oświadczenia o posiadaniu ośrodka interesów życiowych w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1a pkt 1 ustawy (niezależnie od długości ich pobytu w Polsce) lub
  • przebywają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym,

Wnioskodawca (płatnik) obowiązany jest do poboru zaliczek na podatek dochodowy na zasadach ogólnych (art. 41 ust. 1 ww. ustawy).

Należy zaznaczyć, że rozliczanie cudzoziemców na zasadach ogólnych (art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) obowiązywać będzie od dnia spełnienia przesłanek wynikających z art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do dnia ich ustania. Zatem:

  • w stosunku do zleceniobiorców – obywateli Ukrainy i Filipin, którzy złożyli oświadczenie o posiadaniu centrum interesów osobistych i gospodarczych na terytorium Polski, zasada powyższa będzie obowiązywać od dnia złożenia takiego oświadczenia do dnia uzyskania informacji o zmianie posiadanych danych;
  • w stosunku do zleceniobiorców– obywateli Ukrainy i Filipin, którzy przebywają na terytorium Polski powyżej 183 dni – zasada powyższa obowiązywać będzie od dnia następującego po 183 dniu pobytu w danym roku podatkowym (kalendarzowym) do końca roku kalendarzowego, za który dokonywane jest rozliczenie podatkowe; od stycznia kolejnego roku podatkowego płatnik zatem ponownie obowiązany jest pobierać od wypłacanego wynagrodzenia 20% zryczałtowany podatek, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy, aż do upływu 183 dnia pobytu cudzoziemca w Polsce.

Tak więc, jeżeli zleceniobiorca nie ma w Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów życiowych i oświadczy, że już przebywa ponad 183 dni na terytorium Polski w danym roku podatkowym (co zasadniczo możliwe jest najwcześniej począwszy od 184 dnia w roku podatkowym ‒ przy założeniu pobytu od 1 stycznia danego roku) ‒ wówczas oświadczenie takie, w przypadku braku innych danych przeciwnych, może stanowić podstawę do uznania miejsca zamieszkania zleceniobiorcy w Polsce i przyjęcia nieograniczonego obowiązku podatkowego, a w konsekwencji do poboru zaliczek na podatek dochodowy na zasadach ogólnych (art. 41 ust. 1 ww. ustawy). Najdalej jednak do końca roku, bowiem w nowym roku podatkowym konieczne staje się ponowne odczekanie 183 dni w roku podatkowym i dopiero od 184 dnia możliwe jest złożenie analogicznego oświadczenia przez obywatela Ukrainy i Filipin.

W sytuacji wypłaty wynagrodzenia obywatelowi Ukrainy i Filipin, którzy złożą oświadczenie, w którym oświadczą, że w roku podatkowym, dopiero zamierzają przebywać na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni, a których pobyt na terenie Polski nie przekroczył na moment podpisania takiego oświadczenia 183 dni w roku podatkowym, Wnioskodawca obowiązany będzie pobierać od wypłacanego wynagrodzenia 20% zryczałtowany podatek, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy. Jeśli pobyt ten przekroczy 183 dni Wnioskodawca powinien od tego momentu stosować zasady jak dla osoby mającej miejsce zamieszkania w Polsce. Dodać należy, że od stycznia następnego roku pobiera się podatek zryczałtowany, a po przekroczeniu 183 dnia stosuje się zasady ogólne.

Wskazać również należy, że ze składanego oświadczenia przez obywateli Ukrainy i Filipin ujętego pod literą (d) nie wynika, że zleceniobiorcy posiadają centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) niezależnie od długości ich pobytu w Polsce.

W związku z tym, stanowisko Wnioskodawcy jest w tej części nieprawidłowe, ponieważ pobór zaliczek na podatek dochodowy na zasadach ogólnych (art. 41 ust. 1 ww. ustawy) będzie możliwy dopiero, jeśli pobyt ten przekroczy 183 dni w roku podatkowym, a do tego dnia Wnioskodawca będzie obowiązany pobierać od wypłacanego wynagrodzenia 20% zryczałtowany podatek, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ww. ustawy.

Podkreślenia wymaga, że w momencie wypłaty wynagrodzenia płatnik może posłużyć się jedynie faktycznymi informacjami, które są w jego posiadaniu (np. oświadczenie o posiadaniu ośrodka interesów życiowych przez zleceniobiorcę, czy potwierdzony fakt przebywania na terytorium Polski powyżej 183 dni w roku podatkowym) i na ich podstawie pobierać zaliczki na podatek dochodowy na zasadach ogólnych (art. 41 ust. 1 ustawy). Informacje takie płatnik ocenia w każdym przypadku indywidualnie, działając w dobrej wierze i wyłącznie na podstawie dostępnych mu danych. Odnosząc się do kwestii odpowiedzialności za treść składanego oświadczenia, należy zauważyć, że to zleceniobiorca składając podpisane oświadczenie, potwierdza zawarte w nich dane. Należy również zauważyć, że w przypadku złożenia przez podatnika oświadczenia o posiadaniu ośrodka interesów w Polsce, płatnik nie ma możliwości badania prawdziwości takiego oświadczenia, chyba, że z informacji i dokumentów znajdujących się w jego posiadaniu wynikają ustalenia przeciwne, jak również w takiej sytuacji brak jest podstaw prawnych do żądania od zleceniobiorcy dodatkowych dokumentów, w tym certyfikatów rezydencji wydawanych przez polskie organy podatkowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto, wskazać należy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. Pełna weryfikacja prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy może być dokonana jedynie w toku ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14hustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) ustawy Ordynacja podatkowa.

W odniesieniu natomiast do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawyz dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r.,poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowaw art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj