Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-726/11-3/LK
z 22 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-726/11-3/LK
Data
2011.08.22


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
dokumentowanie
faktura VAT
miejsce świadczenia usług
Numer Identyfikacji Podatkowej


Istota interpretacji
miejsca świadczenia usług oraz numeru NIP, jaki winien być uwzględniony na fakturze



Wniosek ORD-IN 371 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 18.05.2011 r. (data wpływu 23.05.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług oraz numeru NIP, jaki winien być uwzględniony na fakturze - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23.05.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług oraz numeru NIP, jaki winien być uwzględniony na fakturze.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące stany faktyczne:

Sp. z o.o. jest podmiotem specjalizującym się w usługach związanych z promocją i dystrybucją wyrobów medycznych.

Usługi świadczone są na rzecz innych podmiotów w tym krajowych oraz wewnątrzwspólnotowych.

Usługi te są usługami kompleksowymi obejmującymi między innymi:

  • usługi transportowe, kurierskie, doręczeniowe, logistyczne
  • dystrybucję, przechowywanie, pakowanie i wysyłanie towarów,
  • usługi promocyjne w tym udział w targach a także promocje działalności pracowników terenowych.

W celu zapewnienia prawidłowości realizacji zadań wynikających z zawartych umów Sp. z o.o. zobowiązany jest do posiadania odpowiednich zasobów, zarówno w parku maszynowo-sprzętowym, jak i dysponowania odpowiednio wyszkolonym personelem z zapleczem biurowo-magazynowym.

W celu zapewnienia prawidłowości realizacji umów spółka ponosi koszty które są bezpośrednio związane ze świadczonymi usługami a obejmujące:

  • wynagrodzenie, delegacje i inne świadczenie na rzecz zatrudnianych pracowników,
  • ubezpieczenia społeczne, majątkowe itp.
  • koszty związane z eksploatacją pojazdów samochodowych (np. paliwo, przeglądy itp.) oraz innych, składników majątku, amortyzacje środków trwałych,
  • wynajem biur oraz przestrzeni składowych,
  • zakupem usług telekomunikacyjnych,
  • kosztem zakupu artykułów biurowych dla środków trwałych, wyposażenie innych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania biura,
  • koszty zakupu usług transportowych, pocztowych, oraz związanych z przechowywaniem towarów,
  • koszty nabywanych usług księgowych, prawniczych i doradczych.

Zgodnie z zawartymi umowami sprzedaż na rzecz nabywców dokumentowana jest fakturą VAT w sposób kompleksowy bez wyszczególniania poszczególnych elementów składowych z opisem „świadczenie usług wg umowy - okres”. W obecnej chwili Sp. z o.o. świadczy usługi na rzecz podmiotów krajowych jak i wewnątrzwspólnotowych. W przypadku sprzedaży na rzecz podmiotów krajowych stosowana jest ogólna stawka podstawowa do sprzedaży. Problem występuje przy sprzedaży na rzecz podmiotów wewnątrzwspólnotowych.

Sp. z o.o. obsługuje dwa podmioty wewnątrzwspólnotowe:

  • G. , NIP
  • B. London. NIP

Oba te podmioty, są podatnikami podatku od towarów i usług na terenie Polski, oznacza to że posiadają ważny numer NIP i rozliczają w deklaracjach miesięcznych podatek od towarów i usług. Równocześnie oba podmioty nie posiadają siedziby ani miejsca prowadzenia działalności na terenie Polski.

Obydwa te podmioty zarówno, G. Ltd, jaki B.Ltd wystąpiły do Ministerstwa Finansów z wnioskiem o wydanie pisemnej indywidualnej interpretacji w zakresie opodatkowaniu nabywanych usług i sposobu rozliczania podatku na terenie Polski.

Interpretacje zostały przedłożone do naszej wiadomości jako usługodawcy i tym samym powstały pytania z naszej strony.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  1. Jaką stawką podatku od towarów i usług należy zastosować wobec nabywców usług od M., które są podmiotami wspólnotowymi, nie posiadającymi siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności na terenie Polski, ale są zarejestrowani dla potrzeb podatku od towaru i usług na terenie Polski,
  2. Jaki nr VAT- podstawowy brytyjski czy polski- powinien być uwidoczniony na fakturze dokumentującej sprzedaż usług przez M. na rzecz podmiotów wspólnotowych G. Ltd i B. Ltd.

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze fakt, że siedziba nabywców znajduje się w Wielkiej Brytanii, usługi, które są sprzedawane podlegają regule ogólnej i opodatkowanie występuje u nabywcy. Tym samym faktury dokumentujące sprzedaż usług kompleksowych - obejmujących działania marketingowe, promowania produktów, usług logistycznych itp. winny wykazywać stawkę NP (nie opodatkowane). Usługi te powinien opodatkować nabywca w Wielkiej Brytanii.

  1. Uwzględniając fakt, że nabywcy (podmioty dla których jedynym miejscem prowadzenia działalności jest Wielka Brytania) usług otrzymują faktury kompleksowe, dokumentujące nabycie usług promowania produktów, działań marketingowych, usług doradztwa prawnego i księgowego, usług logistycznych, faktury Wnioskodawca winien wystawiać na brytyjski numer VAT. Nasze stanowisko potwierdza interpretacje jaką uzyskała G. Ltd z dnia 10.08.2010 nr IPPP3/443-1081/10-4/LK. Równocześnie znajduje się w sprzeczności z interpretacją uzyskaną przez B. Ltd w dniu 10.02.2011 nr IPPP3/443-1080/10-4/MPe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi kompleksowe, w skład których wchodzą między innymi usługi transportowe, kurierskie, doręczeniowe, logistyczne, dystrybucje, przechowywanie, pakowanie i wysyłanie towarów, usługi promocyjne w tym udział w targach a także promocje działalności pracowników terenowych. Usługi te wykonywane są na rzecz pomiotów krajowych jak i dwóch podmiotów wewnątrzwspólnotowych. Podmioty zagraniczne, na rzecz których Wnioskodawca świadczy usługi są podatnikami podatku od towarów i usług na terenie Polski, oznacza to że posiadają ważny numer NIP i rozliczają w deklaracjach miesięcznych podatek od towarów i usług. Równocześnie oba podmioty nie posiadają siedziby ani miejsca prowadzenia działalności na terenie Polski. Siedziba tych podmiotów znajduje się na terenie Wielkiej Brytanii. Zgodnie z zawartymi umowami sprzedaż na rzecz nabywców dokumentowana jest fakturą VAT w sposób kompleksowy bez wyszczególniania poszczególnych elementów składowych. Wątpliwośc wnioskodawcy budzi miejsce opodatkowania przedmiotowych usług oraz numer NIP jaki należy uwzględnić wystawiając fakturę na rzecz nabywcy usług.

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce, czy też nie.

Ogólna zasada dotycząca określania miejsca świadczenia usług na rzecz podatników zawarta została w art. 28b ust. 1 ustawy. I tak w myśl tego przepisu w brzmieniu obowiązującym do dnia 30.06.2011 r., miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

Jednak zgodnie z art. 28b ust. 2 ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 30.06.2011 r., w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności.

Zatem w przypadku usług wymienionych w art. 28b ww. ustawy o podatku od towarów i usług, podmiotem zobowiązanym do ich rozliczenia jest usługobiorca.

Analizując powyższe należy stwierdzić, iż usługi kompleksowe w skład, których wchodzą między innymi usługi transportowe, kurierskie, doręczeniowe, logistyczne, dystrybucje, przechowywanie, pakowanie i wysyłanie towarów, usługi promocyjne w tym udział w targach a także promocje działalności pracowników terenowych świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz podatników, spełniających definicję z art. 28a, ustawy, mającego siedzibę w Wielkiej Brytanii będą opodatkowane zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy w miejscu siedziby usługobiorcy tj. w Wielkiej Brytanii.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Stosownie do ust. 1a art. 106 w przypadkach, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8 w fakturze nie wykazuje się danych dotyczących stawki i kwoty podatku.

Przepis ust. 1 powołanego wyżej artykułu stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze (art. 106 ust. 2 ustawy).

Ogólne regulacje dotyczące danych, jakie powinny zawierać faktury zostały określone, na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, treścią rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), zwanego dalej rozporządzeniem.

Na mocy § 5 ust. 1 rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. numer kolejny faktury oznaczonej jako „FAKTURA VAT”;
  4. dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
  5. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  6. miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
  7. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  8. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  9. stawki podatku;
  10. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
  11. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Z kolei § 26 ust. 1 rozporządzenia stanowi, iż przepisy § 5, 7-22 i 25 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub – w przypadku terytorium państwa trzeciego – podatku o podobnym charakterze.

W ust. 2 wskazano, iż faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 5, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

W ust. 3 wskazano, iż faktury, o których mowa w ust. 1, mogą nie zawierać danych określonych w § 5 ust. 1 pkt 2, dotyczących nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 4.

W ust. 4 wskazano, iż w przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy, faktura dokumentująca wykonanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, oraz:

  1. adnotację, że podatek rozlicza nabywca lub
  2. wskazanie właściwego przepisu ustawy lub dyrektywy, wskazującego, że podatek rozlicza nabywca, lub
  3. oznaczenie „odwrotne obciążenie”.

Stosownie do art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym zbiorcze informacje o dokonanych usługach, do których stosuje się art. 28b, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej, świadczonych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, innych niż zwolnionych od podatku od wartości dodanej lub opodatkowanych stawką 0 %, dla których zobowiązanym do zapłaty podatku od wartości dodanej jest usługobiorca.

Zatem wykonanie przedmiotowych usług powinno zostać udokumentowane fakturą VAT zgodnie z przepisem rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. (obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r.), bez wykazania stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem, wraz z adnotacją, iż podatek rozlicza nabywca lub wskazanie właściwego przepisu ustawy lub dyrektywy, wskazującego, że podatek rozlicza nabywca, lub oznaczenie „odwrotne obciążenie”.

Odnosząc się do numeru NIP nabywcy usług, jaki powinien być uwidoczniony na fakturze dokumentującej wykonanie usług będących przedmiotem wniosku należy zauważyć, iż jak wskazał Wnioskodawca, usługobiorca nie posiada na terytorium kraju siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności, a usługi te jak wyżej stwierdzono są opodatkowane poza terytorium kraju tj. w Wielkiej Brytanii tak, więc w takiej sytuacji na fakturze winien być uwidoczniony numer, pod którym nabywca usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju a zatem brytyjski numer nabywcy.

W odniesieniu do przywołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych Nr IPPP3/443-1080/10-4/MPe z dnia 10.02.2011 r. oraz Nr IPPP3/443-1081/10-4/LK z dnia 10.08.2010 r. należy zauważyć, iż zostały one wydane w oparciu o różne stany faktyczne. Każdy z podatników oczekiwał odpowiedzi na inne kwestie podatkowe w związku, z czym interpretacje zostały wydane w oparciu o inne przepisy prawa podatkowego.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj