Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-1.4012.126.2020.2.EB
z 23 czerwca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2020 r. (data wpływu 23 marca 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 czerwca 2020 r. (data wpływu 10 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie niepodlegania opodatkowaniu otrzymanej dotacji (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie niepodlegania opodatkowaniu otrzymanej dotacji (pytanie oznaczone we wniosku nr 1), ustalenia, czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT w trybie art. 86 ust. 1 ustawy poniesionego w związku z realizacją przedsięwzięcia polegającego na instalacji paneli fotowoltaicznych do obsługi budynku Urzędu Gminy (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) oraz wskazania, czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT w trybie art. 86 ust. 1 ustawy poniesionego w związku z realizacją przedsięwzięcia polegającego na instalacji paneli fotowoltaicznych na budynkach objętych inwestycją, tj. Stacji Wodociągów i Stacji Uzdatniania Wody prewspółczynnikiem Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej (pytanie oznaczone we wniosku nr 3). Wniosek został uzupełniony w dniu 10 czerwca 2020 r. o doprecyzowanie opisu sprawy, przeformułowanie pytań oznaczonych we wniosku nr 2 i nr 3, przedstawienie własnego stanowiska w odniesieniu do przeformułowanych pytań oznaczonych we wniosku nr 2 i nr 3 oraz dodatkową opłatę od wniosku.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (zwana dalej Gmina, Wnioskodawca), rozpoczęła realizacje projektu pn. „(…)” i jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminy (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 506 ze zm.), Gmina jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. Gmina wykonuje zadania własne (określone w art. 7 ww. ustawy) samodzielnie lub poprzez powołane samorządowe jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe.

Aktualnie w strukturze organizacyjnej Gminy występują m.in. następujące jednostki budżetowe:

  1. Urząd Gminy,
  2. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej,
  3. Szkoła Podstawowa,
  4. Samorządowy Zakład Budżetowy, tj. Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej.

W oparciu o art. 3 Specustawy Gmina dokonała centralizacji rozliczeń VAT Gminy i jej jednostek organizacyjnych i rozlicza się dla potrzeb VAT wspólnie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi.

Inwestycja jest realizowana w ramach projektu pn. „(…)” realizowanego przy dofinansowaniu ze środków Unii Europejskiej w ramach projektu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 Osi Priorytetowej V. Gospodarka niskoemisyjna Działania 5.1 Energetyka oparta na odnawialnych źródłach energii.

Dofinansowanie ze środków unijnych wynosi 85% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu, wkład własny beneficjenta to 15% kwoty całkowitych kosztów kwalifikowanych projektu. Gmina będzie zobowiązana do pokrycia ze środków własnych wszelkich wydatków niekwalifikowanych w ramach realizowanego projektu. Planowana całkowita wartość projektu wynosi (…) zł brutto, w tym VAT wynosi (…) zł. Faktury VAT dokumentujące wydatki związane z realizacją projektu wystawione będą na Gminę. Budynek Urzędu Gminy, jak i budynki Stacji Uzdatniania Wody (SUW) są własnością Gminy. Budynki SUW służą do zaspokajania potrzeb wspólnoty gminnej, co jest zadaniem własnym gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym.

Projekt dotyczy zakupu i montażu instalacji fotowoltaicznych na budynkach użyteczności publicznej, celem wytworzenia energii elektrycznej oraz pełnionego nad tymi zadaniami nadzoru inwestorskiego. Celem projektu jest zwiększenie ilości energii pochodzącej z odnawialnych źródeł energii (OZE) poprzez budowę instalacji fotowoltaicznych dla 3 obiektów użyteczności publicznej (Stacja Wodociągów – stacja uzdatniania wody, Stacja uzdatniania wody oraz budynek Urzędu Gminy).

W rezultacie realizacji przedsięwzięcia nastąpi produkcja energii elektrycznej, co wpłynie na zmniejszenie wydatków związanych z zakupem energii elektrycznej niezbędnej do funkcjonowania obiektów oraz zmniejszenie zużycia energii pozyskanej z paliwa kopalnego poprzez budowę instalacji fotowoltaicznej.

Realizacja projektu polegała będzie na budowie instalacji fotowoltaicznych, które pracować będą na potrzeby własne następujących obiektów:

  1. Stacja Wodociągów (użytkownik Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej). Instalacja fotowoltaiczna o mocy 39,9 kWp.
  2. Stacja Uzdatniania Wody – SUW (użytkownik Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej). Instalacja fotowoltaiczna o mocy 39,9 kWp.
    Budynki Stacji Uzdatniania Wody są obiektami wykorzystywanymi do czynności opodatkowanych przez użytkownika obiektów, tj. Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej. Inwestycja na stacjach uzdatniania wody będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
  3. Urząd Gminy. Instalacja fotowoltaiczna o mocy 10,26 kWp.
    W budynku Urzędu Gmina, jako organ realizuje działalność niepodlegającą opodatkowaniu (zgodnie z Ordynacją podatkową). Jednocześnie występuje typowa sprzedaż opodatkowana w zakresie prowadzonej przez Urząd Gminy działalności wynikającej z ustawy o samorządzie gminnym w zakresie działalności Urzędu Gminy. Nie ma w chwili obecnej możliwości przypisania wydatków do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowane/nieopodatkowane).

Efekty realizacji projektu (budynek Urzędu Gminy wraz z instalacjami fotowoltaicznymi) Wnioskodawca wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi nie będzie wykorzystywał do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Ponadto efekty realizowanego projektu (budynek Urzędu Gminy wraz z instalacjami fotowoltaicznymi) nie będą wykorzystywane przez Gminę wraz z jej jednostkami organizacyjnymi w działalności gospodarczej do czynności opodatkowanych i zwolnionych. Zatem nie ma możliwości przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności.

Efekty realizowanego projektu (budynki stacji uzdatniania wody wraz z instalacjami fotowoltaicznymi) będą wykorzystywane przez Gminę wraz z jej jednostkami organizacyjnymi w działalności gospodarczej do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Efekty realizacji projektu (budynki stacji uzdatniania wody z instalacjami fotowoltaicznymi) Wnioskodawca wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi będzie wykorzystywał do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto w piśmie z dnia 10 czerwca 2020 r., będącym uzupełnieniem opisu sprawy, Wnioskodawca udzielił następujących odpowiedzi na poniże pytania:

  1. Czy realizacja projektu pn. „(…)” była uzależniona od otrzymania dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach projektu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, tj. czy w sytuacji, gdyby Gmina nie otrzymała dofinansowania realizowałaby ww. zadanie?
    Realizacja projektu pn. „(…)” jest uzależniona od otrzymanego dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach projektu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.
    Gdyby Gmina nie otrzymała dofinansowania nie realizowałaby ww. zadania.
  2. Czy z tytułu realizacji przedmiotowego projektu Wnioskodawca zobowiązany był/będzie do rozliczenia się z otrzymanych środków finansowych? Jeśli tak, to z kim i w jaki sposób je rozliczył/rozliczy?
    Z tytułu realizacji przedmiotowego projektu Wnioskodawca zobowiązany będzie do rozliczenia się z otrzymanych środków finansowych. Rozliczenie środków będzie następowało z Zarządem Województwa, zwany dalej „(…)” poprzez złożenie wniosku rozliczeniowego z płatności.
  3. Czy w przypadku niezrealizowania przedmiotowego projektu, Gmina byłaby zobowiązana do zwrotu otrzymanych środków pieniężnych?
    W przypadku niezrealizowania przedmiotowego projektu, Gmina będzie zobowiązana do zwrotu otrzymanych środków pieniężnych.
  4. Czy otrzymane przez Gminę środki finansowe stanowiły dotację? Jeżeli tak, należy udzielić odpowiedzi, czy była to dotacja kosztowa?
    Otrzymane środki finansowe stanowią dotację i jest to dotacja kosztowa.
  5. Czy wysokość otrzymanego dofinansowania była uzależniona od ilości nieruchomości biorących udział w projekcie oraz liczby instalacji?
    Nie ma ścisłej zależności wysokości otrzymanego dofinansowania od ilości nieruchomości biorących udział w projekcie oraz liczby instalacji. Podejmując decyzję o złożeniu wniosku o dofinansowanie względy techniczne i ekonomiczne zadecydowały, że wybór padł na 3 nieruchomości publiczne, dla których zaprojektowano instalacje fotowoltaiczne.
    Dla potrzeb projektu o dofinasowanie opracowano dokumentację techniczną i kosztorys inwestorski, z którego wynikają koszty instalacji. Wysokość procentowa możliwego dofinansowania wynikała z wytycznych Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa.
  6. Czy towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. projektu, są wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), czy również do celów innych niż działalność gospodarcza? Informacji należy udzielić do każdego budynku użyteczności publicznej, wskazanego we wniosku, objętego inwestycją, tj. Stacji Wodociągów, Stacji Uzdatniana Wody oraz Urzędu Gminy.
    Towary i usługi nabyte w związku z realizacją ww. projektu są wykorzystywane do:
    1. Stacja Wodociągów jest wykorzystywana do działalności gospodarczej;
    2. Stacja Uzdatniana wody jest wykorzystywana do działalności gospodarczej;
    3. Urząd Gminy nie jest wykorzystywany do działalności gospodarczej.
  7. W przypadku, gdy towary i usługi nabywane w ramach realizacji przedmiotowego Przedsięwzięcia są wykorzystywane zarówno do celów prowadzonej przez Zainteresowanego działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, należy wskazać:
    1. do jakich czynności wykonywanych w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności wykorzystywane są efekty realizacji ww. inwestycji, tj. opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych od podatku czy niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem? Należy przy tym jednoznacznie wskazać, jakie konkretnie czynności są opodatkowane podatkiem od towarów i usług, jakie są zwolnione od podatku lub/oraz jakie są niepodlegające opodatkowaniu tym podatkiem? Informacji należy udzielić do każdego budynku użyteczności publicznej, wskazanego we wniosku, objętego inwestycją, tj. Stacji Wodociągów, Stacji Uzdatniana Wody oraz Urzędu Gminy.
    2. czy Wnioskodawca ma możliwość przyporządkowania poniesionych wydatków na zakup ww. towarów i usług do czynności dających prawo do odliczenia oraz do czynności niedających takiego prawa? Informacji należy udzielić do każdego budynku użyteczności publicznej, wskazanego we wniosku, objętego inwestycją, tj. Stacji Wodociągów, Stacji Uzdatniana Wody oraz Urzędu Gminy.
  • 7a)
    1. Stacja Wodociągów jest wykorzystywana do działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT i służy do zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty co jest zadaniem własnym gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym.
    2. Stacja Uzdatniania Wody jest wykorzystywana do działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT i służy do zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty co jest zadaniem własnym gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym.
    3. Urząd Gminy wykonuje czynności opodatkowane, zwolnione i niepodlegające opodatkowaniu, w tym: odpłatny wynajem pomieszczeń użytkowych (opodatkowany odpowiednią stawką podatku VAT), odpłatny wynajem mieszkań komunalnych (stawka zwolniona), zadania ze sfery publicznej np. edukacja publiczna i opieka społeczna (zadania niepodlegające ustawie o VAT).
  • 7b)
    Wnioskodawca ma możliwość przyporządkowania poniesionych wydatków na zakup ww. towarów i usług do czynności dających prawo do odliczenia oraz do czynności niedających takiego prawa:
    1. Stacja Wodociągów ma możliwość przyporządkowania poniesionych wydatków na zakup ww. towarów i usług do czynności dających prawo do odliczenia.
    2. Stacja Uzdatniania Wody ma możliwość przyporządkowania poniesionych wydatków na zakup ww. towarów i usług do czynności dających prawo do odliczenia.
    3. Urząd Gminy nie ma możliwości przyporządkowania poniesionych wydatków na zakup ww. towarów i usług do czynności opodatkowanych dających prawo do odliczenia.
  1. W przypadku, gdy towary i usługi nabywane w ramach realizacji wskazanej inwestycji są wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzonej przez Zainteresowanego działalności gospodarczej, należy wskazać:
    1. do jakich czynności wykonywanych w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności wykorzystywane są efekty realizacji ww. inwestycji, tj. opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych od podatku czy niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem? Należy przy tym jednoznacznie wskazać, jakie konkretnie czynności są opodatkowane podatkiem od towarów i usług, jakie są zwolnione od podatku lub/oraz jakie są niepodlegające opodatkowaniu tym podatkiem? Informacji należy udzielić do każdego budynku użyteczności publicznej, wskazanego we wniosku, objętego inwestycją, tj. Stacji Wodociągów, Stacji Uzdatniana Wody oraz Urzędu Gminy.
    2. czy Wnioskodawca ma możliwość przyporządkowania poniesionych wydatków na zakup ww. towarów i usług do czynności dających prawo do odliczenia oraz do czynności niedających takiego prawa? Informacji należy udzielić do każdego budynku użyteczności publicznej, wskazanego we wniosku, objętego inwestycją, tj. Stacji Wodociągów, Stacji Uzdatniana Wody oraz Urzędu Gminy.
      W ramach realizacji wskazanej inwestycji są wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej.
      Lit. a)
      1. Stacja Wodociągów jest wykorzystywana do działalności gospodarczej – opodatkowanej podatkiem VAT i służy do zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty co jest zadaniem własnym gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym;
      2. Stacja Uzdatniania Wody jest wykorzystywana do działalności gospodarczej – opodatkowanej podatkiem VAT i służy do zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty co jest zadaniem własnym gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie;
      3. Urząd Gminy wykonuje czynności opodatkowane, zwolnione i niepodlegające opodatkowaniu, w tym: odpłatny wynajem pomieszczeń użytkowych (opodatkowany odpowiednią stawką podatku VAT), odpłatny wynajem mieszkań komunalnych (stawka zwolniona), zadania ze sfery publicznej np. edukacja publiczna i opieka społeczna (zadania niepodlegające ustawie o VAT).
      Lit. b)
      Wnioskodawca ma możliwość przyporządkowania poniesionych wydatków na zakup ww. towarów i usług do czynności dających prawo do odliczenia oraz do czynności niedających takiego prawa:
      1. Stacja Wodociągów ma możliwość przyporządkowania poniesionych wydatków na zakup ww. towarów i usług do czynności dających prawo do odliczenia.
      2. Stacja Uzdatniania Wody ma możliwość przyporządkowania poniesionych wydatków na zakup ww. towarów i usług do czynności dających prawo do odliczenia.
      3. Urząd Gminy nie ma możliwości przyporządkowania poniesionych wydatków na zakup ww. towarów i usług do czynności opodatkowanych dających prawo do odliczenia.
  2. Czy Gmina realizuje w budynkach użyteczności publicznej, objętych ww. projektem, działania w stosunku do których występuje jako podatnik prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług? Informacji należy udzielić do każdego budynku użyteczności publicznej, wskazanego we wniosku, objętego inwestycją, tj. Stacji Wodociągów, Stacji Uzdatniana Wody oraz Urzędu Gminy.
    Gmina realizuje w budynkach użyteczności publicznej, objętych ww. projektem, działania w stosunku do których występuje jako podatnik prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług.
    1. Stacja Wodociągów prowadzi działania, w stosunku do których występuje jako podatnik prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług,
    2. Stacja Uzdatniania Wody prowadzi działania, w stosunku do których występuje jako podatnik prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług,
    3. Urząd Gminy nie prowadzi działań, w stosunku do których występuje jako podatnik prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług.
  3. Czy otrzymane dofinansowanie zostało przeznaczone na ogólną działalność Gminy, tj. czy wykonanie instalacji fotowoltaicznych w budynkach użyteczności publicznej objętych projektem (Stacja Wodociągów, Stacja Uzdatniana Wody, Urząd Gminy) ma/będzie miała na celu poprawę ich funkcjonowania i jest/będzie związane z działalnością Gminy jako jednostki samorządu terytorialnego?
    Wykonanie instalacji fotowoltaicznych na budynkach użyteczności publicznej objętych projektem, tj. Stacji Wodociągów, Stacji Uzdatniania Wody i na Urzędzie Gminy będzie miało na celu poprawę ich funkcjonowania i będzie związane z działalnością Gminy jako jednostki samorządu terytorialnego. Dzięki montażowi instalacji fotowoltaicznych i produkcji prądu elektrycznego ze źródeł odnawialnych będą niższe rachunki za prąd. Zaoszczędzone środki finansowe będzie można przeznaczyć na inne statutowe cele samorządu gminnego.
  4. Czy dofinansowanie otrzymane ze środków Unii Europejskiej w ramach projektu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 jest przeznaczone na pokrycie ogólnych kosztów inwestycji czy też stanowi dofinansowanie na określone działanie, tj. na budowę instalacji fotowoltaicznych w Stacji Wodociągów, Stacji Uzdatniana Wody oraz w Urzędzie Gminy i może zostać wykorzystane wyłącznie na ten cel?
    Otrzymane dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach projektu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 jest przeznaczone na pokrycie ogólnych kosztów inwestycji i stanowi dofinansowanie na określone działanie, tj. na budowę instalacji na Stacji Wodociągów, Stacji Uzdatniania Wody i na Urzędzie Gminy oraz na nadzór inwestorski nad prowadzonymi pracami. Dofinansowanie może zostać wykorzystane tylko i wyłącznie na ww. cel.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku nr 1).

Czy otrzymana dotacja w wysokości 85% w ramach projektu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 osi Priorytetowej V Gospodarka niskoemisyjna Działania 5.1 Energetyka oparta na odnawialnych źródłach energii będzie opodatkowana podatkiem VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymana dotacja nie stanowi podstawy do opodatkowania podatkiem VAT. Dotacja jest na finansowanie całego zadania inwestycyjnego, a nie tylko skonkretyzowanego świadczenia w zamian za określone wynagrodzenie, gdyż przedmiotem projektu w zakresie realizowanym przez Gminę jest instalacja OZE na budynkach komunalnych. Otrzymana dotacja jest więc kosztowa do kosztu budowy instalacji, której Gmina jest i będzie cały czas właścicielem. Otrzymane przez Gminę dofinansowanie zostanie przekazane na pokrycie wydatków kwalifikowanych Projektu i nie będzie stanowiło dla Gminy wynagrodzenia. Otrzymana dotacja z UE nie ma wpływu na cenę świadczonych usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się – w świetle art. 7 ust. 1 ustawy – przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do art. 8 ust. 2a ww. ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

Zatem czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością, a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Za odpłatne świadczenie usług, stosownie do treści art. 8 ust. 2 ustawy, uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych,
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Jak wynika z treści art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Z przepisu tego wynika, że podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług stanowi wynagrodzenie, które dostawca lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów albo świadczenia usług. Wynagrodzenie to oznacza wartość rzeczywiście otrzymaną (lub która ma być otrzymana) w konkretnym przypadku.

W myśl art. 29a ust. 6 ustawy, podstawa opodatkowania obejmuje:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
  2. koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru, czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc podstawą opodatkowania ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Przepis art. 29a ust. 1 ustawy jest odpowiednikiem art. 73 ww. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Należy uznać, że opodatkowanie subwencji (dotacji) stanowi wyjątek od zasad ogólnych wspólnego systemu VAT. Nie wszystkie subwencje (dotacje) stanowią element podstawy opodatkowania VAT. Jedynie takie, które są subwencjami (dotacjami) związanymi bezpośrednio z ceną dostawy towarów, czy ceną świadczenia usług. Wyjątek ten należy interpretować w sposób ścisły. Wykładnia ścisła prowadzi do wniosku, że tylko subwencje bezpośrednio wpływające na cenę transakcji podlegają opodatkowaniu. Natomiast inne subwencje (dotacje) nie wchodzą tym samym do podstawy opodatkowania, a w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu VAT.

Istotnym zatem dla wykładni art. 29a ust. 1 ustawy jest wyjaśnienie pojęcia „subwencja bezpośrednio związana z ceną”.

W tym celu istotne znaczenie ma orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W szczególności wyroki w sprawach C-184/00 (Office des produits wallons ASBL v. Belgian State) oraz C-353/00 (Keeping Newcastle Warm Ltd. v. Commissioners of Customs and Excise, w skrócie KNW).

W wyroku C-184/00 Trybunał stwierdził, że pojęcie subwencji (dotacji) bezpośrednio związanych z ceną należy interpretować jako obejmujące wyłącznie subwencję, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, a które są wypłacane przez podmiot trzeci w stosunku do sprzedawcy lub świadczącego. Trybunał argumentował, że w celu ustalenia, czy dotacja stanowi wynagrodzenie, cena towarów i usług musi, co do zasady, być ustalana nie później, niż w momencie zdarzenia podlegającego opodatkowaniu. Zobowiązanie do zapłaty dotacji dokonane przez osobę, która jej udziela, rodzi korelat, jakim jest prawo beneficjenta do jej otrzymania, ponieważ dokonał on dostawy podlegającej opodatkowaniu. Ten związek pomiędzy dotacją a ceną musi być jednoznacznie widoczny na podstawie indywidualnej analizy okoliczności stanowiących podstawę wypłaty tego wynagrodzenia. Z drugiej strony nie jest konieczne, aby cena towarów lub usług bądź część tej ceny została ustalona. Wystarczy by możliwe było jej ustalenie. Cena jaką płaci nabywca musi być ustalana w taki sposób, że zmniejsza się ona w proporcji do dotacji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, co zatem stanowi element ustalenia ceny, jakiej żąda ten ostatni. Trybunał w sprawie będącej przedmiotem rozpoznania wskazał sądowi odsyłającemu szereg wskazówek, stwierdzając, że sąd krajowy musi zbadać obiektywnie, czy fakt, iż dotacja jest wypłacana sprzedawcy lub świadczącemu pozwala mu sprzedawać towary lub świadczyć usługi po cenie niższej, niż musiałby on żądać w braku takiej dotacji. Nie jest konieczne, by dotacja odpowiadała bezpośrednio zmniejszeniu ceny dostarczanych towarów, wystarczy by relacja pomiędzy zmniejszeniem ceny a dotacją, która może być wyrażona ryczałtowo, była istotna.

W wyroku C-353/00 Trybunał wyraził pogląd, że niezależnie od tego, czy dofinansowanie spełnia warunek bezpośredniego związku z ceną, czy też nie spełnia takiego warunku, zwiększać będzie podstawę opodatkowania, jeśli osoba trzecia (także organ władzy publicznej) wpłaca pewną kwotę pieniędzy na poczet usług świadczonych na rzecz osoby fizycznej. Orzeczenie to dotyczyło dopłat wypłacanych firmie zajmującej się usługami związanymi z doradztwem w dziedzinie energetyki.

Związek dotacji z ceną nie został szczegółowo przeanalizowany w tym wyroku. Szersze uwagi na ten temat znalazły się natomiast w opinii rzecznika generalnego oraz pisemnym stanowisku rządu Wielkiej Brytanii, które zaaprobował Trybunał. Jak wskazuje rzecznik, dotacje mogą mieć różną formę i charakter. Zwykle przez dotacje (subwencje) rozumie się sumy wypłacane danemu podmiotowi z funduszy publicznych w interesie ogólnym. W praktyce dotacje mogą mieć postać dopłat ogólnych do działalności przedsiębiorstwa (i wówczas nie podlegają opodatkowaniu) albo też stanowić subsydia do konkretnych dostaw lub usług, umożliwiając nabycie ich ostatecznemu odbiorcy po niższej cenie (lub w ogóle bez odpłatności z jego strony). W tym ostatnim przypadku podlegają VAT.

Tego rodzaju dotacje występowały w przypadku C-353/00 (Keeping Newcastle Warm Ltd. v. Commissioners of Customs and Excise, w skrócie KNW). Istniał bezpośredni związek pomiędzy usługami podatnika a otrzymywanymi dotacjami (dotacje były korelatem usług i wypłacano je tylko w razie ich świadczenia; również kwotowo zależały od liczby usług). Wpływ na cenę również był oczywisty: ostateczny odbiorca nie musiał płacić za usługę właśnie z powodu pokrycia jej dotacją. Mimo, że dotacje oczywiście wpływały na działalność przedsiębiorstwa i w sensie ekonomicznym pokrywały część kosztów jego funkcjonowania, przede wszystkim były one związane z ceną. Dlatego też nie można było ich traktować jako pozostających poza podatkiem VAT.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina, rozpoczęła realizacje projektu pn. „(…)” i jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminy, Gmina jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. Gmina wykonuje zadania własne (określone w art. 7 ww. ustawy) samodzielnie lub poprzez powołane samorządowe jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe.

Aktualnie w strukturze organizacyjnej Gminy występują m.in. następujące jednostki budżetowe:

  1. Urząd Gminy,
  2. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej,
  3. Szkoła Podstawowa,
  4. Samorządowy Zakład Budżetowy, tj. Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej.

W oparciu o art. 3 Specustawy Gmina dokonała centralizacji rozliczeń VAT Gminy i jej jednostek organizacyjnych i rozlicza się dla potrzeb VAT wspólnie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi.

Inwestycja jest realizowana w ramach projektu pn. „(…)” realizowanego przy dofinansowaniu ze środków Unii Europejskiej w ramach projektu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 Osi Priorytetowej V. Gospodarka niskoemisyjna Działania 5.1 Energetyka oparta na odnawialnych źródłach energii.

Dofinansowanie ze środków unijnych wynosi 85% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu, wkład własny beneficjenta to 15% kwoty całkowitych kosztów kwalifikowanych projektu. Gmina będzie zobowiązana do pokrycia ze środków własnych wszelkich wydatków niekwalifikowanych w ramach realizowanego projektu.

Faktury VAT dokumentujące wydatki związane z realizacją projektu wystawione będą na Gminę. Budynek Urzędu Gminy, jak i budynki Stacji Uzdatniania Wody (SUW) są własnością Gminy. Budynki SUW służą do zaspokajania potrzeb wspólnoty gminnej, co jest zadaniem własnym gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym.

Projekt dotyczy zakupu i montażu instalacji fotowoltaicznych na budynkach użyteczności publicznej, celem wytworzenia energii elektrycznej oraz pełnionego nad tymi zadaniami nadzoru inwestorskiego. Celem projektu jest zwiększenie ilości energii pochodzącej z odnawialnych źródeł energii (OZE) poprzez budowę instalacji fotowoltaicznych dla 3 obiektów użyteczności publicznej (Stacja Wodociągów – stacja uzdatniania wody, Stacja uzdatniania wody oraz budynek Urzędu Gminy).

W rezultacie realizacji przedsięwzięcia nastąpi produkcja energii elektrycznej, co wpłynie na zmniejszenie wydatków związanych z zakupem energii elektrycznej niezbędnej do funkcjonowania obiektów oraz zmniejszenie zużycia energii pozyskanej z paliwa kopalnego poprzez budowę instalacji fotowoltaicznej.

Realizacja projektu polegała będzie na budowie instalacji fotowoltaicznych, które pracować będą na potrzeby własne następujących obiektów:

  1. Stacja Wodociągów (użytkownik Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej) – instalacja fotowoltaiczna o mocy 39,9 kWp.
  2. Stacja Uzdatniania Wody – SUW (użytkownik Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej) – instalacja fotowoltaiczna o mocy 39,9 kWp.
    Budynki Stacji Uzdatniania Wody są obiektami wykorzystywanymi do czynności opodatkowanych przez użytkownika obiektów, tj. Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej. Inwestycja na stacjach uzdatniania wody będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
  3. Urząd Gminy – instalacja fotowoltaiczna o mocy 10,26 kWp.
    W budynku Urzędu Gmina, jako organ realizuje działalność niepodlegającą opodatkowaniu (zgodnie z Ordynacją podatkową). Jednocześnie występuje typowa sprzedaż opodatkowana w zakresie prowadzonej przez Urząd Gminy działalności wynikającej z ustawy o samorządzie gminnym w zakresie działalności Urzędu Gminy. Nie ma w chwili obecnej możliwości przypisania wydatków do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowane/nieopodatkowane).
    Efekty realizacji projektu (budynek Urzędu Gminy wraz z instalacjami fotowoltaicznymi) Wnioskodawca wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi nie będzie wykorzystywał do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
    Ponadto efekty realizowanego projektu (budynek Urzędu Gminy wraz z instalacjami fotowoltaicznymi) nie będą wykorzystywane przez Gminę wraz z jej jednostkami organizacyjnymi w działalności gospodarczej do czynności opodatkowanych i zwolnionych. Zatem nie ma możliwości przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności.
    Efekty realizowanego projektu (budynki stacji uzdatniania wody wraz z instalacjami fotowoltaicznymi) będą wykorzystywane przez Gminę wraz z jej jednostkami organizacyjnymi w działalności gospodarczej do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
    Efekty realizacji projektu (budynki stacji uzdatniania wody z instalacjami fotowoltaicznymi) Wnioskodawca wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi będzie wykorzystywał do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Realizacja projektu jest uzależniona od otrzymanego dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach projektu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.

Gdyby Gmina nie otrzymała dofinansowania nie realizowałaby ww. zadania.

Z tyłu realizacji przedmiotowego projektu Wnioskodawca zobowiązany będzie do rozliczenia się z otrzymanych środków finansowych. Rozliczenie środków będzie następowało z Zarządem Województwa, poprzez złożenie wniosku rozliczeniowego z płatności.

W przypadku niezrealizowania przedmiotowego projektu, Gmina będzie zobowiązana do zwrotu otrzymanych środków pieniężnych.

Otrzymane środki finansowe stanowią dotację i jest to dotacja kosztowa.

Nie ma ścisłej zależności wysokości otrzymanego dofinansowania od ilości nieruchomości biorących udział w projekcie oraz liczby instalacji. Podejmując decyzję o złożeniu wniosku o dofinansowanie względy techniczne i ekonomiczne zadecydowały, że wybór padł na 3 nieruchomości publiczne, dla których zaprojektowano instalacje fotowoltaiczne.

Dla potrzeb projektu o dofinasowanie opracowano dokumentację techniczną i kosztorys inwestorski, z którego wynikają koszty instalacji. Wysokość procentowa możliwego dofinansowania wynikała z wytycznych Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa.

Wykonanie instalacji fotowoltaicznych na budynkach użyteczności publicznej objętych projektem, tj. Stacji Wodociągów, Stacji Uzdatniania Wody i na Urzędzie Gminy będzie miała na celu poprawę ich funkcjonowania i będzie związana z działalnością Gminy jako jednostki samorządu terytorialnego. Dzięki montażowi instalacji fotowoltaicznych i produkcji prądu elektrycznego ze źródeł odnawialnych będą niższe rachunki za prąd. Zaoszczędzone środki finansowe będzie można przeznaczyć na inne statutowe cele samorządu gminnego.

Otrzymane dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach projektu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 jest przeznaczone na pokrycie ogólnych kosztów inwestycji i stanowi dofinansowanie na określone działanie, tj. na budowę instalacji na Stacji Wodociągów, Stacji Uzdatniania Wody i na Urzędzie Gminy oraz na nadzór inwestorski nad prowadzonymi pracami. Dofinansowanie może zostać wykorzystane tylko i wyłącznie na ww. cel.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą wskazania, czy otrzymana dotacja na realizację projektu, o którym mowa w opisie sprawy będzie opodatkowana podatkiem VAT.

W tym miejscu należy podkreślić, że jeżeli otrzymana dotacja jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia (tj. świadczenie dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę lub świadczeniobiorca otrzymuje je za darmo), taka dotacja podlega VAT. Jeżeli natomiast związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dotacja nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas można – i należy – potraktować ją jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT.

Analiza przedstawionego opisu sprawy oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że w przedmiotowej sprawie w odniesieniu do otrzymanej dotacji nie zachodzi sytuacja, w której wystąpią skonkretyzowane świadczenia w zamian za określone wynagrodzenie, bowiem przedmiotem realizowanego przez Gminę projektu będzie budowa instalacji fotowoltaicznych na budynkach będących własnością Gminy. Ponadto jak wynika z opisu sprawy – otrzymane środki finansowe stanowią dotację i jest to dotacja kosztowa. Ponadto wykonanie instalacji fotowoltaicznych na budynkach użyteczności publicznej objętych projektem, tj. Stacji Wodociągów, Stacji Uzdatniania Wody i na Urzędzie Gminy, które są własnością Gminy, będzie miała na celu poprawę ich funkcjonowania i będzie związana z działalnością Gminy jako jednostki samorządu terytorialnego. Dzięki montażowi instalacji fotowoltaicznych i produkcji prądu elektrycznego ze źródeł odnawialnych będą niższe rachunki za prąd. Zaoszczędzone środki finansowe będzie można przeznaczyć na inne statutowe cele samorządu gminnego.

Zatem w odniesieniu do dofinansowania otrzymanego na realizację powyższego projektu należy wskazać, że analiza przedstawionych okoliczności sprawy na tle przywołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że otrzymane dofinansowanie nie spełnia przesłanki dotacji w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy, a tym samym nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Zatem otrzymane przez Gminę dofinansowanie zostanie przekazane na pokrycie wydatków projektu i nie będzie stanowiło dla Gminy wynagrodzenia, podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, otrzymana dotacja w wysokości 85% w ramach projektu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 osi Priorytetowej V Gospodarka niskoemisyjna Działania 5.1 Energetyka oparta na odnawialnych źródłach energii nie będzie opodatkowana podatkiem VAT.

Tym samym oceniając stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należało uznać je za prawidłowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Tut. Organ informuje, że niniejszą interpretacją rozpatrzono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie niepodlegania opodatkowaniu otrzymanej dotacji (pytanie oznaczone we wniosku nr 1). Natomiast wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT w trybie art. 86 ust. 1 ustawy poniesionego w związku z realizacją przedsięwzięcia polegającego na instalacji paneli fotowoltaicznych do obsługi budynku Urzędu Gminy (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) oraz wskazania, czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT w trybie art. 86 ust. 1 ustawy poniesionego w związku z realizacją przedsięwzięcia polegającego na instalacji paneli fotowoltaicznych na budynkach objętych inwestycją, tj. Stacji Wodociągów i Stacji Uzdatniania Wody prewspółczynnikiem Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej (pytanie oznaczone we wniosku nr 3) został załatwiony postanowieniem z dnia 23 czerwca 2020 r., nr 0112.KDIL1-1.4012.241.2020.1.EB.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj