Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-1.4011.515.2020.1
z 3 lipca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2020 r. (data wpływu 16 czerwca 2020 r.) wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości rozliczenia jako osoba samotnie wychowująca dziecko – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 czerwca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości rozliczenia jako osoba samotnie wychowująca dziecko.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni od lat rozlicza się wspólnie z córką, jako matka samotnie wychowująca dziecko (jest osobą rozwiedzioną).

Aktualnie córka ma 19 lat, jest studentką jednolitych, 5-letnich stacjonarnych studiów dziennych i w związku z tym nie pracuje i nie prowadzi działalności gospodarczej.

W dniu 31 grudnia 2019 r. były mąż Wnioskodawczyni i ojciec jej córki zmarł. Od dnia 1 stycznia 2020 r. córka otrzymuje z (...) rentę rodzinną.

Ponadto otrzymuje (…) (jako córka zmarłego lekarza) zapomogę w formie dofinansowania do studiów stacjonarnych w wysokości po 700 zł przez okres 9 miesięcy (od stycznia do czerwca 2020 r. i od października do grudnia 2020 r.), czyli za rok 2020 córka otrzyma łącznie kwotę 6300 zł ( 700 zł razy 9 miesięcy).

Z (…) Zainteresowana uzyskała informację, że jest to zapomoga, która do kwoty 6000 zł zwolniona jest z podatku dochodowego. W związku z tym opodatkowaniu podlegać będzie nadwyżka, czyli kwota 300 zł i na taką kwotę córka Wnioskodawczyni w roku 2021 otrzyma z (…) pit.

Dodatkowo, córka odziedziczyła po ojcu mieszkanie, które obciążone jest wysokim kredytem, w związku z tym je wynajmuje i z tego tytułu otrzymuje czynsz od Wynajmującego.

Od umowy najmu córka odprowadza do urzędu skarbowego zryczałtowany podatek dochodowy. Najem nie jest prowadzony w ramach działalności gospodarczej córki.

Sprawa dotyczy rozliczenia podatkowego za 2020 r., które nastąpi w 2021 r. niemniej jednak Wnioskodawczyni chce złożyć pracodawcy deklarację czy będzie rozliczać się wspólnie, czy też nie i w związku z tym po wejściu w wyższy próg podatkowy pracodawca będzie pobierał wyższe zaliczki.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawczyni może nadal rozliczać się wspólnie z córką - jako matka samotnie wychowująca dziecko, biorąc pod uwagę wymienione powyżej przychody jakie uzyskuje córka - renta rodzinna, zapomoga, wynajem mieszkania?

Zdaniem Wnioskodawczyni, w przedstawionym stanie faktycznym, nadal może rozliczać się wspólnie z córką, która spełnia kryterium osoby uczącej się oraz nie ukończyła 25 roku życia.

Renta rodzinna nie budzi wątpliwości, gdyż jest wprost wymieniona w art. 6 ust. 4 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych jako nie wpływająca na możliwość wspólnego rozliczania się z dzieckiem.

Zapomoga (opisana w stanie faktycznym) do kwoty 6000 zł jest zwolniona z podatku (zgodnie z art. 21 ust. 26 ww. Ustawy), tak więc opodatkowaniu będzie podlegała nadwyżka, czyli kwota 300 zł, a zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r., aby Wnioskodawczyni mogła rozliczać się wspólnie z córką, nie może ona uzyskać w roku podatkowym dochodów podlegających opodatkowaniu w wysokości przekraczającej 3.089 zł,

Przychody z najmu mieszkania jakie uzyskuje córka, zdaniem Zainteresowanej również nie wykluczają możliwości wspólnego rozliczenia z córką (bez względu na ich wysokość), ponieważ opodatkowane są zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, tak więc nie są to dochody podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub 30b w związku z art. 6 ust. 4 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przychody z najmu mieszkania podlegają ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym i rozliczane są pit-em 28.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), od dochodów rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem albo osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą pozostającą w związku małżeńskim, jeżeli jej małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:

  1. małoletnie,
  2. bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
  3. do ukończenia 25 roku życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym i nauce lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub uzyskały przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148, w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek określonej w art. 27 ust. 1b pkt 1 oraz stawki podatku, określonej w pierwszym przedziale skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej

‒ podatek może być określony, z zastrzeżeniem ust. 8, na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym, w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7, z tym że do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w tej ustawie.

Stosownie do treści art. 6 ust. 8 powołanej ustawy, sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4, nie ma zastosowania w sytuacji, gdy chociażby do jednego z małżonków, osoby samotnie wychowującej dzieci lub do jej dziecka mają zastosowanie przepisy art. 30c, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Powyższa zasada nie dotyczy osób, o których mowa w art. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, niekorzystających jednocześnie z opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub z działów specjalnych produkcji rolnej na zasadach określonych w art. 30c, w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym, w ustawie z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym albo w ustawie z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych (art. 6 ust. 9 ww. ustawy).

Wynika z tego, że ustawodawca uzależnił prawo do skorzystania z preferencyjnych zasad obliczania podatku dochodowego dla osób samotnie wychowujących dzieci od spełnienia łącznie następujących warunków:

  • posiadania statusu osoby samotnie wychowującej dziecko,
  • wychowywania samotnie w roku podatkowym dzieci (dziecka),
  • nie uzyskiwania przez rodzica i dziecko (dzieci) przychodów/dochodów, do których zastosowanie mają przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych,
  • nie uzyskiwania przez pełnoletnie dzieci (dziecko) dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub uzyskania przychodów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148, w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek określonej w art. 27 ust. 1b pkt 1 oraz stawki podatku, określonej w pierwszym przedziale skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej.


Zatem, z preferencyjnego sposobu opodatkowania dochodów osób samotnie wychowujących dzieci, przewidzianego w art. 6 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, może skorzystać każdy, kto wypełni wszystkie warunki ustanowione przez ustawodawcę.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni jest osobą samotnie wychowującą pełnoletnią córkę, która uczęszcza na studia dzienne, nie pracuje ona oraz nie prowadzi działalności gospodarczej. W związku ze śmiercią ojca, a zarazem byłego męża, córka otrzymuje rentę rodzinną, uzyskuje dochody z najmu mieszkania opodatkowanego na podstawie art. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym oraz zapomogę w formie dofinansowania do studiów z (…) ze względu na fakt, iż ojciec był lekarzem w wysokości 6300 zł rocznie. Wątpliwość Wnioskodawczyni budzi fakt, czy będzie mogła za 2020 r. rozliczyć się jako osoba samotnie wychowująca dziecko biorąc pod uwagę dochody, które uzyskuje córka.

Rozpatrując wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe należy jednoznacznie podkreślić, że nie stanowią one standardu prawnego, lecz są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, wynikającej z art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z 1997 r., Nr 78, poz. 483 z późn. zm.), stanowiącego, że każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie. Oznacza to, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą. Co więcej, zgodnie z konstrukcją i systematyką ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe stanowią wyjątek od generalnej zasady powszechności opodatkowania wyrażonej w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Stąd też, korzystanie z każdej preferencji podatkowej, wymaga spełnienia warunków określonych w przepisach je konstytuujących. Tak więc, przepisy regulujące prawo do ulgi winny być interpretowane ściśle, niedopuszczalna jest ich interpretacja rozszerzająca.

Z powołanych wyżej przepisów jednoznacznie wynika, że przepis art. 6 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi odstępstwo od generalnej zasady indywidualnego opodatkowania. Możliwość jego zastosowania obwarowana jest szeregiem warunków wyraźnie wskazanych w tej ustawie, które należy interpretować ściśle, co oznacza, że nie można dokonywać wykładni rozszerzającej ani też zawężającej.

Ustawa o podatku dochodowym nie definiuje pojęcia „osoby samotnie wychowującej dziecko”, ani nie odsyła w tym zakresie do odrębnych regulacji, przy czym, dokonując wykładni przedmiotowego pojęcia, nie można pominąć żadnego z jego elementów. Zgodnie z literalną wykładnią, podatnik, aby mógł opodatkować swoje dochody w sposób, o którym mowa w art. 6 ust. 4 ustawy, powinien nie tylko mieć określony stan cywilny, ale też wychowywać samotnie dziecko.

Zatem można zauważyć, że Wnioskodawczyni spełnia przesłanki osoby samotnie wychowującej dziecko.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy należy zauważyć, iż renta rodzinna uzyskiwana przez córkę nie wlicza się do limitu przychodu jaki w roku podatkowym może osiągnąć pełnoletnie uczące się dziecko, aby rodzic mógł skorzystać z preferencyjnej formy rozliczania się.

Tak więc, uzyskiwana przez córkę Wnioskodawczyni renta rodzinna pozwala jej na skorzystanie z preferencyjnej formy rozliczania się jako osoba samotnie wychowująca dziecko.

Ponadto mimo, że art. 6 ust. 8 wyklucza z możliwości skorzystania z rozliczania się jako osoba samotnie wychowująca rodzic w przypadku, gdy do niego lub dziecka mają zastosowanie przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, to zgodnie z przywołanym art. 6 ust. 9 ustawodawca przewidział wyjątek dla przychodów uzyskiwanych m.in. z najmu rozliczanego na zasadach określonych ww. ustawie.

Zatem, uzyskiwane przez córkę Zainteresowanej przychody z najmu na zasadach ryczałtu również pozwalają Wnioskodawczyni na skorzystanie z preferencyjnego sposobu rozliczania się.

Odwołując się natomiast do wskazanej przez Zainteresowaną zapomogi, jaką córka uzyskuje (…) w wysokości 6300 zł rocznie należy wyjaśnić, iż zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 26 zwolnione od podatku są zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci:

  1. z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, z funduszy związków zawodowych lub zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra - niezależnie od ich wysokości,
  2. z innych źródeł - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 6000 zł;

A zatem zapomoga do wysokości 6000 zł rocznie podlega zwolnieniu z opodatkowania, więc opodatkowane będą dochody uzyskane z tego źródła powyżej wskazanej kwoty. Mając na uwadze ograniczenie wynikające z art. 6 ust.4 kwota ta nie może przekroczyć w łącznej wysokości kwoty stanowiącej iloraz kwoty zmniejszającej podatek określonej w art. 27 ust. 1b pkt 1 oraz stawki podatku, określonej w pierwszym przedziale skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, tj. 3089 zł.

Zatem, zapomoga uzyskiwana przez córkę Wnioskodawczyni także pozwala jej na skorzystanie z rozliczania się na zasadach przewidzianych dla osoby samotnie wychowującej dziecko.

Mając zatem powyższe na względzie należy uznać stanowisko Wnioskodawczyni za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14 na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, stosownie do art. 15zzs ust. 7 ww. ustawy z dnia 2 marca 2020 r., czynności dokonane w postępowaniach, o których mowa w ust. 1, w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID są skuteczne. Tym samym, Strona może skutecznie wnieść skargę pomimo wstrzymania biegu powyższego terminu.

Skargę wnosi się na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj