Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1.4011.396.2020.1.MR
z 15 lipca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA



Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2020 r. (data wpływu 16 kwietnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 kwietnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym prowadzącym samodzielnie jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą od … roku oraz posiada status czynnego podatnika VAT. Podatnik jest wpisany do CEiDG. W poprzednim roku podatkowym (to jest 2019) dochody podatnika były opodatkowane na podstawie art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stawką liniową podatku dochodowego w wysokości 19%.


Obecnie przedmiot działalności gospodarczej wykonywanej faktycznie przez podatnika obejmuje:


  1. 62.02.Z „działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki”,
  2. 62.01.Z „działalność związana z oprogramowaniem”,
  3. 62.03.Z „działalność związana z zarządzaniem urządzeniami informatycznymi”,
  4. 62.09.Z „pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych”,
  5. 63.11.Z „przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność”.


Podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy między innymi następujące usługi dla klientów:


  1. projektowanie systemów informatycznych,
  2. projektowanie architektury aplikacji oraz serwisów internetowych,
  3. research,
  4. analiza funkcjonalności systemów informatycznych,
  5. analiza dostępnych rozwiązań na rynku,
  6. przygotowywanie propozycji projektów dla systemów komputerowych,
  7. przygotowywanie specyfikacji technicznej do projektowanych systemów i testowanie zaprojektowanych rozwiązań.


Wskazane powyżej usługi mieszczą się w zakresie usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych (PKWIU 62.01.12.0) oraz usług związanych z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania (PKWIU 62.01.11.0).

Efektem pracy podatnika w zakresie powyższych usług będą różnego rodzaju dokumentacja, która może przybrać różną formę, w szczególności: teksty, wykresy i wizualizacje.


Podatnik będzie świadczył dla klientów jednocześnie dodatkowo usługi programowania oraz projektowania rozwiązań:


  • związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0),
  • związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1),
  • objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2),
  • związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02),
  • w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0),
  • związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1),
  • przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1).


Podatnik zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2019 r., poz. 43, z późn. zm.) (dalej: „Ustawa o ryczałcie”) złożył w terminie do 20 lutego 2020 roku naczelnikowi właściwego urzędu skarbowego pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy.

W roku podatkowym 2020 ani w roku podatkowym 2019 Podatnik nie pozostawał w stosunku pracy ani spółdzielczym stosunku pracy.

Dochody podatnika w roku podatkowym 2019 nie przekroczyły kwoty 250 000 euro. Podatnik przewiduje, że uzyskane przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej w ciągu roku podatkowego 2020 nie przekroczą kwoty 250 000 euro.

Podatnik będzie prowadził ewidencję przychodów w sposób umożliwiający wyodrębnienie i określenie przychodów z działalności związanej z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych (PKWIU 62.01.12.0) oraz z działalności związanej z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania (PKWIU 62.01.11.0) od przychodów z pozostałych rodzajów działalności.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w zaistniałym stanie faktycznym podatnik będzie uprawniony do opodatkowania części dochodów z usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 oraz z usług związanych z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.11.0 zryczałtowanym podatkiem dochodowym w stawce 8,5%?


Zdaniem Wnioskodawcy, będzie on uprawniony do opodatkowania części dochodów z usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 oraz z usług związanych z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.11.0 zryczałtowanym podatkiem dochodowym w stawce 8,5%. Pozostałe dochody pochodzące z usług w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1) podatnik będzie uprawniony opodatkować zryczałtowanym podatkiem dochodowym w stawce 17%.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie, ustawa ma zastosowanie do niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Wskazane osoby mogą, zgodnie z art. 2 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, m.in. opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie natomiast z art. 6 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym.

Uprawnienie do korzystania z tej formy opodatkowania przysługuje podatnikom, o ile zgodnie z art. 6 ust. 4 Ustawy o ryczałcie, w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielne, w wysokości nieprzekraczającej 250 000 euro lub uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 250 000 euro.


Ponadto zgodnie z art. 8 ust. 2 Ustawy o ryczałcie, jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formę spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:


  1. Wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
  2. Wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym


  • w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.


W myśl art. 9 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 12 ust. 3 Ustawy o ryczałcie, jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2) g) Ustawy o ryczałcie ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 17% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3) b) Ustawy o ryczałcie ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej.

Stawka podatku jest zatem uzależniona od przedmiotu działalności prowadzonej przez podatnika.

Należy podkreślić, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Jak przedstawiono w opisie zdarzenia, podatnik uzyskał w roku podatkowym 2019 przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej nieprzekraczające kwoty 250 000 euro. Podatnik przewiduje, że w 2020 roku uzyska przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej nieprzekraczające kwoty 250 000 euro w ciągu roku podatkowego. Podatnik nie pozostawał również w roku poprzedzającym skorzystanie ze zryczałtowanej formy opodatkowania w żadnym stosunku pracy i prowadził działalność gospodarczą samodzielnie.

Należy podkreślić, że żadne z usług świadczonych przez podatnika PKWiU: 62.02.Z, 62.01.Z, 62.03.Z, 62.09.Z, 63.11.Z, 63.12.Z, 64.19.Z, 74.10.Z, 74.90.Z nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do Ustawy o ryczałcie, który wymienia usługi, z których przychody nie podlegają opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i wyłączają stosowanie takiej metody opodatkowania. Pozostałe przepisy Ustawy o ryczałcie również nie wymieniają przychodów osiąganych ze świadczenia tych usług jako wyłączonych z opodatkowania w formie ryczałtu.

Artykuł 12 ust. 1 pkt 2 lit. g) Ustawy o ryczałcie wskazuje, że stawką ryczałtu 17% objęte jest wyłącznie świadczenie usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Wskazany przepis nie wymienia usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych (PKWiU 62.01.12.0) oraz usług związanych z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania (PKWiU 62.01.11.0) jako objętych stawką ryczałtu 17%.

Należy zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 4 ust. 4 Ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Dlatego działalność, która mieści się w klasyfikacji PKWiU 62.01.12.0 oraz 62.01.11.0, nie może być rozumiana jako zawierająca się w grupowaniu 62.01 objętym stawką 17%.

Stawką 8,5% mogą zaś być opodatkowane te usługi, które nie mieszczą się w definicji usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), które to są objęte stawką 17%.

Ponadto usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 oraz usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.01.11.0 nie są objęte wprost żadną inną stawką zgodnie z art. 12 Ustawy o ryczałcie.

Działalność faktycznie prowadzona przez podatnika w części obejmuje programowanie, a w części dotyczy projektowania systemów informatycznych, projektowania architektury aplikacji oraz serwisów internetowych i innych. Zatem tylko część działalności podatnika obejmuje działalność opisaną w PKWiU 62.01.1.

Dlatego też do wyliczania kwoty należnego podatku dochodowego z tytułu przychodu z usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych (PKWIU 62.01.12.0) oraz z działalności związanej z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania (PKWIU 62.01.11.0) prawidłowe jest zastosowanie stawki 8,5%, pomimo, że podatnik będzie świadczył również usługi, które podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w stawce 17%.

Powyższe zostało również potwierdzone w wielu indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego, przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 29 listopada 2019 r., 0113-KDIPT2-1.4011.461.2019.2.KS, w interpretacji indywidualnej z dnia 18 grudnia 2019 r., 0113-KDIPT2-1.4011.518.2019.1.KO.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2019 r., poz. 43, z późn. zm.) ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387 ze zm.) za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

W świetle art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ww. ustawy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub części przychody ze świadczenia usług wymienionych w załączniku Nr 2 do ustawy, tj. „Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług”.

W załączniku tym wymieniono usługi, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, podano jednocześnie oznaczenie tych usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

W punkcie 35 ww. załącznika Nr 2, stanowiącego wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wymienione zostały usługi w zakresie specjalistycznego projektowania (nazwa grupowania wg PKWiU - 74.1).


Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:


  • 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy (art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b);
  • 17% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1) (art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. g i h ustawy).


W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1293 i 1435 oraz z 2009 r. poz. 256 i 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1068 oraz z 2017 r. poz. 60), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego wskazano, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych (sklasyfikowane wg PKWiU 62.01.12.0) oraz usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania (PKWIU 62.01.11.0).

Ponadto będzie świadczył usługi programowania oraz projektowania rozwiązań: związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1).

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia w ramach kontraktu usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.12.0 oraz usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania (PKWIU 62.01.11.0) będą mogły być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. l pkt 3 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.

Natomiast przychody uzyskiwane ze świadczenia usług programowania oraz projektowania rozwiązań: związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1) podlegają opodatkowaniu 17% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. g) i h) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Jednocześnie, jeżeli w zakres świadczonych przez Wnioskodawcę w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług – co nie wynika z opisu stanu faktycznego – wchodziłyby usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.10, które zostały wyłączone przez ustawodawcę z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (pozycja 35 Załącznika nr 2), to Wnioskodawca nie może opodatkować przychodów uzyskiwanych z tytułu wszystkich świadczonych przez niego usług w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Za nieprawidłowe uznaje się zatem stanowisko Wnioskodawcy, z uwagi na stwierdzenie przez niego, że usługi zakwalifikowane wg PKWiU do grupowania 74.10 nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj