Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.532.2020.2
z 16 lipca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 7 lipca 2020 r. (data wpływu 8 lipca 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją inwestycji pn.: „…”.– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lipca 2020 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn.: „..”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Klasztor … otrzymał dofinansowanie w ramach … w ramach naboru …, w ramach priorytetu inwestycyjnego: wspieranie, wytwarzanie i dystrybucja energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych (działanie 4.1). Niniejszy projekt funkcjonuje pod nazwą: „…”. Celem głównym projektu jest zwiększenie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych, w tym energii aerotermalnej i biomasy do produkcji energii cieplnej oraz energii słonecznej do produkcji energii elektrycznej w Klasztorze …. W ramach dotacji przełożona sióstr … sfinansowała zakup i montaż gruntowej elektrowni fotowoltaicznej o mocy 0,03933 MW oraz kaskady pomp ciepła powietrze-woda o łącznej mocy 0,136 MW oraz piec na pellet o mocy 0,15 MW w miejscowości ….

Okres realizacji projektu:

Data rozpoczęcia projektu: 2018-10-12

Data rozpoczęcia rzeczowej realizacji projektu: 2018-10-12

Data finansowego zakończenia realizacji projektu: 2020-06-04

Wykaz kosztów jakie zostały poniesione w ramach projektu;

Wartości ogółem 841.440 zł

Wydatki kwalifikowane: 840.940 zł

Wnioskowanie dofinansowane: 714.799 zł (85% wyd. kwalifikowanych)

Wydatki kwalifikowane:

- roboty budowlane: 840.940 zł

Wydatki niekwalifikowane:

- promocja projektu: 500 zł netto; 615 zł brutto

Podczas realizacji projektu biuro płatności zwróciło się z prośbą o przedłożenie interpretacji indywidualnej w celu potwierdzenia faktu, że klasztor nie ma możliwości odzyskania podatku VAT. Zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Wnioskodawca nie posiada statusu czynnego podatnika VAT, więc w związku z realizacją projektu nie ma prawa do odzyskania VAT.

Uzasadnienie:

Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług art. 43 ust. 1 pkt 31A

- zwalnia się od podatku kościoły i związki wyznaniowe, o których mowa w przepisach o stosunku Państwa do kościoła katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej oraz przepisach o stosunku Państw do kościoła i innych związków Wyznaniowych.

Wnioskodawca zwraca się zatem z prośbą o wysłanie interpretacji indywidualnej, z której wynikać będzie potwierdzenie faktu o niemożliwości odzyskania podatku VAT w ramach realizacji niniejszego projektu oraz poniesionych kosztów związanych z inwestycją.

Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT. Nie jest również zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Klasztor … wskazany jest jako nabywca na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji polegającej na zakupie i montażu gruntowej elektrowni fotowoltaicznej o mocy 0,03933 MW oraz kaskady pomp ciepła powietrze-woda o łącznej mocy 0,136 MW oraz piec na pellet o mocy 0,15 MW w miejscowości ... . Nabywane towary i usługi w ramach realizacji ww. inwestycji nie będą związane z żadnymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, ponieważ Wnioskodawca nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Efekty wskazanej we wniosku inwestycji nie będą wykorzystywane do żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

W trakcie rozliczenia opisywanego przedsięwzięcia, biuro płatności Departamentu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wezwało Klasztor do przedłożenia interpretacji indywidualnej w celu potwierdzenia, że Klasztor nie ma możliwości odzyskania zwrotu podatku od towaru i usług w ramach realizacji projektu oraz poniesionych w związku z nim wydatków.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Klasztor … nie ma możliwości odzyskania wydatków poniesionych na podatek od towarów i usług.

Nie ma możliwości odliczenia wydatków poniesionych na podatek od towarów i usług od podatku należnego i nie ma możliwości zwrotu z urzędu skarbowego wydatków poniesionych na podatek od towarów i usług od podatku należnego i nie ma możliwości zwrotu z urzędu skarbowego wydatków poniesionych na podatek od towarów i usług. Wynika z tego, że nie jest czynnym podatnikiem podatku od towaru i usług, nie prowadzi działalności gospodarczej, a na mocy art. 43 ust. 1 pkt 31A ustawy z dnia 11 marca 2004 r. od podatku od towarów i usług Klasztor jest zwolniony od podatku VAT.

Klasztor jest jednostką organizacyjną kościoła, posiada osobowość prawną, co wynika z art. 517 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku państwa do kościoła katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1989 r. nr 29, poz. 154 ze zm.).

Nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest czynnym podatnikiem VAT, ani nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT. Nie ma możliwości odliczenia podatku VAT (art. 43 ust.1 pkt 31A ustawy o podatku od towarów i usług).

Uwzględniając art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Klasztor nie jest zrejestrowany jako podatnik VAT czynny, a zatem dokonane zakupy nie będą wykorzystywane przez Klasztor do wykonywania czynności generujących podatek należny. Klasztor pokrył wszystkie koszty (łącznie z naliczonym podatkiem VAT) związane z realizacją ww. projektu. W sytuacji finansowego rozliczenia projektu, Klasztor nie ma możliwości odzyskania zapłaconego podatku VAT, jak tylko zwrot poniesionych kosztów.

W związku z powyższym, Klasztor … uprzejmie prosi o pozytywne rozpatrzenie sprawy i wydanie stosownej interpretacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenie kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Klasztor rozlicza operacje pn. „…”. Inwestycja obejmowała budowę gruntowej elektrowni fotowoltaicznej o mocy 0,03933 MW oraz kaskady pomp ciepła powietrze-woda o łącznej mocy 0,136 MW oraz piec na pellet o mocy 0,15 MW w miejscowości … . Nabywane towary i usługi w ramach realizowanego projektu nie są związane z żadnymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Efekty ww. inwestycji nie będą wykorzystywane do żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca ma wątpliwości czy będzie miał możliwość odzyskania podatku VAT naliczonego na fakturach dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją ww. projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do odzyskania podatku naliczonego nie został spełniony. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. inwestycji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych Wnioskodawcy gdyż, Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane do żadnych czynności opodatkowanych VAT.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji przedmiotowej inwestycji. Tym samym, Wnioskodawcy nie przysługuje również z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy. Wnioskodawca nie ma zatem prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu.

W zakresie przedmiotowej inwestycji Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 714). Zaznaczyć należy, że ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia warunków wymienionych w ww. rozporządzeniu, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów rozdziału 4 ww. rozporządzenia.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przypisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z poźń. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzki Sąd Administracyjny …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postepowaniu przed sądami administracyjnymi – (Dz. U. z 2019 r., poz. 2325).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinie zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się do błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawą.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj