Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-2.4011.342.2020.1.MJ
z 24 lipca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 kwietnia 2020 r. (data wpływu 27 kwietnia 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz podatku dochodowego od osób fizycznych jest:

  • nieprawidłowe – w zakresie skutków podatkowych najmu lokali mieszkalnych oraz budynków biurowo-socjalno-produkcyjno-magazynowych,
  • nieprawidłowe – w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z tytułu świadczenia usług konserwacji oraz usług magazynowych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.


UZASADNIENIE


W dniu 27 kwietnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych najmu lokali mieszkalnych i budynków biurowo-socjalno-produkcyjno-magazynowych oraz możliwości opodatkowania przychodów z tytułu świadczenia usług konserwacji oraz usług magazynowych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.


  1. Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą na terytorium Polski wpisaną do Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą („Wnioskodawca”). Wnioskodawca podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku PIT w Polsce oraz jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym.
    1. [Działalność gospodarcza] Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od 2001 r. pod firmą …. Przeważająca działalność gospodarcza (kod PKD) Wnioskodawcy to ‘Naprawa i konserwacja maszyn’ (PKD 33.11.Z). W zakresie prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca świadczy (i) usługi konserwacji maszyn („Usługi Konserwacji”) oraz (ii) usługi magazynowe („Usługi Magazynowe”).
    2. [Opinia statystyczna] Wnioskiem z dnia 10 stycznia 2020 r. Wnioskodawca wystąpił z wnioskiem do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi opisując świadczone przez siebie usługi. Pismem z dnia 23 marca 2020 r. Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi poinformował, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.) wymienione usługi wykonywane na zlecenie mieszczą się w grupowaniach:
      • Usługi Magazynowe: PKWiU 52.10.1 „Magazynowanie i przechowywanie towarów”;
      • Usługi Konserwacji:
      - specjalistyczne naprawy maszyn i urządzeń wykorzystywanych przez zleceniodawcę do produkcji wyrobów kosmetycznych, mające na celu przywrócenie ich sprawności;
      - konserwacja maszyn i urządzeń wykorzystywanych przez zleceniodawcę do produkcji wyrobów kosmetycznych, łącznie z ich czyszczeniem:
      PKWiU 33.12.29.0 „Usługi naprawy i konserwacji pozostałych maszyn specjalnego przeznaczenia”.
    3. [Zleceniodawca] Wnioskodawca świadczy Usługi Konserwacji i Usługi Magazynowe na rzecz spółki z o.o., w której jest udziałowcem oraz pełni funkcję członka zarządu (wiceprezesa) - („Spółka”). Usługi Konserwacji i Usługi Magazynowe Wnioskodawca opodatkowuje 23% podatkiem VAT. W podatku PIT, Wnioskodawca wybrał, stosuje obecnie i zamierza stosować w przyszłości formę opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym oraz obecnie stosuje stawkę 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy z o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
      Wnioskodawca złożył Naczelnikowi Urzędu Skarbowego w … (urzędowi właściwemu dla miejsca zamieszkania Wnioskodawcy) o wyborze formy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w dniu 1 stycznia 2011 roku.
    1. [Wynajem lokali mieszkalnych] Wnioskodawca jest właścicielem pięciu lokali mieszkalnych:
      • lokal mieszkalny w … przy ulicy … o powierzchni 68,4 m2 nabyty przez Wnioskodawcę w 2005 r. (nabycie sfinansowane kredytem hipotecznym - obecnie spłaconym);
      • lokal mieszkalny w … przy ulicy … o powierzchni 53,7 m2, nabyty przez Wnioskodawcę w 2008 r. (nabycie sfinansowane kredytem hipotecznym - obecnie nadal spłacanym);
      • lokal mieszkalny w … przy ulicy … o powierzchni 48,02 m2 nabyty przez Wnioskodawcę w 2014 r. (nabycie sfinansowane gotówką);
      • lokal mieszkalny w … przy ulicy … o powierzchni 52,65 m2 nabyty przez Wnioskodawcę w 2017 r. (nabycie sfinansowane gotówką);
      • lokal mieszkalny w … przy ulicy … o powierzchni 68 m2 nabyty przez Wnioskodawcę w 2017 r. (nabycie sfinansowane gotówką)
        (łącznie „Lokale Mieszkalne”).

      Wnioskodawca nabył Lokale Mieszkalne w celu zabezpieczenia ewentualnych przyszłych potrzeb mieszkaniowych własnych oraz rodziny oraz w celu zabezpieczenia przyszłych kosztów utrzymania siebie i swojej rodziny.
      Wnioskodawca, w razie wystąpienia ewentualnych problemów z płynnością finansową w przyszłości, zamierza zbywać posiadane Lokale Mieszkalne, a uzyskane środki pieniężne przeznaczać na sfinansowanie podstawowych potrzeb swoich i swojej przyszłej rodziny.
      W przyszłości Wnioskodawca być może zakupi kolejne lokale mieszkalne, których zakup też będzie finansowany z nadwyżek finansowych z majątku prywatnego lub kredytu i również, które będą należały do przyszłego majątku osobistego Wnioskodawcy. Docelowa ilość lokali mieszkalnych pod wynajem na chwilę obecną nie jest znana i będzie uzależniona od wolnych środków finansowych w majątku prywatnym oraz ewentualnych przyszłych potrzeb mieszkaniowych własnych oraz rodziny.
      Przychód, który Wnioskodawca uzyskuje i będzie uzyskiwał z tytułu najmu, ma oraz będzie miał charakter uzupełniający w odniesieniu do dochodu uzyskiwanego z tytułu zaangażowania w działalność gospodarczą prowadzoną poprzez Spółkę i jednoosobową działalność gospodarczą prowadzoną przez Wnioskodawcę.
      Ponadto, Wnioskodawca wskazuje, iż najem Lokali Mieszkalnych ma oraz będzie miał charakter, tzw. najmu prywatnego i nie jest oraz nie będzie związany ani z działalnością gospodarczą Spółki, ani z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą przez Wnioskodawcę.
      Nabyte Lokale Mieszkalne nie stanowią oraz nie będą też stanowiły składników majątku rzeczowego żadnej z prowadzonych przez Wnioskodawcę aktywności gospodarczej (nabyte Lokale Mieszkalne nie są oraz nie zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych). Nabyte Lokale Mieszkalne są w chwili obecnej wynajmowane na rzecz osób fizycznych w celach zaspokojenia ich celów mieszkaniowych (najem długoterminowy). Wnioskodawca nie wyklucza w przyszłości wynajmowania Lokali Mieszkalnych podmiotom gospodarczym.
      Umowy najmu nie są zawierane w warunkach prowadzenia działalności gospodarczej; Wnioskodawca nie zajmuje się zawodowo wyszukiwaniem i dostosowywaniem lokali na potrzeby najmu.
      Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż w celu wynajęcia Lokali Mieszkalnych nie jest oraz nie będzie prowadzona jakakolwiek profesjonalna działalność marketingowa. Pozyskiwanie potencjalnych najemców odbywa się i będzie się odbywać wyłącznie za pośrednictwem prywatnego polecenia zadowolonych najemców (tzw. sposobem "pantoflowym") oraz/lub poprzez ogłoszenia w Internecie. Wnioskodawca nie świadczy i nie będzie świadczył żadnych usług powiązanych z wynajmem takich jak: catering czy dostęp do restauracji, usługi sprzątania w trakcie pobytu najemcy, itp.
      W ramach najmu Wnioskodawca nie zatrudnia innych osób ani nie korzysta z usług zarządczych.
      Wnioskodawca złożył Naczelnikowi Urzędu Skarbowego w … (urzędowi właściwemu dla miejsca zamieszkania Wnioskodawcy) o wyborze formy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z tytułu wynajmu Lokali Mieszkalnych w dniu 10 stycznia 2018 r.
    2. [Wynajem budynków biurowo-socjalno-produkcyjno-magazynowych] Wnioskodawca jest również właścicielem dwóch budynków biurowo-socjalno-produkcyjno-magazynowych w … przy ulicy … oraz … („Budynki Biurowo-Socjalno-Produkcyjno-Magazynowych”). W skład Budynków Biurowo-Socjalno-Produkcyjno-Magazynowych wchodzą:
      • Budynek przy …:
        (i) powierzchnia magazynowa 893,4 m2, (ii) powierzchnia produkcyjno-magazynowa 863,2 m2, (iii) powierzchnia biurowo-socjalna 582,9 m2. Wnioskodawca nabył część gruntów znajdujących się przy ulicy … z nadwyżek finansowych z majątku prywatnego, część gruntów została przekazana umową darowizny.
      • Budynek przy …:
      (i) powierzchnia produkcyjno-magazynowa o powierzchni 1677,85 m2.

Wnioskodawca zakupił grunt przy ulicy … z własnych środków.


Obydwa Budynki Biurowo-Socjalno-Produkcyjno-Magazynowych zostały wybudowane przez Spółkę jako inwestycja na cudzym gruncie (Spółka też dokonuje odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej Budynków Biurowo-Socjalno-Produkcyjno-Magazynowych).


Wnioskodawca wynajmuje Budynki Biurowo-Socjalno-Produkcyjno-Magazynowych na rzecz Spółki i wystawia z tego tytułu faktury VAT. Wynajem Budynków Biurowo-Socjalno-Produkcyjno- Magazynowych jest opodatkowany 23% podatkiem VAT.


Wnioskodawca wskazuje, że Budynki Biurowo-Socjalno-Produkcyjno-Magazynowych są własnością Wnioskodawcy i należą do jego majątku prywatnego również ze względów bezpieczeństwa finansowego (oddzielenie Budynków od majątku Spółki).


Przychód, który Wnioskodawca uzyskuje i będzie uzyskiwał z tytułu wynajmu Budynków Biurowo- Socjalno-Produkcyjno-Magazynowych, ma charakter uzupełniający w odniesieniu do dochodu uzyskiwanego z tytułu zaangażowania w działalność gospodarczą prowadzoną poprzez Spółkę i jednoosobową działalność gospodarczą prowadzoną przez Wnioskodawcę.

Ponadto, Wnioskodawca wskazuje, iż najem Budynków Biurowo-Socjalno-Produkcyjno- Magazynowych ma oraz będzie miał charakter tzw. najmu prywatnego i nie jest związany ani z działalnością gospodarczą Spółki, ani z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą przez Wnioskodawcę.

Budynki Biurowo-Socjalno-Produkcyjno-Magazynowych nie stanowią i nie będą stanowić składników majątku rzeczowego żadnej z prowadzonych przez Wnioskodawcę aktywności gospodarczej (Budynki Biurowo-Socjalno-Produkcyjno-Magazynowych nie są oraz nie zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych).


Umowy najmu nie są zawierane w warunkach prowadzenia działalności gospodarczej.


Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż w celu wynajęcia Budynków Biurowo-Socjalno-Produkcyjno- Magazynowych nie była prowadzona jakakolwiek profesjonalna działalność marketingowa. Budynki Biurowo-Socjalno-Produkcyjno-Magazynowych są wynajmowane długoterminowo Spółce.


W ramach najmu Wnioskodawca nie zatrudnia innych osób ani nie korzysta z usług zarządczych.


Wnioskodawca złożył Naczelnikowi Urzędu Skarbowego w … (urzędowi właściwemu dla miejsca zamieszkania Wnioskodawcy) o wyborze formy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z tytułu wynajmu Budynków Biurowo-Socjalno-Produkcyjno- Magazynowych w dniu 16 marca 2013 r.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku przychód uzyskany z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej w zakresie Usług Konserwacji i Usług Magazynowych może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
  2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku przychód uzyskany z tytułu wynajmu Lokali Mieszkalnych: (i) nie stanowi przychodu ze źródła „pozarolnicza działalność gospodarcza” oraz (ii) może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
  3. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku przychód uzyskany z tytułu wynajmu Budynków Biurowo- Socjalno-Produkcyjno-Magazynowych: (i) nie stanowi przychodu ze źródła „pozarolnicza działalność gospodarcza” oraz (ii) może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Zdaniem Wnioskodawcy,


Ad. 1


Prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku przychód uzyskany z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej w zakresie Usług Konserwacji i Usług Magazynowych może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o PIT, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne określenie „pozarolnicza działalność gospodarcza” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o PIT.


Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy o PIT, ilekroć w ustawie jest mowa o „działalności gospodarczej” albo „pozarolniczej działalności gospodarczej”, oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy o PIT.


Z kolei, zgodnie z brzmieniem art. 5b ust. 1 ustawy o PIT, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z opodatkowania, w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie stosuje się do podatników:

  1. opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
  2. korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
  3. osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
    1. prowadzenia aptek,
    2. działalności w zakresie udzielania pożyczek pod zastaw (prowadzenie lombardów),
    3. działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
    4. prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie wolnych zawodów innych niż określone w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
    5. świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
    6. działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
  4. wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
  5. podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
    1. samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
    2. w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
    3. samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W załączniku nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne („Załącznik nr 2”) wymieniono usługi, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, podano jednocześnie oznaczenie tych usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

W Załączniku nr 2 nie zostały wymienione usługi oznaczone: (i) PKWiU 52.10.1 „Magazynowanie i przechowywanie towarów” ani (ii) PKWiU 33.12.29.0 „Usługi naprawy i konserwacji pozostałych maszyn specjalnego przeznaczenia”


Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi obecnie:

  • 8,5% przychód z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1,2, 4 i 5 oraz Załącznika nr 2.


W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.


Oznaczenie "ex" dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.


Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.


Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenie "działalność usługowa" - oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1293 i 1435 oraz z 2009 r., poz. 256 i 1753), wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 997, 1000, 1629 i 1669), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od 2001 r. pod firmą …. Przeważająca działalność gospodarcza (kod PKD) Wnioskodawcy to Naprawa i konserwacja maszyn’ (PKD 33.11.Z), w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca świadczy (i) Usługi Konserwacji oraz (ii) Usługi Magazynowe.


Wnioskiem z dnia 10 stycznia 2020 r. Wnioskodawca wystąpił z wnioskiem do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi opisując świadczone przez siebie usługi. Pismem z dnia 23 marca 2020 r. Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi poinformował, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U Nr 207, poz. 1293 ze zm.) wymienione usługi wykonywane na zlecenie mieszczą się w grupowaniach:

  • Usługi Magazynowe: PKWiU 52.10.1 „Magazynowanie i przechowywanie towarów”;
  • Usługi Konserwacji:
    • Specjalistyczne naprawy maszyn i urządzeń wykorzystywanych przez zleceniodawcę do produkcji wyrobów kosmetycznych, mające na celu przywrócenie ich sprawności;
    • Konserwacja maszyn i urządzeń wykorzystywanych przez zleceniodawcę do produkcji wyrobów kosmetycznych, łącznie z ich czyszczeniem:

PKWiU 33.12.29.0 „Usługi naprawy i konserwacji pozostałych maszyn specjalnego przeznaczenia”


Wnioskodawca świadczy Usługi Konserwacji i Usługi Magazynowe na rzecz Spółki, w której jest udziałowcem oraz pełni funkcję członka zarządu (wiceprezesa). Usługi Konserwacji i Usługi Magazynowe Wnioskodawca opodatkowuje 23% podatkiem VAT. W zakresie podatku PIT, Wnioskodawca wybrał, stosuje i zamierza stosować w przyszłości formę opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym oraz obecnie stosuje stawkę 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wnioskodawca złożył Naczelnikowi Urzędu Skarbowego w … (urzędowi właściwemu dla miejsca zamieszkania Wnioskodawcy) o wyborze formy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w dniu 1 stycznia 2011 r.

W związku z faktem, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie zostały wskazane w Załączniku nr 2 (z grupowania PKWIU 33.12. żadne usługi nie zostały wymienione w Załączniku nr 2; z grupowania PKWIU 52.10 w Załączniku nr 2 zostały wymienione w poz. 13 PKWIU 52.10.12. ‘Magazynowanie i przechowywanie cieczy i gazów’, w poz. 14 PKWIU ex 52.10.19.0 ‘Magazynowanie i przechowywanie pozostałych towarów dotyczy wyłącznie: - usług magazynowania i przechowywania towarów w strefach wolnocłowych’), prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku przychód uzyskany z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej w zakresie Usług Konserwacji i Usług Magazynowych może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według obecnie stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.


Ad. 2


Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku przychód uzyskany z tytułu wynajmu Lokali Mieszkalnych: (i) nie stanowi przychodu ze źródła ‘pozarolnicza działalność gospodarcza’ oraz (ii) może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy o PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz do-chodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Ustawa o PIT wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.


Stosownie do przepisów ustawy o PIT, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 i 6:

  1. pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3),
  2. najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (pkt 6).

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy o PIT, ilekroć w ustawie jest mowa o „działalności gospodarczej” albo „pozarolniczej działalności gospodarczej”, oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy o PIT.

W myśl natomiast art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o PIT, przychodami z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.


Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że najem dla celów podatkowych może być traktowany jako ‘pozarolnicza działalność gospodarcza’ lub jako odrębne źródło przychodów, określone w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT. Co do zasady wybór kwalifikacji i sposób rozliczenia przychodów z najmu ustawodawca pozostawił osobie oddającej rzeczy w najem, jednak każdy przypadek należy rozpatrywać indywidualnie, z uwzględnieniem istotnych okoliczności danej sprawy w kontekście spełnienia przesłanek wskazanych w art. 5a pkt 6 ustawy o PIT.

Decydujące znaczenie ma to, czy w okolicznościach faktycznych danej sprawy zostały spełnione przesłanki z art. 5a pkt 6 ustawy o PIT, a nie tylko przekonanie podatnika o właściwej jego zdaniem kwalifikacji osiąganych przez niego przychodów, do określonego źródła przychodów. Podstawowe znaczenia ma sposób wykonywania najmu - a więc profesjonalny, zarobkowy, zorganizowany i ciągły charakter dokonywanych czynności oraz prowadzenie najmu na własny rachunek i ryzyko.

Wskazać należy, że treść definicji zawartej w wyżej cytowanym art. 5a pkt 6 ustawy o PIT daje podstawę by przyjąć, że dla uznania określonej działalności za działalność gospodarczą, konieczne jest m.in. łączne spełnienie trzech warunków: po pierwsze, dana działalność musi być działalnością zarobkową, po drugie, działalnością wykonywaną w sposób zorganizowany oraz po trzecie, w sposób ciągły.


Tak więc, działalność gospodarcza to taka działalność, która:

  • jest prowadzona w celu osiągnięcia dochodu, przy czym nawet ewentualna strata będąca wynikiem tej działalności nie pozbawia jej statusu działalności gospodarczej, bowiem istotny jest sam zamiar osiągnięcia dochodu,
  • wykonywana jest w sposób ciągły, jednakże przesłanki tej nie należy rozumieć jako konieczność wykonywania działalności bez przerwy, istotny jest zamiar powtarzalności określonych czynności celem osiągnięcia dochodu np. powtarzalna sprzedaż przedmiotów własności posiadających tożsamy charakter, przy czym o ciągłości nie przesądza wynajmowanie danej nieruchomości przez kilka lat, lecz powtarzalność podejmowanych działań,
  • prowadzona jest w sposób zorganizowany, co oznacza, że podejmowane działania są podporządkowane obowiązującym regułom, normom i służą osiągnięciu celu, mają wpływ na racjonalność gospodarowania posiadanymi środkami, a tym samym uczestnictwa w obrocie gospodarczym.


Zatem z przychodami uzyskiwanymi z najmu i zaliczanymi do źródła przychodów, jakim jest ‘pozarolnicza działalność gospodarcza’ mamy do czynienia wówczas, gdy najem spełnia powyższe kryteria wynikające z art. 5a pkt 6 ustawy o PIT lub przedmiotem umowy najmu są składniki majątku związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Podkreślenia wymaga, że ww. przesłanek z art. 5a pkt 6 ustawy o PIT nie spełniają działania zmierzające do normalnego wykonywania prawa własności. Z działalnością gospodarczą nie należy więc utożsamiać czynności, które mieszczą się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem, tzn. mają na celu zwyczajowe nim gospodarowanie oraz zaspokajanie potrzeb osobistych podatnika lub jego rodziny, przy zachowaniu powszechnie przyjętych reguł gospodarności. Przy ocenie sposobu prowadzenia najmu pod tym kątem istotne mogą się okazać niektóre elementy stanu faktycznego, takie jak okoliczności podjęcia decyzji o najmie oraz sposób i cel nabycia wynajmowanych nieruchomości. Wskazane wyżej przesłanki w każdym przypadku należy rozważyć indywidualnie i całościowo, w kontekście całokształtu okoliczności danej sprawy.

Stosownie do treści art. 9a ust. 6 ustawy o PIT, dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT, są opodatkowane na zasadach określonych w tej ustawie, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z treścią art. 1 pkt 1 i 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

  • prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą (pkt 1),
  • osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej (pkt 2).


Osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, o czym stanowi art. 2 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z treścią art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się art. 11 ust. 2-2b ustawy o PIT.


Z przytoczonych powyżej przepisów prawnych wynika zatem, że przychody z najmu można opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, ale tylko wtedy, gdy kwalifikują się one do przychodów ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT.


Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, o których mowa w art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wynosi 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł, natomiast od nadwyżki ponad tę kwotę ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12,5% przychodów (art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne).

Przy czym, warunkiem skorzystania z ryczałtowej formy opodatkowania jest, zgodnie z art. 9 ust. 1 o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, złożenie pisemnego oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy, które podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego, pisemne oświadczenie składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do treści art. 9 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (w stanie prawnym obowiązującym do dnia
1 stycznia 2019 r.), w przypadku osiągania przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przepisy dotyczące oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosuje się odpowiednio, z tym że podatnik rozpoczynający osiąganie takich przychodów w trakcie roku podatkowego składa pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Podsumowując powyższe rozważania podkreślić należy, że opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - według stawki 8,5% do kwoty 100 000 zł, a od nadwyżki ponad tę kwotę według stawki 12,5% przychodów - mogą podlegać przychody z najmu, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.


Wnioskodawca jest właścicielem pięciu lokali mieszkalnych:

  1. lokal mieszkalny w … przy ulicy … o powierzchni 68,4 m2 nabyty przez Wnioskodawcę w 2005 r. (nabycie sfinansowane kredytem hipotecznym - obecnie spłaconym);
  2. lokal mieszkalny w … przy ulicy … o powierzchni 53,7 m2, nabyty przez Wnioskodawcę w 2008 r. (nabycie sfinansowane kredytem hipotecznym - obecnie nadal spłacanym);
  3. lokal mieszkalny w … przy ulicy … o powierzchni 48,02 m2 nabyty przez Wnioskodawcę w 2014 r. (nabycie sfinansowane gotówką);
  4. lokal mieszkalny w … przy ulicy … o powierzchni 52,65 m2 nabyty przez Wnioskodawcę w 2017 r. (nabycie sfinansowane gotówką);
  5. lokal mieszkalny w … przy ulicy … o powierzchni 68 m2 nabyty przez Wnioskodawcę w 2017 r. (nabycie sfinansowane gotówką)

(łącznie „Lokale Mieszkalne”).


Wnioskodawca nabył Lokale Mieszkalne w celu zabezpieczenia ewentualnych przyszłych potrzeb mieszkaniowych własnych oraz rodziny oraz w celu zabezpieczenia przyszłych kosztów utrzymania siebie i swojej rodziny.


Wnioskodawca, w razie wystąpienia ewentualnych problemów z płynnością finansową w przyszłości, zamierza zbywać posiadane Lokale Mieszkalne, a uzyskane środki pieniężne przeznaczać na sfinansowanie podstawowych potrzeb swoich i swojej przyszłej rodziny.


W przyszłości Wnioskodawca być może zakupi kolejne lokale mieszkalne, których zakup też będzie finansowany z nadwyżek finansowych z majątku prywatnego lub kredytu i również, które będą należały do przyszłego majątku osobistego Wnioskodawcy. Docelowa ilość lokali mieszkalnych pod wynajem na chwilę obecną nie jest znana i będzie uzależniona od wolnych środków finansowych w majątku prywatnym oraz ewentualnych przyszłych potrzeb mieszkaniowych własnych oraz rodziny.

Przychód, który Wnioskodawca uzyskuje i będzie uzyskiwał z tytułu najmu, ma oraz będzie miał charakter uzupełniający w odniesieniu do dochodu uzyskiwanego z tytułu zaangażowania w działalność gospodarczą prowadzoną poprzez Spółkę i jednoosobową działalność gospodarczą prowadzoną przez Wnioskodawcę.


Ponadto, Wnioskodawca wskazuje, iż najem ma oraz będzie miał charakter tzw. najmu prywatnego i nie jest związany ani z działalnością gospodarczą Spółki, ani z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą przez Wnioskodawcę.


Nabyte Lokale Mieszkalne nie stanowią i nie będą też stanowiły składników majątku rzeczowego żadnej z prowadzonych przez Wnioskodawcę aktywności gospodarczej (nabyte Lokale Mieszkalne nie są oraz nie zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych). Nabyte Lokale Mieszkalne są w chwili obecnej wynajmowane na rzecz osób fizycznych w celach zaspokojenia ich celów mieszkaniowych (najem długoterminowy). Wnioskodawca nie wyklucza w przyszłości wynajmowania Lokali Mieszkalnych podmiotom gospodarczym.


Umowy najmu nie są zawierane w warunkach prowadzenia działalności gospodarczej; Wnioskodawca nie zajmuje się zawodowo wyszukiwaniem i dostosowywaniem lokali na potrzeby najmu.


Wnioskodawca pragnie podkreślić, że w celu wynajęcia Lokali Mieszkalnych nie jest i nie będzie prowadzona jakakolwiek profesjonalna działalność marketingowa. Pozyskiwanie potencjalnych najemców odbywa się i będzie się odbywać wyłącznie za pośrednictwem prywatnego polecenia zadowolonych najemców (tzw. sposobem „pantoflowym”) oraz/lub poprzez ogłoszenia w Internecie. Wnioskodawca nie świadczy i nie będzie świadczył żadnych usług powiązanych z wynajmem takich jak: catering czy dostęp do restauracji, usługi sprzątania w trakcie pobytu najemcy, itp.

Wnioskodawca złożył Naczelnikowi Urzędu Skarbowego w … (urzędowi właściwemu dla miejsca zamieszkania Wnioskodawcy) o wyborze formy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z tytułu wynajmu Lokali Mieszkalnych w dniu 10 stycznia 2018 r.

Odnosząc powyższe uregulowania prawne do opisanego we Wniosku stanu faktycznego, wynajem Lokali mieszkalnych nie będzie spełniał charakteryzującej, w myśl art. 5a pkt 6 ustawy o PIT, działalność gospodarczą, przesłanki zorganizowanego działania. Wnioskodawca nie korzysta i nie będzie korzystał z usług pośrednika, firm zarządzających najmem ani z portali internetowych pośredniczących w rezerwacji miejsc noclegowych, nie planuje również zatrudnienia jakichkolwiek osób w celu obsługi najmu. Działalność w zakresie najmu nie wymaga znacznego zaangażowania Wnioskodawcy i nie jest dla Wnioskodawcy podstawowym źródłem dochodu. Zakup Lokali Mieszkalnych Wnioskodawca traktuje natomiast głównie jako lokatę kapitału, w celu zabezpieczenia ewentualnych przyszłych potrzeb mieszkaniowych własnych oraz rodziny oraz w celu zabezpieczenia przyszłych kosztów utrzymania siebie i swojej rodziny. Ponadto wynajem przedmiotowych lokali nie jest i nie będzie związany ani z działalnością gospodarczą Spółki, w której Wnioskodawca jest udziałowcem, ani z pozarolniczą działalnością gospodarczą prowadzoną samodzielnie przez Wnioskodawcę. Nabyte Lokale Mieszkalne nie stanowią i nie będą też stanowiły składników majątku rzeczowego żadnej z prowadzonych przez Wnioskodawcę aktywności gospodarczej.

Niewątpliwie prowadzony najem będzie miał zarobkowy charakter, czyli nastawiony będzie na osiągnięcie zysku (dochodu) w postaci czynszu. Nie stanowi to jednak wystarczającej, samodzielnej przesłanki do zakwalifikowania przychodów uzyskiwanych z tego tytułu do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, jeżeli nie są spełnione pozostałe przesłanki działalności gospodarczej wskazane w art. 5a pkt 6 ustawy o PIT.

Jednocześnie wskazać należy, że też ilość wynajmowanych lokali nie jest przesłanką bezwzględnie przesądzającą o kwalifikacji uzyskiwanych przychodów z najmu do określonego źródła przychodu. Ustawodawca w przepisach ustawy o PIT nie wskazał bowiem aby były to jedyne i ostateczne przesłanki, które determinują kwalifikację tego rodzaju przysporzeń majątkowych do określonego źródła przychodów. Decydujące znaczenie mają bowiem wszystkie okoliczności faktyczne danej sprawny.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że najem Lokali Mieszkalnych nie jest i nie będzie realizowany w sposób, który wskazuje na spełnienie wszystkich przesłanek prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej wymienionych w art. 5a pkt 6 ustawy o PIT. Ze względu na to, że najem przedmiotowych Lokali Mieszkalnych nie jest i nie będzie wykonywany w ramach działalności gospodarczej oraz że nie będą one związane z taką działalnością, przychód uzyskany z tego najmu zaliczyć należy do przychodów ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT. Jako przychody z ww. źródła, przychody otrzymywane przez Wnioskodawcę z tytułu najmu wskazanych lokali mieszkalnych mogą więc podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Zatem przychody uzyskane z tytułu wynajmu Lokali Mieszkalnych należących do majątku osobistego Wnioskodawcy mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości określonej w art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. według stawki 8,5% do kwoty 100 000 zł, natomiast od nadwyżki ponad tę kwotę według stawki 12,5% przychodów.


Ad. 3


Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku przychód uzyskany z tytułu wynajmu Budynków Biurowo-Socjalno-Produkcyjno-Magazynowych: (i) nie stanowi przychodu ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza oraz (ii) może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Jak zostało wskazane w stanowisku Wnioskodawcy dot. pytania nr 2, osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, o czym stanowi art. 2 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.


Wnioskodawca jest właścicielem dwóch Budynków Biurowo-Socjalno-Produkcyjno-Magazynowych w … przy ulicy … oraz …. W skład Budynków Biurowo-Socjalno-Produkcyjno-Magazynowych wchodzą:

  • Budynek przy …:

(i) powierzchnia magazynowa 893,4 m2, (ii) powierzchnia produkcyjno-magazynowa 863,2 m2, (iii) powierzchnia biurowo-socjalna 582,9 m2. Wnioskodawca nabył część gruntów znajdujących się przy ulicy … z nadwyżek finansowych z majątku prywatnego, część gruntów została przekazana umową darowizny.

  • Budynek przy …:


(i) powierzchnia produkcyjno-magazynowa o powierzchni 1677,85 m2.


Wnioskodawca zakupił grunt przy ulicy … z własnych środków.


Obydwa Budynki Biurowo-Socjalno-Produkcyjno-Magazynowych zostały wybudowane przez Spółkę jako inwestycja na cudzym gruncie (Spółka też dokonuje odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej Budynków Biurowo-Socjalno-Produkcyjno-Magazynowych).


Wnioskodawca wynajmuje Budynki Biurowo-Socjalno-Produkcyjno-Magazynowych na rzecz Spółki i wystawia z tego tytułu faktury VAT. Wynajem Budynków Biurowo-Socjalno-Produkcyjno- Magazynowych jest opodatkowany 23% podatkiem VAT.


Wnioskodawca wskazuje, że Budynki Biurowo-Socjalno-Produkcyjno-Magazynowych są własnością Wnioskodawcy i należą do jego majątku prywatnego również ze względów bezpieczeństwa finansowego (oddzielenie Budynków od majątku Spółki).


Przychód, który Wnioskodawca uzyskuje i będzie uzyskiwał z tytułu wynajmu Budynków Biurowo-Socjalno-Produkcyjno-Magazynowych, ma charakter uzupełniający w odniesieniu do dochodu uzyskiwanego z tytułu zaangażowania w działalność gospodarczą prowadzoną poprzez Spółkę i jednoosobową działalność gospodarczą prowadzoną przez Wnioskodawcę.


Ponadto, Wnioskodawca wskazuje, że najem Budynków Biurowo-Socjalno-Produkcyjno- Magazynowych ma oraz będzie miał charakter tzw. najmu prywatnego i nie jest związany ani z działalnością gospodarczą Spółki, ani z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą przez Wnioskodawcę.


Budynki Biurowo-Socjalno-Produkcyjno-Magazynowych nie stanowią i nie będą stanowić składników majątku rzeczowego żadnej z prowadzonych przez Wnioskodawcę aktywności gospodarczej (Budynki Biurowo-Socjalno-Produkcyjno-Magazynowych nie są oraz nie zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych).


Umowy najmu nie są zawierane w warunkach prowadzenia działalności gospodarczej.


Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż w celu wynajęcia Budynków Biurowo-Socjalno-Produkcyjno- Magazynowych nie była prowadzona jakakolwiek profesjonalna działalność marketingowa. Budynki Biurowo-Socjalno-Produkcyjno-Magazynowych są wynajmowane długoterminowo Spółce. W ramach najmu Wnioskodawca nie zatrudnia innych osób ani nie korzysta z usług zarządczych.

Wnioskodawca złożył Naczelnikowi Urzędu Skarbowego w … (urzędowi właściwemu dla miejsca zamieszkania Wnioskodawcy) o wyborze formy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z tytułu wynajmu Budynków Biurowo-Socjalno-Produkcyjno- Magazynowych w dniu 16 marca 2013 r.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że wynajem Budynków Biurowo-Socjalno- Produkcyjno-Magazynowych nie jest i nie będzie realizowany w sposób, który wskazuje na spełnienie wszystkich przesłanek prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej wymienionych w art. 5a pkt 6 ustawy o PIT. Ze względu na to, że wynajem przedmiotowych Budynków Biurowo-Socjalno- Produkcyjno-Magazynowych nie jest i nie będzie wykonywany w ramach działalności gospodarczej oraz że nie będą one związane z taką działalnością, przychód uzyskany z tego najmu zaliczyć należy do przychodów ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT. Jako przychody z ww. źródła, przychody otrzymywane przez Wnioskodawcę z tytułu wynajmu Budynków Biurowo-Socjalno- Produkcyjno-Magazynowych mogą więc podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Zatem przychody uzyskane z tytułu wynajmu Budynków Biurowo-Socjalno-Produkcyjno- Magazynowych należących do majątku osobistego Wnioskodawcy mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości określonej w art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. według stawki 8,5% do kwoty 100 000 zł, natomiast od nadwyżki ponad tę kwotę według stawki 12,5% przychodów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest:

  • nieprawidłowe – w zakresie skutków podatkowych najmu lokali mieszkalnych oraz budynków biurowo-socjalno-produkcyjno-magazynowych,
  • nieprawidłowe – w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z tytułu świadczenia usług konserwacji oraz usług magazynowych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.): opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy - odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 i 6:

  • pozarolnicza działalność gospodarcza,
  • najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

W myśl art. 5a pkt 6 ww. ustawy: ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


Stosownie natomiast do art. 5b ust. 1 cytowanej ustawy: za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zatem każde działanie spełniające wskazane wyżej przesłanki pozytywne (zawarte w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) i jednocześnie niespełniające łącznie przesłanek negatywnych (art. 5b ust. 1 powoływanej ustawy) stanowi w rozumieniu przepisów tej ustawy pozarolniczą działalność gospodarczą, niezależnie od tego, czy podatnik dokonał formalnej jej rejestracji, czy też likwidacji tej działalności.

Z cytowanych przepisów wynika, że najem dla celów podatkowych może być traktowany jako pozarolnicza działalność gospodarcza lub jako odrębne źródło przychodów, określone w art. 10 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy. Co do zasady wybór kwalifikacji i sposób rozliczenia przychodów z najmu ustawodawca pozostawił osobie oddającej rzeczy w najem, jednak każdy przypadek należy rozpatrywać indywidualnie, z uwzględnieniem istotnych okoliczności danej sprawy, a zwłaszcza w kontekście spełnienia przesłanek wskazanych w art. 5a pkt 6 w zw. z art. 5b ust. 1 powoływanej ustawy. To podatnik, mając na względzie całokształt okoliczności faktycznych, decyduje w jakiej formie ze względu na sposób wykonywania najmu, jego charakter, jak również podejmowane działania, będzie uzyskiwał przychody z najmu. Inaczej mówiąc – to podatnik, kreując elementy stanu faktycznego, może uzyskiwać przychody z najmu albo w sposób zorganizowany i ciągły, czyli w sposób stały, nieokazjonalny, profesjonalny, metodyczny, systematyczny i uporządkowany albo w sposób incydentalny, okazjonalny w sposób przypadkowy, nieregularny.

Jednak przy kwalifikacji uzyskiwanych przychodów z najmu (najem prywatny czy działalność gospodarcza) zawsze należy brać pod uwagę treść art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Decydujące znaczenie ma to, czy w okolicznościach faktycznych danej sprawy zostały spełnione przesłanki z ww. regulacji, a nie tylko przekonaniem podatnika o właściwej – jego zdaniem – kwalifikacji osiąganych przez niego przychodów, do określonego źródła przychodów. Podstawowe znaczenie ma sposób wykonywania najmu – a więc profesjonalny, zarobkowy, zorganizowany i ciągły charakter dokonywanych czynności oraz prowadzenie najmu na własny rachunek i ryzyko.

Innymi słowy nie w każdym przypadku podatnik może sam zaliczyć wynajmowane nieruchomości do majątku prywatnego lub związanego z działalnością gospodarczą. Jeżeli bowiem sposób wykonywania tego najmu ze względu na rozmiar, powtarzalność, zarobkowy charakter oraz sposób zorganizowania wskazują na znamiona działalności gospodarczej, to w takim przypadku wynajem nieruchomości spełnia przesłanki uznania za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i winien zostać rozliczony na zasadach właściwych dla tej działalności, a nie według wyboru podatnika jako tzw. najem prywatny, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 powoływanej ustawy.


Tak więc - działalność gospodarcza to taka działalność, która:

  1. jest prowadzona w celu osiągnięcia dochodu, przy czym nawet ewentualna strata będąca wynikiem tej działalności nie pozbawia jej statusu działalności gospodarczej, ponieważ istotny jest sam zamiar osiągnięcia dochodu,
  2. wykonywana jest w sposób ciągły; jednak przesłanki tej nie należy rozumieć jako konieczność wykonywania działalności bez przerwy; istotny jest zamiar powtarzalności określonych czynności celem osiągnięcia dochodu, np. powtarzalny najem przedmiotów własności posiadających tożsamy charakter; przy czym o ciągłości nie przesądza wynajmowanie danej nieruchomości przez kilka lat, lecz powtarzalność podejmowanych działań,
  3. prowadzona jest w sposób zorganizowany, co oznacza, że podejmowane działania są podporządkowane obowiązującym regułom, normom i służą osiągnięciu celu, mają wpływ na racjonalność gospodarowania posiadanymi środkami, a tym samym uczestnictwa w obrocie gospodarczym.

W związku z powyższym, aby określoną działalność uznać za działalność gospodarczą, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, musi ona mieć charakter zarobkowy. Działalność jest zarobkowa wtedy, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby działalność gospodarcza wykonywana była w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych.

Na pojęcie „zorganizowanie”, w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, składa się zespół celowych, uporządkowanych czynności o charakterze profesjonalnym, realizowanych w ramach mniej lub bardziej wyodrębnionej struktury, mieszczących się zarówno w tzw. fazie przygotowawczej, związanej z uruchomieniem określonych działalności, jak i w fazie realizacji.

Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.

Zatem każde działanie spełniające wskazane wyżej przesłanki, stanowi w rozumieniu przepisów ww. ustawy pozarolniczą działalność gospodarczą, niezależnie od tego czy podatnik dokonał jej rejestracji czy nie, bowiem ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uzależnia uznania danego działania za pozarolniczą działalność gospodarczą od faktu zarejestrowania bądź zgłoszenia do właściwego rejestru tej działalności.

W szczególności działania podatnika wypełniają definicję działalności gospodarczej, gdy podejmuje on pośrednio lub bezpośrednio aktywne czynności w zakresie najmu nieruchomości (zarówno w fazie przygotowawczej, jak i w okresie realizacji), angażując środki podobne do wykorzystywanych przez przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą. Istotne znaczenie, choć nie decydujące, mają również poszczególne elementy stanu faktycznego będące efektem aktywnych działań podatnika, np. to w jaki sposób i w jakim celu zostały nabyte lub wytworzone składniki majątku będące przedmiotem najmu (w drodze zakupu, spadku, darowizny, wybudowania), to czy zostały nabyte lub wybudowane na cele inwestycyjne celem czerpania zysków z najmu, czy przede wszystkim na potrzeby osobiste podatnika i jego najbliższej rodziny, a całokształt okoliczności faktycznych wskazuje, że w granicach zarządu własnym majątkiem tylko okazjonalnie, sporadycznie mogą być przeznaczone do wynajmu.


W myśl art. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2019 r., poz. 43): ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne:

  • prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą (pkt 1),
  • osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej (pkt 2).


Zgodnie z art. 2 ust. 1a powołanej ustawy: osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.


W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy: użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznaczają pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.


Z powyższych przepisów wyraźnie wynika, że podatnicy, którzy zawierają umowy najmu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowych od osób fizycznych, nie mogą być opodatkowani w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Jednocześnie w myśl art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

Na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e ww. ustawy: opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku Nr 2 do ustawy.

Załącznik ten zawiera wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. W pozycji 28 tego załącznika wymieniono wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (68.20.1 PKWiU), z zastrzeżeniem, że wyłączenie to nie dotyczy przychodów osiąganych z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, o których mowa w art. 6 ust. 1a ustawy.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od 2001 r. Przeważająca działalność gospodarcza (kod PKD) Wnioskodawcy to ‘Naprawa i konserwacja maszyn’ (PKD 33.11.Z). W zakresie prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca świadczy (i) usługi konserwacji maszyn („Usługi Konserwacji”) oraz (ii) usługi magazynowe („Usługi Magazynowe”).


Pismem z dnia 23 marca 2020 r. Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi poinformował, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.) wymienione usługi wykonywane na zlecenie mieszczą się w grupowaniach:

  • Usługi Magazynowe: PKWiU 52.10.1 „Magazynowanie i przechowywanie towarów”;
  • Usługi Konserwacji:
    • specjalistyczne naprawy maszyn i urządzeń wykorzystywanych przez zleceniodawcę do produkcji wyrobów kosmetycznych, mające na celu przywrócenie ich sprawności;
    • konserwacja maszyn i urządzeń wykorzystywanych przez zleceniodawcę do produkcji wyrobów kosmetycznych, łącznie z ich czyszczeniem:

PKWiU 33.12.29.0 „Usługi naprawy i konserwacji pozostałych maszyn specjalnego przeznaczenia”.


Wnioskodawca świadczy Usługi Konserwacji i Usługi Magazynowe na rzecz spółki z o.o., w której jest udziałowcem oraz pełni funkcję członka zarządu (wiceprezesa). Usługi Konserwacji i Usługi Magazynowe Wnioskodawca opodatkowuje 23% podatkiem VAT. W podatku PIT, Wnioskodawca wybrał, stosuje obecnie i zamierza stosować w przyszłości formę opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym oraz obecnie stosuje stawkę 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy z o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.


Ponadto, Wnioskodawca jest właścicielem pięciu lokali mieszkalnych, które nabył w celu zabezpieczenia ewentualnych przyszłych potrzeb mieszkaniowych własnych oraz rodziny oraz w celu zabezpieczenia przyszłych kosztów utrzymania siebie i swojej rodziny.


Wnioskodawca, w razie wystąpienia ewentualnych problemów z płynnością finansową w przyszłości, zamierza zbywać posiadane Lokale Mieszkalne, a uzyskane środki pieniężne przeznaczać na sfinansowanie podstawowych potrzeb swoich i swojej przyszłej rodziny.


W przyszłości Wnioskodawca być może zakupi kolejne lokale mieszkalne, których zakup też będzie finansowany z nadwyżek finansowych z majątku prywatnego lub kredytu i również, które będą należały do przyszłego majątku osobistego Wnioskodawcy. Docelowa ilość lokali mieszkalnych pod wynajem na chwilę obecną nie jest znana i będzie uzależniona od wolnych środków finansowych w majątku prywatnym oraz ewentualnych przyszłych potrzeb mieszkaniowych własnych oraz rodziny.


Wnioskodawca jest również właścicielem dwóch budynków biurowo-socjalno-produkcyjno-magazynowych w … przy ulicy … oraz … („Budynki Biurowo-Socjalno-Produkcyjno-Magazynowych”). W skład Budynków Biurowo-Socjalno-Produkcyjno-Magazynowych wchodzą:

  • Budynek przy …:

(i) powierzchnia magazynowa 893,4 m2, (ii) powierzchnia produkcyjno-magazynowa 863,2 m2, (iii) powierzchnia biurowo-socjalna 582,9 m2. Wnioskodawca nabył część gruntów znajdujących się przy ulicy … z nadwyżek finansowych z majątku prywatnego, część gruntów została przekazana umową darowizny.

  • Budynek przy …:

(i) powierzchnia produkcyjno-magazynowa o powierzchni 1677,85 m2.


Wnioskodawca zakupił grunt przy ulicy … z własnych środków. Obydwa Budynki Biurowo-Socjalno-Produkcyjno-Magazynowych zostały wybudowane przez Spółkę jako inwestycja na cudzym gruncie (Spółka też dokonuje odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej Budynków Biurowo-Socjalno-Produkcyjno-Magazynowych).


Wnioskodawca wynajmuje Budynki Biurowo-Socjalno-Produkcyjno-Magazynowych na rzecz Spółki i wystawia z tego tytułu faktury VAT. Wynajem Budynków Biurowo-Socjalno-Produkcyjno- Magazynowych jest opodatkowany 23% podatkiem VAT.


Wnioskodawca wskazuje, że Budynki Biurowo-Socjalno-Produkcyjno-Magazynowych są własnością Wnioskodawcy i należą do jego majątku prywatnego również ze względów bezpieczeństwa finansowego (oddzielenie Budynków od majątku Spółki).


Przychód, który Wnioskodawca uzyskuje i będzie uzyskiwał z tytułu wynajmu Budynków Biurowo- Socjalno-Produkcyjno-Magazynowych, ma charakter uzupełniający w odniesieniu do dochodu uzyskiwanego z tytułu zaangażowania w działalność gospodarczą prowadzoną poprzez Spółkę i jednoosobową działalność gospodarczą prowadzoną przez Wnioskodawcę.

Ponadto, Wnioskodawca wskazuje, iż najem Budynków Biurowo-Socjalno-Produkcyjno- Magazynowych ma oraz będzie miał charakter tzw. najmu prywatnego i nie jest związany ani z działalnością gospodarczą Spółki, ani z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą przez Wnioskodawcę.

Budynki Biurowo-Socjalno-Produkcyjno-Magazynowych nie stanowią i nie będą stanowić składników majątku rzeczowego żadnej z prowadzonych przez Wnioskodawcę aktywności gospodarczej (Budynki Biurowo-Socjalno-Produkcyjno-Magazynowych nie są oraz nie zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych).


Umowy najmu nie są zawierane w warunkach prowadzenia działalności gospodarczej.


Budynki Biurowo-Socjalno-Produkcyjno-Magazynowych są wynajmowane długoterminowo Spółce.


W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca powziął m.in. wątpliwość dotyczącą możliwości opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytułu najmu zarówno lokali mieszkalnych, jak i budynków użytkowych jako przychodów z tzw. najmu prywatnego, który może być opodatkowany zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stawką 8,5 % lub 12,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Raz jeszcze w tym miejscu należy zaakcentować, że decydujące znaczenie dla zakwalifikowania przychodów z najmu nieruchomości do właściwego źródła ma przede wszystkim to, czy najem spełnia przesłanki uznania za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a pkt 6 w zw. z art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a nie przekonanie i wybór podatnika w zakresie właściwej, jego zdaniem, kwalifikacji osiąganych przez niego przychodów, do określonego źródła przychodów. Istotne znaczenie mają bowiem wszystkie okoliczności faktyczne danej sprawy, a nie wybór dokonany przez podatnika. Jeżeli bowiem rozmiar, powtarzalność, zarobkowy charakter oraz sposób zorganizowania wskazują na znamiona działalności gospodarczej, to w takim przypadku wynajem nieruchomości spełnia przesłanki uznania za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i winien zostać rozliczony na zasadach właściwych dla tej działalności, a nie według wyboru podatnika jako tzw. najem prywatny, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Analiza okoliczności przedstawionych we wniosku, pozwala przyjąć, że działania Wnioskodawcy odbiegają od normalnego wykonywania prawa własności i Wnioskodawca uczynił sobie z najmu stałego (nie okazjonalnego) źródła zarobkowania. Wnioskodawca nabywał lokale mieszkalne zarówno za gotówkę jak i ze środków pochodzących z kredytów. Tym samym podjął przemyślane i zorganizowane działania w celu sfinansowania inwestycji, żeby mieć stałe źródło dochodu. Ponadto, Wnioskodawca wskazuje, że być może zakupi kolejne lokale mieszkalne, jednak docelowa ilość lokali mieszkalnych pod wynajem na chwilę obecną nie jest znana i zależy od wolnych środków finansowych. Wynika z tego fakt, że Wnioskodawca nosi się z zamiarem nabywania kolejnych nieruchomości przeznaczonych konkretnie pod wynajem.


Budynki biurowo-socjalno-produkcyjno-magazynowe są wynajmowane spółce, w której Wnioskodawca jest udziałowcem i pełni funkcję wiceprezesa, długoterminowo. Trudno zatem mówić o prywatnym (osobistym) wykorzystaniu ww. nieruchomości.


Prowadząc opisany we wniosku najem Wnioskodawca bez wątpienia działa oraz będzie działał we własnym imieniu, a podejmowane czynności rodzą oraz będą rodzić bezpośrednio dla niego określone prawa i obowiązki. Działania Wnioskodawcy dotyczące najmu lokali mieszkalnych oraz budynków biurowo-socjalno-produkcyjno-magazynowych mają charakter długofalowy, ukierunkowany na wykorzystanie ww. nieruchomości w sposób zorganizowany i ciągły. Nie sposób im przy tym przypisać cech zwyczajowego gospodarowania własnym majątkiem. Cechą charakterystyczną działalności gospodarczej - co ma miejsce w rozpatrywanym przypadku - jest również jej ukierunkowanie na zaspakajanie potrzeb osób trzecich. Sposób wykonywania najmu w rozpatrywanym przypadku, przesądza o zakwalifikowaniu uzyskiwanych przychodów z tego tytułu do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Prowadzony przez Wnioskodawcę najem ma oraz będzie miał zarobkowy charakter, czyli nastawiony jest/będzie na osiągnięcie zysku (dochodu) w postaci czynszu. Zakres najmu wskazuje, że nie może on być prowadzony inaczej niż w sposób zorganizowany i profesjonalny. Zorganizowany sposób działania w obrocie gospodarczym oznacza prowadzenie działalności w sposób metodyczny, systematyczny i uporządkowany, który wiąże się z planowanym charakterem działań i realizacją poszczególnych zamierzeń w sposób ciągły. Tego rodzaju działania nie mogą więc mieć ze swej istoty charakteru przypadkowego, incydentalnego. Wymagają one podejmowania szeregu zaplanowanych oraz przemyślanych działań i czynności.

Całokształt okoliczności faktycznych sprawy przesądza o tym, że działania Wnioskodawcy nie mogą mieć ze swej istoty charakteru przypadkowego, incydentalnego. Wymagają one podejmowania szeregu zaplanowanych oraz przemyślanych działań i czynności, które z uwagi na skalę prowadzonego najmu wykonują przedsiębiorcy i które obarczone są pewnym ryzykiem gospodarczym.

Odnosząc powyższe do zaprezentowanych uregulowań prawnych, stwierdzić jednoznacznie należy, że uzyskiwane przez Wnioskodawcę przychody z najmu wskazanych we wniosku nieruchomości, tj. lokali mieszkalnych oraz budynków biurowo-socjalno-produkcyjno-magazynowych, stanowią/będą stanowiły przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Prowadzony najem ze względu na sposób jego wykonywania, jego ciągły i zorganizowany charakter nie jest najmem okazjonalnym, lecz realizowany jest w sposób wypełniający znamiona działalności gospodarczej, o której mowa w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji - biorąc pod uwagę treść wniosku oraz przytoczone przepisy prawa w tym zakresie - należy stwierdzić, że opisany we wniosku najem spełnia wszystkie przesłanki uznania go za działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychody uzyskiwane z tytułu najmu nieruchomości, należy zaliczyć zatem do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej. W konsekwencji uzyskiwane przychody z najmu nie mogą być zakwalifikowane do tzw. najmu prywatnego, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania Nr 2 i 3 należało uznać za nieprawidłowe.


Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy dotyczące pytania Nr 1 także należało uznać za nieprawidłowe, bowiem jak wskazano wyżej, przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu najmu przedmiotowych nieruchomości należy zaliczyć do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, zatem Wnioskodawca nie może przychodów uzyskiwanych z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej w zakresie usług konserwacji i usług magazynowych opodatkować na zasadzie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, w wysokości określonej w art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, z uwagi na wyłączenie wynikające z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ww. ustawy.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) będzie zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj