Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.210.2020.2.NK
z 12 sierpnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 czerwca 2020 r. (data wpływu 8 czerwca 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 lipca 2020 r. (data wpływu 13 lipca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wskazania, czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia w pełnej wysokości podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją inwestycji polegającej na utworzeniu Inkubatora Przedsiębiorczości – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 czerwca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wskazania, czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia w pełnej wysokości podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją inwestycji polegającej na utworzeniu Inkubatora Przedsiębiorczości. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 13 lipca 2020 r. (data wpływu 13 lipca 2020 r.) o informacje doprecyzowujące przedstawiony opis zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto (dalej: „Wnioskodawca” lub „Miasto”) jest jednostką samorządu terytorialnego, utworzoną na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2020 r., poz. 713, z późn. zm.; „ustawa o samorządzie”), zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Poszczególne zadania własne Miasta, przewidziane w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie, jak i zadania zlecone przez jednostki samorządu terytorialnego, są w ramach Miasta wykonywane przez jego samorządowe jednostki budżetowe oraz urząd obsługujący Miasto. Urząd Miasta wraz z samorządowymi jednostkami budżetowymi traktowane są jako jeden podatnik VAT, którym jest Miasto.

Wykonując wskazane wyżej zadania, Miasto działa zarówno w charakterze organu władzy publicznej, jak i na podstawie stosunków o charakterze cywilnoprawnym, stanowiących co do zasady działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT (objętą opodatkowaniem według właściwych stawek VAT lub zwolnioną od podatku).

Miasto planuje przeprowadzenie inwestycji (dalej: „Inwestycja” lub „Projekt”), polegającej na utworzeniu Inkubatora Przedsiębiorczości (dalej: „Inkubator”). Celem Projektu jest poprawa warunków do rozwoju przedsiębiorczości na terenie Miasta, poprzez utworzenie oferty usługowej skierowanej do lokalnych przedsiębiorców, a także podmiotów pragnących zrealizować swoje pomysły biznesowe.

W szczególności celem Projektu jest pomoc nowopowstałym firmom w osiągnięciu dojrzałości i zdolności do samodzielnego funkcjonowania na rynku. Osoby zainteresowane ofertą będą mogły skorzystać z preferencyjnego najmu pomieszczeń wyposażanych w meble oraz urządzeń niezbędnych do prowadzenia działalności. Dodatkowo w ramach Inkubatora planuje się świadczenie usług wspomagających funkcjonowanie i rozwój aktywności gospodarczej przedsiębiorców, takich jak: doradztwo finansowe, prawne, czy promocja przedsiębiorstw objętych wsparciem Inkubatora.

W wyniku realizacji Projektu, Inkubator zapewni możliwości prowadzenia działalności gospodarczej dla nowopowstałych podmiotów gospodarczych, tj. działających na rynku nie dłużej niż 3 lata, w przygotowanych pomieszczeniach biurowo-usługowo-handlowych. Dodatkowo zaplanowano również udostępnienie przedsiębiorcom przestrzeni szkoleniowo – konferencyjnej. Wysokość czynszu dzierżawnego skalkulowana zostanie z uwzględnieniem realiów rynkowych. Zyski generowane w ramach świadczenia opisanych usług zostaną przeznaczone na dalszy rozwój Inkubatora, dzięki czemu docelowo będzie możliwe osiągnięcie samodzielności finansowej.

W związku z planowaną Inwestycją, Miasto wystąpiło z wnioskiem o przyznanie dofinansowania z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, w ramach (…) (dalej: „Dofinansowanie”).

Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z treścią Strategii Biznesowej, która stanowi załącznik do wniosku o dofinansowanie, w ramach przedmiotowego projektu podatek VAT stanowi koszt niekwalifikowalny.

W ramach realizacji Projektu, Miasto poniesie następujące wydatki:

  1. Opracowanie dokumentacji technicznej – programu funkcjonalno – użytkowego wraz z kosztorysem;
  2. Opracowanie Strategii Biznesowej;
  3. Opracowanie dokumentacji projektowej wraz z przeprowadzaniem procedur koniecznych do uzyskania pozwolenia na budowę;
  4. Roboty budowlane w zakresie utworzenia Inkubatora Przedsiębiorczości – zaadaptowanie budynku z przeznaczeniem na zespół pomieszczeń handlowo-usługowo-biurowych dla przedsiębiorstw prowadzących działalność gospodarczą;
  5. Nadzór inwestorski;
  6. Wyposażenie Inkubatora Przedsiębiorczości – nabycie mebli do poszczególnych pomieszczeń budynku, sprzętu komputerowego i multimedialnego oraz sprzętu kuchennego i drobnego AGD;
  7. Usługi szkoleniowe i doradcze – doradztwo prawne, finansowo-księgowe, rozwojowo-inwestycyjne, marketingowe, a także pozostałe doradztwo o charakterze eksperckim;
  8. Koszty ogólne (w tym np. działania informacyjno-promocyjne, koszty utrzymania i ubezpieczenia budynku).

Na skutek realizacji Projektu, po przeprowadzeniu prac adaptacyjnych, w budynku należącym do Miasta powstanie przestrzeń biurowa składająca się z 15 lokali z wyposażeniem oraz sali konferencyjnej wraz z zapleczem infrastrukturalnym, które będzie służyć realizacji usług szkoleniowo-doradczych świadczonych zarówno na rzecz przedsiębiorców korzystających z Inkubatora, jak też innych podmiotów zewnętrznych.

Wytworzone w ramach Inwestycji środki trwałe (powierzchnia biurowa oraz szkoleniowo– konferencyjna) będą wykorzystywane przez Miasto do świadczenia usług odpłatnego wynajmu (krótko- i długoterminowego) na rzecz lokalnych przedsiębiorców. Opłata za korzystanie z części wspólnych (między innymi: łazienki, korytarze) będzie wkalkulowana w określoną w umowach wysokość czynszu.

Biorąc od uwagę powyższe, Wnioskodawca wskazuje, że z tytułu prowadzonej w tym zakresie działalności Miasto będzie uzyskiwało przychody z odpłatnego wynajmu powierzchni biurowych oraz opisanych usług dodatkowych świadczonych na rzecz podmiotów trzecich, tj. osób prowadzących działalność gospodarczą, na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Czynności te, pomimo że stanowią realizację zadań własnych Miasta, są czynnościami opodatkowanymi VAT. W konsekwencji, w związku z zamiarem świadczenia usług opodatkowanych VAT, Miasto planuje odpowiednio rozliczać należny podatek w składanych deklaracjach VAT-7.

Wskazane środki trwałe nie będą przez Wnioskodawcę wykorzystywane do wykonywania czynności pozostających poza zakresem opodatkowania VAT lub zwolnionych od podatku. Tym samym Miasto jest w stanie precyzyjnie przyporządkować wydatki poniesione na wytworzenie opisanej powyżej infrastruktury biznesowej wyłącznie do działalności opodatkowanej VAT.

Ponadto, w piśmie z dnia 13 lipca 2020 r. – stanowiącym uzupełnienie wniosku – Wnioskodawca udzielił następujących odpowiedzi na sformułowane przez Organ pytania:

  1. Jaka będzie wartość nakładów inwestycyjnych poniesionych w ramach realizacji inwestycji polegającej na utworzeniu Inkubatora Przedsiębiorczości (należy podać kwotę)?

    Miasto informuje, że zgodnie ze strategią biznesową Projektu, planowana wartość nakładów inwestycyjnych wynosi 1.863.471,54 PLN.

  2. Ile będzie wynosić miesięczny czynsz z tytułu udostępnienia środków trwałych wytworzonych w ramach ww. inwestycji (należy podać kwotę)?

    W ramach przygotowania do realizacji inwestycji Miasto opracowało wstępny cennik wynajmu powierzchni biurowej. Zgodnie z tym cennikiem miesięczna stawka bazowa czynszu wynosi 25 PLN netto/m2. Ze względu na cel realizowanej inwestycji, tj. wsparcie lokalnej przedsiębiorczości, dla określonych typów przedsiębiorstw kwota ta może zostać odpowiednio obniżona. Dodatkowo Miasto obciąży najemców opłatą eksploatacyjną w wysokości 13 lub 23 PLN netto/m2 (wysokość tej stawki uzależniona jest od poziomu zatrudnienia). Łączna powierzchnia lokali biurowych z przeznaczeniem pod wynajem podmiotom gospodarczym wyniesie 210,90 m2.

    Poza wskazaną powyżej powierzchnią biurową, w ramach inwestycji powstanie przestrzeń szkoleniowo-konferencyjna o powierzchni 49,30 m2. Zgodnie z opracowanym cennikiem dobowa cena za wynajem sali szkoleniowo-konferencyjnej waha się pomiędzy 180 a 360 PLN netto, w zależności od rodzaju przedsiębiorstwa zainteresowanego wynajmem.

    W tym miejscu Miasto dodatkowo podkreśla, co zostało również wskazane we wniosku, że oprócz wynajmu lokali, wybudowana infrastruktura będzie służyła także do świadczenia innych, odpłatnych usług na rzecz podmiotów gospodarczych – w szczególności usług doradczych i szkoleniowych.

    Wynagrodzenie za te świadczenia ustalane będzie indywidualnie w odniesieniu do poszczególnych rodzajów usług i podmiotów zainteresowanych ich nabyciem.

    Biorąc pod uwagę powyższe czynniki, a w szczególności możliwość zróżnicowania stawek czynszu oraz brak możliwości określenia ilości i zakresu usług dodatkowych, które będą świadczone na rzecz przedsiębiorców, Wnioskodawca na tę chwilę nie jest w stanie oszacować miesięcznego przychodu z tytułu wykorzystania wytworzonych środków trwałych.

  3. Czy obrót z tytułu przedmiotowego czynszu będzie znaczący dla budżetu Wnioskodawcy? Na jakim poziomie będą się kształtowały dochody z tytułu ww. udostępnienia wskazanych środków trwałych w skali roku w stosunku do dochodów ogółem/dochodów własnych Wnioskodawcy?

    W ocenie Wnioskodawcy, kwota, która będzie wpływała na jego konto z tytułu wykorzystania wytworzonych środków trwałych (tj. świadczenia usług wynajmu oraz usług szkoleniowych) będzie znacząca dla budżetu Miasta. Wynagrodzenie to stanowiło będzie bowiem dochód stały, otrzymywany systematycznie w długim horyzoncie czasowym. Jednocześnie ze względu na występowanie wielu czynników mogących mieć wypływ na wysokość otrzymanego wynagrodzenia, Miasto nie jest w stanie obecnie określić proporcji, w jakiej pozostawać będą dochody z tytułu wykorzystania wytworzonych środków trwałych w stosunku do dochodów ogółem/dochodów własnych Wnioskodawcy.

  4. Na jaki okres w przybliżeniu będą udostępnione przedmiotowe środki trwałe?

    Miasto informuje, że prowadzona z wykorzystaniem inwestycji działalność ma mieć charakter stały i jest zaplanowana w perspektywie wieloletniej. Projekt będący przedmiotem wniosku realizuje bowiem długofalowe cele Miasta, a wytworzone środki trwałe mają przez wiele kolejnych lat służyć działaniom na rzecz rozwoju przedsiębiorczości lokalnej.

  5. Czy i w jakim okresie wysokość wynagrodzenia za udostępnienie ww. środków trwałych umożliwi zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych?

    Jak zostało wskazane powyżej – działalność prowadzona z wykorzystaniem środków trwałych, wytworzonych w ramach Inwestycji ma mieć charakter stały i jest zaplanowana w perspektywie wieloletniej, co pozwoli na uzyskanie zwrotu poniesionych wydatków w odpowiednio długim horyzoncie czasowym, uzasadnionym okresem faktycznego wykorzystania wybudowanych pomieszczeń.

  6. Jak będzie się przedstawiać stosunek wartości rocznej opłaty z tytułu udostępniania wytworzonych środków trwałych do poniesionych nakładów na przeprowadzenie przedmiotowej inwestycji (proszę podać stosunek procentowy: wartość opłaty rocznej/wartość poniesionych nakładów x 100)?

    Jak zostało wskazane w odpowiedzi na wcześniejsze pytania, ze względu na to, że Wnioskodawca zamierza świadczyć kilka rodzajów usług, a wysokość wynagrodzenia może zostać zróżnicowana w zależności od rodzaju przedsiębiorstwa, nie jest obecnie możliwe oszacowanie rocznego przychodu z tytułu wykorzystania wytworzonej infrastruktury. Wnioskodawca ponownie jednak podkreśla, że kwota ta będzie znacząca z perspektywy budżetu Miasta i pozwoli na zwrot poniesionych nakładów w odpowiednio długim horyzoncie czasowym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Miastu będzie przysługiwało prawo do odliczenia w pełnej wysokości podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją Inwestycji?

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym zdarzeniu przyszłym, w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Miastu będzie przysługiwało prawo do odliczenia w pełnej wysokości podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją Inwestycji.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.

Miasto na wstępie wskazuje, że stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumieć należy przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie zaś do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak wynika z powyższej regulacji, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie w przypadku kumulatywnego spełnienia określonych warunków, tj.:

  • odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług,
  • towary i usługi, w związku z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc w szczególności takich, w wyniku których rozliczany jest VAT należny.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie Wnioskodawca zaznacza, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Dodatkowo, ustawa o VAT w art. 88 wskazuje przypadki, w jakich podatek VAT naliczony nie podlega odliczeniu (tzw. przesłanki negatywne, których zaistnienie wyklucza możliwość odliczenia VAT).

Jak zostało wskazane w niniejszym wniosku – Miasto jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Miasto, przy wykonywaniu usług w zakresie odpłatnego wynajmu powierzchni biurowych oraz usług wspierających, zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, świadczyć będzie czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Czynności te będą wykonywane w ramach prowadzonej przez Miasto działalności gospodarczej. Omawiane działania mają bowiem charakter cywilnoprawny, tzn. będą realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych (zawieranych z poszczególnymi podmiotami). Tym samym nie znajdzie zastosowania w tym przypadku wyłączenie z katalogu podatników VAT przewidziane w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. Zgodnie z tą regulacją nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Na podstawie zawartych umów podmioty zewnętrzne będą wynajmowały powierzchnie biurowe na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej. Pomiędzy świadczeniem, do którego zobowiązała się Miasto (udostępnienie lokali) i wynagrodzeniem, jakie będzie przekazywane przez najemców, będzie istniał bezpośredni związek – wykonana zostanie czynność opodatkowana, za którą zostanie zapłacone wynagrodzenie.

Wskazać w tym miejscu należy, że z odpłatnością za dostawę towarów lub świadczenie usług mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usługi, a zapłatą istnieje adekwatny związek. W rozpatrywanej sprawie podano, że Inkubator w czasie swojej działalności co do zasady dążyć ma do samodzielności finansowej, co oznacza, że przychody z tytułu wynajmu powierzchni pod działalność gospodarczą mają pokryć koszty funkcjonowania Inkubatora oraz jego amortyzacji. Wnioskodawca wskazuje, że kalkulacja czynszu dzierżawnego zostanie dokonana poprzez analizę średniej wartości cen rynkowych najmu powierzchni biurowo-usługowej na obszarze działalności Inkubatora, tj. Miasta i jednostek ościennych. Wysokość czynszu dzierżawnego skalkulowana zostanie z uwzględnieniem realiów rynkowych. Miasto będzie więc działało jako podatnik VAT, dokonujący świadczenia usług za wynagrodzeniem.

W świetle okoliczności przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego zawartego we wniosku Miasto, realizując Inwestycję, poniesie szereg wydatków. Wydatki te związane będą między innymi z wytworzeniem infrastruktury biznesowej, przy użyciu której Miasto będzie świadczyć usługi podlegające opodatkowaniu VAT. Opis zdarzenia przyszłego przedstawiony przez Wnioskodawcę jednoznacznie wskazuje, że efekty Projektu w całości będą wykorzystywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Jednocześnie, jak zostało wskazane, wybudowane środki trwałe nie będą przeznaczone do świadczenia usług pozostających poza zakresem opodatkowania lub zwolnionych od podatku.

W konsekwencji – w ocenie Wnioskodawcy – uznać należy, iż nabyte przez Miasto towary i usługi związane z wytworzeniem opisanej powierzchni biurowej w ramach Inkubatora Przedsiębiorczości, będą wykorzystywane przez Miasto do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych VAT, a zatem spełniona zostanie przesłanka, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Dodatkowo należy podkreślić, że wskazane powyżej wydatki nie będą mieściły się w katalogu wydatków ujętych w art. 88 ustawy o VAT.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że w niniejszym przypadku warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – Miasto przystąpi do realizacji Inwestycji z zamiarem wykorzystania majątku powstałego po jej zakończeniu, wyłącznie do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości odliczenia w pełnej wysokości podatku naliczonego wynikającego z tytułu wydatków poniesionych w związku z wytworzeniem infrastruktury biznesowej na potrzeby lokalnego inkubatora przedsiębiorczości, przeznaczonej wyłącznie do świadczenia usług opodatkowanych znajduje potwierdzenie w rozstrzygnięciach organów podatkowych, m. in. w:

  • interpretacji indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 27 listopada 2019 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.645.2019.2.AZ;
  • interpretacji indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 4 stycznia 2019 r., sygn. 0112-KDIL2-3.4012.579.2018.2.AŻ;
  • interpretacji indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 2 sierpnia 2017 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.246.2017.1.KB.

Reasumując – w ocenie Wnioskodawcy – w opisanym zdarzeniu przyszłym, w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Miastu będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki poniesione w związku z wytworzeniem infrastruktury biznesowej.

W tych okolicznościach Miasto wnosi o potwierdzenie prawidłowości przedstawionego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Zauważyć należy, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości przy nabyciu towarów i usług związanych wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną. Natomiast podatnikowi nie przysługuje takie prawo przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą niepodlegającą opodatkowaniu albo zwolnioną od podatku.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Zatem w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. „niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego”. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy – na mocy art. 7 ust. 1 cyt. ustawy – należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest jednostką samorządu terytorialnego, utworzoną na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminny, zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Poszczególne zadania własne Miasta, przewidziane w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie, jak i zadania zlecone przez jednostki samorządu terytorialnego, są w ramach Miasta wykonywane przez jego samorządowe jednostki budżetowe oraz urząd obsługujący Miasto. Urząd Miasta wraz z samorządowymi jednostkami budżetowymi traktowane są jako jeden podatnik VAT, którym jest Miasto. Wykonując wskazane wyżej zadania, Miasto działa zarówno w charakterze organu władzy publicznej, jak i na podstawie stosunków o charakterze cywilnoprawnym, stanowiących co do zasady działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT (objętą opodatkowaniem według właściwych stawek VAT lub zwolnioną od podatku).

Miasto planuje przeprowadzenie inwestycji (dalej: „Inwestycja” lub „Projekt”), polegającej na utworzeniu Inkubatora Przedsiębiorczości (dalej: „Inkubator”). Celem Projektu jest poprawa warunków do rozwoju przedsiębiorczości na terenie Miasta, poprzez utworzenie oferty usługowej skierowanej do lokalnych przedsiębiorców, a także podmiotów pragnących zrealizować swoje pomysły biznesowe. W szczególności celem Projektu jest pomoc nowopowstałym firmom w osiągnięciu dojrzałości i zdolności do samodzielnego funkcjonowania na rynku. Osoby zainteresowane ofertą będą mogły skorzystać z preferencyjnego najmu pomieszczeń wyposażanych w meble oraz urządzeń niezbędnych do prowadzenia działalności. Dodatkowo w ramach Inkubatora planuje się świadczenie usług wspomagających funkcjonowanie i rozwój aktywności gospodarczej przedsiębiorców, takich jak: doradztwo finansowe, prawne, czy promocja przedsiębiorstw objętych wsparciem Inkubatora. W wyniku realizacji Projektu, Inkubator zapewni możliwości prowadzenia działalności gospodarczej dla nowopowstałych podmiotów gospodarczych, tj. działających na rynku nie dłużej niż 3 lata, w przygotowanych pomieszczeniach biurowo-usługowo-handlowych. Dodatkowo zaplanowano również udostępnienie przedsiębiorcom przestrzeni szkoleniowo – konferencyjnej. Wysokość czynszu dzierżawnego skalkulowana zostanie z uwzględnieniem realiów rynkowych. Zyski generowane w ramach świadczenia opisanych usług zostaną przeznaczone na dalszy rozwój Inkubatora, dzięki czemu docelowo będzie możliwe osiągnięcie samodzielności finansowej.

W związku z planowaną Inwestycją, Miasto wystąpiło z wnioskiem o przyznanie dofinansowania z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, w ramach (…) (dalej: „Dofinansowanie”).

W ramach realizacji Projektu, Miasto poniesie następujące wydatki:

  1. Opracowanie dokumentacji technicznej – programu funkcjonalno – użytkowego wraz z kosztorysem;
  2. Opracowanie Strategii Biznesowej;
  3. Opracowanie dokumentacji projektowej wraz z przeprowadzaniem procedur koniecznych do uzyskania pozwolenia na budowę;
  4. Roboty budowlane w zakresie utworzenia Inkubatora Przedsiębiorczości – zaadaptowanie budynku z przeznaczeniem na zespół pomieszczeń handlowo-usługowo-biurowych dla przedsiębiorstw prowadzących działalność gospodarczą;
  5. Nadzór inwestorski;
  6. Wyposażenie Inkubatora Przedsiębiorczości – nabycie mebli do poszczególnych pomieszczeń budynku, sprzętu komputerowego i multimedialnego oraz sprzętu kuchennego i drobnego AGD;
  7. Usługi szkoleniowe i doradcze – doradztwo prawne, finansowo-księgowe, rozwojowo-inwestycyjne, marketingowe, a także pozostałe doradztwo o charakterze eksperckim;
  8. Koszty ogólne (w tym np. działania informacyjno-promocyjne, koszty utrzymania i ubezpieczenia budynku).

Na skutek realizacji Projektu, po przeprowadzeniu prac adaptacyjnych, w budynku należącym do Miasta powstanie przestrzeń biurowa składająca się z 15 lokali z wyposażeniem oraz sali konferencyjnej wraz z zapleczem infrastrukturalnym, które będzie służyć realizacji usług szkoleniowo-doradczych świadczonych zarówno na rzecz przedsiębiorców korzystających z Inkubatora, jak też innych podmiotów zewnętrznych. Wytworzone w ramach Inwestycji środki trwałe (powierzchnia biurowa oraz szkoleniowo – konferencyjna) będą wykorzystywane przez Miasto do świadczenia usług odpłatnego wynajmu (krótko- i długoterminowego) na rzecz lokalnych przedsiębiorców. Opłata za korzystanie z części wspólnych (między innymi: łazienki, korytarze) będzie wkalkulowana w określoną w umowach wysokość czynszu.

Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawca wskazuje, że z tytułu prowadzonej w tym zakresie działalności Miasto będzie uzyskiwało przychody z odpłatnego wynajmu powierzchni biurowych oraz opisanych usług dodatkowych świadczonych na rzecz podmiotów trzecich, tj. osób prowadzących działalność gospodarczą, na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Czynności te, pomimo że stanowią realizację zadań własnych Miasta, są czynnościami opodatkowanymi VAT. W konsekwencji, w związku z zamiarem świadczenia usług opodatkowanych VAT, Miasto planuje odpowiednio rozliczać należny podatek w składanych deklaracjach VAT-7.

Wskazane środki trwałe nie będą przez Wnioskodawcę wykorzystywane do wykonywania czynności pozostających poza zakresem opodatkowania VAT lub zwolnionych od podatku. Tym samym Miasto jest w stanie precyzyjnie przyporządkować wydatki poniesione na wytworzenie opisanej powyżej infrastruktury biznesowej wyłącznie do działalności opodatkowanej VAT.

Miasto poinformowało, że zgodnie ze strategią biznesową Projektu, planowana wartość nakładów inwestycyjnych wynosi 1.863.471,54 PLN.

W ramach przygotowania do realizacji inwestycji Miasto opracowało wstępny cennik wynajmu powierzchni biurowej. Zgodnie z tym cennikiem miesięczna stawka bazowa czynszu wynosi 25 PLN netto/m2. Ze względu na cel realizowanej inwestycji, tj. wsparcie lokalnej przedsiębiorczości, dla określonych typów przedsiębiorstw kwota ta może zostać odpowiednio obniżona. Dodatkowo Miasto obciąży najemców opłatą eksploatacyjną w wysokości 13 lub 23 PLN netto/m2 (wysokość tej stawki uzależniona jest od poziomu zatrudnienia). Łączna powierzchnia lokali biurowych z przeznaczeniem pod wynajem podmiotom gospodarczym wyniesie 210,90 m2. Poza wskazaną powyżej powierzchnią biurową, w ramach inwestycji powstanie przestrzeń szkoleniowo-konferencyjna o powierzchni 49,30 m2. Zgodnie z opracowanym cennikiem dobowa cena za wynajem sali szkoleniowo-konferencyjnej waha się pomiędzy 180 a 360 PLN netto, w zależności od rodzaju przedsiębiorstwa zainteresowanego wynajmem. Przy czym, oprócz wynajmu lokali, wybudowana infrastruktura będzie służyła także do świadczenia innych, odpłatnych usług na rzecz podmiotów gospodarczych – w szczególności usług doradczych i szkoleniowych. Wynagrodzenie za te świadczenia ustalane będzie indywidualnie w odniesieniu do poszczególnych rodzajów usług i podmiotów zainteresowanych ich nabyciem. Biorąc pod uwagę powyższe czynniki, a w szczególności możliwość zróżnicowania stawek czynszu oraz brak możliwości określenia ilości i zakresu usług dodatkowych, które będą świadczone na rzecz przedsiębiorców, Wnioskodawca na tę chwilę nie jest w stanie oszacować miesięcznego przychodu z tytułu wykorzystania wytworzonych środków trwałych.

W ocenie Wnioskodawcy, kwota, która będzie wpływała na jego konto z tytułu wykorzystania wytworzonych środków trwałych (tj. świadczenia usług wynajmu oraz usług szkoleniowych) będzie znacząca dla budżetu Miasta. Wynagrodzenie to stanowiło będzie bowiem dochód stały, otrzymywany systematycznie w długim horyzoncie czasowym. Jednocześnie ze względu na występowanie wielu czynników mogących mieć wypływ na wysokość otrzymanego wynagrodzenia, Miasto nie jest w stanie obecnie określić proporcji, w jakiej pozostawać będą dochody z tytułu wykorzystania wytworzonych środków trwałych w stosunku do dochodów ogółem/dochodów własnych Wnioskodawcy.

Prowadzona z wykorzystaniem inwestycji działalność ma mieć charakter stały i jest zaplanowana w perspektywie wieloletniej. Projekt będący przedmiotem wniosku realizuje bowiem długofalowe cele Miasta, a wytworzone środki trwałe mają przez wiele kolejnych lat służyć działaniom na rzecz rozwoju przedsiębiorczości lokalnej.

Jak zostało wskazane powyżej – działalność prowadzona z wykorzystaniem środków trwałych, wytworzonych w ramach Inwestycji ma mieć charakter stały i jest zaplanowana w perspektywie wieloletniej, co pozwoli na uzyskanie zwrotu poniesionych wydatków w odpowiednio długim horyzoncie czasowym, uzasadnionym okresem faktycznego wykorzystania wybudowanych pomieszczeń.

Ze względu na to, że Wnioskodawca zamierza świadczyć kilka rodzajów usług, a wysokość wynagrodzenia może zostać zróżnicowana w zależności od rodzaju przedsiębiorstwa, nie jest obecnie możliwe oszacowanie rocznego przychodu z tytułu wykorzystania wytworzonej infrastruktury. Wnioskodawca ponownie jednak podkreśla, że kwota ta będzie znacząca z perspektywy budżetu Miasta i pozwoli na zwrot poniesionych nakładów w odpowiednio długim horyzoncie czasowym.

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą wskazania, czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, w świetle art. 86 ust. 1 ustawy, Miastu będzie przysługiwało prawo do odliczenia w pełnej wysokości podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją Inwestycji.

W tym miejscu należy wskazać, że zgodnie z art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r., poz. 1145, z późn. zm.), zwanej dalej k.c., przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Najem jest więc umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną, odpowiednikiem świadczenia wynajmującego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie najemcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Z powyższego wynika, że umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie lokalu przez jego najemcę.

W świetle powołanych przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, że najem stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Podkreślić należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Podkreślenia wymaga, że w myśl art. 41 ust. 13 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są opodatkowane stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że w oparciu o art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Świadczenie usług najmu wytworzonych lokali nie zostało przez ustawodawcę wymienione wśród usług zwolnionych od podatku, w konsekwencji będzie opodatkowane według właściwej stawki podatku.

Zatem, z uwagi na fakt, że najem jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (a nie publicznoprawną), w związku z czynnością odpłatnego wynajmu wytworzonych lokali, Miasto będzie występowało w charakterze podatnika podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a ww. czynność – jako usługa zdefiniowana w art. 8 ust. 1 ustawy – będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jednocześnie transakcja ta nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku, gdyż ani ustawa o podatku od towarów i usług, ani też rozporządzenia wykonawcze do niej nie przewidują w takim przypadku zwolnienia od podatku.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego Projektu, należy podkreślić, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione, ponieważ Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a wydatki poniesione w związku z realizacją opisanego Projektu polegającego na utworzeniu Inkubatora Przedsiębiorczości – jak wynika z przedstawionego opisu sprawy – wykorzystywane będą wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. powstała powierzchnia biurowa oraz szkoleniowo – konferencyjna będą wykorzystywane przez Miasto do świadczenia usług odpłatnego wynajmu (krótko- i długoterminowego) na rzecz lokalnych przedsiębiorców oraz do świadczenia usług szkoleniowo-doradczych zarówno na rzecz przedsiębiorców korzystających z Inkubatora, jak też innych podmiotów zewnętrznych.

Wskazać w tym miejscu należy, że z odpłatnością za dostawę towarów lub świadczenie usług mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usługi a zapłatą istnieje adekwatny związek. W rozpatrywanej sprawie podano, że zyski generowane w ramach świadczenia opisanych wyżej usług zostaną przeznaczone na dalszy rozwój Inkubatora, dzięki czemu docelowo będzie możliwe osiągnięcie samodzielności finansowej. Ponadto, wysokość czynszu dzierżawnego skalkulowana zostanie z uwzględnieniem realiów rynkowych.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że w niniejszym przypadku warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – Gmina przystąpiła do budowy Inkubatora Przedsiębiorczości z zamiarem wykorzystania majątku powstałego po zakończeniu realizacji inwestycji, wyłącznie do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W konsekwencji, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją ww. projektu w całości, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek wskazanych w art. 88 ustawy.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w opisanym zdarzeniu przyszłym Miastu będzie przysługiwało prawo do odliczenia w pełnej wysokości podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją Inwestycji polegającej na utworzeniu Inkubatora Przedsiębiorczości, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z art. 88.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w szczególności w interpretacji przyjęto wyjaśnienia Wnioskodawcy co do elementów mających służyć do ustalenia czynszu najmu, zatem w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie ustalone, że wysokość czynszu odbiega od realiów rynkowych, czy też uniemożliwia zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych i skalkulowana jest na zbyt niskim poziomie lub też, że Inwestycja nie jest wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych, (a np. do realizacji zadań własnych gminy), interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Ponadto należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019, poz. 1751, z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 31 marca 2020 r., zwanej dalej „ustawą nowelizującą”, przepisy art. 2 pkt 15, 20, 21 i 30, art. 5a, art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b i c i pkt 4 lit. b tiret drugie, art. 29a ust. 15 pkt 3, art. 41 ust. 2, 2a, 12, 12c-12f, 13 i ust. 14e pkt 3, art. 43 ust. 20, art. 83 ust. 1 pkt 1, 14 i 15, art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b tiret pierwsze i art. 120 ust. 1 pkt 1 lit. a-d i pkt 4 ustawy zmienianej w art. 1 oraz załączników nr 3, 10 i 12 do ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się od dnia 1 lipca 2020 r., z zastrzeżeniem ust. 3.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy nowelizującej, w brzmieniu obowiązującym od dnia 31 marca 2020 r., w okresie od dnia 1 listopada 2019 r. do dnia 30 czerwca 2020 r. przepisy art. 2 pkt 15, 20, 21 i 30, art. 5a, art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b i c i pkt 4 lit. b tiret drugie, art. 29a ust. 15 pkt 3, art. 41 ust. 2, 2a, 12, 12c, 13 i ust. 14e pkt 3, art. 43 ust. 20, art. 83 ust. 1 pkt 1, 2, 14 i 15, art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b tiret pierwsze i art. 120 ust. 1 pkt 1 lit. a-d i pkt 4 ustawy zmienianej w art. 1 oraz załącznika nr 2, załącznika nr 3, z wyłączeniem poz. 72-75, załącznika nr 10, z wyłączeniem poz. 32-35, oraz załącznika nr 12 do ustawy zmienianej w art. 1 stosuje się w brzmieniu dotychczasowym.

Jak stanowi art. 7 ust. 3 ustawy nowelizującej, w brzmieniu obowiązującym od dnia 31 marca 2020 r., do wiążących informacji stawkowych, zwanych dalej „WIS”, wydawanych przed dniem 1 lipca 2020 r.:

  1. nie stosuje się przepisów art. 83 ust. 1 pkt 2 oraz załącznika nr 2 do ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, a także przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 41 ust. 15 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym,
  2. stosuje się przepisy art. 2 pkt 15, 20, 21 i 30, art. 5a, art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b i c i pkt 4 lit. b tiret drugie, art. 29a ust. 15 pkt 3, art. 41 ust. 2, 2a, 12, 12c–12f, 13
    i ust. 14e pkt 3, art. 43 ust. 20, art. 83 ust. 1 pkt 1, 14 i 15, art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b tiret pierwsze i art. 120 ust. 1 pkt 1 lit. a–d i pkt 4 ustawy zmienianej w art. 1 oraz załączników nr 3, 10 i 12 do ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą – z zastrzeżeniem art. 8 ust. 3 i 4.

W myśl art. 7 ust. 4 ustawy nowelizującej, w brzmieniu obowiązującym od dnia 31 marca 2020 r., WIS wydana przed dniem 1 lipca 2020 r. wiąże organy podatkowe wobec podatnika, dla którego została wydana w odniesieniu do towaru będącego przedmiotem dostawy, importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia dokonanych po dniu 30 czerwca 2020 r. oraz usługi, która została wykonana po tym dniu, z zastrzeżeniem art. 8 ust. 3.

Na podstawie art. 42b ust. 1 w powiązaniu z art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnik może wystąpić do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o wydanie wiążącej informacji stawkowej (WIS), która jest wydawana w formie decyzji na potrzeby opodatkowania podatkiem dostawy towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo świadczenia usług. Wystąpienie z wnioskiem o wydanie WIS jest możliwe od 1 listopada 2019 r. – przy czym WIS będzie dotyczyć stanu prawnego, który zacznie obowiązywać od 1 lipca 2020 r. Zatem kwestia ustalenia wysokości stawki podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług od dnia 1 lipca 2020 r. może być określona wyłącznie w ramach wydania Wiążącej Informacji Stawkowej określonej w art. 42a ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj