Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.474.2020.1.AG
z 20 sierpnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2020 r. (data wpływu 22 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. (…) realizowanego w Szkole Podstawowej w (…) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. (…) realizowanego w Szkole Podstawowej w (…).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto (…) ubiega się o dofinansowanie w formie dotacji w ramach konkursu pn. (…) realizowanego w Szkole Podstawowej (…) ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (…). Przedmiotem zadania jest utworzenie pracowni edukacyjnej przy w/w Szkole Podstawowej. Obecnie w szkole nie ma pracowni, która spełniałaby warunki do realizacji nowej podstawy programowej z przedmiotów przyrodniczych. Pozyskanie dofinansowania z WFOŚiGW z (…) umożliwi utworzenie ekopracowni na miarę XXI wieku, która sprosta oczekiwaniom uczniów i pozwoli im efektywniej poznawać otaczający świat. Włączenie większego wymiaru obserwacji, doświadczeń oraz lekcji realizowanych w terenie zaowocuje rozwinięciem u uczniów umiejętności myślenia przyczynowo-skutkowego.

Realizacja zadań w nowej pracowni przełoży się na wzrost świadomości proekologicznej dzieci oraz ich rodzin poprzez zachęcanie ich do systematycznej segregacji odpadów w gospodarstwach domowych i wykorzystania alternatywnych źródeł energii.

Szkoła Podstawowa nr (…) mieści się w niewielkim budynku, który był przystosowany do nauki dzieci klas 1 - 6. Wraz z reformą oświaty do szkół doszły klasy 7 i 8. Nowa rzeczywistość ograniczyła znacznie warunki lokalowe. Biblioteka szkolna oraz pracownia techniczna mieszczą się w odrębnych pomieszczeniach, poza głównym budynkiem szkoły. Skromne warunki lokalowe szkoły w bardzo dużym stopniu uniemożliwiają organizowanie na zajęciach eksperymentów i doświadczeń.

W jednej z sal odbywają się zajęcia z zakresu przyrody i biologii. Wnioskodawca planuje tu otworzyć ekopracownię. W pomieszczeniu pracowni (wym. pom. 5,90 x 8,60 m) znajdują się trzy okna, w których są rolety a na podłodze położona jest wykładzina PCV. Drzwi w niezbyt dobrym stanie oklejone są tapetą. Ściany wymagają odświeżenia, a oświetlenie sufitowe wymiany na energooszczędne. Pracownia wyposażona jest w ławki, krzesła, biurko nauczycielskie, zwykłą tablicę oraz jedną szafę i dwa regały do przechowywania pomocy i podręczników. Pomoce dydaktyczne zgromadzone w sali są skromne i dostosowane wyłącznie do nauki przyrody. Brakuje nowoczesnego sprzętu komputerowego oraz pomocy do nauki biologii w klasach 5 - 8. Wnioskodawca zakłada utworzenie pracowni, z której będą korzystać uczniowie Wnioskodawcy, by realizować założenia podstawy programowej z przedmiotów takich jak przyroda, biologia, geografia oraz dodatkowe zajęcia ekologiczne.

Wnioskodawca utworzy pracownię o charakterze laboratoryjno – ekologicznym i wyposaży ją w nowoczesny sprzęt oraz różnorodne pomoce dydaktyczne. Stworzenie miejsca przyjaznego uczniom, zwiększy ich aktywność, umożliwi pełne przyswojenie wiedzy oraz jej wykorzystane w życiu codziennym. Ponadto zachęci uczniów do podejmowana działań badawczych i rozwijania swoich zainteresowań.

Pracownia przewidziana jest na realizowanie podstawy programowej z biologii, przyrody oraz wybranych tematów z geografii i chemii. W sali będą się także odbywać zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów naukami przyrodniczymi, prelekcje, spotkania z ekspertami z dziedziny ekologii i ochrony środowiska. Wnioskodawca zamierza, aby utworzona pracownia pozwoliła na kształtowanie wśród uczniów świadomości ekologicznej oraz podstaw odpowiedzialności dotyczących ochrony najbliższego środowiska przyrodniczego. Wnioskodawca tworzenie pracowni rozpocznie od odnowienia i pomalowania ścian, sufitów oraz umocowania nowego energooszczędnego oświetlenia. Na filarach między oknami oraz na tylnej ścianie zostanie nałożona fototapeta przedstawiająca leśny krajobraz, typowy dla regionu Wnioskodawcy.

Wnioskodawca zakupi 14 ławek, z możliwością zestawienia ich w dowolny sposób, który umożliwi prace w grupach oraz 28 ergonomicznych krzesełek plastikowych. Tylna część ściany zostanie zagospodarowana na miejsca do przechowywana podręczników, atlasów, przewodników do ekspozycji ciekawych pomocy dydaktycznych, do czego posłużą szafy oraz regały.

Mając na uwadze laboratoryjny charakter pracowni utworzony zostanie kącik do prowadzenia obserwacji mikroskopowych, złożony z podłużnego drewnianego blatu, na którym ustawione będą mikroskopy, zestawy narzędzi preparacyjnych i preparaty mikroskopowe. Przy tak wyposażonym stole umieszczone zostaną taborety obrotowe. Nad blatem zostaną zawieszone zestawy szafek i półek, które posłużą do prezentowania pomocy dydaktycznych. Pozwoli to prowadzić obserwacje mikroskopowe na każdej lekcji oraz zaoszczędzić czas na przygotowanie stanowisk obserwacyjnych. Szczególnie cenny będzie mikroskop nauczycielski, który dzięki wbudowanej kamerze pozwoli wyświetlić obraz spod mikroskopu na tablicy interaktywnej lub na ekranie komputera.

Wnioskodawca wzbogaci pracownię o mobilny stół demonstracyjny, który urozmaici prowadzone zajęcia oraz umożliwi nauczycielowi z każdego miejsca prezentowanie doświadczeń. Wyposażenie pracowni w nowoczesny sprzęt multimedialny - laptop i tablice interaktywną - pozwoli zwiększyć motywację ucznia do pozyskiwania wiedzy oraz umożliwi projekcje różnych filmów i prezentacji multimedialnych na wszystkich przedmiotach przyrodniczych.

Wnioskodawca doposaży pracownię w pomoce służące do przeprowadzana zajęć dydaktycznych zarówno w szkole, w pracowni jak i w terenie. Do poznawania zjawisk i zależności występujących w przyrodzie posłuży ogrodowa stacja pogodowa w terenie i w pracowni. Zostaną zakupione niezbędne pomoce do prowadzenia samodzielnych obserwacji i doświadczeń - zestawy doświadczalne: naszyjnik z DNA oraz zestawy do analizy wody i powietrza służące do określenia stanu czystości środowiska w najbliższej okolicy szkoły.

Wnioskodawca ma świadomość, że dla jakości prowadzonych zajęć niezwykle ważna jest różnorodność pomocy dydaktycznych, dlatego wzbogaci pracownię w różne modele – oka, ucha, komórki roślinne i zwierzęce, kolekcje okazów roślin i zwierząt, preparaty makroskopowe zatopione w pleksie, które zwiększą atrakcyjność zajęć i będą sprzyjały lepszemu zapamiętywaniu wiadomości.

W związku z powyższym w projekcie przewidziano do zakupu:

Pomoce dydaktyczne

Zestaw do badania wody + scenariusz

Zestaw do badania powietrza + scenariusz

Chrząszcze - konstruowanie klucza dychotomicznego - zestaw doświadczalny + scenariusz

Naszyjnik z DNA 25 sztuk - zestaw doświadczalny

Mikroskop biologiczny …

Mikroskop stereoskopowy …

Mikroskop nauczycielski … z kamerą …

Okulary ochronne

Metalowy chwytak do probówek

Zestaw narzędzi preparacyjnych w piórniku nr 3

Pudełko na 5 szt. preparatów

Bakterie - zestaw 23 preparatów

Mchy, porosty, wątrobowce i grzyby - zestaw 25 preparatów

Genetyka - zestaw 25 preparatów

Preparaty biologiczne mix - zestaw 15 preparatów

Pojemnik do obserwacji owadów - mały

Kompas turystyczny - busola

Łuk odruchowy - przekrój na tablicy

Wirusy - 4 modele

Komórka zwierzęca

Komórka roślinna

Oko - powiększenie 6x, 7 części

Serce - 3 ruchome części

Ucho - powiększenie 3x, 4 części

Model DNA

Kwiat brzoskwini

Neuron - komórka nerwowa

Ręka - model na podstawie

Systematyka stawonogów - 6 okazów

Typy blaszki liściowej

Pszczoła - rozwój i produkty

Bielinek kapustnik - rozwój

Żaba - rozwój

Fasola - rozwój

Szkodniki owadzie - zestaw

Owady pożyteczne - zestaw

Ryba - szkielet

Ptak - szkielet

Mszaki - 4 okazy

Glony - 4 okazy

Przystosowanie odnóży owadów do trybu życia

Żółw

Tasiemiec - larwy w tkance mięśniowej

Rozgwiazda

Motyl

Królestwo zwierząt - kolekcja okazów

Fauna morska - kolekcja okazów

Szkiełka podstawowe - krawędzie szlifowane

Szkiełka nakrywkowe kwadratowe 24x24

Globus fizyczny 25 cm

Ogrodowa stacja pogody

Stacja pogody bar/higro/ter

Mój pierwszy przewodnik. Jakie to zwierzę. Henryk i Małgorzata Garbarczykowie.

Multimedialny Atlas dla Szkół Podstawowych. Polska i Przyroda wokół nas.

Odpady i recykling. Encyklopedyczny przewodnik – program multimedialny.

Roślinność

Meble i wyposażenie pracowni

Tabliczki do oznaczania roślinności

Fototapeta 1

Fototapeta 2

Fototapeta 3

Ławka szkolna dwuosobowa

Krzesło szkolne

Biurko nauczyciela

Krzesło nauczyciela

Mobilny stół demonstracyjny

Blat pod stanowiska mikroskopowe

Taboret obrotowy

Szafka podwieszana zamykana

Tablica biała suchościeralna

Szafka 120 cm wysokości

Szafa zamykana

Sprzęt multimedialny

Monitor interaktywny

Głośniki

Wnioskodawca zamierza, aby nowa pracownia pozwoliła uczniom szkoły Wnioskodawcy przeprowadzać ciekawe doświadczenia, realizować różne projekty badawcze oraz umożliwiła im dostrzec środowisko przyrodnicze, w którym oni żyją.

Celem projektu jest polepszenie warunków nauczania poprzez utworzenie kreatywnej i pomysłowej pracowni edukacyjnej. Pracownia zostanie wyremontowana, wyposażona w pomoce dydaktyczne, meble, a także sprzęt audio-video celem uatrakcyjnienia planowanych do realizacji zajęć.

Szkota Podstawowa w (…) jest jednostką budżetową gminy Miasto (…). Gmina Miasto (…) jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Projekt realizowany będzie w terminie od 03.11.2020 r. do 30.04.2021 r.

Wszystkie dostawy towarów i usług związane z realizacją w/w zadania inwestycyjnego nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Użytkowane będą nieodpłatnie przez nauczycieli do celów edukacyjnych, czyli czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy. Po zakończeniu opisanego wyżej przedsięwzięcia nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, a tylko i wyłącznie do zadań wynikających z ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 910 z późn. zm.).

Usługi i dostawy związane z wyposażeniem przedszkoli należą do katalogu zadań własnych Gminy. Co więcej, w związku z ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotów środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego nastąpiło obowiązkowe „scentralizowanie” w samorządach rozliczeń w zakresie podatku VAT. W związku z powyższym od 1 stycznia 2017 r. Miasto (…) wraz z jednostkami budżetowymi i zakładem budżetowym dokonuje rozliczenia podatku VAT należnego i naliczonego jako jeden podatnik. Gmina dokonując nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami będzie figurowała jako nabywca.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie w przypadku realizacji zadania w formie dotacji w ramach konkursu pn. (…) realizowanego w Szkole Podstawowej w (…) ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (…) przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, a więc czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

Zdaniem Wnioskodawcy,

Zdaniem Miasta (…), w odniesieniu do zdarzenia przyszłego realizacji zadania w formie dotacji w ramach konkursu pn. (…) realizowanego w Szkole Podstawowej w (…) ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (…), Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, ponieważ w/w inwestycja nie dotyczy bezpośrednio czynności opodatkowanych w zakresie, których Gmina jest podatnikiem VAT. Brak powiązania dla zakupu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego zadania (podatku naliczonego) z wykorzystaniem ich do wykonywania czynności opodatkowanych uniemożliwia odliczenie podatku VAT. Tym samym Gmina realizując projekt opisany szczegółowo w niniejszym wniosku nie ma podstaw do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 106 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Jak wynika z powołanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT .

Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy

Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 713), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8), utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ww. ustawy). Jednostki organizacyjne gminy mogą być wyodrębnionymi jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej, które prowadzą swoją działalność w formie samorządowego zakładu budżetowego lub jednostki budżetowej. Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie (art. 9 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym).

Należy zauważyć, że zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak również przepisy wykonawcze do niej nie definiują terminu „jednostka budżetowa”, wobec czego należy posiłkować się definicją legalną zawartą w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 869 ze zm.).

Jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego (art. 11 ust. 1 tej ustawy).

Stosownie do brzmienia ust. 3 powyższego artykułu, podstawą gospodarki finansowej jednostki budżetowej jest plan dochodów i wydatków, zwany dalej „planem finansowym jednostki budżetowej”.

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, jednostki budżetowe, z zastrzeżeniem odrębnych ustaw tworzą, łączą i likwidują organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego – gminne, powiatowe lub wojewódzkie jednostki budżetowe.

W myśl ust. 2 powyższego artykułu, tworząc jednostkę budżetową, organ, o którym mowa w ust. 1 nadaje jej statut, chyba że odrębne ustawy stanowią inaczej oraz określa mienie przekazywane tej jednostce w zarząd.

Zgodnie z art. 8 ust. 15 Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 910 z późn. zm) zakładanie i prowadzenie publicznych przedszkoli, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkoli specjalnych oraz innych form wychowania przedszkolnego, o których mowa w art. 14a ust. 1a, szkół podstawowych oraz gimnazjów, z wyjątkiem szkół podstawowych oraz gimnazjów specjalnych, w tym z oddziałami integracyjnymi, z wyjątkiem szkół specjalnych i gimnazjów specjalnych, szkół artystycznych oraz szkół przy zakładach karnych, zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich, należy do zadań własnych gmin.

W dniu 29 września 2015 r. zapadł wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-276/14, zgodnie z którym gminna jednostka organizacyjna, której działalność nie spełnia kryterium samodzielności w rozumieniu art. 9 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE, nie może być uznana za podatnika podatku od wartości dodanej odrębnie od gminy, w której skład jednostka ta wchodzi.

Jak wynika z wyroku TSUE w sprawie C-276/14 samorządowe jednostki organizacyjne nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów o VAT, zatem wszelkie czynności przez nie dokonywane powinny być rozliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego, które je utworzyła. W związku z ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotów środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego nastąpiło obowiązkowe „scentralizowanie” w samorządach rozliczeń w zakresie podatku VAT. Od 1 stycznia 2017 r. Miasto (…) wraz z jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi dokonuje rozliczenia podatku VAT należnego i naliczonego jako jeden podatnik.

Jak wskazano powyżej, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonywane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Podsumowując, w II półroczu 2020 r. Gmina będzie realizować zadanie w formie dotacji w ramach konkursu pn. (…) realizowanego przy Szkole Podstawowej (…) ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (…). Przystępując do realizacji opisanego we wniosku projektu Gmina będzie wykorzystywać zakupione pomoce dydaktyczne tylko i wyłącznie do działalności publicznoprawnej tzn. towary i usługi związane z realizacją przedmiotowej inwestycji będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług z tym związanych. Ponadto zadanie inwestycyjne jest przeznaczone do realizacji zadań ustawowych wynikających z ustawy o systemie oświaty.

Reasumując, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania w formie dotacji w ramach konkursu pn. (…) realizowanego w Szkole Podstawowej (…) ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (…), gdyż zakupy dokonane w związku z projektem będą służyć Gminie oraz jej jednostce budżetowej czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT (działalność publicznoprawna), a tym samym nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający podatnika VAT do odliczenia podatku naliczonego, wynikający z treści art. 86 ust. 1 ustawy również w przypadku „scentralizowania” rozliczeń Gminy z jej jednostkami budżetowymi oraz zakładem budżetowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s.1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, w szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8), utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 cyt. ustawy).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ z okoliczności sprawy wynika, że nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji tego zadania. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania (…) realizowanego w Szkole Podstawowej w (…), ponieważ efekty projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, w szczególności wykorzystywanie efektów projektu do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów usług, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj