Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3.4012.405.2020.2.AW
z 4 września 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z póżn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 czerwca 2020 r. (data wpływu 15 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie przez Spółkę środków trwałych, ze środków uzyskanych z dotacji – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 czerwca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie przez Spółkę środków trwałych, ze środków uzyskanych z dotacji.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej jako: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest producentem (…) w Polsce. Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Spółka podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.

Spółka znalazła się na liście podmiotów, które uzyskały pozytywną ocenę merytoryczną w konkursie nr (…) – „Dofinansowanie działań płatnika składek na poprawę bezpieczeństwa i higieny prac” (dalej jako: „Konkurs”) organizowanym przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych (dalej jako: „ZUS”). Celem Konkursu jest dofinasowanie projektów, które dotyczyć będą poprawy bezpieczeństwa higieny pracy, zmniejszenia zagrożenia wypadkami przy pracy lub chorobami zawodowymi oraz zredukowania niekorzystnego oddziaływania czynników ryzyka.

Dofinansowanie projektu nastąpi na podstawie art. 37 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 październik 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1205, ze zm.).

W ramach Konkursu Spółka ma otrzymać w 2020 r. dofinansowanie do zakupu środków trwałych na projekty dotyczące utrzymania zdolności do pracy przez cały okres aktywności zawodowe realizowane w 2020 r. Dofinansowanie będzie obejmowało 60% udziału w kwocie brutto środków trwałych, które Wnioskodawca zamierza nabyć.

Spółka ma zamiar przeznaczyć otrzymane z ZUS dofinansowanie na zakup środków trwałych mających na celu poprawę warunków BHP w zakładzie pracy. Przedmiotowe środki trwałe stanowić będą dwie instalacje odpylające. Środki trwałe zostaną wprowadzone przez Spółkę do rejestru środków trwałych.

Instalacje zostaną nabyte od podmiotów zewnętrznych (czynnych podatników VAT), które z tego tytułu będą wystawiać Spółce faktury z VAT możliwym do odliczenia przez Spółkę. Spółka zamierza dokonać obniżenia podatku należnego VAT o podatek naliczony VAT wynikający z tych faktur wystawionych przez dostawców ww. środków trwałych.

Spółka zawarła już umowę z ZUS na dofinansowanie. Zapłaciła również dostawcom zaliczki na dostawę instalacji, zgodnie z zawartymi umowami. Spółka otrzymała faktury zaliczkowe na dostawę instalacji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do pełnego odliczenia podatku VAT tzn. bez uzależnienia prawa do odliczenia kwoty naliczonego podatku VAT lub jej części od tego, z jakich środków finansowany jest przedmiotowy zakup, wynikającego z faktur dotyczących nabycia środków trwałych częściowo sfinansowanych środkami otrzymanymi w ramach dofinansowania z ZUS oraz czy Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z otrzymanych, wskazanych w stanie faktycznym faktur zaliczkowych bez uzależnienia prawa do odliczenia kwoty naliczonego podatku VAT lub jej części od tego, z jakich środków finansowany jest przedmiotowy zakup?

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji przedstawionej w zdarzeniu przyszłym zostaną spełnione warunki uprawniające do odliczenia naliczonego podatku z faktur dokumentujących nabycie przedmiotowych środków trwałych, a fakt dofinansowania zakupów środków trwałych nie będzie miał wpływu na prawo do odliczenia podatku VAT z otrzymanych faktur. Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym w zakresie zapłaconych zaliczek oraz otrzymanych faktur zaliczkowych Spółce przysługiwało prawo do odliczenia naliczonego podatku z faktur zaliczkowych wystawionych w związku z wpłatą zaliczki na poczet dostawy instalacji w momencie otrzymania faktury zaliczkowej, a fakt dofinansowania zakupów środków trwałych nie będzie miał wpływu na prawo do odliczenia podatku VAT z otrzymanych faktur.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Zatem jak wynika z powyżej przywołanego przepisu do podstawy opodatkowania należy zaliczy wszystko, co stanowi zapłatę na rzecz dostawy towarów, w tym również otrzymane dotacje.

Ogólna zasada regulująca prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie nabywanych przez podatnika towarów i usług została określona w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Przepis ten stanowi, iż w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwot podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przysługuje:

  • zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku VAT oraz
  • gdy nabyte środki trwałe będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ustawodawca jednak nie precyzuje, w jakim zakresie towary muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek nabytych środków trwałych z działalnością podatnika może mieć zatem charakter bezpośredni lub pośredni:

  • związek bezpośredni dokonanych zakupów środków trwałych z działalnością podatnika zachodzi, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub nabywane towary usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy – jednoznacznie więc występuje bezpośredni związek pomiędzy nabytymi środkami trwałymi czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika,
  • związek pośredni nabywanych towarów z działalnością podatnika zachodzi w sytuacji, gdy ponoszone wydatki nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych obrotach, ale warunkują uzyskanie obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę fakt, iż Spółka będzie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykorzystywać nabyte środki trwałe w związku z realizacją zawartej z ZUS umowy o dofinansowanie wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT, Spółce będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy zakup środków trwałych (dwóch instalacji odpylających) będzie miał pośredni związek z prowadzoną działalnością Spółki, ponieważ zaistnieje związek przyczynowoskutkowy pomiędzy zakupem a powstaniem obrotu – zakup towarów w postaci wskazanych środków trwałych będzie miał bowiem wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, w tym przede wszystkim przyczyni się do poprawy i bezpieczeństwa higieny pracy.

Podsumowując, analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego, a także przepisów ustawy o VAT, pozwala uznać, że w niniejszej sprawie zostaną spełnione warunki uprawniające do odliczenie naliczonego podatku z faktury dokumentującej nabycie przedmiotowych środków trwałych, ponieważ towary w postaci przedmiotowych urządzeń będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, a nabyte środki trwałe będą wykazywały pośredni związek z działalnością Spółki. Źródło finansowania środków trwałych nie wpłynie na prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Spółka, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT, ma zatem prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego od faktur związanych nabyciem przez Spółkę przedmiotowych środków trwałych mających na celu poprawę warunków BHP w zakładzie pracy Spółki, ze środków uzyskanych z dotacji. Prawo to przysługuje Wnioskodawcy pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z art. 88 ustawy o VAT.

Podobne stanowisko zostało wyrażone przykładowo w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 10 marca 2016 r. (sygn. ILPP2/4512-1 -900/15-2/MW) oraz w interpretacji indywidualnej z 24 lipca 2018 r. wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (sygn. 0112-KDIL2-1.4012.300.2018.2.AP).

W zakresie zapłaconych zaliczek, należy wskazać, że w przypadku, gdy wystawiona faktura dokumentuje zapłatę zaliczki, u wystawcy obowiązek podatkowy powstaje w oparciu o art. 19a ust. 8 ustawy o VAT, natomiast dla Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstało w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy oraz Wnioskodawca otrzymał fakturę dokumentującą dokonaną zaliczkę, albo deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

W pierwszej kolejności należy wskazać, że stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatników przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem jeśli tylko zakup towaru lub usługi jest związany ze sprzedażą opodatkowaną podatnik ma co do zasady prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego faktury dokumentującej tak zakup.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika potwierdzających dokonanie (wpłatę) zaliczki, jeżeli wiązała się ona z powstaniem obowiązku podatkowego.

Następnie, stosownie do art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego co do zasady powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę.

Natomiast jak wynika z art. 86 ust. 10c ustawy o VAT przepis ust. 10 stosuje się odpowiednio do całości lub części zapłaty uiszczanej przed dokonaniem dostawy lub wykonaniem usługi. Zatem warunki dokonania odliczenia podatku to powstanie u podatnika (sprzedawcy) obowiązku podatkowego oraz otrzymanie (posiadanie) przez podatnika faktury.

Zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy o VAT jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lut lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty.

Końcowo należy wskazać, że również w tej sytuacji źródło finansowania nie wpłynie na prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podsumowując, analiza przedstawionego stanu faktycznego, a także przepisów ustawy o VAT, pozwala uznać, że w niniejszej sprawie zostaną spełnione warunki uprawniające do odliczenia naliczonego podatku z faktur zaliczkowych wystawionych w związku z wpłatą zaliczki na poczet dostawy instalacji w momencie otrzymania faktury zaliczkowej, a fakt dofinansowania zakupów środków trwałych nie będzie miał wpływu na prawo do odliczenia podatku VAT z otrzymanych faktur, ponieważ towary w postaci przedmiotowych urządzeń (instalacji) będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, a nabyte środki trwałe będą wykazywały pośredni związek z działalnością Spółki. Źródło finansowania środków trwałych nie wpłynie na prawo do obniżenia kwoty podatku należnego kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Według art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarte zostało w art. 86 ust. 1 ustawy, zgodnie, z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Zatem w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. „niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego”. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Na podstawie art. 86 ust. 10 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

W myśl art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a – powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a (art. 86 ust. 13 ustawy).

Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy związane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą, wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i zapewnia neutralność tego podatku dla czynnych podatników VAT. Podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych towarów i usług powstał obowiązek podatkowy, nie wcześniej jednak niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują określone sytuacje, w których podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, pomimo tego, że spełnione są generalne przesłanki upoważniające go do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Ograniczenia te zawarte są w art. 88 ustawy.

Stosownie do postanowień art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z generalną zasadą wynikającą z art. 19a ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Powyższy przepis formułuje zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi, co oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług i powinien być rozliczony za ten okres.

Stosownie do art. 19a ust. 8 ustawy, jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z zastrzeżeniem ust. 5 pkt 4.

Zasady wystawiania faktur reguluje art. 106b ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Na podstawie art. 106i ust. 1 tej ustawy, fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę, z zastrzeżeniem ust. 2-9.

Na mocy art. 106i ust. 2 ww. ustawy, jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymano całość lub część zapłaty od nabywcy.

Stosownie do art. 106i ust. 7 cyt. ustawy, faktury nie mogą być wystawione wcześniej niż 30. dnia przed:

  1. dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi;
  2. otrzymaniem, przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi, całości lub części zapłaty.

W myśl art. 106f ust. 3 ustawy – jeżeli faktura, o której mowa w ust. 1, nie obejmuje całej zapłaty, w fakturze wystawianej po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi sumę wartości towarów lub usług pomniejsza się o wartość otrzymanych części zapłaty, a kwotę podatku pomniejsza się o sumę kwot podatku wykazanego w fakturach dokumentujących otrzymanie części zapłaty. Faktura, o której mowa w zdaniu pierwszym, powinna również zawierać numery faktur wystawionych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi.

Należy podkreślić, że celem faktury jest przede wszystkim udokumentowanie rzeczywistego przebiegu zdarzeń gospodarczych, zarówno pod względem przedmiotu transakcji, jak i podmiotów biorących w niej udział.

Faktury są dokumentem o charakterze sformalizowanym. Zatem, co do zasady, faktury muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze. Oznacza to, że nie można uznać za prawidłową fakturę, gdy sprzecznie z jej treścią wskazuje ona zdarzenie gospodarcze, które w ogóle nie zaistniało bądź zaistniało w innych rozmiarach albo między innymi podmiotami. Faktura potwierdza zaistniałe zdarzenia gospodarcze, a jej elementy formalne wymagane przez art. 106e ust. 1 ustawy mają wyłącznie znaczenie dowodowe. Jedynie braki merytoryczne faktury mogą wywołać skutek materialny w postaci zmian w przedmiocie lub podstawie opodatkowania, a także doprowadzić do niewłaściwego określenia wysokości podatku.

Z powyższego wynika, że o prawidłowości faktur wystawianych i otrzymywanych przez podatników powinny decydować przede wszystkim ustalenia, czy dokumenty te potwierdzają rzeczywiste transakcje handlowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy przysługuje mu pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur zaliczkowych jak i faktur dokumentujących sprzedaż środków trwałych, związanych z nabyciem środków trwałych w sytuacji, gdy zakup urządzeń (instalacji) został częściowo sfinansowany środkami otrzymanymi w ramach dofinansowania z ZUS oraz czy Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z otrzymanych faktur zaliczkowych.

Jak wskazano powyżej, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych.

Według przywołanego na wstępie art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, jednym z warunków dokonania odliczenia podatku VAT jest posiadanie przez podatnika faktury dokumentującej zakup związany z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT. Zatem otrzymanie faktury przez podatnika wyznacza moment, od którego możliwe jest zrealizowanie tego prawa.

W rozpatrywanej sprawie mamy więc do czynienia z sytuacją, gdzie Spółka zawarła już umowę z ZUS na dofinansowanie. Zapłaciła również dostawcom zaliczki za dostawę instalacji, zgodnie z zawartymi umowami. Spółka otrzymała faktury zaliczkowe na dostawę instalacji. Zatem z wniosku wynika, że Wnioskodawca posiadał dokument (fakturę na zaliczkę), ponadto jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Spółka ma zamiar przeznaczyć otrzymane z ZUS dofinansowanie na zakup środków trwałych mających na celu poprawę warunków BHP w zakładzie pracy. Przedmiotowe środki trwałe stanowić będą dwie instalacje odpylające. Środki trwałe zostaną wprowadzone przez Spółkę do rejestru środków trwałych. Ponadto z wniosku wynika, że towary w postaci przedmiotowych urządzeń (instalacji) będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, a nabyte środki trwałe będą wykazywały pośredni związek z działalnością Spółki. Tym samym należy stwierdzić, że nabycie tych środków trwałych miało związek u Wnioskodawcy z działalnością gospodarczą opodatkowaną VAT.

Przywołane przepisy oraz przedstawiony opis sprawy pozwalają uznać, że skoro zarówno Sprzedawca (podmioty zewnętrzne), jak i Nabywca (Wnioskodawca) są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, towary w postaci przedmiotowych urządzeń (instalacji) będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, a nabyte środki trwałe będą wykazywały pośredni związek z działalnością Spółki, to Wnioskodawcy po otrzymaniu faktury dokumentującej sprzedaż środków trwałych będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku z uwagi na zakup ww. instalacji, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, w związku z wykorzystaniem przez Wnioskodawcę przedmiotowych urządzeń (instalacji) do czynności opodatkowanych, również będzie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku VAT na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z faktur zaliczkowych.

Ponadto należy wskazać, że fakt dofinansowania zakupów środków trwałych nie będzie miał wpływu na prawo do odliczenia podatku VAT z otrzymanych faktur, ponieważ towary w postaci przedmiotowych urządzeń (instalacji) będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, a nabyte środki trwałe będą wykazywały pośredni związek z działalnością Spółki. Źródło finansowania środków trwałych nie wpłynie na prawo do obniżenia kwoty podatku należnego kwotę podatku naliczonego.

Podsumowując stwierdzić należy, że Wnioskodawca, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, ma/będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego od faktur dokumentujących zaliczkę, jak i faktur dokumentujących sprzedaż środków trwałych związanych z nabyciem przez Spółkę urządzeń (instalacji) mającego na celu poprawę warunków BHP w zakładzie pracy Spółki, ze środków uzyskanych z dotacji. Prawo to przysługuje/będzie przysługiwało Wnioskodawcy pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z art. 88 ustawy.

Z uwagi na powyższe stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dotyczących nabycie środków trwałych jak również w zakresie pytania nr 2 w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zaliczkowych uznano za prawidłowe.

Jednocześnie tutejszy Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się, że na podstawie art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (pytanie oznaczonego we wniosku nr 2 i nr 3) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj