Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.118.2020.1.MK
z 8 września 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1325), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 28 maja 2020 r. (data wpływu 8 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie zwolnienia od akcyzy paliw przeznaczonych dla sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki przy zastosowaniu przedstawionych warunków – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 czerwca 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie zwolnienia od akcyzy paliw przeznaczonych dla sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki przy zastosowaniu przedstawionych warunków.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

[…] w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się m.in. produkcją, magazynowaniem, przyjmowaniem i wysyłką wyrobów energetycznych. Z uwagi na powyższe, zakład Spółki w […] posiada status składu podatkowego, z którego wyroby akcyzowe wydawane są m.in. w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z wykorzystaniem systemu EMCS.

Spółka ma zamiar rozpocząć wydania ze składu podatkowego w […] paliw silnikowych w celu dostarczenia tych paliw na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki (dalej: siły zbrojne USA), o których mowa w art. 2 lit. a Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2010 r. poz. 422 i 423) - dalej: Umowa. Wydania te odbywałyby się w ramach umowy zawartej bezpośrednio z siłami zbrojnymi USA lub z wykonawcą kontraktowym Stanów Zjednoczonych, o którym mowa w mowa w art. 2 lit. f Umowy oraz w § 2 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. 2018 r. poz. 2525 oraz Dz.U. 2019 r. poz. 2002; dalej: Rozporządzenie).

W opisanym zdarzeniu przyszłym do przemieszczanych wyrobów energetycznych będzie załączone „Świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego” (dalej: Świadectwo) którego wzór określa Porozumienie wykonawcze między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sil zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - (dalej: Porozumienie) oraz „Pojedyncze poświadczenie” (dalej: Poświadczenie), w przypadku, gdy nie zostanie wypełnione pole nr 4 w Świadectwie.

Wydawanie przedmiotowych paliw będzie realizowane bezpośrednio ze składu podatkowego Spółki w […] z przeznaczeniem dostarczenia do Sił Zbrojnych USA, z zastosowaniem zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w § 41 Rozporządzenia.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 Porozumienia - przedstawiciel sił zbrojnych USA wypełni i podpisze Świadectwo w dwóch egzemplarzach, a następnie przedstawi je w celach poświadczenia do osoby upoważnionej przez Ministra Obrony Narodowej RP. W takim przypadku upoważniona osoba wystawi Poświadczenie i załączy je do Świadectwa.

Przesyłka paliw będzie odbywać się w systemie EMCS o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tj. Dz.U. 2020 r. poz. 722, dalej: „ustawa o podatku akcyzowym; ustawa”); z zastosowaniem dokumentu e-AD, na podst. art. 40 ust. 2 pkt 6 powyższej ustawy. Zamknięcie przemieszczenia w systemie EMCS odbędzie się w ten sposób, że Siły Zbrojne USA lub ich przedstawiciel sporządzą raport odbioru EMCS (komunikat PL818) w postaci pliku xml, a następnie dostarczą ww. komunikat właściwemu dla miejsca odbioru naczelnikowi urzędu skarbowego, w celu systemowego zamknięcia procedury zastosowanej dla potrzeb tego przemieszczenia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym wysyłki paliw stanowiących wyroby energetyczne w rozumieniu Ustawy, ze składu podatkowego Spółki z przeznaczeniem dostarczenia do sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki mogą korzystać ze zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w § 41 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, pod warunkiem:

  1. dołączenia do przemieszczanych wyrobów świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, zwane dalej „świadectwem”, którego wzór określa załącznik do Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącego zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych, podpisanego w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 817 i 818),
  2. zastosowania do przemieszczanych wyrobów systemu EMCS, w tym wystawienia przez prowadzącego skład podatkowy wysyłający dokumentu e-AD oraz załączenia wydruku dokumentu e-AD do przemieszczanych wyrobów,
  3. zamknięcia przemieszczenia w systemie EMCS w ten sposób, że Siły Zbrojne USA lub ich przedstawiciel sporządzą raport odbioru EMCS (komunikat PL818) w postaci pliku xml, a następnie dostarczą ten komunikatu właściwemu dla miejsca odbioru naczelnikowi urzędu skarbowego ?

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym w opisanym zdarzeniu przyszłym wysyłki wyrobów energetycznych ze składu podatkowego Spółki bezpośrednio na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki będą korzystały ze zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w § 41 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, pod warunkiem:

  1. dołączenia do przemieszczanych wyrobów świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, zwane dalej „świadectwem”, którego wzór określa załącznik do Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącego zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych, podpisanego w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 817 i 818),
  2. zastosowania do przemieszczanych wyrobów systemu EMCS, w tym wystawienia przez prowadzącego skład podatkowy wysyłający dokumentu e-AD oraz załączenia wydruku dokumentu e-AD do przemieszczanych wyrobów,
  3. zamknięcia przemieszczenia w systemie EMCS w ten sposób, że Siły Zbrojne USA lub ich przedstawiciel sporządzą raport odbioru EMCS (komunikat PL818) w postaci pliku xml, a następnie dostarczą ten komunikat właściwemu dla miejsca odbioru naczelnikowi urzędu skarbowego.

Za takim stanowiskiem przemawiają następujące argumenty:

Na mocy art. 31 ust. 1 pkt 5 i ust. 4 ustawy zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby akcyzowe mające być wykorzystywane do konsumpcji zgodnie z umową zawartą z państwami trzecimi lub organizacjami międzynarodowymi, pod warunkiem że wyroby te są zwolnione od podatku od towarów i usług.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1, mogą być realizowane również przez zwrot zapłaconej kwoty akcyzy.

Na podstawie ww. przepisów wprowadzono szczególne zwolnienie, które obejmuje czynności wykonywane m.in. na rzecz sił zbrojnych państw członkowskich NATO.

Stosownie do art. 40 ust. 2 pkt 6 ustawy procedura zawieszenia poboru akcyzy ma również zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane ze składu podatkowego na terytorium kraju do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego będącego podmiotem upoważnionym przez właściwe władze podatkowe tego państwa członkowskiego Unii Europejskiej do otrzymywania wyrobów akcyzowych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy lub do podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1.

Przepis ten w celu zapewnienia kontroli na przemieszczanymi wyrobami akcyzowymi objętymi zwolnieniem ha podstawie art. 31 ust. 1 ustawy wymaga aby wyroby te były przemieszczane z zastosowaniem systemu EMCS.

Szczegółowe warunki zwolnienia zostały określone w rozporządzeniu z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2018 r. poz. 2525 oraz Dz.U. z 2019 r. poz. 2002), zwane dalej Rozporządzeniem. Zgodnie z § 41 ust. 1 tego rozporządzenia Zwalnia się od akcyzy wyroby akcyzowe nabywane przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych Ameryki lub na ich rzecz bezpośrednio ze składów podatkowych zlokalizowanych w kraju.

Stosownie do § 41 ust. 2-7 Rozporządzenia:

  • Do przemieszczanych wyrobów, o których mowa w ust. 1, dołącza się świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, zwane dalej „świadectwem”, którego wzór określa załącznik do Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącego zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych, podpisanego w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 817 i 818);
  • Świadectwo wystawia w dwóch egzemplarzach przedstawiciel sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki, który potwierdza swoim podpisem prawidłowość zawartych
  • w nim danych;
  • Minister Obrony Narodowej lub jego upoważniony przedstawiciel weryfikuje świadectwo, wypełniając pole 4 tego świadectwa, albo wydaje pojedyncze poświadczenie, zwane dalej „poświadczeniem”,
  • Poświadczenie stosuje się w przypadku nabywania przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych Ameryki lub na ich rzecz wyrobów akcyzowych, o których mowa w ust. 1, w ramach umowy długoterminowej (kontraktu) zawartej w formie pisemnej;
  • Poświadczenie zawiera odniesienie do umowy długoterminowej, w tym wskazanie stron umowy, okresu jej realizacji, wyrobów akcyzowych, według kodów CN, które będą nabywane w ramach umowy, oraz podpis z pieczęcią Ministra Obrony Narodowej lub innej osoby wydającej poświadczenie z jego upoważnienia;
  • Poświadczenie jest dołączane przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych Ameryki do świadectwa, o którym mowa w ust. 2. Przedstawiciel sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki wpisuje w polu 5 świadectwa numer oraz datę wystawienia poświadczenia.

Ww. przepis przewiduje zwolnienie dla wyrobów akcyzowych nabywanych bezpośrednio przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych Ameryki ze składów podatkowych zlokalizowanych w kraju.

Należy zauważyć, że ww. przepisy są implementacją Umowy. Stosownie do art. art. 18 ust. 2 wymienionej umowy zwalnia się od podatku od towarów i usług, podatku akcyzowego lub podobnych podatków albo takich, które je zastąpią towary i usługi nabywane przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz w celach określonych w ustępie 1 niniejszego Artykułu. Zwolnienie stosuje się w chwili sprzedaży, jeśli transakcja jest potwierdzona dokumentem wydanym przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych, który siły zbrojne Stanów Zjednoczonych przedkładają odpowiedniemu organowi podatkowemu Rzeczypospolitej Polskiej. Ponadto w przypadku towarów akcyzowych zwolnienie z podatku akcyzowego w chwili sprzedaży ma zastosowanie wyłącznie, jeśli takie towary są nabywane ze składu podatkowego i transakcja jest potwierdzona dokumentem, o którym mowa powyżej. W pozostałych przypadkach zwolnienie realizowane jest poprzez zwrot podatku zapłaconego w danym kwartale. Zwrot jest dokonywany w ciągu 30 dni od otrzymania przez organ podatkowy Rzeczypospolitej Polskiej wniosku o taki zwrot.

Procedury i formularze wymagane dla celów zwolnień określonych w ustępach 1 i 2 niniejszego Artykułu, jak również jakiekolwiek ograniczenia w ilości dóbr, o ile będą mieć zastosowanie, zostaną określone w porozumieniu wykonawczym (art. 18 ust. 4 Umowy).

Na mocy art. 1 ust. 1 Porozumienia Wykonawczego z 27 kwietnia 2015 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczące zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych (Dz.U. z 2015 r. poz. 817) zgodnie z artykułem 18 ustęp 4 Umowy, niniejsze Porozumienie określa procedury i formularze dla celów stosowania zwolnień z podatku od towarów i usług ("podatek VAT"), podatku akcyzowego lub podobnych podatków albo takich, które je zastąpią ("podatki"), o których mowa w artykule 18 ustęp 2 Umowy.

Artykuł 2 ust. 1 i ust. 2 lit. a i lit. b pkt i oraz ii ww. porozumienia stanowi, że:

  • Zwolnienie z podatków stosowane do towarów i usług nabytych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz stosuje się w momencie sprzedaży, jeżeli transakcja została potwierdzona dokumentem wystawionym przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych przedstawionym dostawcy towarów lub usług. Jako "dokument", o którym mowa w artykule 18 ustęp 2 Umowy, siły zbrojne Stanów Zjednoczonych będą stosowały świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego ("świadectwo"), którego wzór określa załącznik do niniejszego Porozumienia. Świadectwo będzie rozumiane wyłącznie jako potwierdzenie, że zostały spełnione warunki dla zwolnienia z podatku VAT i/lub podatku akcyzowego, określone w artykule 18 ustęp 2 Umowy.
  • Świadectwo wystawia się, zgodnie z następującą procedurą:
    1. Przedstawiciel sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych wypełnia i podpisuje świadectwo w dwóch egzemplarzach.
    2. Minister Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej, upoważniony dowódca bazy wojskowej sił zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej lub jakikolwiek inny upoważniony przedstawiciel Ministra Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej wypełniają odpowiednie pola świadectwa lub wydają pojedyncze poświadczenie ("poświadczenie").


W drugim przypadku kopię poświadczenia dołącza do świadectwa przedstawiciel sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych. Poświadczenie jest stosowane do:

  • wszelkich zakupów realizowanych w ramach umowy długoterminowej zawartej w formie pisemnej, której kopia jest przedstawiana osobie upoważnionej do wydania poświadczenia. Świadectwo zawiera odniesienie do umowy, której dotyczy.
  • zakupów towarów, innych niż opodatkowane podatkiem akcyzowym, dokonywanych przy użyciu Karty Płatniczej Rządu Stanów Zjednoczonych. Siły zbrojne Stanów Zjednoczonych przedstawiają pełną listę osób zawierającą imiona i nazwiska oraz funkcję każdej osoby upoważnionej do posługiwania się kartą wraz z numerem przypisanej jej karty.

Jak wynika z uzasadnienia do ww. umowy „Umowa stanowi, że nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej towarów i usług na użytek sił zbrojnych USA, a także import towarów o takim przeznaczeniu, są zwolnione z podatku od wartości dodanej (VAT) i akcyzy (...). Uprawnienie do korzystania ze zwolnienia musi być w każdym przypadku potwierdzone odpowiednim dokumentem wystawionym przez siły zbrojne USA”.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, bezpośrednimi odbiorcami paliw silnikowych ze składu podatkowego Spółki będą Siły Zbrojne USA, a do przemieszczanych wyrobów zostanie załączone świadectwo zwolnienia, którego wzór określa Porozumienie wykonawcze między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sil zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - (dalej: Porozumienie) oraz „Pojedyncze poświadczenie” (dalej: Poświadczenie), w przypadku, gdy nie zostanie wypełnione pole nr 4 w Świadectwie.

Przenosząc powyższe na grunt opisanego zdarzenia przyszłego, Spółka stoi na stanowisku, że warunkiem niezbędnym do zastosowania zwolnienia od akcyzy dla wyrobów akcyzowych nabywanych bezpośrednio przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych Ameryki ze składu podatkowego Spółki zlokalizowanego w kraju jest:

  1. dołączenie do przemieszczanych wyrobów świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, zwane dalej „świadectwem”, którego wzór określa załącznik do Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącego zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych, podpisanego w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 817 i 818),
  2. zastosowanie do przemieszczanych wyrobów systemu EMCS, w tym wystawienie przez prowadzącego skład podatkowy wysyłający dokumentu e-AD oraz załączenie wydruku dokumentu e-AD do przemieszczanych wyrobów,
  3. zamknięcie przemieszczenia w systemie EMCS w ten sposób, że Siły Zbrojne USA lub ich przedstawiciel sporządzą raport odbioru EMCS (komunikat PL818) w postaci pliku xml, a następnie dostarczą ten komunikat właściwemu dla miejsca odbioru naczelnikowi urzędu skarbowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 722 ze zm.) zwanej dalej "ustawą" lub "ustawą o podatku akcyzowym" – ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1, 10, 11, 12, 15, 15a, 26 lit. a, 27, 28, 31 lit. a, 32 lit. a ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają:

  • wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy;
  • skład podatkowy - miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego;
  • podmiot prowadzący skład podatkowy - podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego;
  • procedura zawieszenia poboru akcyzy - procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe;
  • e-AD - elektroniczny administracyjny dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy;
  • dokument zastępujący e-AD - dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, gdy System jest niedostępny, zawierający takie same dane jak e-AD;
  • System - krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności do przesyłania e-AD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-AD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 684/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/118/WE w odniesieniu do skomputeryzowanych procedur przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz. Urz. UE L 197 z 29.07.2009, str. 24, z późn. zm.),
  • raport odbioru - raport składany za pośrednictwem Systemu, stanowiący dowód, że zostało zakończone przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przemieszczanie poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie;
  • dokument zastępujący raport odbioru - dokument zawierający takie same dane jak raport odbioru, stanowiący dowód, że zostało zakończone przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przemieszczanie poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, stosowany, gdy System jest niedostępny;
  • podmiot wysyłający - podmiot prowadzący skład podatkowy lub zarejestrowanego wysyłającego, którzy wysyłają wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy;
  • podmiot odbierający - podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego odbiorcę, nabywcę na terytorium państwa członkowskiego będącego podmiotem upoważnionym przez właściwe władze podatkowe tego państwa członkowskiego Unii Europejskiej do otrzymywania wyrobów akcyzowych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy lub podmiot objęty zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1, do których są wysyłane wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
    4a. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy jest również:

  1. użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
    1. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
    2. nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
  2. dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
  3. sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
  4. nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej – art. 8 ust. 6 ustawy.

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej – art. 10 ust. 1 ustawy.

Stosownie do art. 31 ust. 1 pkt 5 ustawy zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby akcyzowe mające być wykorzystywane do konsumpcji zgodnie z umową zawartą z państwami trzecimi lub organizacjami międzynarodowymi, pod warunkiem że wyroby te są zwolnione od podatku od towarów i usług.

Procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1 – art. 40 ust. 1 pkt 1 lit d ustawy.

Procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane ze składu podatkowego na terytorium kraju do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego będącego podmiotem upoważnionym przez właściwe władze podatkowe tego państwa członkowskiego Unii Europejskiej do otrzymywania wyrobów akcyzowych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy lub do podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1 – art. 40 ust. 2 pkt 6 ustawy.

Jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest:

  1. zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;
  2. złożenie we właściwym urzędzie skarbowym zabezpieczenia akcyzowego (art. 41 ust. 1 ustawy).

Przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy nie powstaje zobowiązanie podatkowe i wygasa powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy ciążący na podatniku, z chwilą otrzymania przez niego:

  1. raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru lub
  2. raportu wywozu albo dokumentu zastępującego raport wywozu, lub
  3. alternatywnego dowodu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy

-w części objętej potwierdzeniem (art. 41 ust. 5 ustawy).

Przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy rozpoczyna się z chwilą wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego w przypadkach, o których mowa w art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b i c oraz ust. 2 pkt 1-9 – art. 41a ust. 1 pkt 1 ustawy.

Przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy kończy się z chwilą odbioru wyrobów akcyzowych przez podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. a, w przypadkach, o których mowa w art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b i pkt 2 lit. a i c oraz ust. 2 pkt 1, 2, 6-9, pkt 10 lit. a-c i pkt 11 lit. a-c – art. 41a ust. 2 pkt 1 ustawy.

Przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy może być rozpoczęte po:

  1. przesłaniu przez podmiot wysyłający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. a, do Systemu projektu e-AD i uzyskaniu z Systemu e-AD, z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie, albo
  2. sporządzeniu przez podmiot wysyłający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. a, dokumentu zastępującego e-AD oraz przekazaniu kopii tego dokumentu właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oraz właściwemu naczelnikowi urzędu celno-skarbowego (art. 41a ust. 3 ustawy).

Przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy odbywa się z załączonym:

  1. wydrukiem e-AD z nadanym numerem referencyjnym albo z załączonym innym dokumentem handlowym, w którym umieszczono numer referencyjny nadany w Systemie e-AD związanemu z przemieszczaniem danych wyrobów akcyzowych, albo
  2. dokumentem zastępującym e-AD (art. 41a ust. 5 ustawy).

Podmiot objęty zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1 dostarcza do właściwego naczelnika urzędu skarbowego dokument zastępujący raport odbioru wraz ze świadectwem zwolnienia w ciągu 5 dni od dnia zakończenia przemieszczania. Właściwy naczelnik urzędu skarbowego niezwłocznie wprowadza raport odbioru do Systemu w imieniu tego podmiotu – art. 41e ust. 9 ustawy.

Zgodnie z § 41 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2018 r. poz. 2525):

  1. Zwalnia się od akcyzy wyroby akcyzowe nabywane przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych Ameryki lub na ich rzecz bezpośrednio ze składów podatkowych zlokalizowanych w kraju.
  2. Do przemieszczanych wyrobów, o których mowa w ust. 1, dołącza się świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, zwane dalej "świadectwem", którego wzór określa załącznik do Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącego zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych, podpisanego w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 817 i 818).
  3. Świadectwo wystawia w dwóch egzemplarzach przedstawiciel sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki, który potwierdza swoim podpisem prawidłowość zawartych w nim danych.
  4. Minister Obrony Narodowej lub jego upoważniony przedstawiciel weryfikuje świadectwo, wypełniając pole 4 tego świadectwa, albo wydaje pojedyncze poświadczenie, zwane dalej "poświadczeniem".
  5. Poświadczenie stosuje się w przypadku nabywania przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych Ameryki lub na ich rzecz wyrobów akcyzowych, o których mowa w ust. 1, w ramach umowy długoterminowej (kontraktu) zawartej w formie pisemnej.
  6. Poświadczenie zawiera odniesienie do umowy długoterminowej, w tym wskazanie stron umowy, okresu jej realizacji, wyrobów akcyzowych, według kodów CN, które będą nabywane w ramach umowy, oraz podpis z pieczęcią Ministra Obrony Narodowej lub innej osoby wydającej poświadczenie z jego upoważnienia.
  7. Poświadczenie jest dołączane przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych Ameryki do świadectwa, o którym mowa w ust. 2. Przedstawiciel sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki wpisuje w polu 5 świadectwa numer oraz datę wystawienia poświadczenia.

Zgodnie z art. 2 pkt a, e, f Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z 11 grudnia 2010 r. (Dz.U. z 2010 r., Nr 66, poz. 422) dla celów Umowy, wyrażenie:

  • siły zbrojne Stanów Zjednoczonych" - oznacza podmiot obejmujący członków sił zbrojnych, personelu cywilnego oraz całe mienie, sprzęt i materiały Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  • "wykonawca kontraktowy" - oznacza osobę fizyczną, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osobę prawną albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym Stanów Zjednoczonych na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz;
  • "wykonawca kontraktowy Stanów Zjednoczonych" - oznacza osobę fizyczną, która nie jest obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej i nie jest osobą zamieszkałą na stałe w Rzeczypospolitej Polskiej lub osobę prawną, która nie jest zarejestrowana w Rzeczypospolitej Polskiej, oraz jest obecna na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wyłącznie w celu dostarczania towarów i świadczenia usług siłom zbrojnym Stanów Zjednoczonych na podstawie umowy zawartej z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz.

Stosownie do art. 18 ust. 2 ww. Umowy zwalnia się od podatku od towarów i usług, podatku akcyzowego lub podobnych podatków albo takich, które je zastąpią towary i usługi nabywane przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz w celach określonych w ustępie 1 niniejszego Artykułu. Zwolnienie stosuje się w chwili sprzedaży, jeśli transakcja jest potwierdzona dokumentem wydanym przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych, który siły zbrojne Stanów Zjednoczonych przedkładają odpowiedniemu organowi podatkowemu Rzeczypospolitej Polskiej. Ponadto w przypadku towarów akcyzowych zwolnienie z podatku akcyzowego w chwili sprzedaży ma zastosowanie wyłącznie, jeśli takie towary są nabywane ze składu podatkowego i transakcja jest potwierdzona dokumentem, o którym mowa powyżej. W pozostałych przypadkach zwolnienie realizowane jest poprzez zwrot podatku zapłaconego w danym kwartale. Zwrot jest dokonywany w ciągu 30 dni od otrzymania przez organ podatkowy Rzeczypospolitej Polskiej wniosku o taki zwrot.

Siły zbrojne Stanów Zjednoczonych przedkładają właściwym władzom Rzeczypospolitej Polskiej stosowny dokument zaświadczający, że towary i usługi, o których mowa odpowiednio w ustępach 1 i 2 niniejszego Artykułu, zostały odebrane, nabyte lub przeznaczone do użytku sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych lub do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej (art. 18 ust. 3 Umowy).

Procedury i formularze wymagane dla celów zwolnień określonych w ustępach 1 i 2 niniejszego Artykułu, jak również jakiekolwiek ograniczenia w ilości dóbr, o ile będą mieć zastosowanie, zostaną określone w porozumieniu wykonawczym (art. 18 ust. 4 Umowy).

Na mocy art. 1 ust. 1 Porozumienia Wykonawczego z 27 kwietnia 2015 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczące zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych (Dz.U. z 2015 r. poz. 817), zgodnie z artykułem 18 ustęp 4 Umowy, niniejsze Porozumienie określa procedury i formularze dla celów stosowania zwolnień z podatku od towarów i usług ("podatek VAT"), podatku akcyzowego lub podobnych podatków albo takich, które je zastąpią ("podatki"), o których mowa w artykule 18 ustęp 2 Umowy.

Artykuł 2 ust. 1 i ust. 2 lit. a i lit. b pkt i oraz ii ww. Porozumienia stanowi, że:

  • Zwolnienie z podatków stosowane do towarów i usług nabytych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz stosuje się w momencie sprzedaży, jeżeli transakcja została potwierdzona dokumentem wystawionym przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych przedstawionym dostawcy towarów lub usług. Jako "dokument", o którym mowa w artykule 18 ustęp 2 Umowy, siły zbrojne Stanów Zjednoczonych będą stosowały świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego ("świadectwo"), którego wzór określa załącznik do niniejszego Porozumienia. Świadectwo będzie rozumiane wyłącznie jako potwierdzenie, że zostały spełnione warunki dla zwolnienia z podatku VAT i/lub podatku akcyzowego, określone w artykule 18 ustęp 2 Umowy.
  • Świadectwo wystawia się, zgodnie z następującą procedurą:
    1. Przedstawiciel sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych wypełnia i podpisuje świadectwo w dwóch egzemplarzach.
    2. Minister Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej, upoważniony dowódca bazy wojskowej sił zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej lub jakikolwiek inny upoważniony przedstawiciel Ministra Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej wypełniają odpowiednie pola świadectwa lub wydają pojedyncze poświadczenie ("poświadczenie").




W drugim przypadku kopię poświadczenia dołącza do świadectwa przedstawiciel sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych. Poświadczenie jest stosowane do:

  • wszelkich zakupów realizowanych w ramach umowy długoterminowej zawartej w formie pisemnej, której kopia jest przedstawiana osobie upoważnionej do wydania poświadczenia. Świadectwo zawiera odniesienie do umowy, której dotyczy.
  • zakupów towarów, innych niż opodatkowane podatkiem akcyzowym, dokonywanych przy użyciu Karty Płatniczej Rządu Stanów Zjednoczonych. Siły zbrojne Stanów Zjednoczonych przedstawiają pełną listę osób zawierającą imiona i nazwiska oraz funkcję każdej osoby upoważnionej do posługiwania się kartą wraz z numerem przypisanej jej karty.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca ma zamiar rozpocząć wydania ze składu podatkowego paliw silnikowych w celu dostarczenia tych paliw na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki. Wydania te odbywałyby się w ramach umowy zawartej bezpośrednio z siłami zbrojnymi USA lub z wykonawcą kontraktowym Stanów Zjednoczonych.

Do przemieszczanych wyrobów energetycznych będzie załączone „Świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego”, którego wzór określa Porozumienie wykonawcze między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sil zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz „Pojedyncze poświadczenie” w przypadku, gdy nie zostanie wypełnione pole nr 4 w Świadectwie.

Wydawanie przedmiotowych paliw będzie realizowane bezpośrednio ze składu podatkowego Spółki z przeznaczeniem dostarczenia do Sił Zbrojnych USA, z zastosowaniem zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w § 41 rozporządzenia ws. zwolnień.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 Porozumienia - przedstawiciel sił zbrojnych USA wypełni i podpisze Świadectwo w dwóch egzemplarzach, a następnie przedstawi je w celach poświadczenia do osoby upoważnionej przez Ministra Obrony Narodowej RP. W takim przypadku upoważniona osoba wystawi Poświadczenie i załączy je do Świadectwa.

Przesyłka paliw będzie odbywać się w systemie EMCS z zastosowaniem dokumentu e-AD, na podstawie art. 40 ust. 2 pkt 6 ustawy. Zamknięcie przemieszczenia w systemie EMCS odbędzie się w ten sposób, że Siły Zbrojne USA lub ich przedstawiciel sporządzą raport odbioru EMCS (komunikat PL818) w postaci pliku xml, a następnie dostarczą ww. komunikat właściwemu dla miejsca odbioru naczelnikowi urzędu skarbowego, w celu systemowego zamknięcia procedury zastosowanej dla potrzeb tego przemieszczenia.

Na tle powyższego wątpliwości dotyczą kwestii czy wysyłki paliw ze składu podatkowego Spółki do sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki mogą korzystać ze zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w § 41 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, pod warunkiem:

  1. dołączenia do przemieszczanych wyrobów świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego;
  2. zastosowania do przemieszczanych wyrobów systemu EMCS;
  3. zamknięcia przemieszczenia w systemie EMCS przez Siły Zbrojne USA poprzez sporządzenie raport odbioru.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy zaznaczyć w pierwszej kolejności należy, że cytowane wyżej przepisy przewidują zwolnienie dla wyrobów akcyzowych nabywanych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych Ameryki.

Warunki zwolnienia zostały określone w § 41 rozporządzenia w sprawie zwolnień. Zgodnie z tymi przepisami, wyroby akcyzowe winny być dostarczone do sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki bezpośrednio ze składu podatkowego na terytorium kraju. Ponadto warunkiem zwolnienia jest również dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, którego wzór określa załącznik do Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które winno być zweryfikowane przez Ministra Obrony Narodowej lub jego upoważnionego przedstawiciela, poprzez wypełnienie pola 4 tego świadectwa, albo poprzez wydanie pojedynczego poświadczenia dołączanego do świadectwa.

Nie jest natomiast warunkiem zwolnienia zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy. Przy czym konieczność stosowania tej procedury (w tym m.in. zastosowanie e-AD, dołączanie wydruku e-AD z nadanym numerem referencyjnym do przemieszczanych wyrobów czy też dochowaniem procedur związanych z zakończeniem przemieszczania wyrobów akcyzowych), wynika z uregulowań ustawy dotyczących procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Nadto Organ zaznacza, że zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy w analizowanej sprawie (która Wnioskodawca zamierza zastosować), wynikać będzie nie z art. 40 ust. 2 pkt 6 ustawy lecz z art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy, który wszedł w życie 1 stycznia 2019 r. na mocy ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne (Dz.U. z 2018 r. poz. 1697).

W dalszej kolejności zauważyć należy, że zakończenie procedury zawieszenia poboru w przypadku dostaw wyrobów akcyzowych dla sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki następuje w odmienny sposób aniżeli wskazał Wnioskodawca. Zgodnie bowiem z art. 41e ust. 9 ustawy, podmiot objęty zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1 dostarcza do właściwego naczelnika urzędu skarbowego dokument zastępujący raport odbioru wraz ze świadectwem zwolnienia w ciągu 5 dni od dnia zakończenia przemieszczania, a właściwy naczelnik urzędu skarbowego niezwłocznie wprowadza raport odbioru do Systemu w imieniu tego podmiotu.

Tym samym siły zbrojne USA (lub ich przedstawiciel) odbierając wyroby akcyzowe, nie sporządzają raportu odbioru EMSC (komunikat PL818) i nie wysyłają komunikatów w postaci raportów odbioru. Są one jednak zobowiązane do dostarczenia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego dokumentu zastępującego raport odbioru wraz ze świadectwem zwolnienia w ciągu 5 dni od dnia zakończenia przemieszczania.

W świetle zatem obowiązujących przepisów, spełniając ustanowione przez ustawodawcę warunki o których mowa w § 41 rozporządzenia ws. zwolnień, wysyłki paliw ze składu podatkowego Spółki z przeznaczeniem dostarczenia do sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki będą mogły korzystać ze zwolnienia od akcyzy.

Tym samym w sytuacji opisanej we wniosku, spełniając ww. warunki dostawy paliwa bezpośrednio ze składu podatkowego Spółki do jednostek sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki będą mogły korzystać ze zwolnienia od akcyzy. Przy czym Organ nie może podzielić stanowiska Wnioskodawcy, że warunkiem zwolnienia jest zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy, a zamknięcie przemieszczania w systemie EMCS nastąpi przez Siły Zbrojne USA poprzez sporządzenie raport odbioru.

Konieczność zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy dostawie paliw dla sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki (zgodnie z art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy), nie stanowi warunku zwolnienia, gdyż wynika z innych przyczyn niż wskazał Wnioskodawca, tj. wynika z przepisów o procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Z kolei zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy w analizowanym przypadku następować będzie zgodnie z art. 41e ust. 9 ustaw, tj. również w odmienny sposób aniżeli wskazał Wnioskodawca we własnym stanowisku.

Organ nie może zatem w całości podzielić stanowiska Wnioskodawcy co do wyszczególnionych warunków do zastosowania zwolnienia.

Tym samym oceniając całościowo, stanowisko Wnioskodawcy względem przedstawionego pytania uznać należy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych - art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193, ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54§ 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj