Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.440.2020.3.AZ
z 11 września 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r., poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 26 maja 2020 r. (data wpływu 1 czerwca 2020 r.), uzupełnionym pismem z 3 sierpnia 2020 r. (data wpływu 11 sierpnia 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z inwestycją w BM i BG, jeżeli Wnioskodawca nie będzie przez pierwsze 5 lat pobierać odpłatności za zwiedzanie BM i BG –¬ jest nieprawidłowe,
  • prawa do odliczenia naliczonego od wydatków związanych z inwestycją w BM i BG, gdy Wnioskodawca rozpocznie po 5 latach sprzedaż biletów wstępu za zwiedzanie BM i BG, przez mechanizm korekty przewidziany w art. 91 ust. 7-9 ustawy – jest prawidłowe,
  • braku obowiązku naliczania podatku należnego od usług nieodpłatnego zwiedzania BM i BG przez okres, kiedy Wnioskodawca nie będzie pobierać za to wynagrodzenia – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 czerwca 2020 r. do Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie

prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z inwestycją w BM i BG, jeżeli Wnioskodawca nie będzie przez pierwsze 5 lat pobierać odpłatności za zwiedzanie BM i BG, prawa do odliczenia naliczonego od wydatków związanych z inwestycją w BM i BG, gdy Wnioskodawca rozpocznie po 5 latach sprzedaż biletów wstępu na zwiedzanie BM i BG, przez mechanizm korekty przewidziany w art. 91 ust. 7-9 ustawy, braku obowiązku naliczania podatku należnego od usług nieodpłatnego zwiedzania BM i BG przez okres, kiedy Wnioskodawca nie będzie pobierać za to wynagrodzenia. Wniosek został uzupełniony pismem z 3 sierpnia 2020 r. (data wpływu 11 sierpnia 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie organu nr 0111-KDIB3-2.4012.440.2020.2.AZ, 0111-KDIB2-1.4010.228.2020.3.BJ z 24 lipca 2020 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (zwane dalej Spółką albo Wnioskodawcą) są podmiotem, którego udziały w stu procentach ma Gmina. Podstawowym przedmiotem działalności gospodarczej Spółki (według PKD) są:

  • 36.00.Z - pobór, uzdatnianie i dostarczanie wody,
  • 37.00.Z - odprowadzanie i oczyszczanie ścieków,
  • 39.00.Z - działalność związana z rekultywacją i pozostała działalność usługowa związana z gospodarką odpadami,
  • 43.22.Z - wykonywanie instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych.

Terytorialnie zasięg działania Spółki w zakresie zbiorowego zaopatrywania w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków obejmuje Gminę. Ponadto Spółka dostarcza wodę oraz odbiera ścieki od kontrahentów hurtowych, którymi są okoliczne gminy lub podległe im jednostki organizacyjne oraz przedsiębiorstwa Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

W skład majątku Wnioskodawcy wchodzi także znajdujący się w dzielnicy Miasta, zwanej B., zabytkowy Zespół Wodociągów „…” (zwany dalej ZWSB), składający się z kilku budynków i budowli. W tym miejscu Spółka operacyjnie prowadzi działania w następujący sposób:

  1. prowadzi tam Wydział Utrzymania Ruchu, który dokonuje napraw pojazdów należących do Spółki, napraw maszyn i urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych a także realizuje inne prace na potrzeby pozostałych jednostek organizacyjnych Spółki - z uwagi na zakres zadań Wydziału Utrzymania Ruchu na obszarze ZWSB zlokalizowano warsztaty samochodowe, warsztat ślusarski, warsztat stolarski, warsztat elektryczny oraz pomieszczenia biurowo-administracyjne Wydziału,
  2. prowadzi tam Dział Gospodarki Wodomierzowej, który zajmuje się wymianą i montażem liczników oraz realizuje czynności związane z naprawą i legalizacją wodomierzy - z uwagi na zakres zadań Działu Gospodarki Wodomierzowej na obszarze ZWSB zlokalizowano warsztat naprawczy, magazyn urządzeń pomiarowych oraz pomieszczenia biurowo-administracyjne Działu,
  3. znajduje się tam przepompownia wody, w skład której wchodzą zbiorniki podziemne, zestawy urządzeń pompowych, chlorownia oraz inne pomieszczenia techniczne i administracyjno-socjalne Wydziału Ujęć Gruntowych.

Część budynków i budowli znajdujących się w ZWSB jest wpisana do rejestru zabytków (na podstawie decyzji administracyjnej z 1982 r.). W wyniku przeprowadzonych prac rewitalizacyjnych i remontów możliwe było udostępnienie zwiedzającym tych interesujących, ponad stuletnich zabytków techniki, z wyłączeniem budynku mieszkalnego i gospodarczego.

Na mocy przepisów ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 282), a konkretnie art. 5 pkt 3 - 5 tej ustawy, opieka nad zabytkiem sprawowana przez jego właściciela lub posiadacza polega, w szczególności, na zapewnieniu warunków: zabezpieczenia i utrzymania zabytku oraz jego otoczenia w jak najlepszym stanie; korzystania z zabytku w sposób zapewniający trwałe zachowanie jego wartości; popularyzowania i upowszechniania wiedzy o zabytku oraz jego znaczeniu dla historii i kultury.

Tak więc Spółka na mocy zacytowanego przepisu prawa, jako właściciel zabytków, jest zobowiązana dbać o zabytki wchodzące w skład ZWSB i to na swój własny koszt.

Jednymi z budynków wchodzących w skład ZWSB są budynek mieszkalny (nabyty przez Wnioskodawcę w 2015 r. w wyniku umowy zamiany, zwany dalej BM), oraz budynek gospodarczy, wniesiony do Spółki aportem w 2000 r. (zwany dalej BG). Obiekty te nie są w żaden sposób wykorzystywane z uwagi na ich stan techniczny - BM i BG są w znacznym stopniu zdewastowane, co wyklucza jakiekolwiek korzystanie z nich.

Wnioskodawca podjął decyzję o przebudowie i modernizacji BM, chcąc zrobić z niego budynek biurowy, z wariantem wynajmowania wolnych powierzchni tego budynku. W tym celu Spółka zaczęła ponosić wydatki, które były księgowane na konto inwestycji, a podatek naliczony VAT wynikający z otrzymanych na tę okoliczność faktur był odliczany. Te wydatki miały miejsce od grudnia 2015 r. i mają miejsce cały czas.

W 2018 r. Spółka, za podpowiedzią swojego udziałowca (Gminy) dowiedziała się o konkursie zorganizowanym przez Urząd Marszałkowski, który to konkurs przewidywał uzyskanie dotacji na przebudowę i modernizację BM i BG. Spółka w tym celu złożyła wniosek o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014 - 2020 EFRR (zwany dalej wnioskiem). Dane wniosku, istotne dla sprawy, są następujące:

1. Numer naboru - …..

2. Kod i nazwa programu operacyjnego - RPKP Regionalny Program Operacyjny Województwa na lata 2014-2020, zwany dalej Programem Operacyjnym

3. Kod i nazwa osi priorytetowej - …… Solidarne społeczeństwo i konkurencyjne kadry

4. Kod i nazwa działania - … Rozwój potencjału endogenicznego regionu

5. Kod i nazwa poddziałania - nie dotyczy

6. Instytucja, w której wniosek zostanie złożony - Urząd Marszałkowski Województwa (zwany dalej UMW)

7. Rodzaj projektu - Konkursowy

8. Tytuł projektu - Przebudowa budynków mieszkalnego i gospodarczego wchodzących w skład Zespołu Wodociągów „…..”

9. Zakres interwencji (dominujący) - …. Rozwój i promowanie publicznych usług turystycznych

10. Rodzaj działalności gospodarczej (działalność gospodarcza, której dotyczy projekt) - 23. Sztuka, rozrywka, sektor kreatywny i rekreacja.

Przedmiotem projektu jest przebudowa budynków mieszkalnego i gospodarczego wchodzących w skład Zespołu Wodociągów „….” wpisanego do rejestru zabytków decyzją Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z 23 sierpnia 1982 roku. Projekt dotyczy prac konserwatorskich i robót budowlanych w obiekcie zabytkowym polegających na przystosowaniu budynków do pełnienia funkcji muzealnej celem wykształcenia produktu turystycznego opartego na walorach kulturowych Zespołu Wodociągów „……”.

Zakres rzeczowy projektu obejmuje przebudowę (modernizację) i zmianę sposobu użytkowania budynków mieszkalnego i gospodarczego szczegółowo opisany w projekcie budowlanym oraz promocję projektu poprzez umieszczenie w miejscu jego realizacji tablicy informacyjnej i pamiątkowej. W obiekcie projektuje się dwie podstawowe funkcje: muzealną na kondygnacji parteru oraz w części kondygnacji piwnicznej i biurową na kondygnacji I piętra i poddasza oraz funkcję techniczną (pomieszczenie węzła cieplnego i przyłącza wody w piwnicy). Obiekt zostanie dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami poprzez zainstalowanie w budynku dźwigu hydraulicznego dostosowanego do przewozu osób na wózkach inwalidzkich, obsługującego wszystkie kondygnacje, uwzględnienie parametrów komunikacji wewnętrznej i wielkości większości pomieszczeń pozwalających na samodzielne poruszanie się przez osoby niepełnosprawne ruchowo oraz przystosowanie toalety na parterze. Czyli wniosek dotyczy zarówno BM, jak i BG. Funkcja techniczna, o której mowa wyżej, jest konieczna do korzystania z BM, co do zasady, ponieważ każdy budynek musi posiadać dojście do wody i kanalizacji - czyli nie chodziło tutaj o te funkcje techniczne z perspektywy działalności gospodarczej Spółki, jako takiej, ale perspektywy tego konkretnego budynku, który musi posiadać takie elementy infrastruktury technicznej (jak każdy inny budynek, bez względu na jego przeznaczenie).

Opisując cele inwestycji w BM i BG Spółka początkowo zakładała, że chcąc zrobić z BM budynek biurowy, z wariantem wynajmowania jego wolnej powierzchni, czyli, że ta inwestycja będzie służyć celom gospodarczym Spółki sensu largo. Jednak już po złożeniu wniosku i po rozmowach w decydentem dotacji, tj. UMW, Wnioskodawca dowiedział się, że projekt objęty Programem Operacyjnym, do którego aplikowała o dotację, wyklucza uzyskanie dotacji na prowadzoną przez nią działalność komercyjną (podaną wyżej). W toku wymiany korespondencji z UMW Spółka - chcąc otrzymać dotację - zadeklarowała pismem z dnia 2 kwietnia 2019 r., że przez funkcję biurową BM rozumie funkcję konieczną znowu nie dla działalności gospodarczej sensu largo (czyli potrzeb gospodarczych Spółki, jako podmiotu gospodarczego), ale jako funkcję dla potrzeb obsługi całego wpisanego do rejestru zabytków ZWSB. Innymi słowy, te cele biurowe mają służyć działalności muzealnej sensu stricte, oraz celom ZWSB (jako celom muzealnym).

W rzeczonym piśmie z dnia 2 kwietnia 2019 r. odnosząc się do wymogów pisma z UMW, które nakazywało podanie dodatkowych informacji o przeznaczeniu prac inwestycyjnych w BM, na które Spółka chce dostać dotację, dodatkowo wyjaśniła ona, że cały BM posłuży kulturze (to rodzaj działalności gospodarczej, na które przysługuje dotacja z UMW-vide wyżej opis projektu), ponieważ:

  1. na parterze BM będzie muzeum (bez statusu muzeum rejestrowanego),
  2. na I piętrze będzie wystawa edukacyjna obejmująca panele tematyczne prezentujące m.in. istniejący system wodno-kanalizacyjny, parametry ilościowe i jakościowe wody i ścieków, charakterystykę techniczną systemu i zgodność z wymaganiami polskimi i Unii Europejskiej. Oprócz części wystawienniczej powstanie sala warsztatowo-edukacyjna, gdzie zostaną umieszczone plansze tematyczne z ciekawostkami: powodzie, dlaczego warto oszczędzać wodę, jak zanieczyszczenie środowiska wpływa na stan wód, dlaczego do wody czasem dodawany jest chlor, t. fontanny, ile wody wypija wielbłąd, itp. Planowane jest również zaprezentowanie na mapie województwa w postaci fotografii i opisu najciekawszych obiektów wodociągowo-kanalizacyjnych, np. najstarszych stacji uzdatniania wody, odrestaurowanych przepompowni, itp. Zorganizowana zostanie przestrzeń pozwalająca na rozłożenie 6 stołów i 30 krzeseł do zajęć warsztatowych i konkursów dla dzieci i młodzieży obejmujących np. łączenie rur w różne układy, prowadzenie zajęć plastycznych, itp.
  3. na poddaszu zlokalizowane zostaną stanowiska dla osób obsługujących działalność wystawienniczo - edukacyjną dotyczącą Zespołu Wodociągów „Stare Bielany: (w tym osoby sprawującej opiekę merytoryczną nad ekspozycjami) wraz zapleczem socjalnym. Pomieszczenia wykorzystane będą również do przygotowywania materiałów na potrzeby zajęć warsztatowych oraz przechowywania czasowo nieeksponowanych obiektów wystawienniczych.

Na tę chwilę taka jest ostateczna wersja przeznaczenia inwestycji w BM i BG - szeroko rozumiane obiekty kultury do zwiedzania przez społeczeństwo. Jak napisano we wniosku:

  1. Realizacja projektu pozwoli na wykształcenie produktu turystycznego opartego na walorach kulturowych Zespołu Wodociągów „….”. Atrakcyjność turystyczna obiektu wzrośnie z uwagi na poprawę stanu technicznego i estetyki budynków oraz otwarcie obiektu dla zwiedzających. Dalszy wzrost atrakcyjności obiektów Zespołu Wodociągów „….” i całej dzielnicy nastąpi wraz z planowanym stworzeniem jedynego w Mieście obszaru wystawienniczego dotyczącego techniki wodociągowej. Wysoce prawdopodobna jest aktywizacja sektora usług turystycznych spowodowana wzrostem atrakcyjności obiektów przebudowanych w ramach projektu i zwiększeniem liczby odwiedzających. Wykształcenie produktów turystycznych opartych na walorach kulturowych regionu, pozwoli zwiększyć zatrudnienie w działalnościach związanych z turystyką, przy czym u wnioskodawcy zatrudnienie wzrośnie o 3 pełne etaty.
  2. Zasoby materialnego dziedzictwa stanowią jeden z elementów dziedzictwa kulturowego i są materialnym dorobkiem poprzednich pokoleń, swego rodzaju śladem przeszłości, świadczącym również o dorobku duchowym naszych przodków. Obiekty zabytkowe, poza oczywistym znaczeniem w wymiarze historycznym, naukowym i artystycznym, pełnią również istotną rolę w wymiarze społecznym. Ponieważ związane są z tradycją i historią danego miejsca, dlatego też stanowią ważny element rozwoju i integracji społecznej, są czynnikiem integrującym daną społeczność. Zasoby dziedzictwa kulturowego mają istotny wpływ na rozwój społeczno-gospodarczy, a tym samym mogą przyczynić się do poprawienia jakości życia mieszkańców. Wykształcenie produktów turystycznych opartych na walorach kulturowych regionu, pozwoli zwiększyć zatrudnienie w działalnościach związanych z turystyką. Do bezpośrednich korzyści społecznych projektu zaliczyć należy wzrost zatrudnienia u wnioskodawcy o 3 pełne etaty [EPC]. Korzyści pośrednie to wysoce prawdopodobna aktywizacja sektora usług turystycznych spowodowana wzrostem atrakcyjności obiektów przebudowanych w ramach projektu i zwiększeniem liczby odwiedzających. Z uwagi na dostosowanie obiektu do potrzeb osób niepełnosprawnych korzyścią będzie ich aktywizacja - aspekt niezwykle istotny ze społecznego punktu widzenia.

Według wniosku Spółka ma otrzymać rzeczoną dotację z UMW w kwocie netto, czyli zakładane jest, że podatek VAT wynikający z otrzymanych faktur - przy opłacaniu przez Spółkę konkretnych wydatków związanych z omawianym projektem - zostanie opłacony ze środków własnych Wnioskodawcy. Dotacja ma pokryć 85% wydatków, które pozostaną jeszcze do poniesienia. Na tę chwilę Spółka nie podpisała umowy o dotację z UMW pomimo, iż została ona już Wnioskodawcy przyznana.

Niewątpliwie zarówno BM, jak i BG po wykonaniu w nich opisywanych inwestycji, w znakomitej większości sfinansowanych dotacją z UMW (doprowadzeniu ich do używalności), będą środkami trwałymi Spółki, które będą amortyzowane bilansowe i podatkowo, przy czym do kosztów podatkowych Spółka zamierza zaliczyć tylko taką część odpisu od wartości początkowej tych środków trwałych, która nie została sfinansowanych dotacją z UMW (jak Spółka z niej skorzysta).

Wymogi unijne omawianego projektu zakładają, że aby Spółka mogła otrzymać dotację z UMW na przebudowę i modernizację BM i BG, to te obiekty muszą być przez pierwsze 5 lat udostępnione zwiedzającym za darmo. Dopiero po tym okresie Wnioskodawca będzie mógł pobierać za takie zwiedzanie odpłatność - jako wynagrodzenie ze sprzedaży biletów.

Spółka nie ma na tę chwilę w przedmiocie swojej działalności gospodarczej świadczenia usług kulturalnych itd.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zwanym dalej podatkiem VAT, oraz podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, zwanym dalej podatkiem CIT.

W związku z powyższym opisem w zakresie podatku od towarów i usług zadano następujące pytania:

  1. Czy Spółka może odliczać podatek naliczony od wydatków związanych z inwestycją w BM i BG, jeżeli wykona tę inwestycję w kierunku, na który otrzyma dotację z UMW i nie będzie przez pierwsze 5 lat pobierać odpłatności za zwiedzanie BM i BG?
  2. Czy jeżeli Spółka nie mogłaby odliczać podatku naliczonego od wydatków związanych z inwestycją w BM i BG, to gdy rozpocznie po 5 latach sprzedaż biletów wstępu na zwiedzanie BM i BG, to będzie mogła ten podatek odliczyć poprzez mechanizm korekty przewidziany w art. 91 ust. 7-9 UVAT?
  3. Czy jeżeli Spółka mogłaby odliczyć podatek naliczony od wydatków związanych z inwestycją w BM i BG, to czy powinna naliczać podatek należny od usług nieodpłatnego zwiedzania BM i BG przez okres, kiedy nie będzie pobierać za to wynagrodzenia?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad. 1

Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z inwestycją w BM i BG, jeżeli wykona tę inwestycję w kierunku, na który otrzyma dotację z UMW i mimo tego, że nie będzie przez pierwsze 5 lat pobierać odpłatności za zwiedzanie BM i BG. Dotyczy to zarówno wydatków już poniesionych, jak i tych, które będą poniesione.

Stosownie do art. 86 ust. 1 UVAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a UVAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jako czynny podatnik VAT, Wnioskodawca może korzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 UVAT. Prawo to przysługuje w zakresie, w jakim nabywane przez Spółkę towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z uregulowań UVAT wyraźnie wynika, iż dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością opodatkowaną. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O bezpośrednim związku dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług, będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio, więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa, mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika (np. poprzez ich odsprzedaż), lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.

Na gruncie przedstawionego stanu faktycznego, wydatki na BM i BG można wprost, albo pośrednio, przyporządkować do działalności opodatkowanej podatkiem VAT wykonywanej przez Spółkę. To powiązanie jest tutaj następujące:

  1. będzie to mieć związek na wprost z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, tj. sprzedażą biletów na zwiedzanie BM i BG; to, iż bilety będą tutaj dopiero po 5 latach, czyli po uprzednim nieodpłatnym świadczeniu usług takiego zwiedzania, nie ma tutaj znaczenia. Tutaj mamy do czynienia z prostym przełożeniem wydatków z podatkiem VAT na sprzedaż z podatkiem VAT. Zachodzi tutaj klasyczny związek przyczynowo-skutkowy wymagany dla odliczenia podatku naliczonego, tj.
    1. przyczyna - wydatki Wnioskodawcy na inwestycję w BM i BG, gdzie występuje podatek naliczony,
    2. skutek - w wyniku realizacji rzeczonej inwestycji pojawi się sprzedaż opodatkowana podatkiem VAT (bilety za zwiedzanie), czyli pojawi się podatek należny.
  2. tematyka obiektów do zwiedzania będzie stricte związane z działalnością gospodarczą Spółki, oraz ekologią związaną z ochroną wody; skoro np. na I piętrze BM będzie wystawa edukacyjna obejmująca panele tematyczne prezentujące m.in. istniejący system wodno¬kanalizacyjny, parametry ilościowe i jakościowe wody i ścieków, charakterystykę techniczną systemu i zgodność z wymaganiami polskimi i Unii Europejskiej, a także sala warsztatowo-edukacyjna, gdzie zostaną umieszczone plansze tematyczne z ciekawostkami: powodzie w Toruniu, dlaczego warto oszczędzać wodę, jak zanieczyszczenie środowiska wpływa na stan wód, dlaczego do wody czasem dodawany jest chlor, t. fontanny, ile wody wypija wielbłąd, itp. – to taka wiedza w szerokiej perspektywie może zaowocować większą sprzedażą wody przez Spółkę (działania edukacyjno-promocyjne sprzyjają zwiększeniu zużycia wody z sieci wodociągowej jako alternatywy dla wody butelkowanej o zbliżonych parametrach jakościowych) oraz ułatwić proces oczyszczania ścieków (wiedza zdobyta podczas zwiedzania BM i BG może zapobiec wprowadzaniu do kanalizacji odpadów powodujących uszkodzenia przewodów oraz ograniczyć stężenia związków chemicznych i organicznych) co z pewnością zmniejszy koszty funkcjonowania Centralnej Oczyszczalni Ścieków – a tu już widać związek takich wydatków z działalnością opodatkowaną Spółki (mogą być w wyniku działalności edukacyjnej niższe koszty uzdatniania wody oraz jej lepsza jakość, jako towaru Spółki). Występuje tutaj wspomniany wyżej związek przyczynowo-skutkowy wymagany dla odliczenia podatku naliczonego.
  3. ma to związek pośredni z działalnością całej Spółki, jako podmiotu gospodarczego, mającego w swojej pieczy ochronę zabytków znajdujących się w ZWSB. Można bowiem doszukiwać się tutaj podobieństw do tzw. społecznej odpowiedzialności biznesu. Wykonując bowiem inwestycję w BM i BG Wnioskodawca podejmuje czynności zmierzające do ochrony dziedzictwa kulturowego - to cecha ochrony zabytków. Jest to robione w interesie społecznym gdzie społeczeństwo będzie miało możliwość oglądania i zwiedzania dorobku ludzkości, a takie działania są pożądane. Takie działania są swoistą metodą reklamy i promocji podmiotów gospodarczych, działających zwłaszcza w takich szczególnych branżach, w których typowa reklama (telewizyjna, radiowa, internetowa) nie ma zastosowania albo jej zastosowanie nie przynosi spodziewanych efektów. Co do zasady działania marketingowe przekładają się bezpośrednio na wizerunek firmy i pośrednio mogą wpływać na zwiększenie prowadzonej przez podatnika (tutaj Wnioskodawcy) sprzedaży opodatkowanej. W orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego (por. m.in. wyroki z 13 listopada 2013 r. sygn. akt I FSK 1606/12, z 13 czerwca 2018 r. sygn. akt I FSK 1420/16 oraz z 26 września 2018 r, sygn. akt II FSK 2500/16; dostępne w internetowej bazie orzeczeń sądów administracyjnych: orzeczenia.nsa.gov.pl – dalej CBOSA) wyjaśniono, że wydatki na nabycie towarów i usług, poniesione w związku z realizacją społecznej odpowiedzialności biznesu mogą być kwalifikowane jako wydatki o charakterze marketingowym i mogą mieć związek z prowadzona przez podatnika działalnością opodatkowaną. Jest to - jak podkreślono - koncepcja zarządzania przedsiębiorstwem, polegająca na świadomym, zrównoważonym działaniu zorientowanym nie tylko na zysk finansowy i aspekty ekonomiczne, ale także uwzględniającym potrzeby i wymagania szeroko pojętych interesów społecznych w otoczeniu firmy - to dokładnie ten przypadek występuje w Spółce.

Do fundamentalnych zasad VAT należy jego neutralny charakter. Zgodnie z tą regułą podmiot niebędący konsumentem danego towaru lub usługi nie ponosi ciężaru VAT. Innymi słowy, podatkiem tym obciążany jest jedynie końcowy konsument. Zasada ta realizowana jest poprzez mechanizm odliczenia VAT. Zgodnie z UVAT podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia tego podatku w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do działalności opodatkowanej. Ta konstrukcja jest wypracowana przez prawo wspólnotowe.

Potrącalność podatku VAT, a tym samym neutralność podatku zapewnia właśnie art. 86 ust. 1 UVAT. Przepis ten wyraźnie wskazuje, że nabyte towary i usługi muszą mieć związek ze sprzedażą opodatkowaną. Nie precyzuje on jednak charakteru tego związku. Dokonując zatem wykładni wskazanego przepisu należy nadać mu taki sens, który pozwoli na zachowanie podstawowej i najistotniejszej cechy tego podatku, jaką jest właśnie jego neutralność dla podatnika. W praktyce oznacza to, że brak jest podstaw do różnicowania prawa do odliczenia w przypadku nabytych towarów/usług, które w sposób pośredni wpływają na działalność gospodarczą. Wobec tego przyjąć należy, że każdy związek – zarówno bezpośredni, jak i pośredni – ze sprzedażą opodatkowaną, wykonywaną obecnie, uprzednio lub w przyszłości, winien być uwzględniony przy ocenie istnienia uprawnienia podatnika do obniżenia podatku należnego o naliczony przy nabyciu towarów i usług i tylko wówczas bowiem będzie możliwa realizacja tego postulatu (neutralności podatku VAT).

W tym zakresie Wnioskodawca wskazuje wyroki, w których sądy administracyjne potwierdzają prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków, które nie pozostawały w bezpośrednim związku ze sprzedażą opodatkowaną VAT:

  • „W przypadku bowiem wydatków zaliczanych do tzw. kosztów ogólnych, wprawdzie nie istnieje bezpośredni związek pomiędzy zakupem tych towarów i usług a sprzedażą opodatkowaną, lecz w sytuacji gdy stanowią one element cenotwórczy produktów podatnika, pozostając w ten sposób w bezpośrednim związku z jego opodatkowaną działalnością gospodarczą - prawo do odliczenia z tytułu tych zakupów (wydatków) powinno przysługiwać podatnikowi w takim zakresie, w jakim ogólna działalność daje prawo do odliczenia VAT”. - wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 14 października 2010 r., sygn. I FSK 1834/09;
  • „(...) wydatki poniesione na badanie śródrocznych i rocznych sprawozdań finansowych, przeprowadzone w celu zwiększenia kapitału spółki w wyniku wprowadzenia akcji na Giełdę Papierów Wartościowych, należy uznać za wydatki stanowiące część ogólnych kosztów spółki, które spełniają tym samym wymogi określone w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Występuje tutaj związek pośredni polegający na tym, że środki pozyskane poprzez emisję akcji posłużą do zwiększenia w przyszłości sprzedaży podlegającej opodatkowaniu”. - wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 28 maja 2009 r. sygn. I SA/Kr 1576/08.
  • wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia z dnia 18 lutego 2011 r. sygnatura akt. I FSK 359/10, gdzie Sąd ten uznał nawet odliczenie podatku naliczonego w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego, gdzie związek ten jest ewidentnie pośredni. Ponadto pojęcie związku podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi było przedmiotem rozstrzygnięć TSUE. W orzeczeniu w sprawie C-465/03 Kretztechnik Trybunał uznał, że środki zgromadzone przez spółkę w wyniku podniesienia kapitału miały niewątpliwie służyć prowadzonej działalności gospodarczej. W związku, z czym wydatki związane z emisją akcji powinny stanowić część ogólnych kosztów działalności i jako takie są uwzględnione w cenie dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Zdaniem TSUE spółce jako podatnikowi powinno w takim przypadku przysługiwać prawo do odliczenia VAT związanego z tą czynnością. Z kolei w orzeczeniu z dnia 22 lutego 2001 r. w sprawie C-408/98 Abbey National pic, TSUE stwierdził, że brak bezpośredniego związku z konkretną czynnością podlegającą opodatkowaniu nie wyklucza prawa odliczenia podatku VAT w przypadku tzw. kosztów ogólnych działalności. Koszty te mogą bowiem być przypisane do działalności podatnika (podwyższają wartość sprzedaży opodatkowanej VAT), a zatem powinny być odliczalne dla potrzeb VAT. Skoro w przypadku Wnioskodawcy istnieje zarówno bezpośredni, jak i pośredni związek realizacji inwestycji w BM i BG z działalnością gospodarczą prowadzoną przez ten podmiot, opodatkowaną podatkiem VAT (argumenty vide wyżej) to niewątpliwie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków z tym związanych. Spełniona jest bowiem przesłanka do odliczenia podatku naliczonego wynikająca z art. 86 ust. 1 UVAT.

2. Stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w uzupełnieniu wniosku z dnia 3 sierpnia 2020 r.

Spółka uważa, że jeżeli nie mogłaby odliczać podatku naliczonego od wydatków związanych z inwestycją w BM i BG, to gdy rozpocznie po 5 latach sprzedaż biletów wstępu na zwiedzanie BM i BG, to będzie mogła ten podatek odliczyć poprzez mechanizm korekty przewidziany w art. 91 ust. 7-9 UVAT.

3. Jeżeli Spółka mogłaby odliczyć podatek naliczony od wydatków związanych z inwestycją w BM i BG, to nie powinna naliczać podatku należnego od usług nieodpłatnego zwiedzania BM i BG przez okres, kiedy nie będzie pobierać za to wynagrodzenia.

O sytuacji nieodpłatnego świadczenia usług mówi art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, na mocy którego: Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z przyczyn oczywistych wchodzi w grę sytuacja opisana w pkt 1 - ponieważ mówi się tam o użyciu towarów, którymi na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy o VAT są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Skoro BM i BG są rzeczą (towarami), to siłą rzeczy rozpatrywany przepis może mieć tutaj zastosowanie. Sytuacja opisana w rozważanym przepisie zakłada dla wystąpienia czynności opodatkowanej podatkiem VAT, spełnienie ponadto drugiego warunku, którym jest to, że musi to być nieodpłatne świadczenie usług dla celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Nieodpłatne świadczenie usług na cele działalności gospodarczej ma miejsce, jeżeli następuje w ramach działalności gospodarczej prowadzonej przez podatnika i jest związane, choćby pośrednio, z wykonywanymi w ramach tej działalności czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Zatem usługi związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa to takie usługi, które są dokonywane nieodpłatnie w związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej danego podmiotu, potrzebami związanymi z funkcjonowaniem prowadzonego przedsiębiorstwa.

Są to takie usługi świadczone nieodpłatnie, które w sensie gospodarczym przynoszą korzyści prowadzonej działalności gospodarczej, a tym samym są związane z jej prowadzeniem. Wówczas usługi takie nie podlegają opodatkowaniu. Jeśli natomiast celem nieodpłatnego świadczenia usług jest przede wszystkim udzielenie danemu podmiotowi (odbiorcy świadczenia) korzyści w postaci bezpłatnego wsparcia, to takie usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

W świetle przepisów UVAT nieodpłatne świadczenie usług zwiedzania BM i BG nie będzie opodatkowane podatkiem VAT. Powód tego czytelny – takie usługi ewidentnie będą związane z działalnością gospodarczą Spółki, która planując wprowadzenie odpłatności za zwiedzanie BM i BG faktycznie poszerzy przedmiot swojej działalności gospodarczej o segment takich usług. Skoro więc Spółka zamierza te usługi docelowo (po 5 latach) świadczyć odpłatnie, co jest oczywistą cechą działalności gospodarczej, to uznać trzeba, iż uprzednie nieodpłatne wykonywanie tych usług przez 5 lat także ma związek z jej działalnością gospodarczą (te same usługi), a to wyklucza powstanie czynności opodatkowanej podatkiem VAT. Takie nieodpłatne usługi związane z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawcy nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT (tak stanowi art. 8 ust. 2 UVAT, a contrario).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z inwestycją w BM i BG, jeżeli Wnioskodawca nie będzie przez pierwsze 5 lat pobierać odpłatności za zwiedzanie BM i BG –¬ jest nieprawidłowe,
  • prawa do odliczenia naliczonego od wydatków związanych z inwestycją w BM i BG, gdy Wnioskodawca rozpocznie po 5 latach sprzedaż biletów wstępu na zwiedzanie BM i BG, przez mechanizm korekty przewidziany w art. 91 ust. 7-9 ustawy – jest prawidłowe,
  • braku obowiązku naliczania podatku należnego od usług nieodpłatnego zwiedzania BM i BG przez okres, kiedy Wnioskodawca nie będzie pobierać za to wynagrodzenia – jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego), co jednocześnie wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Katalog czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zawiera art. 5 ust. 1 ustawy (są nimi m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju).

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Ponadto ustawodawca w art. 8 ust. 2 ustawy postanowił, że za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Przepis art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy wskazuje, że opodatkowaniu podlega jako odpłatne świadczenie usług, użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza (w tym w szczególności m.in. do celów osobistych podatnika lub jego pracowników), jeżeli przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, w całości lub w części, przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych. Tylko łączne zaistnienie ww. przesłanek umożliwia objęcie zakresem opodatkowania VAT usług świadczonych nieodpłatnie.

Analizując treść powołanego art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy należy zauważyć, że dla ustalenia, czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy tego przepisu, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Należy zauważyć, że ustawa nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku VAT od zakupów, o ile występują przesłanki świadczące o tym, że zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do bieżącej (lub przyszłej) działalności opodatkowanej.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek ten może być bezpośredni (wydatek na nabycie towaru, który następnie zostanie przez podatnika sprzedany), bądź pośredni. Niezależnie od tego, czy dokonany zakup stanowi kompletny i zdatny do użytkowania towar czy środek trwały, czy też dokonywane są dopiero nakłady (inwestycja w toku), czy też dokonywane są płatności zaliczkowe, których efektem będzie środek trwały – podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku, jeśli zakup dokonywany jest w związku z obecnie prowadzoną lub planowaną działalnością opodatkowaną.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas, po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynikało, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Ta warunkowość realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego jakim jest wykorzystanie towaru lub usługi do realizacji czynności opodatkowanej podatnika, np. gdy okaże się, że zmieniono przeznaczenie towaru (usługi) i został on ostatecznie wykorzystany do czynności zwolnionych od VAT lub niepodlegających VAT – spowoduje konieczność weryfikacji uprzedniego odliczenia podatku naliczonego.

Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

W tym miejscu należy podkreślić również, że Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wielokrotnie stwierdzał, iż prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów podatku VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny.

Powyższe stwierdzenie obrazuje rolę, jaką prawo do odliczenia podatku naliczonego odgrywa w systemie podatku od wartości dodanej.

Potwierdzeniem powyżej przedstawionej linii orzecznictwa jest m.in. wyrok TSUE w sprawie C-268/83 D. A. Rompelman i E. A. Rompelman-Van Deelen, z którego wynika, że regulacja dotycząca odliczenia, ma za cel całkowicie odciążyć podmiot podlegający opodatkowaniu VAT od podatku od wartości dodanej, który jest winien zapłacić w związku ze swoją działalnością gospodarczą. Wspólny system wartości dodanej zapewnia, że obciążenie podatkiem VAT jest całkowicie neutralne wobec każdego przedsiębiorstwa, niezależnie od celów i wyników przedsiębiorstwa, pod warunkiem, że takie przedsiębiorstwo samo w sobie podlega opodatkowaniu VAT.

Dopełnieniem tej tezy jest orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-37/95 pomiędzy Państwem Belgijskim a Ghent Coal Terminal NV, w którym Trybunał stwierdził (odwołując się do zasady neutralności podatku VAT), że w sytuacji kiedy nabycie towarów i usług zostało poczynione z zamiarem wykorzystania ich do działalności opodatkowanej, ale z powodów pozostających poza kontrolą podatnika, nie wykorzystał on nabytych towarów i usług w prowadzeniu tej działalności, prawo podatnika do odliczenia podatku VAT zostaje zachowane. W świetle powołanego wyroku należy stwierdzić, że w przypadku gdy zakup danego towaru przez wnioskodawcę jest dokonany z zamiarem wykorzystania tego towaru do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, to pomimo utraty danego towaru z przyczyn niezależnych, tj. w sposób niezawiniony, czy jak to ujął Trybunał – „z powodów pozostających poza kontrolą podatnika”, jego prawo do odliczenia w związku z nabyciem tego towaru zostaje zachowane.

Wyrazem ścisłej zależności między uprawnionym odliczeniem podatku naliczonego, a wykonywaniem czynności opodatkowanych są regulacje zawarte m.in. art. 91 ustawy, które uzupełniają generalną zasadę wyrażoną w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy. Z uregulowań zawartych w art. 91 ustawy wynika obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, w przypadku zmiany ich przeznaczenia.

Art. 91 ust. 1 ustawy stanowi, że po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10 lub 10a lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Ustawodawca w ust. 2 art. 91 ustawy postanowił, że w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy (art. 90 ust. 3 ustawy).

W przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty (art. 90 ust. 4 ustawy).

Zgodnie z art. 91 ust. 5 ustawy, w przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.

Art. 91 ust. 6 ustawy stanowo, że w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

  1. opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;
  2. zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu

Przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi (art. 91 ust. 7 ustawy).

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że wskazane wyżej przepisy ustawy oraz orzeczenia, umożliwiają podatnikowi, w ramach działalności opodatkowanej, odliczenie podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług stanowiących inwestycje z przeznaczeniem na działalność opodatkowaną. Ponadto, z obecnie obowiązujących przepisów wynika, że prawo to przysługuje także w przypadku, gdy z powodów niezależnych od podatnika, nabyte towary i usługi nigdy nie zostaną wykorzystane do prowadzenia działalności opodatkowanej. Prawo to bowiem nie może być uzależnione od okoliczności niezależnych od woli podatnika. W przypadku zatem nabycia towarów i usług związanych z podejmowaną inwestycją, w związku z którą podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, a która następnie zostanie zaniechana, z uwagi na okoliczności pozostające poza kontrolą podatnika, nie ma on obowiązku dokonywania korekty odliczenia podatku naliczonego.

Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca jest podmiotem, którego udziały w stu procentach ma Gmina. Podstawowym przedmiotem działalności gospodarczej Spółki są: pobór, uzdatnianie i dostarczanie wody, odprowadzanie i oczyszczanie ścieków, działalność związana z rekultywacją i pozostała działalność usługowa związana z gospodarką odpadami, wykonywanie instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych. W skład majątku Wnioskodawcy wchodzi także znajdujący się w dzielnicy Miasta, zabytkowy Zespół Wodociągów „…..” (zwany dalej ZWSB), składający się z kilku budynków i budowli. Jednymi z budynków wchodzących w skład ZWSB są budynek mieszkalny (nabyty przez Wnioskodawcę w 2015 r. w wyniku umowy zamiany, zwany dalej BM), oraz budynek gospodarczy, wniesiony do Spółki aportem w 2000 r. (zwany dalej BG). Obiekty te nie są w żaden sposób wykorzystywane z uwagi na ich stan techniczny - BM i BG są w znacznym stopniu zdewastowane, co wyklucza jakiekolwiek korzystanie z nich. Wnioskodawca podjął decyzję o przebudowie i modernizacji BM, chcąc zrobić z niego budynek biurowy, z wariantem wynajmowania wolnych powierzchni tego budynku. W tym celu Spółka zaczęła ponosić wydatki, które były księgowane na konto inwestycji, a podatek naliczony VAT wynikający z otrzymanych na tę okoliczność faktur był odliczany. Te wydatki miały miejsce od grudnia 2015 r. i mają miejsce cały czas.

W 2018 r. Spółka, złożyła wniosek o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014 - 2020 EFRR, którego przedmiotem jest przebudowa budynków mieszkalnego i gospodarczego wchodzących w skład Zespołu Wodociągów „….” wpisanego do rejestru zabytków decyzją Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z 23 sierpnia 1982 roku. Projekt dotyczy prac konserwatorskich i robót budowlanych w obiekcie zabytkowym polegających na przystosowaniu budynków do pełnienia funkcji muzealnej celem wykształcenia produktu turystycznego opartego na walorach kulturowych Zespołu Wodociągów „….”.

Zakres rzeczowy projektu obejmuje przebudowę (modernizację) i zmianę sposobu użytkowania budynków mieszkalnego i gospodarczego oraz promocję projektu przez umieszczenie w miejscu jego realizacji tablicy informacyjnej i pamiątkowej. W obiekcie projektuje się dwie podstawowe funkcje: muzealną na kondygnacji parteru oraz w części kondygnacji piwnicznej i biurową na kondygnacji I piętra i poddasza oraz funkcję techniczną (pomieszczenie węzła cieplnego i przyłącza wody w piwnicy). Wniosek dotyczy zarówno BM, jak i BG. Funkcja techniczna, o której mowa wyżej, jest konieczna do korzystania z BM, co do zasady, ponieważ każdy budynek musi posiadać dojście do wody i kanalizacji - czyli nie chodziło tutaj o te funkcje techniczne z perspektywy działalności gospodarczej Spółki, jako takiej, ale perspektywy tego konkretnego budynku, który musi posiadać takie elementy infrastruktury technicznej (jak każdy inny budynek, bez względu na jego przeznaczenie).

Projekt objęty Programem Operacyjnym, do którego Spółka aplikowała o dotację, wyklucza uzyskanie dotacji na prowadzoną przez nią działalność komercyjną. Spółka - chcąc otrzymać dotację - zadeklarowała pismem z dnia 2 kwietnia 2019 r., że przez funkcję biurową BM rozumie funkcję konieczną znowu nie dla działalności gospodarczej sensu largo (czyli potrzeb gospodarczych Spółki, jako podmiotu gospodarczego), ale jako funkcję dla potrzeb obsługi całego wpisanego do rejestru zabytków ZWSB. Innymi słowy, te cele biurowe mają służyć działalności muzealnej sensu stricte, oraz celom ZWSB (jako celom muzealnym).

Spółka dodatkowo wyjaśniła, że cały BM posłuży kulturze (to rodzaj działalności gospodarczej, na które przysługuje dotacja z UMW), ponieważ:

  • na parterze BM będzie muzeum (bez statusu muzeum rejestrowanego),
  • na I piętrze będzie wystawa edukacyjna obejmująca panele tematyczne prezentujące m.in. istniejący system wodno-kanalizacyjny, parametry ilościowe i jakościowe wody i ścieków, charakterystykę techniczną systemu i zgodność z wymaganiami polskimi i Unii Europejskiej. Oprócz części wystawienniczej powstanie sala warsztatowo-edukacyjna, gdzie zostaną umieszczone plansze tematyczne z ciekawostkami: powodzie, dlaczego warto oszczędzać wodę, jak zanieczyszczenie środowiska wpływa na stan wód, dlaczego do wody czasem dodawany jest chlor, t. fontanny, ile wody wypija wielbłąd, itp. Planowane jest również zaprezentowanie na mapie województwa w postaci fotografii i opisu najciekawszych obiektów wodociągowo-kanalizacyjnych, np. najstarszych stacji uzdatniania wody, odrestaurowanych przepompowni, itp. Zorganizowana zostanie przestrzeń pozwalająca na rozłożenie 6 stołów i 30 krzeseł do zajęć warsztatowych i konkursów dla dzieci i młodzieży obejmujących np. łączenie rur w różne układy, prowadzenie zajęć plastycznych, itp.
  • na poddaszu zlokalizowane zostaną stanowiska dla osób obsługujących działalność wystawienniczo - edukacyjną dotyczącą Zespołu Wodociągów …: (w tym osoby sprawującej opiekę merytoryczną nad ekspozycjami) wraz zapleczem socjalnym. Pomieszczenia wykorzystane będą również do przygotowywania materiałów na potrzeby zajęć warsztatowych oraz przechowywania czasowo nieeksponowanych obiektów wystawienniczych.

Na tę chwilę taka jest ostateczna wersja przeznaczenia inwestycji w BM i BG - szeroko rozumiane obiekty kultury do zwiedzania przez społeczeństwo. Wymogi unijne omawianego projektu zakładają, że aby Spółka mogła otrzymać dotację z UMW na przebudowę i modernizację BM i BG, to te obiekty muszą być przez pierwsze 5 lat udostępnione zwiedzającym za darmo. Dopiero po tym okresie Wnioskodawca będzie mógł pobierać za takie zwiedzanie odpłatność - jako wynagrodzenie ze sprzedaży biletów.

Powyższe oznacza, iż Wnioskodawca dokonuje przebudowy (modernizacji) budynków, które w okresie pierwszych 5 lat będą udostępniane zwiedzającym nieodpłatnie.

Należy zatem dokonać oceny stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w świetle obowiązujących przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, aby stwierdzić, czy nieodpłatne czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach realizacji projektu podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, czy też nie.

Opisana sytuacja mieści się w założeniach przepisu art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy z uwagi na fakt, że dotyczy użycia towarów (udostępniania budynków) stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika.

Jak już wskazano powyżej, aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz do celów innych niż prowadzona działalność gospodarcza podatnika. Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami. Przez usługi świadczone do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Należy zauważyć, iż czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach realizacji projektu, polegające na przystosowaniu budynków do pełnienia funkcji muzealnej celem wykształcenia produktu turystycznego opartego na walorach kulturowych Zespołu Wodociągów „….”, mieszczą się niewątpliwie w zakresie prowadzonej przez Wnioskodawcę planowanej działalności. Jak wprost wynika z opisu sprawy Wnioskodawca planuje wprowadzenie odpłatności za zwiedzanie BM i BG, co oznacza, że faktycznie poszerzy przedmiot swojej działalności gospodarczej o segment takich usług. Skoro więc Spółka zamierza te usługi docelowo (po 5 latach) świadczyć odpłatnie, to uznać trzeba, iż uprzednie nieodpłatne wykonywanie tych usług przez 5 lat ma związek z jej przyszłą działalnością gospodarczą w zakresie odpłatnego udostępniania muzeum. Biorąc powyższe pod uwagę, ww. nieodpłatne świadczenie usług nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 jest prawidłowe.

W konsekwencji, stwierdzić należy, że przez pierwsze 5 lat przebudowane (zmodernizowane) budynki będą przez Wnioskodawcę wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu.

W świetle powołanych wyżej przepisów należy wskazać, że podatek VAT od dokonywanych zakupów inwestycyjnych rozliczany jest wstępnie na zasadach analogicznych do pozostałych zakupów. Jeżeli zatem podatnik dokonuje zakupów inwestycyjnych, przy czym inwestycja ta po oddaniu do użytkowania będzie służyła wyłącznie czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu - podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w kolejnych miesiącach w których dokonywane są zakupy, natomiast w sytuacji gdy efekty inwestycji po oddaniu do użytkowania będą służyły wyłącznie czynnościom opodatkowanym - podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT.

Obok tego mieć należy na uwadze to, że wykorzystanie towarów i usług do wykonywania określonych czynności (opodatkowanych i zwolnionych od podatku bądź niepodlegających opodatkowaniu w ogóle) może ulegać zmianom w czasie, a tym samym zmianom ulega również uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego.

W rozpatrywanej sprawie należy mieć na uwadze, że Wnioskodawca podjął decyzję o przebudowie i modernizacji BM, chcąc zrobić z niego budynek biurowy, z wariantem wynajmowania wolnych powierzchni tego budynku. Zatem przystępując do realizacji inwestycji, Wnioskodawca miał zamiar wykorzystać budynek biurowy do czynności opodatkowanych, a decyzje o zmianie sposobu wykorzystania tego budynku Wnioskodawca podjął już w trakcie inwestycji. W związku z tym należy stwierdzić, że Wnioskodawca na etapie inwestycji przysługiwało prawo do odliczania podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych ponoszonych do momentu podjęcia decyzji o zmianie sposobu wykorzystania budynku BM z czynności opodatkowanych na wykorzystanie do czynności niepodlegających opodatkowaniu.

Natomiast w momencie podjęcia decyzji o zmianie sposobu wykorzystania budynku BM z czynności opodatkowanych na wykorzystanie do czynności niepodlegających opodatkowaniu również zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług. W chwili obecnej, skoro Wnioskodawca zadeklarował, że przez pierwsze 5 lat obydwa budynki będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczania podatku z tytułu dokonywanych zakupów inwestycyjnych.

Odnosząc się do stanowiska Wnioskodawcy należy wyjaśnić, że CSR (Corporate Social Responsibility), czyli społeczna odpowiedzialność biznesu (przedsiębiorstw) to koncepcja, według której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy.

Chociaż pojęcie CSR, jako pewnego rodzaju jednolita struktura funkcjonuje (jest realizowane) w działalności biznesowej oraz jest dostrzegane na poziomie publicznym (zdefiniowanie pojęcia CSR przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną w normie ISO 26000 z 2010 r.) to jednak wypada podkreślić, że nie jest ono znane jako takie przepisom ustawy o podatku od towarów i usług. Nie zostało ono w niej wymienione wprost, brak jest także innej konstrukcji prawnej, która pozwalałaby uznać tego rodzaju wydatki całościowo. To zaś prowadzi do wniosku, że nie jest możliwe, dokonywanie oceny wszystkich zagregowanych w strukturze CSR wydatków tak jakby był to jeden wydatek. Jakkolwiek podejmowanie przez podatnika działań w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu jest z pewnością pożądane chociażby ze względu na uwzględniany przez firmę interes społeczny, nie oznacza to jednak, że we wszystkich tego typu inwestycjach przedsiębiorca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na działania CSR, gdyż jest to uzależnione od okoliczności konkretnego przypadku.

W ocenie Organu pośredni wpływ zakupów na czynności opodatkowane w wymiarze jaki przedstawił Wnioskodawca we wniosku, nie zmienia faktu, że zakupy inwestycyjne, w pierwszej kolejności są związane w sposób bezpośredni i jednoznaczny z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Podkreślić należy, że jeżeli określone wydatki mają bezpośredni związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu, to ewentualne doszukiwanie się pośredniego wpływu tych czynności na działalność opodatkowaną nie może prowadzić do zmiany ich kwalifikacji z punktu widzenia możliwości zastosowania odliczenia. Taki związek jest bowiem zbyt nieuchwytny, mało konkretny w porównaniu do wyraźnego i jednoznacznego związku tych wydatków z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu. Dopiero gdyby brak byłoby takiego bezpośredniego związku z czynnością niepodlegającą opodatkowaniu, można by rozważać ewentualny „dalszy” związek z działalnością opodatkowaną Spółki jaką jest m.in. sprzedaż wody i odprowadzanie ścieków.

Powyższa sytuacja nie ma jednak odniesienia do sprawy będącej przedmiotem wniosku, bowiem zakupy inwestycyjne, są w pierwszej kolejności dokonywane w celu wykonania czynności niepodlegających opodatkowaniu, a późniejsza czynność opodatkowania, nie może przesądzać, że zakup jest w chwili obecnej dokonany w celu wykonania tej opodatkowanej czynności. W pierwszej perspektywie nastąpi wykorzystanie budynków do działalności niepodlegającej opodatkowaniu. Dokonując zakupów w związku z realizacja projektu Wnioskodawca ma świadomość, że w pierwszej kolejności budynki będą udostępnione nieodpłatnie i nie będą służyły celom komercyjnym. To nie z powodów niezależnych od Wnioskodawcy, budynki nie zostaną oddane do celach działalności opodatkowanej, gdyż nie jest to zamiarem Wnioskodawcy.

Jak wskazano w opisie sprawy po złożeniu wniosku, Spółka dowiedziała się, że projekt objęty Programem Operacyjnym, do którego aplikowała o dotację, wyklucza uzyskanie dotacji na prowadzoną przez nią działalność komercyjną (podaną wyżej), a Spółka - chcąc otrzymać dotację - zadeklarowała pismem z dnia 2 kwietnia 2019 r., że przez funkcję biurową BM rozumie funkcję konieczną znowu nie dla działalności gospodarczej sensu largo (czyli potrzeb gospodarczych Spółki, jako podmiotu gospodarczego), ale jako funkcję dla potrzeb obsługi całego wpisanego do rejestru zabytków ZWSB. Innymi słowy, te cele biurowe mają służyć działalności muzealnej sensu stricte, oraz celom ZWSB (jako celom muzealnym). Tym samym skoro Spółka deklaruje, że efekty projektu nie będą wykorzystywane przez pierwsze 5 lat do działalności komercyjnej, to nie może jednocześnie dowodzić, że istnieje związek przyczynowo skutkowy z działalnością całej Spółki, wymagany dla odliczenia podatku naliczonego.

Podsumowując, w związku z faktem, że Wnioskodawca przez pierwsze 5 lat nie będzie wykorzystywał budynków do czynności opodatkowanych Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy inwestycyjne.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1, jest nieprawidłowe.

W treści wniosku wskazano jednak, iż po pięciu latach wykorzystywania obiektu wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, będzie on wykorzystywany do działalności opodatkowanej.

Powyższe oznacza, że zmieni się sposób wykorzystania budynków, a tym samym zmieni się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług.

Przeznaczenie wytworzonych środków trwałych do wykonywania czynności opodatkowanych stwarza możliwość odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług zakupionych do wytworzenia tych środków trwałych, który nie został odliczony przy ich nabyciu. Należy jednak podkreślić, iż odliczenie podatku naliczonego będzie przysługiwało Wnioskodawcy wyłącznie w części w jakiej nabyte towary i usługi zostały wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przez pierwsze pięć lat użytkowania obiektu Wnioskodawca nie będzie miał prawa do korygowania podatku naliczonego, bowiem przez ten czas obiekt będzie służył czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu, zatem korektę nieodliczonego podatku VAT Wnioskodawca będzie mógł rozpocząć w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, w którym nastąpi zmiana wykorzystania obiektu. Jeżeli obiekt faktycznie po 5 latach od oddania do użytkowania będzie udostępniany odpłatnie i Wnioskodawca rozpocznie osiąganie obrotów opodatkowanych podatkiem VAT, to będzie mógł odliczyć podatek z zastosowaniem 10-letniej korekty wieloletniej przez mechanizm korekty przewidziany w art. 91 ust. 7-9 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność. Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko podatku od towarów i usług, w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ……., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj