Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.685.2020.1.ŻR
z 14 września 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 lipca 2020 r. (data wpływu 9 lipca 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 września 2020 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • 8% stawki podatku VAT dla kompleksowej usługi polegającej na załadunku (spakowaniu), transporcie oraz przetworzeniu (unieszkodliwieniu) odpadów zalegających na nieruchomości oznaczonej działkami nr 1 oraz 2 realizowanej na rzecz Wnioskodawcy.
  • braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 9 września 2020 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

W związku z faktem złożenia do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w …, wniosku o dofinansowanie przedsięwzięcia pn. „…” w ramach programu priorytetowego nr 2.9 „Racjonalne gospodarowanie odpadami i ochrona powierzchni ziemi. Usuwanie porzuconych odpadów”, niezbędne jest załączenie interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości prawnej odliczenia podatku od towarów i usług - VAT.

Beneficjentem środków dofinansowanych z NFOŚiGW może być jednostka samorządu terytorialnego. Powiat … jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Faktury będą wystawiane na Powiat … . Dofinansowanie przedsięwzięcia z NFOŚiGW nastąpi w formie dotacji oraz pożyczki.

Przedmiotem projektu jest wykonanie kompleksowych działań polegających na załadunku (spakowaniu), transporcie oraz przetworzeniu (unieszkodliwieniu) odpadów zalegających na nieruchomości oznaczonej działkami nr 1 oraz 2 zlokalizowanych pod adresem …, ... Szacunkowa ilość odpadów do przetransportowania i unieszkodliwienia wynosi 2013 Mg magazynowanych na nieruchomości w pojemnikach i opakowaniach różnej pojemności. Zadanie zostanie zrealizowane zgodnie z przepisami prawa.

Teren, na którym znajdują się odpady, jest nieogrodzony, co stwarza dostęp do odpadów osobom nieuprawnionym. Ponadto nie są zabezpieczone przed działaniem czynników atmosferycznych i przenikaniem powstałych wycieków do gruntu i wód gruntowych. Odpady składowane są praktycznie w każdym dostępnym miejscu, nawet na terenie do tego nieprzeznaczonym, tj. bezpośrednio na nieutwardzonej glebie w pojemnikach typu mauzer, beczkach, kartonach oraz workach typu big-bag. Z opinii biegłego wynika, iż substancje składowane są obok siebie w sposób sprzeczny z zasadami bezpieczeństwa chemicznego. Część pudeł zaczęła się rozpadać, a ich zawartość uległa rozsypaniu. Na działce magazynowana jest duża ilość pojemników z oznaczeniami ADR (transport substancji niebezpiecznych - „Unxxxx”). Wiele zbiorników zlokalizowanych na nieruchomości jest „rozdętych” w sposób grożący ich rozerwaniem. W każdej chwili może dojść do gwałtownego rozszczelnienia zbiorników i skażenia znacznego terenu. Na terenie magazynu w … stwierdzono również obecność odpadów medycznych, które mogą być składowane w chłodni do 72 godz. i powinny być poddane obróbce technicznej. Nie mogą być składowane z innymi odpadami. Kontakt z nimi stwarza bardzo realne zagrożenia.

Zgodnie z przypuszczeniami Wnioskodawcy, nielegalne składowisko odpadów istnieje co najmniej od lipca 2018 roku. W okolicy znajdują się domy jednorodzinne, stacja paliw oraz przedsiębiorstwa. Z analiz przeprowadzonych przez Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w … wynika, że część odpadów oznaczona jest następującymi piktogramami „toksyczne dla środowiska wodnego”, „silna toksyczność, uczulające dla skóry, drażniące”, „narkotyczne działanie, podrażnia drogi oddechowe, niebezpieczne dla warstwy ozonowej”, „podrażnia drogi oddechowe, mutagenne, rakotwórcze, toksyczność reprodukcyjna”, „łatwopalne”, „żrące dla skóry, poważne uszkodzenia oczu”, „silna toksyczność (śmiertelna lub trująca)”.

Nieruchomość, na której składowane są odpady, usytuowana jest na terenie, którego spadek odbywa się w kierunku rzeki…. Rzeka ta znajduje się w odległości ok. 470 m w linii prostej od obiektu magazynowego. W chwili obecnej odpady niebezpieczne zlokalizowane na zewnątrz obiektu, podczas występowania opadów deszczu wsiąkają bezpośrednio do gruntu. Zgodnie z wydanym Postanowieniem Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w … z dnia 19.09.2019 r., w przypadku wystąpienia pożaru i prowadzenia działań gaśniczych, składowane substancje mogą spływać zgodnie ze spadkiem terenu i zanieczyszczać rzekę. Ponadto podczas pożaru powstanie chmura gazów zawierająca toksyczne, trujące i żrące substancje. Chmura ta będzie przemieszczać się zgodnie z kierunkiem wiatru, np. na teren o dużej gęstości zaludnienia (miasto…). Nieruchomość położona jest w odległości ok. 2 km od miasta … oraz ok 3,5 km od miejscowości…. W pobliżu znajdują się mniejsze miejscowości, tj. …, ….

Realizacja niniejszego projektu zniweluje realne zagrożenie zdrowia i życia mieszkańców przebywających w bezpośrednim sąsiedztwie składowiska odpadów, jak również pracowników wymienionych przedsiębiorstw, klientów przedsiębiorstw oraz wszystkich mieszkańców okolicznych miejscowości (…, …). Projekt przyczyni się także do eliminacji potencjalnego zagrożenia skażeniem gleb, wód gruntowych i powierzchniowych oraz powietrza, a także zniszczeń w świecie roślinnym i zwierzęcym.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (tj. Dz.U. 2020 poz. 920), Powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W tejże ustawie wylicza się zadania publiczne Powiatu o charakterze ponadgminnym, do których należą: promocja i ochrona zdrowia (art. 4 ust 1 pkt 2); ochrona środowiska i przyrody (art. 4 ust. 1 pkt 13) oraz porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli (art. 4 ust. 1 pkt 15).

W kwietniu 2020 roku ogłoszony został przetarg nieograniczony na zadanie: „…” w ramach programu priorytetowego nr 2.9 „Racjonalne gospodarowanie odpadami i ochrona powierzchni ziemi. Usuwanie porzuconych odpadów”.

W treści SIWZ opisano szczegółowo wymagania Wnioskodawcy, jako zamawiającego (poniżej wyciąg z treści).

  1. Wartość przedmiotu zamówienia przekracza kwoty, o której mowa w art. 11 ust. 8 ustawy. Zamawiający wystąpił z wnioskiem o dofinansowanie przedmiotowego postępowania w formie dotacji oraz w formie pożyczki do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w ramach projektu priorytetowego nr 2.9 „Racjonalne gospodarowanie odpadami i ochrona powierzchni ziemi. Usuwanie porzuconych odpadów”. Zamawiający zastrzega, że zgodnie z art. 93 ust. 1a ustawy, unieważni przedmiotowe postępowanie, jeżeli środki, które Zamawiający zamierzał przeznaczyć na jego realizację, nie zostaną mu przyznane. Możliwość unieważnienia postępowania na tej podstawie została przez Zamawiającego przewidziana w ogłoszeniu o zamówieniu, o którym mowa w ust. 9.
  2. Zamawiający informuje, że aktualnie prowadzone jest postępowanie wyjaśniające przez Prokuraturę Rejonową dla…, które może skutkować brakiem możliwości faktycznego władania przedmiotową nieruchomością.
  3. W przypadku przyznania Zamawiającemu dofinansowań, o których mowa w ust. 2 Zamawiający informuje, że wszelkie dokumenty i oświadczenia, w szczególności umowa na realizację przedmiotowego zamówienia, wytworzone po dniu przyznania tych dofinansowań zostaną oznaczone logiem projektu priorytetowego nr 2.9 „Racjonalne gospodarowanie odpadami i ochrona powierzchni ziemi. Usuwanie porzuconych odpadów”.
  4. Przedmiotem zamówienia jest usługa polegająca na wykonaniu kompleksowych działań polegających na załadunku (spakowaniu), transporcie oraz przetworzeniu odpadów zalegających na nieruchomości oznaczonej działkami nr 1 oraz 2 w … (…,…), dalej zwanej również „terenem prac”.
  5. W ramach realizacji przedmiotu zamówienia Wykonawca zobowiązany będzie do usunięcia wszystkich rodzajów odpadów zgromadzonych na nieruchomości, o której mowa w ust. 1, zarówno odpadów niebezpiecznych, jak i innych niż niebezpieczne. Szacunkowa ilość odpadów do spakowania, przetransportowania i przetworzenia wynosi 2013 Mg. w pojemnikach i opakowaniach o różnej pojemności.
  6. Ilość odpadów, o której mowa w ust. 2, ma charakter szacunkowy i może ulec zmianie w toku realizacji przedmiotu zamówieniu, tj. zmniejszeniu lub zwiększeniu.
  7. Zamawiający zawiadamia, że w związku z tym, iż na etapie prowadzenia przedmiotowego postępowania nie posiada tytułu prawnego do dysponowania nieruchomością, na której odpady są zgormadzone, przeprowadzenie wizji lokalnej nie będzie możliwe. Mając powyższe na uwadze, Zamawiający dołącza do SIWZ aktualną na dzień 06 września 2019 r. dokumentację fotograficzną.
  8. Nieruchomość oznaczona działkami nr 1 oraz 2 w…, gm. …, stanowi własność prywatną. Zamawiający, jako organ, o którym mowa w art. 26a ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2002 r. o odpadach (tj. z 2019 r. poz. 701 ze zm. - dalej, jako „ustawa o odpadach”), w dniu podpisania umowy z Wykonawcą wyda decyzję zobowiązującą władającego powierzchnią ziemi do jej udostępnienia, w tym do udostępnienia obiektów lub innych miejsc, w których odpady są magazynowane. Decyzja ta, zgodnie z art. 26a ust. 4 ustawy o odpadach, będzie podlegać natychmiastowemu wykonaniu, z zastrzeżeniem pkt XVI ust. 13 pkt 2 SIWZ.

Opis terenu prac: odpady zgromadzone są na nieruchomości oznaczonej działkami nr 1 oraz 2 w miejscowości …, gm. …, powiat …., województwo …. Nieruchomość ta stanowi własność osoby fizycznej. Całkowita powierzchnia ww. nieruchomość wynosi 0,9066 ha. Nieruchomość położona jest przy drodze gminnej (asfaltowej) - ograniczenie tonażowe do 7 ton na oś z możliwością zwiększenia tonażu po uzyskaniu zgody zarządcy drogi. Droga gminna włączona jest do drogi powiatowej (asfaltowej) - ograniczenie tonażowe do 8 ton na oś z możliwością zwiększenia tonażu po uzyskaniu zgody zarządcy drogi. Na nieruchomości znajduje się część zadaszona o łącznej powierzchni ok. 1027 m2, tj. hala magazynowa, wiata oraz niewielki budynek w granicy działki od strony wschodniej nieruchomości. Odpady zmagazynowane są w ww. części zadaszonej oraz na terenie zewnętrznym w sześciu skupiskach o powierzchni ok. 1014 m2. Ponadto w części południowej działki nr ew. 1 znajduje się budynek, w którym prowadzona jest obecnie działalność przez inny podmiot. Wjazd do nieruchomości odbywa się drogą gruntową o szerokości ok. 3,00 m za pośrednictwem bramy wjazdowej (przesuwnej) o szerokości ok. 3,00 m. Teren nieruchomości jest częściowo ogrodzony, w dużej części nie jest utwardzony oraz brak placu manewrowego (zdjęcie satelitarne terenu prac stanowi załącznik Nr 4 do SIWZ).

Magazynowane odpady zgromadzone są w części zadaszonej o łącznej powierzchni ok. 1027 m2 (hali magazynowa i wiata) oraz na terenie zewnętrznym w sześciu skupiskach o powierzchni ok. 1014 m2. Substancje składowane są obok siebie w sposób sprzeczny z zasadami bezpieczeństwa chemicznego. Część pudeł zaczęła się rozpadać, a ich zawartość uległa rozsypaniu. Na działce magazynowana jest duża ilość pojemników z oznaczeniami ADR (transport substancji niebezpiecznych - „Unxxxx”). Wiele zbiorników zlokalizowanych na nieruchomości jest „rozdętych” w sposób grożący ich rozerwaniem. W każdej chwili może dojść do gwałtownego rozszczepienia zbiorników i skażenia znacznego terenu. Na terenie magazynu w … stwierdzono również obecność odpadów medycznych (tj. strzykawki do pomp infuzyjnych, fragmenty drenów kroplówek, rękawiczki lateksowe itp.), które mogły mieć kontakt z osobami chorymi. Odpady takie mogą być składowane w chłodni do 72 godz. i powinny być poddane obróbce technicznej. Nie mogą być składowane z innymi odpadami. Kontakt z nimi stwarza realne zagrożenie.

Charakterystyka odpadów objętych realizacją przedmiotu zamówienia, duża część pojemników i opakowań z odpadami oznaczona jest następującymi piktogramami, „toksyczne dla środowiska wodnego”, „łatwopalne, piroforyczne, samoreaktywne, nadtlenki organiczne, samonagrzewające, wydzielają łatwopalne gazy podczas kontaktu z wodą”, „silna toksyczność, uczulające dla skóry, drażniące, narkotyczne działanie, podrażnia drogi oddechowe, niebezpieczne dla warstwy ozonowej”, „podrażnia drogi oddechowe, mutagenne, rakotwórcze, toksyczność reprodukcyjna”, „żrące dla skóry, poważne uszkodzenia oczu”, „działa korodująco na metale”, „silna toksyczność (śmiertelna lub trująca)”. Część pojemników z odpadami oznaczona jest następującymi nazwami: … do utylizacji, … , metanol, benzyna, 40% wodorotlenek sodu, … (dodatek do klarowania), zbiornik na ścieki zaolejone (kod odpadu …*), … (poliuretan, zawiera 4.4 diizocyjanin difenylometanu), odpad o kodzie… , „…894 - …(zawiera azotan etyloheksylowy, N.N-bis (2-etyloheksylo) ((1, 2, 4 - triazol - 1 ilo) metylo) amina, A.A- propylenodidynitrodi - o-krezol), odpad o kodzie … , …(zawiera: 1.3 - bis (hydroksymetylo) - 5,5 - dimetylyimidazolidyno - 2.4 - dion), … 330 (niesteroidowy lek przeciwzapalny), … 915 (rozcieńczalnik do mycia narzędzi), Metanol, bezwodny cyklaminian sodu, kwas octowy lodowaty min. 99%, bezwodnik octowy, anizol, 4 - dwumetoamino-benzaldehyd, żelazocyjanek potasowy, chlorek - 2.4 - dinitrofenylo - pirydyniowy. Laktoza jednowodna, kwas 3 - amino – 1, 2, 4 – triazolokarboksylowy, zlewki z laboratorium, aceton odpad, odpad …, odpad o kodzie … *. Zidentyfikowano również odpady heksanu, acetonitrylu, substancji o nr…, kwasu octowego >99%, octanu etylu, kwasu octowego 96%.Wśród odpadów są też stosy paletopojemników wypełnionych cieczą. Niektóre z nich zostały oznaczone kodami odpadów oraz napisami - …*, …, …*, …, …, …*, …*, …, …*, …*, …, …*, …*, …, …, olej hydrauliczny. Zidentyfikowano również paletopojemniki zawierające pudła kartonowe oznaczone napisami … m-50, 4 – dwumetyloaminobenzaldehyd, żelazocyjanek potasowy, kwas 3-amino-1, 2, 4-triazolo karboksylowy. Ponadto znajdują się odpady zawierające farbę proszkową, syropy, pojemniki z tworzywa (oznaczone … M-50, żrące, łatwopalne, silnie toksyczne), niewielkie ilości części samochodowych w postaci kilku zderzaków aut osobowych, odczynniki chemiczne w szklanych opakowaniach. Większość paletopojemników nie posiada jednak oznaczeń związanych z ich zawartością. Na podstawie posiadanej przez Zamawiającego dokumentacji wynika, że na terenie prac znajdują się odpady o kodach … *, …, …, …, …*, …, …, …, …., …*, …, …, …*,…. Ponadto na terenie prac mogą znajdować się odpady o kodach objętych udzielonym zezwoleniem na zbieranie odpadów. Lista kodów zawarta została w załączniku Nr 5 do SIWZ.

W ramach realizacji przedmiotu zamówienia Wykonawca zobowiązany będzie do oznakowania terenu prac zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i utrzymanie tego oznakowania w należytym stanie do czasu zwrotnego przekazania terenu prac.

Najpóźniej w dniu podpisania umowy, Wykonawca zobowiązany będzie złożyć w siedzibie Zamawiającego harmonogram działań, który musi zawierać w szczególności: wykaz planowanych do podjęcia czynności od chwili przejęcia terenu przez załadunek, transport aż do zagospodarowania odpadów z uwzględnieniem czterech etapów prac i ilości odpadów, o których mowa w pkt 16 oraz terminów, o których mowa dziale IV SIWZ. Harmonogram działań może podlegać aktualizacji po uzyskaniu zgody Zamawiającego oraz pod warunkiem zachowania niezmienności terminu końcowego.

W ramach realizacji przedmiotu umowy, o którym, mowa Wykonawca zobowiązany będzie:

  1. w zakresie załadunku
    1. przed przystąpieniem do załadunku, oznaczyć pojemniki z odpadami w sposób trwały i widoczny, odpowiednio numerem porządkowym, kodem odpadu oraz napisem „Powiat …”,
    2. przed załadunkiem Wykonawca w miarę możliwości zobowiązany jest do poboru próbek zawartości znajdujących się w beczkach/mauzerach do wykonania badań w celu określenia rodzaju odpadu,
    3. w przypadku złego stanu opakowań, aby uniknąć wycieków czy rozszczelnień pojemników, dopuszcza się pobieranie prób w instalacji przetwarzania odpadów. Próbki pobrane powinny być przechowywyane w miejscu do tego wyznaczonym,
    4. załadunek odpadów, w tym odpadów w ciekłym stanie skupienia musi odbywać się w taki sposób, aby nie dochodziło do wycieków i zanieczyszczenia podłoża,
    5. w przypadku wystąpienia jakiegokolwiek zanieczyszczenia środowiska (wycieku) powstałego na skutek prowadzenia prac objętych zamówieniem Wykonawca zobowiązany jest zminimalizować ewentualne straty w środowisku poprzez usunięcie zanieczyszczeń,
    6. teren prowadzenia prac objętych zamówieniem wyposażony zostanie przez Wykonawcę w zapas sorbentów oraz podstawowy sprzęt gaśniczy,
    7. Wykonawca zobowiązany jest posiadać wagę z ważną cechą legalizacyjną oraz ważyć odpady objęte zamówieniem na miejscu załadunku celu uniknięcia przeładowania pojazdów transportujących odpady i określenia ilości odpadów zabieranych z terenu prac lub dokonywać każdorazowo ważenia partii odpadów przygotowanej do transportu,
    8. w przypadku stwierdzenia przekroczenia ilości usuwanych przez Wykonawcę odpadów ponad wielkość określoną w ust. 2, Wykonawca zobowiązany jest niezwłocznie zawiadomić o tym fakcie Zamawiającego. W przypadku, o którym mowa w zdaniu wyżej, realizacja przedmiotu umowy w zakresie załadunku transportu i przetwarzania odpadów w ilości większej niż wskazana w SIWZ możliwa będzie po zawarciu aneksu do umowy i na zasadach określonych w umowie,
  2. w zakresie transportu
    1. odpady przetransportowane zostaną do miejsca przetwarzania przy użyciu właściwego środka transportu, w sposób dostosowany do rodzaju usuwanego odpadu oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami przez podmiot posiadający wpis do rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami, z zastrzeżeniem, że transport odpadów może odbywać się wyłącznie do instalacji ich przetworzenia,
    2. odpady podczas transportu będą tak zabezpieczone, aby uniemożliwić ich rozprzestrzenianie,
    3. dobór środków transportu przewidzianych do świadczenia usługi transportu musi być dokonany z uwzględnieniem właściwości chemicznych i fizycznych odpadów, w tym stanu skupienia,
    4. Wykonawca ma zapewnić pełną sprawność techniczną taboru samochodowego używanego do realizacji przedmiotu zamówienia (potwierdzonego aktualnymi przeglądami technicznymi),
    5. Wykonawca zobowiązany jest przekazać osobom (kierowcom) wykonującym transport odpadów objętych zamówieniem pisemne instrukcje, tzw. instrukcje wypadkowe, dotyczące przewożonego odpadu i sposobu postępowania w razie wypadku,
    6. Wykonawca usługi transportu musi dysponować doradcą w zakresie ... posiadającym odpowiednie zaświadczenie o ukończeniu właściwego kursu ...,
    7. każdorazowy odbiór odpadów z terenu prac, potwierdzać kartą przekazania odpadów, wystawioną zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  3. w zakresie przetwarzania odpadów
    1. Wykonawca zobowiązany jest do unieszkodliwienia odpadów w instalacji termicznego przekształcania odpadów o wydajność zapewniającej unieszkodliwienie odpadów odebranych od Zamawiającego, za wyjątkiem odpadów, których nie można zagospodarować w powyższy sposób. Odpady, których nie można poddać termicznemu przekształceniu należy poddać zagospodarowaniu zgodnie z przepisami ustawy o odpadach,
    2. Wykonawca zamówienia zobowiązany jest do termicznego przekształcenia odpadów w instalacji, do której posiada tytuł prawny, użytkowanej i eksploatowanej w oparciu o aktualne decyzje - uprawnienie zezwalające na użytkowanie/eksploatację o zdolność unieszkodliwiania odpadów niebezpiecznych będących przedmiotem zamówienia,
    3. Zamawiający dopuszcza przekazanie odpadów do innej instalacji termicznego przekształcenia odpadów, posiadającej aktualne decyzje - uprawnienia zezwalające na użytkowanie/eksploatację instalacji o zdolności termicznego przekształcenia odpadów będących przedmiotem zamówienia, w przypadku wystąpienia awarii instalacji własnej oraz w przypadku braku możliwość technicznych pod następującymi warunkami: a) wykonawca winien wykazać Zamawiającemu wystąpienie awarii; b) wykonawca winien wykazać Zamawiającemu brak możliwości technicznych, wykonawca winien uzyskać zgodę Zamawiającego na korzystanie z innej instalacji,
    4. Wykonawca zobowiązany jest do podania adresu, miejsca lokalizacji instalacji unieszkodliwiania odpadów, w której realizowany będzie przedmiot zamówienia w tym zakresie,
    5. Wykonawca zobowiązany jest do podania adresu, miejsca lokalizacji instalacji unieszkodliwiania odpadów, w której realizowany będzie przedmiot zamówienia w tym zakresie,
    6. dokument potwierdzający proces odzysku lub unieszkodliwienia odpadów objętych zamówieniem, Wykonawca zobowiązuje się przekazać Zamawiającemu,
    7. sporządzić sprawozdanie z wykonanych prac po każdym zakończonym tygodniu świadczenia usługi i dostarczyć Zamawiającemu do siedziby lub za pośrednictwem operatora pocztowego nie później niż w terminie 2 dni roboczych po upływie okresu sprawozdawczego,
    8. Wykonawca zobowiązany będzie w treści formularza ofertowego wskazać adres lokalizacji instalacji przetwarzania odpadów, w której realizowany będzie przedmiot zamówienia.



Otwarcie ofert w opisanym postępowaniu przetargowym nastąpiło 07.05.2020 r. Wybrany wykonawca jest w terminie związania ofertą. Zamawiający oczekuje na dokumenty do podpisania umowy. Jest to wyspecjalizowana firma posiadająca odpowiednie uprawnienia i pozwolenia, od której Powiat otrzyma faktury z wykazanym podatkiem naliczonym. Wydatki związane ze świadczeniem usługi będą pokrywane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (część z dotacji, część z pożyczki spłacanej przez Powiat…).

W związku z wnioskowaniem o udzielenie dofinansowania z NFOŚiGW wymagane jest od beneficjenta załączenie m.in. interpretacji indywidualnej w sprawie podatku od towarów i usług VAT, wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej, właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę Wnioskodawcy.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że w dniu 18.08.2020 r. Zamawiający (Powiat…) dokonał wyboru oferty najkorzystniejszej w postępowaniu pn. „…”…. W chwili obecnej Zamawiający jest na etapie przygotowania umowy o zamówienie publiczne.

W zakresie podstaw prawnych w ustawie z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach nie przewidziano wprost przepisu prawnego wskazującego, że zadania realizowane przez Starostę … w zakresie wydawania decyzji, kontroli ich prawidłowego wykonywania oraz usuwania odpadów należą do zadań własnych Powiatu …, aczkolwiek, nie zmienia to faktu, że wskazane w ww. ustawie zadania przewidziane dla Starosty są zadaniem własnym powiatu, gdyż Starosta … jest jedynie przewodniczącym Zarządy Powiatu …. Uwzględniając powyższe należy odnieść się do art. 166 Konstytucji, z którego wynika, że zadania publiczne, służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej są wykonywane przez jednostkę samorządu terytorialnego jako zadania własne. Na podstawie ustawy, jednostkom samorządu terytorialnego może zostać zlecone wykonywanie innych zadań publicznych. Ustawa określa wtedy tryb przekazywania i sposób wykonywania zadań zleconych.

Zgodnie z art. 26a ust. 2 pkt 2 ustawy o odpadach, w związku z art. 41 ust. 3 pkt 2 ustawy o odpadach, właściwym organem w sprawach niezwłocznego usunięcia odpadów w sytuacji zagrożenia dla życia lub zdrowia ludzi lub środowiska, jest Starosta…..

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 13 ustawy o samorządzie powiatowym, Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie ochrony środowiska i przyrody.

Dodatkowo należy wskazać, że w ustawie o odpadach wyłączną regulacją wskazującą na zakres zadań zleconych jest art. 168, który wskazuje, że zadania samorządu województwa, o których mowa w art. 8 ust. 5, art. 23 ust. 4, art. 31 ust. 1, art. 41 ust. 3 pkt 1 i ust. 6, art. 46, art. 47 ust. 1, 1a, 2, 4 i 7, art. 48a ust. 10-13 oraz 15, art. 102b ust. 1 i 4, art. 102c ust. 1, art. 129 ust. 1, art. 130, art. 131 ust. 4, art. 133, art. 134, art. 135 ust. 3 i 4, art. 144 ust. 3, art. 146 ust. 2 i 5, art. 148 ust. 1, 3 i 4, art. 151 ust. 8, art. 165 ust. 1 i art. 167 ust. 2 są zadaniami zleconymi z zakresu administracji rządowej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

(we wniosku nr 2) Czy Powiat …. posiada możliwość prawną odliczenia podatku od towarów i usług VAT w związku z realizacją projektu pn. „…” w ramach programu priorytetowego nr 2.9 „Racjonalne gospodarowanie odpadami i ochrona powierzchni ziemi. Usuwanie porzuconych odpadów” współfinansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w…, współfinansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w…?

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat ….- działający jako organ władzy publicznej, nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług VAT w związku z realizacją opisanego zadania. W ustawie o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998r., wśród zadań publicznych Powiatu o charakterze ponadgminnym wymienione są: promocja i ochrona zdrowia (art. 4 ust. 1 pkt 2); ochrona środowiska i przyrody (art. 4 ust. 1 pkt 13) oraz porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli (art. 4 ust. 1 pkt 15), w które wpisuje się usunięcie i unieszkodliwienie odpadów niebezpiecznych. Powiat, z uwagi na zagrożenie dla życia i zdrowia ludności, podjął działanie natychmiastowe w chwili pojawienia się przepisów prawnych umożliwiających usuwanie odpadów z nieruchomości położonych na terenie, których nie jest właścicielem. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z kolei, w myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020 r., poz. 920), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat należą m.in. zadania w zakresie promocji i ochrony zdrowia, ochrony środowiska i przyrody oraz porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli (art. 4 ust. 1 pkt 2, 13 i 15 ustawy o samorządzie powiatowym).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Powiat realizuje przedsięwzięcie pn. „…”, zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (tj. Dz.U. 2020 poz. 920), w ramach którego Powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W tejże ustawie wylicza się zadania publiczne Powiatu o charakterze ponadgminnym, do których należą: promocja i ochrona zdrowia (art. 4 ust 1 pkt 2); ochrona środowiska i przyrody (art. 4 ust. 1 pkt 13) oraz porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli (art. 4 ust. 1 pkt 15).

Skoro zatem Powiat będzie realizował opisany projekt w ramach zadań własnych nałożonych na niego ustawą o samorządzie powiatowym, to wskazać należy, iż w tym zakresie będzie działał w ramach reżimu publicznoprawnego. Tym samym, w analizowanym przypadku Powiat nie poniesie wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nabywając towary i usługi nie będzie działał w charakterze podatnika podatku VAT. Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”, ponieważ towary i usługi związane z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”. Natomiast w zakresie 8% stawki podatku VAT dla kompleksowej usługi polegającej na załadunku (spakowaniu), transporcie oraz przetworzeniu (unieszkodliwieniu) odpadów zalegających na nieruchomości oznaczonej działkami nr 1 oraz 2 realizowanej na rzecz Wnioskodawcy, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj