Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.373.2020.2.MS
z 11 września 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1325), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 22 czerwca 2020 r. (data wpływu – 2 lipca 2020 r.), uzupełnionym pismem z 19 sierpnia 2020 r. (data wpływu 24 sierpnia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z poniesionymi wydatkami związanymi z realizacją projektu pn.: „…” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z poniesionymi wydatkami związanymi z realizacją projektu pn.: „…”.

Złożony wniosek został uzupełniony pismem z 19 sierpnia 2020 r. (data wpływu 24 sierpnia 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie z 14 sierpnia 2020 r. znak: 0111-KDIB3-3.4012.273.2020.1.MS.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca … (dalej: X) jest samorządową instytucją kultury działającą na podstawie:

  1. Ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tj. Dz.U. z 2017 r., poz. 862 z późn. zm.),
  2. Zarządzenia Ministra Kultury i Sztuki nr 136 z dnia 21 listopada 1949 r. o utworzeniu przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą …,
  3. Uchwały nr … Sejmiku Województwa … z dnia 18 czerwca 2012 r. w sprawie zmiany aktu o utworzeniu …,
  4. Uchwały nr … Sejmiku Województwa … z dnia 18 czerwca 2012 r. w sprawie nadania statutu.

X posiada osobowość prawną nad którą nadzór sprawuje Zarząd Województwa …. X jest wpisana do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez województwo ….

X prowadzi samodzielną gospodarkę finansową w ramach posiadanych środków oraz na podstawie planu finansowego X.

Zgodnie ze statutem X:

  1. Współtworzy i upowszechnia kulturę muzyczną poprzez opracowywanie i wystawianie spektakli … w oparciu o zawodowych realizatorowi twórców,
  2. Może podejmować inne formy działalności artystycznej, szczególnie muzycznej, mające na celu upowszechnianie kultury,
  3. Prowadzi działalność edukacyjną w zakresie zadań statutowych,
  4. Może prowadzić działalność impresaryjną zgodną z profilem artystycznym. A także udostępniać … do prezentacji … innych instytucji kultury i zespołów w celu poszerzenia oferty repertuarowej,
  5. Może, w celu realizacji działań statutowych, współdziałać w szczególności z osobami fizycznymi, prawnymi oraz jednostkami nieposiadającymi osobowości prawnej.

X zarejestrowana jest jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. X jako beneficjent projektu „…” zobowiązana jest do przedstawienia indywidualnej interpretacji podatkowej, dotyczącej możliwości odzyskania podatku VAT w ramach realizowanego projektu.

W ramach projektu X zrealizuje kompleksowe przedsięwzięcie, polegające na zabezpieczeniu i zachowaniu dziedzictwa kulturowego, w tym dostosowania go do wymagań przepisów przeciwpożarowych oraz podjęciu działań, wpływających na poprawę efektywności funkcjonowania i zwiększenia atrakcyjności obiektu.

Celem projektu jest zachowanie i zabezpieczenie obiektu dziedzictwa kulturowego. A także poprawa jego atrakcyjności kulturalnej oraz stworzenie odpowiednich warunków do rozwoju nowej oferty kulturalnej ….

Zważywszy, że projekt został zaplanowany według formuły „zaprojektuj i wybuduj” na podstawie programu funkcjonalno-użytkowego opracowana została kompleksowa dokumentacja projektowa, która jest niezbędna do realizacji inwestycji.

W zakresie realizacji inwestycji zaplanowane zostały prace w zakresie:

  1. Zabezpieczenia istniejącej konstrukcji pod względem bezpieczeństwa użytkowania.
  2. Modernizacji, przebudowy obiektu w zakresie istniejącej tkanki oraz dostosowania obiektu do obowiązujących przepisów i wymogów konserwatorskich,
  3. Remontu przebudowy istniejących części budowlanych,
  4. Przebudowy strefy sceny i zascenia w celu dostosowania do nowych wymogów technicznych dla wprowadzenia projektowanej technologii sceny (m.in. wzmocnienie konstrukcji budynku, pogłębienie …, wymiana podłogi sceny, wprowadzenie mobilnego zamknięcia …),
  5. Przebudowy i remontu instalacji wodno-kanalizacyjnej, wentylacji mechanicznej i klimatyzacji, centralnego ogrzewania, elektrycznej i niskoprądowej,
  6. Zmian aranżacyjnych konserwatorskich,
  7. Technologii sceny.

Wszelkie faktury dokumentujące nabycie towarów i usług, związanych z realizacją projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę, czyli X.

X w ramach podejmowanych działań świadczy różnego rodzaju czynności opodatkowane, jak i zwolnione z opodatkowania.

Wśród czynności opodatkowanych wyróżnić można: sprzedaż biletów na spektakle, przedstawiania, sprzedaż programów, wynajem powierzchni. X świadczy też usługi z zakresu sprzedaży usług kulturalnych, które stanowią sprzedaż zwolnioną z opodatkowania. Sprzedaż usług kulturalnych odbywa się tylko jako świadczenie usług poza siedzibą X, jednak przygotowanie spektakli, czyli próby, odbywają się w siedzibie, a zatem w miejscu przedmiotu inwestycji.

Na terenie inwestycji nie będą prowadzone czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT.

W piśmie z 19 sierpnia 2020 r. wskazano, że Wnioskodawca nie ma możliwości jednoznacznego wskazania, które zakupy towarów i usług związane z realizacją projektu pn. „…” wykorzystywane będą do czynności opodatkowanych, a które do czynności zwolnionych, stąd też zdaniem Wnioskodawcy będzie przysługiwało mu częściowo prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących poniesione wydatki na ww. projekt zgodnie z art. 90 ustawy o VAT z zastosowaniem wskaźnika proporcji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z poniesionymi wydatkami, związanymi z realizacją projektu Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

Zdaniem Wnioskodawcy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W odniesieniu do przedstawionego przyszłego zdarzenia nabywane będą usługi i towary, które będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, jak i czynności zwolnionych.

W związku z powyższym nie znajdzie zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. W omawianej sytuacji warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ nie można jednoznacznie przyporządkować realizacji projektu do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu na zasadzie określonej w art. 90 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ww. ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Zatem w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. „niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego”. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług a prowadzoną działalnością.

Jednakże ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć zatem charakter pośredni lub bezpośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążąc się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa, mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika obrotami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością przedsiębiorstwa, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu.

Z pośrednim związkiem dokonanych zakupów z działalnością podatnika mamy zatem do czynienia wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez przedsiębiorstwo sprzedaży.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

W przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych od opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią bowiem uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Artykuł 90 ust. 4 ustawy stanowi, że proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

W świetle art. 90 ust. 5 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika – używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Ponadto, zgodnie z art. 90 ust. 6 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu z tytułu transakcji dotyczących:

  1. pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych;
  2. usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.

Przy ustalaniu proporcji, zgodnie z ust. 2-6 do obrotu nie wlicza się kwoty podatku (art. 90 ust. 9a ustawy).

Na podstawie art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku, gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje zatem, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca (X) jest samorządową instytucją kultury. X zarejestrowana jest jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Wnioskodawca jest beneficjentem projektu pn.: „…”.

W ramach projektu X zrealizuje kompleksowe przedsięwzięcie polegające na zabezpieczeniu i zachowaniu dziedzictwa kulturowego, w tym dostosowania go do wymagań przepisów przeciwpożarowych oraz podjęciu działań wpływających na poprawę efektywności funkcjonowania i zwiększenie atrakcyjności obiektu.

Celem projektu jest zachowanie i zabezpieczenie obiektu dziedzictwa kulturowego, a także poprawa jego atrakcyjności kulturalnej oraz stworzenie odpowiednich warunków do rozwoju nowej oferty kulturalnej X.

W zakresie realizacji projektu (inwestycji) zaplanowane zostały prace w zakresie:

  1. Zabezpieczenia istniejącej konstrukcji pod względem bezpieczeństwa użytkowania.
  2. Modernizacji, przebudowy obiektu w zakresie istniejącej tkanki oraz dostosowania obiektu do obowiązujących przepisów i wymogów konserwatorskich,
  3. Remontu przebudowy istniejących części budowlanych,
  4. Przebudowy strefy sceny i zascenia w celu dostosowania do nowych wymogów technicznych dla wprowadzenia projektowanej technologii sceny (m.in. wzmocnienie konstrukcji budynku, pogłębienie …, wymiana podłogi sceny, wprowadzenie mobilnego zamknięcia …),
  5. Przebudowy i remontu instalacji wodno-kanalizacyjnej, wentylacji mechanicznej i klimatyzacji, centralnego ogrzewania, elektrycznej i niskoprądowej,
  6. Zmian aranżacyjnych konserwatorskich,
  7. Technologii sceny.

Wszelkie faktury dokumentujące nabycie towarów i usług, związanych z realizacją projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę.

X w ramach podejmowanych działań świadczy różnego rodzaju czynności opodatkowane, jak i zwolnione z opodatkowania.

Wśród czynności opodatkowanych wyróżnić można: sprzedaż biletów na spektakle, przedstawiania, sprzedaż programów, wynajem powierzchni. X świadczy też usługi z zakresu sprzedaży usług kulturalnych, które stanowią sprzedaż zwolnioną z opodatkowania. Sprzedaż usług kulturalnych odbywa się tylko jako świadczenie usług poza siedzibą X, jednak przygotowanie spektakli, czyli próby, odbywają się w siedzibie, a zatem w miejscu przedmiotu inwestycji.

Na terenie inwestycji nie będą prowadzone czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT.

Wnioskodawca podał, że nie ma możliwości jednoznacznego wskazania, które zakupy towarów i usług związane z realizacją projektu pn. „…” wykorzystywane będą do czynności opodatkowanych, a które do czynności zwolnionych.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Wnioskodawca ma wątpliwości dotyczące tego, czy w związku z poniesionymi wydatkami, związanymi z realizacją projektu przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powołanych wyżej przepisów ustawy wynika, że podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich przyporządkowania do określonych rodzajów czynności: opodatkowanych bądź zwolnionych od podatku. Najistotniejszym bowiem warunkiem umożliwiającym skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. W przypadku, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot związanych z czynnościami opodatkowanymi, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zatem obowiązkiem podatnika – w związku z treścią art. 86 ust. 1 i art. 90 ust. 1 ustawy – w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane.

Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Jak wskazał Wnioskodawca w ramach podejmowanych działań świadczy on różnego rodzaju czynności opodatkowane (takie jak np. sprzedaż biletów na spektakle, przedstawienia, sprzedaż programów, wynajem powierzchni) jak i zwolnione od podatku (sprzedaż usług kulturalnych). Sprzedaż usług kulturalnych odbywa się tylko jako świadczenie usług poza siedzibą X, jednak przygotowanie spektakli, czyli próby, odbywają się w siedzibie, a zatem w miejscu przedmiotu inwestycji.

Na terenie inwestycji nie są prowadzone czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Ponadto Wnioskodawca nie ma możliwości jednoznacznego wskazania, które zakupy towarów i usług związane z realizacją projektu wykorzystywane będą do czynności opodatkowanych, a które do czynności zwolnionych,

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz powyższe informacje należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w stosunku do zakupów poniesionych w związku z realizacją projektu, jednakże jedynie w części w jakiej zakupy te będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wynika to z faktu, że zakupy te są związane zarówno ze sprzedażą opodatkowaną jak i sprzedażą zwolnioną od podatku.

Zatem w odniesieniu do nabywanych towarów i usług w ramach realizacji przedmiotowego projektu, które - jak wskazuje przedstawione zdarzenie przyszłe - będą wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych VAT, jak i czynności zwolnionych od tego podatku, należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy brak będzie obiektywnej możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot podatku naliczonego związanego z poszczególnymi czynnościami, Wnioskodawcy w odniesieniu do tych zakupów będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego według proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy.

Z powyższych względów stanowisko przedstawione we wniosku w zakresie w jakim Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących nabycia towarów i usług w związku z realizacją projektu na zasadzie określonej w art. 90 ustawy o VAT z zastosowaniem wskaźnika proporcji należało uznać za prawidłowe.

Zaznacza się, że na podstawie art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj