Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.127.2020.2.MK
z 14 września 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 23 czerwca 2020 r. (data wpływu 29 czerwca 2020 r.) uzupełnionym pismem z 24 sierpnia 2020 r. (data wpływu 27 sierpnia 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie możliwości zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy względem wyrobów akcyzowych klasyfikowanych do kodu CN 2710 12 21, 2710 12 25 i 2710 19 29 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 czerwca 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie możliwości zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy względem wyrobów akcyzowych klasyfikowanych do kodu CN 2710 12 21, 2710 12 25 i 2710 19 29. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 24 sierpnia 2020 r. (data wpływu 27 sierpnia 2020 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 13 sierpnia 2020 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.127.2020.1.MK.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

[…] [dalej: Spółka, Wnioskodawca] jest polską spółką prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie […], należącą do […] [dalej: spółki z Grupy].

Spółka jest podatnikiem podatku akcyzowego, zarejestrowanym na potrzeby akcyzy i podmiotem prowadzącym usługowe składy podatkowe na terenie kraju w lokalizacji […], na których to prowadzenie uzyskała stosowne zezwolenia.

Na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą Spółka rozważa wystąpienie o rozszerzenie dla niej zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego w zakresie planowanej działalności magazynowania, wprowadzania i wyprowadzania wyrobów akcyzowych o kodach CN 2710 12 21, 2710 12 25 i 2710 19 29 (wyłącznie w odniesieniu do produktów, których mniej niż 90% objętości (włączając straty) destyluje w temperaturze 210°C i których co najmniej 65% objętości (włączając straty) destyluje w temperaturze 250°C według metody ISO 3405 (równoważnej metodzie ASTM D 86)), o ile wyroby te są przemieszczane luzem (art. 20 ust. 1 lit. c dyrektywy 2003/96 WE) tj. zezwolenia w zakresie wyrobów akcyzowych, o którym mowa w pkt 10 wzoru wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego [dalej: wyroby akcyzowe].

Po uzyskaniu przedmiotowego zezwolenia Spółka na zlecenie swoich klientów zamierza prowadzić tzw. magazynowy (usługowy) skład podatkowy, za pośrednictwem którego będzie dokonywać w odniesieniu do wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy ich nabycia wewnątrzwspólnotowego (wprowadzania), magazynowania oraz wyprowadzania do innych składów podatkowych lub podmiotów uprawnionych do zużycia (podmiotów zużywających) przy zastosowaniu zerowej (0 zł) stawki akcyzy. Spółka zamierza dokonywać przemieszczania wyrobów akcyzowych za pośrednictwem składu podatkowego w opakowaniach jednostkowych typu: paleto pojemnik (Mauser) o pojemności ok. 1000 litrów, beczka o pojemności ok. 200 litrów lub kanister o pojemności ok. 20 litrów po spełnieniu wszystkich wymaganych prawem warunków.

W związku z zamiarem prowadzenia działalności w przedstawionym zakresie, Spółka powzięła wątpliwość, czy przemieszczanie wyrobów akcyzowych w wymienionych opakowaniach jednostkowych stanowi przemieszanie tych wyrobów luzem, a tym samym czy będą one objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy procedura zawieszenia poboru akcyzy będzie miała zastosowanie do wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 12 21, 2710 12 25 i 2710 19 29, jeżeli wyroby też będą magazynowane, wprowadzane i wyprowadzane na skład podatkowy Spółki w opakowaniach jednostkowych typu: paleto pojemnik (Mauser) o pojemności ok. 1000 litrów, beczka o pojemności ok. 200 litrów lub kanister o pojemności ok. 20 litrów?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Spółce przysługuje prawo do stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w stosunku do wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 12 21, 2710 12 25 i 2710 19 29, jeżeli wyroby też będą magazynowane, wprowadzane i wyprowadzane do składu podatkowego w opakowaniach jednostkowych typu: paleto pojemnik (Mauser) o pojemności ok. 1000 litrów, beczka o pojemności ok. 200 litrów lub kanister o pojemności ok. 20 litrów.

Na poparcie swojego stanowiska Spółka prezentuje poniższe argumenty

Przepisy prawa mające zastosowanie w niniejszej sprawie

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy. W załączniku tym, pod pozycją 27 znajdują się wyroby o kodzie CN 2710 tj. oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku akcyzowym za skład podatkowy uznaje się miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane – z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Za podmiot prowadzący skład podatkowy uznaje się podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego (art. 2 ust. 1 pkt 11 tejże ustawy).

Stosownie do art. 40 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1. W przypadku wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 12 21, 2710 12 25 oraz 2710 19 29 procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem.

W załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym został umieszczony wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o którym mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania (Dz.Urz.UE. L 1992 Nr 76, str. 1). W pozycji 20 ujęto wyroby z kodu CN od ex 2710 11 do ex 2710 19 69 - oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów.

Skład podatkowy a wyroby o kodach CN 2710 12 21, 2710 12 25 i 2710 19 29

Jak wynika z interpretacji przytoczonych powyżej przepisów, w składzie podatkowym mogą być wykonywane określone czynności, które nie będą rodziły obowiązku zapłaty podatku akcyzowego, jeżeli zostaną wykonane w granicach składu podatkowego zgodnie z warunkami stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Skład podatkowy jest najważniejszym elementem systemu zawieszenia poboru akcyzy. System ten umożliwia swobodny przepływ wyrobów akcyzowych w ramach Unii Europejskiej, zabezpiecza interes fiskalny państw członkowskich w związku ciążącym na wyrobach akcyzowych podatkiem akcyzowym oraz faktycznym przesunięciem momentu poboru tego podatku. Właśnie przesunięciu momentu poboru podatku musi towarzyszyć zachowanie pełnej kontroli, w ramach instytucji składu podatkowego, nad produkcją wyrobów akcyzowych (por. Krzysztof Lasiński-Sulecki, Prawna regulacja akcyzy w europejskim prawie wspólnotowym na tle teorii opodatkowania konsumpcji, Toruń 2007, s. 274-275).

Ustawodawca w art. 40 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym wskazał wprost wyroby o kodach 2710 12 21, 2710 12 25 i 2710 19 29, jako te, które mogą znajdować się w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Przemieszczenie wyrobów akcyzowych luzem

Zgodnie z art. 40 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym, procedurę zawieszenia poboru akcyzy w odniesieniu do wyrobów oznaczonych kodami CN 2710 12 21, 2710 12 25 oraz 2710 19 29 stosuje się, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem. Jednocześnie ustawodawca nie precyzuje co dokładnie rozumiane jest pod pojęciem luzem.

Dokonując analizy przywołanego przepisu należy zauważyć, iż nie zabrania on stosowania procedury zawieszonego poboru akcyzy w stosunku do przemieszczanych wyrobów akcyzowych w opakowaniach jednostkowych typu: paleto pojemnik (Mauser) o pojemności ok. 1000 litrów, beczka o pojemności ok. 200 litrów lub kanister o pojemności ok. 20 litrów.

Z uwagi na fakt, iż w art. 40 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym nie zawarto zakazu przemieszczania wyrobów akcyzowych w ww. pojemnikach, uznać należy iż przedmiotowy sposób przemieszczania tych wyrobów jest dozwolony i stanowi wymagane dla zastosowania procedury zawieszonego poboru akcyzy przemieszczane luzem.

W wyniku przemieszczania wyrobów akcyzowych do innego składu podatkowego, czy też do podmiotów uprawnionych do zużycia (podmiotów zużywających) nie jest znane ostateczne przeznaczenie tych wyrobów. W tych okolicznościach zastosowanie procedury zawieszonego poboru akcyzy (a więc również ich kontroli ze strony właściwych organów podatkowych) w stosunku do wyrobów akcyzowych przemieszczanych w opakowaniach jednostkowych np. paleto pojemnikach (Mauser) o pojemności ok. 1000 litrów, beczkach o pojemności ok. 200 litrów lub kanistrach o pojemności ok. 20 litrów minimalizuje ryzyko nadużyć z wykorzystaniem ich do celów opałowych lub napędowych, z pominięciem podatku akcyzowego w należytej wysokości.

Powyższe znajduje potwierdzenie w literaturze - przykładowo: „Przepis ten [ art. 40 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym] stanowi wierną implementację art. 20 ust. 1 dyrektywy w zakresie benzyn specjalnych. Celem tych przepisów jest wskazanie, iż w przypadku benzyn specjalnych, które już zostały rozlane w pojemniki przygotowane do obrotu handlowego, ryzyko ich wykorzystania do celów napędowych lub opalowych jest na tyle niskie, że brak jest konieczności stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy. Wprawdzie w przypadku obrotu na terenie kraju, stosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy jest prawem, a nie obowiązkiem podatnika, jej zastosowanie w przypadku przemieszczania benzyn specjalnych luzem może okazać się korzystne, jeżeli zarówno dostawca jak i odbiorca prowadzą składy podatkowe (w ten sposób odbiorca zużywający benzyny specjalne do produkcji wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym może uniknąć obowiązku uzyskania norm zużycia wyrobów energetycznych opodatkowanych stawką zero, jakimi są benzyny specjalne). (...) Niemniej jednak problematyczną kwestią jest precyzyjne wskazanie, kiedy możemy uznać, że dany wyrób nie jest przemieszczany luzem. W praktyce sytuacja taka wystąpi, kiedy dany wyrobów został przelany do największego pojemnika jednostkowego, który jest dystrybuowany na rynku. Problematyczne może natomiast być uznanie za taki pojemnik kontenera o pojemności 1000 lub więcej litrów, który bardzo często jest wykorzystywany wielokrotnie. W takim przypadku, w celu wyeliminowania wątpliwości bezpiecznym rozwiązaniem byłoby stosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy." Szymon Parulski „Akcyza” komentarz 2 wydanie str. 351 i 352.

Ponadto, przytoczone twierdzenia Spółki podzielają również organy podatkowe w swoich licznych stanowiskach, a także sądy administracyjne - przykładowo:

  • Dyrektor KIS z 26-07-2017 (znak 0111-KDIB3-3.4013.67.2017.1.MK):
    „Podkreślić przy tym należy, że powyższy przepis nie zabrania stosowania procedury zawieszonego poboru akcyzy w stosunku do przemieszczanych wyrobów oznaczonych wyżej wymienionymi kodami CN w opakowaniach jednostkowych np. 5 l, 20 l, 100 l, 200 l itp. (...) Należy również wskazać, że przemieszczanie wyrobów w opakowaniach o pojemności 1000 litrów nie jest tożsame z twierdzeniem, iż wyroby te nie są przemieszczane luzem. Nie sposób zatem zgodzić się, że opakowaniem jednostkowym będzie pojemnik o pojemności 1000 litrów który nie będzie przedmiotem sprzedaży lecz z którego np. już poza składem podatkowym będzie do mniejszych opakowań rozlewany wyrób akcyzowy. W tym przypadku zdaniem Organu nadal będzie mowa o przemieszczaniu luzem wyrobów akcyzowych.”
  • Dyrektor KIS z 22-11-2018 (znak 0111-KDIB3-3.4013.221.2018.1.PJ):
    „Zgodnie z opisem sprawy wyroby nabywane przez Wnioskodawcę o kodzie 2710 11 25 będą przemieszczane w beczkach po ok. 200 litrów. Zaznaczyć jednak należy, że zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy może mieć miejsce nie tylko względem wyrobów przemieszczanych luzem ale także w mniejszych opakowaniach. Stosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy jest bowiem prawem a nie obowiązkiem, i do czasu nadania u odbiorcy wyrobom ostatecznego przeznaczenia mogą one przemieszczać się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.”
  • Dyrektor IS w Katowicach z 12-12-2016 (znak 2461-IBPP4.4513.360.2016.1.LG):
    „Mając na uwadze powyższe, Spółka stoi na stanowisku, iż w świetle przepisów akcyzowych możliwe jest przemieszczanie wyrobów akcyzowych o klasyfikacji CN 2710 11 21, 2710 11 25 oraz 2710 19 29 w procedurze zawieszenia pomiędzy składami podatkowymi w opakowaniach 1000 l lub innych opakowaniach jednostkowych (np. beczkach 205 l).”
  • Wyrok Wojewódzkiego Sądu we Wrocławiu z dnia 22 października 2019 r. (sygn. I SA/Wr 593/19):
    „Ponadto organ podatkowy nie może dokonywać wykładni w sposób prowadzący do konfliktu z elementarnymi zasadami racjonalności. Wskazywanie zatem, że okolicznością wykluczającą Skarżącą z możliwości zastosowania stawki 0 zł jest przekazanie innemu podmiotowi wyrobu akcyzowego celem przelania do mniejszych butelek (który zwraca ten wyrób Skarżącej) jest okolicznością ani nie wynikającą z treści przepisu ani zgodną z racjonalnością gospodarczą. Jak słusznie wskazuje Skarżąca w skardze nietrudno wyobrazić sobie sytuację, gdy podmiot dokonujący importu wyrobów akcyzowych przekazuje je innemu podmiotowi w celu wykonania usługi transportu z miejsca importu do zakładu produkcyjnego w którym wyroby te zostaną zużyte, dokonuje samodzielnego rozlania wyrobu do mniejszych butelek czy magazynuje wyrób celem późniejszego zużycia. We wszystkich tych sytuacjach, przyjmując argumentację organu podatkowego, podatnicy nie mieliby prawa do skorzystania ze stawki 0 zł. Taki sposób wykładni należy uznać za błędny.”
    Z uwagi na fakt, iż w ocenie Spółki spełnione zostaną podstawy do zastosowania w stosunku do wyrobów akcyzowych procedury zawieszenia poboru akcyzy, będzie ona również tym samym uprawniona do przechowywania wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym Spółki w ramach tejże właśnie procedury.

Podsumowanie

W świetle przedstawionych w niniejszym wniosku argumentów, Spółka stoi na stanowisku, iż w świetle przepisów akcyzowych przemieszczanie wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 12 21, 2710 12 25 i 2710 19 29 za pośrednictwem składu podatkowego obejmujące nabycie wewnątrz wspólnotowe (wprowadzanie), magazynowanie oraz wyprowadzanie do innych składów w opakowaniach jednostkowych typu: paleto pojemnik (Mauser) o pojemności ok. 1000 litrów, beczka o pojemności ok. 200 litrów lub kanister o pojemności ok. 20 litrów stanowi przemieszczanie luzem, a tym samym może następować w procedurze zawieszenia akcyzy w składzie podatkowym Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 722) zwanej dalej „ustawą” – ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 27 złącznika nr 1 do ustawy, pod kodem CN 2710 wymieniono oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

Z kolei w załączniku nr 2 do ustawy, stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w Dyrektywie Rady 92/12/EWG, w poz. 20 pod kodami CN od ex 2710 12 do ex 2710 19 68 i od ex 2710 20 11 do ex 2710 20 90 wymieniono oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 10 ustawy skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Z kolei w myśl art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy podmiot prowadzący skład podatkowy to podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.

Natomiast procedura zawieszenia poboru akcyz, to w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Zużywający podmiot gospodarczy, to zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 22a ustawy, podmiot mający miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium kraju lub przedsiębiorcę zagranicznego posiadającego oddział z siedzibą na terytorium kraju, utworzony na warunkach i zasadach określonych w ustawie z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1079, 1214, 1495 i 1655), którzy złożyli zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego i zużywają na terytorium kraju w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, do celów uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy.

Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1. produkcja wyrobów akcyzowych;

2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy jest również:

  1. użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
    1. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
    2. nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
  2. dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
  3. sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
  4. nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również zużycie wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów – art. 8 ust. 4 pkt 1 ustawy.

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej – art. 8 ust. 6 ustawy.

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej – art. 10 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 40 ustawy:

1. Procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli:

1. wyroby akcyzowe są:

  1. w składzie podatkowym, w tym również w wyniku zwrotu przez podmiot pośredniczący albo podmiot zużywający,
  2. przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju,
  3. przemieszczane, w celu dokonania eksportu, ze składu podatkowego na terytorium kraju do urzędu celno-skarbowego na terytorium kraju, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej,
  4. przemieszczane ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1;

1a. wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, są w składzie podatkowym, w tym również w wyniku zwrotu lub dostarczenia przez zużywający podmiot gospodarczy, który posiadał te wyroby i nie zużył ich do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;

2. wyroby akcyzowe importowane i dopuszczone do obrotu są przemieszczane przez zarejestrowanego wysyłającego z miejsca importu na terytorium kraju do:

  1. składu podatkowego na terytorium kraju,
  2. urzędu celno-skarbowego na terytorium kraju, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej,
  3. podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1;

3. (uchylony).

2. Procedura zawieszenia poboru akcyzy ma również zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane:

1. ze składu podatkowego na terytorium kraju do składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego;

2. ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do składu podatkowego na terytorium kraju;

3. w celu dokonania eksportu, ze składu podatkowego na terytorium kraju przez terytorium państw członkowskich do organu celnego, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej;

4. ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do urzędu celno-skarbowego na terytorium kraju, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej;

5. ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego przez terytorium kraju do organu celnego na terytorium innego państwa członkowskiego, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej;

6. ze składu podatkowego na terytorium kraju do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego będącego podmiotem upoważnionym przez właściwe władze podatkowe tego państwa członkowskiego Unii Europejskiej do otrzymywania wyrobów akcyzowych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy lub do podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1;

7. ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca ich odbioru przez zarejestrowanego odbiorcę na terytorium kraju lub do podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1;

8. przez terytorium kraju między składami podatkowymi na terytorium państw członkowskich;

9. przez terytorium kraju ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego będącego podmiotem upoważnionym przez właściwe władze podatkowe tego państwa członkowskiego Unii Europejskiej do otrzymywania wyrobów akcyzowych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy lub do podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1;

10. w przypadku importu i dopuszczenia do obrotu, z miejsca importu na terytorium kraju, przez zarejestrowanego wysyłającego do:

  1. składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego,
  2. nabywcy na terytorium państwa członkowskiego będącego podmiotem upoważnionym przez właściwe władze podatkowe tego państwa członkowskiego Unii Europejskiej do otrzymywania wyrobów akcyzowych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy,
  3. podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1,
  4. organu celnego na terytorium państwa członkowskiego, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej;

11. w przypadku importu i dopuszczenia do obrotu, z miejsca importu na terytorium państwa członkowskiego, przez zarejestrowanego wysyłającego do:

  1. składu podatkowego na terytorium kraju,
  2. określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru tych wyrobów przez zarejestrowanego odbiorcę,
  3. podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1,
  4. urzędu celno-skarbowego na terytorium kraju, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej,
  5. organu celnego na terytorium państwa członkowskiego, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej, przez terytorium kraju.

2a. Procedura zawieszenia poboru akcyzy ma również zastosowanie, jeżeli w ramach przemieszczania wyrobów akcyzowych, o którym mowa w ust. 2, wyroby te są przemieszczane przez terytorium państwa trzeciego.

3. (uchylony).

4. (uchylony).

5. Procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1. W przypadku wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 12 21, 2710 12 25 oraz 2710 19 29 procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem.

6. Procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1 i 5.

7. Procedury zawieszenia poboru akcyzy nie stosuje się do energii elektrycznej, wyrobów gazowych, wyrobów węglowych oraz suszu tytoniowego.

8. Procedury zawieszenia poboru akcyzy nie stosuje się w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych dla sił zbrojnych wymienionych w art. 31 ust. 1 pkt 4, jeżeli do tego przemieszczania znajdzie zastosowanie procedura bezpośrednio oparta na Traktacie Północnoatlantyckim, chyba że inne postanowienia wynikają z porozumienia zawartego z państwem członkowskim Unii Europejskiej.

W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zakończenia tej procedury, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej – art. 45 ust. 1 ustawy.

W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, do obliczenia wysokości zobowiązania podatkowego stosuje się stawkę akcyzy obowiązującą w dniu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy – art. 45 ust. 2 ustawy.

Mając na uwadze powyższe przepisy zaznaczyć należy, że procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych. Dzięki niej – o ile są spełnione warunki określone w przepisach – obowiązek podatkowy nie przekształca się w zobowiązanie podatkowe. W uproszczeniu dzięki zastosowaniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, możliwe jest odsunięcie w czasie zapłaty akcyzy.

Co do zasady procedura zawieszenia poboru akcyzy może mieć zastosowanie względem wyrobów określonych w załączniku nr 2 do ustawy (wyjątek określony w art. 40 ust. 6 ustawy nie ma w sprawie zastosowania).

Zaznaczenia w tym miejscy wymaga także fakt, że przepis art. 40 ust. 5 ustawy odnosi się do stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 12 21, 2710 12 25 oraz 2710 19 29. Nie odnosi się zatem ten przepis do m.in. magazynowania tych wyrobów energetycznych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy w składzie podatkowym, w którym zostały one wyprodukowane i rozlane do opakowań typu np.: paleto pojemnik o pojemności 1000 litrów, beczek o pojemności 200 litrów lub kanistrów o pojemności 20 litrów.

Oznacza to, że brak jest podstaw aby uniemożliwić wyprowadzenie takich wyrobów energetycznych ze składu podatkowego i przemieścić w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy do innego składu podatkowego. Zastosowanie bowiem procedury zawieszenia pobory akcyzy, która jest prawem uwarunkowanym spełnieniem ściśle określonych procedur i warunków formalnych, daje nie tylko możliwość należytej kontroli nad tymi wyrobami ale i dotyczyć będzie wyrobów, których finalne przeznaczenie nie jest jeszcze znane (do momentu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy).

To z kolei, w ocenie Organu, pozwala umożliwić zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy także względem wyrobów które są przemieszczane w mniejszych opakowaniach.

Przenosząc powyższe na grunt wątpliwości Wnioskodawcy wyznaczonych pytaniem stwierdzić należy, że Spółce przysługiwać będzie prawo do stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w stosunku do wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 12 21, 2710 12 25 i 2710 19 29, w sytuacji w której wyroby te będą magazynowane, wprowadzane i wyprowadzane do składu podatkowego w opakowaniach jednostkowych typu: paleto pojemnik (Mauser) o pojemności ok. 1000 litrów, beczka o pojemności ok. 200 litrów lub kanister o pojemności ok. 20 litrów.

Stanowisko Wnioskodawcy względem przedstawionego pytania uznać należy zatem za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Organ zastrzega, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie przedstawionego opisu sprawy i pytania sformułowanego przez Zainteresowanego. Przedmiotem analizy i oceny nie było zatem m.in. spełnienie pozostałych warunków do zastosowania procedury zawieszenia poboru ani warunków do prowadzenia usługowego składu podatkowego.

Odnosząc się do powołanych w stanowisku Wnioskodawcy interpretacji indywidualnych Organ zauważa, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą wyłącznie konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 27 marca 2015 r. sygn. akt III SA/Łd 109/15).

Z kolei odnosząc się do powołanego wyroku WSA we Wrocławiu zaznaczyć należy, że orzeczenie to jest nieprawomocne i nieadekwatne względem zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem niniejszej interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj