Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.125.2020.1.PJ
z 16 września 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 czerwca 2020 r. (data wpływu: 23 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia wyrobów gazowych przeznaczonych na cele opałowe przez organ administracji publicznej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 czerwca 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia wyrobów gazowych przeznaczonych na cele opałowe przez organ administracji publicznej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskujący – Powiat A. jest jednostką samorządu terytorialnego działająca na podstawie ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym, będący podmiotem zarejestrowanym jako podatnik podatku od towarów i usług VAT.

Wnioskujący jest stroną umowy nr (...) z dnia (...) 2019 roku na kompleksowe dostarczanie paliwa gazowego do budynku należącego Powiatu A. mieszczącego się w A. przy ul. B.

W budynku przy ul. B. mieszczą się tylko jednostki organizacyjne Powiatu, takie jak: Powiatowy Zespół (...), Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, Internat Zespołu Szkół nr (...) oraz Centrum (...), na podstawie decyzji Zarządu Powiatu w sprawie ustanowienia trwałego zarządu dla tych jednostek.

Jednostki: Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, Internat Zespołu Szkół Nr (...) są podmiotami systemu oświaty, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo Oświatowe. Natomiast Centrum (...) jest jednostką budżetową stanowiącą jednostkę opiekuńczo-wychowawczą działającą na podstawie Ustawy z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.

Powiatowy Zespół (...) w A. jest jednostką budżetową - jednostką organizacyjną Powiatu A. utworzoną na podstawie Uchwały nr (...) Rady Powiatu A. z dnia (...) 2017 r. o zmianie uchwały nr (...) Rady Powiatu A. z dnia (...) 2016 r. w sprawie (...) oraz o zmianie uchwały nr (...) Rady Powiatu A. z dnia (...) 2004 r. w sprawie utworzenia Powiatowego Zespołu (...) w A.

Budynek przy ul. B. w A. jest czterokondygnacyjny posiadający piwnicę, w której jest zamontowany piec do podgrzewania wody gazem. Podgrzana woda zostaje przesyłana na wszystkie kondygnacje, czyli do wszystkich ww. placówek mieszczących się w tym budynku.

Umowa na dostarczanie gazu do celów grzewczych (grzanie wody) jest zawarta pomiędzy C. sp. z o.o. a nabywcą: Powiat A. (...), Odbiorcą Powiatowy Zespół (...) w A. ul. B., (...).

Po otrzymaniu faktury wystawionej na: Nabywca: Powiat A. ul. (...), Odbiorca: Powiatowy Zespół (...) w A. ul. B., (...), jednostka dokonuje zapłaty w całości i na podstawie noty księgowej obciąża proporcjonalnie pozostałe jednostki mające siedzibę w budynku przy ul. B.

Informuję, iż Powiat A. jako organ administracji publicznej jest podmiotem zużywającym nabywane wyroby gazowe. W wyniku zużycia wyrobów gazowych dostarcza ciepło do podgrzewania wody dla wszystkich jednostek mających siedzibę w budynku przy ul. B., o których mowa wyżej. Zgodnie z umową sprzedawca C. zobowiązuje się dostarczyć paliwo gazowe o kodzie CN 27112100 gaz ziemny wysokometanowy E przy ciśnieniu nie niższym niż 1,6 kPa do instalacji znajdującej się w obiekcie odbioru, czyli na adres ul. B.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Powiat A. jako organ administracji publicznej jest zwolniony z opłacania podatku akcyzowego od gazu przeznaczonego na cele opałowe w celu ogrzania ciepłej wody w budynku, w którym mieszczą się powołane jednostki organizacyjne Powiatu A. wykonujące zadania określone w ustawie z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (t.j. z 2019 r. poz. 511 z póżn.zm.)?

Wnioskodawca przedstawił następujące stanowisko w zakresie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego:

W związku z powyższym Powiat A. jako organ administracji publicznej winien być zwolniony z opłacania podatku akcyzowego, ponieważ stroną umowy (jako nabywca) jest Powiat A., który korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 31b ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz.722).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie podatku akcyzowego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 722 z późn. zm.) zwanej dalej „ustawą”, ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy, przy czym wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00 to wyroby gazowe (art. 2 ust. 1 pkt 1b).

W myśl art. 9c ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 19a finalny nabywca gazowy to podmiot, który:

  1. nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe, lub
  2. posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe

-niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym;

Zgodnie z art. 31b ust. 2 ustawy zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00 i 2711 29 00 przeznaczone do celów opałowych przez:

  1. gospodarstwa domowe;
  2. organy administracji publicznej;
  3. jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
  4. podmioty systemu oświaty, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe;
  5. żłobki i kluby dziecięce, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3;
  6. podmioty lecznicze, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej;
  7. jednostki organizacyjne pomocy społecznej, o których mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej;
  8. organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Stosownie do art. 31b ust. 5 ustawy w przypadku sprzedaży wyrobów gazowych w ramach zwolnień, o których mowa w ust. 1, ust. 2 pkt 2-8, ust. 3 pkt 2 i 3 oraz ust. 4, podmiotom, które użyją tych wyrobów do celów określonych w tych przepisach, warunkiem zwolnienia jest określenie w umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą, że wyroby te będą użyte do tych celów.

Zgodnie z opisem stanu faktycznego Powiat jest stroną umowy na kompleksowe dostarczanie paliwa gazowego (o kodzie CN 27112100 – gaz ziemny wysokometanowy E przy ciśnieniu nie niższym niż 1,6 kPa) do należącego do niego budynku mieszczącego się w A. przy ul. B.

W budynku przy ul. B. mieszczą się tylko jednostki organizacyjne Powiatu, takie jak:

  • Powiatowy Zespół (...) (który jest jednostką budżetową - jednostką organizacyjną),
  • Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, Internat Zespołu Szkół nr (...) (będące podmiotami systemu oświaty, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo Oświatowe)
  • Centrum (...) (które jest jednostką budżetową stanowiącą jednostkę opiekuńczo-wychowawczą działającą na podstawie Ustawy z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej). Na podstawie decyzji Zarządu Powiatu ustanowiono trwały zarząd budynku dla tych jednostek.

Powiat A. jako organ administracji publicznej jest podmiotem zużywającym nabywane wyroby gazowe. W wyniku zużycia wyrobów gazowych dostarcza ciepło do podgrzewania wody dla wszystkich jednostek mających siedzibę w budynku przy ul. B.

Po otrzymaniu faktury wystawionej na Powiat A. jako nabywcę i Powiatowy Zespół (...) w A. jako odbiorcę, jednostka dokonuje zapłaty w całości i na podstawie noty księgowej obciąża proporcjonalnie pozostałe jednostki mające siedzibę w budynku.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego, czy Powiat dokonując zakupu paliwa gazowego do celów opałowych budynku, w którym mieszczą się powołane jednostki organizacyjne Powiatu A. objęta jest zwolnieniem, o którym mowa w normie przepisu art. 31b ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Rozpatrując zagadnienie zwolnienia dostawy wyrobów gazowych, których dotyczy wskazana we wniosku umowa należy zauważyć w pierwszej kolejności, że zgodnie z art. 31b ust. 2 pkt 2 ustawy zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00 i 2711 29 00 przeznaczone do celów opałowych przez organy administracji publicznej. Ustawa o podatku akcyzowym nie zawiera definicji pojęcia „organ administracji publicznej”.

Odwołać można się w tym miejscu do przepisu art. 5 § 2 pkt 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 256 z późn. zm.), zgodnie z którym ilekroć w przepisach Kodeksu postępowania administracyjnego jest mowa o organach administracji publicznej - rozumie się przez to ministrów, centralne organy administracji rządowej, wojewodów, działające w ich lub we własnym imieniu inne terenowe organy administracji rządowej (zespolonej i niezespolonej), organy jednostek samorządu terytorialnego oraz organy i podmioty wymienione w art. 1 pkt 2.

W myśl art. 5 § 2 pkt 6 tej ustawy, ilekroć w przepisach Kodeksu postępowania administracyjnego jest mowa o organach jednostek samorządu terytorialnego - rozumie się przez to organy gminy, powiatu, województwa, związków gmin, związków powiatów, wójta, burmistrza (prezydenta miasta), starostę, marszałka województwa oraz kierowników służb, inspekcji i straży działających w imieniu wójta, burmistrza (prezydenta miasta), starosty lub marszałka województwa, a ponadto samorządowe kolegia odwoławcze.

Należy w tym miejscu również wskazać, ze zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 920) organami powiatu są:

  1. rada powiatu;
  2. zarząd powiatu.

W myśl przepisów art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Przepis art. 2 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym przyznaje powiatowi osobowość prawną.

Zwolnienie z akcyzy czynności podlegających opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00 i 2711 29 00 przeznaczone do celów opałowych wynika z art. 31b ustawy.

Spośród podmiotów wymienionych w art. 31b ust. 2 jedynie w stosunku do gospodarstw domowych (pkt 1 tego przepisu) ustawa wprowadza dodatkowe ograniczenia w postaci wyłączenia z zakresu pojęcia gospodarstwa domowego nieruchomości w całości wykorzystywanej na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej (art. 31b ust. 8) oraz nieprzekraczalnych limitów o których mowa w art. 31b ust. 6 i konieczności złożenia oświadczenia o nieużywaniu tych wyrobów na inne potrzeby niż prowadzenie gospodarstwa domowego, w tym na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej w przypadku przekroczenia wspomnianych limitów. Tym samym tylko w przypadku zwolnienia wyrobów gazowych przeznaczonych do celów opałowych przez gospodarstwa domowe brany pod uwagę jest cel zużycia wyrobów gazowych – potrzeby gospodarstwa domowego. Natomiast w sytuacji, gdy wyroby gazowe nabywają i zużywają podmioty uprawnione do zwolnienia od akcyzy, inne niż gospodarstwo domowe, sprzedaż tych wyrobów podmiotom uprawnionym podlega zwolnieniu z uwagi na status tego podmiotu.

W tym miejscu podkreślić należy, że wszelkie zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, a przepisy dotyczące zwolnień podatkowych powinny być interpretowane ściśle, zgodnie przede wszystkim z ich wykładnią językową. Ustawodawca posiada przy tym swobodę w określaniu warunków skorzystania z ulg i zwolnień podatkowych. Nie można domniemywać czy uzupełniać przesłanek skorzystania z nich w drodze wykładni celowościowej, jeżeli nie zostały one wyraźnie przewidziane w przepisach prawnych.

Według przedstawionego stanu faktycznego stroną umowy na kompleksowe dostarczanie paliwa gazowego do budynku należącego Powiatu A. mieszczącego się w A. przy ul. B. jest Wnioskodawca – Powiat. Ponadto Powiat jest nabywcą na fakturach dokumentujących zakup gazu dostarczanego do instalacji znajdującej się w obiekcie odbioru.

Uwzględniając powyższe, zakupywane przez Wnioskodawcę (Powiat), jako podmiot zużywający wyroby gazowe o kodzie CN 2711 21 00 podlegają zwolnieniu z akcyzy na podstawie art. 31b ust. 2 pkt 2 ustawy, jako zużywane przez organ administracji publicznej do celów opałowych. Z uwagi na status nabywcy, zwolnieniu podlegać będzie całość nabywanych i zużywanych przez Wnioskodawcę wyrobów gazowych o kodzie CN 2711 21 00 przeznaczonych do celów opałowych.

Reasumując Powiat jest uprawniony do nabycia w ramach zwolnienia z akcyzy, o którym mowa w art. 31b ust. 2 pkt 2 ustawy, wyrobów gazowych zużywanych przez niego do celów opałowych w budynku przy ul. B. stanowiącym jego własność. Warunkiem zastosowania zwolnienia jest nabycie gazu przez uprawniony podmiot (Powiat), zużycie gazu przez Powiat do celów opałowych we własnym piecu znajdującym się w budynku stanowiącym własność Powiatu oraz spełnienie warunku określonego w art. 31b ust. 5, tj. określenie w umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą, że wyroby te będą użyte do celów uprawniających do zwolnienia.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj